eitaa logo
جستارهایی در تاریخ و تمدن اسلامی
98 دنبال‌کننده
115 عکس
34 ویدیو
2 فایل
@Historykh ارتباط با ادمین
مشاهده در ایتا
دانلود
پيروان امام مجتبی عليه السلام از كجا ضربه خوردند؟! يكی از تاكتيک‌های دشمنان در طول تاريخ توليد اخبار جعلی برای تضعيف جبهه حق است. بنا بر گزارش تاريخ يكی‌ از روش‌های معاويه در مواجهه با پيروان امام حسن عليه السلام همين كار بود از اين رو وقتي متوجه شد مردم با آن حضرت بيعت كرده‌اند افرادی را فرستاد تا افزون بر جاسوسی با شيوه‌های مختلف از جمله فريب جامعه، جبهه حق را زمينگير كنند: ولما بلغ معاوية بن أبي سفيان وفاة أمير المؤمنين عليه السلام وبيعة الناس الحسن عليه السلام دس رجلا من حمير إلى الكوفة، ورجلا من بلقين إلى البصرة ، ليكتبا إليه بالأخبار ويفسدا على الحسن عليه السلام الأمور ... وكتب الحسن عليه السلام إلى معاوية: أما بعد : فإنك دسست الرجال للاحتيال والاغتيال، وأرصدت العيون ... شيخ مفيد، الارشاد، ج2، ص 9. در اين حال راهكار مقابله، هوشياری و گوش به فرمان امام جامعه بودن است. https://eitaa.com/historyjostar
ما چگونه ما نشدیم؟ نقد و بررسی فرضیۀ افول علم در ایران نویسنده: امیرمحمد گمینی مجموعهٔ «مطالعات علم و فناوری»/ دبیر: حسین شیخ‌رضایی ۹۶ صفحه 🔶 برخی غیرمتخصصان به ارائۀ تحلیل‌هایی کلی از سیر تحول علم در دورۀ اسلامی دست زده‌اند. آنان، بدون مراجعه به متون دستِ اول علمی متعلق به این دورۀ تاریخی، به بررسی مسائلی کلی، مانند افول علم در جهان اسلام یا دلایل رخ ندادن انقلاب علمی در آن، پرداخته‌اند. از سوی دیگر، مورخان علم حرفه‌ای نیز عموماً درگیر کارهای تخصصی خود بوده و لزومی ندیده‌اند به این مسائل کلی بپردازند. به نظر آنها، حتی نیازی نبوده است دیدگاه‌های عمومی غیرمتخصصان نقد و بررسی شود. اما شاید لازم باشد مورخان حرفه‌ای علم نیز به مسائلی کلی، مانند سیر صعودی یا نزولی علم در جهان اسلام، بپردازند و از این رهگذر دانش عمومی را در این حوزه ارتقا دهند. 🔶 اثر حاضر تلاشی است برای پاسخ به این پرسش که آیا علم در دورۀ اسلامی، به‌ویژه در ایران، دچار افول شده است یا خیر. نویسنده، در مقام مورخ علم دورۀ اسلامی، تعمیم افول علم به کل جغرافیای تاریخی دورۀ اسلامی را نشانۀ بی‌دقتی و ناآگاهی از تاریخ علوم در این دوره می‌داند. او می‌کوشد به این پرسش پاسخ دهد که اگر علم در ایران و در دورۀ اسلامی افول نکرده است، چرا امروزه علم و علم‌ورزی در ایران و دیگر سرزمین‌های اسلامی از جهان غرب فاصله دارد. https://eitaa.com/historyjostar
مجردترین وخالص ترین لذتی که ازتاریخ حاصل می شود،یک نوع تجربه عرفانی است‌ : وجدان وحدت و استمرار. تاریخ انسانیت شایدبه حقیقت چیزی جز همین وحدت واستمرارنیست. درواقع تاریخ به ما می آموزدکه زندگی ما به زندگی تمام افرادجامعه وقوم ما ارتباط دارد، زندگی جامعه وقوم ما نیزبا زندگی جوامع واقوام دیگرپیوسته است،چنان‌که زندگی تمام واقوام وجامع انسانی با رشته ای نامرئی به همدیگروابسته است... ✍ عبدالحسین زرین کوب 📕تاریخ درترازو ص ۲۶ https://eitaa.com/historyjostar
