1⃣⬇️
🔆الْحَمْدُ لِلَّهِ عَلَى مَا أَنْعَمَ وَ لَهُ الشُّكْرُ عَلَى مَا أَلْهَمَ وَ الثَّنَاءُ بِمَا قَدَّمَ.
ترجمه: تحسین و ستایش سزاوار خدای بی همتاست، برای نعمت هایی که عطا فرمود، و شکروسپاس سزاوار اوست، برای آنچه الهام فرمود، و درودها شایسته اوست، برای آنچه از پیش عطافرمود.
✅اجمالاً فرقي كه ميتوان بين حمد و شکر و ثناء گذاشت اين است كه ثناء مفهوم عامتری از همه اين هاست.
در عربي براي هر مدح و ستايشي ميتوان ثناء را به كار برد؛ خواه ممدوح عاقل باشد يا عاقل نباشد و خواه حيات داشته باشد يا جماد باشد، و نيز خواه براي كار اختياري باشد يا غير اختياري، براي همه اينها ميتوان از تعبير ثناء استفاده كرد؛ اما حمد در جايي گفته ميشود كه كاري خوب از فاعلي با شعور و مختار صادر شود؛ خواه آن كار سودي به حال حمدكننده داشته باشد يا نداشته باشد؛ ولي ثنايي است كه براي كسي كه كار خوبي انجام بدهد و نتيجه آن كار خوب عايد ستايش گر شود، بكار ميرود.
✅✅نكته ديگر ترتيب قرار گرفتن سه واژه حمد، شكر و ثناست. چرا اول حمد، بعد شكر و بعد ثنا بكار رفته است؟ شايد چون در مقام ستايش خداست و خدا موجودي است كه عين حيات و علم است و اعلي مراتب حيات و قدرت و علم و اختيار را دارد، طبعاً آدم بايد او را به خاطر كارهاي خوب و اختياري اش ستايش كند. خدا كار غير اختياري ندارد. همه آثار خوبي كه از خدا ناشي ميشود در اختيار اوست و چيزي جبري از خدا صادر نمي شود. پس واژه حمد، واژه اي مناسب براي ستايش خداست. خداوند هم در قرآن، كلام خود را با حمد شروع كرده است.
در جمله دوم ميخواهد خدا را بر بخششي ستايش كند كه عايد خود ثناكننده است و يك عطيه اختصاصي است. در چنين جايي واژه شكر مناسب است.
سپس بعد از حمد الهي و شكر بر نعمتهاي اختصاصي ميخواهد اين ستايش را تعميم دهد شبيه ذكر عام بعد خاص؛ لذا تعبير ثناء را به كار ميبرد.
منبع:کتاب شرح خطبه فدکیه_آیت الله مصباح ره
#امام_زمان
#خطبه_فدکیه
هدایت شده از حامد کاشانی
44.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
🎬 #کلیپ_تصویری
📋 جمعیت حاضر در غدیر چه شدند؟
📌 برگرفته از جلسه سوم «سیر تکوّن عقاید شیعه»
ماه مبارک رمضان 1401 هجری شمسی
▪️کلیپ های بحث «سیر تکوّن عقاید شیعه» به یکدیگر مربوط است
🔸 ان شاء الله ماه مبارک رمضان سال جدید جلسات «سیر تکوّن عقاید شیعه» ادامه پیدا خواهد کرد.
