eitaa logo
تاریخ تحلیلی ایران و اسلام
70 دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
752 ویدیو
111 فایل
بررسی تاریخ ایران و اسلام با هدف جهاد تبیین
مشاهده در ایتا
دانلود
The modesty of the sisters....jpg
524.9K
🔶 حجاب و حیای شاهدخت‌های ایران به روایت شاهنامه دختری که سر برهنه باشد، همان بهتر که بمیرد! حکیم ابوالقاسم فردوسی در می‌گوید: دختران پادشاه ایران (خواهران ) هنگامی که به اسارت تورانیان درآمدند، ناله می‌کردند که سرِمان برهنه است و اگر از این ننگ، بمیریم، جا دارد. 🔘 در فرهنگ ایران باستانی؛ برهنه بودن سر برای دختران ایران، مایه سرافکندگی بود. سزاوار است که دختران ما به اصالت خود وفادار باشند و بازیچه رسانه‌های ابلیس نشوند. ✍🏻 مهدی رستمی | باستان‌نامه: @ir_bastan
17.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔶فرق یهود و بنی اسرائیل چیست؟ ✅به کانال شیخ قمی بپیوندید ➖➖➖➖ سخنرانی کامل | حمایت مالی 🆔 @Tablighgharb
⚜انشعابات و فرقه های «شیعه» : ✅تشیع از همان ابتدای پیدایش، بعد از امامت بلافصل به شاخه های مختلفی تبدیل شد. که این اختلافات به باورهای آنان از جمله؛ شمار امامان معصوم، عوامل متعدد سیاسی وجغرافیایی، انشعابات حاصل از اختلاف بر سر تشخیص مصداق امام، ظهور گروه‌های غلات بر می گشت. در حال حاضر، مهمترین فرقه های مذهب تشیع، فرقه «امامیه» و «کیسانیه» و «زیدیه» و «اسماعیلیه» و «فطحیه» و «واقفیه» به شمار می رود که به صورت مفصل شرح خواهیم داد. @TarikhEslam
1⃣فرقه «إمامیه»:👇 ✅«امامیه» در اصطلاح نام فرقه‌ای از تشیع است، که به امامت منصوص دوازده امام بعد از حضرت محمد مصطفی(ص) باور دارند. این فرقه را به نامهای «شیعه اثنی عشری» یا «دوازده امامی» و «شیعه جعفری» هم می‌شناسند. برخی امامیه را، نام هر فرقه‌ای می‌دانند که اعتقاد به امام منصوب داشته باشد. طبق این معنی می‌توان همه فرقه‌های شیعی را امامی نامید، اما امامیه اصطلاحی، که آن را از سایر فرقه‌های شیعه جدا می‌کند، همان است که به امامت منصوص دوازده امام پس از حضرت محمد(ص) معتقدند. سلسله امامان در امامیه بر مبنای نصوص وارده مثل «حدیث لوح» که از جابر انصاری نقل شده و سایر روایات، امامیه تعداد امامان بعد از پیامبر(ص) را دوازده نفر می‌دانند. که به ترتیب عبارتند از؛ ۱)علی بن ابیطالب المرتضی(ع) ۲)حسن بن علی المجتبی(ع) ۳)حسین بن علی الشهید(ع) ۴)علی بن الحسین السجاد(ع) ۵)محمد بن علی الباقر(ع) ۶)جعفر بن محمد الصادق(ع) ۷)موسی بن جعفر الکاظم(ع) ۸)علی بن موسی الرضا(ع) ۹)محمد بن علی الجواد(ع) ۱۰)علی بن محمد الهادی(ع) ۱۱)حسن بن علی العسکری(ع) ۱۲)حجة بن الحسن المهدی(عج) می باشد. 📚منبع: فرق الشیعه نوبختی، ص۲۳۱ @TarikhEslam
2⃣فرقه «کیسانیه»:👇 ✅«کیسانیه» پیروان مختار بن ابوعبید ثقفی هستند، که به یاری او انتقام سختی از قاتلان امام حسین(ع) گرفتند. آنان، بعد از امام حسین(ع) به امامت «محمد حنفیه» پسر امام علی(ع) معتقد شدند. کیسانیه در تفسیر آیه «وَ التِّينِ وَ الزَّيْتُونِ وَ طُورِ سِينِينَ وَ هذَا الْبَلَدِ الْأَمِينِ» می‌گفتند : کلمات این آیه بیانگر رموزی است، از جمله این که تین، علی(ع) است، زیتون حسن(ع)، طور سینین حسین(ع) و بلد الامین «محمد حنفیه» می باشد. طرفداران این فرقه معتقدند که محمد نمرده و درکوه «رضوی» در حال حیات است، و موعود آخر الزمان، او می باشد، که ظهور خواهد کرد. این فرقه بعدها به دوازده فرقه تبدیل شدند. در حال حاضر برای کیسانیه در سر زمین‌ های اسلامی تابعینی ذکر نشده است. 📚منبع: فرق الشیعه نوبختی، ص۲۳۲ @TarikhEslam
