eitaa logo
موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
1.4هزار دنبال‌کننده
609 عکس
31 ویدیو
15 فایل
🔹سایت: irip.ac.ir 🔹کانال آپارات: https://www.aparat.com/irip.ac.ir 🔹پیج اینستاگرام: https://www.instagram.com/irip.ac.ir/profilecard 🔹کانال تلگرام: https://t.me/hekmatfalsafe 🔹ادمین: ☎️ 021-67238208 ☎️ 021-67238209 🆔@hekmat_falsafe
مشاهده در ایتا
دانلود
💢حضرت علی اکبر(ع) از نظر ایمان و تقوا بهترین الگو برای نسل جوان هستند حجت الاسلام و المسلمین عسگر دیرباز در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، اظهار داشت: حضرت علی اکبر(ع) فرزند ارشد امام حسین (ع) هستند، ابا عبدالله(ع) فرزندان خود را به نام امیرالمومنین(ع) نامگذاری کردند. وی افزود: امام حسین(ع) فرمودند علی اکبر از نظر سیما و رفتار شبیه ترین فرد به رسول الله هستند و از این جهت که می خواستند به یاد جدشان بیفتند به سیما و چهره نازنین حضرت علی اکبر(ع) نگاه می کردند، از این جهت از نظر رفتار و منش و شخصیت دارای ویژگی هایی بودند که به به رسول الله شباهت داشتند. عسکر دیرباز بیان کرد: کارون امام حسین(ع) در حال حرکت به سمت کوفه بود ودر کربلا توقف کرد، امام (ع) در راه خواب دیدند که هنگامی که بیدار می شوند هاتفی می گوید کارون به سوی مرگ و پس از اینکه بیدار شد چند بار گفت: انالله و انا الیه راجعون و الحمدلله رب العالمین. رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران عنوان کرد: فرزندش علی اکبر پیش آمد و گفت: ای پدر، چرا حمد خدا به جا آوردی و انا لله و انا الیه راجعون گفتی؟ فرمود: پسرم، لحظه‌ای به خواب رفتم و در خواب، اسب سواری را دیدم که می‌گفت:این گروه می‌روند و مرگ نیز به سوی آنها می رود، دانستم که این خبر مرگ ما است، علی اکبر گفت: پدر جان! خداوند برای ما بدی پیش نیاورد. مگر ما بر حق نیستیم؟ متن کامل خبر ...https://www.hawzahnews.com/news/1074436 https://eitaa.com/hekmatfalsafe
💢 همایش بین‌المللی «تاریخ منطق در جهان اسلام» برگزار می‌شود. 🔹 به گزارش روابط عمومی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، همایش بین‌المللی «تاریخ منطق در جهان اسلام» در تاریخ‌ 13 لغایت 16 اسفندماه 1401، شنبه تا سه‌شنبه، توسط گروه منطق مؤسسهٔ پژوهشی حکمت و فلسفهٔ ایران، با همکاری انجمن منطق ایران برگزار می‌‌شود. کمیتهٔ علمی همایش از فرهیختگان، پژوهشگران و علاقه‌مندان فلسفه و منطق دعوت می‌نماید تا در این همایش حضور بهم رسانند. 🌐 آدرس لینک شرکت کنندگان مجازی : irip.ac.ir/u/136 📌محورهای اصلی همایش بین‌المللی «تاریخ منطق در جهان اسلام»: 1. منطق پیشاسینوی 2. منطق ابن‌سینا 3. منطق پساسینوی 4. منطق تطبیقی https://eitaa.com/hekmatfalsafe
💢محمد شرف‌الإسلامی بیان داشت: «نوآوری‌های منطقی ابوالبرکات در قیاس از کتاب المعتبر» به گزارش روابط عمومی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، محمد شرف‌الإسلامی، در آخرین سخنرانی روز نخست همایش بین‌المللی «تاریخ منطق در جهان اسلام»، به ارائه گزارشی از آرای منطقی ابوالبرکات ناظر به کتاب القیاس «المعتبر» و تطبیق آن با آرای ارسطو و ابن سینا پرداخت. در ادامه نتایج بحث وی از نظر می‌گذرد: ابوالبرکات (۴۶۷–۵۴۷ ه.