eitaa logo
هجرت | مامان دکتر |موحد
22.1هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
302 ویدیو
22 فایل
مادرانگی هایم… (پزشکی، تربیتی) 🖊️هـجرتــــــــ / مادر-پزشک / #مامان_پنج_فرشته @movahed_8 تصرف در متن‌ها و نشر بدون منبع (لینک) فاقد رضایت شرعی و اخلاقی (در راستای رعایت سنت اسلامی امانت داری+حفظ حق‌الناس💕) تبلیغ https://eitaa.com/hejrat_tabligh
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽ روز اول ماه رمضان ۰۲ هجرت امیرالمؤمنین علي علیه السلام در بخشی از نامه ۳۱ نهج البلاغه: خشم خود را جرعه جرعه فرو بر كه من جرعه اى شيرين تر و خوش عاقبت تر و لذت بخش تر از آن نديدم وَ تَجَرَّعِ الْغَيْظَ فَإِنِّي لَمْ أَرَ جُرْعَةً أَحْلَى مِنْهَا عَاقِبَةً وَ لَا أَلَذَّ مَغَبَّة» 🔆 احادیث مرتبط رسول الله صلي الله عليه و آله: اَلا اِنَّ خَيرَ الرِّجالِ مَن كانَ بَطى ءَ الغَضَبِ سَريعَ الرِّضا؛ بدانيد كه بهترين انسان ها كسانى هستند كه دير به خشم آيند و زود راضى شوند امام على عليه السلام: إنْ لَمْ تَكُنْ حَليما فَتَحَلَّمْ فَإِنَّهُ قَلَّ مَنْ تَشَبَّهَ بِقَوْمٍ إِلاّ أَوشَكَ أَنْ يَكونَمِنْهُمْ؛ اگر بردبار نيستى خود را بردبار جلوه ده، زيرا كمتر كسى است كه خود را شبيه گروهى كند و بزودى يكى از آنان نشود. @hejrat_kon
﷽ روز دوم ماه رمضان ۰۲ از کتاب معراج السعادة: مثال زده‌اند دنیا را در طراوت اول و کثافت آخر [طراوت و زیبایی در ابتدا و زشتی و کثیفی در انتها] ، به طعمه لذیذ که خورده می‌شود: که ابتدای آن در نهایت لطافت و پاکیزگی [است] و چون خوردی و ساعتی از آن گذشت، همه آن کثافت و نجاستی می‌شود 😞 که آدمی [از] نظر کردن به آن کراهت دارد چه جای [چه برسد به] خوردن! و همچنان که هر طعامی که چرب‌تر و لذیذتر است، ثقل آن [دفع و باقیمانده آن] کثیف‌تر و متعفن‌تر است، همچنین هر چه شهوات دنیویه که مرغوب تر و مطبوع تر است، در وقت مرگ اذیت و کراهت آن بیشتر، و فتنه آن عظیم تر خواهد بود. و این در دنیا نیز مُعاین [به چشم دیده شونده] و محسوس است؛ زیرا که هر چه [که] محبت به آن بیشتر و لذت به وجود آن بالاتر است، درد و الم و مصیبت و ماتم در فراق آن نیز افزون تر است. @hejrat_kon
❓آیا سنگ کلیه منعی برای روزه داریست؟ ✅خیر.منعی ندارد ⬇️به جز در موارد خاص مثل: 1⃣ سنگ سازی فعال و مکرر (هر۶ماه ۲بار یا بیشتر سنگ سازی و دردهای شدید رخ دهد) 2⃣عفونت فعال کلیه 3⃣سابقه از دست دادن یک کلیه در زمینه سنگ سازی. و برخی موارد خاص دیگر با نظر پزشک @jebheh_enghelab_pezeshki_mashhad
