فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خالی شدن مجالس از حکمت
🔺انتقاد استاد رحیم پور ازغدی از شیوه های جدید تبلیغ دین توسط برخی افراد
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
ایتا
https://eitaa.com/hekmat121
بله
https://ble.ir/hekmat121
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تا کسی مکتبهای جهان را نشناسد؛ نداند حکمای غرب چه میگویند، سیاستمداران غرب چه میگویند، شرق چه میگویند، شمال چه میگویند، جنوب چه میگویند، که نمیتواند قرآن را فخر آنها قرار بدهد!
فرمود: شما موظفید قرآن را جهانی کنید. کسی که از حرم تا جمکران، از جمکران تا حرم فکر میکند؛ این ممکن است جهانی حرف بزند، ولی قمی فکر میکند!
فرمود: شما جهانی حرف بزنید، جهانی فکر کنید. ببینید در سوره توبه فرمود «هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَی وَ دِینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ کُلِّهِ وَ لَوْ کَرِهَ الْمُشْرِکُونَ». این کار امام (رضوان الله تعالی) بود. اگر چنانچه کسی بخواهد -ان شاء الله- راه امام را طی کند و این راه را و این نام را زنده نگه دارد، باید جهانی حرف بزند و جهانی فکر کند و شاگرد امام باشد در جمع بین دو فقه اصغر و اکبر. به امید پیروزی جهان اسلام و قرآن کریم و عترت طاهرین در آن روز.
_ علامه #جوادی_آملی، قم/ بهمن۱۳۹۹
🌸عقل مقدمه عشق است
بدون صعود به قله های عقل نمی توان به وادی عشق پا نهاد و در معشوق فانی شد.
عاشقان حقیقی ، عاقلان واقعی هستند که از خامی به در آمدند و از نردبان عقل بالا آمدند تا پخته شدند و پس از آن از بام عقل و در فضای رشته از دیوارهای اوهام و خیالات به رصد معشوق حقیقی پرداختند و یافتند و سوختند.
مدعیان عشق بی عقل، در جهل غوطه ورند و احساسات دانیه را عواطف عالیه می پندارند.
🌺☘️🌹
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
ایتا
https://eitaa.com/hekmat121
بله
https://ble.ir/hekmat121
🌸وقتی جامعه ای سطحی شود
متفکران و فیلسوفان حقیقی فراموش می شوند
و
واژه پردازان و قصه گویان و خوش زبانان جایگزین آنها می شوند و از سوی سطحی شدگان مسئولیت و رسالت راهبری و تفکر به آنها واگذار می شود
و
به ناگاه القابی همچون علامه، آیت الله، فیلسوف، حکیم، نابغه، و ... برای آنها جعل می شود.
امروز مطهری ها و مصباح ها و بهشتی ها فراموش و برخی دیگز جایگزین شده اند
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
ایتا
https://eitaa.com/hekmat121
بله
https://ble.ir/hekmat121
🔷ادوار تاریخ در حکمت نبوی (عرفان)
عبدالرحمن جامی:
درین نوبتگه صورت پرستی
زند هر کس به نوبت کوس هستی
حقیقت را به هر دوری ظهوریست
ز اسمی بر جهان افتاده نوریست
اگر عالم به یک دستور ماندی
بسا انوار ، کن مستور ماندی
گر از گردون نگردد نور خور گم
نگیرد رونقی بازار انجم
زمستان از چمن بار ار نبندد
ز تاثیر بهاران گل نخندد
چو «آدم» رخت ازین مهرابگه بست
به جایش «شیث» در مهراب بنشست
چو وی هم رفت کرد آغاز «ادریس»
درین تلبیس خانه درس تقدیس
چو شد تدریس ادریس آسمانی
به «نوح» افتاد دین را پاسبانی
به توفان فنا چون غرقه شد نوح
شد این در بر «خلیل الله» مفتوح
چو خوان دعوتش چیدند ز آفاق
موفق شد به آن انفاق، «اسحاق»
ازین هامون شد او راه عدم کوب
زد از کوه هدی گلبانگ، «یعقوب»
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
ایتا
https://eitaa.com/hekmat121
بله
https://ble.ir/hekmat121
🔺ادوار تاریخ در حکمت نبوی (عرفان)
✔️شرح شعر جامی
"درین نوبتگه صورت پرستی
زند هرکس بنوبت کوس هستی
حقیقت را بهر دوری ظهوریست
ز اسمی بر جهان افتاده نوریست
اگرعالم بیک منوال بودی
بسا انوار کان مستور ماندی
🔹این ابیات از عارف بزرگ عبدالرحمن جامی است که با توجه به مندرجات فصوص الحکم محی الدین عربی گفته آمده.
