eitaa logo
حکمت مطهر
5.1هزار دنبال‌کننده
197 عکس
59 ویدیو
5 فایل
ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز روبیکا و روبینو: rubika.ir/Hekmat_Motahar روابط عمومی: @sedrezaw
مشاهده در ایتا
دانلود
ما اگر بخواهیم نظر اسلام را در مورد جامعه ایده‏‌آل بدانیم، از زاویه این دید که می‏‌گوید در دولت مهدی علیه‌السلام چنین و چنان می‌شود، می‌فهمیم که نظر اسلام درباره تکامل انسان نه معنایش این است که صبر کنید تکامل رخ می‌دهد. در کتاب‏ قیام و انقلاب مهدی علیه‌السلام‏ مخصوصاً این موضوع را یادآوری کرده‌ام و اصلًا روح این کتاب این است که تکامل، تدریجی است و باید به آن رسید. 📗نبرد حق و باطل ص ۷۸ 💠ترویج آثار شهیدمطهریبه زبان روز ✅ eitaa.com/joinchat/928120837C5fba8cd9be
امیرالمؤمنین می‌گوید: ما در رکاب پیغمبر می‌جنگیدیم. (دیگر شرایطی از این بهتر می‌شود؟ آدم فکر می‌کند وقتی مؤمنینی در رکاب پیغمبر بجنگند همان ساعت اول پیروزی باید نصیبشان بشود.) تا یک‌یک ما از بوته امتحان بیرون نیامدیم، تا صبر نکردیم، تا خویشتن‌داری ما بروز و ظهور نکرد، خدای متعال نصرت خود را بر ما فرو نفرستاد. آنوقت نقل می‌کند که ما چقدر با همین مشرکین می‌جنگیدیم، گاهی ما پیروز بودیم گاهی آنها: فَمَـرَّةً لَنا مِنْ عَدُوِّنا وَ مَرَّةً لِعَدُوِّنا مِنّا...فَلَمّا رَأَی اللهُ مِنّا صِدْقآ وَ صَبْرآ همین که خدای متعال حقیقت صبر را در ما ظاهر و بارز دید اَنْزَلَ عَلَینَا النَّصْرَ آنوقت نصرت را بر ما فروفرستاد. 📗آشنایی با قرآن، ج ۱۴، ص: ۱۹۵ 💠ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز ✅ eitaa.com/joinchat/928120837C5fba8cd9be
انتظار فرج و آرزو و امید و دل بستن به آینده دو گونه است: انتظاری که سازنده و نگهدارنده، تعهدآور, نیرو آفرین و تحرک بخش است, به گونه ای که می تواند نوعی عبادت و حق پرستی شمرده شود؛ و انتظاری که گناه است: ویرانگر, اسارت بخش و فلج کننده و نوعی (اباحی گری) باید محسوب شود. 📕قیام و انقلاب مهدی از دیدگاه فلسفة تاریخ, ص ۷ 💠ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز ✅@Hekmat_motahar
🕰 انتظار مثبت توأم با آمادگی است؛ ما موظفیم که منتظر و امیدوار به آینده باشیم ولی وظیفه ما صرفاً این نیست که منتظر باشیم. انتظار مثبت همان است که «توأم با آمادگی» است. 📚 یادداشت‌های استاد مطهری، جلد ۹، صفحه ۳۹۴ 💠ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز ☑️ @Hekmat_Motahar
📌 خدایا ما را از كسانى قرار بده كه شايسته اين آرزوى بزرگ بوده باشيم ببينيد مضامينى كه ما در اسلام داريم چقدر عالى است! نزديک ماه مبارک رمضان است، دعاى افتتاح را موفق خواهيد بود و در شب‌هاى ماه مبارک رمضان خواهيد خواند. قسمت زيادى از آخر اين دعا اختصاص به وجود مقدس حضرت حجت دارد كه من همان‌ها را مى‌خوانم و دعاى من هم همان‌ها خواهد بود: «اللَّهُمَّ إِنَّا نَرْغَبُ إِلَیْکَ فِی دَوْلَهٍ کَرِیمَهٍ تُعِزُّ بِهَا الْإِسْلامَ وَ أَهْلَهُ» پروردگارا ما آرزو مى‌كنيم و از تو مى‌خواهيم زندگى در پرتوى يک دولت بزرگوارى را كه «تُعِزُّ بِهَا الْاسْلامَ وَ اهْلَهُ وَ تُذِلُّ بِهَا النِّفاقَ وَ اهْلَهُ» در آنجا اسلام حقيقى را با اهل اسلام عزت خواهى بخشيد و نفاق و دورويى‌ها را از بين خواهى برد و ذليل خواهى كرد. «و تَجعَلُنا فيها مِنَ الدُّعاةِ إلى طاعَتِكَ وَالقادَةِ إلى سَبيلِكَ» اين افتخار را به ما مى‌دهى كه ما در آن دوره دعوت كننده ديگران به طاعت تو باشيم، راهنما و قائد و پيشرو ديگران در راه تو باشيم. خدايا ما را از كسانى قرار بده كه در دنيا و آخرت مشمول رحمت و عنايت تو باشيم. خدايا تو را به ذات مقدست و به حقيقت اولياء كرامت قسم مى‌دهيم كه ما را از كسانى قرار بده كه شايسته اين آرزوى بزرگ بوده باشيم. 📚 مجموعه آثار شهید مطهری، جلد ۱۸، بخش اول: سیری در سیره ائمه اطهار علیهم‌السلام، مهدی موعود 💠ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز ☑️ @Hekmat_Motahar
🌍 مسأله حضرت حجت یک فلسفه بزرگ جهانیست کوشش کنید فکر خودتان را در مسأله حضرت حجت با آنچه که در متن اسلام آمده تطبیق بدهید. غالب ما این مسأله را به صورت یک آرزوی کودکانه یک آدمی که دچار عقده و انتقام است در آورده‌ایم. گویی حضرت حجت فقط انتظار دارند که کی خداوند تبارک و تعالی به ایشان اجازه بدهند که مثلاً بیایند ما مردم ایران را غرق در سعادت کنند یا شیعه را غرق در سعادت کنند، آنهم شیعه‌ای که ما هستیم که شیعه نیستیم. نه، این یک فلسفه بزرگ جهانی است، چون اسلام یک دین جهانی است، چون تشیع به معنی واقعی‌اش یک امر جهانی است. این را ما باید به صورت یک فلسفه بزرگ جهانی تلقی کنیم. 📚 مجموعه آثار شهید مطهری، جلد ۱۸، بخش اول: سیری در سیره ائمه اطهار علیهم‌السلام، مهدی موعود 💠ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز ☑️ @Hekmat_Motahar
کلُّکمْ راعٍ وَ کلُّکمْ مَسْؤولٌ عَنْ رَعِیتِهِ‏، بلکه نسلها مسئول یکدیگرند. 🛑هر نسل مسئول نسل بعدی است که این دین و این هدایتی که از نسلهای گذشته دست به دست به آنها رسیده است آن را حفظ کنند و به نسلهای بعدی برسانند، یعنی نسلهای بعدی را آماده کنند برای پذیرفتن و استفاده از آن. 📚ده گفتار، ص۲۰۰ 💠ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز ☑️@Hekmat_motahar
اجتماع بشری سه دوره را باید طی کند. یک دوره، دوره اساطیر و افسانه ها و به تعبیر قرآن دوره جاهلیت است. دوره دوم دوره علم است، ولی علم و جوانی، یعنی دوره حکومت خشم و شهوت. به راستی عصر ما بر چه محوری می گردد؟ اگر انسان، دقیق حساب کند می بیند محور گردش زمان ما یا خشم است و یا شهوت. عصر ما بیش از هر چیزی عصر بمب است (یعنی خشم) و عصر مینی ژوپ است (یعنی شهوت) . آیا دوره ای نخواهد آمد که آن دوره، حکومت، نه حکومت اساطیر باشد و نه حکومت خشم و شهوت و بمب و مینی ژوپ؟ دوره ای که واقعا در آن دوره معرفت و عدالت و صلح و انسانیت و معنویت حکومت کند؟ چگونه می شود که چنین دوره ای نیاید؟! مگر می شود که خداوند این عالم را خلق کرده باشد و بشر را به عنوان اشرف مخلوقات آفریده باشد، بعد بشر به دوره بلوغ خودش نرسیده یکمرتبه تمام بشر را زیر و رو کند؟! پس مهدویت یک فلسفه بسیار بزرگ است. 📚 مجموعه آثار شهید مطهری، جلد ۱۸، بخش اول: سیری در سیره ائمه اطهار علیهم‌السلام، مهدی موعود 💠ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز ☑️ @Hekmat_Motahar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 چهارشنبه سوری 💠ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز ☑️ @Hekmat_motahar
📌 اسم این را چه می‌شود گذاشت، من نمی‌دانم! می‌دانید که دنیای مسیحیت در ولادت مسیح چندین روز عید رسمی خود را می‌گیرد به طوری که آثارش در میان ما مسلمین هم ظاهر می‌شود؛ و دنیای تسنن هم طولانی‌ترین عیدی که برای خود می‌گیرد که تقریباً با عید نوروز ما ایرانیها برابری می‌کند، همان ولادت رسول اکرم است که تعطیل چند روزه دارند و عید چند روزه است. البته آنها روز دوازدهم ربیع الاول یعنی پنج روز قبل از روز هفدهم را که ما عید می‌گیریم روز ولادت رسول اکرم می‌دانند، ولی عید آنها از روز دوازدهم شروع می‌شود و ظاهراً تا پنج روز بعد از هفدهم ادامه پیدا می‌کند. آنچه برای ما عید نوروز یعنی یک عید عمومی طولانی است، در دنیای تسنن همان ایام ولادت رسول خداست. ولی در میان ما شیعیان- که عرض کردم این گله را از خودمان نمی‌شود نکرد- ولادت رسول خدا می‌آید و می‌گذرد و بسیاری از مردم ما احساس نمی‌کنند که چنین روزی هم بر آنها گذشت. و اگر تنها، مسئله‌ تعطیل رسمی و تعطیل شدن بانکها و بیکار شدن کارمندان اداری نبود، اساساً کوچکترین احساسی در جامعه ما رخ نمی‌داد، با اینکه عید مضاعف است. حالا اسم این را چه می‌شود گذاشت، من نمی‌دانم. 📚 سیری در سیره نبوی، صفحه ۲۳۲ 💠ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز ☑️ @Hekmat_motahar
آمریکا را فقط همین یکی جری کرده است؛ می‏‌گوید مسلمانْ جماعت غیرت ندارد، همبستگی و همدردی ندارد. می‌گوید یهودی که برای پول می‏‌میرد، جز پول چیزی را نمی‏‌شناسد، خدایش پول است، زندگی‌اش پول است، حیات و مماتش پول است، به یک چنین مسأله حساسی که می‌‏رسد روزی یک میلیون دلار به همکیشانش کمک می‏کند ولی هفتصد میلیون مسلمان دنیا کوچکترین کمکی به همکیش خود نمی‏کنند! 📕 حماسۀ حسینی، ج۱، ص۲۷۶ 💠 ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز ☑️ @Hekmat_motahar
در گذشته می‌گفتند ببینید چقدر مرد بزرگِ بزرگواری بوده! که وقتی به بابِل رفت و آنجا را فتح کرد تمام بتخانه‌ها را محترم شمرد. این کار از نظر یک فاتح که سیاست استعمارگری دارد و می‌خواهد مردم را بفریبد توجیه می‌شود ولی از نظر بشریت چطور؟ آیا خود جناب کوروش به آن بتها اعتقاد داشت؟ نه. کوروش چه فکر می‌کرد؟ می‌گفت این اعتقاد، این مردم را بدبخت کرده یا نه؟ بله. ولی در عین حال دست به ترکیب آنها نزد، چرا؟ چون می‌خواست که آنها در زنجیر بمانند. این خیانت بود نه خدمت. 📙آیندۀ انقلاب اسلامی ایران ، ص۴۱ 💠ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز ☑️ @Hekmat_motahar