مدیترانه در دیپلماسی همواره مقطعی طلایی از تاریخ زندگانی بشر وجود داشته که مورد غفلت قرار گرفته است. ازجملۀ این دوره‌ها دورۀ طلایی دیپلماسی میان شرق و غرب جهانِ قرون‌وسطا است؛ زمانی که حکومت‌هایی چون کارولنژیان با ویژگی‌هایی کاملاً متفاوت ولی منافع مشترک با حکومتی چون عباسیان در شرق شاهکار دیپلماسی خلق می‌کردند و امویانِ اندلس و امپراتوری بیزانس در سطوح مختلفی چون مسائل علمی، نظامی و سیاسی مشارکت می‌کردند. درواقع تمامی این مشارکت‌ها نتیجۀ به‌کارگیری دستگاه‌های دیپلماسی در هر دو طرف بود. در بررسی این روابط دو نکته بسیار حائز اهمیت است: نخست اینکه مدیترانه مانند نقطۀ اتصالِ منافع تجاری، سیاسی و نظامی این حکومت‌ها عمل می‌کرد و آنان را ناچار به ایجاد این روابط کرده بود. بنابراین نقش کلیدی دریای مدیترانه را نباید از یاد برد. دوم ابعاد گسترده و قابل‌توجه این روابط است که می‌توان از آن به‌عنوان مقطعی طلایی در تاریخ جهان یاد کرد. اما بااین‌همه این موضوعِ مهم هرگز نه در ایران و نه در غرب به‌طور جامع مورد توجه قرار نگرفته است و منابع، اسناد و پژوهش‌های گذشته در این رابطه بررسی نشده‌اند. بنابراین این پژوهش در حد امکان سعی کرده است که تمامی این مسائل را در نظر گیرد و پژوهشی جامع ارائه دهد. این اثر تلاشی است برای به تصویر کشیدنِ دستگاه‌های دیپلماسی شرق و غرب جهان در دوران مذکور و میراثی که از آن دوران برای ما بر ‌جای مانده است https://eitaa.com/historyjostar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️ آیا تاریخ طبری، کتابی ۱۰۰ ٪ معتبر است؟ طبری پاسخ می‌دهد: خیر! 👈🏻 گاهی جریان‌های ضد اسلام از "تاریخ طبری" به نادرستی بهره می‌گیرند. حال آنکه مؤلف اثر در مقدمه نوشت که هر چه در این کتاب می‌بینید، الزاماً درست نیست و منِ طبری، روایات (اعمّ از معتبر و غیر معتبر) را بدون بررسی‌ عقلانی و علمی گردآوری کردم. پس ضروری است که خواننده، محتوای کتاب مرا مورد سنجش قرار دهد تا درستی یا نادرستی هر روایت به دست آید. 🔻 ویدئو به وسیله "هوش مصنوعی" ساخته شده است. https://eitaa.com/historyjostar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 حیات دوباره علوم انسانی در غرب 👤استاد دکتر مهدی گلشنی رئیس گروه فلسفه علم دانشگاه شریف https://eitaa.com/historyjostar
زبان فارسی میراث مشترک ایران و شبه‌قاره در طول تاریخ جنگ‌های داخلی، دسیسه‌های استعمار، اختلافات قومی باعث کوچک‌تر شدن کشورها و قطع ارتباط مردمان کشورها از یکدیگر شده، با این حال روابط فرهنگی، همدلی و علایق، حافظه‌های تاریخی، حلقۀ وصل مردم در قلمرو جهان ایرانی بوده است. روس‌ها سمرقند و بخارا را از تاجیکستان جدا کردند و خط سیریلیک را جایگزین خط فارسی تاجیکی نمودند، اما هنوز مردم شهرهای ازبکستان همچون سمرقند و بخارا و خیوه و... به زبان نیاکان گپ می‌زنند.‌ مصطفی کمال هم در ترکیه خط لاتین را جایگزین خط عربی و خط نستعلیق ایرانی کرد و ارتباط نسل جدید را با حافظۀ تاریخی‌شان برید. اما آنچه در تمام این کشورها حلقۀ وصل بوده است، کتب و نسخ خطی فارسی بوده که بخش مهمی از حافظۀ تاریخی این کشورها در آنها مستور است و هیچگاه جغرافیای سیاسی کشورها نتوانسته مانع حذف حافظه تاریخی، زبان، هویت ملی و تعلقات فرهنگی فیمابین کشورها شود. خوشبختانه نسخ خطی فارسی در کشورهای مختلف جهان به ویژه شبه‌قاره می‌تواند حلقۀ وصل فرهنگی ایران با این کشورها باشد. https://eitaa.com/historyjostar
هدایت شده از کانال میز معارف
. ❇️ پهلوانان نمی میرند چون ..... ❇️ ✍ پورخردمند ✅ حق و باطل هر کدام نقشه راهی ست برای پیمودن در دو راهه ای که در منتهی الیه آن دو هابیلیان و قابیلیان هستند و در قالب حزب الله و حزب الشیطان از روزی که آدم و حوا بر زمین هبوط کردند در مقابل هم صف آرایی نمودند تا همیشه تاریخ . ✅ امروز تقابل حق و‌ باطل و ظالم و مظلوم به اوج خود رسیده است . منطقه پر آشوب غرب آسیا روزهای ملتهبی را سپری می کند .