eitaa logo
حکمت بیان
2.8هزار دنبال‌کننده
70 عکس
8 ویدیو
338 فایل
منبر مکتوب ویژه مبلغان نخبه و مخاطبان هوشمند
مشاهده در ایتا
دانلود
قیام قرآنی .pdf
146.2K
🌀قیام قرآنی ✅مناسبت: قیام 15 خرداد ✍️معرفی بحث: 🔻امام(ره) فرمودند: «من‏‎ ‎‏پانزده خرداد را برای همیشه عزای عمومی اعلام می کنم.»(صحیفه امام؛ ج 8، ص 50ـ51) 🔻تکریم شهدای قیام 15 خرداد، تکریم امام(ره) هست. چرا امام(ره) این حادثه را اینقدر با عظمت بیان کردند؟ 🔻 وقتی می فرمایند من برای همیشه 15 خرداد را عزای عمومی اعلام می کنم یعنی چه؟ امام مثلاً 200 سال آینده انقلاب اسلامی را می بیند، آن وقت هم 15 خرداد عزای عمومی است. تا ظهور بقیه الله(عج)، این روز را عزای عمومی اعلام کردند، چرا؟ 🔻مگر چه اتفاق بزرگی در این روز افتاده است؟ حالا اگر همۀ تاریخ انقلاب اسلامی را مطالعه نکردیم، نکردیم اما 15 خرداد را نباید فراموش کنیم. 🔻عنصر اصلی در شکل گیری قیام 15 خرداد چیست؟ قیامی که به قول امام(ره) قیام قرآنی بود و مبدا تغییر شد. ✅ کانال حکمت بیان @hekmatebayan
هدایت شده از حکمت بیان
چرایی غربت امام رضا ع.pdf
264.7K
🌀چرایی غربت امام رضا(ع) ⚫️ مناسبت : شهادت امام رضا(ع) ✅ حکمتِ بیان ╭┅─────────┅╮ 🆔@hekmatebayan ╰┅─────────┅╯
راهی برای عبور از چالش امامت.pdf
291.6K
🌀 راهی برای عبور از چالش امامت 🔰پیام: نگاه علمی به دین و امامت ⚫️ مناسبت : شهادت امام جواد(ع) ✍️فهرست: 🔻چالش امامت در عصر جوادالائمه(علیه السلام) 🔻جامعۀ شیعی مسئله را چطور حل کردند؟ 🔻 علم معادلۀ بزرگ و کوچکی 🔻 امام داناترین فرد 🔻چرا حرف پزشکان در جامعه خریدار دارد اما روحانیون خیر؟! 🔻دین چیزی از جنس کشف واقعیت‌های علمی 🔻 امامت را روش علمی برای مدیریت جامعه 🔻 اول اضطرار به امام را بگو بعد از حق امام 🔻 نادانی در مدیریت جهانی 🔻 شهادت از سر حسادت علمی ✅ حکمتِ بیان ╭┅─────────┅╮ 🆔@hekmatebayan ╰┅─────────┅╯
گلایه بزرگ امام باقر (ع)، راز غربت حضرت.pdf
259.7K
🌀گلایۀ بزرگ امام باقر(ع) 🔰مناسبت: شهادت امام باقر(ع) ✍️فهرست: 🔻علم قدرت آفرین است و امام باقر (ع) صاحب قدرت 🔻بنی امیه باطل است و باطل ضعیف و مردنی است 🔻علت غربت امام باقر (ع) قدرت بنی امیه نیست، اشکال در ساختار جامعه است 🔻مسئله برادری، مسئله زمان امام باقر (ع) 🔻برادری زیر ساخت تمدن جهانی اسلام 🔻تحقق ولایت مبتنی بر برادری 🔻رابطه غربت امام باقر (ع) و عدم برادری شعیان 🔻مدل زندگی ما، مبتنی بر برادری نیست 🔻چرا قیام نمی کنید؟ شما برادری نمی کنید 🔻زندگی به سبک برادری، مقدمه سازی برای ظهور 🔻حل مشکلات اقتصادی، با مدل زندگی به سبک برادری 🔻هیات ها، محل زندگی به سبک برادری 🔻زندگی به سبک برادری، اتصال به شبکه نورانی ✅ حکمتِ بیان ╭┅─────────┅╮ 🆔@hekmatebayan ╰┅─────────┅╯
