eitaa logo
هیئت قرآن و ولایت
1.9هزار دنبال‌کننده
567 عکس
256 ویدیو
113 فایل
محلی برای پاسخ کاربردی به مسائل روزمره؛ مبتنی بر معارف تدبری قرآن و عترت علیهم‌السلام ارتباط با مدیر کانال: @mr7167
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
1⃣7⃣ قاعده عمومی سقوط انسان 🎬 ویدیو کامل برای مشاهده ویدیو با کیفیت بالا به آدرس زیر مراجعه نمایید 👇 https://www.aparat.com/v/EnzZm #جلسه_هفتاد_و_یکم #تدبردرقرآن #علی_صبوحی #سوره_تین #قسمت_اول هیات مجازی قرآن و ولایت، محلی است برای پاسخ کاربردی به مسایل روزمره زندگی براساس معارف تدبری قرآن و عترت با ارائه استاد علی صبوحی برای مشاهده محتوا، کافیست با فشردن بر آدرس زیر 👇👇در کانال هیات مجازی عضو شوید. @heyat_quran
1⃣7⃣ قاعده‌ی عمومی سقوط انسان 🔹 انسان در اوج خلق شده اما ذره ذره در حال پایین آمدن است.🔹 💠 خدا تأکید می‌کند که ما انسان را در بالاترین و بهترین وضع موجود خلق کردیم، چگونگی خلق او در اوج است ولی خودمان او را تنزلش می‌دهیم به پایین‌ترین درجه‌ی ممکن. 🔹ثُمَّ رَدَدْنَاهُ أَسْفَلَ سَافِلِينَ ﴿۵﴾ بعد ما انسان را به پایین‌ترین درکات -درکه همان درجه در رتبه‌ی منفی خودش است- تنزل دادیم، برگرداندیم به درجات پایین. انسان به طور طبیعی در حال تنزل است. انسان به طور طبیعی و غریزی رو به افول دارد. اما یک استثنا فقط وجود دارد: 🔹إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ مگر آن کسانی که ایمان آوردند و به برنامه‌های شایسته عمل کردند. 🔹فَلَهُمْ أَجْرٌ غَيْرُ مَمْنُونٍ ﴿۶﴾ پس برای آن‌ها اجری بی‌انتهاست. هیات مجازی قرآن و ولایت، محلی است برای پاسخ کاربردی به مسایل روزمره زندگی براساس معارف تدبری قرآن و عترت با ارائه استاد علی صبوحی برای مشاهده محتوا، کافیست با فشردن بر آدرس زیر 👇👇در کانال هیات مجازی عضو شوید. @heyat_quran
1️⃣ 7️⃣ قاعده‌ی عمومی سقوط انسان 🔹فقط یک راه برای نجات از سقوط انسان وجود دارد و آن ایمان است.🔹 💠 کاسه‌ی سرمایه‌ی وجود انسان را پر کرده‌اند. انسان در اوج خلق شده و چشم به دنیا گشوده. هر لحظه‌ای که بر انسان می‌گذرد، مانند این است که ذره‌ذره در حال پایین آمدن است. فقط یک چیزی پایین آمدن انسان و سقوط کردن انسان را می‌تواند متوقف کند و به حالت عکس کند، یعنی می‌تواند حرکت انسان را به حرکتی رشدآفرین تبدیل کند و انسان را رو به سعادت قرار دهد و آن ایمان و عمل به برنامه‌های شایسته است. به خاطر همین است که خدا در اول سوره قسم به سرزمین تین و زیتون خورد. و قسم به سرزمین طور سینا وَهَذَا الْبَلَدِ الْأَمِينِ یعنی مکه‌ی مکرمه یاد کرد. این‌ها شهرهایی است که خدا در این شهرها و در این بلاد، وحی خود را برای انسان‌ها تقدیم کرده. پیامبرانی را به رسالت مبعوث کرده و به آن‌ها راه ایمان و عمل صالح را برای بشریت وحی فرموده. هیات مجازی قرآن و ولایت، محلی است برای پاسخ کاربردی به مسایل روزمره زندگی براساس معارف تدبری قرآن و عترت با ارائه استاد علی صبوحی برای مشاهده محتوا، کافیست با فشردن بر آدرس زیر 👇👇در کانال هیات مجازی عضو شوید. @heyat_quran
