eitaa logo
امامت‌پژوهی|حیدرپاکدل
91 دنبال‌کننده
65 عکس
21 ویدیو
33 فایل
امامت پژوه بازخوانی باورهای اعتقادی @h_p110
مشاهده در ایتا
دانلود
وقتی عبد المغیث حنبلی کتابی به نام فضایل یزید می‌نویسد، ابن جوزی کتابی در رد او می‌نویسد و نام آن را "الرد علی المتعصب العنید المانع من ذم یزید" می گذارد. 🔹آلوسی در روح المعانی ج۱۳ص۲۲۹ در مورد لعن یزید می‌گوید: اکثر علماء اهل سنت لعن یزید را جایز می دانند، مگر عده‌ی بسیار اندکی که نزدیک است گمراهی این عده‌ی قلیل از یزید نیز بیشتر باشد. "یکاد یزید ضلاله علی ضلال یزید" 🔸در میان عوام اهل سنت هم این جمله معروف است که "العن یزید و لا تزید" 📚ترجمه الکامل ج ۱۱ ص ۲۶۷ @heydarpakdel | امامت‌پژوهی
تقیه صحیح پرهیز از بدگمانی به شیعه حضرت عسکری علیه السّلام فرمود: مردی از اصحاب و از خواص شیعه بر موسی بن جعفر علیهما السّلام وارد شد و در حالی که پس از خلوت شدن مجلس از شدت ناراحتی می‌لرزید، عرض کرد: یا ابن رسول اللَّه! من راجع به فلانی که اظهار ارادت می‌کند و به حسب ظاهر معتقد به وصایت و امامت شما است. خیلی خائفم و می‌ترسم برخوردش با شما نفاق آمیز باشد. حضرت فرمود: چطور؟ عرض کرد: چون من همین امروز در مجلس فلانی که از بزرگان بغداد است با او شرکت داشتم و صاحب خانه به او گفت: تو خیال می‌کنی و اعتقاد داری که موسی بن جعفر امام است، نه این خلیفه که بر مسند خلافت نشسته است؟ این دوست شما گفت: نه، من چنین نمی گویم، بلکه معتقدم که موسی بن جعفر غیر امام است و اگر معتقد نباشم که موسی بن جعفر غیر امام است، لعنت خدا و ملائکه و جمیع مردم بر من و بر کسی که معتقد به این عقیده نباشد! آن شخص بزرگ گفت: خدا به تو پاداش نیک دهد و خدا لعنت کند آن کسی را که در حق تو سخن چینی و سعایت کرده است. حضرت فرمود: مطلب از آن قرار نیست که تو خیال کرده ای، بلکه رفیقت از تو داناتر است. منظور او که گفته موسی غیر امام است، این است که موسی بن جعفر (که امام به حق است) غیر آن کسی است که تو خیال می‌کنی امام است (خلیفه) و او با این تعبیرش، اثبات امامت من و نفی امامت غیر مرا کرده است. ای بنده خدا! این خیال باطل و توهم نفاق درباره آن شخص را از ذهن خود بیرون کن و به سوی خدا توبه نما. پس از توضیح حضرت، آن مرد مطلب را فهمید و البته اندوهناک شد و عرض کرد: یا بن رسول الله! من که مالی ندارم تا به وسیله آن، طرف را خشنود و راضی سازم، ولی نصف تمام اعمال خود را از عباداتم و درود بر شما خاندان و لعن بر دشمنان شما را به او می‌بخشم. حضرت فرمود: اکنون از آتش دوزخ نجات یافتی. [الإحتجاج] بِالْإِسْنَادِ إِلَی أَبِی مُحَمَّدٍ الْعَسْکَرِیِّ علیه السلام قَالَ: قَالَ رَجُلٌ مِنْ خَوَاصِّ الشِّیعَةِ لِمُوسَی بْنِ جَعْفَرٍ علیه السلام وَ هُوَ یَرْتَعِدُ بَعْدَ مَا خَلَا بِهِ یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه و آله مَا أَخْوَفَنِی أَنْ یَکُونَ فُلَانُ بْنُ فُلَانٍ یُنَافِقُکَ فِی إِظْهَارِهِ وَ اعْتِقَادِ وَصِیَّتِکَ وَ إِمَامَتِکَ فَقَالَ مُوسَی علیه السلام وَ کَیْفَ ذَاکَ قَالَ لِأَنِّی حَضَرْتُ مَعَهُ الْیَوْمَ فِی مَجْلِسِ فُلَانٍ رَجُلٍ مِنْ کِبَارِ أَهْلِ بَغْدَادَ فَقَالَ لَهُ صَاحِبُ الْمَجْلِسِ أَنْتَ تَزْعُمُ أَنَّ مُوسَی بْنَ جَعْفَرٍ إِمَامٌ دُونَ هَذَا الْخَلِیفَةِ الْقَاعِدِ عَلَی سَرِیرِهِ قَالَ لَهُ صَاحِبُکَ هَذَا مَا أَقُولُ هَذَا بَلْ أَزْعُمُ أَنَّ مُوسَی بْنَ جَعْفَرٍ غَیْرُ إِمَامٍ وَ إِنْ لَمْ أَکُنْ أَعْتَقِدُ أَنَّهُ غَیْرُ إِمَامٍ فَعَلَیَّ وَ عَلَی مَنْ لَمْ یَعْتَقِدْ ذَلِکَ لَعْنَةُ اللَّهِ وَ الْمَلائِکَةِ وَ النَّاسِ أَجْمَعِینَ قَالَ لَهُ صَاحِبُ الْمَجْلِسِ جَزَاکَ اللَّهُ خَیْراً وَ لَعَنَ مَنْ وَشَی بِکَ فَقَالَ لَهُ مُوسَی بْنُ جَعْفَرٍ لَیْسَ کَمَا ظَنَنْتَ وَ لَکِنَّ صَاحِبَکَ أَفْقَهُ مِنْکَ إِنَّمَا قَالَ مُوسَی غَیْرُ إِمَامٍ أَیْ إِنَّ الَّذِی هُوَ غَیْرُ إِمَامٍ فَمُوسَی غَیْرُهُ فَهُوَ إِذاً إِمَامٌ فَإِنَّمَا أَثْبَتَ بِقَوْلِهِ هَذَا إِمَامَتِی وَ نَفَی إِمَامَةَ غَیْرِی یَا عَبْدَ اللَّهِ مَتَی یَزُولُ عَنْکَ هَذَا الَّذِی ظَنَنْتَهُ بِأَخِیکَ هَذَا مِنَ النِّفَاقِ تُبْ إِلَی اللَّهِ فَفَهِمَ الرَّجُلُ مَا قَالَهُ وَ اغْتَمَّ وَ قَالَ یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ مَا لِی مَالٌ فَأُرْضِیَهُ بِهِ وَ لَکِنْ قَدْ وَهَبْتُ لَهُ شَطْرَ عَمَلِی کُلِّهِ مِنْ تَعَبُّدِی وَ صَلَاتِی عَلَیْکُمْ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ مِنْ لَعْنَتِی لِأَعْدَائِکُمْ قَالَ مُوسَی علیه السلام الْآنَ خَرَجْتَ مِنَ النَّارِ. 📚 الاحتجاج @heydarpakdel | امامت‌پژوهی
4_6012834724114863232.pdf
403.2K
تقریر نشست علمی‌تخصصی بررسی کتاب صحیح بخاری @heydarpakdel | امامت‌پژوهی
حوزه‌های ما تا زمانی که با علوم حدیثی که در خارج از مکتب اهل بیت علیهم‌السلام تدریس می‌شود آشنایی نداشته باشند، کار دشواری در پیش رو خواهند داشت. باید در حوزه، بحث درباره مصطلحات رایج گردد و تا زمانی که کتاب‌های حدیثی اهل سنت، آن‌گونه که هست، شناخته نشوند نمی‌توان شاهد توفیق زیادی در برابر آنها بود، چرا که ادبیات شناخت مصادر و منابع، ادبیات خاصی است. کسانی که با حوزه‌ها و اساتید آن‌ها مواجه شده‌اند می‌بینند که آن‌ها علوم ما را از نظر علمی، در ارتباط با کتاب‌های خود بی قدر و بی مقدار می‌دانند چون می‌گویند شما کتاب‌های ما را نمی‌شناسید، احادیث ما را نمی‌شناسید، پس به چه مجوزی به کتاب ما استشهاد و استناد می‌کنید. باید با ادبیات و الفبایی خاص کتاب‌های اهل سنت را شناخت و باید فرق بین صحیح بخاری و مسلم را دانست... . 📚برگرفته از نشست آشنایی با مبانی و منابع حدیثی اهل سنت @heydarpakdel | امامت‌پژوهی