ق) جزو متفکرین و منطق دانان مکتب غرب و بغداد در برابر مکتب شرق که ابن سینا سردمدار آن است، می باشد. در مکتب و مدرسه غرب، ارسطو در رأس قرار دارد. سپس فارابی پیشرو نظام منطقی غرب در جهان اسلام، و ابوالبرکات، فاصل بین فارابی و منطقیون بعد از خود از جمله: فخر رازی، سهروری، خونَجی و ابن نفیس بشمار میرود. منطق «المعتبر» از الگوی منطق اشارات ابن سینا پیروی میکند، با این تفاوت که ابوالبرکات، بخش جدل (طوبیقا)، خطابه (ریطوریقا)، و شعر (بوطیقا) را هر کدام در مقاله ای جداگانه مورد بررسی قرار داده است. او مانند ابن سینا، بخش مقولات را حذف کرده، و بحث الفاظ و کلیات خمس را بعنوان مدخل وارد نموده است. منطق «المعتبر» در 8 مقاله تدوین شده است که شامل: مدخل (الفاظ و کلیات خمس)، قضایا، قیاس، برهان، جدل، سفسطه، خطابه و شعر متن کامل خبر ...https://www.irip.ac.ir/fa/news/542 https://eitaa.com/hekmatfalsafe
💢داود حسینی تشریح کرد: «سمنتیک و قاعده فرعیه» به گزارش روابط عمومی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، داود حسینی، دانشیار فلسفه دانشگاه تربیت مدرس، در همایش بین‌المللی «تاریخ منطق در جهان اسلام» به ارائه سخنرانی با موضوع «منطق وجود نزد میرداماد؛ سمنتیک و قاعده فرعیه» پرداخت که در ادامه مدخل بیانات وی از نظر می‌گذرد: بخش‌های منطق بنا بر دیدگاه متعارف دربارۀ منطق در روزگار ما: 1. نظریۀ برهان (اصول و قاعده‌های استنتاج) 2. سمنتیک (شرایط صدق و روابط حاکم بر صدق) مشارکت فیلسوفان (و نه لزوماً منطق‌دانان) جهان اسلام در علم منطق: 1. نظریۀ برهان (اغلب در متن‌های منطقی) 2. سمنتیک (اغلب در متن‌های فلسفی) فیلسوف مورد بحث: میرداماد (الأفق‌المبین) حیطۀ مورد بحث: سمنتیک گزاره‌های شخصی یک ادعای تاریخی مشهور: در قبال نسبت میان ثبوت شیء لشیء و ثبوت المثبت له دو نظر هست: 1 .قاعدۀ فرعیه: ثبوت شیء لشیء فرع لثبوت المثبت له. 2 .قاعدۀ استلزام: ثبوت شیء لشیء مستلزم لثبوت المثبت له. ادامۀ ادعای تاریخی مشهور: میرداماد (در میان بسیاری دیگر، نظیر فخر رازی و دوانی) قائل به استلزام است. متن کامل خبر ... https://www.irip.ac.ir/fa/news/541 https://eitaa.com/hekmatfalsafe
هدایت شده از موسسه اندیشه بهشتی
📢 مؤسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی برگزار می‌کند ♦️شهید بهشتی و فلسفه صدرایی 🎤 سخنران: آیت‌الله دکتر عسگر دیرباز 🔹 عضو مجلس خبرگان رهبری 🔹 سرپرست موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، رئیس سابق دانشگاه قم ↩️جهت مشاهده ویدیو کامل نشست به وبسایت اندیشه بهشتی مراجعه فرمایید: https://andishebeheshti.ir/sessions/ ﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋ ❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝ ༺ @AndisheBeheshti
💢 استاد بازنشسته فلسفه و رئیس سابق مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران روز اختتامیه کنگره فارابی که از سوی مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی برگزار شد به سخنرانی پرداخت. غلامرضا اعوانی در این نشست با بیان اینکه فارابی را نمی‌توان به سادگی شرح داد اما ما به برخی از نکات مهم در زندگی اش اشاره می‌کنیم افزود: او را معلم ثانی از سوی مسلمانان نامیده اند. در غرب هم با ترجمه آثار فارابی آنها هم به او معلم ثانی گفتند. اما ارسطو را معلم اول می‌نامند چرا؟ او پاسخ داد: ارسطو اولین کسی بود که علوم را تدوین کرد و اولین کتاب را دراین زمینه تالیف کرد. ما پیش از ارسطو منطق مابعدالطبیعه، زیست شناسی و … نداشتیم و از این رو او معلم اول است. درست است که اولین فیلسوف مسلمان کندی بود اما نتوانست موضوع و مبادی علوم و نسبتشان را نشان دهد و تالیفاتش مورد استفاده ابن سینا قرار بگیرد. اعوانی با بیان اینکه فارابی جهان بینی را ابداع کرده است افزود: ارتباط حکمت و نبوت خیلی مهم است و فارابی این ارتباط را برقرار کرده است. فارابی می‌گوید حکمت بین نبی و حکیم اشتراک لفظی نیست بلکه اشتراک معنوی است اینکه نبی از طریق عقل فعال دریافت می‌گیرد مهم است. حکیم با عقل دریافت الهی را می‌گیرد اما فیلسوف با عقل و خیال می‌گیرد چیزی که کمال فارابی است، را نقص می‌دانند. خیال هم از طریق عقل است. او ادامه داد: از مزیت نبی بر فیلسوف این است که جزئیات را می‌بیند و همه چیز را تشخیص می‌دهد. متن کامل خبر ... https://www.irip.ac.ir/fa/news/544 https://eitaa.com/hekmatfalsafe
💢 دغدغه نظام‌سازی بدون توجه به معرفت‌شناسی به نتیجه مطلوب نمی‌رسد/ وظیفه ذاتی انجمن‌های علمی ایجاد گفتمان و آینده‌نگری نسبت به دانش است به گزارش روابط عمومی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران به نقل از خبرگزاری حوزه عبدالله محمدی استادیار گروه حکمت عملی عنوان کرد: معرفت شناسی دانشی است که نسبت به کل دانش هایی که در سطح نخبگانی و بشری فراهم شده است، از نگاه بالاتر، آنها را در چند جهت بررسی می کند. یکی از این جهات، بحث ارزش شناخت است. معرفت شناس می آید و ارزش شناخت علوم را بررسی می کند و اعتبار و توجیه آنها را بررسی می کند. معرفت شناس در دانش های حوزوی از فقه و اصول و کلام و تفسیر و...، میزان واقع نمایی هر کدام از این ها را بررسی می کند. برای ترویج و بحث پیرامون این رشته مهم در حوزه، انجمن علمی معرفت شناسی از سال ۸۲ در حوزه علمیه قم راه اندازی شد و محفلی برای اجتماع صاحب نظران و دغدغه مندان این عرصه شده است. برای آشنایی هرچه بیشتر با فعالیت های این انجمن، گفت و گویی داشتیم با حجت الاسلام والمسلمین عبدالله محمدی، مدیر انجمن معرفت شناسی حوزه علمیه قم که تقدیم خوانندگان می شود: سوال: در ابتدا درباره شکل گیری این انجمن و درباره افراد تأثیرگذار در راه اندازی و ادامه راه بگویید. در سال ۱۳۸۲ انجمن معرفت شناسی با حضور بزرگان دانش فلسفه و معرفت شناسی مانند آقایان فیاضی، حسین زاده، معلمی، عسکری سلیمانی و... آغاز به کار کرد متن کامل خبر ... https://www.irip.ac.ir/fa/news/545 https://eitaa.com/hekmatfalsafe
💢 15 اسفند ماه روز درخت‌کاری در موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران تاکید حجت‌ الاسلام والمسلمین عسگر دیرباز بر ترویج سنت حسنه درختکاری به مناسبت روز درختکاری و هفته منابع طبیعی، حجت‌ الاسلام والمسلمین عسگر دیرباز رئیس موسسه به همراه معاون پژوهشی اسماعیل علی خانی در محوطه‌ی موسسه حضور یافتند و سه اصله نهال کاشتند. کاشت نهال در محوطه‌ی موسسه هر ساله توسط مسئولین موسسه انجام می‌گیرد که امسال هم به سیاق سال‌های گذشته انجام گرفته است عسگر دیرباز ضمن کاشت سه اصله نهال و تبریک اعیاد شعبانیه برای تمام همکاران موسسه آرزوی توفیق و سلامتی کرد و بیان داشتند: ایجاد گیاه زنده و حفظ گیاه زنده وظیفه‌ی عمومیِ همه‌ی انسانها است، چون انسانها همه به گیاه وابسته هستند. شایسته است مسلمانان نسبت به کاشتن و حفظ درخت کوتاهی