🌺 حدیث جلسه ۵: «صله رحم، دوستی و مجالست با مساکین»
📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله)
🌕 قَالَ أَبُوذَرٍّ (رَضِيَ اَللهُ عَنْهُ): وَ دَخَلْتُ يَوْماً عَلَى رَسُولِ اَللهِ (صَلَّى اَللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) وَ هُوَ فِي اَلْمَسْجِدِ جَالِسٌ وَحْدَهُ، فَاغْتَنَمْتُ خَلْوَتَهُ...
قُلْتُ: يَا رَسُولَ اَلله؛ أَوْصِنِي!...
قُلْتُ: يَا رَسُولَ اَلله؛ زِدْنِي!
قَالَ (صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ): «صِلْ قَرَابَتَكَ وَ إِنْ قَطَعُوكَ؛ وَ أَحِبَّ اَلْمَسَاكِينَ؛ وَ أَكْثِرْ مُجَالَسَتَهُمْ»
🖊 شرح حدیث:
✳️ در ادامه درخواست ابوذر براى بيشتر دانستن، حضرت (صلّی الله عليهوآله) مىفرمايند:
1⃣ «صِلْ قَرَابَتَكَ»
با نزديكان و خويشاوندان خود ارتباط خود را محفوظ بدار!
🍃 يكى از اسرار ماندگاری فرهنگ اسلامى و تبادل نسل به نسل معارف الهی، مسأله صله رحم است.
يعنى كانون گرم خویشاوندى و خانوادگى بايد باقى بماند، بهترين وسيله ارتباط تفكّرات صحيح و سُنَن صحيح اسلامى به نسلهاى بعد همين محيطهاى خانوادگى است.
اين يكى از علل و حِكَم توصيه به صله رحم است كه قطع رحم از محرّمات است.
🌱 «وَ إِنْ قَطَعُوكَ»؛ هرچند از طرف مقابل پاسخ مناسبی داده نمیشود، اما تو ارتباط را قطع نكن! ارتباط را حفظ كن!
🍃 شايد رازش اين است كه بالأخره در اكثر موارد اين ارتباط يک جانبه به ارتباط دوجانبه خواهد انجاميد، البته حِكَم و منافع گوناگون ديگرى هم میشود تصور كرد.
2⃣ «وَ أَحِبَّ اَلْمَسَاكِينَ»
مستمندان را دوست بدار!
🍃 اين يک احساس خيلى مفيدی است، به عدالت كمک مىكند، به دورى از محيطهاى إسراف و تجمّل و تُرَف و تعدّی از حدود كه مخصوص برخورداران از ثروت است، به دورى از اينها كمک مىكند.
3⃣ «وَ أَكْثِرْ مُجَالَسَتَهُمْ»
با آنها نشست و برخاست كن!
🍃 طبيعت مادّیِ انسان به سمت اين است كه به سوى ثروت و اهل ثروت و غنا برود.
در محيط مادّی چون معيار مادّه است، انسان هرجا پول بود به سمت او كُرنش مىكند، لذا ميل به همنشيني با أغنياء و ثروتمندان به وجود مىآيد.
🍃 نقطه مقابلش اين است كه انسان به سمت كسانى كه برخورداریشان از ثروت كم است يا برخوردار نيستند اصلاً به اين سمت توجه كند،
🌱 نشست و برخاست با اينها انسان را از آن محيط دور مىكند، از آن دلبستگیها دور مىكند.
به نِعَم و الطاف الهى كه در اوست، آشنا مىكند.
🛑 يكى از عيوب بعضى از ما همين است.
در فلان شهر يا فلان روستا وقتى غنیای به طرف ما مىآيد، نشست و برخاست با او را مغتنم میشماریم، اين، ما را از آن حقيقتی كه اسلام ما را به آن دعوت مىكند، دور مىكند،
🌱 روحانى در هر سِمتى كه باشد يكى از بزرگترين محسّناتش اين است كه به اين دستور عمل كند، مجالست با فقرا كند، با آنها بنشيند، برخيزد، آنها را دوست بدارد، با آنها صميمی باشد، اين خيلى كار بزرگى است.
