eitaa logo
حکمت و حکومت
220 دنبال‌کننده
382 عکس
150 ویدیو
9 فایل
محور پیامهای این کانال حکمت، حکومت و خصوصا حکمتهایی که در حکومت به کار آید(تفسیر الهیاتی سیاست) ادمین: @sjfadak (سجاد فدک طلبه درس خارج شهر مقدس قم و دانشجوی دکتری فقه سیاسی)
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸آموزه های دین برای تداوم ارتباطات انسانی و ایمانی - بخش دوم 🔹 اصل عیب پوشی: امام على عليه السلام: به خاطر عيب هايى كه در خود مى دانى، عيب برادرت را بپوشان. امام باقر عليه السلام: مؤمن در برابر مؤمن وظيفه دارد كه هفتاد گناه بزرگ او را بپوشاند. 🔹 اصل مدارا امام علی (ع): با مردم مدارا کن تا از برادری آنها بهره مند شوی امام علی (ع): سلامت دین و دنیا در مدارا با مردم است پیامبر (ص): مدارا کردن با مردم نصف ایمان است و نرمی و مهربانی کردن با آنان نصف زندگی است 🔹 اصل تغافل: یعنی فهمیدن ولی به روی خود نیاوردن امام على عليه السلام : هر كس كه نسبت به بسيارى چيزها بى توجهى و چشم پوشى نكند، زندگيش ناگوار شود. [غرر الحكم : 9149] امام باقر عليه السلام: درستىِ وضع زندگى و معاشرت با مردم، پيمانه پُرى را مانَد كه دو سوم آن توجّه و هوشيارى است و يك سومش ناديده گرفتن.[بحار الأنوار : 74/167/34.] 🔹 اصل تواضع: امام علی (علیه السلام) فرمود: نتیجه تواضع و فروتنی، محبت و دوستی است. «تصنیف غررالحکم، ص 249، ح 5179» امام علی (علیه السلام) فرمود: شریفترین خصلت‌های اخلاقی، تواضع، حلم و بردباری و نرم خویی هستند. 🔹طولانی نکردن قهر و جدایی پيامبر خدا صلى الله عليه و آله: كسى كه يك سال از برادرش قهر كند، اين كار مانند ريختن خون اوست. پيامبر خدا صلى الله عليه و آله: اى ابوذر! از قهر كردن با برادرت بپرهيز؛ زيرا با وجود قهر بودن عمل پذيرفته نمى شود.
از منظر علامه طباطبایی 🔸شدیدترین لحن خداوند در مورد کدام گناهان کبیره است؟ چرا؟ خداى سبحان در اين آيات(۲۷۵-۲۷۹ سوره بقره) در امر ربا خوارى شدتى به كار برده كه در باره هيچ يك از فروع دين اين شدت را به كار نبرده است مگر يك مورد كه سخت‌گيرى در آن نظير سخت‌گيرى در امر ربا است، و آن تولّی دشمنان دین(دوستی و سرپرست گرفتن دشمنان دین) و اما بقيه گناهان كبيره هر چند قرآن كريم مخالفت خود را با آنها اعلام نموده و در امر آنها سخت‌گيرى هم كرده، و ليكن لحن كلام خدا ملايم‌تر از مساله ربا و دوستی و حكومت دادن دشمنان خدا بر جامعه اسلامى است و حتى لحن قرآن در مورد" زنا "و" شرب خمر "و" قمار "و " ظلم "و گناهانى بزرگتر از اين، چون كشتن افراد بى‌گناه، ملايمتر از اين دو گناه است. و اين نيست مگر براى اينكه فساد آن گناهان از يك نفر و يا چند نفر تجاوز نمى‌كند، و آثار شومش تنها به بعضى از ابعاد زندگانى را در بر مى‌گيرد و آن عبارت است از فساد ظاهر اجتماع، و اعمال ظاهرى افراد، به خلاف ربا و حكومت بى‌دينان كه آثار سوئش بنيان دين را منهدم مى‌سازد، و آثارش را به كلى از بين مى‌برد و نظام حيات را تباه مى‌سازد، و پرده‌اى بر روى فطرت انسانى مى‌افكند، و حكم فطرت را ساقط مى‌كند، و دين را به دست فراموشى مى‌سپارد. 