ر شهر سالم، یک قرارداد همکاری بین شهرداری و WHO امضا میشود، تا بر اساس شاخصههای WHO در خصوص مدیریت و حکمرانی شهری عمل شود (دقت کنید: سازمان بهداشت جهانی، حتی به شهرداریهای جزء هم دستور میدهد و تعیین تکلیف میکند).
🔸مفهوم شهر سالم، ارتباط مستقیمی با سند 2030 و هدف یازدهم آن دارد: "شهرها و سکونتگاههای انسانی را همهشمول، ایمن، انعطافپذیر و پایدار کنید".
🔹شهرهای سالم، یکی از شاخصهای اساسی حمایت از اهداف توسعه پایدار است که تبدیل به سیاست حمایت از کار توسعهای پروژه شهرهای سالم WHO شده.
▪️ظفرقندی در صحبتهایش گفت که شهر سالم باید 80 شاخصه داشته باشد.
❓این شاخصها، چه هستند؟
به برخی از آنها اشاره میکنم؛
🔸مثلاً شاخص 26 در شهر سالم از دید WHO، کنترل مواد غذایی و توزیع نمک یددار است (لذا طبق همین شاخص، مبارزۀ وزرات بهداشت با فروش نمک سنگ و ... را شاهد هستید).
🔹همچنین واکسیناسیون زنان باردار با واکسن کزاز، از دیگر شاخصههاست (شاخص 38): "تمام زنان باردار مراقبتهای دوران بارداری به موقع (از جمله واکسیناسیون کزاز) را دریافت کنند.
❓چرا زنان باردار (بدون توجه به سن و وضعیت بارداری)باید واکسن کزاز بزنند؟
🔹شاخص 40 و 41 هم به واکسیناسیون کودکان میپردازد.
🔸برابری جنسیتی هم نقش پررنگی در این شهرها دارد.
🔹بهعلاوه، گزارش دهی (به اربابان بینالمللی) هم خیلی مهم است، چیزی که در تمامی اوامر سازمانهای بینالمللی، حتماً حاضر است و در شهر سالم هم البته چنین است.
🔸در میان این شاخصها -که اینجا در کشور مسلمانان پیاده میشود- حرفی از معنویت و خدا نیست، مثلاً سرانۀ فصای عبادت عمومی به ازای هر فرد یا سرانهء مسجد (اگر هم چنین شاخصی را اضافه کنند، در راستای معنویت الهی نخواهد بود). در این شاخصها، چیزی از تسهیل ازدواج و کمک به ازدواج مجردان دیده نمیشود. خلاصه اینکه این شاخصهای غربی، شاخصهایی نیستند که زندگی در خور شأن انسان خلیفه الله را رقم بزنند.
🔹در این روند، شهرسازی، فارغ از معیارهای الهی و دینی به پیش خواهد رفت، بلند مرتبه سازی همچنان ادامه خواهد داشت، قبرستانها (که یادآور مرگ هستند، مرگی که مطابق آموزههای دینی باید مقابل چشم مردم باشد)، محلی از اعراب ندارند (یک پست باید بنویسم، در باب قبرستان!) و خلاصه سیستمی که در این زندگی شهری برای شهرنشینی ارائه میشود، سیستمی تمام دنیوی است، برای انسانی که برای حیات ابدی خلق شده است!
❓چرا ما باید بر مبنای شاخصهای اینان، زندگی خود را به پیش ببریم؟ آیا وزیر ما، تابهحال به این سوال فکر کرده؟ یا فقط برایش تشویقهای WHO مهم است؟
🔸سوای تمام اینها، طبق راهنمای WHO برای شهر سالم، مسئلۀ مهم، حکمرانی شهری طبق اوامر WHO برای مسوولان محلی است که جزییاتش از سوی سازمان بهداشت جهانی، تبیین و تشریح شده. پرواضح است که این امر، دخالت آشکار در حکمرانی کشور و نقض استقلال میهنی است که البته وزارت بهداشت، با جدیت و پشتکار فراوان در پی پیادهسازی آن است و بدان افتخار میکند.
هدایت شده از حسین زمانی میقان
ترویج لیبرالیسم در صداوسیما
صداوسیما کارشناس اقتصادی دعوت میکند که بگوید مصرف گاز خانوادهها در خانههایشان غیرمولد است و باید گران کنیم!
