✅نوشته اند همین که نماز صبح را با اصحاب خودش خواند، رو به اصحاب خودش کرد و فرمود: اصحاب من! آماده باشید. مردن جز یک پلی نیست که شما را از دنیایی به دنیای دیگر عبور می دهد، از یک دنیای بسیار سخت به یک دنیای بسیار عالی و شریف و لطیف.
🍁نهضت حسینی، ص۲۷۳
#بینش_مطهر_استان_مرکزی
🆔@hekmatemotahar1
#استاد_نخاولی
#محرم_۱۴۰۰_شب_سوم
ما به همین سلام ناخالص و بیقدر و قیمتمان امیدواریم؛
چون خداوند در آیه شریفه ۸۶ سوره مبارکه نساء میفرماید:
💫وَ إِذا حُيِّيتُمْ بِتَحِيَّةٍ فَحَيُّوا بِأَحْسَنَ مِنْها أَوْ رُدُّوها. (سوره مبارکه نساء، آیه شریفه 86)
زمانی که به شما سلام کردند، به بهتر از آن جواب دهید یا حداقل مثل او جواب دهید.
میدانیم اهلبیت در عمل به قرآن کریم در کمال هستند و قطعاً جواب سلام ما را میدهند.
عبد هرچه دارد از مولاست؛ خودش، فعلش، عملش و تمام متعلقاتش تعلق به مولا دارد. اینجا برای عبد چه میماند؟ هیچ.
باید دقت داشته باشیم که سلام به اهلبیت را با توجه بگوییم.
چرا صورت را وَجه میگویند؟ چون وقتی که به کسی توجه میکنیم، صورتمان به طرف او است.
وقتی سلام بیتوجه است؛ یعنی دروغ میگویید؛ به امام پشت کرده و سلام و صحبت میکنید.
باران منقطع است، قطره قطره میآید؛ اما رحمت خداوند دائم و متصل است. باران رحمت خداوند سیلگونه میآید، اما اگر ظرف دل واژگون باشد قطرهای در آن جا نمیشود.
حضور قلب در نماز و توجه در آن راحت به دست نمیآید. نماز خوب خواندن تمرین میخواهد، بدون تمرین حاصل نمیشود. ما برای هر کاری تمرین میکنیم؛ تنها جایی که تمرین نمیکنیم در عبودیت است.
مراحل و مراتب را قرآن کریم میفرماید:
1. نماز بخوانید.
2. نماز صحیح بخوانید.
3. نماز صحیح، با آرامش و طمأنینه بخوانید.
4. نماز با آداب مستحب آن بخوانید.
5. حالا نماز با توجه بخوانید.
دین ۲ وجود دارد:
1. وجود لفظی که همان کتاب است؛
2. وجود حقیقی که در امام جلوه کرده است.
قرآن کریم در عالم معنا، عالم ذات و صفات خداوند جلوۀ خاصی دارد و در قیامت جلوۀ دیگری که به صورت مَلَک است.
بنابراین وقتی این حقیقت قرآن ظهور پیدا میکند میشود اهلبیت.
پیامبر در حدیث ثقلین میفرمایند:
💫إِنِّي قَدْ تَرَكْتُ فِيكُمْ أَمْرَيْنِ لَنْ تَضِلُّوا بَعْدِي مَا إِنْ تَمَسَّكْتُمْ بِهِمَا كِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِي أَهْلَ بَيْتِي فَإِنَّ اللَّطِيفَ الْخَبِيرَ قَدْ عَهِدَ إِلَيَّ أَنَّهُمَا لَنْ يَفْتَرِقَا حَتَّى يَرِدَا عَلَيَّ الْحَوْضِ. (الكافي (ط - الإسلامية)، ج2، ص: 415)
«لَنْ يَفْتَرِقَا»؛ یعنی امامان معصوم و قرآن کریم هرگز از هم جدا نمیشوند؛ این بهترین سند قطعی عصمت اهلبیت است.
قرآن معصوم است؛ پس باید اهلبیت هم معصوم باشند تا نتوانند از هم جدا شوند.
اگر دربارۀ دین صحبت میکنیم؛ داریم دربارۀ اهلبیت صحبت میکنیم. قرآن جلوات معصومین است و اینکه حضرت میفرمایند از هم جدا نمیشوند؛ یعنی در امر هدایت مردم، قرآن و اهلبیت از هم جدا نمیشوند.
با این توجه، امام حسین دین مجسم ما هستند؛ پس اگر میخواهیم دیندار باشیم، باید شبیه به حضرت شویم.