1⃣7⃣ قاعده‌ی عمومی سقوط انسان 💠 سوره‌ی تین می‌خواهد بگوید قسم به سرزمین‌های وحی که خدا راه ایمان و عمل صالح را در این سرزمین‌ها به بشر آموزش داده، قسم به این سرزمین‌ها که انسان در بهترین قوام و در عالی‌ترین وضع موجود خلق شده اما این‌طور نمی‌ماند. انسان سقوط می‌کند، انسان پایین می‌آید. خود خدایی که انسان را بالا خلق کرده، ذره ذره او را به پایین‌ترین درجه‌ها تنزل می‌دهد و فقط یک راه برای نجات از این تنزل وجود دارد، فقط یک راه و آن ایمان است. ایمان آوردن به پروردگار، ایمان آوردن به قرآن، ایمان آوردن به وحی و به آموزه‌های وحیانی، عمل صالح است، عمل شایسته، عملی که طبق برنامه‌ی حساب شده‌ی الهی صورت بپذیرد. عمل ماندگار؛ عملی که فقط نفع دنیا نداشته باشد، که نفع آخرت را هم داشته‌باشد. چنین کسانی، یعنی کسانی که حاضر باشند با ایمان و عمل صالح زندگی کنند، هر قدر هم زمان بگذرد، تنزل پیدا نمی‌کنند، بلکه فَلَهُمْ أَجْرٌ غَيْرُ مَمْنُونٍ ﴿۶﴾ اجری بی‌انتها از پروردگار دریافت می‌کنند و مسیر سعادت را طی می‌کنند. هیات مجازی قرآن و ولایت، محلی است برای پاسخ کاربردی به مسایل روزمره زندگی براساس معارف تدبری قرآن و عترت با ارائه استاد علی صبوحی برای مشاهده محتوا، کافیست با فشردن بر آدرس زیر 👇👇در کانال هیات مجازی عضو شوید. @heyat_quran
2⃣7⃣ تکذیب پیامبر (ص) موجب سقوط برای مشاهده ویدیو به آدرس زیر مراجعه نمایید 👇 https://www.aparat.com/v/w2MKW هیات مجازی قرآن و ولایت، محلی است برای پاسخ کاربردی به مسایل روزمره زندگی براساس معارف تدبری قرآن و عترت با ارائه استاد علی صبوحی برای مشاهده محتوا، کافیست با فشردن بر آدرس زیر 👇👇در کانال هیات مجازی عضو شوید. @heyat_quran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
2⃣7⃣ تکذیب پیامبر (ص) موجب سقوط 📽ویدیو کامل برای مشاهده ویدیو با کیفیت بالاتر به آدرس زیر مراجعه نمایید 👇 https://www.aparat.com/v/w2MKW هیات مجازی قرآن و ولایت، محلی است برای پاسخ کاربردی به مسایل روزمره زندگی براساس معارف تدبری قرآن و عترت با ارائه استاد علی صبوحی برای مشاهده محتوا، کافیست با فشردن بر آدرس زیر 👇👇در کانال هیات مجازی عضو شوید. @heyat_quran
2⃣7⃣ تکذیب پیامبر(ص) موجب سقوط 💠یک عده‌ای پیغمبر را تکذیب می‌کنند، می‌گویند این حرفی که تو می‌زنی راست نیست، دروغ است. چه کسی گفته اگر انسان ایمان نیاورد سقوط می‌کند؟ چه کسی گفته اگر انسان به آنچه در دین مطرح شده یعنی برنامه‌های شایسته عمل نکند سقوط می‌کند؟ نه، ما قبول نداریم. ما به راهی که خودمان دوست داریم می‌رویم، هر طور که دوست داریم فکر می‌کنیم، هر طور دوست داریم زندگی می‌کنیم و رفتار می‌کنیم، سقوط هم نمی‌کنیم. خدا می‌خواهد یک سؤال بپرسد: 🔹فَمَا يُكَذِّبُكَ بَعْدُ بِالدِّينِ ﴿۷﴾ پیغمبر من! حالا که مشخص شد منِ خدا هستم که انسان را در بالاترین رتبه قرار دادم و خلق کردم و منِ خدا هستم که انسان را از آن رتبه‌ی بالا تنرل می‌دهم (خالق عالم این قانون را وضع کرده)، حالا که چنین مسأله‌ای مشخص شد، پس چه کسی می‌خواهد تکذیبت کند به خاطر دین؟ چه کسی جرأت به خودش می‌دهد که تو را دروغ‌گو بداند درباره‌ی دین. چه کسی می‌تواند بگوید دینی که تو از جانب خدا آورده‌ای برای نجات بشریت از قاعده‌ی سقوط، دروغ است؟ هیات مجازی قرآن و ولایت، محلی است برای پاسخ کاربردی به مسایل روزمره زندگی براساس معارف تدبری قرآن و عترت با ارائه استاد علی صبوحی برای مشاهده محتوا، کافیست با فشردن بر آدرس زیر 👇👇در کانال هیات مجازی عضو شوید. @heyat_quran