مطلوب این نظام کارشناسی که علم انسانی مسموم غربی رو پذیرفته خانههای تکنفره و خوابگاهی است (همان ۲۵ متریهایی که در دستور کار است)
#علیه_خانواده
@hzamanim
هدایت شده از حسن عباسی
علم اقتصاد جدید به شما میگوید تمام ارزشها را کنار بگذارید، حلال و حرام، عدالت و ... همه را کنار بگذارید، تنها ارزش مطلق، حداکثرسازی سود است. از چه راهی و چگونه مهم نیست. اگر فروش لباسهای بدننما و مشروبات الکلی، راه اندازی قمارخانه و فاحشه خانه و سایت پورن باعث افزایش GDP میشود، چه اشکالی دارد؟ نباید جلوی آنها را گرفت.
دقیقا به همین دلیل است که حضرت آقا علوم انسانی غربی را ذاتاً مسموم میدانند.
🖋 حسن عباسی
📎 @hassanabbasi1374
قلبهایتان را وسیع کنید برای درد زایمان دنیای جدیدی که اهل توحید و ولایت آن را به ارث خواهند برد، فتنه های کبیر درد شدید آخرالزمان است که غلبه میاید! درد این زایمان در دل پیچ تاریخی در انتظارما خواهد بود! شاهد آخرین دست و پازدن های ابلیس و شیاطین انسی بر روی زمین هستیم! اما غافل از اینکه عصای موسیِ آخرالزمان، منتظر اذن است تا اژدهاییشود تمام امپراطوری دولت جهانی دجال را ببلعد! خیلی دور نیست چهره واقعی خیلی ها از پشت نقاب ها عیان خواهد شد! حواستون باشه! خیلی ها که به اسمشون قسم میخوردیم و پشت سرشون نماز میخوندیم! برخی نیز مرجع تقلید و برخی فلان خطیب معروف و.... اما یهویی متوجه میشیم که سر از آخور یهود درآورده!
باید یواش یواش قلبهاتون برای خبرهای بد از فتنه های داخلی و خارجی آماده کنید، وقتی امیرالمومنین علیه السلام درباره فتنه های شام ابتدایش را بازی کودکانه معرفی میکنند(تولد داعش و جنایت هایش) ببنید انتهای فتنه های شام چه خواهد شد! معرفت دینی و بصیرت سیاسی راه عبور از اضطرارها و اضطراب فتنه های آخرالزمانی است!
مال های بزرگ نتیجه لیبرالیسم فرهنگی هست که مدیران شهری بی توجه به آسیب های آن در صدد افزایش آن در شهرها هستند.
هدایت شده از دیده بان انقلاب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴چرا هیچ نظارتی روی فروشگاه های بزرگی مثل شهر لوازم خانگی و سرای ایرانی و غیره وجود نداره؟
@didebane_enghelab
هدایت شده از عمادیسم
❌بزنیم تا اسرائیل جواب دهد و مطالبه وعده صادق ۴ شروع شود؟
منان رئیسی نماینده مردم قم:
🔹اینکه بعد از تقدیم حدود ۶۰۰۰ شهید مدافع حرم و صرف میلیاردها تومان هزینه، طی فقط یک هفته سوریه را دو دستی تقدیم تکفیریها کردیم اگر غضب الهی نیست پس چیست؟!
🔹حدود دو هفته قبل، در حاشیه مراسمی، ملاقاتی بسیار کوتاه با یکی از بلندپایهترین مقامات نظامی کشور داشتم. به ایشان عرض کردم که پس این وعده صادق ۳ چه شد؟! لبخندی زدند و گفتند که بزنیم که نیم ساعت بعدش دوباره اسرائیل ما را بزند تا بعدش مردم مطالبه وعده صادق ۴ را بکنند؟! از پاسخ ایشان چنان متعجب شدم که تا چند روز در حیرت به سر میبردم. حالا هم که دو هفته از آن زمان گذشته است دائما این سوال در ذهن حقیر موج میزند که مگر آقا همین چهل روز پیش نفرمود که "بایستی خطای محاسباتی رژیم صهیونیستی به هم بخورد". اینکه سوریه را بعد از این همه خون، یک هفتهای تقدیمشان کردیم در راستای به هم خوردن خطای محاسباتی اسرائیلیها بوده؟! ظاهرا برخی از عزیزان ما فرمایش آقا را سر و ته فهمیدهاند و تصمیمشان این بوده که جوری عمل کنیم که خطای محاسباتی خود ما به هم بخورد!
