هدایت شده از بیداری ملت
17.85M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
😮 ماجرای جالب درگیری روحانی رزمیکار با اهانت کنندگان به عمامه چه بود؟
با کسی که باعث حلال زادگی آدم میشود این کار را نمیکنن...
🔴به پویش #بیداری_ملت بپیوندید
@bidariymelat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥خواص عجیب آیت الکرسی برای اموات ...!
🎤حجت الاسلام والمسلمین عالی
چرا عقب مانده ایم؟ اسم کتابی از مرحوم علی محمد ایزدی است. در این کتاب اخلاقیات مردم ایران با نگاهی انتقادی بررسی شده است. کتاب جامعه شناسی خودمانی مراقی و اخلاقیات مردم ایرام جمال زاده نیز در این موضوع است. کتاب نگاه جامعه شناسی به اخلاقیات، کنشها و رفنارهای مردم ایران دارد. این روزها فایل صوتی کتاب ایزدی را گوش می کنم از نصف گذشته است، کتاب پر جاذبه است. روایت که وی از اخلاقیات مردم ایران دارد، جز چند مورد، اختصاص به مردم ایران ندارد، بلکه برخی مردمان دیگر از جمله مردم افغانستان نیز دارند.
نقد، خود نشانه رشد و شکوفایی است. این گونه نگاههای انتقادی می تواند در رفتارهای اعضای جامعه تاثیر گذار باشد، بد ترین بیماری این است که یک شخص یا یک ملت خودش را از هر عیب و نقص مبرا بداند.
هر فرد دارای شخصیت، منش، رفتار، کنش و اخلاقیات مخصوص به خودش دارد، اما آیا می توان گفت که یک ملت و یک قوم نیز یک شخصیت خاص، فرهنگ خاص، کنش خاص و...مخصوص به خودش دارد یا خیر؟ بین متفکران در این مورد بحث مفصلی وجود دارند. به نظر می رسد دیدگاه کسانیکه شخصیت مستقل برای هر ملتی قایل اند به واقع نزدیک تر است.
البته معلوم است که غرض فرهنگ، منش و اخلاقیات غالب است استثناهای جزئی قطعا وجود دارد.
فایل صوتی این کتاب در تلگرام و برخی سایتها موجود است شما نیز، اگر مایل بودید، می توانید دریافت و استفاده کنید. حکمتی ۱۴۰۱۸.۲۲
#معاملات باطل و حرام
+++
حرمت و حلیت #حکم_تکلیفی است، اما صحت و بطلان #حکم_وضعی. معاملاتی که انجام می شود از نظر حکم تکلیفی و وضعی چند صورت دارند:
۱. معامله صحیح و حلال است مانند خرید و فروش اشیا و اجناسی که مالیت دارند، اعیان نجسه نیست، منافع محلله دارند، غصبی نیستند و با رضایت خریدار و مشتری باشد مانند معاملات معمول در بازار مسلمین.
۲. معامله حرام و باطل است مانند خرید و فروش اعیان نجسه که منفعت عقلایی ندارند مانند خرید و فروش خمر و مسکرات، سک غیر نگهبان، سک غیر شکاری، خرید و فروش آلات قمار و اشیایی که منافع معمولی آن حرام است، معاملات ربوی. و... این قسم معاملات هم هم حرام اند و هم حکم وضعی دارند.
۳. معاملاتی که حرام است ولی باطل نیست مانند معامله مال غصبی که معامله حرام است، اما بدون اجازه مالک صحیح است اما تصرفات انجام شده حرام است و نیز کم فروشی و گران فروشی که چنین معاملاتی حرام اند، ولی باطل نیست.
۴. اشیا و اجناسی که که مالیت نزد عقلا ندارند و خرید و فروش آنها را عقلا سفیهانه می دانند، چنین معاملاتی حرام نیستند ولی باطل اند.
این صور مختلف در مورد معاملات مطرح است. افرادی که در بازار خرید و فروش دارند خیلی بجا و مناسب است که احکام مبتلابه را یاد بگیرند به اتفاق فتوای همه فقهای معظم (کثر هم الله) بر هر مکلف واجب است که احکام مبتلابه شان را یاد بگیرند.