2⃣7⃣ تکذیب پیامبر (ص) موجب سقوط 🔹عالم پر از قانون‌های ثابتی است که خدا برای این عالم وضع کرده.🔹 🔹أَلَيْسَ اللَّهُ بِأَحْكَمِ الْحَاكِمِينَ ﴿۸﴾ آیا به راستی خدا حکم‌کننده‌ترین حکم کنندگان نیست؟ 💠 می‌خواهد بگوید قانون‌ها را در این عالم چه کسی وضع کرده؟ چه کسی تصمیم گرفته که آتش بسوزاند؟ چه کسی تصمیم گرفته که آب خاموش کند؟ چه کسی تصمیم گرفته که پرنده‌ها بتوانند پرواز کنند ولی حیوانات نه؟ چه کسی تصمیم گرفته که کشتی‌ها روی آب بتوانند شناور باشند؟ چه کسی تصمیم گرفته؟ 💠عالم پر از قانون‌های ثابتی است که خدا برای این عالم وضع کرده. یکی از قانون‌هایی که خدا برای این عالم وضع کرده، این است که انسان را در بالاترین رتبه خلقش می‌کند، بعد هم تنزلش می‌دهد. این قانون را او قرار داده. این حکم خداست و هیچ کس از خدا حکم‌کننده‌تر نیست. هیچ حکمی از حکم خدا نافذتر نیست. اگر این‌طور است، پس چطور به خودشان جرئت می‌دهند تو را تکذیب کنند؟ بگویند نه خیر، برای نجات از قانون سقوط احتیاجی به ایمان نیست؟ هیات مجازی قرآن و ولایت، محلی است برای پاسخ کاربردی به مسایل روزمره زندگی براساس معارف تدبری قرآن و عترت با ارائه استاد علی صبوحی برای مشاهده محتوا، کافیست با فشردن بر آدرس زیر 👇👇در کانال هیات مجازی عضو شوید. @heyat_quran
2⃣7⃣ تکذیب پیامبر(ص) موجب سقوط 🔹همان راهی را برویم که پیغمبر خدا (ص) از جانب خدا برای ما آورده.🔹 💠حالا که فهمیدیم یکی از قانون‌های عالم، سقوط از احسن تقویم به اسفل سافلین است، سقوط از بالاترین رتبه‌ی خلقت به پایین‌ترین درجه‌ی ممکن است، و برای نجات از این سقوط یک راه بیشتر نیست و آن هم ایمان، پس پیغمبر خدا(ص) را تصدیق کنیم. آن حضرت را در دین و ایمانی که از جانب خدا برای ما آورده و راه و سبک زندگی‌ای که به ما نشان می‌دهد، تصدیقش کنیم، همان راهی را برویم که او از جانب خدا برای ما آورده. هیات مجازی قرآن و ولایت، محلی است برای پاسخ کاربردی به مسایل روزمره زندگی براساس معارف تدبری قرآن و عترت با ارائه استاد علی صبوحی برای مشاهده محتوا، کافیست با فشردن بر آدرس زیر 👇👇در کانال هیات مجازی عضو شوید. @heyat_quran
3⃣7⃣ فلسفه وحی برای مشاهده ویدیو به آدرس زیر مراجعه نمایید 👇 https://www.aparat.com/v/wfWpX هیات مجازی قرآن و ولایت، محلی است برای پاسخ کاربردی به مسایل روزمره زندگی براساس معارف تدبری قرآن و عترت با ارائه استاد علی صبوحی برای مشاهده محتوا، کافیست با فشردن بر آدرس زیر 👇👇در کانال هیات مجازی عضو شوید. @heyat_quran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
3⃣7⃣ فلسفه وحی 📽ویدیو کامل برای مشاهده ویدیو با کیفیت بالاتر به آدرس زیر مراجعه نمایید 👇 https://www.aparat.com/v/wfWpX هیات مجازی قرآن و ولایت، محلی است برای پاسخ کاربردی به مسایل روزمره زندگی براساس معارف تدبری قرآن و عترت با ارائه استاد علی صبوحی برای مشاهده محتوا، کافیست با فشردن بر آدرس زیر 👇👇در کانال هیات مجازی عضو شوید. @heyat_quran