👇👇👇👇👇👇
هدایت شده از ⚡️صَیّادْ | MEDIA⚡️
🚨🚨🚨هالوی رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل:
🔴کشتن خامنه ای
🔴نابودی تاسیسات هسته ای ایران
🔴نابودی ژن های پارسی و منقرض کردن ایرانی
🔴ضمیمه کردن خاک ایران به اسرائیل
⛔️این هدف ماست و دوستان ما در ایران کمکمان می کنند‼️‼️
🪧#سوریه
📱 |⚡️صَیّادْ | MEDIA⚡️|👇
🌐 @Saiad_Media
🔴رهبر معظم انقلاب درباره تحولات منطقه سخنرانی خواهند کرد
🔸هزاران نفر از اقشار مختلف مردم چهارشنبه ۲۱ آذرماه ۱۴۰۳ با حضور در حسینیه امام خمینی(ره) با حضرت آیتالله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار خواهند کرد.
🔸 حضرت آیتالله خامنهای در این دیدار درباره تحولات اخیر منطقه به سخنرانی خواهند پرداخت.
🆔 @snn_ir
🚨کانال ۱۴ عبری: اسراییل بیش از 180 جنگنده سوری را به طور کامل نابود کرد تجهیزاتی که می توانست در جنگ علیه اسراییل مورد استفاده قرار بگیرد ....نتیجه پشت کردن به ولایت فقیه
جولانی در اولین سخنرانیاش در مسجد اموی فقط از یک کشور نام برد
نه روسیه، نه آمریکا، نه اسرائیلی که هنگام صحبتش داشت سوریه را بمباران میکرد
فقط ایران، و ایران رو متهم کرد به ظلم و فرقه گرایی در سوریه
و اینکه اینها سوریه را از ایران آزاد کردند!
هدایت شده از بیداری ملت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥مناطق شهری جدید در شهرستان رودونگ، استان جیانگ سو.🇨🇳
چقدر عالی همه صاحب زمین کشاورزی میشوند تا هم کشاورزی و تولیدات خانگی را توسعه دهند و هم شهرهای جدید بدون ترافیک و تراکم آپارتمانی ایجاد کنند.
🔴 #بیداری_ملت 👇
@bidariymelat
نخست وزیر انگلیس :
🔻پسران و مردان هوس باز ایرانی را به راحتی می توانیم به سمت خودمان سوق دهیم؛ مانند همان پروژه ای که در سوریه در حال اجرا است؛ به زودی رژیم ایران ظرف ۳ روز تسخیر خواهد شد اما نخست باید مخالفان را مسلح کرد!
⚠️ ما در حال آموزش رهبران مخالفان از ۲ سال پیش هستیم....حالا برید ببینید از چه سالی شبیخون وحمله فرهنگی شروع شده و الان هم ولنگاری در فضای مجازی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #فوری || توبه مقام بهداشتی یمن از تشویق به واکسیناسیون
🔺دکتر عبدالعزیز الدیلمی مسئول سابق واکسیناسیون در وزارت بهداشت یمن، پس از ۵ سال تحقیق و بررسی در مورد واکسن های کودکان به این نتیجه می رسد که واکسن ها مضر هستند و از ملت یمن بخاطر آسیب یا مرگ کودکانشان بر اثر واکسن ها درخواست پوزش می طلبد و از خداوند طلب مغفرت می کند و دو ماه پشت سر هم روزه می گیرد.
👆وی در این همایش که وزیر بهداشت و نخست وزیر یمن حضور دارند، در مورد عوارض واکسن ها هشدار می دهد و تفاوت کودکان واکسن خورده و غیرشان را بیان می کند.
⚠️ایشان در سال ۲۰۱۷ در همین سالن همایش تشویق به واکسیناسیون (حملة مناصرة اللقاحات) برگزار کرده بود و امسال همایش خطرهای واکسیناسیون بر انسانها (خطورة اللقاحات على البشرية) را برگزار کرد.
⭕️ نکته جالب اینکه ایشان حتی از فرزندان بزرگتر خود که آنها را واکسینه کرده معذرتخواهی میکند و میگوید : فرزندان و نوه های جدید که به آنها واکسن تزریق نکرده رشد و فعالیت و حتی نطق بهتری دارند.