‌ ملت مظلوم فلسطین بعد از قریب هشتاد سال مبارزه ؛ نه خسته از ادامه راه بلکه خسته از رخوت و رکود حاکم بر نظام‌ بین الملل و بی عملگی و انفعال دول اسلامی و عربی و زخمی از خنجرهایی که از برخی حاکمان اسلامی می خورند اما امیدوار به نصرت الهی و تنها با تکیه بر ایمان خود با خبیث ترین موجودات روی زمین یعنی رژیم کودک کش صهیونیستی تا آزادی کامل سرزمین‌های اشغالی و قدس شریف مبارزه می کنند . امروز در سرزمین لبنان و فلسطین ظلم از قامت انسان بالا می رود و خون نوزادان و کودکان و پیران و زنان و مردان ؛ بجای آب ؛ روان است آنهم در شرایطی که پرچم حقوق بشر غربیها ؛ این باصطلاح متمدن‌ها ؛ همیشه بالاست . ✅ پهلوانان نمی میرند بلکه تاریخ سازند و به تاریخ جهت می دهند . قهرمانان نمی میرند بلکه با غروب خود ؛ غرق انوار عالمتاب خورشید می گردند . پهلوانان اگر هم بمیرند چون سرو ایستاده می میرند . اینان دل به دریا زده گانند که خنده به آب می کنند ؛ مرگ سرخ را فریاد می زنند ؛ از اینکه در بستر بمیرند دلنگرانند ؛ آرام و قرار ندارند تا شهادت را در آغوش بگیرند . شهادت سر آغاز هر زندگی ست نترسم ز مرگی که خود زندگی ست ✅ چه غوغایی بپا گشته ؟ گویی خورشید ظهور در حال طلوع هست که ستاره ها یکی یکی خاموش می شوند . ستاره هایی چون سید عباس موسوی ؛ شیخ احمد یاسین ؛ حاج قاسم ؛ سمیر قنطار ؛ رییسی ؛ اسماعیل هنیه ؛ سید حسن نصرالله ؛ سردار نیلفروشان ؛ فواد شکر ؛ کرکی ؛ محمد ضیف ؛ هاشم صفی الدین و اینک یحیی السنوار . ✅ وضعیت سرزمینهای اشغالی بعد از عملیات طوفان الاقصی کاملا دگرگون شد و بدون اغراق ؛ رژیم موقت صهیونیستی در طول حیات نکبت بار خود هیچوقت تا این اندازه تحقیر نشده و متحمل ضربات سخت نشده بود که به تعبیر مقام معظم رهبری ؛ اسراییل به گذشته باز نمی گردد . ایده شکست ناپذیری صهیونیست‌ها ؛ رنگ باخت و‌ آشفتگی و استیصال در ارتش خسته این رژیم بیش از هر زمان دیگری مشهود است .‌ معمار و طراح این عملیات غرور آفرین ؛ کسی نبود جز مجاهد فی سبیل الله ؛ الگوی مقاوم حماس ؛ شهید یحیی السنوار . ✅ آری او بود که لرزه بر اندام جانیان کودک کش انداخت و کابوس صهیونیست‌ها شده بود . سرتاسر زندگی این شهید مظلوم در مبارزه بر سر آرمان قدس سپری شد . او از نوجوانی قدم در مسیر جهاد و مبارزه گذاشت و ۲۲ سال از عمر خود را در زندانهای مخوف اسراییل گذرانید و بعد از آزادی هم با همان اراده پولادین به مبارزه خستگی ناپذیر خود ادامه داد تا اینکه پس از شهادت اسماعیل هنیه بعنوان رییس دفتر سیاسی حماس انتخاب شد و سرانجام در نهایت مظلومیت و در شرایطی که دست راست و انگشت دست چپش قطع شده بود و همچنان هل من مبارز میطلبید از ناحیه سر مورد هدف تیر مستقیم قرار گرفت و به یاران شهیدش پیوست اما او بی شک قهرمان راه آزادی ست ؛ او نمرد بلکه تکثیر شد و انشاالله با شهادت او خون تازه ای در رگهای جبهه مقاومت خواهد جوشید . پهلوانان نمی میرند تا ابالفضل پهلوان است . ✅ حاج یحیی ! از روزگار جز مرارت ؛ هیچ ندیدی و زندگی فقط یک بار به تو لبخند زد آن دم که تکبیر زنان به وصال معبود شتافتی اما با رفتنت دردی جانکاه بر دل ما بگذاشتی . وَ سَلَٰمٌ عَلَيۡهِ يَوۡمَ وُلِدَ وَيَوۡمَ يَمُوتُ وَيَوۡمَ يُبۡعَثُ حَيࣰّا ▫️باشگاه استادان معارف اسلامی :: میزمعارف ااا @mizemaaref
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
