eitaa logo
حجت‌ الاسلام پناه‌ زاده
108 دنبال‌کننده
50 عکس
1 ویدیو
0 فایل
panahzadeh.blog.ir یادداشت‌ها، دروس، سخنرانی‌ها و مکتوبات حجت‌الاسلام حجت پناه‌زاده
مشاهده در ایتا
دانلود
🔺 دزدترین مردم❗️ ✔️از رسول خدا صلی‌الله علیه و آله روایت‌شده که خطاب به حاضرین فرمودند: آیا دزدترین مردم را به شما معرفى کنم؟ عرض کردند: بلى یا رسول اللَّه. حضرت فرمودند: أَمَّا أَسْرَقُ النَّاسِ فَالَّذِی یَسْرِقُ مِنْ صَلَاتِهِ تُلَفُ‏ کَمَا یُلَفُّ الثَّوْبُ الْخَلَقُ فَیُضْرَبُ بِهَا وَجْهُه (مجموعة ورام ؛ ج‏2 ؛ ص237) دزدترین مردم کسى است که از نمازش مى ‏کاهد (و ناقص به‌جا می‌آورد)؛ چنین نمازى همانند لباس کهنه، درهم‌پیچیده شده به صورتش زده مى ‏شود. ✔️از امام صادق علیه‌السلام روایت‌شده که فرمودند: امیرالمؤمنین على علیه‌السلام مردى را دیدند که شتابان و بدون رعایت طمأنینه نماز مى ‏گزارد. از او پرسیدند: چند وقت است که چنین نماز مى‏ گزارى؟ عرض کرد: از فلان زمان. حضرت فرمودند: مَثَلُکَ عِنْدَ اللَّهِ کَمَثَلِ الْغُرَابِ إِذَا مَا نَقَرَ لَوْ مِتَّ مِتَّ عَلَى غَیْرِ مِلَّةِ أَبِی الْقَاسِمِ مُحَمَّدٍ صلی‌الله علیه و آله [مثل تو در پیشگاه خداوند مثل کلاغ است که نوک به زمین مى ‏زند. اگر با این حال بمیرى، به آیین حضرت ابوالقاسم محمد صلی‌الله علیه و آله نخواهى مرد]. ✔️سپس علی علیه‌السلام فرمودند: إِنَّ أَسْرَقَ النَّاسِ مَنْ سَرَقَ‏ صَلَاتَه (المحاسن ؛ ج‏1 ؛ ص82) همانا دزدترین مردم کسى است که از نماز خود مى‏ دزدد. •┈┈••✾••┈┈• @hojjat_panahzadeh www.panahzadeh.blog.ir
✨ شعری به خط حضرت مهدی (ع) که بر روی قبر شیخ مفید نوشته شده بود ✔️ مرحوم علامه محمدباقر مجلسی از مرحوم قاضی نورالله شوشتری در مجالس المؤمنین نقل کرده که: بر روی قبر شیخ مفید رحمه‌الله مشاهده شد که به خط حضرت صاحب‌الامر علیه‌السلام این اشعار نوشته ‌شده است: لا صوت الناعی بفقدک إنه‏ یوم‏ على‏ آل‏ الرسول‏ عظیم [صداى آنکه خبر مرگ تو را اطلاع داد به گوش نرسد که مردن تو روزى است که بر آل رسول (صلی‌الله علیه و آله) مصیبت بزرگى است] إن کنت قد غیبت فی جدث الثرى فالعدل و التوحید فیک مقیم‏ [اگر در زیر خاک پنهان‌شده‌ای حقیقت عدل و توحید در تو اقامت گزیده است] و القائم المهدی یفرح کلما تلیت علیک من الدروس علوم‏ [قائم مهدى (عج) خوشحال مى‌شد هرگاه تو از انواع علوم تدریس مى‌کردى]. 📖 بحار الأنوار (ط - بیروت)؛ ج‏53؛ ص 255 •┈┈••✾••┈┈• @hojjat_panahzadeh www.panahzadeh.blog.ir
💳یکی وام‌های حلال بانکی✨ ✔️یکی از معاملات که در بانک‌ها انجام می‌شود، ارائه وام با عنوان وام فروش اقساطی است. بر طبق این معامله، ازآنجاکه فروش قسطی کالا به قیمت بیشتر از نقدی آن جایز است، بانک‌ها می‌توانند با رعایت قوانین و شرایط شرعی, این اقلام را خریده و با قیمتی بیشتر به‌صورت قسطی به مشتریان بفروشند. ولی بعضاً مشاهده می‌شود که مشتری بدون اینکه از مفاد قراردادی که با بانک می‌بندد اطلاع داشته باشد، فقط امضا زده و فرم پر می‌کند و بر این تصور است که از بانک قرض ربوی دریافت می‌کنند! درحالی‌که چنین قراردادهایی شرعی بوده و برخلاف ربایی هستند که هم دادن و هم گرفتنش حرام است. 🔸بنابراین لازم است مشتری باید: اولاً نسبت به عقود اسلامی و شرایط آن‌ها اطلاع کافی داشته باشد ثانیاً نسبت به مفاد قراردادی که با بانک می‌بندد آگاه باشد. •┈┈••✾••┈┈• @hojjat_panahzadeh www.panahzadeh.blog.ir