محمد بن مسلم از حضرت باقر (ع): ای محمد بلندی اطاقت هفت ذراع باشد و بیشتر از این مسکن شیطان خواهد شد که شیاطین در آسمان و در زمین نیستند بلکه در فضا و هوا منزل دارند.
از امام ششم (ع): بلندی و ارتفاع خانه باید هفت یا هشت ذراع باشد که بیشتر از آن مسکن شیطان خواهد بود.
از امام ششم (ع): اگر سقف (و ارتفاع) خانه بیش از هشت ذراع باشد بر آن آیه الکرسی بنویس
آیا میدانستید خانه های خشتی با دیوار های ضخیم٬ علاوه بر گرم کردن مزاج خانه ٬ اهالی آن را از امواج الکترومغناطیس مضر خارجی محافظت می کند؟
تصویر بالا مربوط به اتاقک خشتی شش ضلعی با روکش کاه گلی هست که در غرب تهران ساخته شده است.
تصویر پایین امواج الکترومغناطیس در داخل خانه خشتی(خط قرمز) و محیط بیرون(خط مشکی) می باشد. نتایج نشان دهنده اثر بخش بودن محیط داخل خانه خشتی گنبدی در حذف امواج مضر بیرونی بخصوص در فرکانس ۵۰ هرتز می باشد
هدایت شده از شبکه فعالین اجتماعی حاشیه شهر مشهد
📌 چرایی توسعه به شرق
✍ علی حجازیان (پژوهشگر و دکترای شهرسازی)
🔹 توسعه نامتوازن مشهد یکی از آن موضوعاتی است که در چند سال اخیر در گفتمان مدیریت شهری مشهد مطرح شده است. بحثهای متعددی در حوزه توسعه به شرق در مشهد شکل گرفته اما اکثر این نگاهها در پازل طرحهای توسعه شهری فعلی که بازدهی آن مشخص است قرار دارد و گفتمان مشخصی در موافقت با توسعه به شرق مشاهده نمیشود.
در اسناد فرادست هم توسعه به شرق نامطلوب ارزیابی شده است.
🔸قبل از ورود به چرایی توسعه به شرق، باید علت ناترازی توسعه در مشهد را جست وجو کرد. ماهیت کلی شهر، به مثابه سیستم پویا نیازمند فهمی واحد و کلی از اجزای تشکیل دهنده آن است. این شناخت مستلزم بررسی لایههای گوناگون دخیل در سیستم شهری است.
🔹مشهد یک شهر با جوهره و هویت مذهبی است و به علت وجود بارگاه حضرت رضا(ع) این سرزمین نسبتا کم آب و دور از پایتخت رشد و پیشرفت زیادی داشته است. شکلگیری، استخوانبندی و دانههای تشکیل دهندة شهر حول این هسته بوده است. لذا دال مرکزی هرگونه توسعهای در شهر باید با محوریت زیارت صورت بپذیرد.
🔸روند تغییر محدوده شهری مشهد از سال 1300 شمسی آغاز شد و این روند به دلایل مختلف اعم از کیفیت آبوهوا و وجود منابع آبی و امنیت جغرافیایی توسعه به سمت غرب تغییر جهت داد و در اواخر دوران پهلوی و پس از انقلاب توسعه به غرب به پشتوانه ادله محیطی و تاریخی شدت پیدا کرد.
🔹البته از دهه 70 به بعد رشد توسعه مشهد به غرب کاریکاتوری بوده که علت آن بیش از آن که منطقی و براساس پارادایمهای علمی باشد، براساس کلان پروژه سکولاریزه کردن پایتخت معنوی ایران بوده است. تاکید بیش از اندازه به توسعه غرب علاوه بر کاهش حوزه نفوذ حرم مطهر رضوی به عنوان کاربری مذهبی که کارکردی اجتماعی-دینی دارد گرههای کور زیادی در نظام زندگی شهری ایجاد کرد.
🔸خارج کردن حرم رضوی ازمرکزیت جغرافیایی شهر در افزایش شکاف اجتماعی و طبقاتی و سکولاریزه کردن جامعه شهری بیتاثیر نبوده است.حرم تا قبل از مداخلات و تصمیمات یکجانبه گرایانه همواره درنقاط عطف تاریخی محل تجمع، تظاهرات، بستنشینی بود اما با تصمیمات غلط در حوزه توسعه شهری شاهد جدا شدن مرکز مذهبی از مرکز مدنی (محور احمدآباد-وکیل آباد) هستیم.
