3⃣7⃣ فلسفه وحی (تعلیم آموختن به انسان)
#عکس_نوشت
🔹آفرینش انسان
از پرورش او جدا نیست.🔹
💠 خدا کسی است که انسان را از خون بستهای خلق کرده. یک سلول، برای اینکه به انسان تبدیل بشود، باید پرورش پیدا بکند؛ به تدریج مسیر تکامل را طی بکند. این سلول تکثیر میشود، تبدیل میشود به خون بسته. باز هم تکثیر میشود، تبدیل میشود به مضغه. مضغه گوشتی است که حالت جویده مانند دارد. باز هم تکثیر میشود، تبدیل میشود به استخوانها. باز هم تکثیر میشود، گوشت و پوست روی آن استخوانها را میگیرد و انواع جهاز: جهاز هاضمه، جهاز عصبی، جهاز گردش خون، همه ایجاد میشود. همینطور پرورش و تکامل پیدا میکند تا یک انسان بینای شنوا به دنیا میآید.
آفریدن انسان از پرورش دادن آن سلول، جدا نیست. پس قطعاً هر کس که آفریدگار انسان است، پروردگار انسان هم هست.
#جلسه_هفتاد_و_سوم
#تدبردرقرآن
#علی_صبوحی
#سوره_علق
#قسمت_اول
هیات مجازی قرآن و ولایت، محلی است برای پاسخ کاربردی به مسایل روزمره زندگی براساس معارف تدبری قرآن و عترت با ارائه استاد علی صبوحی
برای مشاهده محتوا، کافیست با فشردن بر آدرس زیر 👇👇در کانال هیات مجازی عضو شوید.
@heyat_quran
3⃣7⃣ فلسفهی وحی (تعلیم آموختن به انسان)
#گزیده_متن
💠 چرا باید قرآن نازل شود؟ چرا باید از آسمان وحی، تعالیمی برای بشر فرستاده شود؟ چرا باید خدا به انسان چیزهایی را یاد بدهد؟ چون خدا آموزگار ماست.
چرا او آموزگار ماست؟ چون پروردگار ماست.
چرا او پروردگار ماست؟ چون آفریدگار ماست.
فلسفهی وحی این است که خدا هم آفریدگار است، هم پروردگار است، هم آموزگار.
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
🔹اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ ﴿۱﴾
خدا به پیغمبرش دستور میدهد بخوان به اسم پروردگارت، همانی که آفریدگار است.
🔹خَلَقَ الْإِنْسَانَ مِنْ عَلَقٍ ﴿۲﴾
«انسان را از خون بسته آفریده».
همان کسی که انسان را از خون بسته آفریده، که او پروردگار تو هم هست.
آفریدن انسان از پرورش دادن آن سلول، آن خون بسته، جدا نیست. پس هر کس که آفریدگار انسان است، حتماً پروردگار انسان هم هماوست. و هر کس که پروردگار انسان است، الا و لابد باید آموزگار انسان هم باشد. این فلسفهی وحی است.
#جلسه_هفتاد_و_سوم
#تدبردرقرآن
#علی_صبوحی
#سوره_علق
#قسمت_اول
هیات مجازی قرآن و ولایت، محلی است برای پاسخ کاربردی به مسایل روزمره زندگی براساس معارف تدبری قرآن و عترت با ارائه استاد علی صبوحی
برای مشاهده محتوا، کافیست با فشردن بر آدرس زیر 👇👇در کانال هیات مجازی عضو شوید.
@heyat_quran
3⃣7⃣ فلسفهی وحی
#عکس_نوشت
🔹خدا به وسیلهی قلم وحی حقایقی را نوشت تا به انسان چیزهایی را که نمیدانست بیاموزد.🔹
🔹اقْرَأْ وَرَبُّكَ الْأَكْرَمُ ﴿۳﴾
«بخوان و پروردگار تو کریمتر است».
یعنی کریمتر از آن است که انسان را خلق کند، و او را به حال خود رها کند.
کریمتر از آن است که انسان را با این سؤالها بخواهد رها بکند که: از کجا آمدهام؟ آمدنم بهر چه بود؟ به کجا میروم آخر؟
🔹الَّذِي عَلَّمَ بِالْقَلَمِ ﴿۴﴾
«کسی که با قلم آموخت». او معلم است، آموزگار است.
کریم بودن او به آفریدگار بودن و پروردگار بودن اوست، اما کریمتر بودن او به آموزگار بودن اوست.
🔹عَلَّمَ الْإِنْسَانَ مَا لَمْ يَعْلَمْ ﴿۵﴾
خدا به وسیلهی قلم وحی حقایقی را نوشت تا به انسان چیزهایی را که نمیدانست بیاموزد.
