eitaa logo
هیئت قرآن و ولایت
1.9هزار دنبال‌کننده
567 عکس
256 ویدیو
113 فایل
محلی برای پاسخ کاربردی به مسائل روزمره؛ مبتنی بر معارف تدبری قرآن و عترت علیهم‌السلام ارتباط با مدیر کانال: @mr7167
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
انتشار مستدل تدبر در سوره مبارکه فسطاط(۶) *ضرورت شب زنده داری برای تفهم سوره فسطاط * 🔰 برای مشاهده ویدئوهای بیشتر به آدرس زیر مراجعه فرمایید👇 https://www.aparat.com/v/IOfVn?playlist=293314 @heyat_quran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
انتشار مستدل تدبر در سوره مبارکه فسطاط(۱۵) *روال نام گذاری سوره های قرآن* برای مشاهده ویدئوهای بیشتر به آدرس زیر مراجعه فرمایید👇 https://www.aparat.com/v/IOfVn?playlist=293314 @heyat_quran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
انتشار مستدل تدبر در سوره مبارکه فسطاط(۱۶) *نماز جمعه کلاس درس اسلام است* به مناسبت اولین جمعه ماه شعبان برای مشاهده ویدئوهای بیشتر به آدرس زیر مراجعه فرمایید👇 https://www.aparat.com/v/IOfVn?playlist=293314 @heyat_quran
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
انتشار مستدل تدبر در سوره مبارکه فسطاط(10) *بیان منسجم آیات یک تا پنج* 💠الم ﴿١﴾ ذَلِکَ الْکِتَابُ لا رَیْبَ فِیهِ هُدًى لِلْمُتَّقِینَ ﴿٢﴾ الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ وَیُقِیمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ یُنْفِقُونَ ﴿٣﴾ وَالَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِمَا أُنْزِلَ إِلَیْکَ وَمَا أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِکَ وَبِالآخِرَةِ هُمْ یُوقِنُونَ ﴿٤﴾ أُولَئِکَ عَلَى هُدًى مِنْ رَبِّهِمْ وَأُولَئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ ﴿٥﴾ دسترسی به صوت کامل جلسات از طریق آدرس زیر 👇 http://ganjineh-tadabbor.ir @heyat_quran
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
انتشار مستدل تدبر در سوره مبارکه فسطاط(۹) *تبیین وجوه هدایت متقین* 💠أُولَٰئِكَ عَلَىٰ هُدًى مِّن رَّبِّهِمْ ۖ وَأُولَٰئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ (۵) دسترسی به صوت کامل جلسات از طریق آدرس زیر 👇 http://ganjineh-tadabbor.ir @heyat_quran
انتشار مستدل تدبر در سوره مبارکه فسطاط(۷) *نقطه انذار ناپذیری* 🔰 🔹«خَتَمَ اللَّهُ عَلَى قُلُوبِهِمْ وَعَلَى سَمْعِهِمْ وَعَلَى اَبْصَارِهِمْ غِشَاوَةٌ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ ﴿۷)» 💠نقطه انذارناپذیری، یعنی در این نقطه دیگر کسی حرف در او اثر نمیکند. 💠دیگر چه بگوییم؟ هر آنچه باید به تو می‌گفتیم، برایت آن مقداری که می‌شد گفت، گفتیم. دیگر تا بالاترین حد ممکن که می‌شود تو را ترساند از جهنم، ما خرج کردیم برایت. تو مقاومت کردی، همچنان هم مقاومت می کنی. خب هر چه بیشتر مقاومت می‌کند بیشتر انذارناپذیر میشود و این می‌رسد به نقطه‌ای که به آن میگویند نقطه «خَتَمَ» تمام. مهر میخورد. این نقطه، نقطه‌ی بدی است. این نقطه وحشتناک است. 