#حکمتی ۱۴۰۱.۰۸.۲۴
@Hekmati52
سیره #رسول_اکرم (ص) با دیگران؛ نرمش در مسائل شخصى و صلابت در مسائل اصولى
++++
خدا به پيغمبرش خطاب مىكند: اى پيامبر گرامى! به موجب رحمت الهى به تو، در پرتو لطف خدا تو نسبت به مسلمين اخلاق لَيِّن و نرم و بسيار ملايمى دارى، نرمش دارى، ملايم هستى؛ روحيه تو روحيهاى است كه با مسلمين هميشه در حال ملايمت و حلم و بردبارى و حسن خلق و حسن رفتار و تحمل و عفو و امثال اينها هستى؛ «وَ لَوْ كُنْتَ فَظًّا غَلِيظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ.» ( سوره آل عمران، آیه 159) اگر اين خلق و خوى تو نبود، اگر به جاى اين اخلاق نرم و ملايم اخلاق خشن و درشتى داشتى، مسلمانان از دور تو پراكنده مىشدند؛ يعنى اين اخلاق تو خود يك عاملى است براى جذب مسلمين.
اين خودش نشان مىدهد كه رهبر، مدير و آن كه مردم را به اسلام دعوت مىكند و مىخواند يكى از شرايطش اين است كه در اخلاق شخصى و فردى نرم و ملايم باشد. در اينجا توضيحاتى بايد بدهم كه جواب بعضى از سؤالاتى كه در ذهنها پيدا مىشود داده بشود.
اينكه عرض مىكنيم پيغمبر ملايم بود و بايد يك رهبر ملايم باشد، مقصود اين است كه پيغمبر در مسائل فردى و شخصى نرم و ملايم بود نه در مسائل اصولى و كلى. در آنجا پيغمبر صددرصد صلابت داشت يعنى انعطاف ناپذير بود.
يك وقت كسى رفتار بدى راجع به شخص پيغمبر مىكرد، مثلًا به شخص پيغمبر اهانت مىكرد. اين، مسألهاى بود مربوط به شخص خودش. و يك وقت كسى قانون اسلام را نقض مىكرد، مثلًا دزدى مىكرد. آيا اينكه مىگوييم پيغمبر نرم بود مقصود چيست؟
آيا يعنى اگر كسى شرب خمر مىكرد پيغمبر مىگفت مهم نيست، تازيانه به او نزنيد، مجازاتش نكنيد؟! آن، ديگر مربوط به شخص پيغمبر نبود، مربوط به قانون اسلام بود.
آيا اگر كسى دزدى مىكرد باز پيغمبر مىگفت مهم نيست، لازم نيست مجازات بشود؟! ابداً. پيغمبر در سلوك فردى و در امور شخصى نرم و ملايم بود ولى در تعهدها و مسؤوليتهاى اجتماعى نهايتْ درجه صلابت داشت.
داستان #نرمش پیامبر اکرم ص با یهودی در خیابان
مثالى عرض مىكنم: شخصى مىآيد در كوچه جلوى پيغمبر را مىگيرد، مدعى مىشود كه من از تو طلبكارم، طلب مرا الآن بايد بدهى. پيغمبر مىگويد: اولًا تو از من طلبكار نيستى و بيخود ادعا مىكنى، و ثانياً الآن پول همراهم نيست، اجازه بده بروم. مىگويد: يك قدم نمىگذارم آن طرف بروى (پيغمبر هم مىخواهد برود در نماز شركت كند) همين جا بايد پول من را بدهى و دين مرا بپردازى. هرچه پيغمبر با او نرمش نشان مىدهد او بيشتر خشونت مىورزد تا آنجا كه با پيغمبر گلاويز مىشود و رداى پيغمبر را لوله مىكند، دور گردن ايشان مىپيچد و مىكشد كه اثر قرمزىاش در گردن پيغمبر ظاهر مىشود. مسلمين مىآيند كه چرا پيغمبر دير كرد، مىبينند يك يهودى چنين ادعايى دارد. مىخواهند خشونت كنند، پيغمبر مىگويد: كارى نداشته باشيد، من خودم مىدانم با رفيقم چه كنم. آنقدر نرمش نشان مىدهد كه يهودى همان جا مىگويد: «اشْهَدُ انْ لا الهَ إِلَّا اللَّهُ وَ اشْهَدُ انَّكَ رَسولُ اللَّهِ» و مىگويد تو با چنين قدرتى كه دارى اينهمه تحمل [نشان مىدهى؟!] اين تحمل، تحمل يك فرد عادى نيست، پيغمبرانه است.