«اقْرَأْ» که در ابتدای سوره میآید خطاب به پیغمبر خدا، یعنی بخوان از روی همان متنی که خدای آفریدگارِ پروردگارِ آموزگار، آن متن را نوشته تا به انسان آنچه را که نمیداند بیاموزد.
#جلسه_هفتاد_و_سوم
#تدبردرقرآن
#علی_صبوحی
#سوره_علق
#قسمت_اول
هیات مجازی قرآن و ولایت، محلی است برای پاسخ کاربردی به مسایل روزمره زندگی براساس معارف تدبری قرآن و عترت با ارائه استاد علی صبوحی
برای مشاهده محتوا، کافیست با فشردن بر آدرس زیر 👇👇در کانال هیات مجازی عضو شوید.
@heyat_quran
4⃣7⃣ طغیان انسان در برابر خداوند کریم
برای مشاهده ویدیو به آدرس زیر مراجعه نمایید 👇
https://www.aparat.com/v/mWwK3
#جلسه_هفتاد_و_چهارم
#تدبردرقرآن
#علی_صبوحی
#سوره_علق
#قسمت_دوم
هیات مجازی قرآن و ولایت، محلی است برای پاسخ کاربردی به مسایل روزمره زندگی براساس معارف تدبری قرآن و عترت با ارائه استاد علی صبوحی
برای مشاهده محتوا، کافیست با فشردن بر آدرس زیر 👇👇در کانال هیات مجازی عضو شوید.
@heyat_quran
4⃣7⃣طغیان انسان در برابر خداوند کریم
#گزیده_متن
💠خدا که آفریدگار ماست، به همان دلیل که آفریدگار ماست، پروردگار ما هم هست. و پروردگار یکی از شئوناتش آموزگار بودن است و خدا برای تحقق آموزگار بودن خودش به وسیلهی قلم وحی، متنی را نوشته و پیغمبر را مبعوث کرده تا آن متن را برای بشر بخواند. یعنی مبعوث کردن پیغمبر به رسالت برای خواندن آیات قرآن، جلوهای است از آموزگار بودن پروردگار، که میخواهد به انسان یاد بدهد چیزهایی را که اگر او یاد نمیداد، انسان به خودی خود آنها را نمیدانست، چون این مسائل غیبی هستند.
💠 اما یک سؤال: عکسالعمل انسان در مقابل این آموزگار کریم چیست؟ آیا انسان استقبال میکند؟ آیا انسان با میل و علاقه و رغبت به دنبال این است که خدا چه چیزهایی به او آموزش داده؟ متأسفانه اینطور نیست.
🔹كَلَّا إِنَّ الْإِنْسَانَ لَيَطْغَى ﴿۶﴾
هرگز. انسان استقبال نمیکند، رغبت نشان نمیدهد، بلکه طغیان میکند، سرکشی میکند.
#جلسه_هفتاد_و_چهارم
#تدبردرقرآن
#علی_صبوحی
#سوره_علق
#قسمت_دوم
هیات مجازی قرآن و ولایت، محلی است برای پاسخ کاربردی به مسایل روزمره زندگی براساس معارف تدبری قرآن و عترت با ارائه استاد علی صبوحی
برای مشاهده محتوا، کافیست با فشردن بر آدرس زیر 👇👇در کانال هیات مجازی عضو شوید.
@heyat_quran
4⃣7⃣ طغیان انسان در برابر خداوند کریم
#عکس_نوشت
🔹 حقایق عالم محدود به محسوسات نیست🔹
🔹أَنْ رَآهُ اسْتَغْنَى ﴿۷﴾
چون خود را بینیاز میبیند.
💠 انسان خیال میکند که احتیاجی به وحی و آموزههای وحیانی و پروردگاری که آموزگار او باشد ندارد. او فکر میکند هر چیزی را که لازم است بداند میداند، هر چیزی را هم که نمیداند خودش میتواند یاد بگیرد. غافل از اینکه حقایق زیادی در عالم وجود دارد که در پس پردهی غیب نهان است. نه آنها را میشود دید، نه آنها را میشود شنید، نه آنها را میشود لمس کرد و حس کرد، نه آنها را میشود بوئید و نه آنها را میشود چشید. که میخواهد از آن حقایق غیبی عالم ما را خبر بکند؟
💠 به راستی بعد از مرگ ما چه خواهد شد؟ به راستی قبل از اینکه ما به دنیا بیاییم، چه موقعیتی داشتیم؟ هدف از خلقت ما چیست؟ با چگونه زندگی کردنی به چه نتایجی بعد از مرگمان خواهیم رسید؟ اصلاً پس ار مرگ حیاتی وجود دارد یا نه؟ شرط سعادت و نجات در آن حیات پس از مرگ چیست؟ علل و عوامل نابودی و فنا و بدبختی و هلاکت در حیات پس از مرگ ما چیست؟ اینها سؤالاتی است که اگر خدا به ما یاد ندهد و آموزش ندهد، ما به خودی خود یاد نمیگیریم.
