رضا درگاهی فر.mp3
44.23M
🎙 صوت
همایش ملی «بنیادهای فلسفی علوم انسانی و اجتماعی (1)؛ مبانی انسانشناختی»
📆 سهشنبه 26 بهمنماه 1401
سخنرانی : حجت الاسلام دکتر رضا درگاهی فر
عضو هسته پژوهشی فلسفه ذهن مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
عنوان سخنرانی : چیستی و چرایی علوم اجتماعی شناختی؛ بررسی چهار دیدگاه
https://eitaa.com/hekmatfalsafe
💢به گزارش روابط عمومی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، محمد فتحعلی خانی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، در همایش «بنیادهای فلسفی علوم انسانی و اجتماعی 1؛ مبانی انسانشناختی» با موضوع «ابژه شدن انسان در علوم انسانی مدرن» به ارائه سخنرانی پرداخت که گزارشی از آن را در ادامه میخوانید:
دیدگاه مخالفان علوم اسلامی
بنده بر ابژه شدن انسان در علوم انسانی تأکید دارم که خاستگاه آن در عصر مدرن است. برای اینکه مبتلای به اصطلاحات لغزنده نشویم که در بین پژوهشگران به معانی مختلفی به کار میرود، بنابراین بنده مقصود خود را از ابژه شدن بیان میکنم، اما ابتدا باید روشن کنیم که چرا به سمت بررسی ابژه شدن انسان در علوم انسانی رفتهایم. بنده به دنبال این هستم که در بین مدلهای مختلف از علوم انسانی اسلامی به یک جمع بندی رسیده و مدل متفاوتی را عرضه یا از مدلی دفاع کنم. اما در این هدف، ابژه شدن چه جایگاهی دارد؟ علم انسانی اسلامی دارای مخالفانی است. یکی از زوایایی که مخالفان با ایده علوم انسانی اسلامی مخالفت میکنند، مباحث روششناختی و معرفتشناختی است.
ویترین و اشکال اصلی این افراد مباحث مربوط به عقلانیت است و در واقع دنبال این هستند که بدانند عینیتِ یافتههای مورد ادعا در علوم انسانی اسلامی چگونه تجلی پیدا میکند تا دانشی عینی و عقلانی که گزارههای آن دارای توجیه است را شاهد باشیم. مخالفت عدهای نیز با روششناسی علوم انسانی اسلامی است و معتقدند که این علم روشمند نیستند. دستهای از مخالفتها نیز ...
متن کامل خبر ...
https://www.irip.ac.ir/fa/news/528
محمد فتحعلی خانی.mp3
44.2M
🎙 صوت
همایش ملی «بنیادهای فلسفی علوم انسانی و اجتماعی (1)؛ مبانی انسانشناختی»
📆 سهشنبه 26 بهمنماه 1401
سخنرانی : محمد فتحعلی خانی
عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
عنوان سخنرانی : ابژه شدن انسان در علوم انسانی مدرن
https://eitaa.com/hekmatfalsafe
💢 احمدحسین شریفی بیان کرد: خلأ مهم علوم انسانی در کشور بیتوجهی به انسانشناسی است
رئیس دانشگاه قم در اختتامیه همایش «بنیادهای فلسفی علوم انسانی و اجتماعی؛ مبانی انسانشناختی» با بیان اینکه انسانشناسی شرط مهم و مقدمه مطالعات علوم انسانی است، خلأ مهم همه رشتههای علوم انسانی در کشور را همین موضوع عنوان کرد.
به گزارش روابط عمومی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و به نقل از خبرنگار ایکنا، دومین نشست همایش «بنیادهای فلسفی علوم انسانی و اجتماعی؛ مبانی انسانشناختی»، در روز ۲۶ بهمنماه از سوی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار شد.حجتالاسلام والمسلمین احمدحسین شریفی، رئیس دانشگاه قم، در اختتامیه این همایش سخنرانیای ارائه کرد که در ادامه میخوانید:
بنده به سهم خودم از شکلگیری این همایش بسیار ارزشمند و ضروری تشکر میکنم و امیدواریم به صورت سالانه با همین خط فکری که شروع شده، ادامه داشته باشد و در طول سال نیز نشستهای علمی متعددی در این زمینه برگزار شود و این مباحث به نتایج مثبتی منجر شود. بنده چون سخنران اختتامیه هستم بنا ندارم حرف جدیدی را بیان کنم بلکه برخی از حرفهای تکراری قبلی را با ادبیات جدید بیان میکنم و امیدوارم مفید باشد.
