eitaa logo
امتداد حکمت قرآنی و فلسفه الهی
1.4هزار دنبال‌کننده
572 عکس
155 ویدیو
29 فایل
حکمت قرآنی در اندیشه فیلسوفان انقلاب اسلامی: امام خمینی علامه طباطبایی شهیدان مطهری، بهشتی، صدر آیات علامه جعفری، مصباح یزدی، جوادی آملی و امام خامنه ای
مشاهده در ایتا
دانلود
📌ماهیت شناسی اسلام رحمانی 📍آیت الله العظمی خامنه ای: گاهى يك شعارهايى داده ميشود، شعارهاى به‌ظاهر اسلامى كه باطناً اسلامى نيست؛ از جمله‌ى چيزهايى كه اخيراً خيلى رايج شده و انسان مى‌شنود در نوشته‌ها و در گفته‌ها، «اسلام رحمانى» [است]؛ خب، كلمه‌ى قشنگى است، هم اسلامش قشنگ است، هم رحمانى‌اش قشنگ است؛ ❇️امّا يعنى چه‌؟ تعريف اسلام رحمانى چيست‌؟ 🔹خداى متعال، هم رحمان و رحيم است، هم «اشدّالمعاقبين» است؛ هم داراى بهشت است، هم داراى جهنّم است. خداى متعال، مؤمنين و غير مؤمنين را يك‌جور به حساب نياورده؛ أَ فَمَنْ كٰانَ مُؤْمِناً كَمَنْ كٰانَ فٰاسِقاً لاٰ يَسْتَوُونَ‌. (سوره‌ى سجده، آيه‌ى ۱۸) 🔸 اسلام رحمانى كه گفته ميشود، قضاوتش در مورد مؤمن، در مورد غير مؤمن، در مورد كافر، در مورد دشمن، در مورد كافرِ غير دشمن چيست‌؟ همين‌طور پرتاب كردن يك كلمه بدون عمق‌يابى، كارى است غلط و احياناً گمراه‌كننده. بعضى‌ها كه در حرفها و نوشتجات و اظهارات اين تعبير «اسلام رحمانى» را به كار ميبرند، انسان مشاهده ميكند و خوب احساس ميكند كه اين اسلام رحمانى يك كليدواژه‌اى است براى معارف نشئت‌گرفته‌ى از ليبراليسم، يعنى آن چيزى كه در غرب به آن ليبراليسم گفته ميشود. البتّه تعبير ليبراليسم و عنوان ليبراليسم براى تمدّن غربى و فرهنگ غربى و ايدئولوژى غربى هم تعبير غلطى است؛ چون واقعاً آنها نه ليبرالند، نه اعتقاد به ليبراليسم به معناى واقعى كلمه دارند؛ ولى خب حالا يك اصطلاحى است ليبراليسم. اگر اسلام رحمانى اشاره‌ى به اين است، اين، نه اسلام است، نه رحمانى است؛ مطلقا. تفكّر ليبراليستى از تفكّر اروپاى قرن هجدهم و نوزدهم - يعنى زيربناى فكرى اومانيستى كه نفى معنويّت و خدا و مانند اينها است - سرچشمه ميگيرد. بیانات در دیدار دانشجویان 1394 ایتا https://eitaa.com/hekmat121 بله https://ble.ir/hekmat121
99.11.21 astad fayyazi.m4a
20.64M
🎙بیانات آیت الله فیاضی - با موضوع: اجتهاد در معارف 📅سه شنبه ۹۹/۱۱/۲۱ 🔷 مرکز تخصصی فلسفه اسلامی قم @mt_falsafeh
31.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 کلیپی جالب و شنیدنی درباره از منظر رهبر معظم انقلاب آیت‌الله خامنه‌ای حضرت آیت‌الله جوادی آملی (حفظه الله ) آیت الله مصباح یزدی (رحمة الله علیه) حضرت آیت الله سبحانی ( حفظه الله ) ✅ در این کلیپ به پاسخ برخی سوالات مربوط به ضرورت حوزه مطالعات و فعالیتهای فلسفه اسلامی از زبان بزرگان بزرگان فلسفه و عرفان و کلام پرداخته شده است ✅ @mt_falsafeh 🎞🎞🎞🎞🎞🎞🎞🎞🎞 https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
📌غیبت حوزه از صحنه های فلسفی جهان 📍آیت الله العظمی خامنه ای: 🔹امروز حوزه نباید در صحنه‌های متعدد فلسفی و فقهی و کلامی در دنیا غائب باشد. این همه سؤال در دنیا و در مسائل گوناگون مطرح است؛ پاسخ حوزه چیست؟ نه باید غائب باشد، نه باید منفعل باشد؛ هر دو ضرر دارد. فکر نو لازم است، پاسخ به نیازهای نوبه‌نو لازم است که دارد مثل سیل در دنیا مطرح میشود؛ باید شما برایش جواب فراهم کنید. جواب شما باید ناظر باشد به این نیاز، و نیز ناظر باشد به پاسخهائی که مکاتب و فرقه‌های گوناگون میدهند. اگر از جوابهای آنها غافل باشید، پاسخ شما نمیتواند کار خودش را انجام دهد. باید پاسخ قوی، منطقی و قانع کننده بیاورید وسط. باید پاسخها در دنیا مطرح شود. دائم بایستی صادرات قم - همان طور که عرض کردیم، این قلب معرفتی دنیای اسلام - پمپاژ بشود. امروز خوشبختانه وسائل ارتباطیِ سریع در اختیار همه هست. شما میتوانید اینجا اقدامی بکنید، در آن طرف دنیا در همان ساعت از شما بشنوند و استفاده کنند. بیانات در دیدار طلاب و فضلا و اساتید حوزه علمیه قم‌ 29/7/1389. ایتا https://eitaa.com/hekmat121 بله https://ble.ir/hekmat121
کلام مهاجم 📍آیت الله العظمی خامنه ای: 🔹امروز مباحث کلامی که برای دفاع از عقاید دینی مطرح است، غیر از مباحثِ آن‌وقت هاست. چه کسی حالا شبهه‌ی «ابن‌کمونه» را مطرح می کند؟! امروز شبهات فراوانی در عالم ذهنیات و معارف بشری هست. حوزه‌های علمیه باید این شبهات و راه مقابله‌ی با آنها را بدانند و در مقابل فلسفه‌ها و گرایش ها و مذهب ها، همیشه یک حالت بُرندگی و تهاجمی داشته باشند. بیانات در آغاز درس خارج فقه 31/6/1370. ایتا https://eitaa.com/hekmat121 بله https://ble.ir/hekmat121
کانال تخصصی با موضوع بر پایه آثار و حکیمان و فیلسوفان انقلاب اسلامی: ❇️ حکیمان نسل اول انقلاب اسلامی: 📌امام خمینی 📌علامه طباطبایی 📌علامه شهید مطهری 📌آیت الله شهید بهشتی 📌آیت الله شهید صدر 📌علامه جعفری تبریزی 📌علامه مصباح یزدی 📌علامه جوادی املی 📌علامه سبحانی تبریزی و ایت الله العظمی امام خامنه_ای ❇️حکیمان نسل دوم انقلاب اسلامی 📎آیت الله غلامرضا فیاضی 📎آیت الله حمید پارسانیا 📎آیت الله سید یدالله یزدانپناه 📎آیت الله محمد حسین زاده یزدی 📎آیت الله علی ربانی گلپایگانی 📎آیت الله علی عابدی شاهرودی 📎آیت الله علی اکبر صادقی رشاد 📎آیت الله محمدرضا عابدینی ❇️اهداف و موضوعات: 🔹چیستی امتداد حکمت و فلسفه 🔹روش شناسی امتداد حکمت و فلسفه 🔹معرفی اثار در مسیر امتداد حکمت و فلسفه 🔸معرفی امتدادگران حکمت و فلسفه از صدر اسلام تا انقلاب اسلامی 🔸پاسخ به شبهات منکران و تحریف گران امتداد حکمت الهی و فلسفه اسلامی ایتا https://eitaa.com/hekmat121 بله https://ble.ir/hekmat121📌
❇️حجت‌الاسلام والمسلمین علی شیخ‌الاسلامی، استاد دانشگاه، نویسنده و پژوهشگر ادبیات و مترجم، در ۸۵سالگی از دنیا رفت. دکتر علی شیخ‌الاسلامی متولد سال ۱۳۱۵ در استهبان استان فارس بود. دوره دبستان و دبیرستان را تا سیکل اول متوسطه، در دبستان و دبیرستان مغربی طی کرد. هم‌زمان درس‌های حوزوی و طلبگی را تحت نظارت پدرش، آقا میرزا ابوالقاسم، معروف به علامه ادامه داد. در کنکور زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز شرکت کرد و پذیرفته شد. چهار سال بعد با رتبه نخست از آن دانشگاه درجه کارشناسی زبان و ادبیات فارسی گرفت. قبل از شروع دوره دکتری در امتحان دانشسرای تربیت دبیر شرکت کرد و با رتبه اول پذیرفته شد و مدتی در شهر فسا به تدریس پرداخت. شیخ‌الاسلامی در سال ۱۳۴۹ از دانشگاه تهران دکتری زبان و ادبیات فارسی گرفت و از مرداد ۱۳۵۰ در همان دانشگاه به تدریس پرداخت. از سال ۱۳۵۷ تصدی دانشگاه‌های علامه طباطبایی تهران و تربیت معلم تهران یا دانشگاه خوارزمی فعلی را به عهده داشت و سال‌ها به عنوان مدیریت گروه و ریاست دانشکده زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تهران مشغول به تدریس و فعالیت بود. شیخ‌الاسلامی علاوه بر مقالات متعدد به زبان‌های فارسی