eitaa logo
امتداد حکمت قرآنی و فلسفه الهی
1.4هزار دنبال‌کننده
530 عکس
151 ویدیو
26 فایل
حکمت قرآنی در اندیشه فیلسوفان انقلاب اسلامی: امام خمینی علامه طباطبایی شهیدان مطهری، بهشتی، صدر آیات علامه جعفری، مصباح یزدی، جوادی آملی و امام خامنه ای
مشاهده در ایتا
دانلود
📌شخصی شدن دانش و قبیله ای شدن سیاست 🔸جامعه ایرانی با دو پدیده جدید روبرو است و همین دو سازنده بخشی از وضعیت موجود ماست. ❇️ 1. شخصی شدن دانش 🔹"شخصی شدن دانش" به این معناکه در جامعه ایرانی، علم و دانش ، قائم به اشخاص است و هر کس که از بیان بهتر و هنرسخنوری بیشتری برخوردار باشد نماد علم و دانش می شود و بدو اقبال می شود. در جامعه ایرانی، خبری از جامعه علمی و نقش آفرینی سازمانی علم نیست. در واقع، سازمانهای علمی اعم از مراکز آموزشی و پژوهشی برکنار از وقایع و حوادث جاری در کشور هستند و توان نقش آفرینی سازمانی و مدیریت منطقی افکار عمومی را ندارند. بلکه حوزه عمومی، بالکل در اختیار شخص سلبریتی¬ها در اشکال مختلف سیاسی، اجتماعی، هنری و نمایشی است. این افراد و اشخاص هستند که براساس بهره های ناچیزی که از علم دارند با تکیه بر تحصیلات، مطالعات و تجربیات شخصی به توصیف، تبیین واقعیت ها وپدیده ها می پردازند و در نهایت به خط مشئ گذاری عمومی و سیاست گذاری اجتماعی می پردازند و در همه حوزه های عمومی و تخصصی فتوای تجویزی و حتی در صورت نیاز حکم قضایی صادر می کنند. 🔸در واقع "شخصی شدن دانش" موجب تضعیف "عقلانیت اجتماعی" و ناتوانی در تدبیر و مدیریت شایسته امور و "قبیله ای شدن سیاست" می شود. ❇️ 2. قبیله ای شدن سیاست 🔹ویژگی دیگر جامعه ما، «قبیله ای شدن سیاست" است که نتیجه قهری و طبیعی "شخصی شدن دانش" است. به این معنا که، سیاست نه در ذیل منافع ملی و در چارچوب احکام الهی و قوانین رسمی بلکه در ذیل منافع اشخاص و قبیله های سیاسی تعریف می شود. هر گروه و دسته ای براساس یک سری تلقی های شخصی از منافع، احکام و قوانین ذیل منافع شخصی و گروهی به صورت توافق نانوشته جمع شده اند بدون آنکه از مرام نامه روشن قابل دفاع و سازمان رفتاری مشخص علمی برخوردار باشند همانگونه که یک قبیله در صحرا شکل گرفته است، از دانش و ساختار روشن و اندیشده شده ای پیروی نمی کند بلکه براساس اقتضائات و شرایط پیرامونی و برای زنده ماندن از منافع طبیعت بهره برداری میکند. نوع قبایل از خلاقیت لازم، ابتکار عمل و صنایع پیچیده برخوردار نیستند و به بهره گیری از وضع موجود قانع هستند. وضع سیاست ورزی ما نیز چنین شده است. در جامعه ما از حزب واقعی به طور کلی خبری نیست و فقط برخی قبایل سیاسی با نام حزب، جبهه و گروه و... حضوری محدود به ایام انتخابات دارند و با اغوا و تبدیل انتخابات به میدان مبارزۀ گلادیاتورها سعی در تصاحب مناصب و قدرت دارند تا – در بهترین حالت - تلقی شخصی خود را به کرسی بنشاند و سایر تلقی های شخصی را به زیر بکشند و یا اینکه منافع شخصی و قبیله ای خود را پیگیری کنند و دست طیف رقیب را از قدرت و مناصب کوتاه سازد. ❇️نتیجه وضعیت امروز ما معلول چنین رویکرد عمومی است که تقریبا بخش اعظم جامعه ما را در بر گرفته است. آثار و نتایج آن را می توان در رفتارهای انتخاباتی بسیاری از نامزده ها، چگونگی رأی دادن مردم، عدم پذیرش مسئولیت انتخابها، نحوه برنامه ریزی دولت ها، و در هزاران مورد دیگر یافت. تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل.⁉️ 📍سید مهدی موسوی ایتا https://eitaa.com/hekmat121 بله https://ble.ir/hekmat121