3⃣7⃣ فلسفه وحی (تعلیم آموختن به انسان) 🔹آفرینش انسان از پرورش او جدا نیست.🔹 💠 خدا کسی است که انسان را از خون بسته‌ای خلق کرده. یک سلول، برای این‌که به انسان تبدیل بشود، باید پرورش پیدا بکند؛ به تدریج مسیر تکامل را طی بکند. این سلول تکثیر می‌شود، تبدیل می‌شود به خون بسته. باز هم تکثیر می‌شود، تبدیل می‌شود به مضغه. مضغه گوشتی است که حالت جویده مانند دارد. باز هم تکثیر می‌شود، تبدیل می‌شود به استخوان‌ها. باز هم تکثیر می‌شود، گوشت و پوست روی آن استخوان‌ها را می‌گیرد و انواع جهاز: جهاز هاضمه، جهاز عصبی، جهاز گردش خون، همه ایجاد می‌شود. همین‌طور پرورش و تکامل پیدا می‌کند تا یک انسان بینای شنوا به دنیا می‌آید. آفریدن انسان از پرورش دادن آن سلول، جدا نیست. پس قطعاً هر کس که آفریدگار انسان است، پروردگار انسان هم هست. هیات مجازی قرآن و ولایت، محلی است برای پاسخ کاربردی به مسایل روزمره زندگی براساس معارف تدبری قرآن و عترت با ارائه استاد علی صبوحی برای مشاهده محتوا، کافیست با فشردن بر آدرس زیر 👇👇در کانال هیات مجازی عضو شوید. @heyat_quran
3⃣7⃣ فلسفه‌ی وحی (تعلیم آموختن به انسان) 💠 چرا باید قرآن نازل شود؟ چرا باید از آسمان وحی، تعالیمی برای بشر فرستاده شود؟ چرا باید خدا به انسان چیزهایی را یاد بدهد؟ چون خدا آموزگار ماست. چرا او آموزگار ماست؟ چون پروردگار ماست. چرا او پروردگار ماست؟ چون آفریدگار ماست. فلسفه‌ی وحی این است که خدا هم آفریدگار است، هم پروردگار است، هم آموزگار. بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ 🔹اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ ﴿۱﴾ خدا به پیغمبرش دستور می‌دهد بخوان به اسم پروردگارت، همانی که آفریدگار است. 🔹خَلَقَ الْإِنْسَانَ مِنْ عَلَقٍ ﴿۲﴾ «انسان را از خون بسته آفریده». همان کسی که انسان را از خون بسته آفریده، که او پروردگار تو هم هست. آفریدن انسان از پرورش دادن آن سلول، آن خون بسته، جدا نیست. پس هر کس که آفریدگار انسان است، حتماً پروردگار انسان هم هم‌اوست. و هر کس که پروردگار انسان است، الا و لابد باید آموزگار انسان هم باشد. این فلسفه‌ی وحی است. هیات مجازی قرآن و ولایت، محلی است برای پاسخ کاربردی به مسایل روزمره زندگی براساس معارف تدبری قرآن و عترت با ارائه استاد علی صبوحی برای مشاهده محتوا، کافیست با فشردن بر آدرس زیر 👇👇در کانال هیات مجازی عضو شوید. @heyat_quran
3⃣7⃣ فلسفه‌ی وحی 🔹خدا به وسیله‌ی قلم وحی حقایقی را نوشت تا به انسان چیز‌هایی را که نمی‌دانست بیاموزد.🔹 🔹اقْرَأْ وَرَبُّكَ الْأَكْرَمُ ﴿۳﴾ «بخوان و پروردگار تو کریم‌تر است». یعنی کریم‌تر از آن است که انسان را خلق کند، و او را به حال خود رها کند. کریم‌تر از آن است که انسان را با این سؤال‌ها بخواهد رها بکند که: از کجا آمده‌ام؟ آمدنم بهر چه بود؟ به کجا می‌روم آخر؟ 🔹الَّذِي عَلَّمَ بِالْقَلَمِ ﴿۴﴾ «کسی که با قلم آموخت». او معلم است، آموزگار است. کریم‌ بودن او به آفریدگار بودن و پروردگار بودن اوست، اما کریم‌تر بودن او به آموزگار بودن اوست. 🔹عَلَّمَ الْإِنْسَانَ مَا لَمْ يَعْلَمْ ﴿۵﴾ خدا به وسیله‌ی قلم وحی حقایقی را نوشت تا به انسان چیز‌هایی را که نمی‌دانست بیاموزد. «اقْرَأْ» که در ابتدای سوره می‌آید خطاب به پیغمبر خدا، یعنی بخوان از روی همان متنی که خدای آفریدگارِ پروردگارِ آموزگار، آن متن را نوشته تا به انسان آنچه را که نمی‌داند بیاموزد. هیات مجازی قرآن و ولایت، محلی است برای پاسخ کاربردی به مسایل روزمره زندگی براساس معارف تدبری قرآن و عترت با ارائه استاد علی صبوحی برای مشاهده محتوا، کافیست با فشردن بر آدرس زیر 👇👇در کانال هیات مجازی عضو شوید. @heyat_quran
