eitaa logo
جلسه هفتگی هیات قرآن و ولایت - تدبر
206 دنبال‌کننده
192 عکس
7 ویدیو
14 فایل
ین هیات با هدف تبلیغ و ترویج معارف قرآنی مورد نیاز جامعه بر اساس تدبر در قرآن و سنت و سیره اهل بیت علیهم السلام تشکیل یافته است مطالب کانال بر پایه محتوای هیات و با اشراف استاد علی صبوحی خواهد بود. ارتباط با مدیران @contact_heiat_tadabbor 09900980675
مشاهده در ایتا
دانلود
📊 محورهای مهم ماه مبارک رمضان مطابق آیات ۱۸۳ تا ۱۸۶ سورهٔ مبارک بقره: 1⃣ اولین و شاخص‌ترین کلیدواژه‌ی ماه مبارک رمضان و است. 2⃣ دومی است. 3⃣ سومی است. 4⃣ چهارمی است. 5⃣ پنجمی هم بر اساس خطبهٔ شعبانیهٔ رسول گرامی اسلام (ص) است. @heiat_tadabbor
🌙 قرآن و ماه مبارک رمضان 🌙 «شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أُنزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ» ماه رمضان ماهی است که در آن ماه قرآن نازل شد. چرا قرآن در این ماه نازل شد؟ چرا در شب قدر نازل شد؟ این را باید بزرگواران با مطالعه سوره قدر تعقیب کنند. خلاصه‌اش این است که قرآن نازل شده که ما را آگاه کند از نحوه‌ی جریان قدرت خدا در عالم. جریان قدرت خدا در عالم بر چه اساسی اتفاق می‌افتد؟ براساس آنچه که قرآن مطرح کرده. یعنی اگر کسی بخواهد خودش را در جریان قدرت الهی به سمت سعادت قرار بدهد راهش قرآن و تدبر در قرآن است. «هُدًى لِّلنَّاسِ وَبَيِّنَاتٍ مِّنَ الْهُدَىٰ وَالْفُرْقَانِ» قرآن مایه هدایت مردم است و روشنگری‌هایی است از جنس هدایت و فرقان. فرقانی عنی تشخیص حق و باطل. @heiat_tadabbor
🙏 دعا و ماه مبارک رمضان 🙏 «وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ » (186 بقره) پیغمبر! اگر بندگان من از تو درباره‌ی من سوال کردند که ما چطور دستمان به خدا برسد؟ چطور عرض حاجت به خدا کنیم؟ چطور با خدا صحبت کنیم، «فانی قریب» پس همانا من نزدیکم. «اجیب دعوه الداع اذا دعان» دعای کسی را که دعا می‌میکند اجابت می‌کنم، وقتی که مرا بخواند. «فلیستجیبوا لی» باید از من جواب بخواهد، مرا بخواند و از من اجابت بخواهند. «و لیؤمنوا بی» باید به من ایمان داشته باشند. حالا در این سیاق «لیومنوا بی» یعنی چه؟ یعنی مطمئن باشند که اگر مرا بخوانند از من جواب می‌شنوند، جواب می‌گیرند. من خواندن هیچ بنده‌ای را که مرا خوانده باشد بی‌جواب نمی‌گذارم. به این ایمان داشته باشند «و لیومنوا بی لعلهم یرشدون» @heiat_tadabbor
جلسه هفتگی هیات قرآن و ولایت - تدبر
🙏 دعا و ماه مبارک رمضان 🙏 «وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّ
❓❓ چرا در مبحث ماه رمضان و روزه خداوند به این فرمول اشاره کرده؟ این فرمول که «اذا سالک عبادی عنی فانی قریب» اختصاصی به ماه رمضان ندارد و همیشه هست! «اجیب دعوه الداع اذا دعان» این همیشه هست! «فلیستجیبوا لی و لیومنوا بی» از من جواب بخواهند و به من ایمان داشته باشند، این همیشه هست! چرا اینهمه در ماه رمضان تاکید می‌شود بر آن؟ برای اینکه ماه رمضان در این مسأله مصداق اتم است. مصداق کامل است و پیامبر (ص) هم به این مساله اشاره فرموده. 