3⃣فرقه «زیدیه»:👇 ✅«زیدیه» یکی دیگر از فرق معروف شیعه است که قائلند پس از امام سجاد(ع)، پسرش «زید» امام است. این فرقه در آغازین سالهای سده دوم هجری از بدنه عمومی شیعه جدا شد و در برابر دیگر شیعیان قرار گرفت. زید، مردم را به تبعیت از کتاب و سنت و جهاد با ستمگران و حمایت از محرومان و اعطای به مستضعفان دعوت می‌کرد و درباره غنایم جنگی می‌گفت : باید به عدالت قسمت شود و در رد مظالم اصرار فراوان داشت.این فرقه از دیگر فرق شیعه به تسنن نزدیکترند. شهرستانی، در ملل و نحل، سه شاخه را در زیدیه ترسیم می‌کند؛ ۱)جارودیه : پیروان ابی الجارود (زیاد بن ابی زیاد) که به تعیین امام به دست پیامبر(ص) به نص بر اوصاف نه شخص، معتقدند. ۲)سلیمانیه : پیروان سلیمان بن جریر که اعتقاد به شورایی بودن امامت و جواز تقدم مفضول با وجود فاضل داشت. ۳)صالحیه و بتریه : پیروان حسن بن صالح بن حی و کثیر النوی الابتر که مثل سلیمانیه به شورایی بودن امامت قائل بودند، با این فرق که در ایمان یا کفر عثمان توقف می‌کردند. 📚منبع: فرق الشیعه نوبختی، ص۲۴۳ @TarikhEslam
4⃣فرقه «إسماعیلیه»:👇 ✅«اسماعیلیه» نام فرقه دیگری است که معتقدند؛ بعد از حضرت امام جعفر صادق(ع) ،فرزندش «اسماعیل» امام است. وگاه در بلاد مختلف به نام‌های گوناگون مانند باطنیه، تعلیمیه خوانده شده‌اند. فرقه مشهور اسماعیلیه، همان باطنیه و تعلیمیه است. بنابر اعتقاد اسماعیلیان، امام صادق(ع) در زمان حیات خودشان اسماعیل را به عنوان امام بعدی معرفی کردند. اما اسماعیل در زمان حیات پدرش از دنیا رفت و مرگ اسماعیل قبل از به امامت رسیدن باعث به وجود آمدن تشتت و اختلاف در تعیین امام بعدی شد. برخی از این رو که اعتقاد داشتند سخن امام(ع) نباید تغییر کند، گفتند اسماعیل هنوز زنده است و روزی به عنوان قائم ظهور خواهد کرد! برخی هم از این بابت که معتقد بودند، امامت به استثنای امام حسن(ع) و امام حسین(ع) از طریق برادری منتقل نمی‌شود، به انتقال امامت از اسماعیل به فرزندش محمد روی آوردند. برخی نیز قائل به «بداء» شده، و همراه با سایر شیعیان به امامت موسی بن جعفر(ع) معتقد شدند. سلسله امامان شیعه اثنی عشری از طریق گروه اخیر ادامه می‌ یابد. 📚منبع: فرق الشیعه نوبختی، ص۲۵۳ @TarikhEslam
5⃣فرقه «فطحیه»:👇 ✅«فَطَحیّه» معتقدند که «عبدالله» پسر امام جعفر صادق(ع) ملقب به «اَفطَح» بعد از ایشان امام است. پس از شهادت امام ششم شیعیان، پسر بزرگ ایشان، «عبدالله» ادعای جانشینی امام(ع) را نمود. او با نقل این روایت از قول پدرش که : «امامت هر امام به پسر بزرگ او منتقل می‌شود!» عده‌ای را دور خود جمع کرد. ادعای او دوام چندانی نیافت و عبدالله هفتاد روز پس از شهادت امام صادق(ع) از دنیا رفت و چون فرزند و جانشینی نداشت، پیروان او سرگردان شده، عموما به امامت امام کاظم(ع) بازگشتند و عمر این عقیده در همان ابتدای ظهور به پایان رسید. برخی از بزرگان امامیه مانند بنی فضّال نیز به عبدالله گرویدند؛ ولی بسیاری از آنان در میانه راه و یا با مرگ او از این مسیر بازگشتند. 📚منبع: فرق الشیعه نوبختی، ص۲۵۶ @TarikhEslam
6⃣فرقه «واقفیه»:👇 ✅«واقِفیه» یا «واقِفه» یا «مَمْطوره» گروهی از شیعیان که بر امامت امام موسی کاظم(ع) توقف کردند، از اعتراف به امامت امام رضا(ع) سرباز زدند و معتقد بودند که امام کاظم(ع)، مهدی موعود است که در غیبت به سر می‌برد و رجعت خواهد کرد. همچنین به گروهی از شیعیان که بر امامت امام حسن عسکری(ع) توقف کردند و ایشان را مهدی موعود دانستند نیز واقفه گفته می‎شود. علی بن اسماعیل میثمی، اولین کسی بود که بر آنها نام ممطوره را گذاشت. اخبار و نصوص متعددی وجود دارند که تأکید می‌‏کنند علت توقف این گروه در امامت موسی بن جعفر(ع)، فریفته شدن به اموال و ثروت‏‌های فراوانی بود که نزد آنان جمع شده بود. همچنین شبهه‏‌های اعتقادی که‌ گاه در اثر القاء اندیشه‏‌های نوپدید و‌ گاه به سبب برداشت‏‌های نادرست از برخی مبانی و مصادر عقیدتی پدید می‌آمدند در شکل‏‌گیری و زمینه‌سازی حرکت واقفیه مؤثر بودند. اولین کسانی که این اعتقاد را آشکار ساختند «علی بن ابی حمزه بطائنی»، «زیاد بن مروان قندی» و «عثمان بن عیسی رواسی» بودند. 📚منبع : فرق الشیعه نوبختی، ص۲۷۵ @TarikhEslam
📚✍📚✍📚✍📚✍📚✍ 1️⃣3️⃣1️⃣ :📚 کتاب «فرق الشیعه» بررسی فرقه های شیعه از آغاز تا پایان سده سوم هجری؛ اثر ابومحمد نوبختی✍📚👇 @TarikhEslam
4_5925037646895122970.pdf
518.3K
📚✍📚✍📚✍📚✍📚 کتاب «فرق الشیعه» @TarikhEslam