📚 مكارم الأخلاق؛ صفحه ۴۷۳؛ حسن بن فضل طبرسی
📜 جزوه جلسه ۵ (نکات تکمیلی)
🌺 مبطلات روزه: ۱. خوردن و آشامیدن
🍀 ۱. اگر مسواك را از دهان بيرون آورد و دوباره به دهان ببرد،
یا نخ را با آب دهانش تر كند و دوباره به دهانش ببرد،
یا لبش را با زبان تر کند،
و رطوبت آن را فرو برد روزهی او باطل مىشود،
مگر آنكه رطوبت مسواک یا نخ یا لب در آب دهان به طورى از بين برود كه رطوبت خارج به آن گفته نشود.
🍀 ۲. اگر روزهدار سهواً چيزى بخورد يا بياشامد، روزهاش باطل نمىشود.
🍃 إِنَّمَا هُوَ شَيْءٌ رَزَقَهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ، فَلْيُتِمَّ صَوْمَهُ
🍀 ۳. رطوبت مسواک را اگر فرو نبرد ایرادی ندارد، اما اگر سهواً هم فرو برود باطل است،
اما باید تا مغرب امساک کند، و بعد قضای آن را به جا آورد.
🍀 ۴. مضمضه کردن آب در دهان
🍃 امام (رحمهالله): اگر روزهدار آب را بدون قصد آشامیدن وارد دهان کرده و مضمضه کند، و بعد بدون اختیار آب وارد حلق بشود و پایین برود، روزهاش باطل میشود؛ مگر اینکه مضمضهی او برای وضو یا غسل بوده باشد.
فرقی هم ندارد هدف از وضو ادای نماز واجب بوده، یا ادای نماز مستحب، یا به قصد مطلق طهارت وضو گرفته شده باشد.
البته اگر روزه باطل شود (مضمضه برای غیر وضو و غسل)، باید در ادامهی روز از انجام مبطلات روزه اجتناب کند؛ و پس از ماه رمضان هم قضای آن را بجا آورد، ولی کفاره لازم نیست.
🍃 حضرت آقا (حفظهالله): در غیر مضمضه برای وضوی نماز واجب، اگر آب بیاختیار فرو رود، بنا بر احتیاط واجب مکلف روزهی آن روز را قضا نماید.
🍃 آیتالله سیستانی (حفظهالله): فقط کسی که آب را برای رفع تشنگی مضمضه کند و آب بیاختیار فرو رود، باید روزهاش را قضا کند، و اگر مضمضهی او جهت دیگری داشته باشد، و آب بدون اختیار پایین برود، روزه صحیح است.
🍃 آیتالله مکارم (حفظهالله): اگر براى وضو آب در دهان کند، و بیاختیار فرو رود قضا بر او واجب نیست.
✅ نکته: این مسئله اولاً فقط برای آب است نه برای غذا و چیزهای دیگر؛ و ثانیاً مربوط به مضمضمه است نه استنشاق.
🍀 ۵. فرو بردن آب دهان، اگر چه به واسطهی خيال كردن ترشى و مانند آن در دهان جمع شده باشد، روزه را باطل نمىكند.
🍀 ۶. مضمضه ی زياد براى روزه دار مكروه است،
و اگر بعد از مضمضه بخواهد آب دهان را فرو برد، یک مرتبه خالی کردن کافی است،
و بهتر است سه مرتبه آب دهان را بيرون بريزد.
🍀 ۷. فرو بردن اخلاط سر و سينه، تا به فضاى دهان نرسيده اشكال ندارد،
ولى اگر داخل فضاى دهان شود، احتياط واجب آن است كه آن را فرو نبرد.
