eitaa logo
موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
1.4هزار دنبال‌کننده
679 عکس
37 ویدیو
15 فایل
🔹سایت: irip.ac.ir 🔹کانال آپارات: https://www.aparat.com/irip.ac.ir 🔹پیج اینستاگرام: https://www.instagram.com/irip.ac.ir/profilecard 🔹کانال تلگرام: https://t.me/hekmatfalsafe 🔹ادمین: ☎️ 021-67238208 ☎️ 021-67238209
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 وحید مقدم عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان در همایش ملی «بنیادهای فلسفی علوم انسانی و اجتماعی (1)؛ مبانی انسان‌شناختی» بیان کرد: شواهد قرآنی نشان می‌دهد که انسان هم می‌تواند حریص و منفعت طلب و هم اهل کمک کردن به دیگران باشد لذا در مدل‌سازی‌های اقتصادی باید هر دو جنبه انسان را در نظر داشته باشیم. به گزارش روابط عمومی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران به نقل از خبرنگار ایکنا، دومین روز همایش «بنیادهای فلسفی علوم انسانی و اجتماعی؛ مبانی انسان‌شناختی» روز چهارشنبه ۲۶ بهمن‌ماه برگزار شد. وحید مقدم، عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان، در این نشست با موضوع «ارزیابی دو نسل انسان اقتصادی در پرتو حرکت استکمالی نفس و مسیر توسعه‌های آتی» به سخنرانی پرداخت که در ادامه می‌خوانید: گاهی اوقات برخی می‌گویند موج اسلامی‌سازی علم اقتصاد که از بعد از سال‌های ۱۹۸۰ شروع شده نتوانست به هدف برسد و بعد از این هم نمی‌توانید در این زمینه موفق باشید اما بنده می‌گویم به خاطر قدرت انسان اقتصادی است که چنین اتفاقی رخ داده است؛ لذا باید این انسان اقتصادی را کنار بگذاریم. این انسان اقتصادی در تاریخ غرب خصوصیاتی دارد و به قول مارکس و انگلس، خون کارگران را در شیشه کرده بودند. برخی آیات قرآن هم به این خصوصیات انسانی، اشاره دارند از جمله خداوند فرموده است: «إِنَّ الْإِنْسَانَ خُلِقَ هَلُوعًا إِذَا مَسَّهُ الشَّرُّ جَزُوعًا وَإِذَا مَسَّهُ الْخَیْرُ مَنُوعًا؛ انسان مخلوقی طبعا سخت حریص و بی‌صبر است چون شر و زیانی به او رسد سخت جزع و بی‌قراری کند متن کامل خبر ... https://www.irip.ac.ir/fa/news/526
وحید مقدم.mp3
34.12M
🎙 صوت همایش ملی «بنیادهای فلسفی علوم انسانی و اجتماعی (1)؛ مبانی انسان‌شناختی» 📆 سه‌شنبه 26 بهمن‌ماه 1401 سخنرانی : وحید مقدم عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان عنوان سخنرانی : ارزیابی دو نسل انسان اقتصادی در پرتو حرکت استکمالی نفس و مسیر توسعه‌های آتی https://eitaa.com/hekmatfalsafe
سیدمصطفی میرباباپور.mp3
37.46M
🎙 صوت همایش ملی «بنیادهای فلسفی علوم انسانی و اجتماعی (1)؛ مبانی انسان‌شناختی» 📆 سه‌شنبه 26 بهمن‌ماه 1401 سخنرانی : حجت الإسلام دکتر سیدمصطفی میرباباپور دکترای فلسفه دین مؤسسه امام خمینی عنوان سخنرانی : جایگاه کمال حقیقی انسان در نظریه سیاسی علامه مصباح یزدی https://eitaa.com/hekmatfalsafe
رضا درگاهی فر.mp3
44.23M
🎙 صوت همایش ملی «بنیادهای فلسفی علوم انسانی و اجتماعی (1)؛ مبانی انسان‌شناختی» 📆 سه‌شنبه 26 بهمن‌ماه 1401 سخنرانی : حجت الاسلام دکتر رضا درگاهی فر عضو هسته پژوهشی فلسفه ذهن مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران عنوان سخنرانی : چیستی و چرایی علوم اجتماعی شناختی؛ بررسی چهار دیدگاه https://eitaa.com/hekmatfalsafe