#جلسه_هفتاد_و_چهارم
#تدبردرقرآن
#علی_صبوحی
#سوره_علق
#قسمت_دوم
هیات مجازی قرآن و ولایت، محلی است برای پاسخ کاربردی به مسایل روزمره زندگی براساس معارف تدبری قرآن و عترت با ارائه استاد علی صبوحی
برای مشاهده محتوا، کافیست با فشردن بر آدرس زیر 👇👇در کانال هیات مجازی عضو شوید.
@heyat_quran
4⃣7⃣ طغیان انسان در برابر خداوند کریم
#عکس_نوشت
🔹بیش از گذشته اهمیت بدهیم به خواندن و فهمیدن قرآن کریم.🔹
💠 حالا که این آفریدگار، پروردگار ما هست و این پروردگار، شأن آموزگاری خود را با نوشتن وحی و مبعوث کردن یک پیغمبر به اجرا درآورده، ما چطور از تعالیم او استفاده میکنیم؟ آیا ما میخواهیم خدای ناخواسته جزو انسانهای طغیانگر باشیم؟ یا نه، میخواهیم با علاقه، مشتاق، تشنهکامانه به دنبال وحی و یادگرفتن آیات وحی باشیم؟
💠 همهی ما احتیاج داریم به خواندن و فهمیدن قرآن. به تدبر در قرآن.
هیچیک از ما نباید خودمان را از قرآن و تعالیم آن بینیاز ببینیم و گمان کنیم که آنچه را که باید بدانیم میدانیم، آنچه را هم که لازم است بدانیم خودمان میرویم یاد میگیریم. احساس بینیازی از وحی الهی، طغیان انسان در مقابل آن آموزگار بزرگ است؛ یعنی خدا.
پس بیاییم تصمیم بگیریم بیش از گذشته اهمیت بدهیم به خواندن و فهمیدن قرآن کریم.
#جلسه_هفتاد_و_چهارم
#تدبردرقرآن
#علی_صبوحی
#سوره_علق
#قسمت_دوم
هیات مجازی قرآن و ولایت، محلی است برای پاسخ کاربردی به مسایل روزمره زندگی براساس معارف تدبری قرآن و عترت با ارائه استاد علی صبوحی
برای مشاهده محتوا، کافیست با فشردن بر آدرس زیر 👇👇در کانال هیات مجازی عضو شوید.
@heyat_quran
5⃣7⃣ نماز سنگر تبلیغ قرآن
برای مشاهده ویدیو به آدرس زیر مراجعه نمایید 👇
https://www.aparat.com/v/zRbBA
#جلسه_هفتاد_و_پنجم
#تدبردرقرآن
#علی_صبوحی
#سوره_علق
#قسمت_سوم
هیات مجازی قرآن و ولایت، محلی است برای پاسخ کاربردی به مسایل روزمره زندگی براساس معارف تدبری قرآن و عترت با ارائه استاد علی صبوحی
برای مشاهده محتوا، کافیست با فشردن بر آدرس زیر 👇👇در کانال هیات مجازی عضو شوید.
@heyat_quran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
5⃣7⃣ نماز سنگر تبلیغ قرآن
📽 ویدیو کامل
برای مشاهده ویدیو با کیفیت بالاتر به آدرس زیر مراجعه نمایید 👇
https://www.aparat.com/v/zRbBA
#جلسه_هفتاد_و_پنجم
#تدبردرقرآن
#علی_صبوحی
#سوره_علق
#قسمت_سوم
هیات مجازی قرآن و ولایت، محلی است برای پاسخ کاربردی به مسایل روزمره زندگی براساس معارف تدبری قرآن و عترت با ارائه استاد علی صبوحی
برای مشاهده محتوا، کافیست با فشردن بر آدرس زیر 👇👇در کانال هیات مجازی عضو شوید.
