eitaa logo
حکمتانه. #سخنان_گهر_بار / #حکمت_زندگي
2هزار دنبال‌کننده
5.1هزار عکس
3.4هزار ویدیو
67 فایل
✨🌸🌿🌟 به نام الله که حکمت را در اختیار ما قرار داد . ☀️✨🌟🌿🌸🌿 🌿 @hekmatkhoban 🌸
مشاهده در ایتا
دانلود
1_58100074.mp3
29.04M
مناجات با نوای میثم مطیعی 🌱🌈براےهمہ
4_5771508139614535823.pdf
1.12M
📖کتاب ادب حضور اسرار ماه ، همراه با توصیه ها، دستورات و مناسک 👤 💫با ما همراه باشید در👇👇 🍃🌸 🍃✨ 🍃✨ @angoshty 🍃✨
🍃🌺🍃🌺 🔹حکمت ۹۸. نهج البلاغه مولا و سرورم 🔷على (ع) فرمود: هرگاه خبرى شنيديد آن را نيك بفهميد و در آن بينديشيد نه اينكه بشنويد و نقل كنيد زيرا نقل‌كنندگان علم بسيارند ولى رعایت کنندگان آن اندك اند. 🔹حکمت ۹۹ 🔷امام عليه السلام شنيد مردى را كه مى گويد ما از آن خداییم و به سوی او باز می‌گردیم ( انا لله و انا اليه راجعون) فرمود: گفته ما (ما از آن خداييم) اقرار ماست به بندگى و گفته ما (كه به سوى او باز مى گرديم) اقرار ما است به نابودی خویش @hekmatkhoban
🍀☘🍀☘🍀☘ 📢خطبه دویست و دوازده نهج البلاغه 🔆امام همواره با اين سخنان اصحاب خويش را براى جهاد با شاميان بسيج مىنمود. 🌟بار پروردگارا!هر كدام از بندگانت كه سخن عادلانه و اصلاح كننده و بدون مفسده ما را در دين و دنيا بشنود ولى پس از شنيدن از يارى آئين تو و اعزار دينت سرباز زند و پشتكند،ما تو را بر ضد او به شهادت مىطلبيم. 🌟اى كسى كه بزرگترين شاهدانى،و باز تمام آنهارا كه در آسمانها و زمين سكونت بخشيده اى به عنوان گواه بر ضد او به شهادت دعوت مىكنيم با اينكه مىدانيم تو از يارى او بىنيازى و او را به گناهش خواهى گرفت! •┈.┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈• @hekmatkhoban •┈.┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
☘🌿☘🌿☘🌿☘ 💢⭕️شصت سال نماز و روزه، بدون خداباوری 🔅آیت‌الله العظمی شاه‌آبادی مطلبی را در رشحات‌البحار بیان می‌فرمایند که ذیل آن، بعضی از شاگردانشان در تقریرات درس رشحات، نکته‌ای را از وجود نازنینشان بیان کردند که بسیار مهم است و آن، این است که آقا بیان فرمودند: ⭕️گاهی انسان پنجاه، شصت سال نماز می‌خواند، روزه می‌گیرد و عبادت ظاهری می‌کند، امّا باور به پروردگار عالم ندارد! ☘در ادامه بیان فرمودند: دلیل این که بیان می‌کنیم پرودگار عالم را باور ندارد و به تعبیر دیگر خداباور نیست، این است که کنار عبادت، گناه هم می‌کند! ⭕️- بنده، این مطلب را در یکی از اوراقی که شاگردانشان نوشته بودند، دیدم - 🍃لذا ایشان، یک نکته بسیار عالی را به عنوان ذکر درونی بیان می‌فرمودند - البته آن بزرگوار در اوراق خود نوشته بودند که آقا فرمودند: ⭕️به عدد 1100، قبلش، ذکر بیرونی است و بعد از آن، ذکر درونی می‌شود - و آن، این قسم از آیه شریفه اوّل سوره نساء است که می‌فرماید: «إِنَّ اللّه کانَ عَلَیْکُمْ رَقِیباً»، خداوند مراقب شماست! ⭕️وقتی این مطلب را با «کان» آورد؛ به تعبیر بعضی از ادبا، یعنی بوده، هست و خواهد بود. یعنی «یکون» در «کان» استتار است. چون آن که بود، حال هم هست و بعد هم خواهد بود. ☘لذا تعبیری که می‌کنند، تعبیر عجیبی است. «إِنَّ اللّه کانَ عَلَیْکُمْ رَقِیباً»، 🍃پروردگار عالم، مراقب شماست. انسان باید باور کند که در باب مراقبه، نیاز به معرفت است. باید باور کرد که خدا همیشه، مراقب است، چه در خلوت و چه در جلوت! یعنی در پنهان و عیان، خداوند، مراقب است. 🌾آیت الله قرهی @hekmatkhoban
☘☘☘☘☘☘ . 🇮🇷 بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحيم 🇮🇷 ❔پرسمان دینی❕ ❓پرسش : چرا امام حسن ابن ملجم را نبخشید؟ ️مگر حضرت علی توصیه به بخشش قاتل خودش نکرده بود؟ ✅ پاسخ : ❗عفو و گذشت از قاتل زمانی رجحان و پسندیده است که قاتل از کرده خویش نادم و پشیمان بوده و در صدد توبه و جبران گذشته باشد. ❗عفو و گذشت از قاتلی که نسبت به قتلی که انجام داده افتخار می کند، به هیچ عنوان مورد توصیه نیست. ☀ امیر مومنان علی علیه السلام فرمودند : «عفو و گذشت، افراد لئیم و پست را فاسد می کند به همان اندازه که افراد با شخصیت را اصلاح می نماید.» 📚 کنزالفوائد جلد ۲ صفحه ۱۸۲. ❗️و در نقل دیگر فرمودند : «عفو و گذشت درباره کسی است که اعتراف و اقرار به گناه خود داشته باشد نه در مورد کسی که بر گناه اصرار دارد.» 