4⃣7⃣ طغیان انسان در برابر خداوند کریم برای مشاهده ویدیو به آدرس زیر مراجعه نمایید 👇 https://www.aparat.com/v/mWwK3 هیات مجازی قرآن و ولایت، محلی است برای پاسخ کاربردی به مسایل روزمره زندگی براساس معارف تدبری قرآن و عترت با ارائه استاد علی صبوحی برای مشاهده محتوا، کافیست با فشردن بر آدرس زیر 👇👇در کانال هیات مجازی عضو شوید. @heyat_quran
4⃣7⃣طغیان انسان در برابر خداوند کریم 💠خدا که آفریدگار ماست، به همان دلیل که آفریدگار ماست، پروردگار ما هم هست. و پروردگار یکی از شئوناتش آموزگار بودن است و خدا برای تحقق آموزگار بودن خودش به وسیله‌ی قلم وحی، متنی را نوشته و پیغمبر را مبعوث کرده تا آن متن را برای بشر بخواند. یعنی مبعوث کردن پیغمبر به رسالت برای خواندن آیات قرآن، جلوه‌ای است از آموزگار بودن پروردگار، که می‌خواهد به انسان یاد بدهد چیزهایی را که اگر او یاد نمی‌داد، انسان به خودی خود آن‌ها را نمی‌دانست، چون این مسائل غیبی هستند. 💠 اما یک سؤال: عکس‌العمل انسان در مقابل این آموزگار کریم چیست؟ آیا انسان استقبال می‌کند؟ آیا انسان با میل و علاقه و رغبت به دنبال این است که خدا چه چیزهایی به او آموزش داده؟ متأسفانه این‌طور نیست. 🔹كَلَّا إِنَّ الْإِنْسَانَ لَيَطْغَى ﴿۶﴾ هرگز. انسان استقبال نمی‌کند، رغبت نشان نمی‌دهد، بلکه طغیان می‌کند، سرکشی می‌کند. هیات مجازی قرآن و ولایت، محلی است برای پاسخ کاربردی به مسایل روزمره زندگی براساس معارف تدبری قرآن و عترت با ارائه استاد علی صبوحی برای مشاهده محتوا، کافیست با فشردن بر آدرس زیر 👇👇در کانال هیات مجازی عضو شوید. @heyat_quran
4⃣7⃣ طغیان انسان در برابر خداوند کریم 🔹 حقایق عالم محدود به محسوسات نیست🔹 🔹أَنْ رَآهُ اسْتَغْنَى ﴿۷﴾ چون خود را بی‌نیاز می‌بیند. 💠 انسان خیال می‌کند که احتیاجی به وحی و آموزه‌های وحیانی و پروردگاری که آموزگار او باشد ندارد. او فکر می‌کند هر چیزی را که لازم است بداند می‌داند، هر چیزی را هم که نمی‌داند خودش می‌تواند یاد بگیرد. غافل از این‌که حقایق زیادی در عالم وجود دارد که در پس پرده‌ی غیب نهان است. نه آن‌ها را می‌شود دید، نه آن‌ها را می‌شود شنید، نه آن‌ها را می‌شود لمس کرد و حس کرد، نه آن‌ها را می‌شود بوئید و نه آن‌ها را می‌شود چشید. که می‌خواهد از آن حقایق غیبی عالم ما را خبر بکند؟ 💠 به راستی بعد از مرگ ما چه خواهد شد؟ به راستی قبل از این‌که ما به دنیا بیاییم، چه موقعیتی داشتیم؟ هدف از خلقت ما چیست؟ با چگونه زندگی کردنی به چه نتایجی بعد از مرگمان خواهیم رسید؟ اصلاً پس ار مرگ حیاتی وجود دارد یا نه؟ شرط سعادت و نجات در آن حیات پس از مرگ چیست؟ علل و عوامل نابودی و فنا و بدبختی و هلاکت در حیات پس از مرگ ما چیست؟ این‌ها سؤالاتی است که اگر خدا به ما یاد ندهد و آموزش ندهد، ما به خودی خود یاد نمی‌گیریم. هیات مجازی قرآن و ولایت، محلی است برای پاسخ کاربردی به مسایل روزمره زندگی براساس معارف تدبری قرآن و عترت با ارائه استاد علی صبوحی برای مشاهده محتوا، کافیست با فشردن بر آدرس زیر 👇👇در کانال هیات مجازی عضو شوید. @heyat_quran
