eitaa logo
پیر طریقت
1.3هزار دنبال‌کننده
2.9هزار عکس
706 ویدیو
46 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
هو ⭕️ شما بی‌دین‌اید، نه برای اینکه مذهبی نیستید! جملهٔ منسوب به حسین‌بن‌علی در روز عاشورا را بسیار شنیده‌ایم که: «اگر دین ندارید، دست‌کم آزاده باشید». در شرح این سخن، معمولا به این نکته توجه نمی‌کنند که گوینده به یک جماعت مذهبی می‌گوید «دین ندارید!» به کسانی که بنا به مشهور در تقید به مناسک دینی و اظهار به اعتقادات مذهبی هیچ فرونمی‌گذاشته‌اند. برای اینکه خوب مطلب به ذهن‌تان بنشیند تخیل کنید یک دسته مُهرپیشانی با یقه‌های بسته و تسبیح بر کف، ذکرگویان از مسجد بیرون می‌آید و فردی که از کنارشان می‌گذرد به آنها بگوید: «شما بی‌دین‌ها»! یعنی دقیقا همان توصیفی که به ذهن ما نمی‌رسد_ حتا اگر از آنان بیزار باشیم‌. جمله‌ی منسوب به حسین این است که: «...إن لَم یَکُن لَکُم دینٌ و کُنتُم لاتَخافونَ المَعادَ...» دلیل بر بی‌دینی مخاطبان این نبوده که باورهای مذهبی ندارید، یا اعمال مذهبی را انجام نمی‌دهید. این جمله خواه از حسین باشد و خواه جعلی، قاعدتا گوینده از مذهبی بودن مخاطبانش به‌خوبی آگاه بوده است. اما به آن مذهبی‌‌ها می‌گوید «بی‌دین» و یک نشانه می‌دهد که چرا چنین وصفی را به کار می‌برد: «شما پروای معاد ندارید.» نمی‌گوید به معاد اعتقاد ندارید، نمی‌گوید اگر از شما درباره‌ی اعتقادات‌تان بپرسند، معاد را ذکر نمی‌کنید (و احتمالا یک خروار داستان دربارهٔ کیفیت آب جوی‌ها و مزهٔ میوه‌ها و حجم پستان حوری‌های بهشتی سر هم نمی‌کنید)؛ می‌گوید پروای آن را ندارید. یعنی حقیقتا چنان زندگی نمی‌کنید که برای رفتارهای خود انتظار اثری داشته باشید. چه بسا هزار ساعت هم دربارهٔ خدا حرف بزنید و با خداناباوران کلنجار بروید. ولی او هیچ حضوری در زندگی‌تان ندارد. چه بسیار که دم از حقیقت می‌زنید و رگ گردن باد می‌کنید، ولی زندگی‌تان نشان نمی‌دهد که تسلیم حقیقت باشید. ارادهٔ معطوف به حقیقت نیستید؛ ارادهٔ معطوف به «من»اید. گویی که حقیقت جلوه‌ای از شماست و نه شما جلوه‌ای از حقیقت! شما بی‌دین‌اید، نه برای اینکه به عضویت امت مسلمان، یا مسیحی، یا زرتشتی یا هر امت دیگری درنیامده‌اید؛ شما بی‌دین‌اید، چون بندهٔ حقیقت نیستید. ✍ @sarire_kelk
هو فریاد مسلمانان، از دست مسلمانی @sarire_kelk
هو یک دسته گل کو اگر آن باغ بدیدید؟! یک گوهرِ جان کو اگر از بحر خدایید؟! ای زاهد ظاهرپرست تا کی مرا به وعده‌ی اینکه در جنّت فلان چیز است، از تازگی و برکتِ معنویت دور می‌کنی؟! @sarire_kelk
هو در متون عرفانی عموماً میان عالم و عارف تفاوت است. همان طور که در عبارتی که پیشتر از میبدی ذکر شد عالمان خود را مصروف علم دین کرده‌اند و «قلوبشان را یافته‌اند»، اما عارفان «بی‌دل شده‌اند». در بدایت از دل ناچار است و در نهایت دل حجاب است. تا با دل است مرید است و بی‌دل مراد است. عالمان با افزودن به آموخته‌های خود در پیِ اصلاح خودند، اما عارفان با محو دانش آموختنی و خالی کردن قلب برای آن یگانه، در پیِ فراموشی خودند. ✍ 📕 "سیر به سوی خدا در متون اسلامی" مترجم: سیدامیرحسین اصغری چاپ دوم۱۳۹۶، ص۲۴۶ @sarire_kelk