📚 الدره الباهره، صفحه ۱۸. ❗ابن ملجم که لعنت خداوند بر او باد، نه تنها از قتل امیرالمؤمنین ناراحت نبود بلکه به آن افتخار می کرد چنان که امام باقر علیه السلام فرمودند : «چون ابن ملجم را به نزد امام حسن عليه السّلام آوردند، آن ملعون گفت با خدا عهد كرده بودم كه پدر تو را بكشم، وفا به عهد خود كردم‏.» 📚 قرب الاسناد، صفحه ۱۴۴. ❗در نقل دیگر آمده است : «چون آن ملعون را به خدمت امام حسن عليه السّلام آوردند، گفت مى‏ خواهم سخنى در گوش تو بگويم، حضرت ابا نمود و فرمودند مى‏ خواهد از شدّت عداوت گوش مرا به دندان بكند، آن ملعون گفت به خدا سوگند كه اگر مرا رخصت مى ‏داد گوشش را از بيخ برمى‏ كندم‏.» 📚جلاء العیون، صفحه ۳۷۳. ❗و در نقل دیگری آمده است : «چون آن ملعون امیرالمؤمنین را ضربت زد، او را به نزد آن حضرت حاضر كردند، به آن ملعون گفت كه تو را چه باعث شد كه چنين فتنه ‏اى در دين كردى؟ آن ملعون گفت كه شمشير خود را چهل صباح تند كردم و به زهر آب دادم، از خدا خواستم كه بدترين خلق را به آن بكشم‏.» 📚کشف الغمه، جلد ۲ صفحه ۵۷. ❗آیا براستی چنین فردی که دشمنی او با علی علیه السلام و فرزندان او موج می زند شایسته بخشش بود؟ ❗لذا در روایاتی آمده است که حضرت علی علیه السلام خودشان دستور قصاص او را صادر کردند، چنان که در ادامه روایت بالا آمده است که آن حضرت فرمودند : «دعاى تو مستجاب شده است و تو كه بدترين خلقى به همين شمشير كشته خواهى شد، پس به امام حسن فرمودند كه چون من از دنيا بروم، آن ملعون را به شمشير خودش قصاص كن.» ☀ امام حسن علیه السلام نیز فرمودند : «من امتثال امر پدر خود می نمایم و یک ضربت شمشیر بر او می زنم تا بمیرد.» 📚بحار الانوار، جلد ۴۲، صفحه ۲۹۷. ❗گذشته از آن، احساسات مردم در برابر اين جنايت به قدرى شديد بود كه عفو ابن ملجم سبب ناآرامى جامعه آن روز مى‏ شد و عاشقان امام علی عليه السلام قدرت تحمل چنين عفوى را نداشتند. ❗به علاوه اگر ابن ملجم را زندانى مى‏ كردند، جمعيت هجوم بر زندان مى‏ بردند و اگر آزادش مى‏ گذاشتند او را قطعه قطعه مى ‏كردند پس بهتر اين بود كه با قصاص آرامش به جامعه باز گردد. 📚 پیام امام امیر المومنین، جلد ۹، صفحه ۲۷۸. ❗امیر مومنان پیش بینی احساسات بنی هاشم و دیگران را نسبت به ابن ملجم کرده بود و فرمودند : «ای فرزندان عبدالمطلب نکند بعد از شهادتم (به بهانه قتل من) در خون مسلمانان فرو روید و بگویید امیر مومنان کشته شد. آگاه باشید جز قاتل من را به سبب قتل من نکشید؛ (درست) بنگرید هر گاه من از این ضربت از دنیا چشم پوشیدم، او را تنها یک ضربه بزنید تا یک ضربت در برابر یک ضربت باشد و او را مثله نکنید (گوش و بینی و اعضای بدن او را جدا نسازید) که من از رسول خدا شنیدم که می فرمودند از مثله کردن بپرهیزید هر چند نسبت به سگ گزنده باشد.» 📚نهج البلاغه، نامه ۴۷، بخش چهارم. 🇮🇷 اللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج 🇮🇷 🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴 @hekmatkhoban
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍃✨🍃✨🍃✨🍃✨ 🔥 ❄️ 🌺 جناب ، دوستان و شاگردان خود را از همكاری با دولت حاكم (پهلوی) و به خصوص از تعريف و تمجيد آنان بر حذر می داشت! 👌يكی از شاگردان شيخ از وی نقل كرده‌است كه فرمود: 🛌 روح يكی از را در برزخ ديدم محاكمه مي‌كنند و همه كارهای ناشايسته سلطان زمان او را در نامه عملش ثبت كرده و به او نسبت می‌دهند!! 👴 شخص مذكور گفت: من اين همه جنايت نكرده‌ام!!! 👈 به او گفته شد: مگر در مقام تعريف از او نگفتی: عجب امنيتی به كشور داده‌است؟ 👴 گفت: چرا! 👈 به او گفته شد: بنابراين تو راضی به فعل او بودی، او برای حفظ سلطنت خود به اين جنايات دست زد. 📗 در نهج‌البلاغه آمده است كه امام علی(علیه السلام) فرمود: 🔅هر كه به كردار عده‌ای راضی باشد، مانند كسی است كه همراه آنان، آن كار را انجام داده باشد و هر كس به كردار باطلی دست زند او را دو گناه باشد؛ گناه انجام آن و گناه راضی بودن به آن... 📔 کیمیای محبت. @hekmatkhoban
