بهار مؤمن
✍️ بهار فصل شکفتن است و زیبایی آن به این است که طبیعت از خواب زمستانی بیدار میشود.
✍️ بندگی را هم بهاریست و آن زمانی است که فطرت خداگرای انسان بیدار شده و قدم در راه بندگی خداوند بنهد. به همین دلیل هرزمانی که انسان با بیدار شدن از خواب غفلت، لباس عبودیت بر وجود خود بپوشاند، همان زمان بهار اوست. هرچند هنوز بهار طبیعت فرانرسیده باشد!
🔸 در تعبیری لطیف از حضرت امام صادق علیهالسلام، زمستان به خاطر فرصتی که برای بندگی ایجاد میکند، بهعنوان بهار مؤمن معرفیشده است. در آنجا که میفرمایند:
الشِّتَاءُ رَبِیعُ الْمُؤْمِنِ یَطُولُ فِیهِ لَیْلُهُ فَیَسْتَعِینُ بِهِ عَلَى قِیَامِهِ وَ یَقْصُرُ فِیهِ نَهَارُهُ فَیَسْتَعِینُ بِهِ عَلَى صِیَامِهِ
✔️ زمستان، بهار مؤمن است، زیرا شبهای زمستان بلند است و از طول شب جهت بپا خواستن (در نماز و دعا) کمک مىگیرد و روزهاى کوتاهش او را به گرفتن روزه مدد مى نماید.
📖 الأمالی (شیخ صدوق ره) ؛ ص237
•┈┈••✾••┈┈•
@hojjat_panahzadeh
www.panahzadeh.blog.ir
🌸با نور تو ما هرگز گم نمی شویم
✍️ وقتی آدم ببیند همه چیز در مالکیّت خداست، آن وقت دیگر غصّه ی گاهی نشیب های زندگی را نمی خورد.
وقتی آدم بداند زمین خدا بدون حجت نیست، غم به دلش راه نمی دهد.
وقتی بداند زمین به بندگان شایسته ی خدا خواهد رسید، دیگر نگران فردا نمی شود.
امّا ما آدم ها گاهی همه ی اینها را فراموش می کنیم.
✍️ هر راهی چراغی دارد؛
با نور تو ما هرگز گم نمی شویم.
•┈┈••✾••┈┈•
@hojjat_panahzadeh
www.panahzadeh.blog.ir
❇️ سه ویژگی یاوران مهدی
🌺 الَّذِینَ إِن مَّکَّنَّاهُمْ فىِ الْأَرْضِ أَقَامُواْ الصَّلَوةَ وَ ءَاتَوُاْ الزَّکَوةَ وَ أَمَرُواْ بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَوْاْ عَنِ الْمُنکَرِ وَ لِلَّهِ عَقِبَةُ الْأُمُور
(سوره حج؛ آیه 41)
🌸 (خداوند کسانى که او را یارى کنند را یارى مى کند) همان کسانى که هرگاه در زمین به آنها قدرت بخشیدیم، نماز را برپا مى دارند، و زکات مى دهند، و امربهمعروف و نهى از منکر مى کنند.
از امام باقر علیه السلالم روایت شده که فرمودند:
🔸 این آیه متعلق به آل محمد (علیهمالسلام) و مهدى ویارانش است که خداوند:
1️⃣ آنان را در شرق و غرب جهان جاى میدهد
2️⃣ دین اسلام را غالب گرداند
3️⃣ هر بدعت و باطلى را بهوسیله او ویارانش محو کند
تا جایی که درجایی اثر ظلم دیده نشود
📖 تفسیر القمی ؛ ج2 ؛ ص87
•┈┈••✾••┈┈•
@hojjat_panahzadeh
www.panahzadeh.blog.ir
✨ اولین کلامی که حضرت مهدی علیه السلام بعد از ظهور بر زبان می آورند
▫️امام باقر علیهالسلام فرمودند:
هنگامیکه قائم ما ظهور کند به خانه کعبه تکیه میزند و سیصد و سیزده مرد به گرد او اجتماع میکنند؛
و اولین سخن او این آیه قرآن است:
🔸 «بَقِیَّتُ اللَّهِ خَیْرٌ لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنِینَ»
سپس مىگوید:
🔹 منم بقیّة اللَّه در زمین و منم خلیفه خداوند و حجّت او بر شما
📖 کمال الدین و تمام النعمة ؛ ج1 ؛ ص331
•┈┈••✾••┈┈•
@hojjat_panahzadeh
www.panahzadeh.blog.ir
🌼 نشانی از امام غائب 🌼
✍️ امام زمان علیهالسلام غایب است؛ ولی غیبت او به معنی عدم حضورش نیست؛ بلکه به معنی عدم ظهور است.
