هو
در ازل زنده کرد او دل ما
دید زنده دلی ما آنجا
تا ابد زنده ایم چون ازل
زندگی یافتیم ما به خدا
#شاه_نعمت_الله_ولی
@shahnematollahvali
هو
ره میخانه و مسجد کدامست؟
که هر دو ، بر من مسکین، حرامست
نه در مسجد گذارندم که : رند است
نه در میخانه : کاین خمار ، خام است
عطار
استاد حقیقی همیشه در درون شماست
اما اکثر انسانها استادی در بیرون را میخواهند تا او را ببینند...
استاد حقیقی در درون شماست و در سکوت ساکن است و بدون استفاده از کلمات صحبت میکند.
سعی کنید این زبان را بفهمید و درک کنید اما اگر نمیتوانید متوجه شوید، پس کسی را بیابید که بتواند برای شما سکوت درون کلمات را معنی کند، کلماتی که شما را معطوف خواهند کرد به سکوت، آن جایی که هیچ سخنی گفته نمیشود.
این کل رابطه ی استاد و شاگرد است اما اگر استاد درونی را نمیتوانید تشخیص دهید، آن (استاد) در بیرون، در قالب فرم و شکل بر شما ظاهر خواهد شد و با آن دیدار خواهید کرد و با زبانی با شما صحبت خواهد کرد که بتوانید بفهمید و به تو خواهد گفت:
«من در تو هستم همچون خویش خودت.»
هو
برهانالدین محقق ترمذی را پرسیدند که راه را پایان هست یا نی؟
فرمود که راه را پایان هست اما منزل را پایانی نیست، زیرا سِیر دو است یکی تا خدا (الَی الله) و یکی در خدا (فِی الله).
آن که تا خداست پایان دارد، زیرا گذر از هستی ست و از دنیا و از خود، این همه را آخر است و پایان.
اما چون به حق رسیدی بعد از آن، سِیر در علم و اسرارِ معرفتِ خداست، و آن را پایان نیست.
هو
ای سید! عارفی رفیع مرتبه میفرمود كه: درویشی تصحیح خیال است. یعنی غیر حق در دل نمانَد، الحق خوب فرمود
خواجه حورا مغربی قدس سره
کتاب نور وحدت
هو
مرا از سر و ريش خود ياد نبوَد، كه از همه به خود نزديك ترم.
از توام چه خبر باشد؟
#شمس_تبريزى
هو
مرا مهاری است كه هيچ كس را زهره نباشد كه آن مهار من بگيرد، الّا محمد رسول الله..
#شمس_تبريزى
هو
به ذات خدا اگر هزار رساله بخواند کسی ، او را همان مشرب نباشد ، هیچ سود ندارد ، و چنان باشد که خری را بار کنی خرواری کتاب .
#شمس_تبريزى
هو
عبارت سخت تنگ است. زبان تنگ است. اين همه مجاهده ها از بهر آن است كه تا از زبان برهند كه تنگ است.
#شمس_تبريزى
هو
سلطنت در معرفت حق است،آن را به دست آر.آنان که به سلطنت این جهان قانع شدند تا ابد ضایع شدند
هر که مست عالم عرفان بود
بر همه خلق جهان سلطان بود
ملک عالم پیش او ملکی شود
نه فلک در بحر او فلکی سود
چون زنجیر زمین بر پای بستی به آسمان اسرار او نخواهی رسید،در خور یافتن سر الهی نخواهی شد.اهل معرفت باش تا بدو راه یابی. ترک صورت گوی تا معرفت به دست آری
عطار نیشابوری
هو
سیر "الی الله"
عبارت از آن است که سالک چندان سیر کند که از هستی خود نیست شود
و به "هستی خدا هست شود"
و به خدا زنده و دانا و بینا و شنوا و گویا گردد.
اگر چه سالک هرگز هیچ هستی نداشت، اما میپنداشت که مگر دارد آن پندار برخیزد و به یقین بداند که هستی خدا راست و بس.
چون دانست و دید که هستی خدا راست، سیر الی الله تمام شد
اکنون ابتداء سیر فی الله است
سیر "فی الله"
عبارت از آن است که سالک چون به هستی خدا هست شد،
و به خدا زنده و دانا و بینا و گویا و شنوا گشت،
چندان دیگر سیر کند
که اشیاء را کما هی به تفصیل
و تحقیق "بداند و ببیند"
چنان که هیچ چیزی در ملک و ملکوت و جبروت
بر وی پوشیده نماند...
جناب عزیزالدین نسفی
هو
یکی را ازمشایخ طریقت
که بوصف عشق موصوف بود
گفتند ای شیخ
"لذت عاشق" در چه وقت است
گفت
"فی اِفْشاءِ الْمَحبُوبِ عِنْدَ غَفْلَةِ الرَّقیبِ"
محبوب "پرده" برگرفته
و رقیب عشق خفته
و عاشق "پروانه وار"
در بریق انوار روی او
"پرواز در گرفته"
آن شب که مرا از تو خیالی باشد
بنگر که مرا در آن چه حالی باشد
در رفتن شب هزار تأخیر بود
درآمدن صبح ملالی باشد.....
جناب عین القضات همدانی
هو
جماعتی گفتند همه سر بر زانو نهيد و زمانی مراقب باشيد.
بعد از آن يکی سر برآورد که:
تا اوج عرش و کرسی ديدم!
و آن يکی گفت:
نظرم از عرش و کرسی هم برگذشت و از فضا در عالم خلا مینگرم!
اما من چندانکه نظر میکنم جز عجز خود نمیبينم!