(آیتالله سيستانى: احتياط مستحب آن است كه آن را فرو نبرد.)
🍀 ۸. تزریق آمپول و سرم
🍃 امام (رحمهالله): احتياط واجب آن است كه روزهدار از استعمال آمپولى كه به جاى غذا به كار مىرود خوددارى كند،
ولى تزريق آمپولى كه عضو را بىحس مىكند يا به جاى دوا استعمال مىشود اشكال ندارد.
🍃 آيتالله خامنهای: علاوه بر آمپول مغذّی، آمپولی که در رگ تزریق می شود، و انواع سرم هم اشکال دارد.
🍃 آیتالله مکارم: آمپولی که در رگ تزریق می شود، و انواع سرم جایز نیست.
🍃 آیتالله سیستانی: هیچ نوع آمپولی مبطل روزه نیست.
🍃 تزریق واکسن (واکسن کرونا و...) چون عضلانی و دارویی است، به نظر هیچ یک از مراجع اشکالی ندارد، و روزه صحیح است.
🍀 ۹. خون گرفتن مبطل روزه نیست، و اگر باعث ضعف شود مکروه است.
🍀 ۱۰. اگر دوايى را در جراحت يا گوش يا دیگر منافذ خود بريزد، و به درون او فرو رود مبطل نیست، چون صدق خوردن نمیکند.
اما اگر از راه بينى چيزى را عمداً فرو برد، مبطل است.
🍀 ۱۱. اگر چیزی به زور در دهان روزهدار بریزند مبطل نیست،
اما اگر خود او با اجبار و تهدید چیزی بخورد روزهاش باطل است.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔈 استاد:حجت الاسلام #دنیائی
#فرهنگ_نامه_سبک_زندگی
📆 جلسه چهل و یکم
🔹حوزه مجازی اخلاق
آیت الله حق شناس ره
🔹 @hhaghshenasmajazi
بیاتیه گام دوم _حدیث دیگران.mp3
32.91M
🔈 استاد:حجت الاسلام #تهرانی_پویا
#انقلابی_تراز
📆 جلسه سی و چهارم
🔹حوزه مجازی اخلاق
آیت الله حق شناس ره
🔹 @hhaghshenasmajazi
Screen_Recording_۲۰۲۴۰۳۰۷_۱۴۳۸۴۵_Gharar_۰۷۰۳۲۰۲۴(2).mp3
7.3M
🔈 استاد: حجت الاسلام #تهرانی_پویا
#اخلاق_سرداری
#شرح_زیارت_نامه_حضرت_عباس
📆 جلسه سی و پنجم
🔹حوزه مجازی اخلاق
آیت الله حق شناس ره
🔹 @hhaghshenasmajazi
جلسه نهم جایگاه زن در اسلام.m4a
13.83M
🔈 استاد:حجت الاسلام #نوراهان
#جایگاه_زن_در_اسلام
📆 جلسه نهم
🔹حوزه مجازی اخلاق
آیت الله حق شناس ره
🔹 @hhaghshenasmajazi
جلسه نهم انسان شناسی _1.m4a
10.47M
استاد:حجت الاسلام #نوراهان
#انسان_شناسی
📆 جلسه نهم
🔹حوزه مجازی اخلاق
آیت الله حق شناس ره
@hhaghshenasmajazi
عطر ملکوت ۲۲.mp3
16.6M
🔈 استاد:حجت الاسلام #پژمان
#عطر_ملکوت
📆 جلسه بیست و دوم
🔹حوزه مجازی اخلاق
آیت الله حق شناس ره
🔹 @hhaghshenasmajazi
📿 #عطرملکوت ۲۲
🍀 فصل دوم :《سیری در ملکوت》
🔻مشاهدات محتضر
⬅️ملک الموت [00:42]
⬅️ملائکه [02:10]
⬅️شیاطین [02:14]
⬅️اعمال [05:18]
جلسه 13.pptx
1.52M
🛑 پیوست جلسه بیست و هفتم درس فقه خانواده
بسم الله الرحمن الرحیم
📌 مباحث مطرح شده در جلسه بیست و پنجم سلسله مباحث حکومت امیرالمومنین(ع)