سه تقسیم بندی از علوم انسانی
نکتهای که باید اشاره کنم، این است که گفته شده علوم انسانی از جهت توصیفی به سه دسته تقسیم میشود. یک دسته علوم، علومی هستند که تمرکز آنها بر توصیف پدیدههاست. تاریخ از این رشتههاست که کاری با هنجارها ندارد.
متن کامل خبر ...
https://www.irip.ac.ir/fa/news/529
احمد حسین شریفی1.mp3
11.76M
🎙 صوت
همایش ملی «بنیادهای فلسفی علوم انسانی و اجتماعی (1)؛ مبانی انسانشناختی»
📆 سهشنبه 26 بهمنماه 1401
سخنرانی : حجت الاسلام دکتر احمدحسین شریفی
رئیس دانشگاه قم و دبیر علمی مجمع عالی علوم انسانی اسلامی
سخنرانی اختتامیه
https://eitaa.com/hekmatfalsafe
💠حلول ماه شعبان و فرارسیدن اعیاد شعبانیه تبریک و تهنیت باد.
https://eitaa.com/hekmatfalsafe
.
✅ انتخاب کتاب «اندیشهنامه علوم عقلی اسلامی» به عنوان اثر شایسته تحسین، در بیستوچهارمین همایش کتاب سال حوزه
کسب این افتخار را به جناب حجتالاسلام والمسلمین آقای دکتر مهدی عبدالهی، مؤلف و مدوّن این اثر ارزنده، تبریک گفته و آرزوی دوام توفیق برای ایشان داریم.
https://eitaa.com/hekmatfalsafe
💢 همایش بینالمللی «تاریخ منطق در جهان اسلام» برگزار میشود.
🔹 به گزارش روابط عمومی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، همایش بینالمللی «تاریخ منطق در جهان اسلام» در تاریخ 13 لغایت 16 اسفندماه 1401، شنبه تا سهشنبه، توسط گروه منطق مؤسسهٔ پژوهشی حکمت و فلسفهٔ ایران، با همکاری انجمن منطق ایران برگزار میشود. کمیتهٔ علمی همایش از فرهیختگان، پژوهشگران و علاقهمندان فلسفه و منطق دعوت مینماید تا در این همایش حضور بهم رسانند.
🌐 آدرس لینک شرکت کنندگان مجازی : irip.ac.ir/u/136
📌محورهای اصلی همایش بینالمللی «تاریخ منطق در جهان اسلام»:
1. منطق پیشاسینوی
2. منطق ابنسینا
3. منطق پساسینوی
4. منطق تطبیقی
https://eitaa.com/hekmatfalsafe
💢 منطق در نظام فکری فارابی
به گزارش روابط عمومی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران به نقل از خبرنگار ایکنا، ضیاء موحد، استاد بازنشسته گروه منطق مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، روز چهارشنبه ۱۰ اسفندماه در کنگره فارابی که از سوی مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی برگزار شد با موضوع «منطق در نظام فکری فارابی» به سخنرانی پرداخت.
در ادامه متن سخنان وی را میخوانید:
جایگاه فارابی در علم منطق
درباره تاریخ منطق دو روایت وجود دارد که یکی غربی و دیگری غربی –شرقی هستند. در روایت غربی، منطق از ارسطو به عنوان مدون منطق آغاز شده و به همین دلیل هم وی را به دلیل آثار منطقی که دارد معلم اول نامیدهاند. بعد از ارسطو، درباره کسی که در روایت غربی، اولین بار نظام موضوعی منطق را پایهگذاری میکند به فرگه میرسیم که در سال ۱۹۲۵ از دنیا رفت. وی برای اولین بار، نظام منطقی را به شکل کامل و با انسجام تمام ارائه میکند چون نظام ارسطو کامل نبود اما وی آن را تکمیل کرد. کسی که بعد از فرگه، به اعتبار اهمیت در مرتبه بعد قرار دارد منطقدانی به نام کورت گودل است که در سال ۱۹۳۱ و ۱۹۳۲ دو مقاله عرضه میکند که باعث میشود کارهای فرگه را تکمیل کند.