آمدی نبودیم! ما را ببخش! بابت اوقاتی که تو را دیدیم و نشناختیم، بابت بهانه‌هایی که به دست ما دادی تا به تو نزدیک شویم ولی ما آنها را ضایع کردیم، بابت دل‌هایی که محبت ما را در آن‌ها انداختی ولی ما آن‌ دل‌ها را شکستیم، بابت نعمت‌هایی که به یُمن وجودت به ما ارزانی شد ولی ما آن‌ها را در خلاف رضای تو خرج کردیم، و بابت تمام الطافی که در حق ما نمودی ولی ما قدر آن‌ها را ندانستیم. آمدی نبودیم! ما را به خوبی خودت ببخش. •┈┈••✾••┈┈• @hojjat_panahzadeh www.panahzadeh.blog.ir
✅ شش نکته خواندنی درباره دعای «اللهم کن لولیک ...» ✨ محمد بن عیسی از یکی از ائمه علیهم‌السلام روایت کرده است که ایشان فرمودند: در شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان در حال سجده و قیام و نشسته و در هر حالی، بلکه در تمام ایام این ماه و بلکه در هر زمان که امکان دارد و در سایر ایام و طول عمرت، این دعا (اللَّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ...) را مکرراً بخوان. به این نحو که بعد از حمد خداوند و صلوات بر رسول خدا صلی الله علیه و آله بگو: "اللَّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ فُلَانِ بْنِ فُلَانٍ فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَةٍ وَلِیّاً وَ حَافِظاً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ قَائِداً وَ عَوْناً وَ عَیْناً حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فِیهَا طَوِیلًا" 2 [خدایا برای ولی خودت (حضرت حجت بن الحسن علیهماالسلام) در این ساعت و در هر ساعتی، یار و مددکار و نگهبان و رهبر و یاور و راهنما و دیده‌بان باش، تا او را از روی میل و رغبت مردم در روی زمین سکونت دهی و زمانی طولانی بهره‌مندش سازی]. 3 با توجه به این روایت چند نکته را در رابطه با دعای "اللّهم کن لولیک..." بیان می‌کنیم: 1️⃣ راوی، این دعا را از یکی از معصومین علیهم‌السلام (عَنِ الصَّالِحِین) روایت کرده است. هرچند مشخص نیست این دعا از کدام‌یک از ایشان صادرشده است؛ ولی با توجه به نقل مرحوم شیخ طوسی (عَنِ الصَّادِقِین3‏)، این دعا از امام باقر یا امام صادق علیهماالسلام صادرشده است. 2️⃣ با توجه به عبارت « حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ»، منظور از تعبیر « فُلَانِ بْنِ فُلَانٍ »، حضرت مهدی علیه‌السلام است. زیرا آن حکومت جهانی که وعده اش در قرآن و احادیث داده‌شده است حکومت حضرت صاحب‌الزمان علیه‌السلام است که بر تمام زمین حکومت خواهد کرد. شاید یکی از دلایل عدم تصریح به نام مبارک حضرت، شرایط خفقان عصر صدور این دعا باشد که ائمه معصومین علیهم‌السلام مجبور بودند بعضی‌اوقات نام مبارک موعود آخرالزمان را به کنایه بیان فرمایند. 