💢موضوع بحث:سیاستهای فرهنگی حکومت امیرالمومنین(بخش چهارم)
✅ سیاستهای فرهنگی حکومت امیرالمومنین
✅ توسعه آموزش و پرورش در حکومت امیرالمومنین علیه السلام
✅ علم امیرالمومنین علیه السلام به محبین خود
✅ فقر و شیعه امیرالمومنین علیه السلام
✅ پیشگوییهای امیرالمومنین
✅ نمودار خاندان بنی هاشم، بن العباس، بنی مروان و بنی امیه
✅ جریان به دنیا آمدن فرزندان عبد مناف
✅ فال بد زدن در اسلام
✅ حسادت امیه به هاشم
✅ اولین ورود امیه به شام
✅ حکومت بنی امیه
✅ ورود بنی امیه مسئولیت
✅ انحراف معاویه
✅ انصراف معاویة بن یزید از خلافت
✅ پیشگویی امیرالمومنین علیه السلام از معاویه
✅ ویژگیهای معاویه از زبان امیرالمومنین
✅ نفرین پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم بر معاویه
✅ جمله مهم سیدالشهدا در مورد قتال معاویه بر روی منبر پیامبر
✅ فرق بین سب و برائت
✅ دستور معاویه بر سب و برائت امیرالمومنین علیه السلام
✅ پیشگویی امیرالمومنین در مورد حکومت آل مروان
✅ جمله امیرالمومنین علیه السلام در مورد مروان
✅ دست مروان دست یهودیست
✅ پیشگویی امیرالمومنین از زمان کوتاه حکومت مروان
✅ توضیحی در مورد آل مروان
✅ جنایات حجاج بن یوسف
✅ چگونگی حکومت حجاج بر عراق
✅ اقدامات مثبت عمر بن عبدالعزیز
✅ بازگرداندن فدک در زمان عمر بن عبدالعزیز
✅ جلوگیری از نشر احادیث پیامبر توسط خلفا
✅ فرمایش امام باقر علیه السلام در مورد عمر بن عبدالعزیز
📎همچنین در این جلسه در مورد شخصیتهای زیر نکاتی بیان شده است:
✔️پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم
✔️امیرالمومنین علیه السلام
✔️امام باقر علیه السلام
✔️عبد مناف
✔️هاشم بن عبد مناف
✔️عبدالمطلب
✔️عبدالله بن عبدالمطلب
✔️ابوطالب
✔️مالک اشتر
✔️عباس بن عبدالمطلب
✔️عبد شمس
✔️امیه
✔️معاویه
✔️حرب
✔️ابوسفیان
✔️ابوالعاص
✔️عفان بن ابوالعاص
✔️حکم بن عاص
✔️معاویة بن یزید
✔️مروان بن حکم
✔️حجاج بن یوسف
✔️عبدالملک مروان
✔️عمر بن عبدالعزیز
✔️هشام بن عبدالملک
✔️مروان حمار
✔️ابن زیاد
✔️مصعب بن زبیر
✔️عبدالله بن زبیر
✔️عمر بن خطاب
💐هدیه روح مقدس امیرالمومنین علی بن ابی طالب و حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیهما و علی آلهما صلوات
Hokumate Amir (A) -25-Farhangi 4-4030726.MP3
33.57M
استاد:حجت الاسلام #تخاوری
#حکومت_امیر_المومنین_علیه_السلام
📆 جلسه بیست و پنجم
🔹حوزه مجازی اخلاق
آیت الله حق شناس ره
@hhaghshenasmajazi
جلسه ۱۳.mp3
27.62M
🔈 استاد:حجت الاسلام #گرامی_پور
#فقه_خانواده
📆 جلسه بیست و هفتم
🔹حوزه مجازی اخلاق