#صلابت پیامبر اکرم ص در مسایل اجتماعی
ظاهراً در فتح مكه است؛ زنى از اشراف قريش دزدى كرده است. به حكم قانون اسلام دست دزد بايد بريده شود. وقتى قضيه ثابت و مسلّم شد و زن اقرار كرد كه دزدى كردهام، مىبايست حكم درباره او اجرا مىشد. اينجا بود كه توصيهها و وساطتها شروع شد. يكى گفت: يا رسول اللَّه! اگر مىشود از مجازات صرف نظر كنيد، اين زن دختر فلان شخص است كه مىدانيد چقدر محترم است، آبروى يك فاميل محترم از بين مىرود. پدرش آمد، برادرش آمد، ديگرى آمد كه آبروى يك فاميل محترم از بين مىرود. هرچه گفتند، فرمود: محال و ممتنع است، آيا مىگوييد من قانون اسلام را معطل كنم؟!
اگر همين زن يك زن بىكس مىبود و وابسته به يك فاميل اشرافى نمىبود، همه شما مىگفتيد بله دزد است، بايد مجازات بشود. آفتابه دزد مجازات بشود، يك فقير كه به علت فقرش مثلًا دزدى كرده مجازات بشود، ولى اين زن به دليل اينكه وابسته به اشراف قريش است و به قول شما آبروى يك فاميل اشرافى از بين مىرود مجازات نشود؟! قانون خدا تعطيل بردار نيست.
ابداً شفاعتها و وساطتها را نپذيرفت.
پس پيغمبر در مسائل اصولى هرگز نرمش نشان نمىداد در حالى كه در مسائل شخصى فوقالعاده نرم و مهربان بود و فوقالعاده عفو داشت و باگذشت بود. پس اينها با يكديگر اشتباه نشود.
آیت الله شهید مطهری، مجموعه آثار شهيد مطهري (سيرى در سيره نبوى)، ج16، ص-175 174
هدایت شده از یاالله یارحمن
9.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
.
♻️ فقط شش درصد بی حجاب!
🔰 حمید رسایی: شاید تعجب کنید اما مهمترین دلیل خشونت فیزیکی و کلامی براندازان آشوبگر و حامیان آنها در رسانههای معاند، شکستی است که در این دو ماه در #پروژه_بیحجابی جامعه خوردهاند!
بله تعداد کشف حجابها در این روزها نسبت به پنجاه روز گذشته، کمی بیشتر شده و محسوس است اما وقتی این تعداد را در نسبت با افراد شل حجابی که دشمنان عفت و حیا و حجاب به زعم خود فکر میکردند، در صورت ایجاد اغتشاش به بهانه حجاب، اینها کشف حجاب خواهند کرد (حتی تعدادی از ما هم همین تصور را داشتیم!) به این نتیجه میرسیم که اکثریت جامعه به قانون حجاب احترام میگذارند و با حامیان کشف حجاب همراه نیستند.
این فیلم که پایش میدانی در این باره انجام داده، کار جالبی است برای نشان دادن این واقعیت. مطابق این پایش میدانی فقط ۶ درصد کشف حجاب کردهاند.
◽️◽️◽️◽️◽️◽️◽️◽️◽
51.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🛑🎥 فیلم کامل قسمت پنجم مستند غیر رسمی
🔹 روایتی از دیدار پنجشنبهای فعالان جهادی و گروههای خدمترسانی به مناطق محروم با رهبر انقلاب
http://Farsi.Khamenei.ir
اخبار مهم را ابتدا اینجا ببینید
http://eitaa.com/joinchat/3298492416Cc8880c401c
اولین و بزرگترین رسانه قمیها☝️
هدایت شده از KHAMENEI.IR
48.22M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 ببینید | فیلم کامل بیانات رهبر انقلاب در دیدار جمعی از مردم اصفهان. ۱۴۰۱/۸/۲۸
📥 سایر کیفیتها👇🏻
http://khl.ink/f/51373
هدایت شده از KHAMENEI.IR
-1850859775_1479839550.mp3
18.56M
🎙 بشنوید | صوت کامل بیانات امروز رهبر انقلاب در دیدار جمعی از مردم اصفهان.