🔹مرکز در سازمان فضایی هر شهر مهمترین عنصر تلقی میشود به طوریکه تقویت یا تضعیف آن بر کل شهر تسری پیدا خواهد کرد. یکی از معیارهای مرکزبودن در یک شهرمرکزیت اجتماعی و مدنی است. کانونی که تنوع مطلوبی از انواع گونههای اجتماعی در آن یافت میشود و مردم خود را در آن شریک و سهیم میپندارند.
🔸از دلایل اصلی توسعه به شرق مشهد برگرداندن حرم مطهر به عنوان کانون و مرکز اجتماعی-فرهنگی شهر است. عدم فهم صحیح مدیریت شهری نسبت به مفهوم مرکزیت در سازمان فضایی شهرموجب بروز اشتباه در فهم جایگاه حرم و زیارت در شهر است
🔹از دلایل توسعه به شرق موقعیت خوب این بخش از شهر برای تبدیل شدن به هاب ترانزیتی در شمال شرق کشوراست. البته این مولفه صرفا یک مزیت نسبی محسوب میشود. گفتمان غالب برای توسعه شرق مشهد میتواند گفتمان زیارت باشد اگر هندسه زیارت در شهر مشهد به درستی تبیین شود آنگاه مساله توازن شهری طور دیگری تعریف میشود.
🔸تعریف درست از مساله باعث نگاه عمیق و تمدنی به توسعه شرق خواهد شد. اکنون مشهد در یک برهه تاریخی قرار دارد و شرق یک فرصت بینظیر و راهبردی برای پیشرفت و تغییر چهره شهر از یک شهر چند جزیرهای به یک شهر زیارتمحور است.
⏳توسعه به شرق فرصت راهبردی برای کاهش چالشهای حاشیه شهر و ناعدالتی فضایی است.
🌐 شبکه فعالین اجتماعی حاشیه شهر مشهد
https://eitaa.com/shfah_mashhad
هدایت شده از شبکه فعالین اجتماعی حاشیه شهر مشهد
📌 چرایی توسعه به شرق
✍ علی حجازیان (پژوهشگر و دکترای شهرسازی)
🔹 توسعه نامتوازن مشهد یکی از آن موضوعاتی است که در چند سال اخیر در گفتمان مدیریت شهری مشهد مطرح شده است. بحثهای متعددی در حوزه توسعه به شرق در مشهد شکل گرفته اما اکثر این نگاهها در پازل طرحهای توسعه شهری فعلی که بازدهی آن مشخص است قرار دارد و گفتمان مشخصی در موافقت با توسعه به شرق مشاهده نمیشود.
در اسناد فرادست هم توسعه به شرق نامطلوب ارزیابی شده است.
🔸قبل از ورود به چرایی توسعه به شرق، باید علت ناترازی توسعه در مشهد را جست وجو کرد. ماهیت کلی شهر، به مثابه سیستم پویا نیازمند فهمی واحد و کلی از اجزای تشکیل دهنده آن است. این شناخت مستلزم بررسی لایههای گوناگون دخیل در سیستم شهری است.
🔹مشهد یک شهر با جوهره و هویت مذهبی است و به علت وجود بارگاه حضرت رضا(ع) این سرزمین نسبتا کم آب و دور از پایتخت رشد و پیشرفت زیادی داشته است. شکلگیری، استخوانبندی و دانههای تشکیل دهندة شهر حول این هسته بوده است. لذا دال مرکزی هرگونه توسعهای در شهر باید با محوریت زیارت صورت بپذیرد.
🔸روند تغییر محدوده شهری مشهد از سال 1300 شمسی آغاز شد و این روند به دلایل مختلف اعم از کیفیت آبوهوا و وجود منابع آبی و امنیت جغرافیایی توسعه به سمت غرب تغییر جهت داد و در اواخر دوران پهلوی و پس از انقلاب توسعه به غرب به پشتوانه ادله محیطی و تاریخی شدت پیدا کرد.