اخلاق و انتخابات 🔴 توصیه‌های رهبر انقلاب به نامزدها برای رعایت اخلاق انتخاباتی رهبر معظم انقلاب: 🔹 میدان انتخابات میدان مسابقه‌ی خدمت است. قرآن به ما دستور میدهد: «فَاسْتَبِقُوا الْخَيْرَاتِ» دنباله‌ی کار نیک با هم مسابقه بدهید. نامزدها با یک چنین نگاه بایستی به انتخابات نگاه کنند. 🔹نفرت پراکنی و اتهامات چنین و چنان یا شعارهای غیرواقع بینانه هم داده نشود. شعارهای غیرواقع بینانه گاهی ممکن است فریب مردم تلقی بشود. نه. با توجه به امکانات کشور و واقعیات کشور بایستی شعار داد و وعده داد و چه کرد. این جوری بایستی عمل کرد. 🔹ملاحظات اخلاقی جداً رعایت بشود. یعنی واقعاً اگر چنانچه نامزدهای انتخاباتمان هم در مناظراتشان، هم در مصاحبه‌هایی که با آنها میشود، سؤال جوابهایی که با آنها میشود، اخلاق اسلامی را رعایت بکنند، این سرریز میشود در جامعه، آحاد مردم ملاحظات اخلاقی را یاد میگیرند و رعایت میکنند. این سرمشقی برای آنها خواهد شد. و هنجارشکنی هم نکنند. 🔹راه حل بعضی‌ها برای اینکه بیشتر دیده بشوند، بیشتر شنیده بشوند، این است که هنجارشکنی کنند، خطوط قرمز نظام را به قول خودشان بشکنند. نظام جمهوری اسلامی یک نظام مستقر و پابرجاست، یک نظام جاافتاده است، خطوط اصلی نظام مشخص است. این جور نباشد که سعی کنند حالا با شکستن این حدود و ثغور مهم نظام جمهوری اسلامی برای خودشان یک موقعیتی دست و پا کنند که موقعیت هم به دست نمی‌آید. ۱۴۰۰/۰۳/۰۶ ایتا https://eitaa.com/hekmat121 بله https://ble.ir/hekmat121
چه بسا از محققین اهل معرفت ـ نه دکّاندارهای ایشان ـ به‏‎ ‎‏شاگردانشان دستور می دادند که «لا اله الاّ الله » را بر قلب خودتان‏‎ ‎‏بنویسید، از طرف چپ شروع کنید و به طرف راست ختم نمایید، مراد‏‎ ‎‏این بود که آن مخزن که در طرف چپ است از آنجا شروع کنید و‏‎ ‎‏متوجه باشید که صورت «لا اله الاّ الله » را بر آنجا بیافکنید تا ملکۀ شما‏‎ ‎‏باشد. البته ممکن است که انسان قلب خود را عادت بدهد چنانکه ما‏‎ ‎‏چون قلب خود را به مباحث «ترتّب» و «تجرّی» عادت داده ایم، در‏‎ ‎‏خواب هم که قوا تعطیل می شود گاهی از همین حرفها می زنیم، و‏‎ ‎‏آنکه اهل داد و ستد است تا تعطیل قوا می شود، آن هم وارد مقولۀ خود‏‎ ‎‏می شود، و همین طور هر چیزی که انسان در ظاهر ملکۀ آن را پیدا‏‎ ‎‏کرده، تا قوا تعطیل می شود در آن قسمت فعالیت پیدا می کند.‏ ایتا https://eitaa.com/hekmat121 بله https://ble.ir/hekmat121
| صور ملکوتی انسان 🔹انسان همین طور که در این دنیا یک صورت ملکی دنیاوی دارد، که خداوند تبارک و تعالی آن را در کمال حسن و نیکویی و ترکیب بدیع خلق فرموده که عقول تمام فلاسفه و بزرگان در آن متحیر است و علم معرفة الاعضاء و تشریح تاکنون نتوانسته است معرفت درستی به حال آن پیدا کند و خداوند انسان را از بین مخلوقات امتیاز داده به حسن ترکیب و جمال نیکو منظر، کذلک از برای او یک صورت و شکل ملکوتی غیبی است، که آن صورت تابع ملکات نفس و خلق باطن ‏است در عالم بعد از موت، چه برزخ باشد یا قیامت. 🔹انسان اگر خلق باطن و ملکه و سریره اش انسانی باشد، صورت ملکوتی او نیز صورت انسانی است. ولی اگر ملکاتش غیر ملکات انسانی باشد، صورتش انسانی نیست و تابع آن سریره و ملکه است. 