eitaa logo
بینش مطهر استان مرکزی
263 دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
693 ویدیو
62 فایل
📖شبکه ای با هدف تربیت مربیانی جهت ایجاد نظام فکری اسلام ناب محمدیﷺ 🌐آدرس: خیابان شهید رجایی،کوچه شهید موسوی(جنب پاساژ دیدار)،خانه جوان، بینش مطهر استان مرکزی ارتباط با ما: 📩 @Lindi935 پاسخ به سوالات: 🆔️ @bineshmarkazi سفارش کتاب: @Mali_binesh_markazi
مشاهده در ایتا
دانلود
💠💠⚜️💠💠 ✅ اگر خانم‌ها موافقت نکنند چه تبعاتی دارد؟ نکتۀ دیگر را ببینید؛ فرض کنید خانم‌ها همه موافقت نکردند و جامعه همین شد که الان هست، چه اتفاقی می‌افتد؟ همان مسأله‌ای که بیان شد اتفاق می‌افتد. این فرد خودش به چاه می‌افتد، خودش را آرایش می‌کند، سر راه شوهرهای شما قرار می‌گیرد، بعد هم یا نامشروع یا به صیغه ارتباط می‌گیرد. بعد در این شرایط چون پنهانی است ذوق آدم این گونه است که اگر یک چیزی مخفی باشد برایش شیرین‌تر می‌شود. یعنی همین خانواده‌ای که بیشتر مقاومت کرد بیشتر به چاه می‌افتد. همین هست یا نه؟ کسانی که ارتباط نامشروع دارند و همسر دارند و یا کسانی که صیغه کرده اند و همسر دارند به کدام یکی بیشتر علاقه مندند؟ قطعی است شک نکنید. یک آقای جوانی بود که خانمش برای مشاوره آمده بود. خانم 20 ساله بود و شوهرش هم 24-23 ساله. می‌گفت شوهرم رفته یک خانم پنجاه و چند ساله را صیغه کرده، نامه‌های عاشقانه‌ای برایش می‌نویسد که اصلاً نگو و نپرس. مثلاً حالا شما فکر می‌کنید مسأله را حل کردید؟ شما به همۀ افراد بگو صبر کنند، تقوا پیشه کنند، مگر می‌کنند؟ جامعه‌ای که یک درصد یا یک هزارم آدم باتقوا نداشته باشد آن را فساد می‌گیرد. همه می‌افتند در لجن غوطه می‌خورند و کیف می‌کنند. نهایتش این می‌شود که فحشاء از در و دیوار جامعه بالا می‌رود. بخاطر حسد و خودخواهی یا هر چیز دیگری، چشمان خودمان را بسته ایم و مقاومت می‌کنیم. روی حکم خداوند که نمی‌توانیم یک نظریۀ دیگر و بهتری برای آن ارائه بدهیم. دربحث نظریه پردازی ما الان کجاییم؟ اصلاً به قابل اجرا یا غیرقابل اجرا بودنش کار نداشته باشید. این نظریه روی قله ایستاده و می‌گوید یکی بیاید مرا شکست بدهد. ادامه دارد 🆔 @banovan_rahehagh 🆔@hekmatemotahar1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠💠⚜️💠💠 ✅ در ادامه بحث عدالت در تعدد زوجات بودیم و تفسیر ( لن تستطیع...) و حالا ادامه ی بحث ✳️اگر مردی سنجید و فکر کرد عدالت دارد، بعداً معلوم شد که نداشت و نتوانست به طور ظاهری هم انجام بدهد، باید از زندگی دومش دست بکشد. یک مادر که عاطفۀ سرشاری به فرزندانش دارد، عاطفه‌ای که دارد یکسان نیست. این‌که یکسان نیست به این معنا نیست که عاطفه اش سطحی است، به این معنا نیست که فیلم بازی می‌کند؛ هیچ‌کدام از این‌ها نیست. حالا صورت مسأله، هر نوع عشقی باشد. عشق مادری باشد یا عشق همسری. این مسأله در هیچ جایی ممکن نیست. اما یک مادری که همۀ بچه‌هایش را دوست دارد، چون اتفاقاً بچه‌هایش را دوست دارد و چون می‌داند اگر علاقه‌اش را به یکی ظهور دهد و بارز کند آنهای دیگر مثلاً ضایع شده یا خودش برایش مشکلات ایجاد می‌شود، این عاطفه‌ای که دارد باعث می‌شود آن چیزی که یکسان ندارد را بظاهر یکسان نشان بدهد، در حالی که قطعاً یکسان نیست. این برای خانم‌ها رشد است نه شکست و انزوا. یعنی چه بهتر که یکی دیگر هم به همراه ما رشد کند. ادامه دارد 🆔 @banovan_rahehagh 🆔@hekmatemotahar1
