eitaa logo
حدیث (کلامکم نور)
63 دنبال‌کننده
61 عکس
2 ویدیو
9 فایل
کَلَامُکُمْ نُورٌ وَ أَمْرُکُمْ رُشْدٌ وَ وَصِیَّتُکُمُ التَّقْوَی وَ فِعلِکَم الخَیر.... نشر معارف ودرر کلام اهل بیت سلام الله علیهم
مشاهده در ایتا
دانلود
🛑 قيلَ لاَِبِى عَبْدِاللّه ِ عليه السلام: جُعِلْتُ فِداكَ اِنَّا نُسَمِّى بِاَسْمائِكُمْ وَ اَسْماءِ آبائِكُمْ فَيَنْفَعُنا ذلِكَ؟ قالَ: اي وَاللّه ِ، وَ هَلِ الدِّينُ اِلاَّ الْحُبَّ؟  🔰به امام صادق عليه السلام گفته شد:  ما نام شما و نام پدران شما را براى خودمان انتخاب مى كنيم، آيا اين كار به حال ما مفيد خواهد بود؟ امام عليه السلام فرمـود: آرى بخـدا قسم مگر دين جز دوستى و محبّت چيز ديگرى است؟ (يعنى اين عمل، اظهار دوستى و محبّت نسبت به اهل بيت عليهم السلام است). 📚: ثواب الاعمال و عقابها 300
عَنْ عَمْرِو بْنِ شِمْرٍ عَنْ جَابِرٍ قَالَ: أَرَادَ أَبُو جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ اَلرُّكُوبَ إِلَى بَعْضِ شِيعَتِهِ لِيَعُودَهُ فَقَالَ يَا جَابِرُ اِلْحَقْنِي فَتَبِعْتُهُ فَلَمَّا اِنْتَهَى إِلَى بَابِ اَلدَّارِ خَرَجَ عَلَيْنَا اِبْنٌ لَهُ صَغِيرٌ فَقَالَ لَهُ أَبُو جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ مَا اِسْمُكَ قَالَ مُحَمَّدٌ قَالَ فَبِمَا تُكَنَّى قَالَ بِعَلِيٍّ فَقَالَ لَهُ أَبُو جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ لَقَدِ اِحْتَظَرْتَ مِنَ اَلشَّيْطَانِ اِحْتِظَاراً شَدِيداً إِنَّ اَلشَّيْطَانَ إِذَا سَمِعَ مُنَادِياً يُنَادِي يَا مُحَمَّدُ يَا عَلِيُّ ذَابَ كَمَا يَذُوبُ اَلرَّصَاصُ حَتَّى إِذَا سَمِعَ مُنَادِياً يُنَادِي بِاسْمِ عَدُوٍّ مِنْ أَعْدَائِنَا اِهْتَزَّ وَ اِخْتَالَ . 🔰جابر گويد: امام باقر عليه السّلام مى‌خواست سوار مركب شود و به عيادت يكى از شيعيان برود. به من فرمود: اى جابر! با من بيا. من در پى آن حضرت به راه افتادم، هنگامى كه آن حضرت به درب خانۀ آن شخص رسيد، پسر كوچكش بيرون آمد. حضرت به او فرمود: اسمت چيست‌؟ گفت: محمّد. فرمود: كنيه‌ات چيست‌؟ گفت: على. فرمود: به راستى كه خود را سخت از شيطان دور نموده‌اى؛ چرا كه شيطان هنگامى كه بشنود ندادهنده‌اى ندا مى‌دهد:«يا محمّد!»، «يا على!» به‌سان سرب ذوب مى‌شود و هنگامى كه بشنود ندادهنده‌اى نام يكى از دشمنان ما را ندا مى‌دهد، مى‌جنبد و مغرور مى‌گردد. 📚: الكافي ج‏6، ص: 20
عنه صلى الله عليه و آله : أمانٌ لاُمّتي مِن الهَمِّ : «لا حَولَ و لا قُوّةَ إلاّ باللّه ِ ، لا مَلْجَأَ و لا مَنجْى مِن اللّه ِ إلاّ إلَيهِ» .[مكارم الأخلاق : 2 / 334 / 2656 .] پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : ذكر «لا حول و لا قوّة الاّ باللّه ، لا ملجأ و لا منجى من اللّه الاّ اليه (هيچ دگرگونى و نيرويى مگر به اتّكاى خدا نيست و پناه و گريزى از خدا جز به سوى او نيست)» امّت مرا از غم و اندوه در امان مى دارد
