هو
از هستی خویش تا پشیمان نشوی
سر حلقهٔ عارفان و مستان نشوی
تا در نظر خلق نگردی کافر
در مذهب عاشقان مسلمان نشوی
ابوسعید ابوالخیر
هو
و گفت: ذکر کثیر نه به عدد است لکن به حضور بی غفلت است.
و گفت: محبت آن است که بسیار خود را اندک شمری و اندک حق بسیار دانی.
و گفت: محبت آن است که دنیا و آخرت را دوست نداری.
حضرت سلطان العارفین بايزيد بسطامى
هو
در عشق بسیار مقامات است که در آنجا شکوی و جزع عاشق مطلوب معشوق بود، نه صبر و تصبر او. و این جز عاشق نداند. و نهایت عالم عشق هر کس نداند.
#نامه_ها #جلد_دوم #نامه_نود_هشت
هو
نامردان را عشق حرام است. ای جان. عشق و ملامت توامان بودند و خواهند بود: با عشق چه کار است نکونامان را؟
#نامه_ها #جلد_دوم #نامه_نود_هشت
هو
و شرط طریقت آن است که هر که خواهد که این راه رود باید که نظرِ او بر نقصان خود بود نه به نقصان دیگران، و دائم عیب جویی خود کند و از نفس خود به نقصان راضی نباشد، چنانکه دیگران کرده اند و گفته که: "رحمِ الله عبدا اَهدی الیَّ عُیوبی"* .
*رحمت خداوند بر آن كه عيب هايم را به من هديه دهد.
مناهج الطالبین و مسالک الصادقین
نجم الدین محمود بن عبدالله اصفهانی
هو
ذکر الله: یعنی در یاد خدا بودن و یاد کردن او. اینمعنی متن سلوک است ، یعنی حقیقت و ماهیت سلوک همین در یاد خدا بودن است ، و یاد کردن خداوند متعال در مقام فکر و اندیشه ، و در مقام عمل و حرکات ، و در مقام خود نفس ، و در مقام وظائف با مردم ، در حالات مختلف انسان: مراحل گذشته را تشکیل میدهد. و اگر کسی در تمام أفکار و أعمال و أخلاق و توجه خود ، تا آنجاییکه میتواند در یاد خدا بوده و متذکر او باشد: بهمه دستورهای مختلف سلوک بنحو کلّی عمل کرده است
ص ۱۱۷-۱۱۶
#لقاءالله_سیدحسنمصطفوی
هو
اخلاص در عمل آن است که از راه کشف آگاه گردی که عاملِ این عمل ، خداوند است
شیخ اکبر ابن عربی
هو
بر قلب سجود واجب می شود و چون سجده کرد دیگر هیچوقت سر از سجده بر نمی دارد - بر عکس سجده پیشانی- و مدار این طریقت بر سجده قلبی است.
شیخ اکبر حضرت ابن عربی