🔹مثلا اگر ملکه شهوت و بهیمیت بر باطن او غلبه کند و حکم مملکت باطن حکم بهیمه شود، انسان صورت ملکوتیش صورت یکی از بهائم است مناسب با آن خلق. 🔹و اگر ملکه غضب و سبعیّت بر باطن و سریره اش غلبه کند و حکم مملکت باطن و سریره حکم سبع شود، صورت غیبیه ملکوتیه صورت یکی از سباع است. 🔹و اگر و هم و شیطنت ملکه شد و باطن و سریره اش دارای ملکات شیطانیه شد، از قبیل خدعه، تقلب، نیمه، غیبت، صورت غیب و ملکوتش صورت یکی از شیاطین است به مناسبت آن. 🔹و گاهی ممکن است به طریق ترکیب دو ملکه یا چند ملکه منشأ صورت ملکوتی شود. آن وقت به شکل هیچیک از حیوانات نمی شود، بلکه صورت غریبی پیدا می کند که هیچ آن صورت مدهش و موحش بد ترکیب در این عالم سابقه ندارد. از پیغمبر خدا، صلّی الله علیه و آله، نقل شده که بعضی مردم در قیامت محشور می شوند به صورتهایی که نیکوست پیش آنها میمون [ها]‏‏ ‏‏و انترها. 🔹بلکه ممکن است از برای یک نفر در آن عالم چند صورت باشد، زیرا که آن عالم مثل این عالم نیست که یک چیز بیش از یک صورت قبول نکند. و این مطلب مطابق با برهان نیز هست و در محل خود مقرر است.‏ 🔹‏‏و بدان که میزان در این صور مختلفه، که یکی از آنها انسان است، و باقی چیزهای دیگر، وقت خروج نفس است از این بدن و پیدا شدن مملکت برزخ و غلبه سلطان آخرت که اوّلش در برزخ است. در وقت خروج از بدن با هر ملکه ای از دنیا رفت با آن ملکه صورت آخرتی می گیرد، و چشم ملکوتی برزخی او را می بیند، و خود او هم وقت گشودن چشم برزخی خود را به هر صورتی هست می بیند، اگر چشم داشته باشد. لازم نیست کسی که در این دنیا به صورتی هست آن جا هم به همان صورت باشد. 🔹خدای تعالی می فرماید [به ] نقل از بعضی که در وقت حشر می گویند: «خدایا چرا مرا کور محشور کردی با آنکه در دنیا چشم داشتم؟» جواب می فرماید: «چون تو آیات ما را فراموش کردی امروز فراموش شدی‏. ای بیچاره، تو چشم ملکی ظاهر بین داشتی، ولی باطن و ملکوتت کور بود. کوری خودت را حالا ادراک کردی، و الا از اوّل کور بودی، چشم بصیرت باطنی که آیات خدا را به آن می بینند نداشتی. 🔹ای بیچاره، تو قامت مستقیم و صورت خوش ترکیب ‏ملکی داری، میزان ملکوت و باطن، غیر از این است، باید استقامت باطنی پیدا کنی تا مستقیم القامة در قیامت باشی. باید روحت روح انسانی باشد تا صورت عالم برزخ و آخرتت صورت انسان باشد. 🔹تو گمان می کنی که عالم غیب و باطن، که عالم کشف سرایر و ظهور ملکات است، مثل عالم ظاهر و دنیا است که اختلاط و اشتباه در کار باشد: چشم و گوش و دست و پا و سایر اعضایت- همه با زبانهای ملکوتی، بلکه به قول بعضی با صورتهای ملکوتی، شهادت به هر چه کردی می دهند.‏ ‎‏ 🔹‏‏هان ای عزیز گوش دل باز کن و دامن همت به کمر زن و به حال بدبختی خود رحم کن، شاید بتوانی خود را به صورت انسان گردانی و از این عالم به صورت آدمی بیرون روی که آن وقت از اهل نجات و سعادتی. مبادا گمان کنی این ها موعظه و خطابه است، این ها همه نتیجه برهان حکمی حکمای عظام و کشف اصحاب ریاضت و اخبار صادقین و معصومین است، در این اوراق بنای اقامه برهان و نقل اخبار و آثار زیاد نیست.‏ 📚امام خمینی(ره)، چهل حدیث ص۱۴