🔹«خَتَمَ اللَّهُ عَلَى قُلُوبِهِمْ». خداوند مهر زد. ختم فرآیند هدایت پذیری، ختم فرآیند امکان نجات، طرف به اختیار خودش به این نقطه رسیده است. نه اینکه خداوند خواسته که او به این نقطه برسد. خداوند عالم را طوری طراحی کرده که اگر مقاومت می‌کنی به نقطه تاثیر ناپذیری می‌رسی. مگر از تو چه میخواهند؟ به دنبال این انذارها. از تو می خواهند خدا پرست باشی، از تو می‌خواهند عادل باشی، از تو می‌خواهند انسان شایسته ای باشی، به نیکی‌ها گرایش پیدا کنی، از بدی‌ها دوری کنی، مگر چه از تو می‌خواهند که اینقدر از خودت مقاومت نشان می دهی؟! خدا میفرماید: بر قلبهایشان مهر زد، 🔹«وَعَلَى سَمْعِهِمْ» و بر قوت شنوایی آنها، نه اینکه نمی شنوند، می شنوند اما نمی شنوند. یک صدایی می‌شنوند، پیامبر اکرم(ص) مدام داد میزند، این اصلاً از گوش او گویا به جان او نفوذ نمی‌کند. مسدود شده است. می‌شنود، ولی می‌گویند این گوش در، این گوش دروازه است. نفوذ به جانش نمی‌کند. گوش مجرایی است که از آن سخن به قلب می‌رسد. وقتی رسید به قلب تحلیل می شود؛ یا پذیرفته بشود یا رد شود. خدا اول می‌فرماید قلبشان مسدود شده است، بعد می‌فرماید گوش هم بسته شده است؛ یعنی دیگر از این مجرا چیزی عبور نمی‌کند تا برسد به قلبش، بلکه این قلب مسدود را باز کند، نه، آن هم بسته شده است! 🔹«عَلىَ اَبْصَرِهِمْ غِشَاوَةٌ» چشم هم یک مجرای دیگری است تا انسان با آن ببیند، با دیدن متأثر شود. آن هم رویش پرده افتاده است. می‌بیند ولی انگار نمی‌بینند! آیات را می بیند، نشانه‌ها را می بیند، قدرت خدا را می بیند، حقیقت داشتن نظام جزا را می بیند، به چشم در همین عالم، ولی دیگر اثری در وجود او نمی‌کند. 🔹«وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ (۷)» و برای آنها عذابی با عظمت در نظر گرفته شده. دسترسی به صوت کامل جلسات از طریق آدرس زیر 👇 http://ganjineh-tadabbor.ir @heyat_quran
انتشار مستدل تدبر در سوره مبارکه فسطاط(۸) *خدعه کنندگان* 🔹«خَتَمَ اللَّهُ َعلىَ قُلُوبِهِمْ» 💠کسانی هستند که دیگر امیدی به نجاتشان نیست. اما چرا درباره آنها بحث میکنیم؟ چون مسئله شدند برای امروز سوره. اینها یک دیوار سختی هستند. یکبار این بود کسانی به پیامبر صل الله علیه و اله کفر بورزند و ادعای خدا و قیامت نکنند، برخورد با آنها یک مدل بود، راحتتر بود، راحتتر میشد بطلانشان را ثابت کرد. یکبار کسانی به پیامبر صل الله علیه و اله کفر می‌ورزند که دَم از خدا می زنند، دَم از قیامت می زنند، دَم از دین می زنند. مردم و سایرین را دچار تردید میکنند؛ پیامبر صل الله علیه و اله راست می گوید؟ این‌ها راست می گویند؟ این‌ها هم که می‌گویند خدا! این‌ها هم که می‌گویند قیامت! لذا می‌گوید: «يُخادِعُونَ اللَّهَ». چرا اسم «خدعه» روی آن میگذارد؟ چون اینها دارند کار را برای بقیه سخت میکنند، امر را مشتبه میکنند. 🔹 يُخادِعونَ اللَّهَ وَالَّذينَ آمَنوا وَما يَخدَعونَ إِلّا أَنفُسَهُم وَما يَشعُرونَ﴿۹﴾ دسترسی به صوت کامل جلسات از طریق آدرس زیر 👇 http://ganjineh-tadabbor.ir @heyat_quran