〰〰〰〰🌸🍃 استاد قرائتی آیاتی از سوره أَلَّا تَزِرُ وازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرى‌ «38» وَ أَنْ لَيْسَ لِلْإِنْسانِ إِلَّا ما سَعى‌ «39» (در كتب آسمانى آمده است) هيچ كس بار ديگرى را به عهده نخواهد گرفت. و اين‌كه براى انسان جز آنچه تلاش كرده، (بهره ديگرى) نيست. وَ أَنَّ سَعْيَهُ سَوْفَ يُرى‌ «40» ثُمَّ يُجْزاهُ الْجَزاءَ الْأَوْفى‌ «41» و اين‌كه تلاش و سعى او را به زودى به وى بنمايند. سپس جزاى كامل آن را به او بدهند. 🍃🌸نکته ها: آيات 38 تا 54، تعاليمِ كتاب‌هاى ابراهيم و موسى است كه مورد قبول اسلام است. «وِزْرَ» به معناى بار سنگين است و به گناه نيز كه در حقيقت بار سنگينى است، گفته مى‌شود. «وزير» كسى است كه بار سنگين اداره مملكت را بر دوش مى‌گيرد. خداوند توسط كارهاى نيك، بدى‌ها را محو مى‌كند و يا با توبه و استغفار مى‌بخشد و يا بدى‌ها را به خوبى تبديل مى‌كند، امّا بارگناه كسى را به ناحق به دوش ديگرى قرار نمى‌دهد. هنگامى كه خليفه دوم دستور داد زن حامله‌اى را كه مرتكب زنا شده بود، سنگسار كنند، حضرت على عليه السلام فرمود: فرزندى كه در شكم دارد چه گناهى كرده است و با تكيه به اين آيه‌ «أَلَّا تَزِرُ وازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرى‌» فرمود: صبر كنيد تا پس از زايمان حكم اجرا شود. رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود: گناه والدين زناكار بر عهده فرزندى كه از زنا متولد شده نمى‌باشد و سپس آيه‌ أَلَّا تَزِرُ وازِرَةٌ ... را تلاوت فرمودند. سؤال: آيه‌ «وَ أَنْ لَيْسَ لِلْإِنْسانِ إِلَّا ما سَعى‌» مى‌گويد: براى انسان بهره‌اى نيست مگر آنچه تلاش كرده باشد، در صورتى كه در آيات و روايات ديگر مى‌خوانيم كه انسان گاهى از طريق شفاعت، به بهشت وارد مى‌شود. پاسخ: اولّا اين آيه در ردّ تفكّر جاهلى است كه به يكديگر مى‌گفتند: اگر فلان مبلغ را به من‌بدهى، من بار گناه تو را به عهده مى‌گيرم. قرآن كريم فرمود: هيچ كس بار گناه كسى را به عهده نمى‌گيرد و براى هر كس كار و تلاش خودش ثبت مى‌شود. ثانياً آيه، نظر به عدل الهى دارد نه فضل الهى، يعنى طبق عدل، بايد كيفر و پاداش هر كس به مقدار تلاش او باشد، ولى خداوند از فضل خود مى‌تواند لطف كند و پاداش را بيشتر دهد و يا كيفر را كم كند. «وَ يَزِيدُهُمْ مِنْ فَضْلِهِ» ثالثاً: اگر در روايات مى‌خوانيم كه هركس سنت خوب يا بدى را در جامعه پايه‌گذارى كند، در پاداش و كيفر تمام كسانى كه آن راه را رفته‌اند، شريك است، اين معنا با آيه‌ «لَيْسَ لِلْإِنْسانِ إِلَّا ما سَعى‌» منافاتى ندارد، زيرا ايجاد كننده خط حق و باطل نيز با واسطه‌ى دلالت و راهنمايى يا ايجاد مقدّمات و امكانات يا تبليغات و تشويقات و يا حمايت‌هاى ديگر مادى و معنوى، به طور غير مستقيم نوعى تلاش كرده است و بهره گرفتن از آن پاداش بى‌جهت نيست، چنانكه اگر شخصى در خط صحيح نبود، مشمول شفاعت نمى‌شد. در روايات مى‌خوانيم كه انسان پس از مرگ از كارهاى نيك فرزند صالح خود يا كتاب و موقوفاتى كه از او به يادگار مانده، كامياب مى‌شود. و يا در بهشت، نسل صالح انسان به او ملحق مى‌شود. يا از كار خيرى كه سفارش و وصيت كرده، بهره‌مند مى‌شود. در تمام اين موارد گرچه انسان مستقيماً سعى و تلاشى نكرده، ولى غير مستقيم از طريق تربيت فرزند صالح، وقف، وصيت يا كتاب خوبى كه به يادگار گذاشته، نقش داشته است. 🍃🌸 ها : 1- كيفر و پاداش الهى عادلانه است. «أَلَّا تَزِرُ وازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرى‌» 2- به اتكاى ديگران، خود را گرفتار خلاف نكنيد كه آنان بار شما را به دوش نخواهند كشيد. «أَلَّا تَزِرُ وازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرى‌» 3- در عزل و نصب‌ها، انحرافات بستگان و نزديكان را به پاى مردم نگذاريد. «أَلَّا تَزِرُ ... 