﷽ روز سوم ماه رمضان ۰۲ آیت الله حائری شیرازی: اگر کسی، مؤمنی را به عنوان در آغوش بگیرد یا با او دیدار کند، مثل این است که خدا را در عرش زیارت کرده است. چه حرف عجیبی است درباره ی انسان!! این معنای است: «من زار أخاه المومن کمن زار الله فی عرشه»؛ این تعریف انسان است. یعنی انسان موجودی است که می تواند دیدن او به معنای دیدن خدا باشد. اگر همدیگر را دوست ندارید به جایی نمی رسید! وقتی که دوست نداری، از او جدایی؛ وقتی از او جدایی، تو را تنها گیر می آورد. وقتی تنها گیرت بیاورد می خوردتت، قورتت می دهد! شیطان گرگ است؛ دنبال زمانی می گردد که تو از رفقایت جدا شده ای... توصیه می کنم که همدیگر را دوست بدارید و این را به عنوان یک برای خودتان قرار دهید. جدی بگیرید. 🔆احادیث مرتبط: پيامبر خدا صلى الله عليه و آله: قالَ اللّه ُ تعالى : حَقَّتْ مَحَبَّتي للمُتَحابِّينَ فِيَّ ، و حَقَّتْ مَحَبَّتي للمُتَواصِلينَ فِيَّ خداوند متعال فرمود: محبّتِ من براى حتمى است برای کسانی كه به خاطر من يكديگر را دوست بدارند. محبّت من حتمى است براى كسانى كه براى من با يكديگر پيوند و ارتباط برقرار كنند. (كنز العمّال) پيامبر خدا صلى الله عليه و آله: وُدُّ المؤمنِ للمؤمنِ في اللّه ِ مِن أعظَمِ شُعَبِ الإيمانِ . ألاَ و مَنْ أحَبَّ في اللّه ِ، و أبْغَضَ في اللّه ِ ، و أعْطى في اللّه ِ و مَنعَ في اللّه ِ ، فهُو مِن أصْفياءِ اللّه دوستى مؤمن با مؤمن به خاطر خدا، از بزرگترين شاخه هاى ايمان است. بدانيد كه هر كس براى خدا دوست بدارد و براى خدا دشمنى ورزد، و براى خدا عطا كند و به خاطر خدا دريغ نمايد، از برگزيدگان خداست. (الكافي، المحاسن) امام صادق عليه السلام: ما الْتَقى مُؤمِنانِ قَطُّ إلاّ كانَ أفْضَلُهُما أشَدَّهُما حُبّا لأخيهِ دو مؤمن هرگز با هم ديدار نكنند مگر اين كه آن بهتر است كه برادرش را بيشتر دوست داشته باشد. (المحاسن) @hejrat_kon
﷽ روز چهارم ماه رمضان ۰۲ حجت الاسلام استاد میرهاشم حسینی: روایتی از امام سجاد نقل است که به ۱۳ گناه و آثارش اشاره می‌کنند که به نوعی تفسیر بخشی از دعای کمیل است که به چند مورد اشاره می‌کنیم: 1⃣ یکسری گناهان، تُغَيِّرُ النِّعَمَ است نعمت ها را تغییر می دهد: همسر آدم، فرزند آدم، دشمن او می شود آن گناه و است 2⃣ یکسری گناهان تُنْزِلُ النِّقَمَ است آن گناه است (یکی از علت های از هم پاشیدن مجموعه های فرهنگی، شوخی کردن است، بعدش مسخره کردن است و بعدش کینه و نفاق ایجاد می شود. در شوخی حرمت شخص باید رعایت شود.) 3⃣ بعضی گناهان تَحْبِسُ الدُّعَاءَ است: آن گناه است. است. و است. ❗نکته: اینکه کسی همه اموالش را صدقه بدهد، به جایی کمک کند، این غلط است. اگر هم کسی هیچ صدقه ای ندهد این هم غلط است. باید در مکتب اهل بیت علیهم السلام داشت. 4⃣ برخی گناهان تُظْلِمُ اَلْهَوَاءَ است هواء اینجا دو معنا دارد: ۱_ به معنای تاریکی ظاهری ۲_ به معنای کم شدن نورانیت ها گناهانی که باعث این اتفاق می شود، زیاد شدن ، و است همچنین والدین نورانیت را میگیرد 5⃣ بعضی گناهان تَقْطَعُ الرَّجَاء است: تکیه به غیر خدا.... وقتی انسان به غیر خدا تکیه کند امیدش قطع می شود. @hejrat_kon
امروز دعاگوی همه...