🥚 تخم ‏مرغ رنگ کردن در نوروز ...ببینید همین ایرانی‌های خودمان برای اینکه سنت‌های ایرانی و به قول خودشان فرهنگ ایرانی را بخواهند زنده کنند، کوشش می‌کنند کارهایی را که از اولِ اول خرافه محض بوده است زنده کنند، چون فکر می‌کنند که ملیت ایرانی را بدون اینها نمی‌توان نگه داشت. مثلًا تخم ‏مرغ رنگ کردن در نوروز یک رسم ایرانی است. این کار با اینکه کار چرندی است ولی می‌گویند برای اینکه این رسم ایرانی و عمومی که همه مردم به آن خو گرفته‌اند به صورت یک مشخِّص روحی ایرانی از غیر ایرانی باقی بماند این رسم تخم ‏مرغ رنگ کردن در نوروز را نگذارید فراموش شود، آن را زنده نگه دارید. در مورد آتش شب چهارشنبه آخر سال- که نمونه‌ای از آتش ‏پرستی‏های قدیم است که نه تنها چیز خوبی نیست بلکه خیلی چیز بدی هم هست- همین را می‌گویند فقط برای اینکه به قول اینها فرهنگ را (این فرهنگ، معنایش علم و فلسفه نیست بلکه به معنی سنت است) باید زنده نگه داشت. ولی همین آقایان وقتی که پای تاریخ به میان می‌آید می‌گویند حالا چه فرق دارد که ما مبدأ تاریخ را مبدأ مسیحی بگیریم یا مبدأ اسلامی؟! 📗 آشنایی با قرآن، جلد ۷ صفحه ۸۵ 💠ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز ☑️ @Hekmat_motahar
 می دانید در رابطه میزبان و میهمان، این میزبان است که شأن مهمان را گرامی می دارد. هر کسی وقتی مهمان یک آدم کریم شد، به دلیل این که مهمان است، میزبانْ او را گرامی می دارد. 📕آشنایی با قرآن ۴ ص۱۹۵ 💠ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز ☑️@Hekmat_motahar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚙 ستایش سفر در اسلام 💠
ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز
☑️ @Hekmat_motahar
اعْلَموا انَّ اللهَ یحْی الْارْضَ بَعْدَ مَوْتِها. قرآن می‌گوید: بدانید که خدا همین زمین مرده را در هنگام بهار زنده می‌کند. این آیه در احادیث ما این‏طور تفسیر شده است که این مطلب اختصاص به زمین خاکی ندارد، زمینِ اجتماع بشر هم چنین است. اگر شما دیدید که روزی فساد جهانگیر شد (ظَهَرَ الْفَسادُ فِی الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ بِما کسَبَتْ ایدِی النّاسِ)، اگر تمام عالم مثل فصل زمستان مُرد، مأیوس نشوید، نگویید دنیا را زمستان گرفت، دیگر دوره بهار منقضی شد؛ خیر، بهاری خواهد آمد. این، معنی‏ الَّذینَ یؤْمِنونَ بِالْغَیبِ‏، ایمان به نهان و ایمان به مددهای غیبی و نهانی است، منتها مددها برای شخص به مقیاس شخصی، برای اجتماع کوچک به مقیاس اجتماعی و برای جهان بشریت به مقیاس جهانی است. حکومت واحد جهانی، سراسر عدالت، سراسر امنیت، سراسر برکت، سراسر رفاه، سراسر آسایش، سراسر خوبی و سراسر ترقی خواهد بود. 📘 آزادی معنوی، صفحه ۲۲۶ 💠ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز ☑️@Hekmat_motahar