📥 https://khl.ink/f/51369
هدایت شده از قم زیبا
🔴دستگیری فیشینگ کار ۱۳ ساله با سرقت ۲۳۰ هزار حساب بانکی
فرمانده انتظامی البرز:
🔹نوجوان ۱۳ ساله ای که اقدام به کلاهبرداری اینترنتی از بیش از ۲۳۰ هزار حساب بانکی کرده بود، توسط پلیس فتا البرز دستگیر شد.
🔹این افراد ضمن اینکه از طریق پیامک های کلاهبرداری ابلاغ قضایی به درگاه های جعلی منتقل و حسابشان خالی می شده از طریق بدافزارهای نصب شده در تلفن همراه آن ها نیز تعداد قابل توجهی پیامک قضایی به سایر شهروندان ارسال شده است./باشگاه خبرنگاران
✅ @qome_ziba
#خرد_و_هوش
++++
۱. نماز از فرایض مهم دینی است. در روایات اسلامی و قرآن کریم به این واجب الهی تاکید فراوان شده است، گزاره #اقیموا_الصلاه از پر کاربرد ترین واژه ها در منابع دینی است. نماز گزاران و کسانیکه اهل نماز است در روایات به بزرگی و عظمت یاد شده است، اما با این حال در روایت زیر به نقل از رسول الله الاکرم ص، فرد خردمند و دارای هوش ممتازتر از فردی است که کثیر الصلاه و کثیر الصیام (روزه) است. اهل نماز بودن، اهل روزه بودن امتیاز و شرافت است، ولی اگر چنین افرادی دارای هوش و خرد باشند، امتیاز بیشتر دارند.
۲. عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ بَعْضِ مَنْ رَفَعَهُ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص:
إِذَا رَأَیْتُمُ الرَّجُلَ کَثِیرَ الصَّلَاةِ کَثِیرَ الصِّیَامِ فَلَا تُبَاهُوا بِهِ حَتَّی تَنْظُرُوا کَیْفَ عَقْلُهُ رسول خدا ص فرمود اگر دیدید مردی نماز زیاد می خواند و روزه زیاد می گیرد، جای مباهات ندارد، بلکه نگاه کنید هوش و خردش چگونه است؟ اگر خرد داشت آن زمان می توان به آن فرد مباهات نمود.
۳. در روایت الرجل آمده است این کلمه از باب تغلیب است، گمان نشود که روایت شامل زنان نمی شود، روایت شامل همه مکلفین است.
در روایات یا قرآن کریم که غالبا با خطاب مذکر امده است مانند یا ایها الذین آمنوا، اقیموا و...تماما از باب تغلیب و غلبه است، اینطور نیست که این خطابها مخصوص مذکر باشد شامل زنان نشود.
۴. در اینکه خرد و هوش ذاتی است یا کسبی ، بین متفکران اختلاف نظر وجود دارند، برخی ذاتی و برخی کسبی می دانند، ولی حق این است که وراثت در هوش افراد تاثیر گذار است، اما در کنار این امری ذاتی، که در اختیار فرد نیست، #نحوه_تغذیه، در مراحل #رشد، به خصوص مرحله جنینی که آغاز تکوین و رشد انسان است، محیط خانواه، اجتماع و فرهنگ در رشد خرد و هوش نقش مهم و اساسی دارد. رشد و عدم رشد هوش ملتها محصول تربیت اجتماعی و فرهنگ عمومی آن جامعه است. هر مقدار تضارب آرا در جامعه بیشتر باشد هوش افراد جامعه، به خصوص خرد اجتماعی بیشتر است.
#حکمتی ۱۴۰۱/۸/۲۹
الکافی - کِتَابُ الْعَقْلِ وَ الْجَهْلِ - مجلد ۱، صفحه ۲۶