🔹البته از دهه 70 به بعد رشد توسعه مشهد به غرب کاریکاتوری بوده که علت آن بیش از آن که منطقی و براساس پارادایمهای علمی باشد، براساس کلان پروژه سکولاریزه کردن پایتخت معنوی ایران بوده است. تاکید بیش از اندازه به توسعه غرب علاوه بر کاهش حوزه نفوذ حرم مطهر رضوی به عنوان کاربری مذهبی که کارکردی اجتماعی-دینی دارد گرههای کور زیادی در نظام زندگی شهری ایجاد کرد.
🔸خارج کردن حرم رضوی ازمرکزیت جغرافیایی شهر در افزایش شکاف اجتماعی و طبقاتی و سکولاریزه کردن جامعه شهری بیتاثیر نبوده است.حرم تا قبل از مداخلات و تصمیمات یکجانبه گرایانه همواره درنقاط عطف تاریخی محل تجمع، تظاهرات، بستنشینی بود اما با تصمیمات غلط در حوزه توسعه شهری شاهد جدا شدن مرکز مذهبی از مرکز مدنی (محور احمدآباد-وکیل آباد) هستیم.
🔹مرکز در سازمان فضایی هر شهر مهمترین عنصر تلقی میشود به طوریکه تقویت یا تضعیف آن بر کل شهر تسری پیدا خواهد کرد. یکی از معیارهای مرکزبودن در یک شهرمرکزیت اجتماعی و مدنی است. کانونی که تنوع مطلوبی از انواع گونههای اجتماعی در آن یافت میشود و مردم خود را در آن شریک و سهیم میپندارند.
🔸از دلایل اصلی توسعه به شرق مشهد برگرداندن حرم مطهر به عنوان کانون و مرکز اجتماعی-فرهنگی شهر است. عدم فهم صحیح مدیریت شهری نسبت به مفهوم مرکزیت در سازمان فضایی شهرموجب بروز اشتباه در فهم جایگاه حرم و زیارت در شهر است
🔹از دلایل توسعه به شرق موقعیت خوب این بخش از شهر برای تبدیل شدن به هاب ترانزیتی در شمال شرق کشوراست. البته این مولفه صرفا یک مزیت نسبی محسوب میشود. گفتمان غالب برای توسعه شرق مشهد میتواند گفتمان زیارت باشد اگر هندسه زیارت در شهر مشهد به درستی تبیین شود آنگاه مساله توازن شهری طور دیگری تعریف میشود.
🔸تعریف درست از مساله باعث نگاه عمیق و تمدنی به توسعه شرق خواهد شد. اکنون مشهد در یک برهه تاریخی قرار دارد و شرق یک فرصت بینظیر و راهبردی برای پیشرفت و تغییر چهره شهر از یک شهر چند جزیرهای به یک شهر زیارتمحور است.
⏳توسعه به شرق فرصت راهبردی برای کاهش چالشهای حاشیه شهر و ناعدالتی فضایی است.
🌐 شبکه فعالین اجتماعی حاشیه شهر مشهد
https://eitaa.com/shfah_mashhad
چرایی توسعه به شرق
✍️ علی حجازیان (پژوهشگر و دکترای شهرسازی)
🔹 توسعه نامتوازن مشهد یکی از آن موضوعاتی است که در چند سال اخیر در گفتمان مدیریت شهری مشهد مطرح شده است. بحثهای متعددی در حوزه توسعه به شرق در مشهد شکل گرفته اما اکثر این نگاهها در پازل طرحهای توسعه شهری فعلی که بازدهی آن مشخص است قرار دارد و گفتمان مشخصی در موافقت با توسعه به شرق مشاهده نمیشود.
در اسناد فرادست هم توسعه به شرق نامطلوب ارزیابی شده است.
🔸قبل از ورود به چرایی توسعه به شرق، باید علت ناترازی توسعه در مشهد را جست وجو کرد. ماهیت کلی شهر، به مثابه سیستم پویا نیازمند فهمی واحد و کلی از اجزای تشکیل دهنده آن است. این شناخت مستلزم بررسی لایههای گوناگون دخیل در سیستم شهری است.
🔹مشهد یک شهر با جوهره و هویت مذهبی است و به علت وجود بارگاه حضرت رضا(ع) این سرزمین نسبتا کم آب و دور از پایتخت رشد و پیشرفت زیادی داشته است. شکلگیری، استخوانبندی و دانههای تشکیل دهندة شهر حول این هسته بوده است. لذا دال مرکزی هرگونه توسعهای در شهر باید با محوریت زیارت صورت بپذیرد.
