فراتر از شعار:
آیا شعار عزاداری هرسال در کشورهای خلیجی، کارکردی هم دارد؟
🔺از سالی که پلیس بحرین پرچمهای عزاداری را در بحرین پایین کشید و محدودیتهایی در عزاداری وضع کرد، هر ساله خطبای شیعه بحرین، شعار واحدی را برای مراسمات عزای آن سال اعلام میکنند.
✅شعار امسال خلیجیها "معالحسین ابدا" اعلام شدهاست؛ یعنی "همیشه با امام حسین هستیم". امّا آیا این شعارها صرفاً نمادی برای استفاده در دکور هیئات و هشتگی در انتهای پستهاست؟
🔺مرور شعارهای سالیان گذشته، نشان میدهد که این شعارها، همسوی با محتوای منبرهای اصلی و البته کنشهای اجتماعی در حاشیه عزاداری (نظیر پیگیری آزادی زندانیان شیعه و...) بودهاند.
✅به عنوان مثال، در سالی که شعار "و بشر الصابرین" اعلام میشود، خبری از تظاهرات گسترده از سمت جنبشهای اصلی نظیر ۱۴ فوریه مشاهده نمیشود و در سالی که " امضی علی دینالنبی" شاهد همراه شدن چند نهاد بزرگ اهل سنت در اقامه عزا بودهایم و همچنین "هیهات منا الذله" و...
🔺در ایران نیز البته چند سال است که تعریف شعار و هشتگ، مرسوم شدهاست. البته نه به صورت مشترک، به این صورت که سازمان تبلیغات یک شعار معرفی میکند، ستاد اربعین یک شعار و برخی هیئات هم- نظیر هیئت ریحانه با مداحی حسین پویانفر- یک شعار.
✅به نظر میرسد مواجهه نزدیک با دشمنی مشترک (حاکمیتهای خلیجی) که هر ساله به نوعی عزاداریها را محدود میکنند، آنها را به اتحادی منسجم رسانده که رگههای آن را در محتوای منابر، اشعار مداحان و حتی پستهای توئیتری شیعیان مشاهده میکنیم.
🔸@Hodaacademy
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در سرزمینهای دور، گرمای عاشورای ٦١ چگونه جلوه کرده است؟
🔺آیا عزاداران کشورهای غیرشیعه، توانستهاند پیامی از حرکت امام حسین(ع) را در جغرافیای خود مخابره کنند؟ یا این آئینها هنوز برای ملل دیگر بیمعنی است؟
✅محرم امسال به چگونگی عزاداری در شرق و غرب عالم پرداختهایم. "بلندای خون" ماجرای برپایی غریبانه عزا در گوشههایی از دنیاست که ما عمدتاً از وجود آنها بیخبریم. آئینهایی که با چنگ و دندان حفظ شدهاند تا مرهمی بر داغ همیشگی شیعیان باشند.
🚨 شبهای دهه اول محرم، بر روی تلگرام و یوتیوب هدی، همراه این نگاه باشید...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚩 سالهای سال در استبداد ضد مذهبی شوروی، مردان و زنانی در زیرزمینهای شهری قدیمی جمع میشدند و روزهای اول محرم، بر گرد آتشی خاص، یاد کودکانی میکردند که در صحرای کربلا به قنل رسیدند و بی سروصدا میگریستند.
✅آئین "اوشاخ قتلی" (به معنای کشتن اطفال) چگونه به اصلیترین آئین شیعیان روس تبدیل شد و توانست ادیان مختلف را همراه روایت خود کند؟
🔺#بلندای_خون اول، روایت پارچههای نذری حول آتش است و سردرآوردن داغی کهن از سرزمین سوز و یخبندان...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅در میانه کوه و دشت پنجشیر، طائفه شیعه افغانستان، سالها تحت ظلم سلفیها و در عین حال بیتوجهی شیعیان سایر دنیا بودهاند.
🔺با این وجود، آنها معتقدند دستی که باید آنها را در باورهایشان حفظ کند، تا کنون حفظ کردهاست.
✅#بلندای_خون دوم، ماجرای جمع شدن حول نمادی است که هر ساله پیامی را در مورد اقلیتی مصمم، روشن میکند.
🔸@Hodaacademy
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅حاشیهنشینان دریاچهای خاص در کشمیر زیبا، بیش از هفتصد سال است که مورد کشتار، دستگیری و حملات گروهی هستند که هرگونه عزاداری توسط شیعیان را شرک میدانند.
🔺با این وجود مراسم عزاداری در این منطقه همچنان به قوت برجاست و اوج آن را میتوان در روزی دید که جوانان سوار بر قایق شروع به نوحه خوانی میکنند تا به نقطه مشخصی برای عزا برسند.
✅این آئین چگونه پس از سالها فشار و ممنوعیت، پررونقتر شده و در این سالها پای ثابت گزارش رویترز و سیانان و...شده است؟
🔺#بلندای_خون سوم، روایت جوانان است. جوانانی که با گریه بر جوان امام حسین(ع)، بر روی آب مشق ایستادگی میکنند.