🔶 مهارت های زندگی (جلسه ششم)
آیت الله حق شناس ره
🔹 @hhaghshenasmajazi
هدایت شده از حوزه علمیه آیتالله حقشناس(ره)
❤️ بسمه تعالی شانه
🖊سیزدهمین جلسه از سلسله بزرگداشت های علماء ربانی
📌پیرامون شخصیت اخلاقی عرفانی سید الشهدای مقاومت حضرت حجت الاسلام والمسلمین سید حسن نصرالله رضوان الله تعالی علیه
🌧 پاییز ۱۴۰۳
🕌 حوزه علمیه حضرت آیت الله حق شناس رضوان الله تعالی علیه (امین الدوله فیلسوف الدوله)
@hhaghshenas
هدایت شده از حوزه علمیه آیتالله حقشناس(ره)
بسمه تعالی شانه
📌راویان مقاومت
🖊به زودی کاری از موسسه تبلیغی رضیع
🕌حوزه علمیه حضرت آیت الله حق شناس رضوان الله تعالی علیه (امین الدوله _ فیلسوف الدوله)
@hhaghshenas
هدایت شده از حوزه مجازی اخلاق آیت الله حق شناس (ره)
🌷کلاس های حوزه مجازی اخلاق
📌خواهران و برادران
🔸به حول قوه الهی برگزار می شود
https://eitaa.com/hhaghshenasmajazi
هدایت شده از حوزه مجازی اخلاق آیت الله حق شناس (ره)
🔻اساتیدی که از فیوضاتشان بهره مند خواهیم بود به همراه عناوین مباحث :
❇️۱) استاد مهدی گرامی پور
🔻فقه خانواده
❇️۲) استاد اصغری
🔻احکام نماز
❇️۳) استاد غلامی طهرانی
🔻جریان شناسی تاریخی حق و باطل از آدم تا خاتم
🔻کارگاه تاریخ تحلیلی اسلام و تشیع
🔻مبانی نظری تمدن سازی اسلامی
❇️۴) استاد مجید محمدی
🔻براهین اثبات خدا
🔻دوره اجمالی آشنایی با آراء متفکرین تاریخ پیرامون دین و انسان
❇️۵) استاد تهرانی پویا
🔻اخلاق سرداری
🔻بعثت خمینی
🔻انقلابی تراز
🔻الگوی دینی تربیت
❇️۶) استاد علی دنیایی
🔻خدایا اجازه
🔻فرهنگنامه سبک زندگی
❇️۷) استاد حسین نیاز آبادی
🔻همسرداری
❇️۸) استاد حسین نصیری
🔻زیست متعهدانه در آموزه های دینی
❇️۹) استاد عباس تاجیک
🔻مبانی نظریه ولایت فقیه
❇️۱۰) استاد مهدی تخاوری
🔻تاریخ تحلیلی امام حسین علیه السلام
🔻حکومت امیرالمومنین علیه السلام
❇️۱۱) استاد مهدی دهبان
🔻ظهور و سقوط یک تمدن
🔻حکومت امام زمان
🔻شرح چهل حدیث
🔻تفسیر سوره نجم
❇️۱۲) استاد علی پژمان
🔻سنت ابتلا
🔻عطر ملکوت
❇️۱۳) استاد یاسین نوراهان
🔻مسئله حجاب
❇️۱۴) استاد خوبانفرد
🔻درسهای نهج البلاغه
🔻آشنایی با گناهان مبتلا به
❇️۱۵) استاد نادرعلی
🔻نگین آفرینش
🔻منشور بندگی
❇️۱۶) استاد پاشایی
🔻همنشین
❇️۱۷) استاد اباذری
🔻مبانی سبک زندگی
❇️۱۸) استاد لواسانی
🔻دانشگاه امام صادق علیه السلام
❇️۱۹) استاد مخدومی
🔻حیات طیبه با تمرکز بر فرزند پروری و والد گری در قرآن و روایات
❇️ ۲۰) استاد محمود زرین پر
🔻 معراج السعاده
🔻 آداب الصلاه
🔻 مواعظ آیت الله حق شناس ره
🔻 شرح زیارت جامعه کبیره
🔻 اصول کافی
Ayatollah HAG SHENAS_16.mp374853 (1).mp3