#بینش_مطهر_استان_مرکزی
🆔@hekmatemotahar1
بسم الله الرحمن الرحیم
🥀 أَلسَّلامُ عَلَى الْخَدِّ التَّریبِ
4⃣ با ارزش ترین عامل نهضت حسینی چه بود؟
🔴 هر عاملی یک درجه معینی از ارزش را داراست؛
۱. عامل دعوت مردم کوفه، بسیار ارزش دارد؛
۲. ولی از این بیشتر عامل تقاضای بیعت و امتناع حسینبنعلی و حاضر به کشته شدن و بیعت نکردن ارزش دارد؛
۳. عامل سوم که عامل امر به معروف و نهی از منکر است، از این هم ارزش بیشتری دارد؛
👈 بنابراین عامل سوم ارزش بیشتری به نهضت حسینی داده است.
🌾 امر به معروف و نهی از منکر کار او بود از بیخ و بن. به تمام معروف های اسلام نظر داشت و فهرست میداد و نیز به تمام منکر های جهان اسلام؛
🌾 می گفت اولین و بزرگترین منکر جهان اسلام خود یزید است؛ امام و رهبر باید خود عامل به کتاب باشد؛ خودش عدالت را به پا دارد و به دین خدا متدین باشد؛ آنچه را که داشت در راه این اصل در طبق اخلاص گذاشت.
📚کتاب #نهضت_حسینی ص۸۰ و ۸۴
🔸#بینش_مطهر_استان_مرکزی
🆔 @hekmatemotahar1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🛑🎥 سخنان تامل برانگيز اندیشمند مسیحی در مورد امام حسین علیه السلام
کریس هیور:
1️⃣ شهادت يعني چه؟
2️⃣ ياداوري حادثه كربلا چه نتايجي دارد؟
3️⃣ چرا امام حسين ع الگوي شايسته براي تمام انسانها در طول تاريخ است؟
🆔️@hekmatemotahar1
🔴 ما باید حافظ تقوا باشیم یا تقوا حافظ ماست؟
👤 #شهید_مطهری
🔹 حقيقت اين است كه تقوا هم هر اندازه عالى باشد به نوبه خود خطراتى دارد. آدمى در عين اينكه بايد در حمايت و حراست تقوا زندگى كند بايد خود حافظ و حارس تقوا بوده باشد و اين، به اصطلاح «دور» نيست.
🔸 مانعى ندارد كه يك چيز وسيله حفظ و نگهدارى ما باشد و در عين حال ما هم موظف باشيم او را حفظ كنيم.
✅ درست مثل همان جامه كه مثال زدم: جامه حافظ و حارس و نگهبان انسان است از سرما و گرما، انسان هم حافظ و حارس جامه خويش است از دزد. اميرالمؤمنين عليه السلام در يک جمله به هر دو اشاره كرده، آنجا كه میفرمايد:
الا فَصونوها وَ تَصَوَّنوا بِها..
🔹 يعنى تقوا را حفظ كنيد و هم به وسيله او خودتان را حفظ كنيد.
🔸 پس اگر از ما بپرسند آيا تقوا ما را حفظ میکند و يا ما بايد حافظ تقوا باشيم، میگوییم هر دوتا. نظير اينكه اگر بپرسند آيا از تقوا بايد كمک گرفت براى رسيدن به خدا و مقام قرب الهى، يا از خدا بايد كمک خواست براى تحصيل تقوا؟
✅ میگوییم هر دوتا؛ به کمک تقوا بايد به خدا نزديک شد، و از خدا بايد مدد خواست كه براى تقواى بيشتر ما را موفق بفرمايد.
📗 استاد مطهری، ده گفتار، ص34
#استاد_مطهری
#درمحضراستاد
#بینش_مطهر_استان_مرکزی
🆔@hekmatemotahar1
✨﷽✨
🥀 السّلام علی یَعسوب الدّین
5⃣ راز برتری مقام اصحاب امام حسین علیه السلام چیست؟
🔴 امام آن شهادتنامه تاریخی را درباره اصحابش و درباره اهل بیتش صادر کرد:
🍃 من اصحابی از اصحاب خودم بهتر و با باوفاتر سراغ ندارم.
👈 میخواهد بفرماید من شما را حتی بر اصحاب پیامبر که در رکاب پیامبر شهید شدند، ترجیح میدهم؛ بر اصحاب پدرم علی که در جمل و صفین و نهروان و در رکاب او شهید شدند ترجیح می دهم؛ زیرا شرایط خاص شما شرایط آنها مهمتر است ... بعد فرمود ...