⭕️ سیاست الاهی ، اقتصاد الهی 🔰 سوال خبرنگار از امام (ره): ✍️ سوال خبرنگار : شما زندگی خیلی منزوی داشتید، شما اقتصاد جدید و حقوق روابط بین المللی را مطالعه نکرده‌اید. تحصیل شما مربوط به علوم الهی است، شما در سیاست و گیر و دار یک زندگی اجتماعی درگیر نبوده‌اید. آیا این در ذهن شما این شک را به وجود نمی‌آورد که ممکن است عواملی در این معادله باشد که شما نمی‌توانید درک کنید؟ ✍️ پاسخ حضرت امام خمینی : ما معادله جهانی و معیارهای اجتماعی و سیاسی‌ای که تا به حال به واسطه آن تمام مسائل جهان سنجیده می‌شده است را شکسته‌ایم. ما خود چارچوب جدیدی ساخته‌ایم که در آن عدل را ملاک دفاع و ظلم را ملاک حمله گرفته‌ایم. از هر عادلی دفاع می‌کنیم و بر هر ظالمی می‌تازیم ، حال شما اسمش را هرچه می‌خواهید بگذارید. ما این سنگ را بنا خواهیم گذاشت. امید است کسانی پیدا شوند که ساختمان بزرگ سازمان ملل و شورای امنیت و سایر سازمانها و شوراها را بر این پایه بنا کنند ، نه بر پایه نفوذ سرمایه داران و قدرتمندان که هر موقعی که خواستند هرکسی را محکوم کنند، بلافاصله محکوم نمایند. آری با ضوابط شما من هیچ نمی‌دانم و بهتر است که ندانم. https://farsi.rouhollah.ir/library/sahifeh-imam-khomeini/vol/11/page/160 صحيفه امام ج١١ ص١٦٠
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💎 جایگاه گرانبهای دختران 🔻پيامبر خدا صلي‌الله‌عليه‌وآله: نِعمَ الوَلَدُ البَناتُ المُخَدَّراتُ، مَن كانَت عِندَهُ واحِدَةٌ جَعَلَهَا اللّه ُ سِترا لَهُ مِنَ النّارِ، وَ مَن كانَت عِندَهُ اثنَتانِ أَدخَلَهُ اللّه ُ بِهِمَا الجَنَّةَ ، وَ إِن كُنَّ ثَلاثا أو مِثلَهُنَّ مِنَ الأخَواتِ ، وَضَعَ عَنهُ الجِهادَ وَ الصَّدَقَةَ ◻️ دخترانِ پوشيده، خوبْ فرزندانى هستند. هر كس يكى داشته باشد، خداوند آن را براى وى پوششى از آتش [دوزخ] قرار می‌دهد و هر كس دو تا داشته باشد، خداوند به خاطر آنان او را وارد بهشت سازد و اگر سه دختر يا مانند آن خواهر داشته باشد، جهاد و صدقه [ى استحبابى] را از او برمى دارد. 📚 مكارم الأخلاق، ج 1 ص 472 ح 1613 ‌ ‌ •┈┈••✾••┈┈•
🟩مسیر انسانِ حکومت اسلامی 🟢انسان مطرح در حکومت اسلامی، از آغازین روزهای حیات امت اسلامی، در سراسر آن مدتی که هدف حقیقی او خداوند متعال بود، هرگز شعله حرکت در او خاموش نشد و نیروی مبارزۀ بی‌امان و حرکت وقفه‌ناپذیر خود را بر ضد ستمگران و گردن‌کشان، از که این هدف بزرگ مظهر آن است، به‌دست می‌آورد، آن هم نه‌تنها در روستا یا جزیرۀ محل زندگی او یا در میان افراد قبیله‌اش؛ بلکه در سراسر گیتی. 🟢خسرو پرویز با آن جبروتش وقتی با تمسخر از عبادةبن‌صامت پرسید که چه‌چیزی مسلمانان را واداشت که در اندیشۀ جنگ با امپراتوری او بیفتند و پاسخ شنید که لشکر اسلام برای آزادی مظلومان به آنجا آمده‌اند، به لرزه درآمد. 🟢و این یعنی که عدل مطلق پایان‌ناپذیر است و هدف مطلق همواره می‌تواند مردم را به حرکت درآورد و نیرو ببخشد: «قُلْ لَوْ كَانَ الْبَحْرُ مِدَادًا لِكَلِمَاتِ رَبِّي لَنَفِدَ الْبَحْرُ قَبْلَ أَنْ تَنْفَدَ كَلِمَاتُ رَبِّي وَلَوْ جِئْنَا بِمِثْلِهِ مَدَدًا» بگو: اگر دریا برای کلمات پروردگارم مرکب شود، پیش از آن که کلمات پروردگارم پایان پذیرد ، قطعا دریا پایان یابد هر چند نظیرش را به مدد [آن] بیاوریم. (کهف آیه ۱۰۹) 📚 کتاب اسلام راهبر زندگی، صفحه١٩٩ 🆔 @shaidsadr