✍️ امام غائب در میان امت حاضر است؛ ولی ظاهر نیست تا هرکسی بتواند ایشان را مشاهده کند.
✍️ چهبسا بارها درجایی بودهایم که امام علیهالسلام در آنجا حضور دارند، ولی نتوانستهایم آن حضرت را مشاهده کنیم.
✔️ گفتم که روی خوبت از من چرا نهان است
گفتا تو خود حجابی ورنه رخم عیانست
گفتم که از که پرسم جانا نشان کویت
گفتا نشان چه پرسی آن کوی بی نشانست
گفتم بکام وصلت خواهم رسید روزی
گفتا که نیک بنگر شاید رسیده باشی
📖 دیوان اشعار مرحوم فیض کاشانی ؛ غزل شماره 96 و غزل شماره 907
•┈┈••✾••┈┈•
@hojjat_panahzadeh
www.panahzadeh.blog.ir
حجت الاسلام پناه زاده
🌼 نشانی از امام غائب 🌼 ✍️ امام زمان علیهالسلام غایب است؛ ولی غیبت او به معنی عدم حضورش نیست؛ بلکه
✔️ امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب علیه السّلام در ضمن فرمایشاتی که دربارۀ دوران غیبت حضرت مهدی علیهالسلام داشتند، فرمودند:
فَوَ رَبِّ عَلِیٍّ إِنَّ حُجَّتَهَا عَلَیْهَا قَائِمَةٌ مَاشِیَةٌ فِی طُرُقِهَا دَاخِلَةٌ فِی دُورِهَا وَ قُصُورِهَا جَوَّالَةٌ فِی شَرْقِ هَذِهِ الْأَرْضِ وَ غَرْبِهَا تَسْمَعُ الْکَلَامَ وَ تُسَلِّم عَلَى الْجَمَاعَةِ تَرَى وَ لَا تُرَى إِلَى الْوَقْتِ وَ الْوَعْدِ وَ نِدَاءِ الْمُنَادِی مِنَ السَّمَاءِ أَلَا ذَلِکَ یَوْمٌ فِیهِ سُرُورُ وُلْدِ عَلِیٍّ وَ شِیعَتِهِ
🔸 به پروردگار علی سوگند که (همان وقت که مردم در غیبت مهدی علیهالسلام دچار سرگردانی میشوند) حجّت امّت بر پا است؛ در کوچه هایش رفتوآمد میکند؛ به خانه ها و کاخهایشان داخل مى شود؛ در شرق و غرب این زمین میگردد؛ سخن مردم را میشنود و بر جماعتشان سلام میکند؛ او آنها را مى بیند ولی دیده نمى شود؛ تا وقت و وعده ای که فرابرسد و منادى از آسمان ندا دهد: "آگاه باشید که امروز روز شادى فرزندان و شیعیان علی است".