2.67M
🔈 #آیت_الله_حق_شناس ره
📆 جلسه سی و چهارم
🔶 عبودیت چه مقام خوبی است
🔹حوزه مجازی اخلاق
آیت الله حق شناس ره
🔹 @hhaghshenasmajazi
جلسه ۶. روزه (مسأله ۸۴۰ تا ۸۶۱، رساله نماز و روزه، واجبات روزه، ۲. پرهیز از مبطلات، ۴. باقی ماندن بر جنابت). ۳ آبان ۱۴۰۳ .mp3
9.28M
🔈 استاد:حجتالإسلام #اصغری
#احکام_روزه
📆 جلسه ششم
🔹حوزه مجازی اخلاق
آیت الله حق شناس ره
🔹 @hhaghshenasmajazi
👇👇👇👇👇👇👇👇
🌺 حدیث جلسه ۶: «متابعتِ حقّ»
📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله)
🌕 قَالَ أَبُوذَرٍّ (رَضِيَ اَللهُ عَنْهُ): وَ دَخَلْتُ يَوْماً عَلَى رَسُولِ اَللهِ (صَلَّى اَللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) وَ هُوَ فِي اَلْمَسْجِدِ جَالِسٌ وَحْدَهُ، فَاغْتَنَمْتُ خَلْوَتَهُ...
قُلْتُ: يَا رَسُولَ اَلله؛ أَوْصِنِي!...
قُلْتُ: يَا رَسُولَ اَلله؛ زِدْنِي!
قَالَ (صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ): «قُلِ اَلْحَقَّ، وَ إِنْ كَانَ مُرّاً»
🖊 شرح حدیث:
1⃣ تلخ بودن حقّ گاهى به اين صورت است كه براى خود انسان تلخ است،
انسان يک حقيقتی را بخواهد اعتراف كند، براى خود او تلخ است، مثل اينكه يک قضاوتی است عليهِ خود او، عليهِ كسان او،
2⃣ و گاهى اين تلخی برای مخاطب است.
اگرچه به كام مخاطب شما كه شخص محترمی است، رفيق نزديكى است، رودربایستى هم داريد تلخ مىآيد، در عين حال حق را بگو!
✅ به گمان من اوّلی سختتر از دوّمى است.
🍃 دوّمى يک نوع شجاعتی را میطلبد كه انسان دچار رودربايستی نشود، و آنچه را كه حقّ است به خاطر رفاقت و ملاحظات گوناگون پنهان نكند،
🍃 لكن اوّلی شجاعت بيشترى را لازم دارد؛
زيرا شجاعت در مقابل نفس خود انسان است.
اين، آنجايى است كه غالباً از مزالّ اَقدام است،
اينجا هم مىفرمايند: حق را بيان كن! هرچند براى تو تلخ باشد.
🍃 در قرآن هم آمده است: «و لو علی أنفسكم أو الوالدين أو الأقربين»
[يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُونُوا قَوَّامِينَ بِالْقِسْطِ شُهَدَاءَ لِلَّهِ وَلَوْ عَلَىٰ أَنفُسِكُمْ أَوِ الْوَالِدَيْنِ وَالْأَقْرَبِينَ إِن يَكُنْ غَنِيّاً أَوْ فَقِيراً فَالله أَوْلَىٰ بِهِمَا، فَلَا تَتَّبِعُوا الْهَوَىٰ أَن تَعْدِلُوا، وَإِن تَلْوُوا أَوْ تُعْرِضُوا فَإِنَّ اللهَ كَانَ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرًا (النساء - ۱۳۵)]
🍃 ابوذر (رحمهالله) به اين نصيحت عمل كرد،
در سختترين اوقات كه گفتن حقايق براى او خيلى هزينه داشت، او حقايق را با صدای بلند بيان كرد،
چه در مدينه، چه در شام.