4⃣7⃣ طغیان انسان در برابر خداوند کریم 🔹بیش از گذشته اهمیت بدهیم به خواندن و فهمیدن قرآن کریم.🔹 💠 حالا که این آفریدگار، پروردگار ما هست و این پروردگار، شأن آموزگاری خود را با نوشتن وحی و مبعوث کردن یک پیغمبر به اجرا درآورده، ما چطور از تعالیم او استفاده می‌کنیم؟ آیا ما می‌خواهیم خدای ناخواسته جزو انسان‌های طغیان‌گر باشیم؟ یا نه، می‌خواهیم با علاقه، مشتاق، تشنه‌کامانه به دنبال وحی و یادگرفتن آیات وحی باشیم؟ 💠 همه‌ی ما احتیاج داریم به خواندن و فهمیدن قرآن. به تدبر در قرآن. هیچ‌یک از ما نباید خودمان را از قرآن و تعالیم آن بی‌نیاز ببینیم و گمان کنیم که آنچه را که باید بدانیم می‌دانیم، آن‌چه را هم که لازم است بدانیم خودمان می‌رویم یاد می‌گیریم. احساس بی‌نیازی از وحی الهی، طغیان انسان در مقابل آن آموزگار بزرگ است؛ یعنی خدا. پس بیاییم تصمیم بگیریم بیش از گذشته اهمیت بدهیم به خواندن و فهمیدن قرآن کریم. هیات مجازی قرآن و ولایت، محلی است برای پاسخ کاربردی به مسایل روزمره زندگی براساس معارف تدبری قرآن و عترت با ارائه استاد علی صبوحی برای مشاهده محتوا، کافیست با فشردن بر آدرس زیر 👇👇در کانال هیات مجازی عضو شوید. @heyat_quran
5⃣7⃣ نماز سنگر تبلیغ قرآن برای مشاهده ویدیو به آدرس زیر مراجعه نمایید 👇 https://www.aparat.com/v/zRbBA هیات مجازی قرآن و ولایت، محلی است برای پاسخ کاربردی به مسایل روزمره زندگی براساس معارف تدبری قرآن و عترت با ارائه استاد علی صبوحی برای مشاهده محتوا، کافیست با فشردن بر آدرس زیر 👇👇در کانال هیات مجازی عضو شوید. @heyat_quran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
5⃣7⃣ نماز سنگر تبلیغ قرآن 📽 ویدیو کامل برای مشاهده ویدیو با کیفیت بالاتر به آدرس زیر مراجعه نمایید 👇 https://www.aparat.com/v/zRbBA هیات مجازی قرآن و ولایت، محلی است برای پاسخ کاربردی به مسایل روزمره زندگی براساس معارف تدبری قرآن و عترت با ارائه استاد علی صبوحی برای مشاهده محتوا، کافیست با فشردن بر آدرس زیر 👇👇در کانال هیات مجازی عضو شوید. @heyat_quran
5⃣7⃣ نماز سنگر تبلیغ قرآن 🔹آیا رواست نمازی که امر به تقوا بر اساس هدایت است، جلوی اقامه شدنش گرفته شود؟🔹 💠 صحنه‌ی بی‌اعتنایی انسان به وحی الهی را آیات بعد به تصویر می‌کشد: 🔹 أَرَأَيْتَ الَّذِي يَنْهَى ﴿۹﴾ عَبْدًا إِذَا صَلَّى ﴿۱۰﴾ آیا توجه کردی به این کسی که نهی می‌کند بنده‌ای را آن وقتی که نماز می‌گزارد؟ نماز، ظرف قرائت قرآن کریم است. پیغمبر خدا که از جانب خدا مأمور شد به قرآن خواندن، خدا به ایشان فرمود «إقرأ»: «بخوان»، ایشان برای این‌که دستور خدا را اجرا بکند، آمد که نمازی را اقامه بکند و در قالب نماز شروع کرد به خواندن آیات الهی برای دیگران. حالا یک بنده‌ی خدای دیگری پیدا شده که می‌خواهد بیاید جلوی پیغمبر را به هنگام نماز خواندن بگیرد. دیدی آن کسی را که نهی می‌کند بنده‌ای را (آن بنده منظور پیغمبر است) وقتی که نماز می‌گزارد. 🔹أَرَأَيْتَ إِنْ كَانَ عَلَى الْهُدَى ﴿۱۱﴾ أَوْ أَمَرَ بِالتَّقْوَى ﴿۱۲﴾ هیچ توجه کرده‌ای اگر این نمازی که این بنده می‌خواند نشانه‌ی هدایت شدن او و نشان‌گر امر به تقوا باشد (یعنی او دارد بر اساس هدایت امر به تقوا می‌کند)، هیچ توجه کرده‌اید اگر این مانع شود، در حقیقت جلوی هدایت گرفته شده؟ در حقیقت جلوی امر به تقوا گرفته شده؟ آیا رواست که راه هدایت بسته شود؟ آیا رواست که امر به تقوا ساکت شود؟ آیا رواست که چنین نمازی جلوی انجام شدنش، جلوی اقامه شدنش گرفته بشود؟ هیات مجازی قرآن و ولایت، محلی است برای پاسخ کاربردی به مسایل روزمره زندگی براساس معارف تدبری قرآن و عترت @heyat_quran