💢به گزارش روابط عمومی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، محمد فتحعلی خانی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، در همایش «بنیادهای فلسفی علوم انسانی و اجتماعی 1؛ مبانی انسان‌شناختی» با موضوع «ابژه شدن انسان در علوم انسانی مدرن» به ارائه سخنرانی پرداخت که گزارشی از آن را در ادامه می‌خوانید: دیدگاه مخالفان علوم اسلامی بنده بر ابژه شدن انسان در علوم انسانی تأکید دارم که خاستگاه آن در عصر مدرن است. برای اینکه مبتلای به اصطلاحات لغزنده نشویم که در بین پژوهشگران به معانی مختلفی به کار می‌رود، بنابراین بنده مقصود خود را از ابژه شدن بیان می‌کنم، اما ابتدا باید روشن کنیم که چرا به سمت بررسی ابژه شدن انسان در علوم انسانی رفته‌ایم. بنده به دنبال این هستم که در بین مدل‌های مختلف از علوم انسانی اسلامی به یک جمع بندی رسیده و مدل متفاوتی را عرضه یا از مدلی دفاع کنم. اما در این هدف، ابژه شدن چه جایگاهی دارد؟ علم انسانی اسلامی دارای مخالفانی است. یکی از زوایایی که مخالفان با ایده علوم انسانی اسلامی مخالفت می‌کنند، مباحث روش‌شناختی و معرفت‌شناختی است. ویترین و اشکال اصلی این افراد مباحث مربوط به عقلانیت است و در واقع دنبال این هستند که بدانند عینیتِ یافته‌های مورد ادعا در علوم انسانی اسلامی چگونه تجلی پیدا می‌کند تا دانشی عینی و عقلانی که گزاره‌های آن دارای توجیه است را شاهد باشیم. مخالفت عده‌ای نیز با روش‌شناسی علوم انسانی اسلامی است و معتقدند که این علم روش‌مند نیستند. دسته‌ای از مخالفت‌ها نیز ... متن کامل خبر ... https://www.irip.ac.ir/fa/news/528
محمد فتحعلی خانی.mp3
44.2M
🎙 صوت همایش ملی «بنیادهای فلسفی علوم انسانی و اجتماعی (1)؛ مبانی انسان‌شناختی» 📆 سه‌شنبه 26 بهمن‌ماه 1401 سخنرانی : محمد فتحعلی خانی عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه عنوان سخنرانی : ابژه شدن انسان در علوم انسانی مدرن https://eitaa.com/hekmatfalsafe
💢 احمدحسین شریفی بیان کرد: خلأ مهم علوم انسانی در کشور بی‌توجهی به انسان‌شناسی است رئیس دانشگاه قم در اختتامیه همایش «بنیادهای فلسفی علوم انسانی و اجتماعی؛ مبانی انسان‌شناختی» با بیان اینکه انسان‌شناسی شرط مهم و مقدمه مطالعات علوم انسانی است، خلأ مهم همه رشته‌های علوم انسانی در کشور را همین موضوع عنوان کرد. به گزارش روابط عمومی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و به نقل از خبرنگار ایکنا، دومین نشست همایش «بنیادهای فلسفی علوم انسانی و اجتماعی؛ مبانی انسان‌شناختی»، در روز ۲۶ بهمن‌ماه از سوی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار شد.حجت‌الاسلام والمسلمین احمدحسین شریفی، رئیس دانشگاه قم، در اختتامیه این همایش سخنرانی‌ای ارائه کرد که در ادامه می‌خوانید: بنده به سهم خودم از شکل‌گیری این همایش بسیار ارزشمند و ضروری تشکر می‌کنم و امیدواریم به صورت سالانه با همین خط فکری که شروع شده، ادامه داشته باشد و در طول سال نیز نشست‌های علمی متعددی در این زمینه برگزار شود و این مباحث به نتایج مثبتی منجر شود. بنده چون سخنران اختتامیه هستم بنا ندارم حرف جدیدی را بیان کنم بلکه برخی از حرف‌های تکراری قبلی را با ادبیات جدید بیان می‌کنم و امیدوارم مفید باشد. سه تقسیم بندی از علوم انسانی نکته‌ای که باید اشاره کنم، این است که گفته شده علوم انسانی از جهت توصیفی به سه دسته تقسیم می‌‌شود. یک دسته علوم، علومی هستند که تمرکز آن‌ها بر توصیف پدیده‌هاست. تاریخ از این رشته‌هاست که کاری با هنجارها ندارد. متن کامل خبر ... https://www.irip.ac.ir/fa/news/529