4- هستى، ميدان تلاش و كار و نتيجه‌گيرى است. «وَ أَنْ لَيْسَ لِلْإِنْسانِ إِلَّا ما سَعى‌» 5- ما مكلّف به انجام وظيفه‌ايم، نه حصول نتيجه. سعى و تلاش وظيفه ماست. «إِلَّا ما سَعى‌» 6- ايمان به بقاى عمل و نظام عادلانه كيفر و پاداش، انسان را در برابر رفتار خود، هم دلگرم و تشويق و هم محتاط و مسئول مى‌كند. «وَ أَنَّ سَعْيَهُ سَوْفَ يُرى‌» 7- هيچ عملى در هستى محو نمى‌شود. «سَعْيَهُ سَوْفَ يُرى‌» 8- نيكوكاران در دريافت پاداش كار خود، عجله نكنند. «سَوْفَ يُرى‌» 9- دنيا، ظرفيّت جزاى كامل را ندارد و بايد قيامتى باشد تا حق مطلب ادا شود. «ثُمَّ يُجْزاهُ الْجَزاءَ الْأَوْفى‌» 10- اقدام انسان، با پاداش‌هاى بهترى پاسخ داده مى‌شود. وَفَّى‌ ... الْأَوْفى‌ 11- گرچه در دنيا نيز مجازات‌هايى هست، امّا مجازات كامل در قيامت است. «الْجَزاءَ الْأَوْفى‌» 12- قيامت داراى مراحل و مواقف متعدّدى است. (از كلمه‌ «سَوْفَ» و «ثُمَّ» استفاده مى‌شود كه مرحله شهود عمل با مرحله جزاى عمل متفاوت است.) نور 🍃🌸〰〰〰〰〰〰〰〰 🌿 @hekmatkhoban 🌸
✨☘✨☘✨☘ 🌷مقدمه ی «شرح سِرّ» ________________ ✨«بسم الله الرحمن الرحیم»✨ 🌷واژه ها؛ 💠مخلوق خدای هستند که تأثیرات نامحسوس اما بسیار مؤثر و قوی دارند؛ 🔷هم در هدایت و هم در گمراهی 🔷هم در خیر و هم در شر 🔷هم در ایمان و هم در کفر 🔷هم در ارتباط با عالم مُلک و هم در ارتباط با عوالم مَلکوت 🔷همچنین آغاز دارند اما عدم ندارند، همیشه ماندگار و زنده اند؛ چون به وسیله ی دو مَلک همراه هر انسان هنگام تولد یا تولید، مکتوب می شوند (ثبت وضبط می گردند) «ما یلفظ من قول الا لدیه رقیب و عتید!» 🌷اللهُ خالِقِ کُلَ شَیءِ؛ 💠 به هر آن چه که در عوالمِ وجود هست "شَیءِ" اطلاق می‌شود و خالق همه‌ی اشیاء، خدای تبارک و تعالی می‌باشد. 🔷و هر شَیءِ در عالم، معنایی دارد و در مرتبه وجودی و مقام و رتبه‌اش در خلقت، مسمّی به اسمی است که آن اسم از اسماء الهی است. 🔹«و بِاَسمائِکَ الَتی مَلَأت اَرکانَ کُلِ شَی.» 🔹و اسماءِ اِلهی، بُن و ریشه و رکن هر چیزی در عوالم وجود هستند و به این اعتبار هیچ شیئی در عوالم وجود، بی نام و بی معنا و بی مفهوم نیست ___________________ 🌷الم؛ 💠خدای و تعالی، حروف را خلق کرد؛ 🔷و هر آنچه خلق کرد؛ با آن حروف، اسمی بر آن نهاد؛ 🔹دارای معنایی و جایگاهی، ظاهری و باطنی و حقیقتی خاص. 🔹«وَاُحصی کُلّ شَیءٍ عَدَداً.» 🌷و برای شمارش همه‌ی اشیاء و اسماء، حروف را با ارزش‌های عددی خاصی قابل شمارش قرار داد. 💠«فَسُبْحانَ الّذِى بِيَدِهِ مَلَكوتُ كُلّ شى‏ء»"یاسین_۸۳" 🔷و حقیقت اشیاء را در مَلکوت عالم و تمثیل آن را در عالم مُلک (عالم ماده) تَعَیُّن بخشید. 🌷و جهان را در دو نشئِه و در دو وَجه خلق نمود؛ 💠 یكى وجه ظاهر و ديگرى وجه باطن. 🔷وجه ظاهری عالم را "مُلكى" و وجه باطنی عالم را "مَلكوتى" قرار داد. 🔹«وَكذلكَ نُرى ابراهيمَ مَلَکوتُ السَّمواتِ والارْضِ ولِيَكونَ مِنَ الموقنين» "انعام_ ۷۵" 🌷و مَلکوت عالم را به ابراهیم "علی نبینا و آله و علیه‌السلام" نشان داد. 💠«و اذ قال ربک للملائکة انی جاعل فی الارضه خلیفه...» 🔷و آنگاه که آدم (علی نبینا وآله و علیه‌السلام) را خلق کرد و به نبوت و مقام خلیفة اللّهی نائل کرد. 🔹«وَعَلَّمَ آدَمَ الأَسْمَاء كُلَّهَا» 💠و نه تنها نام‌های همه‌ی اشیاء را با خواص ظاهر و باطن و حقیقت آن‌ها و ارزش‌های عددی حروفِ آن‌ها، یک جا به آدم آموخت؛ بلکه اسماء اشیاء را به هر زبانی که شعوب و قبایل گوناگون با الفاظ مختلف باید با آن تکلّم کنند را به آدم "علیه‌السلام" آموخت. 💠و البته آدم "علی نبینا وآله و علیه‌السلام" مقدمه ی ولادت خاتم‌الانبیاء، رسول الله "صلی الله علیه وآله و سلم" بود لکن به حسب ظاهر "علم الاسماء" از حضرت آدم "علیه‌السلام" به صورت موروثی به پیامبر اکرم "صلی الله علیه و آله و سلم" و ائمه هدی "صلوات الله علیهم اجمعین" رسید، که می‌خوانیم: 🔷"السلام علیک یا آدم صفوة الله" 🔹ظاهر امر این است اما حقیقت امر؛ 🔹همان‌گونه است که؛ «اول ما خلق الله نوری»؛ قبل از آنکه آدم خلق شود پیامبر اکرم "صلی الله علیه و آله و سلم" و قبل از حوّا، فاطمه "سلام الله علیها" خلق شده بودند. 👌به همین اعتبار، هر شخصی با هر گویش، رسم و رسومات، هر زبان و لهجه ای نزد رسول خدا "صلی الله علیه وآله و سلم" و ائمه هدی "صلوات الله علیهم اجمعین" می‌رسید، آن حجت‌های الهی با زبان و گویش همان اشخاص با آنهاصحبت می‌فرمودند و با رسم و رسومات قبایلی آن اشخاص با آن‌ها رفتار می‌نمودند! 🔷هر چند به ظاهر پیامبر اسلام "صلی الله علیه و آله و سلم" اُمّی بود لکن به هفتاد و دو زبان در کتابت و تکلّم احاطه ی کامل داشت. 