➖فرق بین حق و باطل ‏ 🛑«إِنَّهُ لَيْسَ بَيْنَ الْحَقِّ وَ الْبَاطِلِ إِلَّا أَرْبَعُ أَصَابِعَ» فَسُئِلَ عَلَيْهِ السَّلَامُ عَنْ مَعْنَى قَوْلِهِ هَذَا فَجَمَعَ أَصَابِعَهُ وَ وَضَعَهَا بَيْنَ أُذُنِهِ وَ عَيْنِهِ ثُمَّ قَالَ «الْبَاطِلُ أَنْ تَقُولَ سَمِعْتُ وَ الْحَقُّ أَنْ تَقُولَ رَأَيْتُ». 🔰امیرالمومنین علیه السلام فرومودند: «میان حق و باطل جز چهار انگشت نیست». از او پرسیدند معنی این سخن چیست؟ امام چهار انگشتان خود را میان گوش و دیده گذاشت سپس گفت: «باطل آن است که بگویی شنیدم، و حقّ آن است که بگویی دیدم». 📚نهج البلاغه، خطبه ۱۴۱
➖شروط ثابت قدمی در عصر غیبت 🛑قال مولانا سیّد السّاجدین علیُّ بنُ الحسینِ علیه السّلام : إنَّ لِلقائِمِ مِنّا غَيبَتَينِ اِحداهُما أطوَلُ مِنَ الاُخری ….. وَ أمّا الاُخری فَيَطولُ أمَدُها حَتّی يَرجِعَ عَن هذا الأمرِ أكثَرُ مَن يَقولُ بِهِ ، فَلا يَثبُتُ عَليهِ إلّا مَن قَوی يَقينُهُ ، و صَحَّت مَعرِفَتُهُ ، و لَم يَجِد فی نَفسِهِ حَرَجاً مِمّا قَضَيْنا و سَلَّمَ لَنا أهلَ البَيتِ. 🔰زین العابدین سلام الله علیه فرمودند؛ همانا قیام کننده از ما دو غیبت دارد که یکی از آنها طولانی تر از دیگری است . …… و امّا غیبت دیگر ، پس مدت آن به درازا میکشد تا آن حدّ که بیشتر کسانی که اعتقاد به إمامت او دارند ، از این اعتقاد برمیگردند ، پس ثابت قدم نمی ماند مگر کسی که یقینش محکم و معرفتش صحیح باشد و قلباً پذیرفتن احکام ما برایش سخت نباشد و تسلیم ما أهل بیت باشد . 📚: كمال الدين و تمام النعمة، ج‏1، ص: 323
➖ذکری برای دفع هفتاد بلاء 🛑عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: مَنْ قَالَ فِي دُبُرِ صَلَاةِ الْفَجْرِ وَ دُبُرِ صَلَاةِ الْمَغْرِبِ سَبْعَ مَرَّاتٍ‌ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ* لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيمِ دَفَعَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَنْهُ سَبْعِينَ نَوْعاً مِنْ أَنْوَاعِ الْبَلَاءِ أَهْوَنُهَا الرِّيحُ‌ وَ الْبَرَصُ وَ الْجُنُونُ وَ إِنْ كَانَ شَقِيّاً مُحِيَ مِنَ الشَّقَاءِ وَ كُتِبَ فِي السُّعَدَاءِ. 🔰-امام صادق عليه السّلام فرمود: هر كه پس از نماز صبح و نماز مغرب هفت بار بگويد: بسم اللّه الرّحمن الرّحيم-لا حول و لا قوّة إلاّ باللّه العليّ‌ العظيم- خداى عزّ و جلّ‌ هفتاد نوع بلاء از او بردارد كه آسانترين آنها بادهاى بد(چون استسقاء و غيره يا مقصود عفونت اعضاء است كه بوى بد دهد يا گرفتارى به طوفان كه موجب سقوط‍‌ و هلاك باشد)و پيسى و ديوانگى است،و اگر شقى باشد از شقاوت بدر آيد و سعادتمند شود. 📚:الكافي ج2ص531