شمس تبریزی
هو
فرمود که :
هر کسی را معصیتیست لایق او:
یکی را معصیت آن باشد که رندی کند و فسق کند .
و یکی را معصیت آن باشد که از حضور حضرت غایب باشد.
شمس تبریزی
هو
از عالَم معنی الفی بیرون تاخت که هرکه آن الف را فهم کرد همه را فهم کرد هرکه آن الف را فهم نکرد هیچ فهم نکرد. طالبان چون بید میلرزند از برای فهم آن الف امّا برای طالبان سخن دراز کردند. شرح حجاب ها را که هفتصد حجاب است از نور و هفتصد حجاب است از ظلمت، به حقیقت رهبری نکردند، ره زنی کردند بر قومی، ایشان را نومید کردند که ما این حجابها را کی بگذریم؟
همه حجابها یک حجاب است جز آن یکی هیچ حجابی نیست
آن حجاب "این وجود" است.
#شمس_تبریزی
هو
هنگامی که ابوحفص [حداد نیشابوری] آهنگ خروج از بغداد داشت مشایخ و اهل فتوت به بدرقه او رفتند. در لحظه ای که او را ترک می گفتند یکی از ایشان ابوحفص را گفت ما را به حقیقت فتوت آگاه کن که چیست؟
گفت: فتوت در عمل به کار میآید؛ معامله است نه سخن.
تاریخ بغداد
خطیب بغدادی
هو
از عبدالرحمن بن حسین صوفی شنیدم که گفت مشایخ بغداد برگرد ابوحفص [حداد نیشابوری] جمع آمده، از او معنی فتوت را پرسیدند.
گفت شما بگویید که اهل سخن و زبان شمایید.
جنید گفت: اسقاط رویت و ترک نسبت است. (به اعمال خود بها ندادن، هر گونه پیوندی را میان خود و ماسوی الله بریدن)
ابوحفص گفت: بسیار خوب گفتی، لیکن فتوت نزد من عبارت است از انصاف ورزیدن و چشم انصاف از دیگران نداشتن.
جنید گفت: یاران برخیزید که ابوحفص از آدم و ذریّه او برتر آمد.
طبقات الصوفیه
ابوعبدالرحمن سلمی
هو
" ذکر حق پاک است چون پاکی رسید
رخت بر بندد برون آید پلید
می گریزد ضدها از ضدها
شب گریزد چون بر افروزد ضیا
چون بر آید نام پاک اندر دهان
نی پلیدی ماند و نی اندهان"
#مثنوی_مولانا دفترسوم
📘یاد خداوند نازل کننده ی پاکی است
و چون پاکی در رسد، پلیدی می رود.
اضداد از ضد خود می گریزند. همچنان
که با رسیدن نورخورشید شب می رود.
پس آوردن نام خداوند ناپاکی ها و
غصه ها را از بین می برد...
هو
و بایزید بسطامی گفت:
بشناسی و دوستش نداری، محال است!
دفتر روشنایی
استاد شفیعی کدکنی
هو
استقامت
جعلنا اللهُ ممّن إستمرت حالاته علی الإستقامة، فإنّها إکبر کرامةِ!
خداوند ما را از کسانی قرار دهد که اهل استقامت هستند و مستقیم الاحوال گردیدهاند، زیرا (استقامت) بزرگترین کرامت است!
شیخ الاکبر محییالدین ابن العربی - قدس سره-
📚 مواقع النجوم
🍃 یاربم مُلکِ استقامت دِه 🍃
🍃 کاستقامت ز صد کرامت بِه 🍃
@IbnAarabi
هدایت شده از لینک
کانال آثار و اشعار علی مقدم
متن اشعار، کلیپ های صوتی و تصویری شعرخوانی
صوت و پادکست های سخنرانی
مطالب مربوط به آموزش و نقد شعر
برش هایی از صوت جلسات مثنوی خوانی
یادداشت ها
اعلام جلسات
لینک کانال👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3757244420C1143bd604a
هو
مرا گفت :
در راه بینهایت
البته هیچگاه
«سالک به پایان نمیرسد»
و همواره در راه است
اما
در هر قدم
«پایان به سالک میرسد» .
هو
✨رسیدن به مقام تسلیم✨
#سوال_۵۳۹
❓با سلام و عرض ادب و احترام باعذرخواهی تمام،استاد بزرگوار برای رسیدن به مقام تسلیم چه رهنمودی می فرمایید؟ با تشکر فراوان
💠💠💠💠
🖌 استاد حفظه الله:
🔷 با سلام مقام تسليم با چند ماه و چند سال قابل دسترسی نيست يك عمر بايد طلب صادقانه داشت و امتحانات بسيار زيادی داد تا گوشه ای از مقام تسليم به سالك صادق افاضه شود .
🔹در وهله اول مقصد اسنای از سلوك بايد برای سالك مشخص شود كه محاضرات متكفل آنست و در مرحله بعدی كليه قوای روحانی و جسمانی بايد بسمت مقصد اسنا كه فناء در ذات أقدس احديت است بسيج شود.
🔹 و در اين زمينه اگر مرحله اول بخوبی انجام شود قوای سالك بطور اتوماتيك متمركز بر آن ميشود و با مراقبه دقيق و طولانی قالبی و قلبی و سری در نهايت به مقام تسليم كه مرحله نازله فناست سرافراز خواهد شد.
❓دستوری برای مراقبه قلبی می فرمایید.
💠💠💠💠
🖌 استاد حفظه الله:
🔹برای شما خيلی زود است مرحله اول را بخوبی انجام دهيد مراقبه قلبی بطور اتوماتيك انجام مي شود.
والحمدلله.
#تسلیم
🌱
https://t.me/Soalsolokyfarsy