حال خوب با دعای عرفه.pdf
554.9K
🌀حال خوب با دعای عرفه ✍️معرفی بحث: 🔻هیچ آدم عاقلی، از دعاکردن بدش نمی‌آید بلکه اگر فرصتش فراهم شود، یکی از تفریحات معنوی، حتی برای آدم‌های به‌ظاهر غیرمذهبی، در خانۀ خدا رفتن و مناجات و دعا و درخواست کردن از خداست. 🔻اجتماع عظیم شب‌های قدر، روز عرفه و اجتماعاتی که با محوریت دعا شکل می‌گیرد، همه حکایت از این دارد که آدم‌ها میل و علاقۀ به دعا دارند، این احساس نیاز، آنها را به در خانۀ خدا می‌برد اما مشکل اینجاست که بسیاری از اوقات، آدم‌ها برای دعا، دنبال حال دعا هستند، می‌گویند: «ما حال دعا نداریم وگرنه از دعا بدمان نمی‌آید.» 🔻 انگاری برای ما مهم‌تر از دعا، حال دعاست وگرنه اوقاتی که انسان حال دعا داشته باشد، به تجربه حال خوب را هم حس می‌کند. 🔻حالا چطوری مشکلی بی حالی برای دعا را حل کنیم؟ آیا می‌شود به حال دائمی دعا برسیم؟ هر وقت دلمان خواست، حال دعا داشته باشیم؟ ما معمولاً کی حال دعا داریم و کی حال دعا نداریم؟ ✅ حکمتِ بیان ╭┅─────────┅╮ 🆔@hekmatebayan ╰┅─────────┅╯
📌 اولین چیزی که مقام معظم رهبری بعد از به هوش آمدن با دست چپ نوشتند... 🗓۶ تیرماه ۱۳۶۰ ... دکترها می‌گفتند آقا چند مرتبه تا مرز شهادت رفته‌ و برگشته. یک‌بار همان انفجار بمب بود، یك‌بار خون‌ریزی بسیار وسیع و غیر قابل کنترل بود، یك‌بار هم جمع شدن پروتئین‌ها در ریه و حالت خفگی. همه‌ی این‌ها گذشت، اما بیمار تب و لرز شدیدی داشت. چند پتو می‌‌انداختند روی‌ آقا. گاهی حتی دکترها بغلشان می‌کردند تا لرز را کمتر كنند. معلوم نبود منشأ این تب‌ها کجاست؟ ضایعه‌ی کوچکی هم در ریه دیده بودند. آقا لوله‌ی تنفس داشتند و نمی‌توانستند حرف بزنند. خودشان کاملاً حس کرده بودند که دست راستشان کار نمی‌کند. اولین چیزی که با دست چپ نوشتند، دوتا سؤال بود؛ «همراهان من چطورند؟»(مردم داری) «مغز و زبان من کار خواهد کرد یا نه؟»(جهاد تبیین) ... 📚https://farsi.khamenei.ir/file/terror-6-tir/4_1.htm ✅ حکمتِ بیان ╭┅─────────┅╮ 🆔@hekmatebayan ╰┅─────────┅╯
هدایت شده از حکمت بیان