و عربی، کتاب‌هایی را در زمینه‌های اعتقادی، عرفان، مسائل کلامی و ادبی تألیف یا ترجمه کرده است. او در دوره هشتم (سال ۱۳۸۹) به عنوان یکی از چهره‌های ماندگار ایران معرفی شد. «زندگی‌نامه خدیجه کبری و فاطمه زهرا سلام‌الله علیها»، تألیف هاشم الحسنی ترجمه علی شیخ‌الاسلامی، «برگزیده متون ادب فارسی دانشگاه»، «راه و رسم منزل‌ها» و «خیال، مثال و جمال در عرفان اسلامی» از جمله آثاری هستند که از این چهره فرهنگی به‌جا مانده‌اند. در معرفی بیشتر علی شیخ‌الاسلامی عنوان شده است: جزء نسل سوم استادان دانشکده ادبیات دانشگاه تهران، شاگرد مستقیم بدیع‌الزمان فروزانفر و جلال‌الدین همایی، دوست و شاگرد سیدجعفر شهیدی و عبدالحسین زرین‌کوب، چهره‌ ماندگار حوزه‌ ادبیات سال ۸۹، استاد راهنمای تز دکترای قیصر امین‌پور، عضو هیأت مؤسس دانشگاه علامه طباطبایی، نزدیک به ۱۰ سال رئیس دانشگاه تربیت معلم، بیش از ۱۵ سال رئیس دانشکده ادبیات دانشگاه تهران، عضو هیأت ممیز وزارت فرهنگ و آموزش عالی، حافظ‌شناس، محی‌الدین عربی‌شناس، یک دوره تفسیر منازل‌السائرین با کتابی به نام «راه و رسم منزل‌ها»، یک دوره تفسیر قرآن و یک دوره تفسیر حافظ، بیش از ۱۰ کتاب و ۲۰۰ مقاله، استاد عرفان مکتب شیراز و استاد بیش از ۲۰ دوره دانشجو در دانشگاه‌های تهران، علامه، تربیت معلم و آزاد. روحش شاد ایتا https://eitaa.com/hekmat121 بله https://ble.ir/hekmat121
20120413171255-5173-1105.pdf
311.8K
عرفان در متن زندگی حجت الاسلام دکتر علی شیخ الاسلامی منبع: کیهان فرهنگی دی 1387 شماره 267 ایتا https://eitaa.com/hekmat121 بله https://ble.ir/hekmat121
20120427085506-8067-1.pdf
801.9K
میزگرد: عرفان و جهانی شدن نویسندگان: علی شیخ الاسلامی مصطفی ملکیان سید فتح الله مجتبایی غلامرضا اعوانی منبع: متین تابستان و پاییز 1380 شماره 11 و 12 ایتا https://eitaa.com/hekmat121 بله https://ble.ir/hekmat121
20130508154206-2173-520.pdf
307.2K
تصویر انسان کامل در «فصوص» و «مثنوی» حجت الاسلام دکتر علی شیخ الاسلامی منبع: دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران سال بیست و دوم پاییز و زمستان 1354 شماره 3 و 4 (پیاپی 91 و 92) ایتا https://eitaa.com/hekmat121 بله https://ble.ir/hekmat121
هدایت شده از نهضتِ روایت
💠حکیمِ بزرگ اسلامی/ بیانات رهبر انقلاب اسلامی به مناسبت 25 اردیبهشت روز بزرگداشت شاعر نامدار "" 🔰 ...حقیقت قضیه این است که فردوسی یک حکیم است؛ تعارف که نکردیم به فردوسی، حکیم گفتیم. الان چند صد سال است که دارند به فردوسی، حکیم می‌گویند. حکمت فردوسی چیست؟ . 🔰 شما خیال نکنید که در حکمت فردوسی، یک ذره حکمت زردشتی وجود دارد. فردوسی آن وقتی که از اسفندیار تعریف می‌کند، روی دینداری او تکیه می‌کند. می‌دانید که اسفندیار یک فرد متعصبِ مذهبیِ مبلّغ دین بوده که سعی کرده پاکدینی را در همه جای ایران گسترش بدهد. تیپ اسفندیار، تیپ حزب‌اللهی‌های امروز خودمان است؛ آدم خیلی شجاع و نترس و دینی بوده است؛ حاضر بوده است برای حفظ اصولی که به آن معتقد بوده و رعایت می‌کرده، خطر بکند و از هفت‌خان بگذرد و حتّی با رستم دست و پنجه نرم کند. وقتی شما را مطالعه می‌کنید، می‌بینید که فردوسی روی این جنبه‌ی دینداری و اسفندیار تکیه می‌کند. 🎙در دیدار اعضای گروه ادب و هنر صدای جمهوری اسلامی ایران‌،۱۳۷۰/۱۲/۰۵ ➕متن کامل را از اینجا بخوانید. https://eitaa.com/joinchat/1687224385C9d8b257e8f