گزارشی تاریخی از شهر سوخته،اولین و پیشرفته ترین شهر کهن جهان شهر سوخته شهری باستانی در ۵۵ کیلومتری جنوب شهر زابل در استان سیستان و بلوچستان و در کنار جاده زابل - زاهدان قرار دارد. قدمت شهر سوخته به بیش از ۵۰۰۰ سال می‌رسد و تمدن این منطقه هم ردیف با تمدن جیرفت و دوران برنز است. دوره‌های مختلف شهرنشینی در این شهر باستانی در فاصله زمانی ۳۲۰۰ تا ۱۸۰۰ سال پیش از میلاد بررسی شده‌اند و بر اساس شواهد یافت شده، حیات شهر سوخته را به چهار دوره تقسیم کرده‌اند که شامل پایه گذاری شهر، رشد و شکوفایی، شروع زوال و دوره نابودی شهر می‌شود. مهم‌ترین سوال برای باستان شناسان در بررسی‌های این منطقه این بود که چرا شهر سوخته سوخت؟ آیا واقعا این شهر سوخته است؟ در این زمینه کارشناسان باستان شناسی نظریه‌های مختلفی دارند. در بررسی‌های اولیه گروهی از باستان‌شناسان خارجی، به دلیل وجود لایه‌های خاکستر وسیع در این منطقه و مشاهده آثار سوختگی در بناها، لقب شهر سوخته را به این شهر دادند. بنا بر نظر بعضی کارشناسان شهر سوخته دو بار به آتش کشیده شده است. https://eitaa.com/historyjostar
‍ فتوّت یا آیین جوانمردی و قلندری فتوّت به فارسی یعنی جوانمردی. در قرنهای اوّلیه در جوامع اسلامی با گروهی مردان نسبتاً شرور به نام عیّار و جوانمرد روبه‌رو هستیم که در عراق بیشتر شاطر نامیده می‌شدند. آن‌ها مردانی بزنبهادر و جنگجو بودند که برای خودشان تشکیلات و ترتیب استاد و شاگردی داشتند. دزدی و راهزنی می‌کردند و راه کاروان‌ها را می‌بستند و مالشان را می‌بردند و هر چندی هم اگر می‌شد امنیت شهرها را به هم می‌زدند. برای همین فرمانرواها و حاکمان سعی می‌کردند بر بعضی از اینها غلبه پیدا کنند یا به‌نوعی ضبط و ربطشان کنند و از آنها به عنوان سپاهیان خود استفاده کنند؛ بنابراین عیارها یا تحت نظر حکومتها فعالیت می‌کردند، داروغهٔ شهر و عَسَس می‌شدند یا در جنگها سپاهی می‌شدند یا مطیع حکومتها نمی‌شدند و تشکیلات خودشان را داشتند و دزدی و راهزنی می‌کردند. درعین‌حال این گروه برای خودشان یک سلسله اصول اخلاقی داشتند که وقتی کسی وارد تشکیلاتشان می‌شد با او عهد و پیمان می‌بستند و او موظف بود این اصول اخلاقی را رعایت کند. آنها سخت این اصول را رعایت می‌کردند حتی اگر به قیمت جانشان تمام می‌شد. یکی از این اصول _ که از اصول فتوّت یا جوانمردی شمرده می‌شد و امروزه هم باقی مانده است _ حقّ نان و نمک است. در نزد آنان نمک خوردن نوعی حقّ ایجاد می‌کرد، یعنی اگر کسی نمک کسی را می‌خورد، دیگر حقّ نداشت به آن شخص خیانت و بدی کند. این پیمان دوجانبه بود، یعنی صاحب نمک هم حقّ نداشت او را بکشد و یا به نمکخورده‌اش آزار برساند. نان هم چون نمک دارد، خوردنش آن حقّ و پیمان را ایجاد می‌کرده است. در اوایل منطق‌الطیر حکایتی آمده که عیّاری خواست کسی را بکشد، در این حین زن عیّار، نانی به آن شخص داد و او خورد. عیّار که این را فهمید، آن کس را آزاد گذاشت و گفت: دیگر نمی‌توانم تو را بکشم چون تو نمک مرا خوردی. مرحوم دهخدا گفته است که در جوانی، در یکی از نوشته‌هایش در چرند پرند، یکی از لوطی‌های مزدور حکومت را مسخره کرده بود و او هم یک لوطی را در تهران مأمور کرده بود که دهخدا را یا بکشد یا تنبیه کند. دهخدا به طور ناشناس به خانهٔ آن لوطی می‌رود و پیش از معرفی خود، درخواست نان و ماست برای رفع گرسنگی می‌کند. وقتی نان و ماست را می‌خورد، خودش را به لوطی معرفی می‌کند. لوطی می‌گوید: تو کار خودت را کردی و نان مرا خوردی و دیگر با تو کاری ندارم. یعنی خوردن نمک یک عهد و پیمان و نوعی تعهّد ایجاد می‌کرده است. اینکه می‌گوییم: بخور، نمک ندارد! یعنی نترس، هیچ حقی از من بر ذمّهٔ تو ایجاد نمی‌کند. یکی دیگر از اصول فتوّت رازداری بوده، یعنی راز همدیگر را نباید فاش می‌کردند حتی اگر سرشان ‌هم می‌رفت. وفای به عهد هم از اصول دیگر آنان بود و اگر عهد می‌بستند، باید به عهدشان وفا می‌کردند. تعبیر قول مردانه هم که می‌گوییم، از