📖 الغیبة (نعمانی) ؛ ص142
•┈┈••✾••┈┈•
@hojjat_panahzadeh
www.panahzadeh.blog.ir
افسوس که عمرى پى اغیار دویدیم
از یار بماندیم و به مقصد نرسیدیم
سرمایه ز کف رفت و تجارت ننمودیم
جز حسرت و اندوه متاعى نخریدیم
بس سعى نمودیم که ببینیم رخ دوست
جانها به لب آمد رخ دلدار ندیدیم
ما تشنهلب اندر لب دریا متحیر
آبى بهجز از خوندل خود نچشیدم
اى بسته به زنجیر تو دلهای محبان
رحمى که دراینباره بسی رنج کشیدیم
رخسار تو در پرده نهانست و عیانست
بر هر چه نظر کردیم رخسار تو دیدیم
چندانکه به یاد تو شب و روز نشستیم
از شام فراقت چو سحرگه ندمیدیم
تا رشته طاعت به تو پیوسته نمودیم
هر رشته که بر غیر تو بستیم بریدیم
شاها به تولاى تو در مهد غنودیم
بر یاد لب لعل تو ما شیر مکیدیم
اى حجت حق پرده ز رخسار برافکن
کز هجر تو ما پیرهن صبر دریدیم
ما چشم براهیم به هر شام سحرگه
در راه تو از غیر خیال تو رهیدیم
اى دست خدا دست برآور که ز دشمن
بس ظلم بدیدیم و بسى طعنه شنیدیم
شمشیر کجت راست کند قامت دین را
هم قامت ما را که ز هجر تو خمیدیم
شاها ز فقیران درت روى مگردان
بر درگهت افتاده به صد گونه امیدیم
📖 شعر از مرحوم حاج میرزاعلی اکبر نوقانى (فقیر)
•┈┈••✾••┈┈•
@hojjat_panahzadeh
www.panahzadeh.blog.ir
‼️ آفرین بر حسد!
أَمِیرُ الْمُؤْمِنِین علیهالسلام درباره آفت حسد و پیامد ناگوار آن فرمودند:
🔹 «لِلَّهِ دَرُّ الْحَسَدِ مَا أَعْدَلَهُ بَدَأَ بِصَاحِبِهِ فَقَتَلَه»
✔️ آفرین بر حسد! چه عدالتپیشه است؛ پیش از آنکه ضررى به محسود (کسی که مورد حسد واقع شده) برسد، خود حسد کننده را میکشد (و به او ضرر میزند).
📖 دیلمى، إرشاد القلوب إلى الصواب، ج 1، ص 129
•┈┈••✾••┈┈•
@hojjat_panahzadeh
www.panahzadeh.blog.ir
⚠️ عاقبت لذت بردن از معصیت خدا
از امیرالمؤمنین علیهالسلام روایت شده که فرمودند:
🔸«مَنْ تَلَذَّذَ بِمَعَاصِی اللَّهِ أَکْسَبَتْهُ ذُلًّا»
هر کس از معصیتهاى خدا لذّت جوید، خدا خواری و ذلّت را نصیب او گرداند.
📖 غرر الحکم و درر الکلم، حکمت شماره 1169
•┈┈••✾••┈┈•
@hojjat_panahzadeh
www.panahzadeh.blog.ir
✅ پاسخ امیرالمؤمنین (ع) به هفت سؤال مردی که برای آنها هفتصد فرسنگ طی کرده بود
🔹 روایت شده شده شخصى خدمت امیر المؤمنین (ع) آمد و گفت:
«جِئْتُکَ مِنْ سَبْعِمِائَةِ فَرْسَخٍ لِأَسْأَلَکَ عَنْ سَبْعِ کَلِمَاتٍ»
(من از هفتصد فرسخ راه آمدهام تا از هفت مسأله سؤال کنم).
حضرت فرمود:
«سَلْ عَمَّا شِئْتَ»
(هر چه مایلى بپرس).