تلگرام | ایتا | بله | روبیکا | آپارات | سایت
بحثی کوتاه پیرامون خطبه فدک
نام: شرح خطبۀ فدکیه حضرت زهراء (س) در مسجد النبی
حضرت آیت الله حاج آقامجتبی تهرانی
سال طرح مباحث: 1374
50,000 تومان
لینک خرید مستقیم کتاب 👇
https://mojtabatehrani.com/product/بحثی-کوتاه-پیرامون-خطبه-فدک-2
#خطبه_فدکیه
3632-fa-shareh-khotebeh-fadakeyeh.pdf
3.2M
فایل کتاب شرح خطبه فدكيه
( 55 جلسه)
حضرت آيت الله مصباح يزدي (ره)
#خطبه_فدکیه
KHotbeHazratZahra(as).PDF
456.3K
فایل کتاب ترجمه خطبه حضرت زهرا س
➕همراه بیان اسناد خطبه فدکیه
➕و واژه نامه کلمات داخل خطبه
نویسنده : آیة الله العظمى مکارم شیرازى
#خطبه_فدکیه
هدایت شده از مدرسه مجازی💠آوای توحید💠
34.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♦️غوغا کرد، حتما ببینید
🌸 چه شعری خوند هر یک بیتش یک منبر کامله
🔺شعرخوانی آقای سیدمحمدرضا یعقوبی آل در دیدار مداحان اهلبیت علیهمالسلام با رهبر انقلاب.
هدایت شده از حامد کاشانی
مناظره_امام_باقر_علیه_السلام_در_مورد_امیرالمومنین_صلوات_الله_علیه.mp3
662.8K
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
🔊 #کلیپ_صوتی
💢 مناظره امام باقر سلام الله علیه در مورد امیرالمومنین صلوات الله علیه
📌 برگرفته از برنامه سمت خدا روز سه شنبه 7 مرداد 99
هیئت اباعبدالله الحسین علیه السلام ( مهاجرین امین آباد )
1⃣⬇️ 🔆الْحَمْدُ لِلَّهِ عَلَى مَا أَنْعَمَ وَ لَهُ الشُّكْرُ عَلَى مَا أَلْهَمَ وَ الثَّنَاءُ بِمَا
1⃣⬇️⬇️
حيات؛ بزرگترين نعمت الهي
✅✅✅نكته سومي كه بايد مورد توجه قرار گيرد اين است كه ميفرمايد:
الْحَمْدُ لِلَّهِ عَلَى مَا أَنْعَمَ.
كارهاي خوبي كه خداي متعال انجام ميدهد همه براي بندگان نعمت است؛ پس وقتي كسي خدا را حمد ميكند انگيزه او براي حمد، توجه به نعمتهاي خداست.
🔅اما نعمت چيست؟ إنعام يعني اعطاي نعمت. اصل ريشه نعمت (ن، ع، م) به معناي نرمي
و ملايمت است. كلمه نعومة هم از همين ريشه است. وقتي ميخواهند پارچه اي كه نرم است يا برگ گلي كه نرم است را توصيف كنند از اين واژه استفاده ميكنند.
🔅علت نام گذاري نعمتها به نعمت، اين است كه نعمت براي دريافت كننده آن، مناسب و مفيد است و با وجود او ملائمت دارد. اگر چيزي باشد كه به حال او ضرر داشته باشد به آن نعمت نمي گوييم.
🔅اگر بخواهيم اين معناي لغوي را با اصطلاح اهل معقول تطبيق دهيم بايد بگوييم: نعمت چيزي است كه در جهت كمال شيء واقع ميشود. هم خود كمال براي يك موجود نعمت است و هم آنچه موجب كمال او ميشود؛ اما اگر موجب ضرر و نقص يا موجب از بين رفتن آن شود ديگر براي او نعمت نخواهد بود. در يك تحليل دقيق عقلي ميتوان گفت: ✳️وقتي كمالات وجود براي ما مطلوب است خود وجود به طريق اولي مطلوب است؛ از اين روست كه ميبينيم هر موجود زنده اي سعي ميكند تا آن جايي كه ميتواند حيات خود را حفظ كند و زنده بماند؛ حتي حشرات هم تا آن جايي كه ممكن است حركتي ميكنند بلكه يك لحظه بيشتر زنده بمانند. اين حالت به خاطر اين است كه حيات مطلوب ترين چيزهاست. پس همان طور كه كمالات وجود براي انسان مطلوب و نعمت است، اصل وجود هم براي انسان نعمت است.