همینجا سرچشمه گرفته است، یعنی وعده‌کردنی جوانمردانه. راست‌گویی هم از اصول دیگرشان بوده است. یکی دیگر از اصول مهمشان غریبنوازی و مهماننوازی بوده است، یعنی اگر غریبه‌ای وارد جمع آنان می‌شد، جانشان را در نگهداری و پذیرایی از آن شخص فدا می‌کردند. یکی دیگر از اصولشان هم ... شکیبایی در برابر آزار بوده است. چنان‌که اگر مأموران حکومتی دستگیرشان می‌کردند و جلوی جمع شلاق می‌خوردند، از اصولشان این بوده که زیر تنبیه و شکنجه، آه نکشند و ناله نکنند و استواری نشان دهند و افتخارشان این بود که فلان قدر شلاق خوردم ولی هیچ ضعفی از خود نشان ندادم. گاهی اوقات هم برای اینکه این شکیبایی در برابر آزار را به دیگران نشان بدهند، کارد به خودشان می‌زدند. حتی بعضی از آنها دست و گوش خود را قطع می‌کردند! این خیلی مهم بوده که بگویند: ما بسیار استوار و شکستناپذیریم. این آیین اخلاقی عیّاران و شاطران را در مجموع جوانمردی یا به عربی فتوّت می‌گفتند. | نقـدِ صوفی: نقد و بررسی تصوّف و تأثیر آن در فرهنگ و ادبیات ایران | گفت‌وگوهای مهران افشاری و شهرام صحرائی| 196 ص | https://eitaa.com/historyjostar
📌ویژگی های انسان نادان 🖌ابن حمدون (562ق)، نويسنده وشاعر بغدادی، از امام صادق(ع) روایت می کند که ایشان سه ویژگی برای فرد نادان شمرده اند: 1️⃣یکی اینکه انسان نفهم، قبل از اینکه درست بشنود؛ جوابش آماده است و به پاسخگویی رو می آورد؛ 2️⃣دو اینکه او پیش از درک مطلب، آماده دشمنی کردن است؛ 3️⃣سه اینکه در آنچه سر رشته ندارد و به آن دانا نیست، وارد می شود و به آن حکم می کند. 📚ابن حمدون، التذکرة الحمدونیة، ج1، ص273-274 https://eitaa.com/historyjostar
🔻تابلو نقاشی که به حقیقت پیوست! ✍ یک سال قبل از عزل امیرکبیر، هنگام سفر به اصفهان، ناصرالدین‌ شاه قصد نداشت عباس میرزا(برادر ناتنی اش) و مادر وی را همراه ببرد اما به اصرار امیرکبیر آنان همراه کاروان شدند. در هنگام بازگشت شاه، عباس میرزا را حاکم قم نمود تا در حالتی تبعید گونه از پایتخت دور بماند. امیرکبیر فرمان شاه را نقض کرد و به آن‌ها دستور داد همراه کاروان شوند. شاه با امیرکبیر به منازعه برخاست و بر حکم خود اصرار کرد و به امیرکبیر نیز بی‌اعتماد شد. 🔸جالب اینجاست که ابوالحسن غفاری (عموی کمال‌الملک) این ماجرا را در این پرده نقاشی که در اصل برای کتاب هزار و یک شب ترسیم شده، هارون الرشید را به شکل ناصرالدین‌شاه و جعفر برمکی را به شکل امیرکبیر در کنار جوانی که احتمالاً عباس میرزاست نقش کرده‌است که این نقاشی را می‌توان به هوشمندی و آینده‌نگری نقاش یا به بدخواهی و دشمنی او با امیرکبیر منتسب کرد! 📎پانوشت: عاقبت امیرکبیر نیز مانند عاقبت جعفر برمکی با قتل وی خاتمه یافت 📚منبع: قبله عالم،عباس امانت/امیرکبیر و ایران، فریدون آدمیت https://eitaa.com/historyjostar
درباره فواید تاریخ وهدفهای تجربی وعلمی آن آنچه ابن فندق آورده است،شایدخلاصه جامعی باشدازتمام ملاحظات مسلمین دراین باب. وی خاطرنشان می کندکه مدت کوتاه عمر انسان اجازه نمی دهدکه هرکس جداگانه یک یک کارهارا تجربه کند ناچاربایداز تجارب دیگران ،خاصه گذشتگان ،هم بهره یافت واین چیزیست که از تاریخ بدان توان رسید. پ.ن: ظهیرالدین ابوالحسن علی بن ابی القاسم زید بیهقی (میلادی ۱۰۹۷-۱۱۶۹) مشهور به ابن فُندُق مورخ و ادیب قرن پنجم هجری قمری است.اثر مهم او تاریخ بیهق حاوی اطلاعات ارزشمندی در مورد خراسان در عهد غزنوی و سلجوقی است که در زمان سلطان سنجر سلجوقی نوشته است. https://eitaa.com/historyjostar