مرد عرض کرد:
«أَیُّ شَیْءٍ أَعْظَمُ مِنَ السَّمَاءِ وَ أَیُّ شَیْءٍ أَوْسَعُ مِنَ الْأَرْضِ وَ أَیُّ شَیْءٍ أَضْعَفُ مِنَ الْیَتِیمِ وَ أَیُّ شَیْءٍ أَحَرُّ مِنَ النَّارِ وَ أَیُّ شَیْءٍ أَبْرَدُ مِنَ الزَّمْهَرِیرِ وَ أَیُّ شَیْءٍ أَغْنَى مِنَ الْبَحْرِ وَ أَیُّ شَیْءٍ أَقْسَى مِنَ الْحَجَرِ»؟
❓(چه چیز از آسمان بزرگتر است و چه چیز از زمین وسیعتر و چه چیز از یتیم ضعیفتر و چه چیز از آتش گرمتر و چه چیز سردتر از زمهریر و چه چیز بىنیازتر از دریا. و چه چیز سختتر از سنگ؟).
حضرت امیرالمؤمنین علیهالسلام فرمود:
«الْبُهْتَانُ عَلَى الْبَرِیءِ أَعْظَمُ مِنَ السَّمَاءِ»
✔️ (تهمت به شخص پاک از آسمان بزرگتر است)
«وَ الْحَقُّ أَوْسَعُ مِنَ الْأَرْضِ»
✔️ (حق از زمین وسیعتر است)
«وَ نَمَائِمُ الْوُشَاةِ أَضْعَفُ مِنَ الْیَتِیمِ»
✔️ (سخن چینى سخنچینان از یتیم ضعیفتر است)
«وَ الْحِرْصُ أَحَرُّ مِنَ النَّارِ»
✔️ (حرص از آتش گرمتر است)
«وَ حَاجَتُکَ إِلَى الْبَخِیلِ أَبْرَدُ مِنَ الزَّمْهَرِیرِ»
✔️ (تقاضا از مرد بخیل و پست کردن سردتر از زمهریر است)
«وَ الْبَدَنُ الْقَانِعُ أَغْنَى مِنَ الْبَحْرِ»
✔️ (شخص قانع بى نیازتر از دریا است)
«وَ قَلْبُ الْکَافِرِ أَقْسَى مِنَ الْحَجَرِ»
✔️ (قلب کافر سختتر از سنگ است).
📖 شعیری، محمد بن محمد، جامع الأخبار(للشعیری)، ص 138
•┈┈••✾••┈┈•
@hojjat_panahzadeh
www.panahzadeh.blog.ir
✨ چهار شعوری که خداوند به حیوانات داده است
✍️ خداوند مخلوقات را آفرید و از بین آنها فقط انسان را لایق مقام خلیفهاللهی دانست و نعمت عقل را فقط به او ارزانی داشت.
ولی بااینهمه حیوانات را نیز موردتوجه ویژه قرار داد و ویژگیهایی غیر از غرایز حیوانی به او عنایت فرمود. ویژگیهایی که حاکی از درک و شعور حیوان نسبت به مبدأ و معاد است و معرفتی که مربوط است به نحوه زندگی در این دنیای خاکی.
🔸 در روایتی از امام صادق علیهالسلام، چهار درک و شعوری که خداوند به حیوانات عنایت فرموده، بیانشده است. آنجا که فرمودند:
مَهْمَا أُبْهِمَ عَلَى الْبَهَائِمِ مِنْ شَیْءٍ فَلَا یُبْهَمُ عَلَیْهَا أَرْبَعَةُ خِصَالٍ مَعْرِفَةُ أَنَّ لَهَا خَالِقاً وَ مَعْرِفَةُ طَلَبِ الرِّزْقِ وَ مَعْرِفَةُ الذَّکَرِ مِنَ الْأُنْثَى وَ مَخَافَةُ الْمَوْتِ1
زمانی که خداوند حیوانات را فاقد عقل انسانی آفرید، چهار خصلت و شعور را به آنها عطا نمود:
1️⃣ این معرفت که خالقی دارند
2️⃣ آگاهی به اینکه در طلب روزی باشند
3️⃣ شناخت جنس نر و ماده
4️⃣ ترس از مرگ.