🍃 این قوم جز با شخص من با کس دیگر کار ندارند. از من بیعت میخواهند که بیعت نمیکنم. اینها چون فقط شخص من را مزاحم خودشان می دانند، اگر من را از بین ببرند به هیچ کدام از شما کار ندارند....
به همه تان اعلام میکنم که بیعت خودم را از شما برداشتم. پس شما نه از ناحیه دشمن اجباری به ماندن دارید و نه از ناحیه دوست؛ آزاد مطلق؛ هر کس می خواهد برود، برود.
🌾 اینجاست که مقام اصحاب اباعبدالله روشن میشود. هیچ اجباری نه از ناحیه دشمن - که بگوییم در چنگال دشمن گرفتارند - و از ناحیه حضرت - که مسئله تعهد بیعت بود - نداشتند؛ اباعبدالله به همه شان آزادی داد؛
📚کتاب #نهضت_حسینی ص۱۷۴
🆔 @hekmatemotahar1
#استاد_نخاولی
#محرم_1400 _شب_چهارم
⁉️چرا دین ضرورت دارد؟
⁉️ چرا نبوت؟
دین و نبوت با یکدیگر وجه اشتراک دارند.
رابطه دین و نبوت عموم و خصوص من وجه است.
⁉️آیا دین منهای معلم و نبی و امام ممکن است همان طور که نظر اهل سنت است؟
دین اگر بدون معلم باشد آثار تخریبی بیشتری دارد تا بی دینی...
مثل وهابیت، داعش و...
دین قدرت عجیبی دارد اگر در مسیر درست استفاده شود.
اما اگر در مسیر صحیح قرار نگیرد و تبیین نشود تخریبش هم عجیب است.
کسانی که مقابل امام حسین بودند اگر مسلمان نبودند شاید این قدر جنایت نمیکردند. چون دین بدون امام به آنها جرأت چنین جنایاتی داد.
بعضی از متکلمین برهانی به نام قاعده لطف اقامه کرده اند.
قاعده لطف یعنی نصب پیامبر و امام لطفی است از جانب خدا.
لطف از جانب خداوند واجب است.
پس دین و نصب پیامبر و امام هم ضرورت دارد. چون مردم به وسیله دین به سمت رستگاری حرکت میکنند.
💢📛نقد 👈لطف خیلی پیچیدگیها دارد که ما نمیفهمیم.
در مورد لطف ما نمیتوانیم قاعده و حکم صادر کنیم.
شاید بتوان برهانی بر اساس حکمت که ما حدودش را میدانیم اقامه کرد، چون لطف خفی است و تمام جوانبش را نمی شناسیم. درنتیجه لطف یک قاعده فلسفی نیست.
یکی از مشکلات افراد این است که کسی بیاید معجزه کند در زندگی مادی و معنوی آنها تحولی ایجاد شود و خلاصه ما را عوض کند!
⛔️رویه اهل بیت این نیست.
اصل این است که ما خودمان محاسبه کنیم وذره بین برداریم اشکالاتمان را پیدا کنیم و محاسبه و توبه کنیم، عصیان را به طاعت تبدیل کنیم.
درصورتی که اصل، توبه ومحاسبه دقیق است.
اگر به ندرت امام تصرفی کردند، بنا بر قاعده حکمت است؛
لذا اصل توبه ومحاسبه دقیق است.
#بینش_مطهر_استان_مرکزی
🆔@hekmatemotahar1
#شهیدمطهری
#درمحضراستاد
✅علی علیه السلام روزی که خلیفه می شود اعلام می کند من باید داخل را اصلاح کنم. اسلامی که ظاهرش باشد و روح و باطن نداشته باشد همه دنیا را هم بگیرد هیچ ارزشی ندارد. اسلامی ارزش دارد که روح و معنایش وجود داشته باشد. اسلامی که بخواهد حاکمش معاویه باشد ارزشی ندارد.
این است که خلافت علی علیه السلام در عین نابسامانی ها و گرفتاری های شدید داخلی که داشت، آغاز یک نقطه عطف در تاریخ اسلام بود، در درون تاریخ اسلام نه در تاریخ اسلام نسبت به جهان؛ یعنی یک درون گرایی و به درون توجه کردن و به اصلاحات داخلی متوجه شدن و دشمنان داخلی را باز شناختن. این نقطه عطف در نهضت حسین بن علی علیه السلام به اوج خود رسید.
🕋نهضت حسینی، ص۲۴
🆔@hekmatemotahar1