🌙 اگر در ماه‌های دیگر موانع زیاد پیش می‌آید، مثل موانع دعا کردن یا موانع استجابت دعا، اگر در ماه‌های دیگر بیشتر پیش می‌آید در این ماه به حداقل می‌رسد. انسان نزدیک‌ترین حالت را با پروردگار در ماه مبارک رمضان پیدا می‌کند و این یک لطف ویژه‌ای است از جانب خدا. یک اتفاقی در ماه رمضان می‌افتد اتفاق تکوینی. فکر نکنید فقط بحث ماه رمضان یک بحث اعتباری است. به لحاظ تکوینی در این ماه اتفاقی می‌افتد که آن اتفاق ظرفیت قرب به پروردگار را افزایش می‌دهد. امکان تقرب به خدا را بیشتر می‌کند. شب قدر هم قله‌ی این اتفاق تکوینی است. قله است در راس این حادثه است. @heiat_tadabbor
📢🌺🌺📢 آدرس کانال‌های هیأت قرآن و ولایت در شبکه‌های اجتماعی: https://eitaa.com/heiat_tadabbor https://sapp.ir/heiat_tadabbor https://profile.igap.net/heiat_tadabbor 📢🌺🌺📢 @heiat_tadabbor
🍃🍃🌺🍃🍃 من عرضم این است و از خودم سوال می کنم چرا موقعیت علی (ع) نسبت به پیغمبر آنقدر مهم است و پیغمبر در ادامه‌ی این حدیث (خطبهٔ شعبانیه) می‌فرماید: خلاصه هرکس مرا به نبوت قبول کرده تو را باید به امامت قبول کند، و بحث‌های بعد. چرا؟ جوابش این است که: علی (ع) اولین جانشین بعد از پیغمبر است. تا وقتی پیغمبر زنده است. دوم این که امتحان بعد از پیغمبر است. «اَفَاِن ماتَ اوقُتِلَ انقلبتُم علی اعقابکم و من ینقلب علی عقبیهِ» (آل عمران/144) تا قبل از اینکه پیغمبر رحلت کند، پیغمبر هست اما بعد از رحلت پیغمبر خدا قرار است چه شود؟ اولین گردنه گردنهٔ بعد از رحلت است، که علی (ع) جانشین پیغمبر خداست. اگر کسی به سلامت از این گردنه عبور کرد، امید سلامت برای بقیه راه هم هست. در این گردنه کسی زمین گیر شد در ادامه همچنان گردنه‌هایی که برای زمین گیر شدن به اندازهٔ کافی فتنه دارد خواهد بود. 🍃🍃🌺🍃🍃 @heiat_tadabbor
sess04_clip1_taqva.mp3
1M
🎧🎵🔉 تقوا: هدف از روزه داری. معنای تقوا: حفظ کردن و نگه داشتن. جنبهٔ سلبی شریعت پررنگ‌تر از جنبهٔ ایجابی آن است. بیشتر به ترک دستور داده شدیم تا انجام. 🎧🎵🔉 @heiat_tadabbor
sess04_clip2_doa.mp3
832K
🎧🎵🔉 دعا و عرض حاجت در ماه رمضان. 🙏🌙🙏 به لحاظ تکوینی در این ماه اتفاقی می‌افتد که امکان تقرب به خدا پیدا می‌شود و شبِ قدر قلهٔ این اتفاق است. 🎧🎵🔉 @heiat_tadabbor
📣📣📣📣 شب قدر شب پیوند با قرآن و ولایت 📣📣📣📣 برنامه احیاء شب ۲۱ رمضان با سخنرانی استاد علی صبوحی همراه با مراسم عزاداری، جوشن کبیر و قرآن به سر گرفتن. 🕛 زمان: ساعت ۱۲ شب ۲۱ ماه مبارک رمضان، مصادف با شب شهادت مولای متقیان. مکان: تهران مسجد موسی بن جعفر: بلوار کشاورز، خ شهید کبکانیان، ک شهید رنجبر. 🍚 وعده سحری، میهمان سفره کرم اهل بیت هستیم. 🌸🌸 جهت کسب اطلاعات و دریافت محتوای هیات در کانالهای ما عضو شوید: https://eitaa.com/heiat_tadabbor https://sapp.ir/heiat_tadabbor https://profile.igap.net/heiat_tadabbor @heiat_tadabbor
محل دقیق مسجد موسی بن جعفر (مراسم احیای شب قدر، امشب) https://goo.gl/maps/Yko9hiCVFXw
🎓 استاد علی صبوحی 📢 راهبرد مواجهه و مقابله با صهیونیزم جهانی در پرتو تدبر در سوره مبارک صف. 🕐 زمان: فردا، پنجشنبه، ۲۲ ماه مبارک رمضان، بعد از نماز ظهر و عصر. 🕌 مکان: تهران، مسجد موسی بن جعفر (بلوار کشاورز، بعد از تقاطع فلسطین، خ کبکانیان، نبش کوچه رنجبر)
970315_shabe_qadr_21.good.mp3
