هدایت شده از هیات تمدن ساز
بسم الله الرحمن الرحیم
🔶 سلسله بحث های هیات تمدن ساز ، را با بحث #نسبت_هیات_و_بقای_اجتماعی_اسلام شروع می کنیم .
🔷 در روزهای آینده یک آیدی جهت گرفتن نظرات و پیشنهادات قرار خواهیم داد
هدایت شده از هیات تمدن ساز
🔻نسبت هیات و بقای اجتماعی اسلام در جامعه
🔹تقریر محل بحث:۱
❓شاید اصلی ترین سوالی که در این بخش باید دنبال کرد این است ، که حیات اجتماعی اسلام و تشیع در طول تاریخ مرهون چه مولفه ها و چه افراد و چه جریانهایی بوده است ؟
✅آنچه در این قسمت باید از آن سخن گفت ، بحث و گفتگو در مورد ارکان اسلام ومولفه های قوام بخش آن نمی باشد .بلکه مراد این است ، که دین اسلام ، به عنوان یک متد زندگی در تمامی عرصه های فردی و اجتماعی ، که دستور العمل برای تمامی ساحت های زندگی بشر دارد ، خود به عنوان یک پدیده اگر در عرصه اجتماعی بخواهد حیات داشته باشد ، مرهون چه مولفه هایی است ؟
🔸پس بطور دقیق ، محل اصلی بحث در این قسمت نسبت سنجی بین نماز و روزه و سایر احکام اسلام نیست که در نهایت مشخص شود کدامیک شرافت بیشتری دارد .
🔸بلکه سوال این است که همین نماز و روزه و حج و زکات و ... در یک کلام #حیات_دین_در_جامعه،دیندار ماندن مردم ، میل اجتماعی برای رجوع به احکام و دستورات دین مرهون چه مولفه های فرهنگی و اجتماعی می باشد ؟
#نسبت_هیات_و_بقای_اجتماعی_اسلام
💠هیأت تمدن ساز
🔻رهیافتی شیعی به سوی تمدن توحیدی مهدی http://eitaa.com/joinchat/502988811C13eb3e3e52
🔻نسبت هیات و بقای اجتماعی اسلام در جامعه
🔸تقریر محل بحث:1⃣
💠هیأت تمدن ساز
رهیافتی شیعی به سوی تمدن توحیدی مهدی🔻
▶️ http://eitaa.com/joinchat/502988811C13eb3e3e52
🔻نسبت هیات و بقای اجتماعی اسلام در جامعه
🔹تقریر محل بحث:۲
🔸بررسی نحوه بقای هر پدیده در صحنه های اجتماعی ، و نحوه بسط یک تئوری و متد در عرصه حیات اجتماعی و فرهنگ بشر و در نهایت تبدیل شدن آن به تمدن ، نیازمند بررسی در دو حیطه است :
1⃣غنا و محتوای آن پدیده که قابلیت حیات در عرصه اجتماعی را داشته باشد
2⃣مولفه های بیرونی پدیده که در بسط و امتداد آن در عرصه اجتماعی و فرهنگی موثر خواهد بود
🔸در نسبت سنجی هیات و بقای اسلام ، مسئله ای که مورد بررسی قرار می گیرد ، بررسی این مقوله است که نقش قیام ابی عبدالله (ع) و ترویج فرهنگ عاشورا توسط هیات چه نقشی را در دو مولفه یاد شده برعهده دارد.
