May 11
به گزارش خبرگزاری حوزه در کنگره بین المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی در کمیسیون علوم ادبی، مقاله ای به عنوان نقش ادیبان شیعه در پیدایش و گسترش دانش لغت عربی اثر آیت الله ابوالقاسم علیدوست و حجت الاسلام حسینی کمال آبادی ارائه شد.
@hkamal
به گزارش خبرگزاری حوزه در کنگره بین المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی در کمیسیون علوم ادبی، مقاله ای به عنوان نقش ادیبان شیعه در پیدایش و گسترش دانش لغت عربی اثر آیت الله ابوالقاسم علیدوست و حجت الاسلام حسینی کمال آبادی ارائه شد.
حجت الاسلام و المسلمین سید مرتضی حسینی کمال آبادی، مقاله را به شرح ذیل ارائه دادند:
ادبیات عربی به شرط شی و شرط مذهب نیست و ادیبان نیز مذهب را برای پژوهش های خود محور نگرفته اند، ولی نقش مذهبی به دو انگیزه می ¬تواند در نظر گرفته شود:
1. پاسداشت خدمات مذاهب به علوم اسلامی
2. پاسخگویی به افرادی که ضمن لایه های غیر علمی دادن به مباحث، نقش و خدمات مذهبی را کم رنگ می نمایانند.
شیعه در گذر زمان، گوهر وجودی خود را در لفافه های تقیه و کتمان حفظ کرده است و لذا تشخیص شیعه از غیر شیعه با معیار های امروزین برای تشخیص گذشته، ناصواب است و این مهم امروز تشخیص به گرایشی شده است و معیارهای علمی دارد، ولی از آنجا که مساله مقاله با این مبنا متفاوت است، نگارندگان ترجیح داده اند که از مصطلح شیعه و متشیع بهره ببرند و از کسانی که به این پارادایم فکری تعلق دارند سخن به میان بیاورند.
با رصد پژوهش های صورت گرفته در دانش لغت عربی، نقش ادیبان شیعه را در محورهای ذیل می¬توان یافت:
1.پیدایشی
2.اصلاحی
3.گسترشی
4.گرایشی
5. تبویبی
1. خلیل بن احمد با نوشتن اولین کتاب معجم لغت عربی کتاب العین (نقش پیدایشی) و با تبویبی خاص که برخاسته از دانش تجوید و صرف است (نقش تبویبی) و با جا به جایی حروف و پیگیر مساله اشتقاق اکبر شدن (نقش گرایشی) داشته است.
2. ابن سکیت با نوشتن کتاب اصلاح المنطق به پیرایش لغت عربی از اغلاط پرداخته و با رصد اشتراک لفظی، واژگان چند معنا، تغییرات شکلی الفاظ و تفاوت لفظی و اشتراک معنایی (نقش اصلاحی) و با نوشتن کتاب الالفاظ اولین کتاب معجم موضوعی را رقم زده است و با این کار (نقش تبویبی) را نیز به عهده گرفته است.
3.ابن درید با نوشتن کتاب جمهرة اللغة، جانشین خلیل نام گرفت و عناصر بسیار را ثبت کرد و (نقش گسترشی) ایفا کرده است0
4.ابن فارس قزوینی با نوشتن کتاب مجمل اللغة (نقش گسترشی) در جمع موارد استعمال داشته است و با نوشتن کتاب معجم مقاییس اللغة و جراحی واژگان و کشف دلالت ماده کلمات (نقش گرایشی) ایجاد کرده است.
5. ابن منظور با نوشتن موسوعه لسان العرب، در گردآوری و سامان دهی میراث مکتوب لغوی در تا زمان خود، همت گماشت و (نقش گسترشی) ایفاد کرده است.
6. سید علیخان مدنی با نوشتن کتاب الطراز الاول همت بر آن داشته تا چند گرایش لغت عربی را توسعه دهد، این گرایش ها عبارتند از فرق نهادن میان معانی حقیقی و مجازی یعنی ادامه کاری که زمخشری در اساس البلاغة پی ریزی کرده بود. لغت قرآن، لغت روایات، مصطلحات و امثال عربی به زعم بنده چون کار را خیلی بزرگ طراحی کردند، نتوانستند آن را به اتمام برسانند.