@heyat_quran
5⃣7⃣ نماز سنگر تبلیغ قرآن
#عکس_نوشت
🔹آیا رواست نمازی که امر به تقوا بر اساس هدایت است، جلوی اقامه شدنش گرفته شود؟🔹
💠 صحنهی بیاعتنایی انسان به وحی الهی را آیات بعد به تصویر میکشد:
🔹 أَرَأَيْتَ الَّذِي يَنْهَى ﴿۹﴾ عَبْدًا إِذَا صَلَّى ﴿۱۰﴾
آیا توجه کردی به این کسی که نهی میکند بندهای را آن وقتی که نماز میگزارد؟
نماز، ظرف قرائت قرآن کریم است. پیغمبر خدا که از جانب خدا مأمور شد به قرآن خواندن، خدا به ایشان فرمود «إقرأ»: «بخوان»، ایشان برای اینکه دستور خدا را اجرا بکند، آمد که نمازی را اقامه بکند و در قالب نماز شروع کرد به خواندن آیات الهی برای دیگران. حالا یک بندهی خدای دیگری پیدا شده که میخواهد بیاید جلوی پیغمبر را به هنگام نماز خواندن بگیرد.
دیدی آن کسی را که نهی میکند بندهای را (آن بنده منظور پیغمبر است) وقتی که نماز میگزارد.
🔹أَرَأَيْتَ إِنْ كَانَ عَلَى الْهُدَى ﴿۱۱﴾ أَوْ أَمَرَ بِالتَّقْوَى ﴿۱۲﴾
هیچ توجه کردهای اگر این نمازی که این بنده میخواند نشانهی هدایت شدن او و نشانگر امر به تقوا باشد (یعنی او دارد بر اساس هدایت امر به تقوا میکند)،
هیچ توجه کردهاید اگر این مانع شود، در حقیقت جلوی هدایت گرفته شده؟ در حقیقت جلوی امر به تقوا گرفته شده؟ آیا رواست که راه هدایت بسته شود؟ آیا رواست که امر به تقوا ساکت شود؟ آیا رواست که چنین نمازی جلوی انجام شدنش، جلوی اقامه شدنش گرفته بشود؟
#جلسه_هفتاد_و_پنجم
#تدبردرقرآن
#علی_صبوحی
#سوره_علق
#قسمت_سوم
هیات مجازی قرآن و ولایت، محلی است برای پاسخ کاربردی به مسایل روزمره زندگی براساس معارف تدبری قرآن و عترت
@heyat_quran
5⃣7⃣ نماز سنگر تبلیغ قرآن
#گزیده_متن
💠 شما خودتان تحلیل کنید: یک صحنهای است، یک بندهای دارد نماز میخواند، نماز او جلوه دهندهی هدایت الهی است، نماز او امر کنندهی به تقواست، فرد دیگری میخواهد جلوی این نماز را بگیرد، که مکذب هدایت است و پشت کرده به تقوا. نتیجهی چنین صحنهای چه خواهد بود؟ خود خدا باز میکند:
🔹أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى ﴿۱۴﴾
آیا این کسی که میخواهد جلوی این نماز را بگیرد، نمیداند که خدا میبیند؟
🔹كَلَّا لَئِنْ لَمْ يَنْتَهِ لَنَسْفَعًا بِالنَّاصِيَةِ ﴿۱۵﴾
هرگز چنین نیست که خدا او را نبیند. خدا او را میبیند. اگر دست برندارد یعنی اگر بخواهد همچنان مصرانه جلوی نماز پیغمبر را بگیرد، اگر دست برندارد ما پیشانی او را -یعنی موی پیشانی او را- محکم میگیریم.
🔹نَاصِيَةٍ كَاذِبَةٍ خَاطِئَةٍ ﴿۱۶﴾
همان پیشانی دروغگوی خطاکار را. همان پیشانی که روبروی پیغمبر قرار گرفته و میگوید قرآن دروغ است و میخواهد این خطای بزرگ را انجام دهد و آن حضرت را از نماز نهیش بکند.
🔹فَلْيَدْعُ نَادِيَهُ ﴿۱۷﴾
آنوقت برود این اطرافیان خودش را که دارند او را تشویق میکنند صدا بزند. معلوم میشود این فردی که داشته پیغمبر را نهی میکرده، یک عدهای هم او را تشویق میکردند، سر و صدا میکردند، او را ترغیب میکردند به این که جلوی پیغمبر خدا را بگیرد.
🔹سَنَدْعُ الزَّبَانِيَةَ ﴿۱۸﴾
ما هم زبانههای آتش را صدا میزنیم.
و در آیهی آخر (سجده واجب) میفرماید:
🔹كَلَّا لَا تُطِعْهُ وَاسْجُدْ وَاقْتَرِبْ ﴿۱۹﴾
هرگز ای پیغمبر از او تبعیت نکن، هرگز حرف او را قبول نکن و سجده کن و به ما نزدیک شو.
با این ترفند خدا اجازه نمیدهد که نهی پیغمبر به نتیجه برسد. یعنی این فردی که میخواست نماز را به هم بزند، ناکام میماند و اولین سنگر تبلیغ قرآن یعنی نماز فتح میشود. نمازی که علنی بهجا آورده شد، نمازی که نشاندهندهی هدایت پیغمبر بود و نشاندهندهی امر به تقوا بود.
#جلسه_هفتاد_و_پنجم
#تدبردرقرآن
#علی_صبوحی
#سوره_علق
#قسمت_سوم
هیات مجازی قرآن و ولایت، محلی است برای پاسخ کاربردی به مسایل روزمره زندگی براساس معارف تدبری قرآن و عترت با ارائه استاد علی صبوحی
برای مشاهده محتوا، کافیست با فشردن بر آدرس زیر 👇👇در کانال هیات مجازی عضو شوید.
@heyat_quran
5⃣7⃣ نماز سنگر تبلیغ قرآن
#عکس_نوشت
🔹نماز، سنگر تبلیغ قرآن است.🔹
💠 جمعبندی قسمت آخر سوره مبارک علق:
نماز، سنگر تبلیغ قرآن است. نشاندهندهی هدایت و نشاندهندهی تقواست.
انسانهایی که خودشان را از وحی بینیاز میبینند، سعی میکنند در مقابل نماز موضع بگیرند، گارد بگیرند و اجازه ندهند که نماز اقامه شود، چون نماز هدایتکننده است، نماز به تقوا امر کننده است. اینها میخواهند نماز را به نحوی به تعطیلی بکشند و خدا در این آیات، به طور کاملاً حساب شده انسانهایی را که موضع در مقابل نماز دارند تهدید میکند و جلوی محقق شدن خواستهی آنها را میگیرد. این نماز اول یعنی نماز پیغمبر، نه با نهی و بازدارندگی انسان طاغی، بلکه با سجدهی پیغمبر به پایان میرسد.
#جلسه_هفتاد_و_پنجم
#تدبردرقرآن
#علی_صبوحی
#سوره_علق
#قسمت_سوم
هیات مجازی قرآن و ولایت، محلی است برای پاسخ کاربردی به مسایل روزمره زندگی براساس معارف تدبری قرآن و عترت با ارائه استاد علی صبوحی
برای مشاهده محتوا، کافیست با فشردن بر آدرس زیر 👇👇در کانال هیات مجازی عضو شوید.
@heyat_quran
مواجهه قرآنی صحیح با شیوع کرونا ویروس.pdf
132.8K
📣📣📣 راهبردی قرآنی
دیدگاه های قرآنی استاد صبوحی درباره
*مواجهه قرآنی صحیح با پدیده کرونا ویروس*
#راهبردهای_قرآنی
#کرونا_ویروس
#علی_صبوحی
#هیأت_قرآن_و_ولايت
@heyat_quran
*یادداشت قرآنی حجةالاسلام علی صبوحی درباره شیوع ویروس کرونا*
بخش اول
بسم الله الرحمن الرحیم
*خاب الوافدون علی غیرک و خسر المتعرضون إلا لک و أجدب المنتجعون إلا من انتجع فضلک*
سلام و رحمت خدا بر شما
خودم و همه متدبران عزیز قرآن کریم را به ضرورت بهرهمندی از فرصت بسیار ارزشمند ماه رجب توصیه میکنم.
ماه عبادت و ذکر و عبودیت و فکر؛
چنانکه میدانید مساله اول این روزهای جامعه ما، ویروسی به نام کرونا است.
از آسیبهای این ویروس درباره سلامتی مردم عزیزمان به خدا پناه میبریم: *«قل أعوذ برب الفلق من شر ما خلق»* (فلق، ۱)
و چندین برابر بیشتر از فضای جنجالی رسانهها درباره این ویروس نگرانیم و باز هم بر خدا توکل میکنیم، چون معتقدیم که شیطان از این طریق در پی ایجاد حزن و ناامنی در جامعه مومنان است و صد البته نمیتواند به کسی ضرری برساند مگر به اذن خدا، پس باید بر خدا توکل کرد: *«إنما النجوی من الشیطان لیحزن الذین آمنوا و لیس بضارهم شیئا إلا بإذن الله و علی الله فلیتوکل المؤمنون»* (مجادله، ۱۰)
برخی به بهانه این ویروس، می خواهند جنگ کهنه و ساختگی علم و دین را لباس حیات بپوشانند که به خواست خدا ناکام خواهند ماند و به اعتقاد ما شیاطین و یا پیروان ناآگاه ایشان هستند که یا عناد دارند و یا نه الفبای دین را می فهمند و نه الفبای علم را.
به طور قطع نه دین، مخالف بهداشت و درمان و علم پزشکی است و نه علم پیشگیری و درمان، مخالف دعا و توسل و توکل و نگاه توحیدی است.