🌳 عقیده پاک؛ مثل درخت همیشه بهار «وَ مَثَلُ کلِمَةٍ خَبیثَةٍ کشَجَرَةٍ خَبیثَةٍ اجْتُثَّتْ مِنْ فَوْقِ الْارْضِ ما لَها مِن قَرارٍ». ...خداوند یک اصل پاک و یک عقیده پاک را چنین مثل می‌زند، به یک درخت پاک، یعنی مانند یک درخت پاک است، درخت پاکیزه‌ای که ریشه‏‌اش در زمین است و شاخه‌‏اش بر آسمان، درختی است پرمیوه و ثمربخش و همیشه ‏بهار و میوه‌‏اش همیشگی و همه‏ فصل، نه مثل درختهای میوه طبیعی که در یک فصل معین، بهار یا پاییز، میوه دارد ولی در فصل دیگر ندارد؛ نه، درختی است که همیشه میوه‌‏ده است «تُؤْتی اکلَها کلَّ حینٍ بِإِذْنِ رَبِّها». 📘 آشنایی با قرآن، جلد۵، صفحه۱۳۹ 💠ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز ☑️@Hekmat_motahar
آداب و رسوم بر دو قسم است. بعضی از آنها از نظر شرعی «سنن» نامیده می‌شود، یعنی شارع روی آنها نظر دارد. شارع، آن آداب را به صورت یک مستحب توضیح داده است و نظر به اینکه اسلام هیچ دستوری را گزاف نمی‌دهد، اموری را که اسلام سنت کرده است ما باید به صورت یک اصل حفظ کنیم. مثلًا اسلام برای غذا خوردن آدابی ذکر کرده است. اسلام دین تشریفاتی نیست، بلکه اگر آدابی را ذکر کرده حساب نموده است. مثلًا اگر می‌گوید مستحب است‏ اطالَةُ الْجُلوسِ عِنْدَ الْمائِدَة یعنی طول دادن نشستن بر سر سفره، مستحب است انسان غذا را زیاد بجود، مستحب است‏ بسم الله بگوید، مستحب است‏ الحمد للَّه‏ بگوید، مستحب است دست را قبل و بعد از غذا بشوید؛ اینها تشریفاتی نیست، حقایق است. اسلام به سلامت انسان اهمیت می‌دهد؛ می‌خواهد دندان، معده و اعصاب انسان سالم باشد. تنها به جنبه‌های روانی نمی‌‏پردازد. آدمی که سر سفره با عجله غذا می‌خورد، این خودش منشأ مرض می‌شود. این، یک حسابی است که به یک زمان اختصاص ندارد و برای تمام زمان‌هاست. اسلام می‌گوید مستحب است لقمه را کوچک بردارید، مستحب است زیاد بجوید، مستحب است دست را قبل از غذا بشویید. 📙 اسلام و نیازهای زمان، جلد ۱، صفحه ۱۷۴ 📌 ادامه دارد... 💠ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز ☑️@Hekmat_motahar
امیرالمؤمنین می‌فرماید: انَّ اللهَ حَدَّدَ حُدوداً فَلاتَعْتَدوها وَ فَرَضَ فَرائِضَ فَلاتَتْرُکوها یعنی خدا یک چیزهایی را واجب کرده است، آنها را ترک نکنید، یک چیزهایی را هم ممنوع اعلام کرده است، به آنها تجاوز نکنید. وَ سَکتَ لَکمْ عَنْ اشْیاءَ وَ لَمْ یدَعْها نِسْیاناً فَلاتَتَکلَّفوها خدا درباره بعضی از مسائل سکوت کرده است. البته فراموش نکرده، بلکه خواسته است که سکوت کند و بندگانش در آن مسائل آزاد و مختار باشند. در آنچه که خدا مردم را آزاد گذاشته است، شما دیگر تکلیف معین نکنید. پس آن موضوعی که عرض کردم یک سلسله آداب و رسوم در میان مردم هست که اگر انسان آنها را از طریق مثبت انجام بدهد نه جایی خراب می‌شود و نه جایی آباد و اگر ترک هم بکند همین‌طور، مسائلی است که خدا در آن مسائل سکوت کرده است. 📙 اسلام و نیازهای زمان، جلد ۱، صفحه ۱۷۵ 💠ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز ☑️@Hekmat_motahar