متن کامل خبر ...
https://www.irip.ac.ir/fa/news/535
https://eitaa.com/hekmatfalsafe
💢 نقد و بررسی تصحیح و ترجمه های موجود از کتاب " الحروف " فارابی
به گزارش روابط عمومی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، فاطمه شهیدی استادیار گروه مطالعات ابن سینا مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، روز چهارشنبه ۱۰ اسفندماه در کنگره فارابی که از سوی مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی برگزار شد با موضوع نقد و بررسی تصحیح و ترجمه های موجود از کتاب " الحروف " فارابی طی سخنانی گفت: ورود من به این بحث به دلیل تصحیحی است که با همکاری دکتر یوسف ثانی درباره الحروف داریم و قرار است در سال آینده منتشر شود.
فاطمه شهیدی درباره تصحیح محسن المهدی درباره تصحیح الحروف بیان کرد: آرای شاذی از فارابی در این اثر آمده و بدون توجه به این آرا نمیتوان تصحیح درستی از آن ارائه کرد. ما متن الحروف را با دقت نخواندیم و به همین دلیل نتوانستیم درک درستی از آن داشته باشیم.
وی با بیان اینکه کتاب الحروف در سال ۱۹۶۷ برای اولین بار توسط یکی از پرکارترین شاگردان لئو اشتراوس (فیلسوف سیاسی معاصر و متأثر از فارابی) یعنی محسن مهدی تصحیح و منتشر شد و در اختیار پژوهشگران قرار گرفت یادآور شد: تا پیش از این تصحیح الحروف قرون متمادی مورد غفلت بوده است. هرچند از میان تراجم و فهارس متقدم عالم اسلام تنها در عیون الأنباء فی طبقات الأطبّاء والحکما از ابنأبیأصیبعه (۶۶۸هـ) و إخبار العلماء بأخبار الحکماء از قفطی (۶۴۶هـ) ذیل آثار فارابی به اثری با نامی مشابه الحروف اشاره شده است
متن کامل خبر ...
https://www.irip.ac.ir/fa/news/536
https://eitaa.com/hekmatfalsafe
💢 بازدید حجت الاسلام والمسلمین عسگر دیرباز، رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران از سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور
حجتالاسلام والمسلمین عسگر دیرباز، رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه از سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و خبرگزاری ایکنا بازدید کرد.
وی ضمن این بازدید در جریان فعالیتهای مراکز مختلف سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و خبرگزاری بینالمللی قرآن قرار گرفت.
همچنین حجتالاسلام دیرباز با حضور در استودیو مبین، به سوالات خبرنگار ایکنا درباره مزیت پژوهشهای حوزه علوم انسانی و اسلامی، فعالیتهای پژوهشی موسسه حکمت و فلسفه ایران در زمینه علوم اسلامی، جذب استعدادها در این حوزه، وضعیت فعالیتهای پژوهشی در زمینه فلسفه اسلامی و ارتباط موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه با سایر پژوهشگاهها پاسخ داد.
https://eitaa.com/hekmatfalsafe
💢 تنگنای قیاس؛ از ارسطو تا ابنسینا
عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی امروز شنبه ۱۳ اسفند در همایش «تاریخ منطق در جهان اسلام» گفت: نتیجه ترفند بوعلی این است که اگر استدلالهای شرطی را با ترفند او با عنوان قیاس استثنایی ذیل قیاس قرار دهیم، اکثر استدلالهای فلسفی ذیل قیاس قرار میگیرند و بدین ترتیب از تنگنای قیاس خارج میشویم.
