هدایت شده از پژوهشگاه فضای مجازی
🔴 گفتگو با حجتالاسلام دکتر قائمینیا پیرامون اخلاق فضای مجازی
✅ گروه مطالعات اخلاقی فضای مجازی پژوهشگاه در راستای گفتگو با نخبگان این حوزه این بار به گفتگویی با حجتالاسلام دکتر قائمینیا در خصوص چارچوبهای بنیادین شناختی در اخلاق فضای مجازی نشسته است.
📌 تهیه شده در گروه مطالعات اخلاق پژوهشگاه فضای مجازی
💡 مشروح گفتگو:
yun.ir/t1jpg
@CSRI_MAJAZI_IR
اولین سمینار بینالمللی زبانشناسی شناختی
چهارشنبه ۷ مهر ۱۴۰۰
سخنرانان داخلی: ۹ تا ۱۴
سخنرانان خارجی: ۱۵ تا ۱۹
ثبت نام رایگان از طریق ارسال ایمیل به آدرس
coglingseminar@gmail.com
https://v-o-h.ir/social/30779/
تاثیر هوش مصنوعی بر نحوه حمکرانی، سبک زندگی بشر و سیاست و متافیزیک/ هوش مصنوعی نگاه ما را نسبت به خدا، آخرت، زندگی، حیات و ذهن تغییر میدهد
هدایت شده از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🔸 نشست علمی فلسفه تکنولوژی و علامه طباطبایی(ره)
🔰 به مناسبت چهلمین سالگرد ارتحال علامه طباطبایی توسط گروه #معرفت_شناسی و با همکاری قطب علمی فلسفه دین برگزار میشود:
▪️حجتالاسلام دکتر #علیرضا_قائمی_نیا به عنوان ارائهدهنده و حجتالاسلام ابوالحسن غفاری به عنوان دبیر علمی در این نشست حضور خواهند داشت.
⏰ چهارشنبه 26 آبان ماه، ساعت 13:00
#نشست
#علامه_طباطبایی
🆔 @iictchannel
🔸آیین رونمایی از کتاب الهیات سایبر
🔰 قطب علمی فلسفه دین اسلامی با همکاری کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی برگزار مینماید
💢 با سخنرانی:
#علی_اکبر_رشاد
#عبدالحسین_خسروپناه
#علیرضا_قائمی_نیا
#شهریار_زرشناس
⏰ دوشنبه پانزدهم آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۱
🔹 حضوری با رعایت پروتکلهای بهداشتی: تهران، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
📺 همچنین پخش زنده و مستقیم با ترافیک رایگان از طریق: TV.iict.ac.ir
#استوری_موشن
#الهیات_سایبر
🆔 @iictchannel
هدایت شده از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸آیین رونمایی از کتاب الهیات سایبر
🔰 قطب علمی فلسفه دین اسلامی با همکاری کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی برگزار مینماید
💢 با سخنرانی:
#علی_اکبر_رشاد
#عبدالحسین_خسروپناه
#علیرضا_قائمی_نیا
#شهریار_زرشناس
⏰ دوشنبه پانزدهم آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۱
🔹 حضوری با رعایت پروتکلهای بهداشتی: تهران، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
📺 همچنین پخش زنده و مستقیم با ترافیک رایگان از طریق: TV.iict.ac.ir
#استوری_موشن
#الهیات_سایبر
🆔 @iictchannel
روابط عمومی پژوهشگاه:
🔸 نشست علمی ذهن دیجیتال
🔻 به مناسبت هفته پژوهش
🔰 مجمع پژوهشگاه های علوم انسانی اسلامی با همکاری معاونت پژوهشی وزارت علوم و #پژوهشگاه_فرهنگ_و_اندیشه_اسلامی برگزار میکند:
🎙 با حضور:
#علیرضا_قائمی_نیا
#ابوالحسن_غفاری
⏰ سه شنبه 7 دیماه، ساعت 12:30
📡 ارتباط مجازی از طریق:
🌐 join.skype.com/nUWf4FgnDigW
💢 گروه #معرفت_شناسی پژوهشگاه
#نشست
#هفته_پژوهش
🆔 @iictchannel
♦️کتاب مت کارتر یکی از بهترین کتابهایی است که مباحث #فلسفه هوش مصنوعی را مطرح کرده است. این کتاب آمیزهای از مباحث فلسفه ذهن و فلسفه هوش مصنوعی است.