🔸روند تغییر محدوده شهری مشهد از سال 1300 شمسی آغاز شد و این روند به دلایل مختلف اعم از کیفیت آبوهوا و وجود منابع آبی و امنیت جغرافیایی توسعه به سمت غرب تغییر جهت داد و در اواخر دوران پهلوی و پس از انقلاب توسعه به غرب به پشتوانه ادله محیطی و تاریخی شدت پیدا کرد.
🔹البته از دهه 70 به بعد رشد توسعه مشهد به غرب کاریکاتوری بوده که علت آن بیش از آن که منطقی و براساس پارادایمهای علمی باشد، براساس کلان پروژه سکولاریزه کردن پایتخت معنوی ایران بوده است. تاکید بیش از اندازه به توسعه غرب علاوه بر کاهش حوزه نفوذ حرم مطهر رضوی به عنوان کاربری مذهبی که کارکردی اجتماعی-دینی دارد گرههای کور زیادی در نظام زندگی شهری ایجاد کرد.
🔸خارج کردن حرم رضوی ازمرکزیت جغرافیایی شهر در افزایش شکاف اجتماعی و طبقاتی و سکولاریزه کردن جامعه شهری بیتاثیر نبوده است.حرم تا قبل از مداخلات و تصمیمات یکجانبه گرایانه همواره درنقاط عطف تاریخی محل تجمع، تظاهرات، بستنشینی بود اما با تصمیمات غلط در حوزه توسعه شهری شاهد جدا شدن مرکز مذهبی از مرکز مدنی (محور احمدآباد-وکیل آباد) هستیم.
🔹مرکز در سازمان فضایی هر شهر مهمترین عنصر تلقی میشود به طوریکه تقویت یا تضعیف آن بر کل شهر تسری پیدا خواهد کرد. یکی از معیارهای مرکزبودن در یک شهرمرکزیت اجتماعی و مدنی است. کانونی که تنوع مطلوبی از انواع گونههای اجتماعی در آن یافت میشود و مردم خود را در آن شریک و سهیم میپندارند.
🔸از دلایل اصلی توسعه به شرق مشهد برگرداندن حرم مطهر به عنوان کانون و مرکز اجتماعی-فرهنگی شهر است. عدم فهم صحیح مدیریت شهری نسبت به مفهوم مرکزیت در سازمان فضایی شهرموجب بروز اشتباه در فهم جایگاه حرم و زیارت در شهر است
🔹از دلایل توسعه به شرق موقعیت خوب این بخش از شهر برای تبدیل شدن به هاب ترانزیتی در شمال شرق کشوراست. البته این مولفه صرفا یک مزیت نسبی محسوب میشود. گفتمان غالب برای توسعه شرق مشهد میتواند گفتمان زیارت باشد اگر هندسه زیارت در شهر مشهد به درستی تبیین شود آنگاه مساله توازن شهری طور دیگری تعریف میشود.
🔸تعریف درست از مساله باعث نگاه عمیق و تمدنی به توسعه شرق خواهد شد. اکنون مشهد در یک برهه تاریخی قرار دارد و شرق یک فرصت بینظیر و راهبردی برای پیشرفت و تغییر چهره شهر از یک شهر چند جزیرهای به یک شهر زیارتمحور است.
⏳توسعه به شرق فرصت راهبردی برای کاهش چالشهای حاشیه شهر و ناعدالتی فضایی است.
🌐 شبکه فعالین اجتماعی حاشیه شهر مشهد
خبرنگار اسراییلی:عملیات سرنگونی حکومت آخوندی راه افتاده، درحال حاضر شرکای هم عقیده با محور اسرائیل و آمریکا در داخل ایران، در حال اجرای این پروژه هستند و عملیات حمله به تاسیسات هسته ای هم جزو این پروژه خواهد بود‼️‼️
⛔️هم پیمانان ما تو ایران اخبار مثبت اندیشی مخابره کردند و من امید دارم اولین جشن آزادی خواهان در ایران، صدای خواننده پرستو احمدی را داخل تهران بشنوم‼️‼️‼️
شورای هفتم مشهد و آرمان های انقلاب اسلامی برای حل مسائل جاری مشهد نباید هزینه نظام را در رسیدن به آرمان ها سنگین کرد.