هو ✨﷽✨ احوالات و مراتب سلوک: مبتدیان به اعمال مشغول باشند و از احوال محجوب در اوسط،حافظ احوال باشند و از اعمال محجوب ومنتهیان، نه اعمال ایشان را از احوال محجوب تواند کرد و نه احوال ایشان را از اعمال                         https://t.me/donyaye_darvishi       
هو ای جوانمرد! آن‌که بی‌صحبتِ خلق، دل با خدای دارد چنان نبود که با صحبتِ خلق دل با خدای دارد و آن‌که در مسجد دل با خدای دارد چنان نبود که در بازار دل با خدای دارد. آورده‌اند که آن مردی از مردانِ راه در آن صحرای می‌آمد، شیری صید کرد، بر پشت وی نشست و افعی را بگرفت و تازیانه ساخت و به شهر درآمد و به درِ دکّان نانوایی رسید. آن خبّاز او را گفت: «ای مرد این چه کار است؟ کارِ مردان این است که در میان دو پله‌ی ترازو نشینی و دل با خدا یکی داری!» روح‌الارواح فی شرح اسماء الملک الفتّاح شهاب‌الدین محمدبن‌منصور سمعانی به تصحیح نجیب مایل هروی @yarekhaksar
هو ﷽ ✨یکی از مفاهیم مورد توجه اهل معرفت مفهوم صبر و استقامت است که به تعبیر برخی عرفا برای سالک «کبریت احمر» و به بیان آیت الله انصاری همدانی الله(رضوان الله تعالی علیه) به منزل اسم اعظم است. حضرت آیت الله نجابت(رضوان الله تعالی علیه) در تفسیر آیه ۱۶ سوره جن {وَأَنْ لَوِ اسْتَقَامُوا عَلَى الطَّرِيقَةِ لَأَسْقَيْنَاهُمْ مَاءً غَدَقًا} می فرمایند: «خدای تعالی در یکی از معدود آیاتی که لفظ طریقت را با استقامت همراه کرده و می فرماید: اگر بر طریقت و راه خدا پایداری ورزند آبی گوارا به آنها می نوشانیم». 💢مرحوم آیت الله نجابت (رضوان الله تعالی علیه) مفهوم استقامت و طریقت و ماء غدق (آب گوارا) را تفسیر نموده در باب مفهوم استقامت آن را مشخصاً به مداومت در یاد خدا و مراقبه از آن تفسیر کرده و می فرمایند: 💠معنای استقامت ورزیدن در راه خدا پرستی در مرحله اولی همین است که شخص در حاضر و غایب، یعنی؛ در موقعی که در جمعیت است یا در خلوت است یاد خدا را داشته باشد. ♦️مرحوم آیت الله نجابت(رضوان الله تعالی علیه) ذیل سخن باباطاهر: «المعرفه ضرورة الطالب بصحه الطلب» مصداق صحت طلب و بی غل و غش بودن طالب را همان استقامت می دانند و با ذکر بیتی از لسان الغیب خواجه حافظ شیرازی: از ثبات خودم این نکته خوش آمد که به جور در سر کوی تو از پای طلب ننشستم میفرمایند: 🔸چون از ابتدای امر استقامت ورزید و صبر کرد و در هر مشکلی تحمل کرد لهذا خدای اجلِّ عالی به ایشان علاوه از مرتبه علم و علاوه بر مرتبه وجد، شهود عالم ملکوت و شهود بالاتر از عالم ملکوت را نصیب ایشان فرمود، یعنی؛ به تمام معنی در این نشئه موجودات را که میدیدند نور خدا را میدیدند.🔹 📚صبر📄صفحه: ۸۶ ┄┄┄┅┅❅✾❅┅┅┄┄┄ @Ayatollahnejabat