احمد حسین شریفی1.mp3
11.76M
🎙 صوت همایش ملی «بنیادهای فلسفی علوم انسانی و اجتماعی (1)؛ مبانی انسان‌شناختی» 📆 سه‌شنبه 26 بهمن‌ماه 1401 سخنرانی : حجت الاسلام دکتر احمدحسین شریفی رئیس دانشگاه قم و دبیر علمی مجمع عالی علوم انسانی اسلامی سخنرانی اختتامیه https://eitaa.com/hekmatfalsafe
💠حلول ماه شعبان و فرارسیدن اعیاد شعبانیه تبریک و تهنیت باد. https://eitaa.com/hekmatfalsafe
. ✅ انتخاب کتاب «اندیشه‌نامه علوم عقلی اسلامی» به عنوان اثر شایسته تحسین، در بیست‌و‌چهارمین همایش کتاب سال حوزه کسب این افتخار را به جناب حجت‌الاسلام والمسلمین آقای دکتر مهدی عبدالهی، مؤلف و مدوّن این اثر ارزنده، تبریک گفته و آرزوی دوام توفیق برای ایشان داریم. https://eitaa.com/hekmatfalsafe
💢 همایش بین‌المللی «تاریخ منطق در جهان اسلام» برگزار می‌شود. 🔹 به گزارش روابط عمومی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، همایش بین‌المللی «تاریخ منطق در جهان اسلام» در تاریخ‌ 13 لغایت 16 اسفندماه 1401، شنبه تا سه‌شنبه، توسط گروه منطق مؤسسهٔ پژوهشی حکمت و فلسفهٔ ایران، با همکاری انجمن منطق ایران برگزار می‌‌شود. کمیتهٔ علمی همایش از فرهیختگان، پژوهشگران و علاقه‌مندان فلسفه و منطق دعوت می‌نماید تا در این همایش حضور بهم رسانند. 🌐 آدرس لینک شرکت کنندگان مجازی : irip.ac.ir/u/136 📌محورهای اصلی همایش بین‌المللی «تاریخ منطق در جهان اسلام»: 1. منطق پیشاسینوی 2. منطق ابن‌سینا 3. منطق پساسینوی 4. منطق تطبیقی https://eitaa.com/hekmatfalsafe
💢 منطق در نظام فکری فارابی به گزارش روابط عمومی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران به نقل از خبرنگار ایکنا، ضیاء موحد، استاد بازنشسته گروه منطق مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، روز چهارشنبه ۱۰ اسفندماه در کنگره فارابی که از سوی مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی برگزار شد با موضوع «منطق در نظام فکری فارابی» به سخنرانی پرداخت. در ادامه متن سخنان وی را می‌خوانید: جایگاه فارابی در علم منطق درباره تاریخ منطق دو روایت وجود دارد که یکی غربی و دیگری غربی –شرقی هستند. در روایت غربی، منطق از ارسطو به عنوان مدون منطق آغاز شده و به همین دلیل هم وی را به دلیل آثار منطقی که دارد معلم اول نامیده‌اند. بعد از ارسطو، درباره کسی که در روایت غربی، اولین بار نظام موضوعی منطق را پایه‌گذاری می‌کند به فرگه می‌رسیم که در سال ۱۹۲۵ از دنیا رفت. وی برای اولین بار، نظام منطقی را به شکل کامل و با انسجام تمام ارائه می‌کند چون نظام ارسطو کامل نبود اما وی آن را تکمیل کرد. کسی که بعد از فرگه، به اعتبار اهمیت در مرتبه بعد قرار دارد منطق‌دانی به نام کورت گودل است که در سال ۱۹۳۱ و ۱۹۳۲ دو مقاله عرضه می‌کند که باعث می‌شود کارهای فرگه را تکمیل ‌کند. متن کامل خبر ... https://www.irip.ac.ir/fa/news/535 https://eitaa.com/hekmatfalsafe