💠ابن شهر آشوب و قطب راوندی از ابو هاشم جعفری روایت کرده‌اند که: 🔷خدمت حضرت امام علی نقی، دهمین امام شیعیان "علیه‌السلام" شرفیاب شدم، پس با من به زبان هندی تکلّم کرد؛ من نتوانستم درست جواب دهم؛ در نزد آن حضرت ظرفی بود پر از سنگریزه، پس یکی از آن سنگریزه‌ها را برداشت و مکید؛ سپس نزد من افکند؛ من آن را در دهان گذاشتم و به خدا سوگند که از خدمت آن جناب بر نخواستم مگر آنکه تکلّم می‌کردم به هفتاد و سه زبان که اول آن زبان هندی بود. 🌷ابى العباس از امام صادق "علیه‌السلام" روايت كرده: 💠از آن جناب از آيه ی «و علم آدم الاسماء كلها»الخ، پرسيدم كه: 🔷آن اسماء چه بوده؟ 🔹فرمود: اسامى دواها، گياهان، درختان و کوه‌های زمين بود. ✨🌷✨🌷✨ شرف اسم اعظم ماست. حیاءهدیه رهبر ماست. شعارقیام یمانی: رحمانیت،شرافت،جوانمردی،حیاء،انسانیت و غیرت،بدیهی و فطری است که پیش ذهنمان است، پس همواره مراقب باشیم تا به پس ذهنمان انتقال نیابد،تا به وعده ازلی عمل کرده باشیم. 🌿 @hekmatkhoban. 🌸
〰〰〰〰🌸🍃 استاد حفظه الله : سوره ، آیه ۳۳ قَالَ رَبِّ السِّجْنُ أَحَبُّ إِلَىَّ مِمَّا یَدْعُونَنِى إِلَیْهِ وَإِلَّا تَصْرِفْ عَنِّى کَیْدَهُنَّ أَصْبُ إِلَیْهِنَّ وَأَکُن مِّنَ الْجَهِلِینَ (یوسف) گفت: پرودگارا؛ زندان براى من از آنچه مرا به سوى آن مى خوانند محبوب تر است. و اگر حیله آنها را از من باز نگردانى من به سوى آنها تمایل مى کنم و از جاهلان مى گردم. 🍃🌸 نکته ها : یوسف سراپا بود؛ یک بار فداى حسادت برادران شد و خصومت نکرد. بار دیگر هدفِ عشقِ زلیخا شد، ولى گناه نکرد. بار سوم به هنگام قدرت، از برادران انتقام نگرفت. بار چهارم همین که کشور را در خطر دید به جاى تقاضاى برگشت به وطن، تقاضاى تدبیر امور اقتصادى و نجات کشور را داد. براى هر کس، محبوبى است؛ براى یوسف پاکدامنى از زندان محبوب تر است. براى گروهى دنیا محبوب تر است؛ «الّذین یستحبّون الحیاة الدنیا» اما براى مؤمن خداوند محبوبتر است. «والّذین آمنوا اشدّ حبّاً للّه» 🍃🌸 پیام ها : ۱- توجّه به ربوبیّت خدا، از آداب دعاست. «ربّ» ۲- اولیاى خدا، فشار زندگى شرافتمندانه را، از رفاه در گناه بهتر مى دانند. «ربّ السجن احبّ الىّ» ۳- هر آزادى ارزش نیست و هر زندانى عیب نیست. «ربّ السّجن احبّ» ۴- انسان با استمداد از خداوند، مى تواند در هر شرایطى از گناه فاصله بگیرد. «ربّ السجن احبّ» (هجرت از محیط گناه لازم است.) ۵ - رنج و سختى نمى تواند مجوز ارتکاب گناه باشد. «ربّ السجن احبّ...» ۶- دعا و نیایش و استمداد از خداوند، یکى از راه هاى مصون ماندن از گناه و انحرافات جنسى است. «ربّ السجن احبّ...» ۷- شخصیّت انسان به روح اوبستگى دارد، نه جسم او. اگر روح آزاد باشد، زندان بهشت است و اگر روح در فشار باشد، کاخ هم زندان مى شود. «السجن احبّ» ۸ - جداسازى محیط به خاطر مصون ماندن افراد از گناه، کارى شایسته است. (یوسف خواهان جدا شدن بود، حتّى اگر به قیمت زندان رفتن باشد)* ۹- رضایت خداوند بر رضایت مردم ترجیح دارد. «ربّ السجن احبّ الىّ ممّا یدعوننى الیه»* ۱۰- هیچ کس بدون لطف خداوند، محفوظ نمى ماند. «و الاّ تصرف عنّى...» در شرایط بحرانى تنها راه نجات، اتکا به خداوند است. ۱۱- آزمایش هاى الهى هر لحظه سخت تر می شود. (یوسف قبلاً گرفتار یک زن بود، حال گرفتار چندین زن شده است.) «کیدهنّ، الیهنّ» ۱۲- راضى کردن مردم به قیمت ناخشنودى خدا، جهل است. «اکن من الجاهلین» ۱۳- گناه، موجب سلب علوم خدادادى و موهبت هاى الهى است. (در آیات قبل خواندیم: «آتیناه حکماً و علماً» و در اینجا یوسف مى فرماید:) «اکن من الجاهلین» ۱۴- جهل تنها بی‌سوادى نیست، انتخاب لذّت آنى و چشم پوشى از رضاى خدا، جهل محض است. «اکن من الجاهلین» ۱۵- گناه، کارى جاهلانه است. «اکن من الجاهلین»* ۱۶- عمل نکردن به دانسته ها، انسان را در ردیف جاهلان قرار مى دهد. «اکن من الجاهلین» تفسیر نور 🍃🌸〰〰〰〰〰〰〰〰 🌿 @hekmatkhoban 🌸
‍ حاصل را بر مقیاس پرورش خویش در نظر بگیر که اگر تو این مسیر بیکرانه ی پر از سرزمین های نور و ظلمت را طی کردی،عالمی.... اگر برسی به آنجا که شده ای برای آنجا، تمام انسان ها سرمایه ی تو خواهند بود و گرد تو طواف خواهند کرد. تویی آن مدار بی انتهای حقیقت در منظومه ی نیستی ها... برای انسانیت بکوش و زحمت بکش و صبر کن. 🌿 @hekmatkhoban 🌸