به گزارش روابط عمومی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران به نقل ازخبرنگار ایکنا، غلامرضا ذکیانی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی، امروز شنبه ۱۳ اسفند در همایش «تاریخ منطق در جهان اسلام» با موضوع «تنگنای قیاس؛ از ارسطو ابن سینا» به سخنرانی پرداخت که در ادامه گزیده آن را میخوانید:
اگر بخواهیم موضوع تنگنای قیاس را در عناوین دروس رسمی دنبال کنیم، جواب این است که ما منطق را علم بدانیم یا ابزار؟ این بحث مربوط به فلسفه منطق است و از قدیمالایام محل بحث بوده و ما به سادگی از کنار این بحث رد میشویم، در حالی که نباید اینطور باشد، چراکه اگر کارآمدی منطق برای کسی اهمیت داشته باشد، با بحث تنگنای قیاس مواجه خواهد شد. درباره مفهوم تنگنای قیاس باید گفت که ارسطو سه شکل و چهارده قیاسِ منتج دارد. البته بوعلی و افراد بعد از وی چهار شکل و نوزده منتج دارند؛ هرچند این امر به قبل از بوعلی تا زمان جالینوس نیز نسبت داده شده است، اما مهم نیست که چهارده ضرب باشد یا نوزده، بلکه اینها شامل گزارههای حملی هستند که شامل بسیاری از نسبتها و استدلالها نمیشوند.
متن کامل خبر ...https://www.irip.ac.ir/fa/news/537
https://eitaa.com/hekmatfalsafe
💢حضرت علی اکبر(ع) از نظر ایمان و تقوا بهترین الگو برای نسل جوان هستند
حجت الاسلام و المسلمین عسگر دیرباز در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، اظهار داشت: حضرت علی اکبر(ع) فرزند ارشد امام حسین (ع) هستند، ابا عبدالله(ع) فرزندان خود را به نام امیرالمومنین(ع) نامگذاری کردند.
وی افزود: امام حسین(ع) فرمودند علی اکبر از نظر سیما و رفتار شبیه ترین فرد به رسول الله هستند و از این جهت که می خواستند به یاد جدشان بیفتند به سیما و چهره نازنین حضرت علی اکبر(ع) نگاه می کردند، از این جهت از نظر رفتار و منش و شخصیت دارای ویژگی هایی بودند که به به رسول الله شباهت داشتند.
عسکر دیرباز بیان کرد: کارون امام حسین(ع) در حال حرکت به سمت کوفه بود ودر کربلا توقف کرد، امام (ع) در راه خواب دیدند که هنگامی که بیدار می شوند هاتفی می گوید کارون به سوی مرگ و پس از اینکه بیدار شد چند بار گفت: انالله و انا الیه راجعون و الحمدلله رب العالمین.
رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران عنوان کرد: فرزندش علی اکبر پیش آمد و گفت: ای پدر، چرا حمد خدا به جا آوردی و انا لله و انا الیه راجعون گفتی؟ فرمود: پسرم، لحظهای به خواب رفتم و در خواب، اسب سواری را دیدم که میگفت:این گروه میروند و مرگ نیز به سوی آنها می رود، دانستم که این خبر مرگ ما است، علی اکبر گفت: پدر جان! خداوند برای ما بدی پیش نیاورد. مگر ما بر حق نیستیم؟
متن کامل خبر ...https://www.hawzahnews.com/news/1074436
https://eitaa.com/hekmatfalsafe
هدایت شده از موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
💢 همایش بینالمللی «تاریخ منطق در جهان اسلام» برگزار میشود.
🔹 به گزارش روابط عمومی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، همایش بینالمللی «تاریخ منطق در جهان اسلام» در تاریخ 13 لغایت 16 اسفندماه 1401، شنبه تا سهشنبه، توسط گروه منطق مؤسسهٔ پژوهشی حکمت و فلسفهٔ ایران، با همکاری انجمن منطق ایران برگزار میشود. کمیتهٔ علمی همایش از فرهیختگان، پژوهشگران و علاقهمندان فلسفه و منطق دعوت مینماید تا در این همایش حضور بهم رسانند.
🌐 آدرس لینک شرکت کنندگان مجازی : irip.ac.ir/u/136
📌محورهای اصلی همایش بینالمللی «تاریخ منطق در جهان اسلام»:
1. منطق پیشاسینوی
2. منطق ابنسینا
3. منطق پساسینوی
4. منطق تطبیقی
https://eitaa.com/hekmatfalsafe
💢محمد شرفالإسلامی بیان داشت: «نوآوریهای منطقی ابوالبرکات در قیاس از کتاب المعتبر»
به گزارش روابط عمومی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، محمد شرفالإسلامی، در آخرین سخنرانی روز نخست همایش بینالمللی «تاریخ منطق در جهان اسلام»، به ارائه گزارشی از آرای منطقی ابوالبرکات ناظر به کتاب القیاس «المعتبر» و تطبیق آن با آرای ارسطو و ابن سینا پرداخت. در ادامه نتایج بحث وی از نظر میگذرد:
ابوالبرکات (۴۶۷–۵۴۷ ه.ق) جزو متفکرین و منطق دانان مکتب غرب و بغداد در برابر مکتب شرق که ابن سینا سردمدار آن است، می باشد. در مکتب و مدرسه غرب، ارسطو در رأس قرار دارد. سپس فارابی پیشرو نظام منطقی غرب در جهان اسلام، و ابوالبرکات، فاصل بین فارابی و منطقیون بعد از خود از جمله: فخر رازی، سهروری، خونَجی و ابن نفیس بشمار میرود.