انتشار مستدل تدبر در سوره مبارکه فسطاط(۱۲) *مسخره کنندگان مومنان* 🔹«اِنَّمَا نَحْنُ مُسْتَهْزِئُونَ (۱۴)» 💠 می گویند ما داریم مسخره میکنیم «ءَامَنَّا» «ءَامَنَّا» میگوییم. یعنی خودمان میدانیم «ءَامَنَّا»ی که میگوییم حقیقتی پشتش نیست. ما میخواهیم اینها را یک طورایی دستپاچه کنیم، این مومنین دستپاچه شوند، مسخره شان میکنیم. طرف با خودش میگوید: یعنی چی؟ بالاخره او خدا را قبول دارد، کتاب را قبول دارد. 💠 سهل نپندارید این مساله «ءَامَنَّا» گفتن را، استهزاء بودنش را، خدعه بودنش را. جز کسانی‌که چشمان بازی دارند، بقیه دچار مشکل می‌شوند. 💠در ماجرای صفین چه شد؟ قرآن‌هایی بلند کردند سر نیزه، یک عده گفتند این‌ها قرآن را قبول دارند! یک چیزی هست که دیگر! شمشیرها از دستشان افتاد، نتوانستند شمشیر بزنند. چه نقطه حساسی هم بود در تاریخ! آنجا اگر خیمه معاویه فرود آمده بود، الان کجا بودیم؟ در نقطه‌های حساس تاریخ مردم فریب همین ظاهر را خوردند، نتوانستند بین حق و باطل تفکیک کنند، بصیرت کافی نداشتند. لذا وقتی می‌گوییم آنها با دیدن مومنان می‌گویند «ءَامَنَّا» و این استهزاء آنها است، دستپاچه کردن آنهاست، مسخره کردن آنهاست، یا در تعبیر قبلی میگوید خدعه گری آنهاست، یعنی واقعاً یک تاکتیکی است که دارند از آن استفاده میکنند، دارند سودش را میبرند. 🔹 وَإِذَا لَقُوا الَّذِينَ آمَنُوا قَالُوا آمَنَّا وَإِذَا خَلَوْا إِلَىٰ شَيَاطِينِهِمْ قَالُوا إِنَّا مَعَكُمْ إِنَّمَا نَحْنُ مُسْتَهْزِئُونَ ﴿١٤﴾ @heyat_quran
✅ صوت جلسۀ سوم سورۀ مبارک بقره (فسطاط) را از لینک زیر دانلود نمایید: https://forush.co/7942/21735 لینک صوت جلسۀ چهارم سورۀ مبارک بقره (فسطاط) را از لینک زیر دانلود نمایید: https://forush.co/8030/959057/
انتشار مستدل تدبر درسوره مبارک فسطاط(۲۱) *ایمان به وحی کامل و ناب* 💠اگر «يُوْمِنُونَ بِمَا اُنْزِلَ اِلَيْكَ وَمَا اُنْزِلَ مِنْ قَبْلِكَ» از شاخص‌های متقین است، وقتی «مَا اُنْزِلَ مِنْ قَبْلِكَ» تحریف شده است، چطور می‌شود که از ما خواسته شود به چیزی که تحریف شده ایمان بیاوریم؟ 🔹جواب: قطعاً ایمان به نسخه‌ی تحریف شده مدنظر نیست، ایمان به کتاب عاری از تحریف مدنظر است. 💠سوال دوم: اگر ایمان به کتاب عاری از تحریف مدنظر است و آن کتاب در دسترس ما نیست چون کتمانش کردند، چون پنهانش کردند، پس چطور ممكن است ما به آن ایمان بیاوریم؟ 🔹جواب: قرآن مهیمن بر تمام کتب آسمانی است، هر آنچه که در کتب آسمانی قبلی از معارف قبلی از معارف وحیانی چه در حوزه‌ی اعتقادات، چه در حوزهی اخلاق، چه در حوزه‌ی رفتار وجود داشته، همه در قرآن وجود دارد و فراتر از آن و کاملتر از آن وجود دارد. لذا از نظر اینکه ما خیالمان راحت باشد چیزی از وحی را از قلم نینداخیتم همین که به قرآن ایمان بیاوریم، چون که صد آمد نود هم پیش ماست. بیشتر آن آیه ناظر به کسانی است که می‌خواهند بگویند تورات داریم، قرآن می‌خواهیم چه کنیم؟ تورات که مهیمن بر قرآن نیست. قرآن است که خدا فرموده: «مهیمن»، مهیمن یعنی هیمنه دارد به گونه‌ای که همه را در برمی‌گیرد. قرآن آن نسخه‌ی تکامل یافته‌ی وحی است. لذا ما مطمئن هستیم وقتی قرآن داریم چیزی از حقیقت از قلم نیفتاده که ما باید به آن مؤمن می‌بودیم و از آن خبر نداریم. ولی آن‌هایی که به تورات، حتی تورات تحریف نشده بخواهند اکتفا کنند، قطعاً هنوز چیزهای زیادی از حقیقت وجود دارد که آنها از آن بی‌بهره‌اند و دسترسی به آن ندارند. @heyat_quran