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰"فرصت خدمتگزاری به کشور و ملت را قدر بدانید و انگیزه‌های خدائی را همواره مدّ نظر داشته باشید." ❇️در پی حضور حماسی و شورانگیز ملت بزرگ ایران در انتخابات ۲۸ خرداد، رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی پیروز بزرگ انتخابات را ملت ایران دانستند. 🔸متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است: بسم الله الرحمن الرحیم ملت بزرگ و سربلند ایران! حضور حماسی و شورانگیز در انتخابات ۲۸ خرداد، صفحه‌ی درخشان دیگری بر افتخارات شما افزود. در میانه‌ی عواملی که هریک به‌گونه‌ئی میتوانست مشارکت در انتخابات را کم‌رنگ کند، مناظر چشم‌نوازِ اجتماعات شما در مراکز رأی‌گیری در سراسر کشور، نشانه‌ی آشکاری از عزم راسخ و دلِ امیدوار و دیده‌ی بیدار بود. 🔸پیروز بزرگ انتخابات دیروز، ملت ایران است که یک‌بار دیگر در برابر تبلیغات رسانه‌های مزدور دشمن و وسوسه‌ی خام‌اندیشان و بدخواهان، قد برافراشت و حضور خود در قلب میدان سیاسی کشور را نشان داد. نه گلایه از دشواری معیشت طبقات ضعیف، نه دلتنگی از تهدید بیماریِ فراگیر، نه مخالف‌خوانیهائی که با انگیزه‌ی دلسرد کردن مردم از ماهها پیش آغاز شده بود، و نه حتی برخی اختلالات در جریان رأی‌گیری در ساعاتی از روزِ انتخاب، هیچیک نتوانست بر عزم ملت ایران فائق آید و انتخابات مهم ریاست‌جمهوری و شوراهای شهر و روستا را دچار مشکل سازد. 🔹اینجانب جبهه سپاس بر خاک میسایم و خداوند علیم و قدیر را بر توفیقی که به ملت ایران عطا کرد و نظر رحمتی که بر ایران و جمهوری اسلامی افکند، شکر بی‌پایان میگزارم. به ملت ایران شادباش میگویم و به حضرات محترمی که با انتخاب مردم به مسئولیت والای ریاست‌جمهوری یا عضویت شوراها در سراسر کشور دست یافته‌اند، همراه با عرض تبریک، قدردانی از این ملت باوفا و پایبندی کامل به وظائفی را که در قانون برای آنان شمرده شده است، یادآوری میکنم. فرصت خدمتگزاری به کشور و ملت را قدر بدانید و انگیزه‌های خدائی را همواره مدّ نظر داشته باشید. لازم میدانم از شورای محترم نگهبان و وزارت کشور و دستگاههای حافظ امنیت و سلامت و رسانه‌ی پرتلاش ملی و نامزدهای محترم و همه‌ی کسانی که به‌نحوی به این آزمون بزرگ کمک کرده‌اند تشکر کنم. 🔸به حضرت ولی‌الله‌الاعظم ارواحنا فداه که صاحب اصلی این کشور و این نظام است سلام عرض می‌کنم و درود میفرستم، علو درجات امام عزیز که سلسله‌جنبان حرکت عظیم ملت ایران بود و شهیدان والامقام را که برترین افتخارات کشورند، از خداوند متعال مسألت میکنم. سیّدعلی خامنه‌ای ۲۹ خرداد ۱۴۰۰
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 تقدیر رهبر انقلاب از حرکت علمی بزرگ و آبروبخش جوانان ایرانی برای تولید واکسن کرونا 🔻 رهبر انقلاب در جریان دریافت مرحله اول واکسن کرونا: خیلی متشکرم از همه‌ی کسانی که تلاش کردند و دانش و تجربه‌ی علمی و عملی خودشان را به کار انداختند برای اینکه بتوانند کشور را برخوردار کنند از این امکان بزرگ و آبرو بخش، یعنی واکسن ضد کرونا. 🔹 به من اصرار میشد از مدتی پیش که از واکسن استفاده کنم؛ اولا مایل نبودم از واکسن غیرایرانی استفاده کنم. گفتم منتظر میمانیم تا ا‌ن‌شاءالله واکسن داخل کشور تولید شود و از واکسن خودمان استفاده کنیم. این افتخار ملی را به معنای واقعی کلمه پاس بداریم. 🔸 بعد هم گفتم بالاخره مایلم در وقت خود یعنی آن وقتی که به حسب تقسیم طبیعی واکسن در کشور نوبت به ما میرسد در آن وقت بزنم.