🔸درینجا سخن از به نوبت کوس هستی زدن هر کس و از صورت پرستی از حقیقت است و از ظهور و از اسم و از دور.
🔹صورت پرستی به معنی صورتی که آدمی بر آن خلق شده است.
🔸زند هرکس به نوبت کوس هستی، مراد اینست که در هر دوره از تاریخ نبی و پیامبری مبعوث می شود و مردم را دعوت می کند به پرستش آن اسمی که آن شخص مظهر آن قرار گرفته است.
🔸در اصطلاح حکمای اسلام حقیقت دو معنی دارد . {یکی}به معنی هستی که در عربی به ثبوت تعبیر شده است ، معنی دیگری هم دارد که عرفا مخصوصا از آن مراد کرده اند و ان کشف حجاب از رخسار اسمی که انسان مظهر آنست و ظهور و تجلی بی واسطه این اسم.
🔹درین ابیات حقیقت به معنی هم حقیقةالحقایق یعنی ذات الهی و هم تجلی و ظهور است و با این ظهور و تجلی است که نور اسم بر جهان افتاده می شود و وقوع حاصل می کند.
🔸در هر دوره از ادوار تاریخی انسانها مظهر اسمی از اسماء است که قرار می گیرند. اسمائی مستور و مختفی می شود و اسمی دیگر تجلی خاص پیدا میکند. در باب ادوار و اکوار تاریخی از هندیهای قدیم گرفته تا زمان حاضر سخنهای گوناگون گفته شده و در اسلام هم درین باره بحثهائی شده است و از آن جمله در حوزه محی الدین عربی، قبل از اسلام مردمی بودند و مظهر اسمائی ، حضرت ختمی مرتبت مبعوث شد و مظهر ظهور حقیقت و اسمی دیگری قرار گرفت. و خصوص این حقیقت است که از آن در عرف حکمای انسی بعنوان "حقیقت محمدی" یاد شده است.
🔹پیداست آن اسمی که حضرت ختمی مرتبت مظهر آن بود اسم الله است. درینکه تاریخ اسلام در طول چهارده قرن مظهر چه اسم یا چه اسمائی بوده است، ورود در این مساله اساسی را البته درین مختصر مقام و مجال نیست.
🔸مسلم اینست که نموجب حتی کلمات قرآنی مظهریت تام و تمام اسم الله محول به ظهور امام عصر است و به عقیده ما شیعیان با غیبت امام عصر تاریخ اسلام هرچه پیشتر می آید از مظهریت تام اسم الله دورتر می افتد، و این خود مخصوصا با غصب ولایت و ولایت محمدی.
🔹قدر مسلم اینست که در تاریخ اسلام با غیاب امام عصر اسماء دیگری غیر از اسم حقیقی الله نیز گاه بالذات و غالبا بنحو عارضی اسم الله را کمابیش در حجب خود می کشد . می توان گفت اسمائی که با کلام الله مجید نسخ می شود رجوع آنها مخصوصا با همان اسم طاغوت است.
🔸درین میان مخصوصا شیعیان حقیقی اثنی عشری هستند که همواره منتظر ظهور امام زمان باقی مانده و انحراف از اسم حقیقی الله به سراغ و "سروقت" آنها نیامده است. بهر حال امام همواره حاضر است بدون اینکه ظاهر باشد و برای کسانیکه خدمت امام رسیده اند همین امام حاضر است که برایشان ظهور هم پیدا کرده است. بدون اینکه تا کنون این ظهور شامل حال کل تاریخ اسلام میتوانست شده باشد.
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
ایتا
https://eitaa.com/hekmat121
بله
https://ble.ir/hekmat121
16.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 بدون تعارف با مرهم درد کودکان درگیر سرطان
🔹دکتر کاوه جاسب، فوقتخصص خون و سرطان
قهرمانی است که قید درآمد، مطب و خیلی از زرقوبرقها را زده و دور از خانواده در کنار کودکان سرطانی خوزستان ایستاده است.
روش شناسی فقهی آیت الله بروجردی نگاشته شهید آیت الله مطهری.docx
19.1K
روش شناسی فقهی آیت الله بروجردی نگاشته شهید آیت الله مطهری
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
ایتا
https://eitaa.com/hekmat121
بله
https://ble.ir/hekmat121