❇️ آن نكته دقيقی كه اينجا وجود دارد اين است كه حقّ چيست؟
🛑 خيلىها حرفى را میزنند، طرف مقابلش هم حرف مقابل آنها را میزند، و هر دو ادّعا میكنند حرف ما حق است.
🌱 به نظر میرسد آنچه براى ما، عمل شخصیمان، بينى و بينالله بايد ملاک باشد، آن حجّت است، حجّت الهى است.
سر خودمان را كلاه نگذاريم، محاسبه كنيم، ببينيم بر طبق حجت و استدلالی كه میتوان آن را پيش خداى متعال در مقابل احتجاج الهى عرضه كرد، آن را حق بدانيم، و بر آن ايستادگی كنيم ولو تلخ باشد.
نه اينكه با توجيه و تأويل و كلاه شرعى يک چيزى را حقّ تصور كنيم، بعد هم بگوييم آن حقّ است، حقّ را بگو!
يعنی چيزی را كه جازم به حقّانيت آن هستى، اين جزم هم آن وقتى حاصل میشود، كه يک حجّتی بر آن قائم باشد كه انسان بتواند به آن احتجاج كند.
هم پيش نفس خودش، هم نزد خداى خودش.
📚 مكارم الأخلاق؛ صفحه ۴۷۳؛ حسن بن فضل طبرسی
📆 ۹ اردیبهشت ۱۳۸۶ (جلسه ۱۶۶ مکاسب محرّمه).
📜 جزوه جلسه ۶ (نکات تکمیلی)
🌺 ۴. باقى ماندن بر جنابت و حيض و نفاس تا اذان صبح
🍀 ۱. اگر جنب در روزهی رمضان و قضاء آن عمداً تا اذان صبح غسل نكند، يا اگر وظيفهی او تيمم است عمداً تيمم ننمايد، روزهاش باطل است.
(🍃 آیتالله سيستانى: ... بايد روزهی آن روز را تمام كند، و روزى ديگر را نيز روزه بگيرد، و چون معلوم نيست آن روز قضا است يا عقوبت است، هم روزه آن روز از ماه رمضان را به قصد ما في الذمه انجام دهد، و هم روزى كه به جاى آن روز، روزه مىگيرد، و قصد قضا نكند.)
🍀 ۲. اگر در روزهی ماه مبارک رمضان از روی خجالت و حیا عمداً غسل نکند تا وقت تنگ شود، معصیت کرده است؛
ولی واجب است تيمم كند و روزهاش صحيح است.
(🍃 آیتالله مکارم: صحّت روزه مشکل است)
🍀 ۳. هر گاه جنب در شب ماه رمضان بخوابد و بيدار شود، اگر احتمال بدهد كه اگر دوباره بخوابد بيدار مىشود براى غسل، مىتواند بخوابد.
◀️ خواب اول: كسى كه در شب ماه رمضان جنب است، و مىداند يا احتمال مىدهد كه اگر بخوابد پيش از اذان صبح بيدار مىشود، چنانچه تصميم داشته باشد كه بعد از بيدار شدن غسل كند، و با اين تصميم بخوابد و تا اذان خواب بماند روزهاش صحيح است.
❇️ خوابى را كه در آن محتلم شده نبايد خواب اول حساب كرد، بلكه اگر از آن خواب بيدار شود و دوباره بخوابد خواب اول حساب مىشود.
(🍃 آیتالله سيستانى و زنجانی: خوابى كه در آن احتلام صورت گرفته است خواب اول حساب مىشود.)