نکنند، زیرا درختان در سالم‌سازی و پاکیزگی هوا تأثیر ویژه دارند. اهتمام اسلام به درختکاری و افشاندن دانه یا کاشتن شاخه ثمربخش، کاملاً در متون دینی مشاهده می‌شود؛ به گونه‌ای که گاهی کاشتن درخت، در ردیف بهترین و مقدس‌ترین کارهای خیر قرار می‌گیرد. ایشان بیان داشتند: در اسلام، هم دربارهٴ نگهداری درخت و آبیاری آن دستور رسیده و هم از قطع آن نهی شده است. پیامبر گرامی صلوات الله علیه فرمود: هر کس درخت طلح و سدر [درخت نیازمند به آب] را سیراب کند، گویا انسانِ مؤمنِ تشنه را سیراب کرده است. https://eitaa.com/hekmatfalsafe
✨ مژده که میلاد منجى بشر آمد✨ ✨ فلک هدى را، دلیل و راهبر آمد✨ سالروز ولادت با سعادت حضرت مهدی( عجل الله تعالی فرجه الشریف) بر عموم شیعیان مبارک باد https://eitaa.com/hekmatfalsafe
خورشید، بزرگ ترین مؤذن صبح است و شهید، والاترین مکبر آزادگی؛ و کدام تکبیر، رساتر و فراگیرتر از شهادتینی که در بی تعلق ترین ثانیه های زندگی، بر زبان شهید جاری می شود؟! آری! رهایی، محصول دل سپردگی مردان جهاد، به عالمی فراتر از خاک است؛ محصولی که توازن عقل های زمین را درهم می شکند. پس سلام بر شهدا که ایستاده می میرند. https://eitaa.com/hekmatfalsafe
💢کارگاه تخصصی «نظریه ابتناء در منطق و متافیزیک» برگزار می‌‌شود. به گزارش روابط عمومی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، به همّت گروه منطق مؤسسه، کارگاه «نظریه ابتناء در منطق و متافیزیک» با ارائه دکتر داود حسینی، دانشیار گروه فلسفه و منطق دانشگاه تربیت مدرس، در روز چهارشنبه، 6 اردیبهشت‌ماه 1402، در دو جلسه دو ساعته از ساعت 14 تا 18 برگزار می‌شود. لازم به ذکر است که نشست مذکور صرفاً به صورت «حضوری» تشکیل می‌شود. در ادامه چکیده‌ای از این کارگاه نیم‌روزه از نظر می‌گذرد: ابتناء مفهومی متافیزیکی است که از اوایل قرن بیست‌ویکم وارد ادبیات منطق و متافیزیک در سنت فلسفۀ تحلیلی شده است. وضعیت کنونی مسائل حول ابتناء بسیار شبیه وضعیت مباحث حول ضرورت و امکان در نیمۀ دوم قرن بیستم است؛ از طرفی توافق میان فیلسوفان تحلیلی به این سمت سوق پیدا کرده است که ابتناء مفهومی کلیدی در مباحث فلسفی، خصوصاً متافیزیک، است (چنان که از نیمۀ قرن بیستم توافق فیلسوفان تحلیلی به این سو مایل شد که ضرورت و امکان مفاهیمی کلیدی در کاوش‌های فلسفی، خصوصاً متافیزیکی‌اند)؛ از طرف دیگر، نیاز به تنظیم یک سیستم منطقی برای ابتناء، این فیلسوفان را بر آن داشته است تا به چارچوب‌بندی سیستم‌های منطقی متعدد و متفاوتی برای ابتنا دست زنند (نظیر اینکه نیمۀ دوم قرن بیستم انفجاری در منطق‌های موجهات گوناگون دیده می‌شود). اهمیت ابتناء برای بررسی‌های فلسفی با نگاهی به گسترۀ ادعاهای فلسفی در حوزه‌های متفاوت که همگی اظهارهایی در خصوص ابتنا هستند ... 📌متن کامل خبر https://www.irip.ac.ir/fa/news/550 https://eitaa.com/hekmatfalsafe