🌺 مسئلۀ اول عید قربان، قربانی نیست! 🔻«ماه ذی‌الحجه»، ماه با عظمتی هست. سلسله مناسبت‌هایی در ذی‌الحجه رخ داده که خیلی معنادار هست. 🔻شما در دهۀ اول ذی‌الحجه، «نماز ذی‌الحجه» را می‌خوانید. آیۀ را تکرار می‌کنید که شما را یاد «خلافت» حضرت «هارون»(ع) می‌اندازد. «وَ قالَ مُوسى لِأَخيهِ هارُونَ اخْلُفْني في قَوْمي»(الأعراف، 142). این اولین مناسبتی هست که شما را به یاد «ولایت» و «امامت» می‌اندازد. ده روز به یاد خلافت حضرت «هارون»(ع) می‌افتید. همان هارونی که پیامبر بارها فرمود: «علی جان جایگاه تو نسبت به من، همانند هارون(ع) هست نسبت به موسی(ع) مگر اینکه تو پیامبر نیستی ؛ أَنْتَ مِنِّي بِمَنْزِلَةِ هَارُونَ مِنْ مُوسَى إِلَّا أَنَّهُ لَا نَبِيَّ بَعْدِي»(کافی،ج8،ص 107) 🔻بعد در اوج این دهه، «عید قربان» قرار دارد. مسئله اول «عید قربانی»، «قربانی» نیست. مسئله اصلی «امامت» حضرت «ابراهیم»(ع) هست. خداوند بعد از اینکه امتحانات فراوانی از حضرت ابراهیم(ع) گرفت و در نهایت به قربانی فرزند رسید و حضرت «ابراهیم» سربلند از این «امتحان» بیرون آمد خدا به او فرمود:«من تو را امام قرار دادم؛ إِنِّي جاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِماماً»(بقرة،124) «عید قربان»، تولد «امامت» حضرت ابراهیم(ع) هست و جریان امامتی که به نسل او منتقل شد. ریشه امامت را امام رضا(ع) به امامت حضرت ابراهیم(ع) بر می‌گرداند.«إِنَّ الْإِمَامَةَ خَصَّ اللَّهُ بِهَا إِبْرَاهِيمَ الْخَلِيلَ ع بَعْدَ النُّبُوَّةِ وَ الْخُلَّةِ مَرْتَبَةً ثَالِثَةً»(عیون اخبارالرضا، ج1،ص217) 🔻تناسب «حج» هم با «ولایت» و «امامت» در اوج هست. و «حج» و «ولایت» در هم تنیده شده است. جدای از اینکه اصل حج، آثار و جای پای هاجر و اسماعیل(ع) و ابراهیم(ع) هست. 🔻حضرت ابراهیم(ع) وقتی خواست دعا کند عرض کرد خدایا فرزندانم را در سرزمینی غیر حاصل خیز مقیم کردم تا نماز را اقامه کنند و بعد گفت: «خدایا دل های مردم را به سوی فرزندان من بگردان ؛ فَاجْعَلْ أَفْئِدَةً مِنَ النَّاسِ تَهْوي إِلَيْهِمْ»(إبراهيم؛ 37). بعد فرمودند منظور حضرت ابراهیم(ع) ما اهل بیت هستیم. مردم در حج دلشان «هوای اهل‌بیت» را کند.«ثُمَّ قَرَأَ هَذِهِ الْآيَةَ فَاجْعَلْ أَفْئِدَةً مِنَ النَّاسِ تَهْوِي إِلَيْهِمْ آلُ مُحَمَّدٍ آلُ مُحَمَّدٍ ثُمَّ قَالَ إِلَيْنَا إِلَيْنَا»(تفسیر عیاشی،ج2، ص234) 🔻 امام باقر(ع) وقتی که دیدند مردم دارند «طواف» می‌کنند فرمودند:«مردم در دوران جاهلیت هم همین طور طواف می کردند. پرسیدند آقا پس فرق حج اسلامی با حج غیر اسلامی چیست؟ حضرت فرمود حج اسلامی آن است که مردم بعد از حج ولایت و نصرت خودشان را به ما اهل بیت ابراز کنند. ؛ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: نَظَرَ إِلَى النَّاسِ يَطُوفُونَ حَوْلَ الْكَعْبَةِ فَقَالَ هَكَذَا كَانُوا يَطُوفُونَ فِي الْجَاهِلِيَّةِ إِنَّمَا أُمِرُوا أَنْ يَطُوفُوا ثُمَّ يَنْفِرُوا إِلَيْنَا فَيُعْلِمُونَا وَلَايَتَهُمْ وَ يَعْرِضُونَ عَلَيْنَا نَصْرَهُم»(همان) اگر کسی حج آمد اما نیامد به محضر امامش؛ چه حجی هست! چه سعی! چه منایی! چه صفایی! حج بی امام صفا ندارد. در روایت دیگری حضرت فرمود:«تمام حج ملاقات امام هست؛ تَمَامُ الْحَجِّ لِقَاءُ الْإِمَامِ.»(کافی، ج4، ص549) 🔻پیغمبر از فرصت حج استفاده کرد در حجه الوداع، موضوع ولایت و امامت و غدیر را مطرح کرد. در پایان حج شما یاد امام و ولایت نیفتی یاد چه موضوعی می‌خواهی بیافتی. 🔻امام حسین(ع) هم از فرصت حج، استفاده کرد. بیش از چهار ماه در مکه بود تا موسم حج برسد. از همه جای عالم به حج می آیند، دعوت حسینی باید مقارن با موسم حج باشد. و امام حسین(ع) اتمام حجت را در حج قرار داد. ای مردم حق امام این هست که بعد از حج نصرت خودتان را به امام عرضه کنید. امام حسین(ع) از این فرصت بهترین استفاده را کرد. چون حق امام از حج این هست. 🔻همان طور که پیامبر از ظرفیت حج برای نشر دعوت خویش بهره مند شدند؛ امام زمان هم در کنار خانه خدا تجلی می‌کنند. این ظرفیت عظیم حج هست که به دست آل سعود نابود شده است. ان شاء الله با نابودی «آل سعود» از اصلی ترین منفعت حج«لِيَشْهَدُوا مَنافِعَ لَهُمْ»(حج،28) یعنی «نصرت امام» بهترین استفاده را شود. 🔻 فرمود: برای ما اهل بیت عید قربانی و عید فطری نگذاشتند به خاطر اینکه حاکمیت دست ما اهل بیت نیست؛ ان شا الله در دوران ظهور در روز عید قربان، جشن عظیم ولایت و امامت ابراهیمی برقرار شود.«مَا مِنْ عِيدٍ لِلْمُسْلِمِينَ أَضْحًى وَ لَا فِطْرٍ إِلَّا وَ هُوَ يُجَدِّدُ لآِلِ مُحَمَّدٍ فِيهِ حُزْناً قُلْتُ وَ لِمَ ذَاكَ قَالَ لِأَنَّهُمْ يَرَوْنَ حَقَّهُمْ فِي يَدِ غَيْرِهِمْ.»(کافی،ج4، ص170) 📌به ما بپیوندید 👌 ورود فقط مخصوص طلاب 👉 ╭┅─────────┅╮ 🆔https://eitaa.com/hekmatebayan ╰┅─────────┅╯
فرصت قربانی.pdf
196.5K
🌀فرصت قربانی 🔺یکی از فرصت‌های ارزشمند در زندگی انسان که خداوند به سادگی آن را در اختیار ما قرار نمی‌دهد فرصت فداکاری و قربانی دادن در راه خداست. 🔺اگر از این فرصت به خوبی بهره نگیریم یا خداوند قربانی ما را قبول نخواهد کرد یا اینکه دیگر فرصت قربانی به ما نمی‌دهد. 🔺 از آن مهم‌تر اینکه در صورت از دست دادن فرصت قربانی در راه خدا دچار «استبدال» یا «ابتلا» خواهیم شد، یعنی خداوند این فرصت را به گروه دیگری خواهد داد (استبدال) یا اینکه ما را مبتلا به فداکاری در راه دشمن خدا خواهد نمود (سنت ابتلا). 🔺 مردم کوفه از آنجا که در فداکاری در راه امیرالمؤمنین(ع) و امام حسن(ع) کم گذاشتند به این سنت الهی مبتلا شدند و در راه دشمن خدا (یزید) فداکاری کردند. ✅ حکمتِ بیان ╭┅─────────┅╮ 🆔@hekmatebayan ╰┅─────────┅╯