◀️ خواب دوم: اگر جنب در شب ماه رمضان بخوابد و بيدار شود، و بداند يا احتمال دهد كه اگر دوباره بخوابد پيش از اذان صبح بيدار مىشود، و تصميم هم داشته باشد كه بعد از بيدار شدن غسل كند، چنانچه دوباره بخوابد و تا اذان بيدار نشود، بايد روزهی آن روز را قضا كند؛
◀️ خواب سوم: و همچنين اگر از خواب دوّم بيدار شود و براى مرتبهی سوم بخوابد، كفّاره بر او واجب نمىشود.
🌺 ۷. مبطلات روزه: دروغ بستن به خدا و پيغمبر (صلّى الله عليه و آله و سلّم) و معصومین (علیهمالسّلام)
🍀 ۱. اگر روزهدار به گفتن يا به نوشتن يا به اشاره و مانند اينها به خدا و پيامبران و معصومین (عليهمالسّلام) عمداً نسبت دروغ بدهد، اگر چه فوراً بگويد دروغ گفتم يا توبه كند، روزهی او بنابر احتیاط باطل است. (حضرت آقا و آیتالله مکارم (حفظهماالله))
(🍃 اختلافات مختصری در فتوا و احتیاط واجب وجود دارد.
🍃 آیتالله سيستانى: ... و همچنین بنابر احتياط مستحب دروغ بستن به حضرت زهرا (عليهاالسّلام) و ساير پيغمبران و جانشينان آنان.)
✅ توجّه شود که دروغ بستن به خدا و پيامبران و معصومین (عليهمالسّلام) از گناهان کبیره است، اما محلّ بحث بطلان روزه با این گناه است.
🍀 ۲. اگر بخواهد خبرى را كه نمىداند راست است يا دروغ نقل كند:
◀️ حکم تکلیفی: بنابر احتياط واجب (آیتالله مکارم: بايد/ آیتالله خامنهای: احتیاط مستحبّ) بايد از كسى كه آن خبر را گفته، يا از كتابى كه آن خبر در آن نوشته شده نقل نمايد؛ مثلًا بگويد: «فلان راوى چنين مىگويد» و يا «در فلان كتاب چنان نوشته شده است كه پيامبر فرموده ...».
◀️ حکم وضعی: لكن اگر خودش هم خبر بدهد روزهاش باطل نمىشود.
(🍃 آیتالله مکارم و سیستانی: روزه اشکال دارد)
🍀 ۳. اگر سخنی را كه مىداند دروغ است به آنان نسبت دهد، و بعداً معلوم شود راست بوده، بنابر احتیاط باید روزه را تمام کرده و بعداً قضای آن را هم بگیرد.
(🍃 حضرت امام (رحمهالله): روزه اش صحيح است.)
🍀 ۴. اگر دروغى را كه ديگرى ساخته عمداً به خدا و پيغمبر و جانشينان پيغمبر نسبت دهد، روزهاش بنابر احتياط باطل مىشود،
ولى اگر از قول كسى كه آن دروغ را ساخته نقل كند اشكال ندارد.
🍀 ۵. اگر در نقل احكام شرعيه عمداً دروغ گويد، مثلاً واجبى را غير واجب و حرامى را حلال ذكر كند:
🌱 اگر منظورش نسبت دادن آن حكم، به خدا يا پيغمبر باشد روزهاش اشكال دارد،
🌱 و اگر قصدش نسبت دادن فتوا به مجتهد است كار حرامى كرده، اما روزهاش باطل نمىشود.
عطر ملکوت ۲۳.mp3
7.26M
🔈 استاد:حجت الاسلام #پژمان
#عطر_ملکوت
📆 جلسه بیست و سوم
🔹حوزه مجازی اخلاق
آیت الله حق شناس ره
🔹 @hhaghshenasmajazi
🍀 فصل دوم :《سیری در ملکوت》
🔻وظایف ملک مقرب