➖اگر در مکانی ترس از جن داشتید، بگوئید... 🛑مَجَالِسُ الشَّیْخِ، بِإِسْنَادِهِ عَنْ أَبِی الْحَسَنِ الْعَسْکَرِیِّ عَنْ آبَائِهِ علیهم السلام قَالَ: دَخَلَ أَشْجَعُ السُّلَمِیُّ عَلَی الصَّادِقِ علیه السلام فَقَالَ یَا سَیِّدِی أَنَا أَحْصُلُ فِی الْمَوَاضِعِ الْمُفْزِعَةِ فَعَلِّمْنِی شَیْئاً مَا آمَنُ بِهِ عَلَی نَفْسِی قَالَ فَإِذَا خِفْتَ أَمْراً فَاتْرُکْ یَمِینَکَ عَلَی أُمِّ رَأْسِکَ وَ اقْرَأْ بِرَفِیعِ صَوْتِکَ أَ فَغَیْرَ دِینِ اللَّهِ یَبْغُونَ (الْآیَةَ) قَالَ أَشْجَعُ فَحَصَلْتُ فِی وَادٍ فِیهِ الْجِنُّ فَسَمِعْتُ قَائِلًا یَقُولُ خُذُوهُ فَقَرَأْتُهَا فَقَالَ قَائِلٌ کَیْفَ نَأْخُذُهُ وَ قَدِ احْتَجَزَ بِآیَةٍ طَیِّبَةٍ. 🔰شیخ طوسی بسندش از امام هادی علیه السلام تا امام کاظم علیه السلام * روایت کرده: اشجع سلمی که زياد سفر می‌کرده، نزد امام صادق علیه السّلام آمد و گفت : ای مولایم، من زیاد به مکان‌های هولناک وارد می‌شوم، بمن چیزی بیاموزید که با آن خود را ایمن بدارم. فرمودند: چون از چیزی ترسیدی دست راستت را بر بالای سرت قرار بده و با صدای بلند بخوان: ♦️"أَفَغَيۡر دِينِ ٱللَّهِ يَبۡغُونَ وَ لَهُۥٓ أَسۡلَمَ مَن فِي ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَٱلۡأَرۡضِ طَوۡعٗا وَكَرۡهٗا وَإِلَيۡهِ يُرۡجَعُونَ."♦️ 📚آل عمران _ ۸۳ 🔸{ آیا جز دین خداوند را می‌جویند با آنکه هرکه در آسمانها و زمین است خواه و ناخواه سر به فرمان او نهاده است ، و بسوی او بازگردانیده می‌شوند.} 🔸اشجع گوید : در یک وادی وارد شدم که در آن جنیان بودند و شنیدم یکی می‌گفت : "او را بگیرید." و من آن آیه را خواندم و یکی گفت: چگونه او را بگیریم در حالی که به آیه طیبه پناه برده است. 📚بحارالانوار ج ٦٠ ص ٧٥، مأخذ: أمالی طوسی رحمه الله
➖چرا بهتر است استخوان غذایمان را کامل پاک نکنیم؟ 🛑...عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْهَيْثَمِ عَنْ أَبِيهِ قَالَ: صَنَعَ لَنَا أَبُو حَمْزَةَ طَعَاماً وَ نَحْنُ جَمَاعَةٌ فَلَمَّا حَضَرْنَا رَأَى رَجُلًا يَنْهَكُ عَظْماً فَصَاحَ بِهِ فَقَالَ لَا تَفْعَلْ فَإِنِّي سَمِعْتُ عَلِيَّ بْنَ الْحُسَيْنِ ع يَقُولُ: «لَا تَنْهَكُوا الْعِظَامَ فَإِنَّ فِيهَا لِلْجِنِّ نَصِيباً وَ إِنْ فَعَلْتُمْ ذَهَبَ مِنَ الْبَيْتِ مَا هُوَ خَيْرٌ مِنْ ذَلِكَ.» 🔰از هیثم بن عروة تمیمی نقل شده است: ابوحمزه ثمالی غذایی برای ما درست کرده بود. وقتی بر سر سفره حاضر شدیم، ابوحمزه مردی را دید که داشت استخوان را کاملاً پاک می‌کرد. او را صدا زد و گفت: این کار را نکن؛ چراکه من از امام سجاد (علیه‌السلام) شنیده‌ام که می‌فرمودند: «در تمیز کردن استخوان، زیاده‌روی نکنید؛ زیرا جن‌ها سهمی در آن دارند و اگر این کار را انجام دهید، از خانه‌تان چیزی می‌رود که بهتر از این (ته‌مانده استخوان) است.» 📚الكافي، ج۶، ص۳۲۲
🔰 من گُلی دارم که عالم را گلستان می‌کند ... اميرمومنان علی علیه‌السلام بر فراز منبر بودند، که فرمودند: ☘ از فرزندان من در آخرالزّمان فرزندى ظهور كند كه رنگش سفيد متمايل به سرخى و سينه‏اش فراخ و ران‌هايش سطبر و شانه‏هايش قوى است. ☘ در پشتش دو خال است . يكى به رنگ پوستش و ديگرى مشابه خال پيامبر خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله و دو نام دارد؛ يكى نهان و ديگرى آشكار؛ امّا نام نهان «احمد» و نام آشكار «محمّد» است. 