بنام حق الحمدالله رب العالمین سلام علیکم جمیعا و رحمه الله طاعات و عبادات همگی سروران ارجمند،قبول باشه،ما رو از دعای خیرتون محروم نکنید 🌿 @hekmatkhoban 🌸
🍃☘🍃☘🍃☘🍃🌺🌸 💠 تولد امام زمان(علیه السلام) 💠 ❇️ درباره امام زمان (ع) حتي قبل از او، كتاب نوشته ‌اند. امام زمان(ع) روز و نيمه شعبان به دنيا آمد، روايت داريم: همينطوري كه شب قدر به احترام پيغمبر(ص) است شب نيمه شعبان هم به احترام ائمه(ع) است. اگر كسي بتواند شبِ نيمه شعبان را احياء بگيرد در آنوقتي كه همه دلها مرده‌ اند، دل اين بيدار است. حديث داريم: در نيمه شعبان دعا مي‌ شود، و از شب‌هاي بسيار مهم است. 🍃🌿 @hekmatkhoban. 🌸
🌟امام علیه‌السلام :   الدّعاُ یرُدُّ القضاءَ وَ قَد اُبرِمُ اِبراماً!  دعا (آنچنان است) که مقدّرات حتمی الهی را دگرگون می‌کند! اصول کافی، ج ٤، ص ٢١٦ 🍃🍃🍃 از دعـا و بهـره بجوییـد ز عفو و نشوید نا امیـد وَقَالَ رَبُّکُمُ ادْعُونِی أَسْتَجِبْ لَکُـمْ با دعا مقدرات الهـی تغییر دهید 🍃✨🌿 @hekmatkhoban 🌸
🌺حضرت محمّد صلی الله علیه و آله :   «اَلتَّوبَةُ حَسَنٌ وَ لكِنْ فِى الشَّبابِ اَحْسَنُ» توبه زيباست، ولى از جوان زيباتر. «کنز العمال» 🍃🍃🍃 ✨توبه زیباست ، زیباتر آن درجوانـی رَبِّ السِّجْنُ أَحَبُّ إِلَىَّ مِمَّا یَدْعُونَنِى گفتـه یوسف است در معرض گناه یوسف زیبـا بود و جوان و هم قوی از جایگاه گناه و تهمت زود فـرار کن در خطریم همه از شیاطین و دشمنی 🍃✨🌿 @hekmatkhoban 🌸
〰〰〰〰🌸🍃 استاد حفظه الله تعالی : سوره ، آیه 4 تَنَزَّلُ الْمَلائِکَهُ وَ الرُّوحُ فِیها بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ کُلِّ أَمْرٍ در آن شب،فرشتگان و روح به اذن برای انجام هر کاری فرود آیند. 🍃🌸 نکته ها : * از امام صادق علیه السلام پرسیدند:آیا روح همان جبرئیل است؟ فرمود:جبرئیل از ملائکه است و روح برتر از ملائکه است. سپس این آیه را تلاوت فرمودند: تَنَزَّلُ الْمَلائِکَهُ وَ الرُّوحُ . * با نزول فرشتگان بر قلب پیامبر و امام معصوم در شب قدر،ارتباط زمین با آسمان،مُلک با ملکوت و طبیعت با ماوراء طبیعت برقرار می شود. * روح انواعی دارد: - روحی که منشأ تمایلات و شهوات است. - روحی که منشأ قدرت و حرکات است. این دو روح،مشترک میان انسان و حیوان است. - روحی که منشأ اختیار و اندیشه است،که این روح مختص انسان است. - روحی که عقل محض است و جوهر وجودی فرشتگان را تشکیل می دهد. - روحی که برتر از فرشتگان است و شب قدر همراه آنان به زمین نازل می شود. * در روایات آمده است که با منکران امامت،با سوره قدر احتجاج کنید زیرا بر اساس این سوره،فرشتگان هر سال در شب قدر نازل می شوند. در زمان حیات پیامبر بر وجود شریف حضرتش وارد می شدند. پس از آن حضرت بر چه کسانی نازل می شوند؟ روشن است که هر کسی نمی تواند میزبان فرشتگان الهی باشد و باید او همچون پیامبر، معصوم بوده و ولایت امور بشر به عهده او باشد و او کسی جز امام معصوم نیست که در زمان ما،حضرت مهدی علیه السلام می باشد و فرشتگان در شب قدر شرفیاب محضرش می شوند. 🍃🌸نگاهی به فرشتگان در قرآن : فرشتگان،کارگزاران نظام هستی و مأمور انجام فرامین خداوند در اداره امور هستند. در قرآن برای هر دسته از فرشتگان مأموریّت و نقش خاصّی تعیین شده است و با همان مأموریّت نام گزاری شده اند: «النّازِعاتِ» «الصَّافّات «فَالزّاجِراتِ» «النّاشِراتِ»«فَالْفارِقاتِ» «فَالْمُدَبِّراتِ»  برخی فرشتگان برای حفاظت گماشته شده اند. «إِنَّ عَلَیْکُمْ لَحافِظِینَ» بعضی فرشتگان با اولیاء الهی گفتگو دارند. با زکریا سخن گفتند و او را به فرزندی به نام یحیی بشارت دادند «فَنادَتْهُ الْمَلائِکَهُ»و همین فرشتگان با حضرت مریم گفتگو کردند. «إِذْ قالَتِ الْمَلائِکَهُ یا مَرْیَمُ» در مواردی،سخن از امداد فرشتگان به رزمندگان در جبهه های جنگ به میان آمده است. چنانکه در جنگ بدر،خداوند سه هزار فرشته را به یاری مسلمانان فرستاد. «یُمِدَّکُمْ رَبُّکُمْ بِثَلاثَهِ آلافٍ مِنَ الْمَلائِکَهِ» برخی فرشتگان مسئول گرفتن