برای تماشای قسمتهای دیگر، میتوانید کانال هدی را دنبال کنید👇🏾👇👇🏻
@Hodaacademy @Hodaacademy
@Hodaacademy @Hodaacademy
بلاگری یا زیارت: غیرقابلجمعها در رسانه روحبخش
✍🏽 یادداشت مهمان هدی: مهتاب ترکبیات | دانشآموخته هنر و روانشناسی
✅ همین اول کار بگویم من با بلاگری آبم در یک جوب نرفته هیچوقت. اما مخالفتم با دورهافتادن سیدکاظمروحبخش و گفتن از دوران حبسش در سفر حج، ربطی به آن بخش مغزم ندارد. میفهمم او بلاگر است.(خودش در نشستی گفت تصمیم گرفتم سختی بلاگری حج را بپذیرم و برایتان روایت کنم) و بلاگر به فکر بلاگکردن است! هسته محتوایی همیشه برایش دستدوم است و طبعاً ترجیحش انتخاب مسائلیست که در خدمت بلاگری قرار میگیرد و نفعش را میبرد.
🔺ممکن است برای ما از سختی بلاگری بگوید و منت هم بر سر ما باشد، اما چه کسی/چیزی از یکبلاگر خواسته این کار را کند جز تصمیم شخصی خودش؟و ماجرای دردناک اینجاست که منافع روحبخشبلاگر، در ضدیت با روح حج قرار میگیرد. و او به بلاگر بودن متعهد است نه به حج...
✅او قانون عربستان را میشکند و این را در روایتش پنهان میکند، چندباری از بعثه و سازمانحج اخطار میگیرد اما همچنان به بلاگری ادامه میدهد و بهخاطر نقض قانون کشور میزبان بازداشت میشود و روند یک بازداشت معمولی مثل سایر زندانیهای عربستان را طی میکند.
🔺او به جای روایت معمولی ماجرا ، از این شهر به آن شهر میرود، هوادارنش جمع میشوند و او از زندان با جزئیات ترسآور میگوید. خالیشدن دل آن نوجوان که با چاشنی طنز چسبیده به ماجرای زندان، اما بعدها اگر اسم حج بیاید میترسد و دلهره آن مرد و زنی که در گرما امدهاند پای روایت او از حبس بنشینند و نهایتاً دیدشان به حج عوض میشود، بخشی از اثرات چنین روایتیست...
✅بلاگری از حج ذاتا به حج خیانت میکند؛ چه خانمی باشد که با چشم و آبرو آمدن روبروی کعبه برای ما قصه بگوید، چه آخوندی باشد که مسئولان را به زحمت بیندازد و آخرش، قصه پیروزی بگوید.
پ.ن: اگر نمیدانید سیدکاظمروحبخش کیست: روحانیبلاگر نسبتا معروفی در ایتا و اینستاگرام، امسال در مدینه دستگیر شد و ۲۰روزی زندان بود و آزاد شد.
🔸 یادآوری همیشگی: ما تضارب آراء را لازمه رسیدن به فهمی عمیقتر از مسائل میدانیم. پس انتشار آراء مختلف در هدی، الزاماً به معنای موافقت با آنها نیست.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅کیلومترها دورتر از اربعین شیعی، هرچند سال یک بار پیادهرویای در هند نیز برگزار میشود که در عرض دو ماه، ۹۰ میلیون جمعیت را به خود میبیند.
🔺برای مخاطب جهانی، این دو رویداد تا چه میزان شبیه دیده میشوند؟
✅و تفاوتهای بنیادین اربعین نظیر پذیراییهای مردمنهاد و خیررسانیهای متنوع، به خوبی روایت شدهاند؟
🔸در مقایسهای خاص، به سراغ روایتگران غیرشیعهای رفتهایم که پربازدیدترین روایتها از کومبملا و البته اربعین را داشتهاند...
🔸 @hodaacademy
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺آیا حجم استوریها و پستها از اربعین، تاثیری روی تغییر نگرش کاربران غیر مذهبی داشته است؟
✳️ در یک روز گرم در حوالی اربعین امسال، به سراغ مردم خیابان رفتیم تا ببینیم چرا رسانهها هنوز نتوانستهاند روایتی واقعبینانه از این رویداد در ذهن عامه مردم ایجاد کنند...
@Hodaacademy
🔺سید حسن نصرالله، از معدود شخصیتهای جهان تشیع بود که به اذعان متخصصین، قواعد بازی رسانه را به خوبی میشناخت و کمی فراتر، سبک خاص خود را در رسانه داشت.
✅در روزهای فقدان این فرمانده، مروری داشتهایم بر چند روش خاص رسانهای چهره محبوب حزبالله...
(در استخراج این روشها، مقاله "راهبردهای رسانهای حزبالله در همراهسازی مردم" از دانشگاه آمستردام و این مقاله" از دانشگاه انپیاس مرور شدهاند.)
🔸 @Hodaacademy