5⃣7⃣ نماز سنگر تبلیغ قرآن 💠 شما خودتان تحلیل کنید: یک صحنه‌ای است، یک بنده‌ای دارد نماز می‌خواند، نماز او جلوه دهنده‌ی هدایت الهی است، نماز او امر کننده‌ی به تقواست، فرد دیگری می‌خواهد جلوی این نماز را بگیرد، که مکذب هدایت است و پشت کرده به تقوا. نتیجه‌ی چنین صحنه‌ای چه خواهد بود؟ خود خدا باز می‌کند: 🔹أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى ﴿۱۴﴾ آیا این کسی که می‌خواهد جلوی این نماز را بگیرد، نمی‌داند که خدا می‌بیند؟ 🔹كَلَّا لَئِنْ لَمْ يَنْتَهِ لَنَسْفَعًا بِالنَّاصِيَةِ ﴿۱۵﴾ هرگز چنین نیست که خدا او را نبیند. خدا او را می‌بیند. اگر دست برندارد یعنی اگر بخواهد همچنان مصرانه جلوی نماز پیغمبر را بگیرد، اگر دست برندارد ما پیشانی او را -یعنی موی پیشانی او را- محکم می‌گیریم. 🔹نَاصِيَةٍ كَاذِبَةٍ خَاطِئَةٍ ﴿۱۶﴾ همان پیشانی دروغ‌گوی خطاکار را. همان پیشانی که روبروی پیغمبر قرار گرفته و می‌گوید قرآن دروغ است و می‌خواهد این خطای بزرگ را انجام دهد و آن حضرت را از نماز نهیش بکند. 🔹فَلْيَدْعُ نَادِيَهُ ﴿۱۷﴾ آن‌وقت برود این اطرافیان خودش را که دارند او را تشویق می‌کنند صدا بزند. معلوم می‌شود این فردی که داشته پیغمبر را نهی می‌کرده، یک عده‌ای هم او را تشویق می‌کردند، سر و صدا می‌کردند، او را ترغیب می‌کردند به این که جلوی پیغمبر خدا را بگیرد. 🔹سَنَدْعُ الزَّبَانِيَةَ ﴿۱۸﴾ ما هم زبانه‌های آتش را صدا می‌زنیم. و در آیه‌ی آخر (سجده واجب) می‌فرماید: 🔹كَلَّا لَا تُطِعْهُ وَاسْجُدْ وَاقْتَرِبْ ﴿۱۹﴾ هرگز ای پیغمبر از او تبعیت نکن، هرگز حرف او را قبول نکن و سجده کن و به ما نزدیک شو. با این ترفند خدا اجازه نمی‌دهد که نهی پیغمبر به نتیجه برسد. یعنی این فردی که می‌خواست نماز را به هم بزند، ناکام می‌ماند و اولین سنگر تبلیغ قرآن یعنی نماز فتح می‌شود. نمازی که علنی به‌جا آورده شد، نمازی که نشان‌دهنده‌ی هدایت پیغمبر بود و نشان‌دهنده‌ی امر به تقوا بود. هیات مجازی قرآن و ولایت، محلی است برای پاسخ کاربردی به مسایل روزمره زندگی براساس معارف تدبری قرآن و عترت با ارائه استاد علی صبوحی برای مشاهده محتوا، کافیست با فشردن بر آدرس زیر 👇👇در کانال هیات مجازی عضو شوید. @heyat_quran
5⃣7⃣ نماز سنگر تبلیغ قرآن 🔹نماز، سنگر تبلیغ قرآن است.🔹 💠 جمع‌بندی قسمت آخر سوره مبارک علق: نماز، سنگر تبلیغ قرآن است. نشان‌دهنده‌ی هدایت و نشان‌دهنده‌ی تقواست. انسان‌هایی که خودشان را از وحی بی‌نیاز می‌بینند، سعی می‌کنند در مقابل نماز موضع بگیرند، گارد بگیرند و اجازه ندهند که نماز اقامه شود، چون نماز هدایت‌کننده است، نماز به تقوا امر کننده است. این‌ها می‌خواهند نماز را به نحوی به تعطیلی بکشند و خدا در این آیات، به طور کاملاً حساب شده انسان‌هایی را که موضع در مقابل نماز دارند تهدید می‌کند و جلوی محقق شدن خواسته‌ی آن‌ها را می‌گیرد. این نماز اول یعنی نماز پیغمبر، نه با نهی و بازدارندگی انسان طاغی، بلکه با سجده‌ی پیغمبر به پایان می‌رسد. هیات مجازی قرآن و ولایت، محلی است برای پاسخ کاربردی به مسایل روزمره زندگی براساس معارف تدبری قرآن و عترت با ارائه استاد علی صبوحی برای مشاهده محتوا، کافیست با فشردن بر آدرس زیر 👇👇در کانال هیات مجازی عضو شوید. @heyat_quran
مواجهه قرآنی صحیح با شیوع کرونا ویروس.pdf
132.8K
📣📣📣 راهبردی قرآنی دیدگاه های قرآنی استاد صبوحی درباره *مواجهه قرآنی صحیح با پدیده کرونا ویروس* @heyat_quran