🔹[آثار مخرب تولی دشمنان دین] جريان تاريخ نيز اين نظريه قرآن را تصديق كرده، و شهادت مى‌دهد كه امت اسلام از اوج عزت به پائين‌ترين درجه ذلت نيفتاد، و مجد و شرفش به غارت نرفت و فاقد مال و عرض و جان خود نشد، مگر وقتى كه در امر دين خود سهل‌انگارى كرد، و دشمنان دين را دوست خود گرفته، زمام امر حكومت خود را به دست ايشان سپرد و كارش به جايى رسيد كه نه مالك مرگ خود بود، و نه مالك زندگى‌اش، نه اجازه مى‌يافت تا بميرد و نه فرصت پيدا مى‌كرد تا از مواهب و نعمتهاى زندگانى برخوردار گردد، لذا دين از ميان مسلمانان رخت بر بست، و فضائل انسانی از ميان آنان كوچ نمود. 🔹[ربا منشأ جنگ های جهانی] رباخواران به جمع كردن اموال و انباشتن ثروت پرداختند و در راه به دست آوردن جاه و مقام با يكديگر مسابقه گذاشتند، و همين باعث به راه افتادن جنگهاى جهانى شد، و جمعيت دنيا به دو دسته تقسيم گرديده و رو بروى هم ايستادند، يك طرف ثروتمندان مرفه، و طرف ديگر استثمار شدگان بدبختى كه همه چيزشان به غارت رفته بود، و اين جنگهاى جهانى بلائى شد كه كوه‌ها را از جاى كند، و زلزله در زمين افكند انسانيت را تهديد به فنا كرد 📚 تفسیر المیزان، ج۲، ص ۴۳۲
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸وصیتهایی از امام صادق ع به شیعیان 🔹[هدف اصلی ابلیس] يَا عَبْدَ اَللَّهِ لَقَدْ نَصَبَ إِبْلِيسُ حَبَائِلَهُ فِي دَارِ اَلْغُرُورِ فَمَا يَقْصِدُ فِيهَا إِلاَّ أَوْلِيَاءَنَا وَ لَقَدْ جَلَّتِ اَلْآخِرَةُ فِي أَعْيُنِهِمْ حَتَّى مَا يُرِيدُونَ بِهَا بَدَلا وصيت امام صادق(عليه السّلام)بعبد الله بن جندب: يا عبد الله،شيطان دامهاى خود را در دنيا گسترده و هدف او اولياء و دوستان ما هستند،آنچنان آخرت در نظر دوستان ما بزرگ و با اهميت است كه هرگز چيز ديگرى را بجاى آن نمى‌پذيرند 🔹[تکلیف روزانه هر شیعه] حَقٌّ عَلَى كُلِّ مُسْلِمٍ يَعْرِفُنَا أَنْ يَعْرِضَ عَمَلَهُ فِي كُلِّ يَوْمٍ وَ لَيْلَةٍ عَلَى نَفْسِهِ فَيَكُونَ مُحَاسِبَ نَفْسِهِ فَإِنْ رَأَى حَسَنَةً اِسْتَزَادَ مِنْهَا وَ إِنْ رَأَى سَيِّئَةً اِسْتَغْفَرَ مِنْهَا لِئَلاَّ يَخْزَى يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ لازم است براى هر كس كه عارف بحق ما است عمل خود را در هر شب و روز رسيدگى كند و از خود حساب بخواهد.اگر كار خوبى مشاهده كرد اضافه كند و اگر گناهى انجام داده بود از آن استغفار نمايد تا روز قيامت خوار نشود 🔹[طریقه مستجاب الدعوه شدن] يَا اِبْنَ جُنْدَبٍ لَوْ أَنَّ شِيعَتَنَا اِسْتَقَامُوا لَصَافَحَتْهُمُ اَلْمَلاَئِكَةُ وَ لَأَظَلَّهُمُ اَلْغَمَامُ وَ لَأَشْرَقُوا نَهَاراً وَ لَأَكَلُوا مِنْ فَوْقِهِمْ وَ مِنْ تَحْتِ أَرْجُلِهِمْ وَ لَمَا سَأَلُوا اَللَّهَ شَيْئاً إِلاَّ أَعْطَاهُمْ پسر جندب،اگر شيعيان ما استقامت بورزند ملائكه با آنها مصافحه خواهند نمود و ابر بر سرشان سايه ميافكند و روزهاى روشن و تابان دارند و از بالا و پائين نعمت بر آنها فرو ميريزد و هر چه از خدا بخواهند بايشان مى‌بخشد 🔹[دو چیز را کم کن: خواب شب و سخن روز] أَقِلَّ اَلنَّوْمَ بِاللَّيْلِ وَ اَلْكَلاَمَ بِالنَّهَارِ فَمَا فِي اَلْجَسَدِ شَيْءٌ أَقَلُّ شُكْراً مِنَ اَلْعَيْنِ وَ اَللِّسَانِ فَإِنَّ أُمَّ سُلَيْمَانَ قَالَتْ لِسُلَيْمَانَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ يَا بُنَيَّ إِيَّاكَ وَ اَلنَّوْمَ فَإِنَّهُ يُفْقِرُكَ يَوْمَ يَحْتَاجُ اَلنَّاسُ إِلَى أَعْمَالِهِمْ پسر جندب هر چه ميتوانى خواب شب و صحبت كردن روز را كم كن.