✍️ حیوانات به خاطر شناخت خالق است که او را تسبیح گفته و عبادت میکنند. چنانچه در قرآن کریم آمده است:
أَ لَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ یُسَبِّحُ لَهُ مَنْ فِی السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ الطَّیْرُ صَافَّاتٍ کُلٌّ قَدْ عَلِمَ صَلاتَهُ وَ تَسْبیحَهُ وَ اللَّهُ عَلیمٌ بِما یَفْعَلُون2
آیا ندانسته اى که هرکه در آسمانها و زمین است و پرندگان بال گشوده خدا را تسبیح مىگویند؟ بهیقین هریک نماز و تسبیح خود را مى داند و خدا به آنچه انجام مى دهند داناست.
آنها به خاطر آگاهی که به لزوم و نحوۀ طلب روزی و به خاطر معرفتی که به جنس نر و ماده دارند، و همچنین به خاطر علاقه به زنده ماندن توانستهاند حیات خود را از خطرات حفظ کرده و درصدد ادامه نسل خویش برآیند.
📚 پاورقی:
1. الکافی (ط الإسلامیة) ؛ ج6 ؛ ص539
2. سورۀ نور؛ آیۀ 41
•┈┈••✾••┈┈•
@hojjat_panahzadeh
www.panahzadeh.blog.ir
❇️ همنشین باید دارای این سه صفت باشد ✨
از امام صادق علیهالسلام روایتشده که رسول خدا صلیالله علیه و آله فرمودند:
حواریون از عیسى (علی نبینا و آله و علیهالسلام) پرسیدند:
❓ یا روحالله با چه کسی همنشین باشیم؟
✔️ حضرت عیسی (علیهالسلام) فرمود:
"مَنْ یُذَکِّرُکُمُ اللَّهَ رُؤْیَتُهُ وَ یَزِیدُ فِی عِلْمِکُمْ مَنْطِقُهُ وَ یُرَغِّبُکُمْ فِی الْآخِرَةِ عَمَلُهُ"
با کسى مجالست کنید که:
1️⃣دیدنش شما را به یاد خدا اندازد؛
2️⃣ و گفتارش بر علم شما بیافزاید؛
3️⃣ و کردارش شما را به آخرت تشویق کند.
✍️ انسان را از سه جهت میتوان ملاحظه کرد: بعد ظاهری، علم و منطق، و کردار و عمل او.
عالم ربانی در هر سه جهت گفتهشده الگو و سرمشق است:
اما اینکه "دیدن او انسان را به یاد خدا میاندازد"؛ به خاطر اینکه صفاتی که او دارد، همچون زهد، عبادت، تواضع، خشوع و خضوعش از خدا، سیمای صالح و تمامی حرکات و سکناتش، همان اوصافی است که برای بنده خدا هست.
"گفتارش بر علم شما میافزاید"؛ چون او هیچگاه سخن بیهوده نمیگوید؛ وقت انسان را با مزخرفات، خزعبلات، لاطائلات و جفنجیات تلف نمیکند. بلکه سخنانش تماماً هدایت و درباره مبدأ و معاد و طریق بندگی است و از کلام خزائن حکمت الهی که انبیاء و ائمه معصومین علیهمالسلام باشند نشئت میگیرد.
و "کردارش انسان را به آخرت تشویق میکند"؛ به خاطر اینکه عملش زاهدانه است. مخالفت با هوای نفس را پیشه خود کرده است؛ از شهوات پیروی نمیکند؛ مراقب گفتار و کردار خود است؛ از عملی که موجب گرفتاری اخرویاش میشود پرهیز میکند؛ و در یککلام اگر بین انجام و ترک عملی مخیر شد، نظر میکند کدامیک از آنها سعادت اخرویاش را به دنبال دارد و همان را انتخاب میکند.
📖الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج1 ؛ ص39
•┈┈••✾••┈┈•
@hojjat_panahzadeh
www.panahzadeh.blog.ir