7.ابوهلال عسکری نیز با نوشتن کتاب فروق اللغات، به جنگ ایده ترادف حقیقی میان کلمات رفته و بنیان های نظری اعتقاد خویش را در فصل یکم آورده است و بدین سان (نقش گرایشی) داشته است و با نوشتن جمهرة الامثال و گردآوری مثل عربی گرایش دیگری درلغت عربی را پیگیری کرده است.
8. فخر الدین طریحی نیز با نوشتن کتاب مجمع البحرین گرایش غریب نویسی را با محوریت کتب اربعه امامیه پیگیری کرده است.
9. نور الدین جزایری نیز با نگاشتن فروق اللغات بر اساس دیدگاهی که ابوهلال دنبال می کرده و اختلاف نظری که با رمانی در کتاب الالفاظ المترادفة داشته است، نقش گرایشی را پیگیری کرده است.
در این وادی سخن بسیار است می توان از صاحب بن عباد و حتی راغب اصفهانی و از معاصران از التحقیق فی کلمات القرآن مرحوم مصطفوی و پژوهشی که در غریب نویسی بحار صورت گرفته است، سخن گفت، به اعتقاد بنده، لغت عربی، در آغاز راه خود است و گرایش های ایجاد شده در آن نیز به خوبی پیگیری نشده است و ما در پژوهشکده ادیب فقه جواهری با پروژه ای نوعی از گرایش فیومی در المصباح المنیر را در محور اسناد فقهی امامیه دنبال می کنیم.
@hkamal
May 11
May 11
در هر ذرهاى از ذرات عالم میل به کمال و میل به غایت هست
اصلا نظام هستى یعنى نظام رساندن اشیاء به غایات خود
و نظام رساندن عاشقها به معشوقهاى خود؛ یک چنین نظامى است.
@hkamal
حدیثی که آیتالله بروجردی را دگرگون کرد!
آیت الله العظمی بروجردی
گاهی اوقات تمجید و تعریف بی پایه و اساس اطرافیان، انسان را فریب میدهد و گمان میکند به سرحد کمال رسیده است اما باید دقت داشت حساب و کتاب اعمال با خالق بی همتاست و او فقط اعمال خالص و بی ریا را میپذیرد.
خداوند متعال در قرآن میفرماید:
وَ ما أُمِرُوا إِلاَّ لِيَعْبُدُوا اللَّهَ مُخْلِصينَ (سوره بینه آیه 5)
و به آنها دستوری داده نشده بود مگر بر اینکه خدا را به اخلاص کامل پرستش کنند
آیتالله سید مصطفی خوانساری نقل می کنند: روزی در خدمت آیتالله بروجردی نشسته بودم، عدهای از خدمات و کارهای آن بزرگوار تمجید میکردند و من ساکت بودم و چیزی اظهار نمیکردم، رو به من کردند و فرمودند: شما چرا ساکت هستید؟ یک مطلبی بگویید.
عرض کردم: در روایت دارد: خلص العمل فان الناقد بصیر بصیر (بحار، ج 13، ص 431) (عمل را خالص کن، آن که عمل را محک میزند، خیلی آگاه و بیناست)
تا این عبارت را خواندم، اشک از دیدگانشان جاری شد، حالشان دگرگون گردید و به آقایان فرمودند: بله اگر در قیامت شما باشید و من، مسئله حل است، ولی اینگونه نیست، «خلص العمل فان الناقد بصیر بصیر» پس از آن هرگاه من می دیدند میفرمودند: خلص العمل فان الناقد بصیر بصیر و حالشان دگرگون میشد.(با اقتباس و ویراست از کتاب مردان علم در دنیای عمل)
عبادت به اخلاص نیت نکوست وگرنه چه آید ز بی مغز پوست (سعدی)
@hkamal
حسینی کمال آبادی
حضرت استاد چنانکه یافتم
مردی
سالم و صالح
حکیم
غیور
زحمت کش
مدیر و مدبر
متفکر
نظریه پرداز
دلسوز
مهربان
عالم به زمانه
شخصیتی بین المللی
نویسنده
بسیار حساس و دقیق
شاگرد پرور
مجتهد به معنای واقعی کلمه
آیت الله ابوالقاسم علیدوست
@hkamal