به گزارش روابط عمومی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، دوره ویژه کلاس‌های آموزش آزاد مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، از اردیبهشت ماه 1402 برگزار خواهد شد. علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به سامانه آموزش‌های مجازی موسسه در این کلاس‌ها ثبت نام کرده و برای شرکت در کلاس‌ها مهیا شوند. گفتنی است که کلاس‌های آموزش آزاد به صورت مجازی و حضوری برگزار می‌شوند. 📌برنامه دوره‌های ویژه آموزش آزاد بدین شرح است: برنامه دوره‌های آزاد آموزشی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران (نیمسال دوم سال تحصیلی 1402 ـ 1401) 🗓روز های شنبه : مدرس : دکترسیامک مختاری عنوان دوره : نردبان آسمان گلگشتی در محضر مولانا 🕰ساعت 14 الی 16 🗓روزهای سه‌شنبه مدرس : دكتر سیامک مختاری عنوان دوره : سلامت معنوی 🕰ساعت : 16 الی 18 🏘نشانی مؤسسه: خیابان ولیعصر(عج)، خیابان نوفل لوشاتو، کوچه شهید آراکلیان، شماره 4 https://eitaa.com/hekmatfalsafe
⚫️فرا رسیدن سالروز شهادت امیرالمومنین، حضرت علی (ع) تسلیت باد https://eitaa.com/hekmatfalsafe
⚫️پیام تسلیت دکتر عسکر دیرباز در پی درگذشت دکتر عماد افروغ به گزارش روابط عمومی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، دکتر عسکر دیرباز، ریاست محترم مؤسسه، به مناسبت درگذشت استاد عماد افروغ، پیام تسلیتی ایراد فرمودند که متن آن به شرح زیر است: باسمه تعالی انالله و اناالیه راجعون خبر درگذشت دکتر عماد افروع، از استادان نامدار و پیشکسوت جامعه‌شناسی، موجب تأسف و تألم گردید. ارتحال این استاد ارزشمند را که تا آخرین روزهای حیات، در امر آموزش، پژوهش، و امور اجتماعی و سیاسی برای نظام مقدس جمهوری اسلامی فعالیت داشتند، به خانواده محترم ایشان، دانشجویان و دانشگاهیان، به‌ویژه شاگردان و همکاران ایشان تسلیت عرض نموده، غفران و رحمت الاهی را برای ایشان و صبر و شکیبائی را برای بازماندگان ایشان از درگاه خداوند منّان مسئلت می نماییم. https://eitaa.com/hekmatfalsafe
⚫️درگذشت مادر همسر رئیس محترم مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران به گزارش روابط عمومی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، مادرِ همسر آقای دکتر عسکر دیرباز، رئیس محترم مؤسسه، امروز، 4 اردیبهشت‌ماه 1402، دار فانی را وداع گفت. «کلُّ مَنْ عَلیها فَان وَ یبقَی وَجْهُ رَبَّک ذوالجلالِ والاکرامِ» حضرت حجت‌الاسلام و المسلمین آقای دکتر عسکر دیرباز، خبر متأثرکننده فوت مادرِ همسر محترم‌تان، ما را داغدار کرد. رحلت ایشان را به حضرتعالی، همسر محترم، و بازماندگان آن مرحومه تسلیت عرض می‌نماییم. برای ایشان از درگاه حق تعالی آمرزش و برای شما و سایر بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل خواهانیم. روابط عمومی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران https://eitaa.com/hekmatfalsafe
💢کارگاه تخصصی «نظریه ابتناء در منطق و متافیزیک» برگزار می‌‌شود. به گزارش روابط عمومی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، به همّت گروه منطق مؤسسه، کارگاه «نظریه ابتناء در منطق و متافیزیک» با ارائه دکتر داود حسینی، دانشیار گروه فلسفه و منطق دانشگاه تربیت مدرس، در روز چهارشنبه، 6 اردیبهشت‌ماه 1402، در دو جلسه دو ساعته از ساعت 14 تا 18 برگزار می‌شود. لازم به ذکر است که نشست مذکور صرفاً به صورت «حضوری» تشکیل می‌شود. در ادامه چکیده‌ای از این کارگاه نیم‌روزه از نظر می‌گذرد: ابتناء مفهومی متافیزیکی است که از اوایل قرن بیست‌ویکم وارد ادبیات منطق و متافیزیک در سنت فلسفۀ تحلیلی شده است. وضعیت کنونی مسائل حول ابتناء بسیار شبیه وضعیت مباحث حول ضرورت و امکان در نیمۀ دوم قرن بیستم است؛ از طرفی توافق میان فیلسوفان تحلیلی به این سمت سوق پیدا کرده است که ابتناء مفهومی کلیدی در