💠بسم الله الرحمن الرحیم💠 با سلام و تحیت بینش‌پژوهان عزیز *هفتمین جلسه سراسری دوره ملی بینش مطهر* بر اساس مقرری ششم كتاب آزادی انسان، *سه‌شنبه ۱۷ فروردین از ساعت ۱۰ صبح* برگزار می‌شود. علاقمندان برای شركت حضوری در جلسه می‌توانند به نشانی ذیل مراجعه نمایند. تهران انتهای اتوبان ستاری، سازمان مركزی دانشگاه آزاد اسلامی، سالن اجتماعات شهید مطهری در این حال پخش مستقیم این جلسه نیز از طریق هریك از لینك‌های زیر صورت می‌پذیرد. http://ecourse.iauec.ac.ir/live https://www.aparat.com/iau.bineshmotahar/live تلفن پشتیبانی: 02142863377 *معاونت توانمندسازی مرکز جذب و امور هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی* 🆔@hekmatemotahar1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠💠⚜️💠💠 ✅حکم فقهی یا اخلاقی؟ سؤال: اگر ازدواج دوم به خاطر عشق و امثال آن باشد اشکال شرعی دارد؟ جواب: حرمت فقهی ندارد. اصلاً این آیه در بحث وجوب فقهی هم نیست. این بحث اخلاقی است. اخلاق، انسانیت و عشق به خداوند. دقیقاً این حکم برای جلوگیری از همین موارد آمده و می‌گوید تو این موارد را جمع و جور کن. سؤال: اینکه حرمت اخلاقی دارد، با افزایش آن، مورد حرمت فقهی قرار نمی‌گیرد؟ جواب: در جامعۀ ایمانی اگر معضلات ایجاد کند قطعاً همین طور است. اخلاقیات چیزی نیست که فراموش کنیم. اخلاقیات، الزامات سطح ایمان است. می‌گوید اگر می‌خواهی آدمی با شخصیت ایمانی باشی نباید به حداقل‌ها و نمره ده اکتفا کنی بلکه باید بالاتر بیایی و سطح اخلاق را مراعات کنی. فقه را اگر به معنای اعم از قانون و فرهنگ بگیریم بله حرام است. حرمت به معنای حرام قانونی نیست که چوب داشته باشد، مجرم اخلاقی است. البته قطعاً ضرر می‌رساند، منتها ضررها دو دسته اند: گاهی ضرر اساسی و حیاتی است و قابل جبران نیست، آن حرام فقهی می‌شود. شما اگر میوه نخورید بالاخره به بدنتان ضرر می‌رسد، اما اگر آب و نان نخورید می‌میرید. آنهایی که تخریبش اساسی است واجب و حرام می‌شود. آنهایی که در یک سطح پایین تر است مستحبات و مکروهات یا همین اخلاقیات می‌شود. اگر در یک سطحی تشخیص داده شود که این اخلاقیات به یک وجوب و حرمت فقهی می‌رسد، در آنجا حکم فقهی بار می‌شود، ولی نه ابتدا به ساکن. ادامه دارد 🆔 @banovan_rahehagh 🆔@hekmatemotahar1
💫 بسم الله الرحمن الرحیم 💫 ⚜ فلسفه بزرگ جهانی 🍃🌺مسئله حضرت حجت یک فلسفه بزرگ جهانی است، این را ما باید به صورت یک فلسفه بزرگ جهانی تلقی کنیم. وقتی قرآن می گوید: 🍃وَلَقَدْ كَتَبْنَا فِي الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُهَا عِبَادِيَ الصَّالِحُونَ (انبیاء/ ۱۰۵) صحبت از زمین است، نه صحبت از این منطقه و آن منطقه و این قوم و آن نژاد. 🎋 اولا امیدواری به آینده است که دنیا در آینده نابود نمی شود. 🌺🍃طبق اصول ظاهری نیز همین طور است، ولی اصول دین و مذهب به ما می گوید: زندگی سعادتمندانه بشر آن است که در آینده است، اینکه اکنون هست موقت است. 