در بدن انسان عضوى كمتر شكرگزارتر از چشم و زبان نيست مادر سليمان به فرزندش گفت پسرم،بپرهيز از خواب چون خواب ترا محتاج و نيازمند ميكند در روزى كه مردم باعمال خود نياز دارند. بحار الأنوار، ج ۷۵، ص ۲۷۹(گزیده ای از متن حدیث)
10.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
استاد مؤیدی: 🔸موج عجیبی به جهان بشریت افتاده‌است خدا آن زیرزیرها دارد کارهایی می‌کند؛ موج عجیبی به جهان بشریت افتاده‌است. تا به حال، غلبه، با بُعد طبیعیِ انسان‌ها بوده‌است، اما آرام‌آرام، در اثر خون‌های پاک، این اوضاع دارد حاشیه می‌گیرد. پرده ها از فطرت ها دارد کنار می رود.
🔸دلالتهای سوره نصر برای عملیات وعد الصادق 🔹اذا جاء نصر الله و الفتح وقوع عملیات وعد الصادق نمایانگر یاری پروردگار و مرحله ای از فتح و پیروزی بود 🔹و رأیت الناس یدخلون فی دین الله أفواجا نتیجه این بروز پیروزی این شد: گسترش عجیب اعتراضات علیه رژیم صهیونیستی علیرغم کاهش تلفات فلسطینی ها و کاهش حملات اسرائیل همراه با بروز نشانه های ورود به دین خدا به صورت اسلام فطری و اسلام محمدی(ص) 🔹فسبح بحمد ربک از آنجا که با این پیروزی، قدرت و هیبت شرک و طاغوت در دلها شکسته میشود و قدرت توحید و ایمان آشکار میشود تسبیح و تحمید پروردگار مناسبت بیشتری می یابد. یعنی خدا را از هر نقص و ضعف مبرا بدان و او را به واسطه قدرت و کمالاتش ستایش کن. 🔹و استغفره همه کمالات را از خدا دیدن ملازم است با اینکه خود را دارای نقص بشماریم و اظهار تقصیر و فقر کنیم و به قدرت ها و امکانات خود تکیه نکنیم. 🔹إنه کان توابا در چنین حال قلبی که به جای فخرفروشی و غرور در موقعیت پیروزی، در برابر خداوند اظهار بندگی و عجز میکنیم، موجب جلب رحمت خاصه الهی میشود از این جهت است که خداوند را بسیار پذیرا خواهیم یافت و راه قرب الی الله را گشوده می یابیم
🔸شفاعت حسنه و شفاعت سیئه من يشفع شفاعة حسنة يكن له نصيب منها و من يشفع شفاعة سيئة يكن له كفل منها و كان الله على كل شيء مقيتا ﴿۸۵﴾ هر كس وساطت پسنديده اى كند، بهره اى از آن براى او خواهد بود، و هر كس وساطت ناپسندى كند سهمى از [گناه و وبال] آن براى او خواهد بود؛ و خدا همواره نگهبان بر هر چيزى است(نساء: ۸۵) یک نوع از شفاعت در قرآن، شفاعت قبل از عمل است یعنی تأثیر گذاشتن بر عمل دیگری. دو چهره مشهور فوتبالی، وحید شمسایی و علی دایی این نوع شفاعت را در هر دو صورتش محقق کرده اند یکی به صورت شفاعت حسنة و دیگری به صورت شفاعت سیئة یکی بهره مند و شریک شده است در عفاف جامعه دیگری بهره مند و شریک شده است در بی حیایی جامعه معمولا شهرت ملازم است با این نوع شفاعت. از این جهت امتحان سخت و حساسی است.