مباحث فلسفی، خصوصاً متافیزیک، است (چنان که از نیمۀ قرن بیستم توافق فیلسوفان تحلیلی به این سو مایل شد که ضرورت و امکان مفاهیمی کلیدی در کاوش‌های فلسفی، خصوصاً متافیزیکی‌اند)؛ از طرف دیگر، نیاز به تنظیم یک سیستم منطقی برای ابتناء، این فیلسوفان را بر آن داشته است تا به چارچوب‌بندی سیستم‌های منطقی متعدد و متفاوتی برای ابتنا دست زنند (نظیر اینکه نیمۀ دوم قرن بیستم انفجاری در منطق‌های موجهات گوناگون دیده می‌شود). اهمیت ابتناء برای بررسی‌های فلسفی با نگاهی به گسترۀ ادعاهای فلسفی در حوزه‌های متفاوت که همگی اظهارهایی در خصوص ابتنا هستند ... 📌متن کامل خبر https://www.irip.ac.ir/fa/news/550 https://eitaa.com/hekmatfalsafe
💢 حال خوبِ زندگی برای بچه‌های پروانه‌ای به گزارش روابط عمومی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، مراسم جشن «کودکان پروانه‌ای» عصر روز دهم اردیبهشت‌ماه 1402، با همکاری معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری منطقه یازده تهران و مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، در محلّ مؤسسه برگزار شد. این مراسم با شعار «حال خوب زندگی برای بچه‌های پروانه‌ای» همزمان با هفته سلامت و به‌همراهِ برنامه‌های شاد و مفرّح برگزار شد؛ در این جشنِ دورهمی، کودکان سرود خواندند، نمایش عروسکی دیدند، و بازی کرده و خوشحال بودند. شایان ذکر است که در این مراسم، رئیس محترم مؤسسه، حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر عسکر دیرباز، برخی از اعضای شورای اسلامی شهر تهران، مدیر کل سلامت شهرداری تهران، و شهردار منطقه 11 حضور داشتند. https://www.irip.ac.ir/fa/news/557 https://eitaa.com/hekmatfalsafe
💢 سالروز شهادت استاد مطهری، روز معلم و استاد، گرامی باد روابط عمومی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، دوازدهم اردیبهشت‌ماه، سالروز شهادت استاد شهید آیت‌الله مرتضی مطهری، آغاز هفته معلم، و گرامیداشت مقام استاد را ارج می‌نهد. معلمی شغل انبیاء و راه رسم عاشقی در فضای تعلیم و تربیت و پرورش نسل‌های آینده است و بی‌شک ترویج دانش و بینش در میان دانشجویان وظیفه‌ای است خطیر و ارزشمند که آثار آن در پیشرفت و سربلندی میهن عزیزمان به‌وضوح مشهود خواهد بود. این روز، فرصت مغتنمی است تا تلاش‌ها و مجاهدت‌های علمی و آموزشی معلمان و استادانِ عرصه‌ پژوهش و آموزش کشور پاس داشته شود. ضمن ابراز سپاس از تلاش‌های بی‌دریغ تمامی اساتید گرامی مؤسسه، برای ایشان موفقیت روزافزون در راستای اهداف علمی و پژوهشی، و نیز روزهایی خوش و بانشاط توأم با صحت و سلامتی را از خداوند متعال آرزومندیم https://eitaa.com/hekmatfalsafe
💢 کارگاه «نظریه ابتناء در منطق و متافیزیک» با ارائه دکتر داود حسینی، دانشیار گروه فلسفه و منطق دانشگاه تربیت مدرس، در روز چهارشنبه، 6 اردیبهشت‌ماه 1402، در دو جلسه دو ساعته از ساعت 14 تا 18 برگزار گردید 📽(گزارش کارگاه به‌همراه ویدیوی کامل) 🔹ابتنا مفهومی متافیزیکی است که از اوایل قرن بیست‌ویکم وارد ادبیات منطق و متافیزیک در سنت فلسفۀ تحلیلی شده است. اهمیت ابتنا برای بررسی‌های فلسفی با نگاهی به گسترۀ ادعاهای فلسفی در حوزه‌های متفاوت که همگی اظهارهایی در خصوص ابتنا هستند قابل مشاهده است: ویژگی‌های ارزشی، نظیر زیبایی، مبتنی بر ویژگی‌های فیزیکی هستند؛ صدق‌ یک جملۀ عطفی مبتنی است بر صدق‌های