راز حال خوب جامعه.pdf
398.6K
🌀راز حال خوب جامعه ✅ مناسبت: ولادت امام هادی(ع) ✍️ معرفی بحث: 🔺یکی از عوامل حال خوب، دیدن داریی ها هست، دیدن دارایی ها مهم از داشتن داریی ها برای حال خوب است 🔺بزرگترین دارایی، که بیشتر حال خوب را برای ما و جامعه ما را خوب می کند ولایت است. زیارت جامعه شرح بزرگترین نعمت است. 🔺حال خوب جامعه در اثر امنیتی که ولایت به جامعه می دهد پدید می آید، ما اگر دست در دست ولایت بدهیم، و در جنگ روانی نبازیم، ولایت مسیر ابر قدرت شدن ما است. ✅ حکمتِ بیان ╭┅─────────┅╮ 🆔@hekmatebayan ╰┅─────────┅╯
غدیر عید ولایت یا عید سیاست؟.pdf
414.4K
🌀 غدیر؛ عید ولایت یا سیاست؟! مناسبت: ✍️معرفی بحث: 🔻 ما در واقعه غدیر دو بَلِّغْ داریم یک «بَلِّغْ» به رسول‌الله هست از جانب پروردگار عالم که یا رسول‌الله ابلاغ کن مأموریت خودت را و یک «بَلِّغْ» هم از جانب پیغمبر به امتش هست که می فرماید حاضرین به غایبین برسانند. 🔻 گاهی ما در خانه خودمان غدیر را شلوغ نمی‌کنیم که بچه ‌ها بپرسند بابا مگر چه خبر هست؛ اینقدر بریز و بپاش می‌کنی؟! 🔻 اصلی‌ترین پیام غدیر، به‌عنوان بزرگ‌ترین عید معنوی ما، عید سیاست بود و پیوند سیاست و دین ✅ حکمتِ بیان ╭┅─────────┅╮ 🆔@hekmatebayan ╰┅─────────┅╯
هدایت شده از حکمت بیان
اعمال و آداب روز غدير.pdf
135.6K
🌺🌺 🔻روايات سى ودو عمل را در اين روز مستحب شمرده‏اند. اين تعداد حكم براى يك روز نشان از اهميت، حساسيت و عظمت آن دارد. در اسلام براى هيچ روزى، هر چند بسيار مهم و مقدس، اين تعداد حكم ارائه نشده است. 🔻در برخى از روزهاى مهم مانند فطر و قربان، عرفه و مباهله اعمال متعددى مستحب شمرده شده، ولى اگر همه آنها را به يكديگر ضميمه كنيم، با مستحبات غدير برابرى نمى‏كنند. 🔻برای روز غدیر در هر زمينه‏اى عملى وارد شده، اعمالى جامع و بى كم و كاست؛ از عمل عبادى تا برنامه سياسى همايش و طرح اقتصادى ايجاد مساوات همه در فقه غدير گرد آمده است. 🔻 گستردگى و غناى اين اعمال چنان است كه مى‏توان گفت در آينه غدير كمال دين تجلى يافته است. 📌به ما بپیوندید 👌 ورود فقط مخصوص طلاب 👉 ✅ ╭┅─────────┅╮ 🆔https://eitaa.com/hekmatebayan ╰┅─────────┅╯