🎋 دوم: آن دوره ، دوره عقل و عدالت است. 🔴 اجتماع بشری سه دوره را باید طی کند: ۱. یک دوره، دوره اساطیر و افسانه‌ها و به تعبیر قرآن دوره جاهلیت است. ۲. دوره دوم دوره علم است، ولی علم و جوانی، یعنی دوره حکومت خشم و شهوت. ۳ . دوره‌ای که واقعاً در آن دوره معرفت و عدالت و صلح و انسانیت و معنویت حکومت کند. ❓ چگونه می‌شود که چنین دوره‌ای نیاید؟! مگر می‌شود که خداوند این عالم را خلق کرده باشد و بشر را به عنوان اشرف مخلوقات آفریده باشد، بعد بشر به دوره بلوغ خودش نرسیده یکمرتبه تمام بشر را زیرورو کند؟!. ⬅️ پس مهدویت یک فلسفه بسیار بسیار بزرگ است.  📘مهدویت، دوازدهمین کتاب از سیر مطالعاتی بینش مطهر،ص ۱۱۱ 🆔@hekmatemotahar1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠💠⚜️💠💠 ✅رشد کردن هزینه دارد اصلاً روح طرح این مسأله چه بود؟ برای حل و فصل چه چیزی بود؟ حل و فصل بعضی از بحران‌ها و معضلات اجتماعی. به حکم اینکه انسان اند و عواطف دارند چه زن و چه مرد. می‌بینند این فرد دارد ضایع می‌شود. به حکم انسان بودن و عواطف داشتن باید در مقابل دیگرانی که مشکل دارند واکنش نشان بدهد (تو کز محنت دیگران بی غمی/ نشاید که نامت نهند آدمی) از کجا ما انسانیم؟ دوم به حکم اینکه می‌خواهند رشد کنند. شما چرا در ماه مبارک رمضان در مرداد ماه، از روزه گرفتن اذیت نمی‌شوید، حتی اگر کار بدنی هم داشته باشید، چرا این کار را می‌کنید؟ 🌱 برای رشد باید هزینه هایش را پرداخت. یک کاسه آش را کسی در این عالم مفت به کسی می‌دهد؟ این مساله واجب که نیست، اما کسانی که می‌خواهند بیشتر رشد کنند توجه می‌کنند. این حکم می‌گوید آنها که در سطح ایمانند آن قدر مسؤولیت پذیری دارند، خانم هایشان هم در سطحی از ایمان هستند که می‌خواهند به خداوند نزدیک تر شوند. اگر شما به خانواده‌ای که بچه هایی را تحت پوشش و سرپرستی خود می‌گیرند سری زده باشید، چه حسی به شما دست می‌دهد؟ آیا در این فضا رشد نمی‌کنید؟ منتها یک نکته‌ای اینجا دارد: ❇️وَ قَالَ ابا عبد الله الحسین فِی مَسِیرِهِ إِلَى كَرْبَلَاءَ «...إِنَّ النَّاسَ‏ عَبِیدُ الدُّنْیا وَ الدِّینُ لَعْقٌ عَلَى أَلْسِنَتِهِمْ یحُوطُونَهُ مَا دَرَّتْ مَعَایشُهُمْ فَإِذَا مُحِّصُوا بِالْبَلَاءِ قَلَّ الدَّیانُونَ» - مردم‏ بندگان‏ دنیا هستند و دین لعابى است كه تا زندگى روبراه است، به دور زبان مى‏گردانند و چون دوران آزمایش رسد دینداران كمیاب شوند -چقدر این حرف پشت مرا می‌لرزاند. این حرف کمر مرا شکسته. با دین همراهند، اما تا کجا؟ تا سر زدن به خانه، تا هفته‌ای یکبار، تا اینکه خرج این خانواده کمر مرا نشکند، تا که یک تفننی باشد که حس کنم عجب من آدم خوبی ام. گاهی ما کمکی که می‌کنیم برای خودمان است نه آنها. می‌خواهیم با به دست آوردن یک حس خوب، گرهی از معضلات درونی خودمان باز کنیم. انما نطعمکم لوجه خودم. حس خوبی دارم چون دلم سوخته! «إنما نطعمکم لوجه الله لا نرید... »در این فضا اگر شما به من فحش بدهی یا تشکر کنی برایم فرق نمی‌کند. چون اصلاً برای شما نبود که بعد بگویم دیگر من دستم را داغ می‌کنم که به کسی خوبی نکنم. «من پشت دستم را داغ کنم» یعنی برای شما انجام دادم، نه برای خداوند. در قضیۀ نزول سورۀ هل أتی، اصلاً آن نفر سومی که اسیر بود بد و بیراه به حضرت امیر علیه السلام گفت؛ در مقابل بد و بیراه هایش حضرت پنج تا نان را داد. اما ما تا کجا همراهیم؟ ما دَرَّت معایشهم؛ تا به زندگیمان لطمۀ جدی نخورد. «و اذا مُحِّصُوا بِالْبَلَاءِ قَلَّ الدَّیانُونَ» وقتی کار سخت بشود، آنها کمند، خیلی کمند. نه مردش زیر بار این مسؤولیت می‌رود نه خانمش حاضر است این کار را بکند. خانم به واسطۀ خودش، مرد هم به واسطۀ خودش؛ درست است یا نه؟ 🌿چرا خانم‌ها اکثراً با این حکم مخالفند؟ فکر می‌کنند آقایان به نفعشان است؛ درست است؟ مگر راه شهوات در این جامعه بسته است. اتفاقاً مردها هم با این حکم مخالفند. خیلی هم مخالفند؛ چرا؟ چون بار روی دوش او می‌آورد. مرد شهوت ران مگر احمق است که زیر بار خرج دو تا خانواده برود؟ زیر بار دعوا با دو تا زن برود؟ زیر بار یکی اش هم نمی‌رود. این ضرب المثل شیطانی در لسان برخی پسران رایج شده که می‌گویند مگر ما احمقیم، برای خریدن یک لیوان شیر که آدم نمی‌رود گاو بخرد. الله اکبر!! اگر مرد شهوت ران باشد، مرادش در کوچه و بازار فراوان پیدا می‌شود. و نوع آقایانی که این کار را می‌کنند، یا ارتباطاتشان از راه نامشروع است یا حداکثر صیغه می‌کنند. از هر هزار مردی که با زنی ارتباط دارند یک دانه اش زیر بار ازدواج دوم نرفته است. اگر خیلی متدین باشند نهایتاً صیغه می‌کنند. در حالی که خود مردان از این باب فرار می‌کنند و اصلاً تمایلی ندارند. یعنی خود مرد هم حس می‌کند که یک تکلیف است، یک بار است، نه یک لذت آنچنانی و گرنه اگر یک لذت خیلی آنچنانی بود همه مردان حتی اگر شده دور از چشم همسرشان، می‌رفتند یک زن دوم ثابت غیر از همسرشان می‌گرفتند نه صیغه ای؛ با تمام بارهایی که باید برایش بکشند. لاابالی‌ها چطور دور از چشم همسرانشان دور هم جمع می‌شوند، فیلم نگاه می‌کنند و مواد مخدر استفاده می‌کنند؛ همین کار را با این مسأله هم می‌کردند. اکثراً یا شاید تمام مواردی که ما دیدیم و موجب اشکال و اختلاف در این حکم شده است دقیقاً مردانی اند که خصوصیات این آیه را ندارند. اصلاً زن دوم نگرفته اند یا زن دوم مصیبت زده گرفته اند. ادامه دارد 🆔 @banovan_rahehagh 🆔@hekmatemotahar1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠💠⚜️💠💠 در ادامه بحث تعدد زوجات بودیم ✅منشأ هجمه‌های تبلیغاتی رسانه ای چندین سال است که یک هجمۀ عجیبی در تبلیغات رسانه راجع به این مسأله شده بطوری که اصلاً کسی که زن دوم بگیرد مشابه هیولا تعریف می‌شود. در حالی که اگر ارتباطات نامناسبی باشد اصلاً مردم ککشان هم نمی‌گزد. می‌دانید منشأ این جریان چه کسانی بودند؟ اتفاقاً مردان هوسباز بودند که جلوی این را گرفتند. به خاطر اینکه این زنها بی سرپرست مانده و در اجتماع رها شوند تا بتوانند هر کار غلطی که می‌خواهند بکنند. این را در قرآن اشاره می‌کند: عده‌ای جلوی راه قانونی را می‌بندند چون می‌خواهند راه غیرقانونی اش شایع بشود. این همه فساد و مسائل دیگر که پیش می‌آید به خاطر این است که نمی‌توانند کسی را که به طور رسمی و قانونی مسؤولیت خانواده‌ای را عهده دار شده است ببینند. چون اگر این باب بسته