جان مردم هستند. «یَتَوَفّاکُمْ مَلَکُ الْمَوْتِ و دسته ای دیگر،مسئول امور عرش. «یَحْمِلُ عَرْشَ رَبِّکَ» از وظایف دیگر فرشتگان،دعا و استغفار برای مؤمنین «یَسْتَغْفِرُونَ لِمَنْ فِی الْأَرْضِ» و صلوات بر پیامبر اسلام است. «إِنَّ اللّهَ وَ مَلائِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَی النَّبِیِّ» فرشتگان،لشگر الهی هستند و تعدادشان را جز خداوند هیچ کس نمی داند. «وَ ما یَعْلَمُ جُنُودَ رَبِّکَ إِلاّ هُوَ»و اگر گاهی سخن از تعداد به ظاهر اندک آنان است،نظیر آیه «عَلَیْها تِسْعَهَ عَشَرَ»که می فرماید:مأموران دوزخ نوزده نفرند،دلایل دیگری دارد،نه آنکه به خاطر نداشتن نیرو باشد. فرشتگان،اطاعت مطلق از خداوند دارند و هر چه را مأمور شوند انجام می دهند و هرگز نافرمانی ندارند. «لا یَعْصُونَ اللّهَ ما أَمَرَهُمْ وَ یَفْعَلُونَ ما یُؤْمَرُون آنان بر فرمان خداوند پیشی نمی گیرند و فقط فرمان او را عمل می کنند. «لا یَسْبِقُونَهُ بِالْقَوْلِ وَ هُمْ بِأَمْرِهِ یَعْمَلُونَ» اطاعت آنان آگاهانه و بر اساس تقوای الهی است و در اطاعت،کار خاصّی را گزینش نمی کنند،بلکه هر کاری که به آنان محوّل شود انجام می دهند. «یَخافُونَ رَبَّهُمْ مِنْ فَوْقِهِمْ وَ یَفْعَلُونَ مایُؤْمَرُونَ» * پیامبر اسلام فرمود: آفرینش فرشتگان،همه از نور است. «ان الله عز و جل خلق الملائکه من النور» و خداوند هیچ موجودی را به اندازه فرشتگان نیافریده است. «ما من شیء مما خلق الله اکثر من الملائکه» 🍃🌸 پیام ها : 1- فرشتگان بدون اذن خداوند کاری انجام نمی دهند. تَنَزَّلُ الْمَلائِکَهُ ... بِإِذْنِ رَبِّهِمْ 2- تقدیر امور در شب قدر،با نزول و حضور فرشتگان صورت می گیرد. تَنَزَّلُ الْمَلائِکَهُ ... مِنْ کُلِّ أَمْرٍ 3- تقدیر امور در شب قدر،گوشه ای از ربوبیّت الهی است. «بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ کُلِّ أَمْرٍ» 🌸🍃〰〰〰〰〰〰〰 🌿✨ با ما همراه باشید در👇👇 🌸🍃 ✨🍃 🌿✳️ @hekmatkhoban 🌾☘
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
〰〰〰〰🌸🍃 قرائتی الله تعالی : آیاتی از قالَ فَالْحَقُّ وَ الْحَقَّ أَقُولُ «84» لَأَمْلَأَنَّ جَهَنَّمَ مِنْكَ وَ مِمَّنْ تَبِعَكَ مِنْهُمْ أَجْمَعِينَ «85» (خداوند) فرمود: به حقّ سوگند و حقّ مى‌گويم: كه جهنّم را از تو و تمام كسانى كه از تو پيروى كنند پر خواهم كرد. قُلْ ما أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍ وَ ما أَنَا مِنَ الْمُتَكَلِّفِينَ «86» (اى پيامبر! به مردم) بگو: من از شما (به خاطر رسالتم) هيچ پاداشى طلب نمى‌كنم و من اهل تكلّف نيستم. إِنْ هُوَ إِلَّا ذِكْرٌ لِلْعالَمِينَ «87» وَ لَتَعْلَمُنَّ نَبَأَهُ بَعْدَ حِينٍ «88» او جز تذكّرى براى جهانيان نيست. و خبرش را پس از مدّتى خواهيد دانست. 🍃🌸 نکته ها : رابطه ميان گوينده و گفتار چهار نوع است: الف) هم گوينده باطل است، هم سخن باطل است. ب) گوينده بر باطل است، ولى سخن حقّى مى‌گويد. ج) گوينده بر حقّ است ولى حرفش باطل است. د) هم گوينده حقّ است و هم كلام او حقّ است. خداوند، هم خودش حقّ است و هم سخنش حقّ است. «قالَ فَالْحَقُّ وَ الْحَقَّ أَقُولُ» در آغاز اين سوره، سخن از ذكر به ميان آمد، «ص وَ الْقُرْآنِ ذِي الذِّكْرِ» در پايان سوره نيز از ذكر اين گونه ياد شده است: «إِنْ هُوَ إِلَّا ذِكْرٌ لِلْعالَمِينَ» مراد از تكلّف كه پيامبر آن را از خود نفى مى‌كند، آن است كه من سخنانم روشن و منطقى است و چيزى را بر شما تحميل نمى‌كنم. «ما أَنَا مِنَ الْمُتَكَلِّفِينَ» چنانكه در ذيل آيه 67 اين سوره: «قُلْ هُوَ نَبَأٌ عَظِيمٌ» گفتيم، بر اساس روايات مراد از «نَبَأٌ عَظِيمٌ» خبر ولايتِ علىّ بن ابى‌طالب عليهما السلام است كه آيه پايانى سوره نيز همانند آنجا، از ضميرِ «هو» استفاده كرده و مى‌فرمايد: اين خبر پس از مدّتى آشكار گشته و از آن آگاه مى‌شويد. «إِنْ هُوَ إِلَّا ذِكْرٌ لِلْعالَمِينَ وَ لَتَعْلَمُنَّ نَبَأَهُ بَعْدَ حِينٍ» جالب آنكه در آيات ديگر نيز مزد رسالت پيامبر، مودّت اهل‌بيت ذكر شده و در اين آيات نيز پس از نفى مزد مادّى بر رسالت، به اين امر توجّه شده است. 