هو .﷽ ✨حضرت آیت الله نجابت(قدس السره) در مقام بیان وحدت فعل پروردگار، وحدت صفت پروردگار و وحدت ذات پروردگار طوری سخن میگوید که؛ 🔹سنگینی، دوگانگی و ظلمت شرک و حجاب منیت به تدریج کنار میرود و میفهماند که مؤثر تنها و تنها پروردگار است و اینکه خودت و دیگران را مؤثر میدانی و یا اشیاء را در زندگی خویش مؤثر میدانی توهّمی بیش نیست و این همان است که قرآن مجید در آیه های بسیار تأکید میکند که؛ غیر از خدا را نپرستید و برای خود بتهای متعدد قرار ندهید، شما یک خداوند بیشتر ندارید.🔸 💢ایشان در عین اینکه شخص را متوجه به قرب خداوند علی اعلی به انسان و همه موجودات میکنند اما متذکر میشوند که ذات حضرت احدیت و صفات او محاط فکر و عقل شخص واقع نمیشود و این همان است که قرآن در آیات مختلف به آن اشاره کرده و میفرماید: «سبحان الله»؛ «منزه است خداوند از آنچه در مفکره شما بیاید.» 💠برای جلوگیری از انحراف فکر و پیشگیری از ایجاد توهمات و تخیلات جدید، سفارش میکند که تبعیت و پیروی از محترمین بسیار لازم است یعنی اطاعت از پیغمبر اکرم و ائمه اطهار علیها و بزرگان و مقربین در نزد خداوند. 📚مطالب حق📄صفحه: ۱۶ ┄┄┄┅┅❅✾❅┅┅┄┄┄ @Ayatollahnejabat
✔️ حاج محمد اسماعیل دولابی: مال، عبادات ظاهری و جنگ با دشمنان خدا همه جهاد اصغر است. وقتـی با دل کار می‌کنی و از آبرویت خرج می‌کنی و اخلاق خوب اِعمال می‌کنی، جهاد اکبـر است. @medolabi
هو 🔴🔴ترک حیوانی۴۰ روزه و ریاضت @pirebipiraye ✅حضرت سید علی مبدأ فرمودند: «سکوت و گرسنگی و عطش و بی‌خوابی و عزلت و ذکر مدام تا نگیری، برنخیزی. اگر توفیق رفیق گردد، این سه چیز به اختیار او درآید : خــواب و خــوردن و شهــوت.» 🔵 این نوع امساک غذایی و غریزی را که در بازه زمانی چلّـه انجام و فقط از مواد غذایی گیاهی استفاده، و روابط جنسی موقتاً قطع و خوی حیوانی و غرایز نفسانی کنترل و مراقبه می‌شود، «ترک حیوانی» نامیده‌اند . 🔸در این نوشتار فقط به شرایط، آثار و نتایج جسمانی آن می‌پردازیم، هرچند که نتایج سبکباری نفسانی و روحانی آن نیازمند نوشتاری دیگر است. 🥔🍦در پرهیز ترک حیوانی غذایی، خوردن انواع گوشت، مرغ، سوسیس، کالباس، میگو، ماهی، انواع لبنیات و هر خوراکی مانند تخم‌مرغ، بیسکویت، ماکارونی، بستنی و عسل، که از حیوانات به عمل می‌آید مطلقا ممنوع و عملاً تمامی منابع غذایی شما گیاهی است. 🥬🍒🍇در این ترک حیوانی، می‌توانید از سبزیجات، غلات و میوه‌ها استفاده ‌کنید. 🌽🌴🍌از بهترین انواع سبک گیاهخواری ۴۰روزه، رژیم غذایی وگان است که امروزه طرفداران بسیاری دارد. 🥥🍌در این چهل روز، صرفاً مواد گیاهی مفید و مغذّی وارد بدن شما خواهد شد. بنابراین باید از مصرف چربی و پروتئین اضافی خودداری کنید. همین مسئله بر درمان بسیاری از بیماری‌ها مثل سرطان روده، سرطان معده و مواردی مانند این موثر است. 🔸در این چهل روز آشتی با طبیعت، بدن شما از سموم، کثافات و چربی‌های اضافی پاکسازی خواهد شد و سبکباری را تجربه خواهید کرد. ⚠️از معایب این امساک، کمبود برخی مواد معدنی بدن است. زیرا گیاهخواری ممکن است میزان برخی پروتئین‌ها و ویتامین‌ها را در بدن شما کاهش دهد، اما با برخی مواد گیاهی مفید می‌توان این کمبود را جبران کنید. 