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰سی‌وسه‌ سال قبل در چنین روزی 🔻حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در روز چهارم تیرماه ۱۳۶۷، زمانی که رئیس‌جمهور ایران بودند، به درخواست دکتر علیرضا مرندی -وزیر بهداشت و درمان وقت- در مراسم افتتاح طرح «بسیج سلامت کودکان» شرکت کردند و پس از سخنرانی در آن مراسم، با خوراندن قطره‌ی فلج اطفال به چند کودک، فاز عملیاتی این طرح را افتتاح کردند. 🔅 دقیقا سی‌وسه‌ سال بعد در روز چهارم تیرماه ۱۴۰۰ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای دُز اول واکسن کوو ایران برکت را دریافت کردند. این واکسن که محصول تلاش محققان و دانشمندان جوان ایرانی است به تازگی مجوز مصرف را با اتکا به دانش بومی دریافت کرد و ایران را به یکی از ۶ کشور تولیدکننده واکسن کرونا در جهان تبدیل کرد. 💻 @Khamenei_ir
نشست علمی حکمت متعالیه و انقلاب اسلامی ( ذیل همایش حکمت سیاسی متعالیه) ⬅️نشست چهارم الگوی علم سیاست و حکمت متعالیه.mp3
44.17M
✅نشست علمی حکمت متعالیه و انقلاب اسلامی ( ذیل همایش حکمت سیاسی متعالیه) ⬅️نشست چهارم:الگوی علم سیاست و حکمت متعالیه 👤ارائه دهنده: جناب آقای دکتر محمد پزشگی 🎧از رادیو پژوهش بشنوید 🌐http://dte.bz/ciYAv 👤دبیر علمی: جناب آقای دکتر سیدجواد میرخلیلی ⏰زمان: پنج شنبه 1400/4/3 ساعت 10 الی 12 ⬅️مکان: قم / پردیسان- انتهای بلوار دانشگاه- پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی- طبقه دوم-سالن جلسلت پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی 💠مجری: پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی و مرکز همکاری های علمی و بین الملل نشست علمی حکمت متعالیه و انقلاب اسلامی ( ذیل همایش حکمت سیاسی متعالیه) ⬅️نشست چهارم:الگوی علم سیاست و حکمت متعالیه 🌐https://eitaa.com/isca_seda/1884
امام کاظم(ع): «يا هشام نصب الحق لطاعة الله، ولا نجاة إلا بالطاعة، والطاعة بالعلم والعلم بالتعلم، والتعلم بالعقل يعتقد، ولا علم إلا من عالم رباني، ومعرفة العلم بالعقل». منبع: الكافي- ط الاسلامية، الشيخ الكليني، ج1، ص17. مخلوقات برای طاعت خدا خلق شده‌اند و رستگاری فقط به طاعت است و اطاعت با علم حاصل می‌شود و علم با فراگیری فراهم می‌شود و انسان با هدایتِ عقل به آموختن می‌گراید و علم حقیقی آن است که از نزد عالم ربّانی رسیده باشد و انسان با نور عقل می‌تواند علم حقیقی و عالم واقعی را بشناسد! ایتا https://eitaa.com/hekmat121 بله https://ble.ir/hekmat121
«يا هشام نصب الحق لطاعة الله، ولا نجاة إلا بالطاعة، والطاعة بالعلم والعلم بالتعلم، والتعلم بالعقل يعتقد، ولا علم إلا من عالم رباني، ومعرفة العلم بالعقل» انسان باید آگاهی پیدا کند تا بتواند اطاعت کند. علم نیز حاصل نمی‌شود مگر با تعلّم. تعلّم به‌وسیله عقل انجام می‌شود؛ باید فکر شود تا تعلّم اثرگذار باشد؛ تعلّم بدون تفکّر تبدیل به اعتقاد نمی‌شود و ممکن است با یک شبهه از بین برود. شاگرد باید پیرامون درستی یا نادرستی صحبت‌های استاد، فکر کند تا در قلب او جای گرفته و مبدّل به اعتقاد شود. ولا علم إلا من عالم رباني: علم هم از عالم ربّانی برای انسان