💠هیأت تمدن ساز
رهیافتی شیعی به سوی تمدن توحیدی مهدی
http://eitaa.com/joinchat/502988811C13eb3e3e52
🔻نسبت هیات و بقای اجتماعی اسلام در جامعه
🔸تقریر محل بحث:2⃣
💠هیأت تمدن ساز
رهیافتی شیعی به سوی تمدن توحیدی مهدی
http://eitaa.com/joinchat/502988811C13eb3e3e52
☑️ مخاطبین فرهیخته کانال هیات تمدن ساز،جهت همراهی بهتر با مطالب کانال به توضیحات زیر دقت کنید:
🔷 ما برای اینکه اثبات کنیم ،تشکلی به اسم هیات چه ظرفیتی برای تمدن سازی دارد و در نهایت طرح عملیاتی یک هیات تمدن ساز را ارائه دهیم ،ابتدا به ظرفیت شناسی تشکل فاخر هیات می پردازیم وموارد زیر را بررسی می کنیم :
🔻نسبت هیات و بقای اجتماعی اسلام
🔻نسبت هیات و زمینه سازی ظهور
🔻نسبت هیات و تربیت
🔻نسبت هیات و فرهنگ
🔻نسبت هیات و تشکیلات
🔻نسبت هیات و سبک زندگی
🔻نسبت هیات و سیر وسلوک
🔻نسبت هیات و تمدن سازی
🔻نسبت هیات وجریان هدایت
❗️لذا ما برای شروع از #نسبت_هیات_و_بقای_اجتماعی اسلام سخن را آغاز کردیم
با ما همرا باشید و دوستان خود را فرا بخوانید.
http://eitaa.com/joinchat/502988811C13eb3e3e52
هدایت شده از هیات تمدن ساز
14.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آنچه در آینده در این کانال می بینید:
♦️ویژگی های هیات تمدن ساز
❗️اولین ویژگی هیات تمدن ساز ،ایجاد دغدغه و نصرت ولی خدا در جامعه است
🌱با ما همراه باشید
دوستان خود را فرا بخوانید
@heiattamadonsaz
هیات تمدن ساز
🔻نسبت هیات و بقای اجتماعی اسلام در جامعه 🔸تقریر محل بحث:3⃣ 💠هیأت تمدن ساز رهیافتی شیعی به سوی تمدن
✅نسبت هیات و بقای حیات اجتماعی اسلام
🖋 تقریر محل بحث - 3
🔶 مقصود از طرح بحث « هیأت و بقای اسلام » این که است بدانیم، ظرفیت هیأت در بقا و حفظ حیات اجتماعی اسلام چیست؟ به این معنا که، باید روشن شود، #هیأت در جامعه سازی و برپایی دین در بستر اجتماع چه نقش و چه کارکردی دارد؟
🔸هر مکتبی که در عرصه اجتماع دارای حیات نباشد، امکان این را که به مرحله عمل برسد از دست می دهد. لذا از یک منظر، هیأت به مثابه ی تشکلی ست که رسالت حفظ و نگهداشت اسلام در بعد اجتماعی را به عهده دارد و قرار است بستر اجرای دین را در عرصه اجتماع مهیا کرده و در تقابل با جبهه باطل ایفای نقش کند.
🔸دین باید در عرصه اجتماع حیات و تا مرحله عمل امتداد داشته باشد. این امر آن قدر ضرورت دارد که #دشمن (#جبهه_باطل) نیز درصدد این است که از طرق مختلف - نظیر تهاجم فرهنگی ، سست کردن پایه های دینی ، وهن دین و به یک معنا دین گریزی و.... - موجب از بین رفتن حیات اجتماعی دین اسلام شود.
🔸آنچه در این بخش بدان خواهیم پرداخت، برنامه های عملی دشمن برای از بین بردن حیات اجتماعی اسلام و نقش هیات و راهبردهای عملیاتی هیات برای مبارزه با این جریان خواهد بود
💠هیأت تمدن ساز
رهیافتی شیعی به سوی تمدن توحیدی مهدی
▶️ http://eitaa.com/joinchat/502988811C13eb3e3e52
🔷 نسبت هیات و بقای حیات اجتماعی اسلام
✅ بررسی مولفه های تاثیرگذار در حیات اجتماعی یک پدیده
🔴( قسمت اول )
🔶 در یک تقسیم بندی کلی می توان عوامل تاثیرگذار در مقبولیت و پذیرش اجتماعی یک پدیده یا یک نظریه اجتماعی را به دو دسته کلان تقسیم کرد :
1⃣ عوامل درون ذاتی یک پدیده
2⃣عوامل بیرون از ذات یک پدیده (برون ذاتی)
✔️عوامل درون ذاتی یک پدیده عبارت است از:
🔹غنای محتوایی و جامعیت یک پدیده به نحوی که قابلیت پاسخگویی به نیازهای مختلف جامعه را داشته باشد.