منبع:کتاب شرح خطبه فدکیه_آیت الله مصباح ره
#خطبه_فدکیه
1⃣⬇️⬇️⬇️
همه کمالات انسان بدون وجود هیچ است
🔅 وقتي كمالاتي مانند عمر طولاني تر، قدرت بيشتر، علم بيشتر و... نعمت است، خود حيات من نعمت نيست؟! هست، بلكه بزرگ ترين نعمت است. خدا به هر چيز كه وجود و حيات داده، اين بزرگ ترين نعمتي است كه به او داده است. اين كه خدا من را ايجاد كرده و من هست شدم بيش از همه چيز شكر ميطلبد؛ چون همه آنچه داريم فرع اين وجود است؛ آنها مطلوبند چون اين را كامل ميكنند. خود اين كه لحظه به لحظه خدا به ما حيات ميدهد نعمت است. اگر يك لحظه را امساك كند هيچ چيز نخواهد بود. همه اينها نعمتهايي است كه خداي متعال دائماً دارد به ما افاضه ميفرمايد. وقتي توجه پيدا كنيم كه خدا چنين چيزهايي (وجودمان، شعورمان، سلامتمان و... ) در اختيار ما گذاشته، آن وقت بايد گفت: الْحَمْدُ لِلَّهِ عَلَى مَا أَنْعَمَ.
استعمال دیگر نعمت، نعمتِ در برابرِ بلاء
🔅در اين جا همان طور كه ملاحظه فرموديد براي نعمت يك معناي لغوي بدست آورديم كه از مقايسه چيزي با يك چيز ديگري كه ملائم با آن است انتزاع ميشود. در برخي استعمالات، نعمت گاهي به گونه ديگري استعمال ميشود. در يك اطلاق، حوادثي كه در عالم اتفاق ميافتد و با ما ارتباط پيدا ميكند به دو دسته تقسيم ميشود: نعمت و بلا. آنچه ما به حسب ادراكات خودمان در ابتدا از آن خوشمان ميآيد و از آن لذت ميبريم نعمت شمرده ميشود آن چه اين گونه نيست مانند بيماريها، سختيها، اهانتها و... را نعمت نمي دانيم؛ بلكه بلا ميدانيم.
اما نگاه فراتر نسبت به بلا و نعمت در قرآن
🔅اما در يك بينش توحيدي كه قرآن به ما تعليم ميدهد مطلب بسيار دقيق تري به دست ميآيد و آن اين است كه خيلي چيزهايي كه آدم از آن خوشش ميآيد و آنها را نعمت ميداند اينها اسباب امتحان او ميشود؛ ولي او در امتحان مردود ميشود و سقوط ميكند؛ مثلاً انسان از پولدار بودن خيلي خوشش ميآيد؛ اما آيا ثروتي كه موجب بخل ورزيدن و ترك حقوق واجب شود، باز هم نعمت است؟! وقتي موجب بدبختي انسان در دنيا و آخرت شود گرچه انسان از آن لذت ميبرد آيا باز نعمت است؟! از طرف ديگر انسان از برخي چيزها خوشش نمي آيد، مانند بيماري، تهي دستي، گرفتاري و... ؛ اما اگر همه اينها موجب شد كه هم در دنيا پيشرفت كند و آب ديده شود و هم در آخرت ثوابهاي كلاني ببرد، آيا اين سختيها كه به حسب ظاهر بلا بود واقعاً بلاست يا نعمت است؟ برخي گفته اند: ✳️هر چه را كه انسان براي رسيدن به قرب خدا استفاده كند نعمت حقيقي است و اگر چيزهايي با اين كه لذت بخش است و چه بسا انسان خدا را هم مرتب شكر كند كه اينها را به او داده، اما سرانجام باعث عذاب آخرت شود نعمت نخواهد بود.
منبع:کتاب شرح خطبه فدکیه_آیت الله مصباح ره
#خطبه_فدکیه
#حدیث
◾️حدیث عرضه دین حضرت عبدالعظیم(ع) خدمت امام هادی(ع)
شهادت امام علی النقی(ع) تسلیت باد🏴