🔹کتابی ساختگی درباره امام صادق ▪️کتابی در ارتباط با زندگی امام صادق به زبان فارسی با عنوان "امام صادق مغز متفکر جهان شیعه" منتشر شده که مترجم در مقدمه آن مدعی است که این کتاب محصول مطالعات بیست وپنج نفر از دانشمندان اروپا وآمریکا در مرکز اسلامی استراسسبورگ فرانسه بوده که او آن را از زبان فرانسه به فارسی برگردانده است. (مغز متفکر جهان اسلام: 7، 10.) ▪️پس از انتشار این ترجمه، کتاب یاد شده در قشر مذهبی ایرانی رواج پیدا کرد و بارها چاپ شد و مورد توجه بسیاری از پژوهشگران نیز قرار گرفت. پس از آن فردی به نام نور الدین آل علی این ترجمه را به زبان عربی با نام "الامام الصادق کما عرفه علماء الغرب" منتشر نمود. ▪️دکتر محمد عبدالمنعم الخفاجی یکی از نویسندگان مصری و از اساتید تاریخ الازهر بر آن مقدمه زده است و از اینکه غربیان بیشتر از مسلمانان به ذخایر اسلامی توجه دارند تعجب خود را ابراز می دارد. (الامام الصادق کما عرفه علماء الغرب، مقدمه خفاجی) ▪️فردی پاکستانی با نام علی میرزا ترجمه فارسی این کتاب را به زبان انگلیسی برگردانده و درکانادا و پاکستان منتشر کرده و این ترجمه در سایت آمازون قابل دسترسی است. The Great Muslim Scientist Philosopher: Imam Jaafar Ibn Mohammad Al-Sadiq Paperback ▪️به هرصورت، کتاب یادشده اصلی فرانسوی ندارد و ساخته و پرداخته ذبیح الله منصوری بوده که خود را به عنوان مترجم کتاب از فرانسه به فارسی معرفی کرده است. یکی از آشنایان وی که آشنا با زبان فرانسه بوده و اصل فرانسوی کتاب امام صادق را از او مطالبه می کند، منصوری در هربار درخواست، طفره می رود و در پی آخرین درخواست ودراثر تهدید به صراحت اعلام می کند که این کتاب را ترجمه نکرده است. علاوه براین بنابر نقل آن ناقل، وقتی منصوری را در زبان فرانسوی امتحان می کند، در می یابد او در این زمینه بسیار ضعیف است. (دیدار با ذبیح الله منصوری، ص٢٩١ تا ٢٩۴) https://eitaa.com/historyjostar
نقش مسلمانان در پیشرفت رنسانس اروپا بسیار مهم و گسترده بود. تمدن اسلامی در دوران طلایی خود (از قرن ۸ تا ۱۳ میلادی) به عنوان یکی از پیشرفته‌ترین تمدن‌های جهان در زمینه‌های علمی، فلسفی، و فرهنگی شناخته می‌شد. بسیاری از دستاوردها و آثار علمی که بعدها در رنسانس اروپا تأثیرگذار شدند، از طریق ارتباطات و تعاملات فرهنگی و علمی بین اروپا و جهان اسلام به اروپا منتقل شدند. در اینجا به برخی از جنبه‌های تأثیر مسلمانان بر رنسانس اشاره می‌کنم: 📌1. ترجمه آثار علمی و فلسفی: مسلمانان آثار فلسفی و علمی یونانیان باستان، مانند آثار ارسطو، افلاطون، اقلیدس، و بطلمیوس را به عربی ترجمه کرده و آنها را گسترش دادند. این آثار سپس در قرن دوازدهم میلادی از عربی به لاتین ترجمه شدند و از طریق آندلس (اسپانیای اسلامی) به اروپا راه یافتند. این ترجمه‌ها یکی از پایه‌های اصلی رنسانس علمی در اروپا شدند. 📌2. دانشمندان مسلمان: دانشمندان بزرگ اسلامی مانند ابن سینا (در زمینه پزشکی و فلسفه)، ابن رشد (در فلسفه و تفسیر آثار ارسطو)، خوارزمی (در ریاضیات و جبر)، و ابن هیثم (در فیزیک و اپتیک) الزهراوی (در پزشکی و جراحی) ابوبکر رازی (در پزشکی و شیمی) الجزری (در مکانیک) ابن شاطر (نجوم) ابن نفیس دمشقی (پزشکی ) و...تأثیرات عمیقی بر علوم اروپایی داشتند. آثار این دانشمندان از طریق ترجمه‌ها به اروپا رسید و باعث پیشرفت علوم در دوران رنسانس شد. 📌3. آندلس و جنوب ایتالیا به عنوان پل فرهنگی: آندلس، به ویژه شهرهایی مانند کوردوبا و تولدو، مراکز علمی و فرهنگی بزرگی بودند که در آنها مسلمانان، مسیحیان، و یهودیان با هم به تبادل افکار و دانش می‌پرداختند.