4_6015107706707252789.pdf
953.4K
کتاب عیون اخبار الرضا علیه السلام 👈🏼 جلسه‌ی اول 📚 مطالب مطرح شده: ۱. مقدّمه‌ی‌اوّل: اهمیت یادگیری احاديث اهل‌بیت علیهم‌السلام _ مصداق ثقلین _ روایات اهل‌بیت، همان روایت رسول‌خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله _ اهل‌بیت علیهم‌السّلام حافظ دین _ احیاء امر اهل‌بیت علیهم‌السلام به نشر احادیث ۲. مقدّمه‌ی‌دوم: درایت در روایات اهل‌بیت علیهم‌السلام _ معنای درایه _ حدیث امام‌صادق علیه‌السلام _ دانش فقه‌الحدیث ۳. مقدّمه‌ی‌سوم: شناختی اجمالی ازمرحوم‌شیخ‌صدوق _ آثارشیخ‌صدوق ۴. مقدّمه‌ی‌چهارم: درباره‌ی کتاب عیون‌اخبارالرضاعلیه‌السلام _ احاديث/ترجمه‌ها/شروح/در مدح‌کتاب/محتوای‌کتاب/انگیزه تألیف ۵. مقدّمه‌ی‌پنجم: درباره‌ی دولت شیعی آل‌بویه ووزیرش صاحب‌بن‌عباد _ احیای‌شعائرشیعی/داشتن‌وزیران‌شیعی/نام‌حاکمان‌شیعی/روابط با علمای شیعه ۶. مقدّمه‌ی‌ششم: کلمات علما درباره‌ی مرحوم‌شیخ‌صدوق @heydarpakdel | امامت‌پژوهی
4_6019365002845098850.pdf
457.3K
خلاصه مبانی فکری سلفیه @heydarpakdel | امامت‌پژوهی
امیر المؤمنین علیه‌السلام فرمودند: إنّا أهلَ البَيتِ خَصَّنا الله بِالرَّحمَةِ والحِكمَةِ والنُّبُوَّةِ والعِصمة، مِنّا خاتَمُ الأنبياء… 📝 ما خاندانی هستیم که خداوند ما را به‌رحمت و حکمت و نبوت و عصمت ممتاز داشته است، پیامبر خاتم از ماست. 📚 بحارالأنوار، علامه‌مجلسی، ج۳۶، ص۲۶۰ @heydarpakdel | امامت‌پژوهی
پرونده امینی.mp3
694.2K
🌸 پس از حدود ۶۰ سال 👈 رحمه الله، در برابر کسانی که او را به تفرقه‌افکنی متهم کردند: پرونده امینی در تمام کره زمین روشن است! 💥 حاصل کلام 🔻 1⃣ عده‌ای به من تهمت زدند که این آقا از نجف آمده تا خراسان را به هم بزند و اختلاف بیاندازد. اما همه بدانند که امروز امینی آمده تا خودش را معرفی کند. 2⃣ ای مردم! امینی، بطّال نبوده است! پرونده امینی در تمام کرۀ زمین روشن است. حتی نصرانی و یا آمریکایی و انگلیسی هم می داند که امینی فقط برای مولایش علی علیه‌السلام عزّت قائل است و بس! این منم! @alBorujerdi
کتاب جواهر المطالب فی مناقب الامام علی بن ابی طالب 1-2 شمس الدین الباعونی الشافعی ۸۷۱ ه.ق این کتاب هفتاد و نه باب دارد. هر بابی به منقبتی و یا موضوعی خاص از حضرت اختصاص دارد و  در قسمت آخر باب 76 به بیان دشمنی بنی عبد شمس و بنی امیه با حضرت و عوامل این دشمنی اختصاص دارد و در باب های آخر به قسمتی از زندگانی امام حسن و امام حسین علیهما السلام پرداخته است. @heydarpakdel | امامت‌پژوهی