📋 إِذَا هَزَّ رَايَتَهُ أَضَاءَ لَهَا مَا بَيْنَ الْمَشْرِقِ وَ الْمَغْرِبِ وَ وَضَعَ يَدَهُ عَلَى رُءُوسِ الْعِبَادِ 🔻و چون پرچمش به اهتزاز درآيد از مشرق تا مغرب را روشن می‌كند و دستش را بر سَر بندگان می‌نهد. 📋 فَلَا يَبْقَى مُؤْمِنٌ إِلَّا صَارَ قَلْبُهُ أَشَدَّ مِنْ زُبَرِ الْحَدِيدِ وَ أَعْطَاهُ اللَّهُ تَعَالَى قُوَّةَ أَرْبَعِينَ رَجُلًا 🔻و دل مؤمنان از بركت او چون پارهٔ آهن استوار گردد و خداوند توانايى چهل‏ مرد به وى دهد. 📋 وَ لَا يَبْقَى مَيِّتٌ إِلَّا دَخَلَتْ عَلَيْهِ تِلْكَ الْفَرْحَةُ فِي قَلْبِهِ‏ وَ هُوَ فِي قَبْرِهِ وَ هُمْ يَتَزَاوَرُونَ فِي قُبُورِهِمْ وَ يَتَبَاشَرُونَ بِقِيَامِ الْقَائِمِ 🔻 هر مؤمنى گر چه در گور باشد، از ظهور او خوشحال می‌شود و به ديدار هم می‌روند و مژده ظهور قائم "صلوات‌الله‌علیه" را به يك ديگر می‌دهند. 📚کمال الدین، ج۲ ص۶۵۳
🛑 پرهیز از شهرت در کلام حضرت امیرالمؤمنین صلوات‌الله‌علیه 🔹امير مؤمنان صلوات‌الله‌علیه به كميل بن زياد فرمودند: آرام گير تا مشهور نگردى و خود را پنهان ساز تا نامت برده نشود، يادگير و بياموز تا عالم گردى، و خاموشى گزين تا در امان بمانى. وقتى كه خدا تو را از دين خود آگاه ساخت چه باك كه نه تو مردم را شناسى و نه ايشان تو را شناسند. 🔸️قَالَ اميرالمؤمنين عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ لِكُمَيْلِ بْنِ زِيَادٍ : رُوَيْدَكَ لاَ تَشْهَرْ وَ أَخْفِ شَخْصَكَ لاَ تُذْكَرْ - تَعَلَّمْ تَعْلَمْ وَ اُصْمُتْ تَسْلَمْ لاَ عَلَيْكَ إِذَا عَرَّفَكَ دِينَهُ لاَ تَعْرِفُ اَلنَّاسَ وَ لاَ يَعْرِفُونَكَ. 📚تحف العقول  ج۱ ص۲۱۷
البرهان في تفسير القرآن ج ۱، ص ۱۳۰ تَفْسِيرُ اَلْإِمَامِ أَبِي مُحَمَّدٍ اَلْعَسْكَرِيِّ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) فِي قَوْلِهِ تَعَالَى: اَلَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ . قَالَ اَلْإِمَامُ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ): «وَصَفَ هَؤُلاَءِ اَلْمُؤْمِنِينَ، اَلَّذِينَ هَذَا اَلْكِتَابُ هُدًى لَهُمْ، فَقَالَ: اَلَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ يَعْنِي مَا غَابَ عَنْ حَوَاسِّهِمْ، مِنَ اَلْأُمُورِ اَلَّتِي يَلْزَمُهُمُ اَلْإِيمَانُ بِهَا؛ كَالْبَعْثِ، وَ اَلْحِسَابِ، وَ اَلْجَنَّةِ، وَ اَلنَّارِ، وَ تَوْحِيدِ اَللَّهِ، وَ سَائِرِ مَا لاَ يُعْرَفُ بِالْمُشَاهَدَةِ، وَ إِنَّمَا يُعْرَفُ بِدَلاَئِلَ قَدْ نَصَبَهَا اَللَّهُ تَعَالَى عَلَيْهَا؛ كَآدَمَ ، وَ حَوَّاءَ ، وَ إِدْرِيسَ ، وَ نُوحٍ ، وَ إِبْرَاهِيمَ ، وَ اَلْأَنْبِيَاءِ اَلَّذِينَ يَلْزَمُهُمُ اَلْإِيمَانُ بِهِمْ، بِحُجَجِ اَللَّهِ تَعَالَى، وَ إِنْ لَمْ يُشَاهِدُوهُمْ، وَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ: وَ هُمْ مِنَ اَلسّٰاعَةِ مُشْفِقُونَ »
عیون الحکم و المواعظ ج ۱، ص ۳۵۳ امیرالمؤمنین (علیه السلام) فِي مُجَاهَدَةِ اَلنَّفْسِ كَمَالُ اَلصَّلاَحِ.