منطق «المعتبر» از الگوی منطق اشارات ابن سینا پیروی میکند، با این تفاوت که ابوالبرکات، بخش جدل (طوبیقا)، خطابه (ریطوریقا)، و شعر (بوطیقا) را هر کدام در مقاله ای جداگانه مورد بررسی قرار داده است. او مانند ابن سینا، بخش مقولات را حذف کرده، و بحث الفاظ و کلیات خمس را بعنوان مدخل وارد نموده است. منطق «المعتبر» در 8 مقاله تدوین شده است که شامل:
مدخل (الفاظ و کلیات خمس)، قضایا، قیاس، برهان، جدل، سفسطه، خطابه و شعر
متن کامل خبر ...https://www.irip.ac.ir/fa/news/542
https://eitaa.com/hekmatfalsafe
💢داود حسینی تشریح کرد: «سمنتیک و قاعده فرعیه»
به گزارش روابط عمومی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، داود حسینی، دانشیار فلسفه دانشگاه تربیت مدرس، در همایش بینالمللی «تاریخ منطق در جهان اسلام» به ارائه سخنرانی با موضوع «منطق وجود نزد میرداماد؛ سمنتیک و قاعده فرعیه» پرداخت که در ادامه مدخل بیانات وی از نظر میگذرد:
بخشهای منطق بنا بر دیدگاه متعارف دربارۀ منطق در روزگار ما:
1. نظریۀ برهان (اصول و قاعدههای استنتاج)
2. سمنتیک (شرایط صدق و روابط حاکم بر صدق)
مشارکت فیلسوفان (و نه لزوماً منطقدانان) جهان اسلام در علم منطق:
1. نظریۀ برهان (اغلب در متنهای منطقی)
2. سمنتیک (اغلب در متنهای فلسفی)
فیلسوف مورد بحث: میرداماد (الأفقالمبین)
حیطۀ مورد بحث: سمنتیک گزارههای شخصی
یک ادعای تاریخی مشهور: در قبال نسبت میان ثبوت شیء لشیء و ثبوت المثبت له دو نظر هست:
1 .قاعدۀ فرعیه: ثبوت شیء لشیء فرع لثبوت المثبت له.
2 .قاعدۀ استلزام: ثبوت شیء لشیء مستلزم لثبوت المثبت له.
ادامۀ ادعای تاریخی مشهور: میرداماد (در میان بسیاری دیگر، نظیر فخر رازی و دوانی) قائل به استلزام است.
متن کامل خبر ...
https://www.irip.ac.ir/fa/news/541
https://eitaa.com/hekmatfalsafe
هدایت شده از موسسه اندیشه بهشتی
📢 مؤسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی برگزار میکند
♦️شهید بهشتی و فلسفه صدرایی
🎤 سخنران:
آیتالله دکتر عسگر دیرباز
🔹 عضو مجلس خبرگان رهبری
🔹 سرپرست موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، رئیس سابق دانشگاه قم
↩️جهت مشاهده ویدیو کامل نشست به وبسایت اندیشه بهشتی مراجعه فرمایید:
https://andishebeheshti.ir/sessions/
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
💢 استاد بازنشسته فلسفه و رئیس سابق مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران روز اختتامیه کنگره فارابی که از سوی مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی برگزار شد به سخنرانی پرداخت.