بشود درب فحشاء باز می‌شود. منافق برای گسیختن جامعه از هم، و هوسباز برای رسیدن به هوس خودش، تلاش می‌کنند تا به هدفشان برسند. آنقدر این جریان مهم است که خداوند روح حل و فصل اجتماع را اینطور قرار داده است. ادامه دارد 🆔 @banovan_rahehagh 🆔@hekmatemotahar1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍂دعای روزهای پایانی ماه شعبان منبع: کتاب عیون اخبارالرضا، جلد ۲، صفحه ۵۱ 🆔 @banovan_rahehagh 🆔@hekmatemotahar1
📢 ⭕️تدریس آزادی و بردگی توسط استاد هاشمی هم اکنون در آپارات برای حضور از طریق لینک زیر اقدام فرمایید: https://www.aparat.com/iau.bineshmotahar 🆔@hekmatemotahar1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠💠⚜️💠💠 ✅آیا زنان برتر عالم، هوو داشته اند؟ ممکن است کسی فکر کند پس چرا زنان برتر عالم مثلاً هوو نداشتند؟ باید یادآور شویم که آسیه شوهرش اصلاً حرمسرا داشته؛ پس او که هوو داشته است. حضرت مریم هم اصلاً شوهر نداشته است. در مورد حضرت خدیجه که اصلاً در آن زمان، شأن پیامبر نبوده که زن داشته باشد. حضرت خدیجه تا سال 8 بعثت زنده بودند. در آن سال‌ها پیامبر صلی الله علیه و آله چنان در عسر و حرج بودند که یک دانه خرما را چند نفری با هم می‌خوردند. اصلاً امکان چیز دیگری نداشتند. ضمن اینکه در جامعۀ مکه جاهلی، مؤمنه‌ای وجود نداشته است. پیامبر هم نمی‌توانسته اند زن کافر بگیرند. مشکلات از چه موقعی شروع شد؟ از مدینه به بعد. در مورد حضرت صدیقه هم که آقا امیرمؤمنان نان شب نداشتند و سه روز سه روز گرسنگی می‌کشیدند. چطور آقا امیرمؤمنان می‌توانستند یک نفر دیگر را هم اضافه کنند. یک نکتۀ دیگری هم هست. یک عده‌ای از منافقین منتظر این بودند که حضرت امیر علیه السلام با یک نفر دیگر هم ازدواج کنند، بعد چنین شایع کنند که بین امیرمؤمنین و پیامبر یکسری مسائلی هست. اتفاقاً همین مسأله واقع شد. حضرت امیر علیه السلام در حرکتشان به سمت یمن، یک دانه کنیز از غنائم برداشتند. بعد یک عده‌ای از منافقین شورا کردند که چکار کنیم تا رابطۀ بین علی و پیغمبر را به هم بزنیم و همچنین این را در جامعه رواج بدهیم. بگوییم که مثلاً علی دیگر به دختر شما توجهی ندارد؛ یعنی به خاطر آن توجه و غیرتی که پیامبر نسبت به دختر خودش دارد ما از این آب گل آلود، مقداری ماهی بگیریم و این را در سطح جامعه رواج بدهیم. نکات دیگری هم هست. در مورد داستان حضرت ابراهیم علیه السلام و حضرت هاجر و ساره علیهما السلام هم در تاریخ، روایت دروغی بیان شده است. اینکه گفته شده حضرت ساره نتوانست حضرت هاجر را تحمل کند، حرف غلطی است. طبق آیات قرآن چشم و گوش ملکوتی حضرت ساره باز شده بود. حضرت ابراهیم، حضرت هاجر را به خاطر خداوند به مکه برد، نه به خاطر حسادت حضرت ساره به او.* *توضیحات بیشتر در این مورد، در بحث تفسیر سورۀ کوثر، از مباحث مطروحه توسط استاد حجت الاسلام والمسلمین مهدی نخاولی آمده است. ادامه دارد 🆔@banovan_rahehagh 🆔@hekmatemotahar1
الصوم في الحر جهاد. رسول خدا صلي الله عليه و آله وسلم: روزه گرفتن در گرما، جهاد است. بحار الانوار، ج 96، ص 257 🆔@hekmatemotahar1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا