👆👆👆👆👆👆
متن کامل به همراه ترجمه فارسی مناسب خطبه فدکیه حضرت زهرا(س)
🔆حجه الاسلام پناهیان:
کاش با خطبۀ حضرت زهرا(س) آشناتر بودیم که یکدوره آگاهی از اهم معارف دینی است. اولیاء خدا به فرزندان خود خطبۀ فدکیه را آموزش میدادند و آنها حفظ میکردند. اگر کسی میخواهد جمعبندی فاطمه(س) را از دین اسلام بداند و از علت غربت دین پس از رسول خدا(ص) آگاه شود، این خطبه را بخواند.
منبع: کانال بیان معنوی
#خطبه_فدکیه
خطبهفدکیه۩مهدیسماواتی.mp3
20.23M
#خطبه فدکیه حضرت فاطمه زهرا (س)
🎙 با صدای حاج مهدی سماواتی
هدایت شده از پاسخ به شبهات روز
11.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
علیه رهبری کاریکاتور ساختن و میگن این آزادی بیان 😡😡😡
پس چرا مکرون برخورد کرد با کاریکاتور علیه زنش❓
چرا کسی حق نداره علیه هم جنس بازا کاریکاتور بسازه❓
چرا در فرانسه سفیر روسیه احضار شد بخاطر کاریکاتور علیه اروپا❓
راستی از چی میسوزن که علیه رهبر ما کاریکاتور میسازن❓❓
این کلیپ رو ببین و ممنون نشر میدی
ساختش با ما نشرش با شما
#لبیک_یا_خامنه_ای
#سیدکاظم_روحبخش
@pbsb14 💥💥💥
هدایت شده از تخریب چی
11.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️#خطبه_فدکیه
کیفیت ورود حضرت زهرا س به مسجد برای ایراد خطبه فدکیه
🔆در سند این خطبه راوی قبل از پرداختن به بیانات حضرت، به چگونگی حضور ایشان در مسجد و نوع پوشش حضرت زهرا (س) و مشی ایشان هنگام حرکت اشاره می کند:
🔅ورود به مسجد:
🔸«لَمّا آجمَعَ ابوبکرٍ وَ عُمَرٍ علی مَنعِ فاطمهَ فَدَکاً وَ بَلَغَها ذلکَ». زمانی که ابوبکر و عمر تصمیم گرفتند که مانع رسیدن فدک به حضرت زهرا (س) شوند و این خبر به آن حضرت رسید،
🔸 «لاثَت خِمارَها عَلی رَأسِها». حضرت زهرا (س) برخاستند و خِمار را بستند.
«لاثَ» به معنی پیچیده است. مثلاً میگوییم «لاثَ العمامه علی رأسه، ای شدّها و ربطها». یعنی عمامه را به سرش پیچید.
اما «خمار» چیزی بوده است بزرگتر از روسریهای فعلیِ زنها، به صورتی که سر و سینه و گردن را میپوشانده است و همان است که در آیه شریفه آمده است: «وَلیَضرِبنَ بِخُمُرِهِنَّ علی جُیُوبِهِنَّ». روسریهایشان را طوری روی سر بیندازند که سینه را بپوشاند. خُمُر جمع خِمار است. از لفظ خمار هم معلوم میشود که حضرت طوری آن روسری را به کار برده بودند که روی گردن و سینه ایشان پوشیده شده بود.
🔸«وَاشْتَمَلَتْ بِجِلْبابِها». و جلباب را بر سر افکندند.
«جلباب» نوعی پوشش سراسری بوده که روی لباسها میپوشیدهاند. شاید چیزی شبیه عبای امروز یا پیراهن بلند عربی. حضرت آن پوشش سراسری را هم طوری بر سر افکندند که محیط بر تمام بدن ایشان بود.
🔸«وَ أقْبَلَتْ فی لُمَّهٍ مِنْ حَفَدَتِها وَ نِساءِ قَوْمِها». حضرت زهرا (س) همراه با گروهی هم سن و سال یا هماهنگ، یا از یاران، اعوان و خویشاوندان ایشان بودند حرکت کردند.
تا اینجا یکی از مسائل قابل توجه، مسئله پوشش حضرت است که ایشان برای وارد شدن در مسجد که مردان در آنجا حضور داشتند، چگونه خودشان را از نظر پوشش آماده کردند.
نکته دیگر توجه به جماعتی است که آن حضرت را در حرکت به سمت مسجد همراهی کردند و احتمال زیاد دارد که منظور همراهان از این کار، یاری حضرت زهرا (س) باشد. همانطور که امروز اگر کسی برای حضور در مجلس احتجاج حرکت میکند، گروهی از همفکرانش نیز او را همراهی میکنند. پس در این اقدام حضرت، دو احتمال وجود دارد. اول آنکه شخصیت ظاهری ایشان محفوظ بماند، دوم اینکه پیکره ظاهری حضرت هم در بین مردها نمایان نشود و درمیان گروه زنان، پوشیده بماند.
🔸«تَطَأُ ذُیُولَها». در راه رفتن، پا روی پایین لباسش میگذاشت. (یا بر اثر ناراحتی با شتاب حرکت میکرد.)
در اینجا به طور مسلم منظور این است که لباس ایشان آنقدر بلند بود که گاه زیر پا قرار میگرفت و چون ممکن است از این عبارت، استشمام شود که حضرت در راه رفتن عجله داشتند، در ادامه آمده است:
🔸«ما تَخْرِمُ مِشْیَتُها مِشْیَهَ رَسولِ الله». راه رفتن حضرت، هیچ کم از راه رفتن پیغمبر اکرم (ص) نداشت.
«مِشْیَه» بر وزن فعله، نوع و هیئت فعل را میرساند. یعنی روش راه رفتن حضرت، هیچ از روش راه رفتن پدرشان کم نداشت. یعنی با همان متانت و وقار رسول اکرم (ص) حرکت میکرد و آن عظمت و وقار و متانت در راه رفتن او بود و همه آنچه را که شایسته یک زن است رعایت کرده بود.
در این عبارت دو نکته وجود دارد: اول آنکه رفع این شبهه است که چرا حضرت تند میرفت و عجله داشت که پاسخ میگوید مشی او مثل پدرش رسول اکرم (ص) بود یعنی با همان متانت و وقار و دوم اینکه شاید به دلیل بلند بودن، لباس قهراً زیر پا قرار میگرفته است.
سپس حضرت وارد مسجد شد در حـالی کـه گرداگـرد ابی بکر را جمـع زیادی از مهاجرین و انصار و دیگر مسلمین گرفته بودند. همین که خبردار می شوند دختر پیغمبر(ص) در راه مسجد است یا به محض ورود ایشان محیط را آماده میکننـد و برای حفظ حضرت از نگاه مـردان، پـرده ای بین ایشان و مهـاجرین و انصـار حاضر در مسجد نصـب میکنند و این روش و احترام به صورت سنّت درآمده است و امروزه نیز در مجالس مذهبی رعایت میشـود .
🔅آغاز سخن:
حضرت زهرا (س) قبل از آغاز سخن ناله ای کرد و نالهاش آنچنان جانسوز بود که تمام مهـاجرین و انصار و زن و مردی که در مسجد بودند شروع کردند به گریه کردن اما گریـه ای که معمـولی و عادی نبود.
منبع: شرحی مختصر بر مفاهیم آسمانی خطبه فدکیه حضرت زهرا (س)_آیت الله مجتبی تهرانی ره
#خطبه_فدکیه
1⃣⬇️
🔆الْحَمْدُ لِلَّهِ عَلَى مَا أَنْعَمَ وَ لَهُ الشُّكْرُ عَلَى مَا أَلْهَمَ وَ الثَّنَاءُ بِمَا قَدَّمَ.
ترجمه: تحسین و ستایش سزاوار خدای بی همتاست، برای نعمت هایی که عطا فرمود، و شکروسپاس سزاوار اوست، برای آنچه الهام فرمود، و درودها شایسته اوست، برای آنچه از پیش عطافرمود.
✅اجمالاً فرقي كه ميتوان بين حمد و شکر و ثناء گذاشت اين است كه ثناء مفهوم عامتری از همه اين هاست.
در عربي براي هر مدح و ستايشي ميتوان ثناء را به كار برد؛ خواه ممدوح عاقل باشد يا عاقل نباشد و خواه حيات داشته باشد يا جماد باشد، و نيز خواه براي كار اختياري باشد يا غير اختياري، براي همه اينها ميتوان از تعبير ثناء استفاده كرد؛ اما حمد در جايي گفته ميشود كه كاري خوب از فاعلي با شعور و مختار صادر شود؛ خواه آن كار سودي به حال حمدكننده داشته باشد يا نداشته باشد؛ ولي ثنايي است كه براي كسي كه كار خوبي انجام بدهد و نتيجه آن كار خوب عايد ستايش گر شود، بكار ميرود.
✅✅نكته ديگر ترتيب قرار گرفتن سه واژه حمد، شكر و ثناست. چرا اول حمد، بعد شكر و بعد ثنا بكار رفته است؟ شايد چون در مقام ستايش خداست و خدا موجودي است كه عين حيات و علم است و اعلي مراتب حيات و قدرت و علم و اختيار را دارد، طبعاً آدم بايد او را به خاطر كارهاي خوب و اختياري اش ستايش كند. خدا كار غير اختياري ندارد. همه آثار خوبي كه از خدا ناشي ميشود در اختيار اوست و چيزي جبري از خدا صادر نمي شود. پس واژه حمد، واژه اي مناسب براي ستايش خداست. خداوند هم در قرآن، كلام خود را با حمد شروع كرده است.
در جمله دوم ميخواهد خدا را بر بخششي ستايش كند كه عايد خود ثناكننده است و يك عطيه اختصاصي است. در چنين جايي واژه شكر مناسب است.
سپس بعد از حمد الهي و شكر بر نعمتهاي اختصاصي ميخواهد اين ستايش را تعميم دهد شبيه ذكر عام بعد خاص؛ لذا تعبير ثناء را به كار ميبرد.
منبع:کتاب شرح خطبه فدکیه_آیت الله مصباح ره
#امام_زمان
#خطبه_فدکیه
هدایت شده از حامد کاشانی
44.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
🎬 #کلیپ_تصویری
📋 جمعیت حاضر در غدیر چه شدند؟
📌 برگرفته از جلسه سوم «سیر تکوّن عقاید شیعه»
ماه مبارک رمضان 1401 هجری شمسی
▪️کلیپ های بحث «سیر تکوّن عقاید شیعه» به یکدیگر مربوط است
🔸 ان شاء الله ماه مبارک رمضان سال جدید جلسات «سیر تکوّن عقاید شیعه» ادامه پیدا خواهد کرد.
تلگرام | ایتا | بله | روبیکا | آپارات | سایت
بحثی کوتاه پیرامون خطبه فدک
نام: شرح خطبۀ فدکیه حضرت زهراء (س) در مسجد النبی
حضرت آیت الله حاج آقامجتبی تهرانی
سال طرح مباحث: 1374
50,000 تومان
لینک خرید مستقیم کتاب 👇
https://mojtabatehrani.com/product/بحثی-کوتاه-پیرامون-خطبه-فدک-2
#خطبه_فدکیه
3632-fa-shareh-khotebeh-fadakeyeh.pdf
3.2M
فایل کتاب شرح خطبه فدكيه
( 55 جلسه)
حضرت آيت الله مصباح يزدي (ره)
#خطبه_فدکیه