پدر و پسری آمدند مهمان‏ امیرالمؤمنین شدند. حضرت خودشان بودند و فرزندشان محمد بن حنفیّه. در آخر غذا آب آوردند برای شستن دست (چون می‌دانید که سنت است هم در ابتدای غذا دست را بشویند هم در انتهای غذا). حضرت خودشان آن آفتابه لگن یا ابریق و کاسه را- هرچه بوده- گرفتند که دست آن مهمان را بشویند. امتناع کرد که نمی‌گذارم، شما را- مثلًا- به جان پیغمبر قسم من را خجالت ندهید. فرمود نمی‌شود، تو مهمانی من میزبان، میزبان وظیفه دارد خدمت کند؛ این حرفها [و تعارفها] همه مهمل است. هرچه او امتناع کرد فرمود: نه، من خودم باید دست تو را بشویم. خودش دست آن پدر را شست. نوبت به پسر رسید. آب را به محمد بن حنفیّه داد و فرمود: تو دست پسر را بشوی. بعد به پسر گفت: اگر پدرت نبود و تو تنها مهمان من بودی دست تو را هم خودم می‌شستم، اما چون پدرت اینجا هست به احترام پدرت می‌گویم دست تو را پسرم بشوید که احترام پدر رعایت شده باشد و بفهمی که احترام پدرت همیشه محفوظ است. خیلی ظریف و لطیف است! 📘 آشنایی با قرآن جلد ۹ صص ۱۳۷ - ۱۳۸ 💠ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز ☑️@Hekmat_motahar
... بعضی گمان می‌کنند که این خصیصه، ذاتی بشر است؛ بشر همیشه مشتاق و آرزومند چیزهایی است که ندارد. داشتن، مدفن عشق و علاقه و خواستن است. اما بعضی دیگر نظر دقیق‌تری دارند. می‌گویند اگر واقعاً چیزی مطلوب غریزی و ذاتی بشر باشد، ممکن نیست که وصالْ او را سرد و افسرده کند. در نهاد و غریزه بشر معشوق و محبوبی کامل‌تر و عالی‌تر است؛ محبوبی که کمال لایتناهی است. به دنبال هر محبوبی که می‌رود، در حقیقت، نشانی از محبوب اصلی و واقعی خود در او می‌بیند و به گمان محبوب اصلی به سراغ او می‌رود، اما پس از وصال چون خاصیت آن محبوب اصلی را در او نمی‌بیند و احساس می‌کند که این موجود قادر نیست خلأ وجودی او را پر کند، به سراغ محبوبی دیگر می‌رود، و همین طور... مگر آنکه روزی به محبوب اصلی و حقیقی خود نائل گردد؛ آن وقت به کمال واقعی خود که اتصال به کمال لایتناهی است، خواهد رسید و در بهجت و سعادت کامل غرق می‌گردد و برای همیشه آرام می‌گیرد و دیگر خستگی و افسردگی و کسالت در او راه نمی‌یابد: ألا بِذِکرِ اللهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلوبُ. آری، با یاد خدا دلها آرامش گیرد. 📔 بیست گفتار، صص ۲۰۳ - ۲۰۴ 💠ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز ☑️@Hekmat_motahar