متن سال گذشته.... ماه مبارک
﷽ روز پنجم ماه رمضان ۰۲ رسول الله صلی الله علیه و آله: أَرْبَعٌ يُمِتْنَ اَلْقَلْبَ اَلذَّنْبُ عَلَى اَلذَّنْبِ وَ كَثْرَةُ مُنَاقَشَةِ اَلنِّسَاءِ يَعْنِي مُحَادَثَتَهُنَّ وَ مُمَارَاةُ اَلْأَحْمَقِ تَقُولُ وَ يَقُولُ وَ لاَ يَرْجِعُ إِلَى خَيْرٍ أَبَداً وَ مُجَالَسَةُ اَلْمَوْتَى فَقِيلَ لَهُ يَا رَسُولَ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ مَا اَلْمَوْتَى قَالَ كُلُّ غَنِيٍّ مُتْرَف «چهار چیز دل را می میراند: گناه روی گناه. و زیادی گفت وگو با زنان. و در افتادن با احمق، بدین گونه که تو بگویی و او بگوید، در حالی که به خیر، تن ندهد. و همنشینی با مردگان. پرسیده شد مردگان چه کسانی هستند؟ فرمودند هر انسان سرمایه دار مترف (ثروتمند عیاش خوشگذران، اهل دنیا و مشغول به دنیا) » مورد اول گناه روی گناه است. انسان می‌داند که گناهی، گناه است اما برای دور نمودن گناه از خود تصمیمی نمی‌گیرد و مرتب آن گناه را انجام می‌دهد. این امر موجب ظلمت قلب، سیاهی دل، مردگی و افسردگی روح می‌شود. پیغمبر فرمود: اگر انسانی گناه کرد، بلافاصله بعد از آن توبه کند و برگردد. برای ترک گناهی که به آن عادت کرده ایم چه باید کرد؟ به تدریج و گام به گام با برنامه ریزی و مراقبت خود را از گناهان جدا کنیم... از طرفی تا وقتی‌که شیرینی گناه و لذت بردن از آن زیر زبان مزه کرده و می‌گوییم بله من از این گناه لذت می‌برم یا به خود تلقین کنم که من نمی‌توانم این گناه را از خود دور کنم، با این تلقینات نمی‌توان گناه را از خود دفع کرد. دومین مورد مناقشه و گفت و گو با نامحرم است. سومین مورد جر و بحث کردن با انسان کم عقل، نادان و احمق است. افرادی که هر چقدر با آن‌ها حرف بزنید حق را نمی‌پذیرند. و دنبال مجادله و بحث بی فایده اند (چقدر زیاد شده این روزها اینجور بحث کردن ها) چهارم رفت و آمد و معاشرت با انسان های اهل دنیاست. افرادی که در ثروت و رفاه و مادیات غرقند و دغدغه و تلاششان همه برای بهتر کردن زندگی دنیاست. حرف و ذکرشان درباره درآمدها و خرج کردن هاست؛ درباره مد و مصرف و خرید و عیش و خوشی و ظواهر دنیا. معاشرت با این افراد انسان را به سمت تجمل گرایی و مصرف گرایی هم میبرد همان طور که به سمت ناشکری و ندیده گرفتن نعمت هایی که هست میبرد. و انسان را از دغدغه های والا و متعالی دور میکند. @hejrat_kon
أَعُوذُ بِجَلالِ وَجْهِکَ الْکَرِیمِ أَنْ یَنْقَضِیَ عَنِّی شَهْرُ رَمَضَانَ أَوْ یَطْلُعَ الْفَجْرُ مِنْ لَیْلَتِی هَذِهِ وَ لَکَ قِبَلِی ذَنْبٌ أَوْ تَبِعَةٌ تُعَذِّبُنِی عَلَیْهِ دعای هرشب ماه مبارک رمضان
🖋هـجرٺــــ بله https://ble.im/hejrat_kon ایتا @hejrat_kon اینستاگرام @dr.mother8
﷽ --- آن مدت کوتاهی که شمال زندگی کردیم (یک، یک و نیم سال پیش)، خانه حیاط دار نصیبمان شده بود. رزقی بود برای خودش، هرچند کوتاه و کم. یادم هست چقدر خوشحال بودم که بچه‌ها از قفس خانه کوچک و بی حیاط و هوای تهران آزاد شده اند... می‌تواند صبح و عصر حسابی در حیاط بدوند، بازی کنند، سر به سر هم بگذارند و... و در کنار این لذت، حسرت اینکه این مدت تمام میشود، و باید برگشت به تهران، و چرا آن جا نباید خانه حیاط دار داشته باشیم، و چقدر دلم حیاط می‌خواهد برای بچه‌ها، و بچه‌ها چه گناهی کرده‌اند که آزادی ندارند، و طفلک بچه‌ها در شهرهای بزرگ... 