19.59M
۱۵ خرداد ۱۳۹۷ مصادف با ۲۱ رمضان ۱۴۳۹، با موضوع شقاوت، تقوا و انفاق. 🎧🎧🎧 🎼 @heiat_tadabbor
970315_shabe_qadr_21.med.mp3
9.8M
۱۵ خرداد ۱۳۹۷ مصادف با ۲۱ رمضان ۱۴۳۹، با موضوع شقاوت، تقوا و انفاق. 🎧🎧🎧 🎼 @heiat_tadabbor
به اطلاع اعضای محترم میرساند سخنران مراسم احیای شب قدر امشب مسجد موسی بن جعفر، استاد علی صبوحی هستند. 🕐 شروع دعای جوشن کبیر: امشب (شب ۲۳ ماه رمضان) از ساعت ۲۳:۳۰. مکان: تهران، مسجد موسی بن جعفر (بلوار کشاورز، بعد از تقاطع فلسطین، خ کبکانیان، نبش کوچه رنجبر) @heiat_tadabbor
siame-qods-ramazan-1396_vbr.mp3
11.48M
📢ویژه برنامه روز جهانی قدس 📚به کارشناسی حجت الاسلام علی صبوحی 📻 رمضان سال ۱۳۹۶ خورشیدی
A_970317_1_Med.mp3
11.95M
🎧🎧🎧 سخنرانی استاد علی صبوحی در شب قدر سوم (شب ۲۳ ماه مبارک رمضان) در مسجد موسی بن جعفر. بازخوانی @heiat_tadabbor
970712_Khotbeh_d_med_.mp3
2.33M
خطبه آتشین امام سجاد علیه السلام در شام با بیان استاد علی صبوحی علیه السلام قرآن و ولایت قم @heiatetadabboriqom
✳️ گزیدۀ بیانات استاد صبوحی به مناسبت سالروز گرامیداشت علامه طباطبایی (ره)✳️ 24 آبان 97 ✅ ایشان در زمانی که به ندرت دیده می شد کسی وارد بحث تفسیر اجتهادی قرآن کریم بشود یا نگاه قرآن به قرآن را به آن معنا بخواهد دنبال کند،.با مجاهدت و تلاش شبانه روزی، این باب عظیم را به روی جامعه ی ما باز کردند. حق بزرگی هم بر گردن نخبگان و خواص قرآنی و هم بر گردن همه ی جامعه دارند. ✅علامه طباطبایی در تشریح علت شکل گیری فرقه های مختلف فکری در اسلام می فرمایند: اشکال ما در نحوه ی مواجهه ی ما با قرآن کریم است. ما قرار بود قرآن را فصل الخطاب قرار بدهیم، ما قرار است خودمان را به قرآن عرضه کنیم. یعنی آن مقدار که قرآن می پذیرد نگاه داریم، آن مقدار که قرآن نمی پذیرد کنار بگذاریم. نه اینکه قرآن را به خودمان عرضه کنیم. باورهای ما باید با قرآن ویرایش بشود نه اینکه قرآن با باورهای ما تطبیق داده شود. همین می شود که یک قرآن وسط و 72 ملت دور این قرآن باشند، حتی همدیگر را هم نمی توانند قبول کنند. ✅ علامه فرمودند این اتفاقاتی که برای قرآن افتاده به نام تفسیر در بسیاری از مذاهب دیده می شود این تفسیر نیست، این تحلیل است، یعنی آراء خودشان را بر قرآن حمل کردند. قرآن را بر آراء خودشان حمل کردند، سوار کردند، روی آن پیش می برند. و بعد فرمودند نه! ما در تفسیر شریف المیزان می خواهیم مبنای قرآن به قرآن باشد. ✅ علامه طباطبایی فرمود ما می خواهیم در تفسیر قرآن به قرآن خود قرآن را مبنا قرار بدهیم. معنایش این است که دیگر قرآن به سنت یا عقل تفسیر نمی شود؟ چرا. ولی تفسیر قرآن به خود قرآن می شود پایه. اول قرآن را با خودش تفسیر کنیم آن مراد و منظور قرآن را بفهمیم آنطور که خود خدا می خواهد به ما بفهماند، بعد این را میزان قرار بدهیم. با این میزان می رویم اعتقادات کلامی مان را بررسی می کنیم، می رویم در فقه غور می کنیم، می رویم در فلسفه حرکت می کنیم، می رویم در علوم انسانی و اجتماعی پیش می رویم. ولی میزانی دستمان داریم، دیگر برای این میزان خودش را پایه قرار دادیم نیامدیم چیز دیگری را وارد کنیم. این مبنای علامه طباطبایی(ره) است.