قرآن در باب روزه می‌گوید: یا ایهَا الَّذینَ امَنوا کتِبَ عَلَیکمُ الصِّیامُ کما کتِبَ عَلَی الَّذینَ مِنْ قَبلِکمْ لَعَلَّکمْ تَتَّقونَ‏ [2] ای مردم باایمان، برای شما روزه فرض شده است همچنان که برای پیشینیان شما فرض شده بود، چرا؟ قرآن فلسفه را هم ذکر می‌کند: لَعَلَّکمْ تَتَّقونَ‏ برای اینکه در شما روح تقوا و ملکه تقوا پیدا بشود. ملکه تقوا یعنی چه؟ یعنی‏ تسلط بر نفس. تسلط بر نفس همان است که امام صادق فرمود ربوبیت‏ (الْعُبُودیةُ جوهَرَةٌ کنْهُهَا الرُّبوبیة). پس اگر ما ماه رمضانی را گذراندیم، شبهای احیایی را گذراندیم، روزه‌های متوالی را گذراندیم و بعد از ماه رمضان در دل خودمان احساس کردیم که بر شهوات خودمان بیش از پیش از ماه رمضان مسلّط هستیم، بر عصبانیت خودمان از سابق بیشتر مسلّط هستیم، بر چشم خودمان بیشتر مسلّط هستیم، بر زبان خودمان بیشتر مسلّط هستیم، بر اعضا و جوارح خودمان بیشتر مسلّط هستیم و بالاخره بر نفس خودمان بیشتر مسلّط هستیم و می‌توانیم جلو نفس امّاره را بگیریم، این علامت قبولی روزه ماست. 📗 آزادی معنوی، صص ۴۹ - ۵۰ 💠ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز ☑️@Hekmat_motahar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍موعظه ای نافذ از مرحوم شهید مطهری 🔶 عمرمان رفت ... ✨بسیار شنیدنی 💠ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز ☑️ @Hekmat_motahar
ایهَا الَّذینَ امَنُوا اسْتَعینوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلوةِ. ای اهل ایمان! از نماز و از صبر- که به روزه تفسیر شده است- کمک بگیرید. این تعبیر خیلی عجیب است! به ما می‌گویند از نماز استمداد کن، از روزه استمداد کن، یعنی تو نمی‏‌دانی که این نماز چه منبع نیرویی است! این روزه چه منبع نیرویی است! اگر به شما گفتند نماز بخوانید، شما را به یک منبع نیرو هدایت کرده‌اند و اگر گفته‌اند روزه بگیرید شما را به یک منبع نیرو هدایت کرده‌اند. برای اینکه بر نفس و روح خودتان مسلط بشوید نماز بخوانید، روزه بگیرید. الْعُبودیةُ جَوْهَرَةٌ کنْهُهَا الرُّبوبیةُ.. حال آیا این ربوبیت و تسلط به همین جا خاتمه پیدا می‌کند؟ نه، درجات و مراتب دارد. به هر درجه که شما در مسیر عبودیت جلو بروید ربوبیت پیدا می‌کنید و به اصطلاح ولایت یعنی تسلط پیدا می‌کنید. از این درجه‌ای که عرض کردم یک درجه بالاتر، به آنجا می‌رسید که مالک خاطرات نفس خودتان می‌شوید. 📙 آزادی معنوی، صفحه ۵۱ 💠ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز ☑️ @Hekmat_motahar
چه خوب فرمود رسول اکرم که هرکس که در جهاد با ما شرکت کرد، صِرف اینکه برود در میدان جنگ و شجاعتش را نشان بدهد، خیلی از افراد دشمن را هم از میان ببرد، کافی نیست. ما باید تحلیل کنیم که این فردِ مجاهد برای چه مجاهده میکند؟ اگر برای خدا و رسول است قبول است؛ ولی از کجا که این مجاهد به امید اینکه غنیمت ببرد مجاهده نمی کند؟ از کجا که او به امید اینکه زن اسیری نصیبش بشود مجاهده نمی کند؟ فرمود هرکس که با این هدفها مجاهده کند،[مقصدش] هم همین هاست و از اینها بالاتر نخواهد رفت. 📗آشنایی با قرآن ۳، ص ۹۵ 💠ترویج آثار شهیدمطهری به زبان روز ✅ @Hekmat_motahar