🔸وقایع فلسطین تسریع کننده «عصر امام خمینی» رهبر معظم انقلاب در اولین سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) مطالب بسیار مهمی فرمودند در خصوص ورود بشر به عصری جدید با خصوصیاتی متمایز و آن را «عصر امام خمینی» نامیدند. جا دارد تحولات مربوط به فلسطین و غزه با توجه به ‌شاخصه های عصر امام خمینی (ره) مورد بازخوانی قرار گیرد: (عباراتی که در گیومه قرار گرفته بیانات رهبر معظم انقلاب است) چند خصوصیت در این دوران هست كه از آن تفكیك‌ناپذیر است: 1⃣ «یكی از این خصوصیتها، گسترش اعتقاد و باورهای مذهبی است... آینده‌ی این حركت، به این ترتیب خواهد بود كه هرجا معنویتی عمیق‌تر و خالص‌تر و سالم‌تر و منطبق‌تر با فطرت بشر باشد، جاذبه‌ی بیشتری برای ملتها خواهد داشت.» 🔺تطبیق ۱: طوفان الاقصی را میتوان مصداق بارز قیام اعتقادی و معنوی دانست که خلوص و مطابقت آن با فطرت برای تمام ملتها شدیدا جاذبه ایجاد کرده است و آنها را به جوش و خروش انداخته است. 2⃣ «خصوصیت دیگر این عصر جدید، معنا بخشیدن به ارزش انسانها و حضور مؤثر توده‌های میلیونی مردم است...قدرتها باید بدانند كه بعد از این، در هیچ جای دنیا، علی‌رغم خواست توده‌های میلیونی مردم، نمی‌شود حكومت را ادامه داد. هرچه این موج در دنیا گسترش پیدا بكند، كار بر سلطه‌های غیر قانونی و ظالمانه و غیر بشری، سخت‌تر خواهد شد.» 🔺تطبیق ۲: حضور توده‌های مردمی در سراسر جهان در حمایت از غزه، عاملی است که هیچ یک از حکومتها نمی توانند آن را در معادلات خود نادیده بگیرند. دولتهای منطقه، دولتهای غربی، دولت آمریکا و دولت غاصب صهیونیستی تحت فشار افکار عمومی قرار گرفته اند و طبیعتا هر دولتی برخلاف اراده عمومی اقدام کند پایه‌های حکومت خود را سست کرده است. و از آنجا که اسرائیل ماهیتا با منطق زور و ظلم متولد شده و ادامه یافته است، این ویژگی عصر جدید نهایتاً به زوال او خواهد انجامید و سرعت زوال او بیش از سایر دولتهاست، زیرا تضاد او با فطرت بشری و حرکت عمومی بارزتر است. 3⃣ «از جمله خصوصیات دیگر عصر جدیدی كه امام بزرگوار و انقلاب ما در سطح جهان به وجود آوردند، عبارت از اصل آزادی از سلطه و تصرف و نفوذ قدرتهای بزرگ است؛ یعنی همان چیزی كه در انقلاب ما، به عنوان اصل «نه شرقی و نه غربی» شناخته شد... اینكه یك ملت، با اتكای به خود و با توكل به خدا، در مقابله با یك قدرت ظالم، به هیچ‌كس و هیچ قدرت اعتماد و اتكا نكند، راهی بود كه ملت ایران به رهبری امام بزرگوار آغاز كردند و امروز در دنیا، این راه بتدریج رهروان زیادی پیدا می‌كند.» 🔺تطبیق ۳: اساس طوفان الاقصی آزادگی و جسارت در برابر قدرت های بزرگ است. فلسطینیان از ابتدای این حرکت می‌دانستند که اسرائیل مستظهر به قدرتهای بزرگ است اما با این حال دست به این قیام طوفانی زدند. مقاومت مثال زدنی ملت فلسطین و حضور و پشتیبانی نهضتهای مقاومت نشان داد که عصر یکه تازی و ترک تازی قدرتهای سلطه گر رو به پایان است. بر این اساس میتوان گفت تحولات فلسطین و غزه به خوبی، درستیِ خصوصیات عصر جدید را نمایان کرد و این تحولات باعث تقویت و تسریع شاخصه های عصر جدید یعنی همان «عصر امام خمینی» خواهد شد ان شاءالله.