غلامرضا اعوانی در این نشست با بیان اینکه فارابی را نمیتوان به سادگی شرح داد اما ما به برخی از نکات مهم در زندگی اش اشاره میکنیم افزود: او را معلم ثانی از سوی مسلمانان نامیده اند. در غرب هم با ترجمه آثار فارابی آنها هم به او معلم ثانی گفتند. اما ارسطو را معلم اول مینامند چرا؟
او پاسخ داد: ارسطو اولین کسی بود که علوم را تدوین کرد و اولین کتاب را دراین زمینه تالیف کرد. ما پیش از ارسطو منطق مابعدالطبیعه، زیست شناسی و … نداشتیم و از این رو او معلم اول است. درست است که اولین فیلسوف مسلمان کندی بود اما نتوانست موضوع و مبادی علوم و نسبتشان را نشان دهد و تالیفاتش مورد استفاده ابن سینا قرار بگیرد.
اعوانی با بیان اینکه فارابی جهان بینی را ابداع کرده است افزود: ارتباط حکمت و نبوت خیلی مهم است و فارابی این ارتباط را برقرار کرده است. فارابی میگوید حکمت بین نبی و حکیم اشتراک لفظی نیست بلکه اشتراک معنوی است اینکه نبی از طریق عقل فعال دریافت میگیرد مهم است. حکیم با عقل دریافت الهی را میگیرد اما فیلسوف با عقل و خیال میگیرد چیزی که کمال فارابی است، را نقص میدانند. خیال هم از طریق عقل است.
او ادامه داد: از مزیت نبی بر فیلسوف این است که جزئیات را میبیند و همه چیز را تشخیص میدهد.
متن کامل خبر ...
https://www.irip.ac.ir/fa/news/544
https://eitaa.com/hekmatfalsafe
💢 دغدغه نظامسازی بدون توجه به معرفتشناسی به نتیجه مطلوب نمیرسد/ وظیفه ذاتی انجمنهای علمی ایجاد گفتمان و آیندهنگری نسبت به دانش است
به گزارش روابط عمومی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران به نقل از خبرگزاری حوزه عبدالله محمدی استادیار گروه حکمت عملی عنوان کرد: معرفت شناسی دانشی است که نسبت به کل دانش هایی که در سطح نخبگانی و بشری فراهم شده است، از نگاه بالاتر، آنها را در چند جهت بررسی می کند. یکی از این جهات، بحث ارزش شناخت است. معرفت شناس می آید و ارزش شناخت علوم را بررسی می کند و اعتبار و توجیه آنها را بررسی می کند. معرفت شناس در دانش های حوزوی از فقه و اصول و کلام و تفسیر و...، میزان واقع نمایی هر کدام از این ها را بررسی می کند.
برای ترویج و بحث پیرامون این رشته مهم در حوزه، انجمن علمی معرفت شناسی از سال ۸۲ در حوزه علمیه قم راه اندازی شد و محفلی برای اجتماع صاحب نظران و دغدغه مندان این عرصه شده است. برای آشنایی هرچه بیشتر با فعالیت های این انجمن، گفت و گویی داشتیم با حجت الاسلام والمسلمین عبدالله محمدی، مدیر انجمن معرفت شناسی حوزه علمیه قم که تقدیم خوانندگان می شود:
سوال: در ابتدا درباره شکل گیری این انجمن و درباره افراد تأثیرگذار در راه اندازی و ادامه راه بگویید.
در سال ۱۳۸۲ انجمن معرفت شناسی با حضور بزرگان دانش فلسفه و معرفت شناسی مانند آقایان فیاضی، حسین زاده، معلمی، عسکری سلیمانی و... آغاز به کار کرد
متن کامل خبر ...
https://www.irip.ac.ir/fa/news/545
https://eitaa.com/hekmatfalsafe
💢 15 اسفند ماه روز درختکاری در موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
تاکید حجت الاسلام والمسلمین عسگر دیرباز بر ترویج سنت حسنه درختکاری
به مناسبت روز درختکاری و هفته منابع طبیعی، حجت الاسلام والمسلمین عسگر دیرباز رئیس موسسه به همراه معاون پژوهشی اسماعیل علی خانی در محوطهی موسسه حضور یافتند و سه اصله نهال کاشتند. کاشت نهال در محوطهی موسسه هر ساله توسط مسئولین موسسه انجام میگیرد که امسال هم به سیاق سالهای گذشته انجام گرفته است
عسگر دیرباز ضمن کاشت سه اصله نهال و تبریک اعیاد شعبانیه برای تمام همکاران موسسه آرزوی توفیق و سلامتی کرد و بیان داشتند:
ایجاد گیاه زنده و حفظ گیاه زنده وظیفهی عمومیِ همهی انسانها است، چون انسانها همه به گیاه وابسته هستند. شایسته است مسلمانان نسبت به کاشتن و حفظ درخت کوتاهی نکنند، زیرا درختان در سالمسازی و پاکیزگی هوا تأثیر ویژه دارند. اهتمام اسلام به درختکاری و افشاندن دانه یا کاشتن شاخه ثمربخش، کاملاً در متون دینی مشاهده میشود؛ به گونهای که گاهی کاشتن درخت، در ردیف بهترین و مقدسترین کارهای خیر قرار میگیرد.