😞😩💔 اما دیری نپایید که فهمیدم مشکل بزرگتر از نداشتن حیاط است! آن روزی که همسایه بابت صدای بچه‌ها، صدای معمولی بازی چهارتا بچه، تذکر داد... خیلی زود دستم آمد مشکل با بیست، بیست و پنج متر حیاط حل نمیشود. قدیم اگر حیاطی و کوچه‌ای بود و بچه‌ها صبح و عصر مشغول بازی و فعالیت و تحرک فیزیکی بودند (که قاعدتاً و حتماً به همراهش سروصدا و داد و جیغ شادی یا حتی دعوا هم بود)، و آدم بزرگها هم، این بچه‌ها را داشتند... یک کوچه بود با هفت هشت خانه، هرکدام دارای سه چهار بچه هم سن و سالِ هم‌بازی و یحتمل کلی نوزاد که عادت نداشتند در و ایزولاسیون مطلق ناشی از تک/کم فرزندی به خواب ناز بروند و با یک فریادِ حیاطی-کوچه‌ایِ «بدددددش به ممممممن، میدی یا حسسسابتو برسمممم» بپرند و گریه و بی تابی عجیب غریب راه بیندازند... خانه‌ها عزیزهای سن و سال دار هم داشت اما آرامش و آسایش‌شان با سروصدای گل کوچیک پسرها و گریه و قهر خاله بازی دخترها به هم نمی‌ریخت. خانه‌ها مردها و حتی زن‌های از سر کار برگشته خسته هم داشت اما شان با سروصدای طبیعی و «نشان از سلامتِ» بچه‌ها مخدوش نمیشد! چون بچه، کودک، کودکی، بازی و تحرک، بخشی از آن‌ها بود؛ پس زمینه و قوام‌بخش و تداوم دهنده حیات خانوادگی و اجتماعی آدم‌ها... امروز آنچه که از متراژ خانه‌ها کم‌تر، و از فقدان حیاط محدودکننده تر است، « پذیرفته نبودنِ» موجودی به نام کودک است با همه لوازم و مختصاتش. نهایتاً، کودک باشد اما یکی؛ آن هم ساکت و بی سروصدا و عاقل و یک گوشه بنشین و حرف گوش کن وا! 😤 خب مگر نمیفهمد که باید مراعات اعصابِ کلی آدم بزرگ مشغله دار بی حوصله دارای هزار فکر و اولویت را بکند؟ 😒 مگر تلویزیون و گوشی و تبلت را ازش گرفته‌اند که به فکر بدوبدو و لگد زیر توپ زدن و جست و خیز افتاده؟! 😠 . . القصه آنجا از فشاری ذهنی راحت شدم! هرچند به تلخی... این که چرا ما نمیتوانیم در تهران خانه حیاط دار داشته باشیم؟ بچه‌های من چه گناهی کرده اند که حریمی شخصی برای دویدن و بازی ندارند؟ همان وقتی که فهمیدم حیاط بدون همسایه خوب و درک کننده‌ کودک و کودکی، بدون یک محله پر بچه پذیرا، بدون همسایه‌های دارای کودک که هم‌بازی بچه‌هایم شوند، بدون ، فایده آنچنانی (که در ذهنم متصور بودم، که در ذهنمان متصور هستیم) ندارد... فهمیدم حیاط برای کودکان، بدون پذیرش لوازم حیات کودکان، سودی نبخشد... ✍ هـجرتــــ بله و ایتا @hejrat_kon اینستاگرام @dr.mother8 👨‍👩‍👧 👨‍👩‍👧‍👦 👎 😒 😌 ؟ 😕 ؟ 🥺 🧐 🥲 😓 همچنین: با
اینو نوشتم برا اینکه مامانای تهران نشین (یا کلا شهرهای بزرگ یا هرجا که تهیه خانه حیاط دار مشکله) خیلی حرص نخورن حیاطم بود، به اون روزگار رؤیایی دهه شصت برنمیگشتیم.....
البته به قول معروف: کاچی بِه از هیچی 🙃 (کرمانیش: کاچی بِه اَ هِچّی)
﷽ روز ششم ماه رمضان ۰۲ قيل لأمير المؤمنين عليه السلام: ما الاستعداد للموت ؟.. قال : أداء الفرائض ، واجتناب المحارم ، والاشتمال على المكارم ، ثمّ لا يبالي وَقَع على الموت أم وَقع الموتُ عليه . ( امالی ص 172 ) [از امیرالمؤمنین پرسیده شد] حال که به یاد مرگ افتادیم و می خواهیم خودمان را برای عبور از این دروازه خطرناک، آماده کنیم چگونه [این کار را بکنیم] ؟ حضرت در جواب فرمود: سه چیز است؛ اگر اینها را رعایت کنید، آماده عبور از این مرحله خطرناک می شوید: 1⃣ اداءُ الفرائض : انجام واجبات ، واجبات فقط نماز و روزه و واجبات مالی نیست، واجباتِ اجتماعی مانند امر به معروف و نهی از منکر ، اهتمام به امور مسلمین و ... هم واجب است. 2⃣ واجتنابُ المحارم : از محرّمات هم اجتناب کنید! محرمّات غالباً کارهایی هستند که هوای نفس و غرائز انسان را به آن می کشاند؛ شهرت طلبی، لذت طلبی، راحت طلبی و... از جمله چیزهایی است که ما را به سمت محارم می کشاند. مکرراً از اساتید اخلاق شنیده ایم که راه اصلی و کار اصلی، اجتناب از محرّمات است. والّا ا اگر اجتناب از محرمات نشد، فرائض که هیچ، نوافل را هم انسان بجا بیاورد، نتیجه مطلوب نخواهد گرفت. 3⃣ والاشتمالُ على المكارم : انسان به مکارم اخلاق مشتمل بشود؛ مکارمی مانند: صبر، شکر، محبت، رأفت و امثال این مکارم را در خودش جمع کند. 🔻 کسی که این سه فصل را توانست تامین بکند، ثمّ لا يبالي دیگر اهمیت نمی دهد که وَقَع على الموت أم وَقع الموتُ عليه ، او به سراغ مرگ برود یا مرگ سراغ او بیاید. [ شرح حدیث حضرت آیت الله امام خامنه ای قبل از درس خارج، 1393/10/16 ] eitaa.com/dars_akhlaq @hejrat_kon
چه کار قشنگی... مراسم جزءخوانی قرآن در چهارباغ اصفهان کاش همه شهرداری ها این فکر و تدابیر رو داشته باشن بهره از فضای معابر عمومی برای مراسم مذهبی و معنوی البته مساجد و مکان های مقدس هم جای خود شعائر الهی اینجوری در جامعه زنده میشن... مخصوصاً زمانی که عده‌ای اصرار دارن دین و دین‌داری در جامعه داره از بین میره @hejrat_kon
﷽ روز هفتم ماه رمضان ۰۲ حدیث معراج «یا اَحْمَدُ؛ اِنَّ الَْمحَبَّةَ لِلّهِ هِىَ الَْمحَبَّةُ لِلْفُقَراءِ وَ التَّقَرُّبُ اِلَیْهِم. قالَ وَ مَنِ الْفُقَراءُ؟ قالَ اَلَذّینَ رَضُوا بِالْقَلیلِ وَ صَبَرُوا عَلى الجُوعِ وَشَكَرُوا عَلَى الرَّخاءِ وَ لَمْ یَشْكوُا جُوعَهُمْ وَ لا ظَمَائَهُمْ وَ لَمْ‌یَكْذِبُوا بِاَلْسِنَتِهِمْ وَ لَمْ‌یَغْضِبُوا عَلى رَبِّهِمْ وَ لَمْ‌یَغْتَمُّوا عَلى ما فاتَهُمْ وَ لَمْ یَفْرَحُوا بِما آتاهُمْ. یا اَحْمَدُ؛ مَحَبَّتى مَحَبَّةُ الفُقَراءِ فَأَدْنِ الْفُقَراءَ وَ قَرِّبْ مَجْلِسَهُمْ مِنْكَ وَ اَبْعِدِ الاَْغْنِیاءَ وَ اَبْعِدْ مَجْلِسَهُمْ عَنكَ فَاِنَّ الْفُقَراءَ اَحِبّائى» «اى محمد محبت خدایى، همان محبت به فقرا و همنشینى با آنان است. پیامبر سؤال كرد: كیانند؟ فرمود: آنان كه به كم و اندك راضى و قانعند و بر گرسنگى صابر و شكیبا و برخوشى شاكرند. از گرسنگى و تشنگى شكایت نمى‌كنند و هرگز دروغ نمى‌گویند و بر خداى خویش خشم نمى‌گیرند و بر از دست داده‌ها اندوهگین و بر آنچه به دست مى‌آورند شادمان نمى‌شوند. اى محمد؛ محبت به من، محبت به فقراست. پس همنشین و هم‌مجلس فقرا باش و از ثروتمندان و اغنیا و همنشینى با آنان دورى كن كه فقرا دوستان من هستند.» 🔆 حدیث مرتبط: اِنَّ اللّهَ سُبْحانَهُ فَرَضَ فی اَمْوالِ الاَْغْنیاءِ اَقْواتَ الْفُقَراءِ: فَما جاعَ فَقیرٌ اِلاّ بِما مُتِّعَ بِهِ غَنِی، وَ اللّهُ تَعالی سائِلُهُمْ عَنْ ذلِک. همانا خدای سبحان، روزی فقیران را در اموال سرمایه داران قرار داده است. پس فقیری گرسنه نمی ماند، جز به کام یابی توانگران و خداوند از آنان درباره گرسنگی گرسنگان خواهد پرسید. نهج‌البلاغه حکمت ۳۲۸ @hejrat_kon
یادم اومد برای این تصویر، قبل‌ترها یک متن نوشته بودم....
اینجا 🦋