3️⃣ تعبیری که در روایت فوق برای ترغیب در خواندن این دعا استفاده‌شده است، کم‌نظیر و شاید بی‌نظیر است. و این حاکی از اهمیت این دعا است. آنجا که می‌فرماید: «در حال سجده و قیام و نشسته و در هر حالی، بلکه در تمام ایام این ماه و بلکه در هر زمان که امکان دارد و در سایر ایام و طول عمرت، این دعا (اللَّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ...) را مکرراً بخوان». 4️⃣ با توجه به این روایت شایسته است این دعا بعد از حمد خداوند و صلوات بر رسول خدا صلی الله علیه و آله خوانده شود. « تَقُولُ بَعْدَ تَحْمِیدِ اللَّهِ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى وَ الصَّلَاةِ عَلَى النَّبِیِّ صَلَّی اللهُ عَلَیهِ و آلِه » 5️⃣ شاید سؤال شود که مگر امام زمان علیه‌السلام دچار عوارض و بیماری می‌شوند که ما برای سلامتی و حفظ ایشان دعا می‌کنیم؟ در جواب میگوییم: اولاً امام علیه اسلام هم مانند سایر انسان‌ها هستند و بعید نیست دچار عوارض و بیماری شوند. چنانکه در احوالات انبیاء، رسول خدا صلی الله علیه و آله و ائمه علیهم‌السلام می‌خوانیم بعضاً دچار بیماری می‌شدند. ثانیاً: حضرت مهدی علیه‌السلام گاهی به خاطر بعضی عوامل مثل ظلم و ستم جاری در دنیا و گناه و عصیان انسان‌ها دچار آزردگی روحی می‌شوند. لذا دعای ما، در جهت سلامتی حضرت از عوارض این آزردگی‌ها نیز میباشد. ثالثاً: دعا برای سلامتی حضرت نوعی ابراز ارادت و علاقه به ایشان است. چنانکه در محاورات معمول هم وقتی به مخاطب میگوییم خدا شمارا حفظ کند، در حقیقت محبت قلبی و ارادت خود را به او ابراز می‌کنیم. رابعاً: همان‌طور که گفتیم این دعا را خود حضرات معصومین علیهم السلام به ما یاد داده‌اند و خواندن این دعا امتثال دستور ایشان است. 6️⃣ نامگذاری این دعا به "دعای سلامتی امام زمان علیه‌السلام" نوعی تسامح است. زیرا در این دعا علاوه بر درخواست حفاظت حضرت از آفات و بیماری‌ها، نصرت وامدادهای خداوند را نیز برای حضرت، از درگاه ایزد منان درخواست می‌کنیم. 📚پاورقی: 1. الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏4 ؛ ص162 2. ترجمه مفاتیح نوین؛ آیت الله مکارم شیرازی 3. تهذیب الأحکام (تحقیق خرسان) ؛ ج‏3 ؛ ص102 •┈┈••✾••┈┈• @hojjat_panahzadeh www.panahzadeh.blog.ir
🏴 وصیتنامه حضرت فاطمه سلام‌الله‌علیها 📝 از ابن عباس نقل شده که: هنگامی که حضرت فاطمه سلام الله علیها رحلت فرمود، حضرت على بن ابى طالب علیه السّلام صورت مبارک فاطمه زهراء را باز کرد رقعه‏اى نزد سر آن بانوى معظمه یافت که در آن نوشته بود: «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ‏ هَذَا مَا أَوْصَتْ بِهِ فَاطِمَةُ بِنْتُ رَسُولِ اللَّهِ ص أَوْصَتْ وَ هِیَ تَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَ أَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ وَ أَنَّ الْجَنَّةَ حَقٌّ وَ النَّارَ حَقٌ‏ وَ أَنَّ السَّاعَةَ آتِیَةٌ لا رَیْبَ فِیها وَ أَنَّ اللَّهَ یَبْعَثُ مَنْ فِی الْقُبُورِ» 🔹[به نام خداوند رحمن و رحیم؛ این آن وصیتى است که فاطمه دختر پیغمبر خدا صلى اللَّه علیه و آله کرده؛ فاطمه شهادت میدهد که خدائى جز خداى یگانه وجود ندارد، حضرت محمّد بنده و پیامبر خدا می‌باشد. بهشت بر حق و دوزخ بر حق است؛ قیامت خواهد آمد و شکى در آن نخواهد بود، خدا همه افرادى را که در قبرها مدفون هستند برانگیخته خواهد کرد]. «یَا عَلِیُّ أَنَا فَاطِمَةُ بِنْتُ مُحَمَّدٍ زَوَّجَنِیَ اللَّهُ مِنْکَ لِأَکُونَ لَکَ فِی الدُّنْیَا وَ الْآخِرَةِ أَنْتَ أَوْلَى بِی مِنْ غَیْرِی حَنِّطْنِی وَ غَسِّلْنِی وَ کَفِّنِّی بِاللَّیْلِ وَ صَلِّ عَلَیَّ وَ ادْفِنِّی بِاللَّیْلِ وَ لَا تُعْلِمْ أَحَداً وَ أَسْتَوْدِعُکَ اللَّهَ وَ أَقْرَأُ عَلَى وُلْدِیَ السَّلَامَ إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَةِ»[1] 🔸[یا على! من فاطمه دختر حضرت محمّد صلى اللَّه علیه و آله می‌باشم. خدا مرا در دنیا و آخرت براى تو تزویج نمود. یا على! تو از دیگران براى (غسل و کفن) من مقدم هستى؛ مرا حنوط کن غسل بده، شبانه مرا دفن کن، شبانه بر بدنم نماز بگذار، شبانه به خاکم بسپار، احدى را از فوت من آگاه نکن؛ من تو را بخدا می‌سپارم و تا روز قیامت به فرزندانم سلام می‌رسانم]. 📖 بحار الأنوار، ج‏43، ص214 •┈┈••✾••┈┈• @hojjat_panahzadeh www.panahzadeh.blog.ir
✔️چند نکته درباره حدیث کساء 1️⃣زمان صدور «حدیث شریف کساء» هم‏زمان با نزول «آیة مباهله»؛ یعنی 24 ذی‌الحجه سال نهم هـجری اسـت. از زیبایی‌های این دو مناسبت مهم، نزول «آیة‌ تطهیر‌» است. بنابراین، نزول آیة مباهله، صدور حدیث کساء را در پی داشت و صدور حدیث کساء موجبات نزول آیة تطهیر را فراهم ساخت. 2️⃣رسول خدا صلی الله علیه و آله‌ عزیزان‌ خود‌ (فاطمه، علی، حسن و حسین علیهم السـلام) را در کـنار هـم جمع نموده و عبای خویش‌ را‌ بر روی آنان کشیدند و خطاب به خداوند منان عـرضه داشـت: خـدایا! هر پیامبری‌ اهل‌ و خاندانی‌ دارد، و اینان خانوادة من هستند. از تو می‏خواهم آنان را از هر نوع شـر و بـدی‌ و نـاپاکی‌ دور ساخته، به پاکی و طهارت مطلق برسانی. در این هنگام جبرئیل به‌ امر‌ خدای‌ عزوجل فـرود آمـد و به دنبال استجابت دعای پیامبر صلی الله علیه و آله آیة تطهیر را‌ در‌ شأن‌ ایشان نازل فـرمود و ایـن چـنین در یک روز (24 ذی‌الحجه) و در لحظاتی‌ کوتاه‌؛ اما باشکوه، بر هزاران هزار فضیلت ارزشمند اهل‏بیت عصمت و طـهارت عـلیهم السلام، سه فضیلت دیگر نیز‌ افزوده‌ شد. 3️⃣این حدیث در چند نـوبت و در مـکان‌های مـختلف، از‌ جمله‌ در خانة حضرت زهرا علیها السلام با‌ تشریفاتی‌ خاص‌ صادر شده است. 4️⃣ از‌ برکات‌ قرائت حدیث‌ کساء‌، کرامات‌ عدیده و معجزات عجیبه است. ضـمن آن کـه‌ (همان طور که در متن خود حدیث آمده) حاجات فراوانی را برآورده‌ و گرفتاری‌ها‌ و شـداید پیـچیده‏ای را مرتفع می‏سازد. در فـرازهای پایانی حدیث شریف کساء، از لسان شریف حضرت‌ زهرا‌ علیها السلام چنین نقل شده است که: رسول خدا صلی الله علیه‌ و آله‌ فرمودند‌: سوگند به خـدایى کـه مرا به حق بـه پیـامبرى برانگیخته و براى رسالت هم‏راز خود