eitaa logo
حکمت بالغه
624 دنبال‌کننده
158 عکس
9 ویدیو
6 فایل
در این کانال نکاتی پیرامون آیات قرآن و روایات با رویکردهای جدید از قبیل معناشناسی و مباحث جدید فکری و فلسفی و علوم شناختی مطرح می‌شود. ارتباط با ادمین @hekmatebaleghe_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
◽️منجی دیجیتال! (مهدویت و آینده هوش مصنوعی) 🔸نوشتاری از حجت الاسلام والمسلمین عضو هیات علمی گروه ▪️طرح مساله نجات بشریت توسط از یأس و ناامیدی بشر در نجات جامعه بشری توسط عقل انسان ها است و گویا بشر در این مرحله دست به دامن ماشین و هوش مصنوعی شده است و آرزوهای دست‌نیافتنی خود را از این طریق امکانپذیر می‌داند. این سخن بدین معناست که خود هوش مصنوعی ارزش‌هایی را دربردارد یا بشر می‌تواند آن را بر اساس ارزش‌های نهایی برنامه‌ریزی کند که در آینده به نفع بشریت عمل کند و آرمانشهر او را فراهم بیاورد... 🆔 @iictchannel
✅ دیوید چالمرز و اندی کلارک فرضیه «ذهن‌توسعه یافته» را مطرح کرده‌اند. بنا به این نظریه، ذهن ما آدمیان از محدوده پوست و بدنمان فراتر می‌رود و گسترش می‌یابد. آنها ادعا می‌کنند که وقتی ما با ابزارهای دیجیتال کار می‌کنیم آنها بخشی از ذهن ما می‌شوند؛ یعنی با آن‌ها فرایندهای شناختی را انجام می‌دهیم. فرض کنید وارد یک فروشگاه می‌شویم و به فهرست خریدهایی که روی گوشی خودمان داریم نگاه می‌کنیم تا بیاد بیاریم که چه چیزهایی را باید بخریم. در این مورد فرایند ذهنی «به یاد آوردن خریدن چیزی» که فراموش کرده‌ایم؛ مانند نان، فرایندی است که فراتر از امور داخل سرما می‌رود. در واقع در این مورد این فرایند ترکیبی از بخشی طبیعی و بخشی دیجیتالی است؛ یعنی این فرایند فرآیندی «عصبی ـ دیجیتالی» است. اپلیکیشن های یادداشت‌برداری تلفن‌های همراه بخشی از فرایند یادآوری من است. @hekmatebalge
حکمت بالغه
#ذهن‌ـتوسعه‌ـ‌یافته ✅ دیوید چالمرز و اندی کلارک فرضیه «ذهن‌توسعه یافته» را مطرح کرده‌اند. بنا به ا
♦ چالمرز دیدگاه «ذهن توسعه‌یافته» را در مقدمه‌ای که بر کتاب کلارک نوشته با یک مثال توضیح می‌دهد. یک ماه پیش من یک موبایل آیفون خریده‌ام. این موبایل در این مدت برخی از کارهای محوری مغز مرا انجام داده است. این موبایل جای بخشی از حافظه‌ام را گرفته و برخی از شماره‌های تلفن و آدرس‌ها را ذخیره کرده است. این کارها پیش‌تر به عهدة مغز من بود.همچنین،از آن برای محاسبه (جمع و تفریق و غیره) استفاده می‌کنم. به کمک آن جدول‌هایی از مخارج و غیره تهیه می‌کنم و آنها را محاسبه می‌کنم. این موبایل منبع شگفت‌آوری است؛ با آن همیشه به گوگل دسترسی دارم تا برخی از اطلاعات موردنیاز برای حل نزاع‌ها را به دست بیاورم. من برخی از برنامه‌هایم را با آن طراحی می‌کنم. از تقویم آن استفاده می‌کنم تا تعیین کنم چه کارهایی را در ماه‌های آینده می‌توانم یا نمی‌توانم انجام دهم. من حتی گاهی خیال‌های باطلم را روی این گوشی انجام می‌دهم؛ از روی بیکاری با کلمات و تصاویر روی صفحة آن، وقتی تمرکز ندارم، بازی می‌کنم. 🔷کلارک ادعا می‌کند که این آیفون: اوّلاً، فرایند پردازش را، بی‌آن که از دستانم استفاده کنم، سریع‌تر می‌کند. ثانیاً، این موبایل از پیش بخشی از ذهن من بوده است. @hekmatebalge
♦️نظریه ذهن توسعه‌یافته ادعایی هستی‌شناختی ontological را در بارة رابطه ذهن و ابزارهای دیجیتال مطرح نمی‌کند، بلکه در واقع ادعایی شناختی cognitive را در این خصوص پیش می‌کشد. به بیان دیگر، این نظریه ادعا نمی‌کند که ذهن با ابزارهای دیجیتال یک هستی را تشکیل می‌دهند، بلکه ادعا می‌کند ذهن بخشی از فرایندهای شناختی خود را با این ابزارها انجام می‌دهد. 🔺این نظریه پیامدهای گسترده‌ای در فلسفه ذهن و هوش مصنوعی و انسان‌شناسی شناختی داشته و به طور گسترده مورد تحلیل قرار گرفته است. حجم آثاری که در این زمینه منتشر می‌شود بسیار زیاد است. دسته‌ای از فلاسفه آن را نقد و دسته‌ای دیگر از آن دفاع می‌کنند. بذرهای این نظریه را در آثار فلاسفه‌ای از قبیلِ جان دیویی، مرلوپونتی و هایدگر و غیره می‌توان یافت. @hekmatebalge
کرسی علمی_ترویجی فلسفه اصول
کتابخانه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی با همکاری قطب فلسفه دین اسلامی برگزار می کند: 💠 نشست نقد کتاب « الهیات سایبر» 🎙 با ارائه: حجت الاسلام و المسلمین دکتر 🏷 ناقدان: دکتر دکتر ⏰ جمعه 23 اردیبهشت ماه، ساعت 15 الی 17 🏢 تهران، مصلی، نمایشگاه بین المللی کتاب، غرفه کتابخانه مجلس 👈به ما بپیوندید 🆔 @FalsafeDin_ir
هدایت شده از فلسفه زبان اسلامی
🔸 نشست علمی تخصصی متاورس و تجربه دینی 🔰 قطب علمی فلسفه دین اسلامی پژوهشگاه به صورت مجازی برگزار می‌کند: 🎙 با حضور: ⏰ یکشنبه ۱۲ تیرماه، ساعت ۱۷ 💠 ارتباط از طریق: 🌐 join.skype.com/IJbhW66gNCLX 🆔 @iictchannel