به طور مثال تهران امروزه به شهر رفاه تبدیل شده اما همواره برای نظام مشکلات جدیدی ایجاد کرده است که بخش قابل توجهی ازآن لاینحل است.
شهرسازی جزئی ازیک نظام است و مسائل روزمره آن زمانی حل می شود که با مسائل بلند مدت و اسناد فرادستی نظام هماهنگ باشد برای مثال: تغییر کاربری باغ ها به کاربری مسکونی وتجاری و یا همین تراکم فروشی به بهانه تامین منابع مالی شهرداری تهران در دو دهه اخیر به تدریج به شهرهای دیگر همچون مشهد تسری پیدا کرد. البته تراکم فروشی ساده ترین راه حل برای مسائل روزمره شهرداری ها هست اما هزینه های جدی برای نظام تحمیل کرده است.
تهران شهری با وجود هتل ها و برج های چند طبقه که علت بسیاری از مسائل اجتماعی و تفرهنگی معلول این گونه از توسعه ناهمگون با اهداف کل نظام بوده است.امروزه شهری به مانند تهران که دیگر داعیه دار ام القرای جهان نیست قبله آن نیویورک است در تهران روابط انسانی متناسب با نظام فکری غرب تعریف شده که خانواده را به خانواده سلولی و تک نفره تقلیل داده است. نقطه مقابل این گونه از توسعه چیست؟
هجرت امام رضا(ع) مبدا هجرت امام زاده ها شد؛حضرت این حرکت را مدیریت کردند تا درنهایت امتی حول امام زاده ها شکل گرفت اکنون بقاع متبرکه ازجمله حرم امام رضا (ع) قطب فرهنگی است که همه روابط شهری باید حول آن شکل بگیرد مدیریت شهری در دوره های اخیر با ارائه مجوز و تسهیلات به گروهی سرمایه دار باعث شد ساختمان های بلند مرتبه حرم را به نوعی محاصره واحاطه کردند درخود غرب هم اگر مکانی به عنوان قطب فرهنگی اعلام شود عمران حول آن مرکز با برنامه متناسب با کارکرد آن بنا است. دراین سالها برخی ها سعی کردند مشهد را به سمت تهرانیزه شدن سوق بدهدند، تراکم فروشی های انجام شده در شهر فرم شهری را بگونه ای تغییر داده که تغیر آن سال های زیادی زمان خواهد برد. روابط اجتماعی،اخلاق،فرهنگ و سایر مسائل شهر متناسب با فرم ومنظر شهری بوجود می آید که آن ها رابه سهولت نمیشود اصلاح کرد. براساس نگاه های کلان و مفهوم پیشرفت اگر آرمان انقلاب اسلامی تمدن اسلامی است شهرسازی نیز باید متناسب با تمدن اسلامی باشد مشهد نه تنها نباید ازتهران الگو بگیرد بلکه نظام شهرسازی و اقدامات شورای شهر و شهرداری مشهد الگوی کشور باشد. حتما می توان روابط چندگانه شهری را حول تقوا ودربسترتوحید به گونه ای خارج از روابط خشک قانونی غرب شکل داد.مشهد توان و ظرفیت بالقوه برای تبدیل شدن به قطب فرهنگی کشور راداراست. مشهد درحال حاضر چالش ها و مسائل چند لایه ای دارد که در شورای ششم نه تنها حل نشد بلکه برخی ازآن ها برمسائل قبلی اضافه شد،قبل از زمان انتخابات باید لیست های انتخاباتی و نازمزدهای انتخابات شورای شهر مشهد تجمیعی بین واقعیت و آرمان ها انجام بدهند این یک بحث جدی است نمی شود بدون درنظر گرفتن واقعیت های میدانی ازآرمان ها صحبت کرد و البته توقف در مسائل جاری نیز باعث باعث غفلت زدایی از آرمان ها می شود. به نظر می رسد این دوره از انتخابات اگر مردم مشهد مشارکت فعالانه داشته باشند و مساجد و دیگر نهادهای مردمی به صورت واقعی پای کار باشند می توان با وجود تمام کاستی ها امیدوار بود که ریل ومسیر نظام شهرسازی و مدیریت شهری مشهد از وضعیت فعلی به وضعیت مطلوب تغییر کند.
#شورای شهر