ساخته‌، حکایت‌ حدیث‌ کساء در هیچ محفلى از محافل اهل زمین که جمعى از شیعیان‌ و دوستان‌ ما در آن باشند، یاد نمى‏شود، جز‌ آنکه‌ رحمت الهى بر آنان فرود مى‏آید و فرشتگان‌ گرداگرد‌ آنان‌ جمع مى‏شوند و براى آنان آمرزش مى ‏طلبند تا‌ از‌ آن مجلس پراکنده شوند، و ایـن خـبر در هیچ مـحفلى از محافل اهل زمین‌ که‌ جمعى از شیعیان و دوستان ما‌ در‌ آن باشند‌، یاد‌ نمى‏شود‌، جز آنکه اگر اندوهگینى در میان‌ آنـان‌ باشد، خداوند اندوهش را برطرف مى‏سازد، و اگر غم زده‏اى باشد، خداوند غـم‌ او‌ را مـى‏زداید، و اگـر حاجتمندى باشد، خداوند‌ حاجتش را برآورده خواهد‌ ساخت‌. در این هنگام حضرت على‌ علیه‌ السلام عرض کرد: در این صـورت، ‌ ‌بـه خدا سوگند که ما رستگار و خوشبخت‌ شدیم‌ و نیز شیعیان ما در دنیا‌ و آخرت‌ رسـتگار‌ و خـوشبخت شـدند، به‌ خداى‌ کعبه سوگند! 5️⃣ این حدیث در منابع متعددی ذکر شده است. از جمله در کتاب «عوالم العلوم‌» (عوالم‌ العلوم‌ اثر‌ مرحوم‌ شیخ عبدالله بن نورالدین بحرانی، از شاگردان عـلامه مـجلسی) سند‌ حدیث‌ کسـاء تا جناب جابر بن عبداللّه الأنصاری ذکر شده و او از فاطمة الزهراء علیها السلام این حدیث را حکایت کرده است (... عن جابر بن عبداللّه الأنصاری، عن فاطمة الزهراء علیها السلام بنت رسول الله صلی الله علیه و آله ...). 6️⃣ نقل شده که حضرت آیت الله سید رضا بهاء‌الدینی‌ رحمه‌ الله‌ در‌ زمان‌ جنگ تحمیلی که‌ شهرستان‌ درود آماج بمباران حزب بـعث عـراق بود، به امام جمعة وقت درود، حجت‌الاسلام و المسلمین حاج شیخ عبدالقائم شوشتری فـرمودند‌: مـردم را به مصلای نماز جمعه دعوت کنید و حدیث شریف کساء را قرائت کنید! پس از عمل به توصیة ایشان، بـمباران شـهرستان درود برای همیشه متوقف شد. نکتة جالب توجه‌ آن‌ که وقتی هواپیمای مـتجاوز سـقوط کرد و خلبان آن دستگیر شد، در اعترافات خود گـفت: بـرای بـمباران شهرستان درود می‌آمدیم؛ ولی شهر را پیدا نمی‌کردیم. •┈┈••✾••┈┈• @hojjat_panahzadeh www.panahzadeh.blog.ir
✍️ توضیح حدیثی معروف درباره حضرت فاطمه سلام‌الله‌علیها‏ مرحوم «سید حسن میر جهانى طباطبائى جرقوئى اصفهانى» متوفی 1413 قمری در کتاب «جنة العاصمة» می‌نویسد: در کتاب کشف اللآلى تألیف عالم جلیل شیخ صالح بن عبد الوهّاب بن العرندس حلّى که یکى از علماء بزرگ شیعه بوده از علماء قرن نهم این حدیث را دیدم که جابر بن عبد اللّه انصارى از رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله روایت کرده که فرمود: خداى تبارک و تعالى فرمود: 🔸«یا أحمد، لولاک لما خلقت الأفلاک، و لو لا علی لما خلقتک، و لو لا فاطمة لما خلقتکما» (اى احمد! اگر تو نبودى افلاک را نمى‏آفریدم، و اگر على نبود تو را نمى‏آفریدم، و اگر فاطمه نبود هیچ‏یک از شما را نمى ‏آفریدم). 