🔻 لذا هر چه یک پدیده از حیث عوامل درون ذاتی، از غنا و استحکام بیشتری برای تشکیل یک دستگاه منسجم برخوردار باشد، استقبال اجتماعی از آن پدیده بیشتر خواهد شد؛ به عبارتی وقتی یک پدیده به جامعه ارائه می شود، هر چه بیشتر و بهتر بتواند نیازهای گوناگون جامعه را پاسخ بگوید، استقبال اجتماعی از آن پدیده بیشتر خواهد شد. دین هم به مثابه یک امر پدیده اجتماعی نیز از این قاعدا مستثنا نیست.
🔻 اگر رقابتی میان ادیان و مسالک بشری یا الهی در پذیرش توسط نوع بشر و اجتماعات انسانی مفروض باشد، معیارها و عوامل پیروزی در این رقابت، میزان جامعیت این ادیان، غنای محتوایی احکام و دستورات آن خواهد بود .
➕البته بدین شرط که دستورات این مسلک ناقض یکدیگر نباشد، و نیز استواری منطقی و عقلی آنها به گونه ای ثابت شده باشد که با پیشرفت های علمی بشر، از کارکردهای اجتماعی خود باز نماند.
💠هیأت تمدن ساز
رهیافتی شیعی به سوی تمدن توحیدی مهدی
▶️ http://eitaa.com/joinchat/502988811C13eb3e3e52
🔷 نسبت هیات و بقای حیات اجتماعی اسلام
✅ بررسی مولفه های تاثیرگذار در حیات اجتماعی یک پدیده
🔴( قسمت دوم )
✔️ عوامل بیرونی از ذات یک پدیده : این دست از عوامل ، مجموعه ای از مولفه ها است که بنا به فرهنگ حاکم بر یک جامعه ، گرایش ها و نیازهای اجتماعی، ممکن است در پذیرش یک پدیده در عرصه اجتماعی اثر گذار باشد .
🔻 به طور مثال اگر در جامعه ای نور فطرت کمرنگ و غفلت بر جامعه حکم فرما شود ، بدین ترتیب میل اجتماعی مردم در پذیرش دین کمرنگ خواهد شد. این کاهش میل و گرایش به دین ، ارتباطی به عمق و محتوای دین ندارد بلکه ناشی از عواملی است بیرون از دین اما تاثیر گذار در پذیرش دین .
از دیگر عوامل می توان به اموری مانند
🔹تبلیغات (له یا علیه) نسب به یک پدیده،
🔹تغییر در گرایشات اجتماعی،
🔹پیاده سازی درست یا غلط یک پدیده در عرصه عمل،
🔹وجود یا عدم طرفدران پُر هیاهو برای یک مکتب
و ...اشاره کرد.
🔻 آنچه در این بخش به آن می پردازیم ، بررسی مؤلفه های درون ذاتی و برون ذاتی مؤثر در حیات و فروغ اجتماعی اسلام و نقش #هیأت و کارکرد آن به مثابه یک تشکل ناب شیعی در این زمینه است.
🔜 و در انتهای هر بحث به راهبردهای عملیاتی هیأت در عصر انقلاب جهت حرکت اجتماع به سمت #تمدن_توحیدی_مهدوی اشاره خواهیم کرد .
💠هیأت تمدن ساز
رهیافتی شیعی به سوی تمدن توحیدی مهدی
▶️ http://eitaa.com/joinchat/502988811C13eb3e3e52