🔴در شیوه «ترک حیوانی» باید به‌درستی رفتار کرد. در غیراین‌صورت، در معرض خطر ابتلا به برخی بیماری‌ها مثل کم‌خونی قرار می‌گیرید. همچنین امکان بروز ضعف، خستگی و تحلیل استخوان بسیار زیاد است. @pirebipiraye 🍆🍒🍎در این ۴۰ روز، باید هر روز انواع میوه و سبزیجات مصرف کنید تا ویتامین‌ها و مواد مغـذّی بدن شما تأمین شوند. به صورت روزانه، چند وعده میوه و سبزیجات تازه مصرف کنید. حتی می‌توان از سبزیجات و میوه‌های منجمد یا کنسروشده، خشک شده یا آبمیوه طبیعی استفاده کرد، زیرا میوه‌ها و سبزیجات نقش موثری در تأمین ویتامین‌ها و مواد معدنی بدن شما دارند. همچنین فیبر بدن را تامین و به عملکرد روده کمک خواهند کرد. عدم استفاده از میوه‌ها و سبزیجات، شما را در معرض برخی بیماری‌ها مثل یبوست یا بیماری‌های گوارشی قرار می‌دهد.🍇🍉🍌 🍕مصرف مواد غذایی دارای کربوهیدرات در رژیم گیاهخواری وگان ۴۰ روزه الزامی است. بسیاری از مواد غذایی گیاهی حاوی نشاسته و کربوهیدرات‌اند. به عنوان مثال سیب زمینی، نان، غلات و برنج، بیش از یک سوم کربوهیدرات غذاهایی را که مصرف می‌کنید تشکیل می‌دهند. بنابراین روزانه، از مواد غذایی کربوهیدرات‌دار استفاده کنید. 🍕کربوهیدرات‌ها از بروز ضعف و خستگی در سبک گیاهخواری ۴۰ روزه جلوگیری می‌کنند، لذا باید از غذاهای نشاسته‌دار استفاده کنید. این غذاها سرشار از انرژی بوده و مواد مغذی بدن شما را فراهم می‌کنند. همچنین مقدار زیادی فیبر، کلسیم، آهن و ویتامین‌های گروه B در این دسته از مواد غذایی وجود دارند. 🌽🥦🍑می‌توانید از جایگزین‌های لبنی استفاده کنید. به‌جای لبنیات، از ترکیباتی که دارای کلسیم و ویتامین A یا B12 هستند استفاده کنید. جایگزین مناسب برای این دسته از مواد غذایی، شامل سویای غنی‌شده، برنج و نوشیدنی‌ها و جو دوسر هستند. علاوه بر این، می‌توان از سبزیجات سبزرنگ، توفو کلسیم‌دار و نان استفاده کرد. 🌱🌾🌱حتماً در این ۴۰ روز از لوبیا، عدس ، نخود و انواع حبوبات بخورید، چون سرشار از پروتئین، فیبر و ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند. قارچ، آجیل و خشکبار نیز سرشار از پروتئین بوده و مواد مغذی بدن شما را تأمین می‌کنند. حبوبات از غذاهای اصلی شما خواهد شد. 🌻به جای استفاده از روغن‌های اشباع‌شده از روغن‌های گیاهی مانند روغن زیتون برای پخت و پز استفاده کنید. همچنین، مصرف غذاهای دارای چربی و نمک بیش ازحد را کاهش دهید. 🥥🍌🍋میزان مصرف مواد غذایی گیاهی که دارای پروتئین و ویتامین هستند را افزایش دهید. زیرا لازم است مواد مغذی مورد نیاز خود را از انواعی از مواد گیاهی مختلف دریافت کنید. 🌴🌴خرما، حلواارده، کشمش، بادام، گردو، نخودچی، انرژی و مواد لازم بدن شما را فراهم می‌سازد. 🛎برای جلوگیری از بروز هرگونه آسیب احتمالی می‌توانید با یک متخصص امور تغذیه مشورت و اقدام کنید. ✅ پیامبر «ص» فرمود : شیطان، همراهان خود را ندا می‌دهد و آنان را به خوردن گوشت و مسکرات دعوت می‌کند و می‌گوید ؛ من گوشت و مسکر را کانون فسادها و شرور یافته‌ام.
✍️ امیر سرایانی @pirebipiray
هو خداوندا! خودشیفتگی، خودنمایی، خودبزرگ بینی، ستم، حسادت، ضعف، شک، سستی، زیان، بیماری ها، بی پناهی، نیرنگ، خدعه، بلا و فساد را از گوش و چشم و همه اعضایم ریشه کن فرما، و اختیارم را به سوی آنچه تو دوست داری و تو را خشنود می کند، در دست بگیر، ای مهربانترین مهربانان.