🍃🌸 پیام ها : 1- خداوند جز حقّ نمى‌گويد. (مقدّم شدن كلمه‌ى «حق» بر «اقول» نشانه‌ى آن است كه او جز حقّ نمى‌گويد). «وَ الْحَقَّ أَقُولُ» 2- در برابر تأكيد اهل باطل، شما نيز با جدّيت سخن بگوييد. شيطان گفت: لَأُغْوِيَنَّهُمْ‌ ... خداوند فرمود: «لَأَمْلَأَنَّ جَهَنَّمَ» 3- در قيامت، رهبران كفر و پيروانشان در يك جا جمع خواهند شد. «جَهَنَّمَ مِنْكَ وَ مِمَّنْ تَبِعَكَ» 4- شيطان جسم دارد زيرا پر شدن جهنّم در صورتى است كه ابليس داراى جسم باشد. «لَأَمْلَأَنَّ» 5- مبلّغ بايد بى‌توقّعى خود را به مردم اعلام كند. «قُلْ ما أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍ» 6- شرط توفيق در تبليغ، توقّع نداشتن از مردم است. «قُلْ ما أَسْئَلُكُمْ» 7- پيامبران، نه تنها توقّع مادّى، بلكه هيچ گونه انتظارى از مردم نداشتند. «مِنْ أَجْرٍ» 8- يكى از شرايط توفيق در تبليغ، نداشتن تكلّف است. (مؤمن، در عمل و سخن و معاشرت، خود و ديگران را به زحمت نمى‌اندازد). «ما أَنَا مِنَ الْمُتَكَلِّفِينَ» تصنع و تكلّف و ظاهرسازى عملى ناپسند و مذموم است. 9- كسى مى‌تواند جهان را آزاد كند كه خود گرفتار قيود و عادات و رسوم ساختگى نباشد. «ما أَنَا مِنَ الْمُتَكَلِّفِينَ إِنْ هُوَ إِلَّا ذِكْرٌ لِلْعالَمِينَ» 10- رسالت قرآن جهانى و فرا ملّيتى است. «ذِكْرٌ لِلْعالَمِينَ» 11- قرآن كتاب بيدارى و هشيارى است. «ذِكْرٌ لِلْعالَمِينَ» 12- انسان بدون قرآن در معرض انواع غفلت‌ها و نسيان‌هاست. «إِنْ هُوَ إِلَّا ذِكْرٌ لِلْعالَمِينَ» 13- بشر در آينده از اخبار مهم قرآن (پيرامون تحقّق وعده‌ها و پيروزى متّقين و صالحين) آگاه خواهد شد. «لَتَعْلَمُنَّ نَبَأَهُ بَعْدَ حِينٍ» 🍃🌸〰〰〰〰〰〰〰〰 🌿✨ با ما همراه باشید در👇👇 🌸🍃 ✨🍃 🌿✳️ @hekmatkhoban 🌾☘
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 اگر اعتقاد دارید که خدا هست و روز حساب و کتابی وجود دارد پس آن چنان باشید که در روز قیامت در پیش روی شهیدان ( آن عزیزانی که برای اسلام جان خود را فدا کردند ) سر به زیر نباشید . همیشه خدا را در کارهای‌تان ناظر بدانید و قبل از هر کاری فکر کنید که از این کار آیا خدا راضی هست یا نه و تلاش کنید که جامعه خودتان را به سمت و سوی الهی ببرید . 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 امام خامنه ای حفظه الله تعالی : پروردگارا! شبهای ماه رمضان شد، روزهای ماه رمضان درنوردیده شد و ما نمیدانیم که در این روزها و شبهائی که گذشت، چه مقدار توانستیم ظرف وجود خودمان را از رحمت تو، از عنایت تو لبریز کنیم: «إن لَم تَکُن رَضِیتَ مِنّا فَالآنَ فَارضِ مِنّا»؛ پروردگارا! اگر تا این لحظه ما نتوانسته‌ایم رضایت و خشنودی تو را کسب کنیم، درخواست و تمنا میکنیم که در همین لحظه رضایت خودت را شامل حال ما بفرما. ۱۳۸۹/۰۶/۱۴ 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره: اگر جلوی خود را در ارتکاب معاصی نگیریم، حالمان به انکار و و استهزا به آیات الهی و یا به جایی می‌رسد که از رحمت خدا ناامید می‌شویم. 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 حدیث روز :  رسول خدا صلى الله علیه و آله :  ان ابواب السماء تفتح فى اول لیلة من شهر رمضان و لا تغلق الى اخر لیلة منه؛ درهاى آسمان در اولین شب ماه رمضان گشوده مىشود و تا آخرین شب آن بسته نخواهد شد.     بحار الانوار، ج 93، ص 344 🍃🍃🍃 باز شد اول ماه رمضان درهای آسمان بسته نمی شود درها،تا شب آخـر آن لَهُ مَقالِیـدُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ ، بـدان بیچاره آنکه محـروم شد ز مـاه رمضان 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 اَللّهُمَ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وال مُحَمَّدٍ وَعَجِّلْ فَرَجَهُمْ 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 🌿✨ با ما همراه باشید در👇👇 🌸🍃 ✨🍃 🌿✳️ @hekmatkhoban 🌾☘
r-28_02.wma
1.01M
👆👆👆 قسمت دوم دعای روز بیست و هشتم 🌿✨ با ما همراه باشید در👇👇 🌸🍃 ✨🍃 🌿✳️ @hekmatkhoban 🌾☘
d2130be265de59e0edf91b75e1687f2e9bd3607a.mp3
1.59M
🎵راهکاری برای با یک ویژگی در انسان ➕نکته‌ای درباره تربیت فرزند 🌿✨ با ما همراه باشید در👇👇 🌸🍃 ✨🍃 🌿✳️ @hekmatkhoban 🌾☘