حاصل می‌شود. علم ریاضی، طب و ... عالم ربّانی نمی‌خواهد بلکه فقط علم دین و الهی است که عالم ربّانی می‌خواهد. ربّانی است یعنی تربیت شده پروردگار و عالم عامل است. دو مشکل و سختی در اینجا وجود دارد: 1-یافتن عالم ربّانی. 2-تعلّم یافتن از او. در ابتدا انسان باید بتواند با عقل و تفکّر، عالم ربانی را از عالم غیر ربّانی تشخیص دهد. باید دقّت کرد که آیا اعمال و رفتار او با گفتار و اقوالش هم‌خوانی دارد یا نه؛ این‌گونه نباشد که از حرمت غیبت، تهمت و سایر گناهان بحث کند اما خودش مرتکب غیبت، تهمت و ... شود.جامعه در مسیر سعادت و اطاعت الهی، نیازمند به عالم ربانی است؛ عالم اگر ربانی نباشد جامعه را به ضلالت کشیده و مسیر انحرافی را به انسان نشان می‌دهد. برای یافتن منزل کسی باید آدرس و مسیر خاصی را دنبال کرد،‌ خیابان فلان، کوچه فلان و پلاک فلان. اگر از صد راه‌ دیگر رفت که منتهی به آن منزل نشود مسیر انحرافی است. راه حق یکی است و باطل، هزاران راه دارد؛ هر مسیری که انسان را به حق نرساند، راه باطل است. باید عالم ربّانی را یافت و از طریق او مسیر هدایت و اطاعت را آموخت.مهم‌ترین چیزی که برای انسان وجود دارد اطاعت است؛ اطاعت با علم و علم نیز با تعلّم است. این‌ها سلسله‌مراتب داشته و برخی مقدمه برخی دیگر است. برای اطاعت نیاز به اعتقاد و یقین است؛ تا اعتقاد نباشد که انسان اربعین پیاده به کربلا نمی‌رود؛ اعتقاد باعث می‌شود که انسان سختی‌ها را تحمل کند. بسیاری از کسانی که علم دارند چیزی را بلد هستند اما در قلبشان به‌صورت اعتقاد حاصل نشده است. باید کاری کرد که آموخته‌های ما با تفکّر تبدیل به اعتقاد شود.عالم ربانی دو حیثیت دارد: 1- عالم است، مطالب را فهمیده و اعتقاد دارد. 2- ربّانی و تربیت شده خداوند است. عالم ربّانی راه را برای انسان باز می‌کند. نمونه عالم ربانی، مقام معظم رهبری آیت‌الله خامنه‌ای است. گاهی اوقات ما درستی یا نادرستی برخی از چیز‌ها را نمی‌فهمیم و متوجّه نمی‌شویم؛ اما زمانی که عالم ربانی داریم که تربیت شده است به اعمالش که نگاه می‌کنیم می‌بینیم خلاف و انحرافی ندارد و اقوال و اعمالش باهم تطبیق می‌کند؛ معصوم نیست اما عالم ربانی است. اگر چنین عالم ربانی پیدا شود، نقطه مهم اطاعت است. اگر انسان پیرامون عالم ربانی متزلزل باشد و آن را پیدا نکند نمی‌تواند راه را پیدا کند. راه‌های انحرافی، مختلف و بسیار است؛ هرکسی راهی دارد، پیرو چه کسی باشم بهتر است؟ آیا پیرو منافقین باشم یا پیرو سلطنت‌طلب‌ها؟ خیر! پیرو عالم ربانی باید باشم. اگر عالم ربانی پیدا کنید مشکلات جامعه حل می‌شود؛ صحبت‌های او را می‌شنوید و به آن‌ها عمل می‌کنید. عالم ربانی که پیدا شود انسان به علم می‌رسد و بر روی تعلم و علم، تأثیر می‌گذارد. ومعرفة العلم بالعقل: بعد از یافتن عالم ربانی و رفع یکی از مشکلات مهم، تازه نوبت می‌رسد به «ومعرفة العلم بالعقل». شناخت عالم ربانی با کمک عقل است. عالم ربانی را با عمامه و ریش و تبلیغات نمی‌توان شناخت؛ وقتی خوب فکر شود، کار آسان می‌شود. باید در هر موضوعی جان کند و حقیقت را به‌دست آورد اما اگر عالم ربانی پیدا شود بسیاری از حقایق را برای انسان بیان می‌کند. برخی از شارحین این