✳️گزیدۀ بیانات استاد صبوحی_سورۀ شوری_ جلسۀ دوم:✳️ 8 آذر 97 3⃣ وَمَا اخْتَلَفْتُمْ فِيهِ مِنْ شَيْءٍ فَحُكْمُهُ إِلَى اللَّهِ. و آن چه که درآن اختلاف می کنید، هراختلافی که باشد، پس حکم آن به سوی خداست؛ یعنی خدا حکم در موردش خواهد داد. اینجا با توجه به سیاق، مصداق مورد نظر از اختلاف چیست؟ همان که در مقابل لَجَعَلَهُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً است. یعنی وقتی امت واحده نشد، پس اختلاف است. دربارۀ چه چیز امت واحده نشدند؟ درباره توحید، درباره وحی؛ یک عده پذیرفتند و موحد شدند، و یک عده نپذیرفتند و مشرک باقی ماندند. پس یک اختلافی در دنیا وجود دارد. در این سوره گویا خداوند می فرماید غیر از مسلمان‌هایی که به قرآن کریم ایمان آوردند و روی خط قرآن دارند جلو می روند بقیۀ آن هایی که چپ و راست زدند مشرک هستند. پیامبر هم به شدت در این سوره به خاطر این مساله نگران است؛ نگران بشریت است. أنبیا الهی از آدم تا خاتم یک حرف را زدند، اما شما ببینید از همین خط أنبیا صدها بلکه هزاران مذهب و فرقه منشعب شده است. چه کسی این انشعابات را درست کرده است؟ برای چه چیزی درست شده است؟ یعنی حضرت موسی(ع) انشعابات در دین حضرت ابراهیم درست کرد؟ ... پیامبر (ص) آمد در دین مسیحیت انشعاب درست کرد؟ خیر! همگی همان هایی را گفتند که پیامبران قبلی گفتند. همه یک حرف دارند. تمام ائمه همان چیزی هایی را گفتند که پیامبرخد افرمود. پس یک حرف زده شده است. پس این همه انشعابات ازکجا آمد؟ وَمَا اخْتَلَفْتُمْ فِيهِ مِنْ شَيْءٍ فَحُكْمُهُ إِلَى اللَّهِ یعنی درپایان این حرکتی که همه داریم می رویم به محضر خدا آن وقت حکم نهایی درمورد این اختلافات داده خواهد شد.
✳️گزیدۀ بیانات استاد صبوحی_سورۀ شوری_ جلسۀ دوم✳️ 1 آذر 97 4️⃣ شَرَعَ لَكُمْ مِنَ الدِّينِ مَا وَصَّى بِهِ نُوحًا وَالَّذِي أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ وَمَا وَصَّيْنَا بِهِ إِبْرَاهِيمَ وَمُوسَى وَعِيسَى أَنْ أَقِيمُوا الدِّينَ وَلَا تَتَفَرَّقُوا فِيهِ. اولین شریعت آسمانی شریعت حضرت نوح علیه السلام است. ما دین را در زمان حضرت نوح علیه السلام به دست حضرت نوح علیه السلام پایه ریزی کردیم. قرآن، صحف، تورات و انجیل همه این بوده است که " أَنْ أَقِيمُوا الدِّينَ ". "ال" در " الدِّينَ " عهد است. کدام دین؟ همان دین حضرت نوح علیه السلام. یعنی شرایع بعدی هر کدام آمده اند تا شریعت قبلی را بپا دارند، نه اینکه شریعت جدیدی احداث کنند. هر شریعت را نسبت به شریعت قبلی میشود تکامل یافته تر دید، لذا در مقاطع مختلف تاریخ ، شریعت تکامل پیدا کرده است. نه اینکه شریعت انبیای مختلف، غیر از شریعت انبیای قبل از خودشان باشد. یکبار دینی پایه گذاری شد و بعد از پایه گذاری دین و شریعت، تمام انبیاء بعدی و هر چه به تو توصیه کردیم یک حرف بوده است: " أَنْ أَقِيمُوا الدِّينَ " دین را بپا دارید." وَلَا تَتَفَرَّقُوا فِيهِ " و در آن تفرقه نکنید، متفرق نشوید. کسی نگوید ما به شریعت خودمان شما به شریعت خودتان.