کتاب جواهر المطالب فی مناقب الامام علی بن ابی طالب 1-2 شمس الدین الباعونی الشافعی ۸۷۱ ه.ق این کتاب هفتاد و نه باب دارد. هر بابی به منقبتی و یا موضوعی خاص از حضرت اختصاص دارد و  در قسمت آخر باب 76 به بیان دشمنی بنی عبد شمس و بنی امیه با حضرت و عوامل این دشمنی اختصاص دارد و در باب های آخر به قسمتی از زندگانی امام حسن و امام حسین علیهما السلام پرداخته است. @heydarpakdel | امامت‌پژوهی
4_5769474098937730789.pdf
7.5M
ما و امام وظایف شیعه در مقابل امام بخش اول: اهمیت شناخت حق امام بخش دوم: حق امام چیست؟ بخش سوم: حرمت امام بخش چهارم: غربت امام و علل غیبت بخش پنجم: تسلیم امر بخش ششم: تسلیم فضل بخش هفتم: تسلیم بلا بخش هشتم: ظهور بخش نهم: انتظار @heydarpakdel | امامت‌پژوهی
از وجوه مهم لزوم عصمت در امام اینست که او بالاترین و مقتدرترین نهاد تصمیم گیرنده بوده و هیچ کس توان نظارت بر اقدامات او را ندارد. اگر مقتدرترین نهاد جامعه معصوم باشد، هیچ مشکلی پیش نخواهد آمد. بلکه مدیریت جامعه با تأیید الهی به بهترین شکل صورت می‌گیرد. اما اگر این نهاد انحصاری قدرت در اختیار فرد عادی باشد، ممکن است به خطا یافته‌ها و تحلیلات خود برای مدیریت جامعه را بهترین راهکار بداند در حالی‌که در واقع به ضرر دین و دنیای مردم باشد. در این صورت، آگاه‌ترین و دلسوزترین متخصّصان هم چون مشروعیت سیاسی ندارند، فساد پیش آمده را نمی‌توانند اصلاح کنند. حتی اگر روی کاغذ، افرادی به عنوان ناظر بر فعالیت حاکم معرفی شوند، بدیهی‌ست که آنان نیز داخل دائره قدرت قرار خواهند گرفت. همچنین افراد ستم کشیده، هیچ پناهگاهی ندارند که از دست چنین حاکمی، به سویش شکایت برند.در حالی‌که احادیث ما، نشان می‌دهد که نباید در جامعه‌ اسلامی حق کسی خورده شود و او توان گرفتن حقّش را نداشته باشد، و اگر امّتی چنین باشند از رحمت خداوند دورند: «مَا قُدِّسَتْ أُمَّةٌ لَمْ يُؤْخَذْ لِضَعِيفِهَا مِنْ قَوِيِّهَا بِحَقِّهِ غَيْرَ مُتَعْتَعٍ». این وجوهی‌ست که در روایات اشاره شده و متکلمین امامی بر آن تأکید ورزیده‌اند.بیشترین تفصیل در این زمینه در کتاب الألفین توسط علامه حلی تبیین شده است. @heydarpakdel | امامت‌پژوهی
العنوان: تبصير أولي النهى ومعالم الهدى أو التبصير في معالم الدين المؤلف: محمد بن جرير الطبري الناشر: مكتبة الرشد ناشرون بلد النشر: الرياض، السعودية كتاب لابن جرير الطبري في العقيدة يجري فيه على منهج أهل السنة والجماعة يتميز الكتاب ببراعة الطبري في إلزام المعتزلة على وفق أصولهم وأقوالهم على نحو "إن جوزتم كذا لزمكم أن تجوزوا كذا" @heydarpakdel | امامت‌پژوهی