هو محب خواست که به عین الیقین جمال دوست بیند. عمری در این طلب سرگشته می گشت. ناگاه به سمع سر او ندا آمد: آن چشمه که خضر یافت زو آب حیات در منزل تو است لیکن انباشته ای لمعات فخرالدین عراقی (ره)
هو عشق را آتشی است که چون در دل افتد هرچه در دل یابد بسوزد تا حدی که صورت معشوق را نیز از دل محو کند . لمعات حضرت فخرالدین عراقی(ره)
هو جوانمردا ! معشوق به همگی، خود جمال است و کمال است و جلال است و دلال است. تو کجایی؟ چرا به همگی خود ادراک نباشی؟ همه دیده باش تا او جمال بنماید. همه گوش باش تا او همه نطق بُوَد. همه سوال باش که او همه اجابت است. حضرت عین القضات همدانی (ره)
هو درویشی نزد استاد ابوعلی آمد، پلاسی پوشیده و کلاهی پلاسین بر سر. یکی از اصحاب ما او را گفت بر روی طیبت: این پلاس به چند خریده‌ای؟ گفت: به دنیا خریده‌ام و به عقبی از من بازخواستند و نفروختم. رساله قشیریه
هو کفر کافر را و دین دیندار را ذره ای دردت دل عطار را عطار نیشابوری
هو غیرت معشوق اقتضا کرد که عاشق غیر او را دوست ندارد و به غیر او محتاج نشود . لاجرم خود را عین همه ی اشیا کرد تا هرچه را دوست دارد و به هرچه محتاج شود او بود . حضرت فخرالدین عراقی (ره)
هو درویش سر در گریبان خویش دارد از خویش فارغ نمی شود که به دیگری بپردازد. (به غیبت و ... نمی پردازد) حضرت رحمت علیشاه طُرقی (ره)
هو ای درویش! کرامت صوفی، «نیستی» است. ادّعای کرامت اظهار هستی در طریقت ما کفر است. پیر طریقت بت شکن است نه بت ساز، یکی را مال و یکی را جاه و یکی را نماز بسیار و یکی را روزۀ بسیار بت باشد. یکی خواهد که همیشه بر سجاده نشیند، سجاده او را بت باشد یکی خواهد که همیشه پیش کسی برنخیزد، آن نا برخاستن بت باشد، هیچ کس بت خود را نشناسد و هیچ کسی نداند که وی بت پرست است، همه کس خود را فارغ و آزاد گمان برند و موحّد و بت شکن شناسند! عزیز الدین نسفی(ره) انسان کامل
هو  اگر بسته عشقی خلاص مجوی و اگر کشته عشقی قصاص مجوی که عشق آتشی است سوزان ، بحری است بی پايان  هم جان است و هم جان را جانان است قصه بی پايان است و درد بی درمان است عقل در ادراک وی حيران است و دل از دريافت آن ناتوان است و عاشق قربان است نهان کننده عيان است و عيان کننده نهان... رساله محبت نامه خواجه عبدالله انصاری (ره)
هو و گفت: حقیقت معرفت آن است که دوست داری او را به دل و یاد کنی او را به زبان و همت بریده گردانی از هرچه غیر اوست. تذکره الاولیاء احمد خضرویه (ره)
هو ❀°🍃°❀°🍃°❀°🍃°❀° ◼️ توصیه های سلوکی 🍃 افرادی که یک دفعه تغییر پیدا می‌کنند، (قبلاً در محاضرات عربی یا فارسی توضیح داده شده) در درون خود حرکتی مانند آب دریا دارند. گاهی می‌بینید موج به سمت ساحل حرکت می کند ولی در زیر این آب یک جریان دیگری وجود دارد که طرف را می‌کشد و به وسط دریا می برد.. در رودخانه ها هم اتفاق افتاده، جریانات زیرین آب دریا این کار را می‌کنند.  بر طبق آیه شریفه قرآن می‌فرماید : 🍃 يا أَيُّهَا الْإِنْسانُ إِنَّكَ كادِحٌ إِلى‌ رَبِّكَ كَدْحاً فَمُلاقِيهِ ... (انشقاق/۶) حتی آن خانم رقاصه هم در درون خود یک حرکت و سلوک متناسب با خودش را داشته است، نه تنها ما متوجه سیر باطنی او نیستیم، بلکه خود او نیز متوجه سیر باطنی در درون خود نیست. 👌 لذا در یک لحظه آن سیر باطنی خود را نشان می‌دهد. البته امام علیه السلام و کملین الهی واقف بر این مسئله هستند. پس بنابراین همین بچه هم که مورد عنایت حضرت قرار می‌گیرد ممکن است در نظر ما یک دفعه مورد عنایت قرار گرفته است، او در درون خود یک سیری دارد؛ امام علیه السلام این سیر را می‌بیند و در وقت مناسب تغییر می‌ کند.  فرمایشات حضرت استاد طهرانی حفظه الله بخش دوم الحاقیه جلسه 28 محاضرات احدیت عربی 19 آبان 1402