*یادداشت قرآنی حجةالاسلام علی صبوحی درباره شیوع ویروس کرونا* بخش اول بسم الله الرحمن الرحیم *خاب الوافدون علی غیرک و خسر المتعرضون إلا لک و أجدب المنتجعون إلا من انتجع فضلک* سلام و رحمت خدا بر شما خودم و همه متدبران عزیز قرآن کریم را به ضرورت بهره‌مندی از فرصت بسیار ارزشمند ماه رجب توصیه می‌کنم. ماه عبادت و ذکر و عبودیت و فکر؛ چنانکه می‌دانید مساله اول این روزهای جامعه ما، ویروسی به نام کرونا است. از آسیب‌های این ویروس درباره سلامتی مردم عزیزمان به خدا پناه می‌بریم: *«قل أعوذ برب الفلق من شر ما خلق»* (فلق، ۱) و چندین برابر بیشتر از فضای جنجالی رسانه‌ها درباره این ویروس نگرانیم و باز هم بر خدا توکل می‌کنیم، چون معتقدیم که شیطان از این طریق در پی ایجاد حزن و ناامنی در جامعه مومنان است و صد البته نمی‌تواند به کسی ضرری برساند مگر به اذن خدا، پس باید بر خدا توکل کرد: *«إنما النجوی من الشیطان لیحزن الذین آمنوا و لیس بضارهم شیئا إلا بإذن الله و علی الله فلیتوکل المؤمنون»* (مجادله، ۱۰) برخی به بهانه این ویروس، می خواهند جنگ کهنه و ساختگی علم و دین را لباس حیات بپوشانند که به خواست خدا ناکام خواهند ماند و به اعتقاد ما شیاطین و یا پیروان ناآگاه ایشان هستند که یا عناد دارند و یا نه الفبای دین را می فهمند و نه الفبای علم را. به طور قطع نه دین، مخالف بهداشت و درمان و علم پزشکی است و نه علم پیشگیری و درمان، مخالف دعا و توسل و توکل و نگاه توحیدی است. بالاتر از آن، رعایت بهداشت و توجه به درمان از توصیه‌های مهم دینی است چه اینکه دانش پزشکی خود از شواهد توحید و نگاه ناب توحیدی است. بر همین اساس، بعید است عالم بصیر دینی با دانشمند پزشکی بر سر بهداشت و درمان مشکل پیدا کند و یا پزشک متعهد با عالم دینی بر سر توحید و توکل و توسل و دعا و مناجات زاویه پیدا کند. اما عزیزان از این جنگ نخ‌نما که بگذریم، فضای رسانه‌های موافق دین را بین دو دیدگاه دینی مردد می‌بینیم: ۱. برخی با استناد به معارفی مانند *«أینما تکونوا یدرککم الموت و لو کنتم فی بروج مشیدة»* (نساء، ۷۸) بر این باورند که نیازی به احتیاط و مراقبت ویژه در برابر ویروس کرونا نیست، چون اگر قرار بر مردن باشد، هرکجا که باشید و هرقدر هم که بخواهید خودتان را از خطر دور نگه دارید و از خودتان محافظت کنید، باز هم مرگ شما را درک خواهد کرد و گرفتار مرگ خواهید شد. ۲. برخی هم با استناد به معارفی مانند *«لا تلقوا بأیدیکم إلی التهلکة»* (بقره، ۱۹۵) بر این باورند که انسان باید به‌طور خاص در برابر ویروس کرونا از خودش محافظت کند و گرنه مصداق «خود را به هلاکت انداختن» است و قطعا حرام؛ لذا در این ایام، خانه‌نشین شده‌اند و دست از انجام امور عادی زندگی کشیده‌اند. به راستی کدام دیدگاه صحیح است؟ بی‌تردید هر دو معرفت مذکور برخاسته از قرآن و صحیح است و فقط باید حدود و ثغور آن را شناخت. اگر به سیاق آیه *«أینما تکونوا یدرککم الموت و لو کنتم فی بروج مشیدة»* (نساء، ۷۸) مراجعه کنیم می‌فهمیم که منظور این است که به بهانه ترس از مرگ از انجام وظیفه الهی خودتان (جهاد) کوتاهی نکنید چون مرگ دست خداست و اگر او بخواهد جان شما را بگیرد، هرجا که باشید و هرقدر هم که از خودتان محافظت کنید باز هم او قادر است بر اینکه جان شما را بستاند. همچنین اگر به سیاق آیه *«لا تلقوا بأیدیکم إلی التهلکة»* (بقره، ۱۹۵) مراجعه کنیم می‌فهمیم که منظور این است که با ترک انجام وظیفه (انفاق) خود را به هلاکت نیاندازید. 💠ادامه در بخش دوم... @heyat_quran