همچنین پالرمو و سیسیل ایتالیا به عنوان مرکز علمی مسلمانان بود که این شهرها به عنوان پلی برای انتقال دانش‌های علمی، فلسفی و پزشکی از جهان اسلام به اروپا عمل می‌کردند. 📌4. ریاضیات و علوم: بسیاری از مفاهیم ریاضی مانند جبر و استفاده از اعداد اعشاری از جهان اسلام به اروپا منتقل شدند. همچنین در زمینه‌های نجوم، شیمی، و داروسازی، دانشمندان مسلمان اکتشافات بزرگی انجام دادند که به رنسانس علمی اروپا کمک کرد. مثلاً دانش نجومی مسلمانان، که در رصدخانه‌های بزرگی مانند رصدخانه بغداد و سمرقند و مراغه توسعه یافته بود، به پیشرفت نجوم در اروپا کمک کرد. 📌5. نظام آموزشی و دانشگاه‌ها: مسلمانان مراکز علمی و دانشگاه‌هایی در بغداد (دارالحکمه)، قاهره (الازهر)، قراووین (فاس) مدرسه های (نظامیه) های سلجوقیان و سایر نقاط دنیای اسلام ایجاد کرده بودند که الگویی برای دانشگاه‌های اروپایی در دوران رنسانس شدند. مفهوم مدرن دانشگاه و پژوهش علمی تحت تأثیر این مراکز قرار گرفت. به طور خلاصه، تمدن اسلامی از طریق ترجمه آثار یونانی، توسعه دانش‌های جدید، و ایجاد مراکز علمی، نقش اساسی در شکل‌گیری رنسانس و پیشرفت‌های علمی اروپا ایفا کرد. و نهضت علمی ترجمه ی کتب دانشمندان اسلامی در قرن ۱۲ و ۱۳ میلادی در اروپا باعث آشنایی بیشتر اروپاییان با علوم پیشرفته ی مسلمانان شد https://eitaa.com/historyjostar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
معرفی مختصر یکی از بزرگترین دانشمندان همه ی اعصار ابوعلی سینا ابوعلی سینا، همه‌چیزدان، پزشک، ریاضی‌دان، اخترشناس، فیزیک‌دان، شیمی‌دان، جغرافی‌دان، زمین‌شناس، شاعر، منطق‌دان، فیلسوف، موسیقی‌دان و از مشهورترین و تأثیرگذارترینِ فیلسوفان و دانشمندان ایران‌زمین و تاریخ اسلام و جهان است که به ویژه به دلیل آثارش در زمینهٔ فلسفه و پزشکی اهمیت دارد. آثار اصلی او دو دانشنامهٔ علمی و فلسفی جامع به نام‌های کتاب شفا و دانشنامهٔ علائی، و همچنین القانون فی الطب به عنوان یکی از معروف‌ترین آثار تاریخ پزشکی است.وی ۴۵۰ کتاب در زمینه‌های گوناگون نوشته است که شمار زیادی از آن‌ها در مورد پزشکی و فلسفه است. جرج سارتن در کتاب تاریخ علم، وی را یکی از بزرگ‌ترین اندیشمندان و دانشمندان پزشکی می‌داند. دانشنامهٔ فلسفهٔ دانشگاه تنسی ابن سینا را تأثیرگذارترین فیلسوف جهان پیش از دوران مدرن معرفی می‌کند. https://eitaa.com/historyjostar
قیروان را عقبة بن نافع در سال ۵۱ ه.ق بنا نمود تا مردم عرب در آن سرزمین براى سپاه خود مرکزى استوار داشته باشند. بلاذرى مى‌گوید: چون خلافت بر معاویة هموار گشت، وى معاویه بن خدیج سکونى را بر مصر ولایت داد و او در سال پنجاه هجرى عقبة بن نافع فهرى را به افریقیه گسیل داشت. به روایتى دیگر، عقبه را خود معاویه بر مغرب ولایت داد. به هر صورت، وى با چهار هزار تن از مسلمانان به غزاى افریقیه رفت و آن را فتح کرد و خطه قیروان افریقیه را ترسیم کرد. قیروان جنگلى از اشجار و درختان گز بود که به دلیل وجود درندگان و مارها و کژدمهاى کشنده امکان زندگى در آن نبود. عقبة آن خارستان را از وجود درندگان و گزندگان پاک و در آن، مسجد جامعى بنا کرد. این شهر مقر فرمانروایان اسلامی در غرب آفریقا تا سال ۸۰۰ قمری بود، و پایتخت فاطمی های اول در سال ۹۰۹ بود. https://eitaa.com/historyjostar
موقعیت قیروان در نقشه