🔺در میان فصول کتاب عناوینی از قبیل: دوگانهانگاری، رفتارگرایی، آناتومی اعصاب، مادهگرایی استرالیایی، کارکردگرایی، سیستمهای صوری، محاسبهپذیری، ماشینهای جهانی، محاسبهگرایی، بازیها، استدلال ماشینی، ماشینها و زبان، شبکههای عصبی مصنوعی،اذهان و ماشینها و غیره، آمده است.
🔺آثاری که در باب فلسفه هوش مصنوعی آمدهاند بر سه دستهاند: دستهای به طرح مباحث از دریچه فلسفه مهندسی هوش مصنوعی پرداختهاند. دسته دوم آثاری هستند که از دریچة سنت فلسفه تحلیلی، و خصوصاً فلسفه ذهن، به طرح مباحث پرداختهاند. دستهای سوم هم از دریچه سنت فلسفه قارهای به تحلیل پرداختهاند. کتاب مک کارتی در دسته دوم میگنجد.
https://eitaa.com/hekmatebalge
دونوع فلسفه تکنولوژی
♦️#فلسفهتکنولوژی به بررسی مسایل فلسفی مرتبط با تکنولوژی میپردازد. به عنوان نمونه، بحث از سرشت تکنولوژی، تفاوت تکنولوژی جدید با فناوریهای قدیم، جبر تکنولوژیک، ارتباط تکنولوژی با انسان، ارتباط تکنولوژی با نظریات فلسفی و غیره.
🔺کارل میچم دو سنت در فلسفه تکنولوژی را از هم جدا میسازد و آنها را به برادرهای دو قلویی تشبیه میکند که رقابتی برادرانه با هم دارند: رویکرد مهندسی به فلسفه تکنولوژی و رویکرد علوم انسانی به فلسفه تکنولوژی. در دورهای که نخستین بار فلسفه تکنولوژی مطرح میشد، بیشتر نویسندگان در مورد تأثیرات اجتماعی فناوری و تأثیرات جامعه بر فناوری مینوشتند. میچم برای این دسته از اصطلاح «علوم انسانی تکنولوژی فلسفه» استفاده میکند. فیلسوفانی که در این گروه می یابیم غالباً دارای سابقه مهندسی یا علوم طبیعی نبودهاند. بسیاری از آنها فیلسوفانی اصیل بودند. شاید این توضیح دهد که چرا آنها در مورد فناوری بسیار تأمل نمیکنند، بلکه بیشتر در مورد تأثیرات آن بر فرهنگ و جامعه تأمل میکنند: زیرا آنها تخصص لازم برای انجام چنین تأملاتی را ندارند. اگرچه این لزوماً تأثیر رویکرد علوم انسانی نیست، اما برخی از نویسندگان این گروه تمایل دارند که بر تأثیرات منفی فناوری بر جامعه تمرکز کنند و اغلب به ما هشدار میدهند که در برابر تکنولوژی محتاط باشیم.
🔺روش جایگزین دیگر تأمل در تکنولوژی با این واقعیت مشخص میشود که سعی دارد خود فناوری را توصیف کند. در این دسته فیلسوفانی را مییابیم که چندین نفر از آنها هم زمینه فلسفی دارند و هم مهندسی. این ترکیب به دفعات زیاد اتفاق نمی افتد و شاید به همین دلیل باشد که چرا این نوع دوم تأمل در فناوری بسیار دیرتر و کندتر از نوع پیشین ظهور کرده است. میچم اصطلاح «فلسفه مهندسی فناوری» را برای این دسته دوم به کار میبرد. اگرچه در این مورد نیز رابطه ضروری با زمینه مهندسی فیلسوفان این گروه وجود ندارد، اما این افراد نسبت به همکارانشان در «فلسفه علوم انسانی فناوری» بسیار کمتر نسبت به فناوری انتقاد دارند. (بخشی از کتاب الهیات سایبر)
https://eitaa.com/hekmatebalge
https://iict.ac.ir/1400/10/eleslami/الهیات اسلامی از مباحث سنتی دست بردارد و به مباحث جدیدتر بپردازد