بالاتر از آن، رعایت بهداشت و توجه به درمان از توصیههای مهم دینی است چه اینکه دانش پزشکی خود از شواهد توحید و نگاه ناب توحیدی است.
بر همین اساس، بعید است عالم بصیر دینی با دانشمند پزشکی بر سر بهداشت و درمان مشکل پیدا کند و یا پزشک متعهد با عالم دینی بر سر توحید و توکل و توسل و دعا و مناجات زاویه پیدا کند.
اما عزیزان از این جنگ نخنما که بگذریم، فضای رسانههای موافق دین را بین دو دیدگاه دینی مردد میبینیم:
۱. برخی با استناد به معارفی مانند *«أینما تکونوا یدرککم الموت و لو کنتم فی بروج مشیدة»* (نساء، ۷۸) بر این باورند که نیازی به احتیاط و مراقبت ویژه در برابر ویروس کرونا نیست، چون اگر قرار بر مردن باشد، هرکجا که باشید و هرقدر هم که بخواهید خودتان را از خطر دور نگه دارید و از خودتان محافظت کنید، باز هم مرگ شما را درک خواهد کرد و گرفتار مرگ خواهید شد.
۲. برخی هم با استناد به معارفی مانند *«لا تلقوا بأیدیکم إلی التهلکة»* (بقره، ۱۹۵) بر این باورند که انسان باید بهطور خاص در برابر ویروس کرونا از خودش محافظت کند و گرنه مصداق «خود را به هلاکت انداختن» است و قطعا حرام؛ لذا در این ایام، خانهنشین شدهاند و دست از انجام امور عادی زندگی کشیدهاند.
به راستی کدام دیدگاه صحیح است؟ بیتردید هر دو معرفت مذکور برخاسته از قرآن و صحیح است و فقط باید حدود و ثغور آن را شناخت.
اگر به سیاق آیه *«أینما تکونوا یدرککم الموت و لو کنتم فی بروج مشیدة»* (نساء، ۷۸) مراجعه کنیم میفهمیم که منظور این است که به بهانه ترس از مرگ از انجام وظیفه الهی خودتان (جهاد) کوتاهی نکنید چون مرگ دست خداست و اگر او بخواهد جان شما را بگیرد، هرجا که باشید و هرقدر هم که از خودتان محافظت کنید باز هم او قادر است بر اینکه جان شما را بستاند.
همچنین اگر به سیاق آیه *«لا تلقوا بأیدیکم إلی التهلکة»* (بقره، ۱۹۵) مراجعه کنیم میفهمیم که منظور این است که با ترک انجام وظیفه (انفاق) خود را به هلاکت نیاندازید.
💠ادامه در بخش دوم...
#راهبردهای_قرآنی
#کرونا_ویروس
#علی_صبوحی
#هیأت_قرآن_و_ولايت
@heyat_quran
*یادداشت قرآنی حجةالاسلام علی صبوحی درباره شیوع ویروس کرونا* بخش دوم
حال اگر این دو دسته از معارف را به طور صحیح بر مسأله کرونا تطبیق دهیم، چنین نتیجه میگیریم:
به بهانه ترس از ابتلا به کرونا از انجام وظیفه الهی خودتان (جهاد اقتصادی از جمله کسب حلال برای اهل و عیال، جهاد فرهنگی، جهاد علمی، جهاد سیاسی، جهاد نظامی و...) سر باز نزنید و کوتاهی نکنید، چون ابتلا به این ویروس و یا خطر مرگ ناشی از ابتلای به آن دست خداست و اگر او بخواهد که بیماری به شما برسد و یا جان شما را بگیرد، هرجا که باشید و هرقدر هم که از خودتان محافظت کنید باز هم او قادر است بر اینکه بیماری یا مرگ را بر شما مسلط کند.
با ترک انجام وظیفه الهیتان (پرهیز از هدر دادن مال و جان و تلاش برای انفاق مال و جان در راه خدا) خود را به هلاکت نیاندازید. هلاکت اصلی این است که شما برای حفظ جان و مال که امانت خداست، کوشش نکنید و خدای نخواسته به خاطر کوتاهی شما از بین برود و توفیق انفاقش در راه خدا به شما نرسد.
نتیجه این که اگر نسبت به حفاظت خود و جامعه از خطرات ناشی از این ویروس بیتفاوت باشیم، غلط است چه اینکه اگر تصمیمات ما (اعم از تصمیمات جمعی و فردی) درباره حفاظت از خودمان در برابر کرونا، منجر به ترک انجام وظایف بندگی ما شود و جامعه ما را به رکود و توقف و عقبگرد بکشاند، صحیح نیست و باید راه جهاد و انفاق و زندگی مجاهدانه و بذل مال و جان برای خدا با قوت ادامه یابد.