عقبة بن نافع الفهری القرشی (زادهٔ ۸ یا ۱۰ قمری/۶۲۲ میلادی– درگذشت ۶۳ قمری/۶۸۳ میلادی) یک فرماندهٔ عرب بود که به معاویة بن ابی‌سفیان و یزید بن معاویه در خلافت امویان خدمت می‌کرد. فتوحات مغرب عربی شامل کشورهای کنونی الجزایر، تونس، لیبی و مراکش در آفریقای شمالی توسط او آغاز شد. عقبه مؤسس شهر فرهنگی قیروان در تونس بود. عقبه، عمرو عاص را در تصرف نخستین شهرهای آفریقا از برقه تا طرابلس همراهی کرد. در ۶۷۰ میلادی، سپاه عقبه در شمال آفریقا از بیابان‌های مصر گذشت و پست‌های نظامی در فاصله‌های منظم در مسیر حرکت خود، ایجاد کرد. در منطقه‌ای که اکنون تونس نامیده می‌شود، شهری با نام قیروان (معرب کاروانسرا) تأسیس کرد و از آن به عنوان پایگاهی برای عملیات‌های بعدی استفاده کرد. عقبه، مسجد جامع قیروان را نیز بنا نهاد https://eitaa.com/historyjostar
مسجد جامع قیروان این مسجد در سال ۵۰ هجری قمری (۶۷۰ میلادی) توسط عقبه بن نافع در ابتدای تأسیس شهر قیروان در زمینی به مساحت ۹٬۰۰۰ مترمربع ساخته شد و یکی از کهن‌ترین مساجد جهان اسلام و الگویی برای سایر مساجد ساخته شده در مغرب عربی است. مسجد قیروان یکی از تأثیرگذارترین و بزرگ‌ترین یادبودهای اسلامی در شمال آفریقا است. فضای آن شامل یک نمازخانه با ستون‌های موازی، حیاط دارای سنگفرش مرمری و یک گلدستهٔ بزرگ مربعی است. https://eitaa.com/historyjostar
اهمیت فرهنگی تاریخی اهمیت قیروان در جهان اسلام به دلیل موقعیت جغرافیایی و تاریخی‌اش و عالمان و محدثانی که در این شهر پرورش یافته‌اند، پررنگ است. در "بحارالانوار" حدیثی از پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله نقل شده که در آن از "قیروان" به عنوان منبری از منبرهای بهشت نام برده شده است. شهری که نامش را از واژه فارسی "کاروان" گرفته و در اشعار حافظ و مولانا و دیگر شعرای بزرگ ایرانی وارد شده است. پایه و اساس شکل تمام مسجدهای جامع را که در آفریقای شمالی ساخته شده می توان در مسجد بزرگ قیروان در تونس دید. دانشگاه قیروان مشهور است و بنای آن به قرن نهم می رسد. همچنین این شهر در دوران فتوحات اسلامی نقش استراتژیك ویژه‌ای داشت. عقبة بن نافع سردار سپاه اسلام، این شهر را به منظور استقرار مسلمانان ساخت تا بتواند اسلام را در آفریقا اشاعه دهد. از این رو این شهر آغازگر تاریخ تمدن اسلام در مغرب عربی است. او زمانی كه وارد این شهر شد اهالی قیروان را جمع كرد و گفت: "خداوند این شهر را سرشار از علما و فقها گرداند و با اسلام عزت یابد. پروردگارا، این شهر را از هتك حرمت و آتش برحذر دار" https://eitaa.com/historyjostar
به بهانه روز پرستار 📅 ولادت حضرت زینب دختر امیرمؤمنان علی(ع) به درستی روز پرستار نام گرفته است. 🛏 بانویی که در کربلا پرستاری از فرزند و جانشین برادر را بر عهده داشت و امام سجاد(ع) به این مأموریت عمه‌اش تصریح کرده است. 🩺 این اتفاق در بسیاری از نبردها و رویدادهای صدر اسلام رخ داده که زنانی در صحنه حاضر بوده و مسئول رسیدگی به مجروحان بوده‌اند. ⛺️ مانند رفیده بانویی که در جنگ خندق مدیریت درمان را بر عهده داشت و پیامبر گاهی به چادر مخصوص او سرکشی می‌کرد. 📌 لیلی غِفاریه نیز چنین سمتی داشته و در عین حال محدث بود. ابن‌عساکر نقل می‌کند که این زن از پیامبر نقل کرده که به عایشه فرمود: علی(ع) نخستین کسی بود که ایمان آورد. 🚰ام ایمن در کودکی از پیامبر نگهداری کرد و در سال‌های بعد مسئولیت آب‌رسانی و پرستاری از مجروحان و بیماران را در جنگ احد و خیبر داشت. 🧕از این زنان فعال در صحنه‌های نظامی نام‌های بسیاری در تاریخ یافت می‌شود. 🙏 قدردانی از همه پرستاران و پیرا پزشکان https://eitaa.com/historyjostar
📸 سردر مسجد جورجیر، از قدیمی‌ترین بناهای تاریخی دوره‌ی دیلمی و نمونه بارز آجرکاری و گره‌سازی به سبک رازی از دوره سلجوقیان و قدیمی‌تر از گنبد تاج‌الملک در مسجد جامع عتیق اصفهان است. https://eitaa.com/historyjostar