عاطف‌های آن؛ صدق یک گزاره مبتنی بر واقعیت یا واقعیاتی در جهان است؛ واقعیات اجتماعی، نظیر واقعیات نهادی، مبتنی بر واقعیاتی در خصوص افراد جامعه و روابط میان آنها هستند؛ وجود یک شیء مرکب مبتنی بر وجود اجزائش است؛ فعل الهی مبتنی بر حکمت الهی است؛ و از این دست. البته به لحاظ تاریخی این مفهوم را می‌توان تا دورۀ باستان ردیابی کرد. نظریه‌هایی نظیر اینکه بنیاد جهان را آب یا عدد یا علل اربعه تشکیل می‌دهند، درواقع اظهاراتی در خصوص ابتنا هستند. در برش فلسفۀ تحلیلی از تاریخ فلسفه، می‌توان سه دوره را از هم تفکیک کرد: دورۀ شک‌گرایی حلقۀ وینی در خصوص متافیزیک، به‌ویژه ابتنا؛ دورۀ صورت‌بندی ابتنا بر پایۀ مفاهیم موجهاتی در نیمۀ دوم قرن بیستم (سوپروینینس)؛ و رویکردهای دهه‌های اخیر که ابتنا را مفهومی هایپراینتنشنال تلقی می‌کنند. 📌متن کامل خبر ... https://www.irip.ac.ir/fa/news/559 https://eitaa.com/hekmatfalsafe
پژوهشکده زبان و ادبیات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار می کند: كارگاه آموزشي : ویرایشِ زبانی (فنّی یا صوری، و نگارشی)، علمی و عملی سید جلیل شاهری لنگرودی (پژوهشگر، مترجم و متخصص ویراستاری ) 💢دوره آموزشی «كارگاه ویرایشِ زبانی (فنّی یا صوری، و نگارشی)، علمی و عملی» توسط پژوهشکده زبان و ادبیات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی از تاریخ 25 اردیبهشت ماه 1402 بصورت مجازی شروع می‌شود 📌 شركت در اين دوره براي پژوهشگران و دانشجویان رشته¬های زبان¬شناسی و زبان و ادبیات فارسی، ویراستاران و نمونه¬خوانان برای تمامی متخصصان و علاقمندان علوم انسانی مفيد است. مدت زمان دوره : 32 ساعت ( 16 جلسه 2 ساعته ) 16 روز زمان برگزاری: روزهای دوشنبه و چهارشنبه، ساعت 11 تا 13 تاریخ: 25 اردیبهشت ماه 1402 با ارائه گواهينامه معتبر و مورد تأييد وزارت علوم، تحقيقات و فناوري داراي ارزش علمي و اداري و قابل ترجمه براي اطلاعات بيشتر و ثبت نام Mata.ihcs.ac.ir کانال ایتای مرکز:eitaa.com/mataihcs مشاوره: 88624485 https://eitaa.com/hekmatfalsafe
💢حضور فعّال انتشارات مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران با تخفیف 20 درصدی در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران غرفه مؤسسه در سالن شبستان، راهروی 23، غرفه 16 (ستون 24) واقع شده است. 📚 به گزارش روابط عمومی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، نمایشگاه کتاب تهران به عنوان یکی از بزرگترین رویدادهای فرهنگی ایران هرساله در اردیبهشت ماه برگزار می شود. سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران هم به صورت حضوری و هم به صورت مجازی برگزار می‌شود. در روزهای نمایشگاه، غرفه مؤسسه پذیرای مهمانان ویژه خود، أعم از مؤلفانِ آثار و اعضای هیئت علمی مؤسسه، خواهد بود. 📌 شایان ذکر است که سی‌وچهارمین دوره حضوری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، در روزهای 20 الی 30 اردیبهشت‌ماه 1402 در مصلّی امام خمینی (ره) برگزار می‌شود. غرفه مؤسسه در سالن شبستان، راهروی 23، غرفه 16 (ستون 24) واقع شده است. علاقه‌مندان می‌توانند برای ورود به درگاه فروش مجازی کلیک نمایند. 🔊علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند با شماره‌های 09195729699 ( عسگری ) و 09198234627 ( شیخ نژاد ) تماس حاصل کنند. https://eitaa.com/hekmatfalsafe