لزوم رعایت بهداشت و مراقبت متعارف از خود دربرابر بیماری، هم حکم عقل است و هم حکم شرع و نیازی به اثبات و بحث و جدل ندارد، ولی حد آن تا جایی است که مانع از جریان جهاد و انفاق در راه خدا نشود و روند رو به رشد زندگی اجتماعی و فردی ما را به چالش نکشد.
اینک که تشخیص مسئولان امر و متخصصان بهداشت و درمان بر این شده است که تا جای ممکن از اجتماعات پرهیز شود ما نیز به این تشخیص و تصمیم احترام میگذاریم و تا زمان رفع شرایط خاص، کلاسهایمان را برگزار نمیکنیم.
اما خواهران و برادران عزیز! این ایام را ایام تعطیلی جهاد و انفاق نبینیم و با قوت و قدرت در راه انجام وظایف بندگی خودمان کوشا باشیم.
آنچه به طور خاص مد نظر نگارنده این سطور است، تلاش فراوان همه ما برای تثبیت آموختههای قبلی از قرآن و برنامهریزی برای زندگی بر مبنای قرآن کریم است.
هم فراغتی زمانی حاصل است و هم ظرفیتی معنوی به خاطر ماه رجب، پس بهترین فرصت برای تثبیت و تحکیم و برنامهریزی در جهت تمسک همه جانبه به قرآن عزیز است.
*پس یا علی...*
با قوت و قدرت و توکل بر خدا به انجام امور زندگی با رویکرد جهاد و انفاق ادامه دهید و امر خود را به خدا بسپارید.
بهداشت را رعایت کنید و از تجمع غیر ضروری بپرهیزید اما وحشت نکنید و امر خود را به خدا بسپارید.
اگر بیمار شدید نترسید و در پی درمان باشید و باز هم امر خود را به خدا بسپارید.
برای تثبیت آموختههای خود از قرآن بکوشید و امر خود را به خدا بسپارید.
آرام باشید و بدانید که *«ألا بذکر الله تطمئن القلوب»*
اینک چند آیه را از زبان ابراهیم (ع) تقدیم حضورتان میکنم:
*قال أفرأیتم ما کنتم تعبدون
أنتم و آباؤکم الأقدمون
فإنهم عدو لی إلا رب العالمین
الذی خلقنی فهو یهدین
و الذی هو یطعمنی و یسقین
و إذا مرضت فهو یشفین
و الذی یمیتنی ثم یحیین
و الذی أطمع أن یغفر لی خطیئتی یوم الدین
رب هب لی حکما و ألحقنی بالصالحین*
(شعراء، ۷۶ تا ۸۳)
امید که در این آیات تدبر کنید و دلتان بیش از پیش در پرتو توحید روشن شود و قلبتان ثبات یابد.
در پایان برای همه بیماران به ویژه مبتلایان به کرونا ویروس آرزوی سلامتی و بهبود داریم و شفای همه را از خدای عز و جل خواهانیم و برای برادران و خواهران پرتلاش و متعهدمان در جامعه بهداشت و درمان کشور که پاسداران کیان مسلمین در حوزه سلامت هستند، توفیق روزافزون و اجر الهی مسألت میکنیم.