8.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
علیرغم اینکه بارها کارشناسان بین الملل و ژئوپلیتیک گوشزد میکنند که لازمه بازیگری بزرگ و رویارویی با قدرت‌های بزرگ برخورداری از بمب هسته‌ای است تا درصدی از بازدارندگی شکل بگیرد، اما به نظر می رسد رهبر معظم انقلاب با پشتوانه مؤلفه های قدرت الهی صورتی از بازیگری را ارائه میدهند که نیازمند چنین پشتوانه هایی نیست. تحلیل این نوع بازیگری فراتر از گزاره های موجود در نظریات روابط بین‌الملل و حتی رئالیسم و نئورئالیسم است. از این جهت است که کارشناسان این حوزه با وجود اینکه متعهد هستند توان تحلیل این نوع بازیگری را ندارند. همچنان که اصل انقلاب اسلامی با توجه به نظریه های انقلابها در علوم سیاسی قابل تحلیل و پیش بینی نبود و لذا غربیها را‌ غافلگیر کرده و به شکست کشانید، همین مسأله در مورد نوع بازیگری در روابط بین‌الملل هم در جریان است. در علوم و فنون مختلف، همه میدانند که «تحلیل» فرایندی به مراتب آسانتر از «طراحی» است. رهبران جبهه مقاومت در حال طراحی و اجرای معادلات بین المللی بدیعی هستند که هاضمه تحلیلی غرب توان تحلیل درست آن را ندارد و لذا مرتب دچار خطا میشود. فرایند بیرون کردن غربی ها و اسرائیلی ها از منطقه با معادلاتی صورت می‌گیرد که به تعبیر قرآن «من حیث لم یحتسبوا» است و قدرتهای خودشان هم در این شکست به کار گرفته می‌شود!(یخربون‌ بیوتهم بأیدیهم): هو الذي أخرج الذين كفروا من أهل الكتاب من ديارهم لأول الحشر ما ظننتم أن يخرجوا و ظنوا أنهم مانعتهم حصونهم من الله فأتاهم الله من حيث لم يحتسبوا و قذف في قلوبهم الرعب يخربون بيوتهم بأيديهم و أيدي المؤمنين فاعتبروا يا أولي الأبصار ﴿حشر: ۲﴾
🔸عامل مست کننده روح که کمتر کسی میتواند با داشتن آن مست نشود! اميرالمؤمنين در نهج‏البلاغه‏ مي‏فرمايد: «فَاتَّقوا سَکراتِ النِّعْمَةِ وَ احْذَروا بَوائِقَ النِّقْمَةِ» (فيض الاسلام، خطبه 151) از مستيهاي نعمت بترسيد. تنها شراب نيست که مست‏کننده است، خيلي چيزهاي ديگر هم مست‏کننده است، با اين تفاوت که مست‏کنندگي شراب جنبه جسماني دارد يعني تأثيري روي بدن و اعصاب مي‏گذارد و لهذا در همه افراد يکسان اثر مي‏گذارد ولي يک چيزهاي ديگري است که روي جسم اثر نمي‏گذارد، مستقيم روي روح انسان اثر مي‏گذارد و قهراً بستگي به روحها پيدا مي‏کند؛ روحهاي ضعيف بسا هست با ذره‏اي از اين امور از خود بي‏خود مي‏شوند، گويي عقل از سر اينها مي‏پرد، چرا؟ براي اينکه من دارم، من ماهي اين‏قدر درآمد دارم، من فلان چيز را دارم. همين دارم‏ها مستي و سکر مي‏آورد. اين است که حضرت مي‏فرمايد بترسيد از مستي نعمتها که نعمتهاي الهي شما را مست نکند؛ و کمتر کسي است که نعمت او را مست نکند، يعني عقلش باز سر جاي خودش باقي باشد و آن حالت بي‏هوشي در او پيدا نشود. اين مستيها و غرورها براي مردم پيدا مي‏شود. يکي از غرورها اين است- قبلًا اشاره کرديم- که روآوردن نعمتها به خود را دليل يک نوع شايستگي معنوي و يک شايستگي ذاتي مي‏شمارند که اگر شما مي‏بينيد ما اينها را داريم، لياقتش را داريم که داريم، آدمي که لياقت نعمت خدا را در دنيا دارد، همان هم لياقت نعمت خدا را در آخرت دارد، و آن که در اين دنيا لياقت نعمت خدا را نداشته است در آخرت هم نخواهد داشت. شهید مطهری - آشنایی با قرآن ج۸- ص ۳۱۹
حکمت و حکومت
🔸عامل مست کننده روح که کمتر کسی میتواند با داشتن آن مست نشود! اميرالمؤمنين در نهج‏البلاغه‏ مي‏فرماي
ممکن است ابهام ایجاد شود که چطور شهید مطهری می گوید کمتر کسی است که نعمتهای الهی او را مست نکند؟! در حالیکه انسانها همگی در نعمتهای الهی غوطه ورند با این وجود، آیا اکثریت مردم مست و مغرور نعمت هستند؟! 🔹پاسخ اولیه و ساده این است که بگوییم منظور ایشان از مستی نعمت، نعمت بسیار زیاد و رفاه و ثروت فراوان است که به وضوح مشاهده میکنیم در زمانه ما، بسیاری از ثروتمندان و مرفهین دچار مستی و غرور میشوند مشابه آن غرور و نخوتی که نماد آن در قرآن، قارون است و او را متصف میکند به صفاتی همچون بغی، فرح، فساد و فخرفروشی. فرح در آیه قران را میتوان با همین مستی در روایت امیرمومنان(ع) تطبیق داد. بنابراین منظور شهید مطهری غیر از این طبقه نیست. 🔹اما پاسخ عمیقتری برای این پرسش متصور است. می توان گفت حقیقتا اکثر انسانها دچار مستی نعمت هستند و اختصاصی به طبقه خیلی مرفه ندارد! با این توضیح که مستی روح، دارای مراتب است. ضعف و قوت دارد. آن طبقه از مرفهین، سطح بالایی از مستی برخوردار میشوند ولی غیر از آن طبقه هم دچار مرتبه ای از مستی میشوند. یعنی انسانها معمولا به میزانی که برخوردار از نعمت میشوند دچار احساس استغنا(بی نیازی) هم می شوند و بالتبع به اندازه ای که از احساس فقر(که محور رابطه خالق و مخلوق است) فاصله میگیرند دچار طغیان و مستی میشوند. آیات سوره علق به این اصل اشاره دارد: کلَّا إِنَّ الْإِنْسَانَ لَيَطْغَى ﴿۶﴾أَنْ رَآهُ اسْتَغْنَى ﴿۷﴾ و کمتر انسانهایی هستند که برخوردار از نعمت بشوند ولی حالت فقر و اضطرارشان نسبت به خداوند کم نشوند و به همین میزان که حالت فقر انسان کاسته شود حالت طغیان و مستی روح بیشتر میشود. این مطلب، پیشتر در پیامهای متعددی، توضیح داده شده است از جمله در یادداشتی با عنوان "بیماری کرونا درمانگر بیماری استغنا"
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
استاد مؤیدی: اینها (صهیونیست‌ها) خیلی درّنده‌تر و وحشی‌تر از اینی هستند که ما می‌بینیم.