روایت گفته‌اند که مراد از «ومعرفة العلم بالعقل» یعنی «معرفة العالم» باید عالم ربانی را با عقل شناخت. مراد از علم در اینجا یقین است؛ یعنی اعتقاد و یقین قلبی. عالم ربانی کسی است که اعتقادش قوی است. اساس انسان اعتقاد اوست؛ انسان هر مقدار که باسواد هم باشد ولی اعتقاد نداشته باشد ارزشی ندارد. اعتقاد است که انسان را برای ارتکاب اعمال نیک حرکت می‌دهد. این اعتقاد و علم با عقل حاصل می‌شود؛ یعنی ابتدا با عقل عالم ربانی پیدا می‌شود و بعد از تعلّم با تفکر، اعتقاد به‌دست می‌آید؛ بنابراین همان‌گونه که مرحوم مجلسی می‌فرماید: مراد جمله «ومعرفة العلم بالعقل» معرفت عالم و معرفت علم است. هم عالم و هم علم را باید با عقل سنجیده و مقایسه کرد. این سیر حرکتی که امام (ع) می‌فرماید تا انسان از عقل کمک بگیرد و به طاعت برسد به ما می‌فهماند که نباید به دنبال اوهام و چیزهای مشکوک برویم. درس حدیث استاد محسن فقیهی 97/07/18 ایتا https://eitaa.com/hekmat121
🎯 نسخۀ صوتی: 🔷کمال‌طلب‌ها بدون اینکه بدانند افسرده می‌شوند 📍 اگر کمال‌طلب باشید، خودتان را می‌کشید تا کارها را به‌ بهترین شکل انجام بدهید: کارهای نصفه‌نیمه اعصابتان را خرد می‌کند؛ هر چیزی، اگر عالی نباشد، آزارتان خواهد داد؛ احساس شرم و گناه هرگز دست از سرتان برنمی‌دارد و چون اغلب اوقات زورتان به واقعیت نمی‌چربد، نهایتاً پژمرده می‌شوید. مارگارت راثرفورد روان‌شناسی است که می‌گوید کمال‌طلبیِ ناسالم آن‌قدر پیش می‌رود که خیلی پنهان و بی‌سروصدا صاحبش را دچار افسردگی می‌کند. او به این اختلال می‌گوید «افسردگی نقاب‌دار». راثرفورد که سال‌هاست دربارۀ کمال‌طلبیِ منفی تحقیق کرده راهنمایی عملی برای درمان آن پیشنهاد می‌کند. 🎧 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بشنوید: https://tarjomaan.com/sound/10266/ 📌 نوشتار این مطلب را اینجا بخوانید: https://tarjomaan.com/neveshtar/9984/
❇️رابطه عقل و وحی شیخ مفید: 7 - القول في أن العقل لا ينفك عن سمع وأن التكليف لا يصح إلا بالرسل - عليهم السلام - واتفقت الإمامية على أن العقل محتاج في علمه ونتائجه إلى السمع و أنه غير منفك عن سمع ينبه العاقل على كيفية الاستدلال، وأنه لا بد في أول التكليف وابتدائه في العالم من رسول، ووافقهم في ذلك أصحاب الحديث. وأجمعت المعتزلة والخوارج والزيدية على خلاف ذلك، وزعموا أن العقول تعمل بمجردها من السمع والتوقيف إلا أن البغداديين من المعتزلة خاصة يوجبون الرسالة في أول التكليف ويخالفون الإمامية في علتهم لذلك ويثبتون عللا يصححها الإمامية ويضيفونها إلى علتهم فيما وصفناه. منبع: أوائل المقالات في المذاهب والمختارات جلد : 1 صفحه : 45
👆🏿صُورَة نَادِرَةٌ مِنْ الْيَمِينِ : آيَة اللَّه الْعُظْمَى السَّيِّدُ أَبُو الْقَاسِمِ الْخُويِيّ ثُم والدهُ آيَة اللَّه السَّيِّد عَلِيّ أَكْبَر الْخُويِيّ و آيَة اللَّه السَّيِّد جَوَادٌ الخامنئي [ وَالِد السَّيِّد الخامنئي ] . معلومة مفيدة قد لا يعرفها كثير من الأخوة: ان السيد علي اكبر الخوئي والد السيد ابو القاسم الخوئي هو ابن خالة السيد جواد الخامنئي والد السيد الخامنئی ایتا https://eitaa.com/hekmat121 بله https://ble.ir/hekmat121