برادر کوچک شما، علی صبوحی
۱۳۹۸/۱۲/۱۲
#راهبردهای_قرآنی
#کرونا_ویروس
#علی_صبوحی
#هیأت_قرآن_و_ولايت
@heyat_quran
هدایت شده از تدبردرقرآندورهشهیدشعباننصیری
35.22M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سخنرانی استاد علی صبوحی در ۹۸/۱۲/۱۵
موسسه تدبر در کلام وحی- قم
http://eitaa.com/joinchat/140312595C3f520b638d
✅ تبیین نگاه قرآنی به مسائل شایع در فضای کنونی جامعه:
جایگاه خداباوری در شرایطی نظیر شیوع ویروس کرونا
نگاه درست قرآنی به بیماری
✅ شرح تدبری دعای هفتم صحیفه سجادیه:
این دعا چه پیام مهمی برای امروز ما دارد؟
هدایت شده از هیات قرآن و ولایت - تدبر قم
98-12-29-هیات6.mp3
24.44M
🎤 استاد علی صبوحی: همراهی در پویش عظیم انفاق متدبرین برای مقابله با فشار اقتصادی کرونا
۹۸٫۱۲٫۲۹
🌐 لینک مورد تأکید در سخنان ارزشمند استاد علی صبوحی
در آخرین برنامه هیأت قرآن و ولایت
برای همراهی در پویش انفاق
👇👇👇
https://bahamta.com/c/49529-30954911
#معارف_تدبری_قرآن
#سوره_لیل
#سوره_بلد
#نگاه_قرآنی_انفاق
#پویش_عظیم_انفاق
#فشار_اقتصادی_کرونا
#استاد_علی_صبوحی
#هیأت_قرآن_و_ولایت_قم
🆔 @heiatetadabboriqom
🎵 *لینک دانلود صوت سورۀ مبارک فسطاط (بقره)- جلسات پنجم و ششم*
*جلسۀ پنجم: *
https://b2n.ir/569823
*جلسۀ ششم: *
https://b2n.ir/990587
🖐 *لینک اختصاصی انفاق تدبری با هدف حمایت از هیات قرآن و ولایت: *
https://bahamta.com/c/50507-50108464
🎵 *لینک دانلود صوت سورۀ مبارک فسطاط (بقره)- جلسات هفتم و هشتم*
*جلسۀ هفتم (28 آذرماه 98): *
https://b2n.ir/493521
*جلسۀ هشتم (5 دی ماه 98): *
https://b2n.ir/942602
🖐 *لینک اختصاصی انفاق تدبری برای حمایت از هیات قرآن و ولایت: *
https://bahamta.com/c/50507-50108464
🎵 *لینک دانلود صوت سورۀ مبارک فسطاط (بقره)- جلسات نهم تا یازدهم*
*جلسۀ نهم (12 دی ماه 98): *
https://b2n.ir/468115
*جلسۀ دهم (بزرگداشت سردار شهید سلیمانی): *
https://b2n.ir/716477
*جلسۀ یازدهم (26 دی ماه 98): *
https://b2n.ir/910190
🖐 *لینک اختصاصی انفاق تدبری برای حمایت از هیات قرآن و ولایت: *
https://bahamta.com/c/50507-50108464
🎵 *لینک دانلود صوت سورۀ مبارک فسطاط (بقره)- جلسات دوازدهم و سیزدهم*
*جلسۀ دوازدهم (3 بهمن ماه 98): *
https://b2n.ir/096555
*جلسۀ سیزدهم (17 بهمن ماه 98): *
https://b2n.ir/018230
🖐 *لینک اختصاصی انفاق تدبری برای حمایت از هیات قرآن و ولایت: *
https://bahamta.com/c/50507-50108464
🎵 *لینک دانلود صوت سورۀ مبارک فسطاط (بقره)- جلسات چهاردهم و پانزدهم*
*جلسۀ چهاردهم (24 بهمن ماه 98): *
https://b2n.ir/902595
*جلسۀ پانزدهم (1 اسفندماه 98): *
https://b2n.ir/405326
🖐 *لینک اختصاصی انفاق تدبری برای حمایت از هیات قرآن و ولایت: *
https://bahamta.com/c/50507-50108464
📣 *دریافت صوت و تصویرجلسات سورۀ مبارک بقره (فسطاط)*
✅ *جلسه شانزدهم* (6 اردیبهشت 99- اول رمضان المبارک- پخش زنده):
🎵 صوت:
https://b2n.ir/993434
📽 تصویر:
https://www.aparat.com/v/otCZU
✅ *جلسه هفدهم* (7 اردیبهشت 99- دوم رمضان المبارک- پخش زنده):
🎵 صوت:
https://b2n.ir/967693
📽 تصویر:
https://www.aparat.com/v/gCJAj
✅ همچنین میتوانید صوت جلسات قبلی سورۀ مبارک بقره (فسطاط) و همچنین کلیۀ جلسات هیات قرآن و ولایت را از سایت گنجینۀ تدبر دریافت کنید:
ganjineh-tadabbor.ir
شماره تماس پشتیبانی (پیامکی): 09900980675
شناسه پشتیبانی در شبکه های اجتماعی: @contact_heiat_tadabbor
🎵 *دریافت صوت و تصویر جلسات سورۀ مبارک بقره (فسطاط)*
✅ *جلسه هجدهم (8 اردیبهشت 99- سوم رمضان المبارک- پخش زنده):*
🎵 صوت:
https://b2n.ir/976641
📽 تصویر:
https://www.aparat.com/v/LZwGg
✅ شما میتوانید صوت جلسات قبلی سورۀ مبارک بقره (فسطاط) و همچنین کلیۀ جلسات هیات قرآن و ولایت را از سایت گنجینۀ تدبر دریافت کنید:
ganjineh-tadabbor.ir
شماره تماس پشتیبانی (پیامکی): 09900980675
شناسه پشتیبانی در شبکه های اجتماعی: @contact_heiat_tadabbor