ایشان بیان داشتند: در اسلام، هم دربارهٴ نگهداری درخت و آبیاری آن دستور رسیده و هم از قطع آن نهی شده است. پیامبر گرامی صلوات الله علیه فرمود: هر کس درخت طلح و سدر [درخت نیازمند به آب] را سیراب کند، گویا انسانِ مؤمنِ تشنه را سیراب کرده است.
https://eitaa.com/hekmatfalsafe
✨ مژده که میلاد منجى بشر آمد✨
✨ فلک هدى را، دلیل و راهبر آمد✨
سالروز ولادت با سعادت حضرت مهدی( عجل الله تعالی فرجه الشریف) بر عموم شیعیان مبارک باد
https://eitaa.com/hekmatfalsafe
خورشید، بزرگ ترین مؤذن صبح است و شهید، والاترین مکبر آزادگی؛ و کدام تکبیر، رساتر و فراگیرتر از شهادتینی که در بی تعلق ترین ثانیه های زندگی، بر زبان شهید جاری می شود؟!
آری! رهایی، محصول دل سپردگی مردان جهاد، به عالمی فراتر از خاک است؛ محصولی که توازن عقل های زمین را درهم می شکند. پس سلام بر شهدا که ایستاده می میرند.
https://eitaa.com/hekmatfalsafe
💢کارگاه تخصصی «نظریه ابتناء در منطق و متافیزیک» برگزار میشود.
به گزارش روابط عمومی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، به همّت گروه منطق مؤسسه، کارگاه «نظریه ابتناء در منطق و متافیزیک» با ارائه دکتر داود حسینی، دانشیار گروه فلسفه و منطق دانشگاه تربیت مدرس، در روز چهارشنبه، 6 اردیبهشتماه 1402، در دو جلسه دو ساعته از ساعت 14 تا 18 برگزار میشود.
لازم به ذکر است که نشست مذکور صرفاً به صورت «حضوری» تشکیل میشود. در ادامه چکیدهای از این کارگاه نیمروزه از نظر میگذرد:
ابتناء مفهومی متافیزیکی است که از اوایل قرن بیستویکم وارد ادبیات منطق و متافیزیک در سنت فلسفۀ تحلیلی شده است. وضعیت کنونی مسائل حول ابتناء بسیار شبیه وضعیت مباحث حول ضرورت و امکان در نیمۀ دوم قرن بیستم است؛ از طرفی توافق میان فیلسوفان تحلیلی به این سمت سوق پیدا کرده است که ابتناء مفهومی کلیدی در مباحث فلسفی، خصوصاً متافیزیک، است (چنان که از نیمۀ قرن بیستم توافق فیلسوفان تحلیلی به این سو مایل شد که ضرورت و امکان مفاهیمی کلیدی در کاوشهای فلسفی، خصوصاً متافیزیکیاند)؛ از طرف دیگر، نیاز به تنظیم یک سیستم منطقی برای ابتناء، این فیلسوفان را بر آن داشته است تا به چارچوببندی سیستمهای منطقی متعدد و متفاوتی برای ابتنا دست زنند (نظیر اینکه نیمۀ دوم قرن بیستم انفجاری در منطقهای موجهات گوناگون دیده میشود).
اهمیت ابتناء برای بررسیهای فلسفی با نگاهی به گسترۀ ادعاهای فلسفی در حوزههای متفاوت که همگی اظهارهایی در خصوص ابتنا هستند ...
📌متن کامل خبر
https://www.irip.ac.ir/fa/news/550
https://eitaa.com/hekmatfalsafe