📌(جنة العاصمة، سید حسن میر جهانى طباطبائى، متوفی 1413 ق‏؛ تحقیق سید مهدی رجائی؛ یک جلد؛ نشر بیت الزهراء سلام‌الله‌علیها؛ مشهد؛ چاپ 1426 ق‏؛ نوبت چاپ: اوّل‏؛ ص 283 الی 285) 🔹✨ نکته ای که وجود دارد این است که نباید این روایت را به معنی افضل بودن حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها بر رسول اکرم صلّی‌الله‌علیه‌وآله و امیرالمؤمنین علیه‌السلام بگیریم. بلکه یکی از معانی روایت فوق چنین است که رسالت رسول اکرم صلّی‌الله‌علیه‌وآله بدون فاطمه سلام‌الله‌علیها به نتیجه و هدف نهایی نمی‌رسد و این فاطمه بود که با تبیین و تبلیغ رسالت آن حضرت و همچنین قرار گرفتن امامت در نسل ایشان، رسالت رسول خدا (ص) را به نتیجه رساند. وگرنه رسالت بدون امامت، ابتر می‌ماند؛ همچنانکه آیه «یا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَه‏» (اى پیامبر، آنچه از جانب پروردگارت به سوى تو نازل شده [که همان معرفی وصیّ خود و امام بعد از تو است] ابلاغ کن؛ و اگر نکنى پیامش را نرسانده‏ اى‏) نیز دلالت بر همین مطلب می‌کند. همینطور امامت امیرالمؤمنین علیه‌السلام بدون استمرار امامت در نسل حضرت فاطمه سلام‌الله‌علیها به نتیجه واقعی نمی‌رسد و این فاطمه بود که با تولد و تربیت امامت، باعث استمرار امامت شد. •┈┈••✾••┈┈• @hojjat_panahzadeh www.panahzadeh.blog.ir
🚫 پیامد نسبت‌ ناروا دادن به دیگران ✔️ حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها در خطبه فدکیه، حکمت نهی خداوند از از نسبت‌ ناروا دادن به دیگران را چنین بیان فرموده است: «و (جَعَلَ اللهُ) اجْتِنابَ القَذْفِ حِجاباً عَنْ اللَعْنَة» [خداوند «از نسبت‌ ناروا دادن به دیگران» نهی کرد تا خود را در معرض لعنت پروردگار قرار ندهید]. «قَذْفُ‏» در لغت به معنی دور افکندن است و استعاره از عیبجویى و ناسزا گفتن شده است. [1] در اصطلاح فقهی نیز عبارت است از نسبت ناروا دادن و متهم ساختن فردی به جرم زنا و لواط. [2] 🔹در روایتی از امام صادق علیه السلام نیز «قذف» در کنار نومیدى از رحمت خداست (در دنیا) و یأس از مرحمت او (در آخرت) و ایمنى از مکر خدا (یعنى از عذاب او) و قتل نفسى که خدا حرام کرده و نافرمانى پدر و مادر و خوردن مال یتیم بنا حق و خوردن ربا بعد از دانستن و تعرب بعد از هجرت و فرار از جهاد، یکی از گناهان کبیره شمرده شده است. [3] 🔸از فرمایش حضرت زهرا چنین استفاده می‌شود که یکی از پیامدهای قذف، این است که قذف کننده مشمول «لعنت» واقع می‌شود. «لعنت» نیز به معنی اعلان تنفر و بیزاری از طرف مقابل و آرزوی دور شدن او از رحمت خداوند است.[4] بنابراین کسی که به دیگری نسبت ناروای زنا و لواط بزند، از رحمت خدا دور خواهد بود. 🔹امام صادق علیه‌السلام از حکیمی چنین نقل می کند: الْبُهْتَانُ عَلَى الْبَرِیِّ أَثْقَلُ مِنَ الْجِبَالِ الرَّاسِیَاتِ»[5] [تهمت زدن به بی گناه از کوه های عظیم نیز سنگین تر است]. 🔸روایت شده حضرت امام صادق علیه‌السلام دوستى داشت که آن حضرت را به هر جا که میرفت رها نمی‌کرد و از او جدا نمی‌شد. روزى در بازار کفاش‌ها همراه حضرت می‌رفت و دنبالشان غلام او که از اهل سند بود مى‏آمد، ناگاه آن مرد به پشت سر خود متوجه شده و غلام را خواست و او را ندید و تا سه مرتبه بدنبال برگشت و او را ندید، بار چهارم که او را دید گفت «یَا ابْنَ الْفَاعِلَةِ أَیْنَ کُنْتَ» (اى زنا زاده کجا بودى؟). حضرت‏ امام صادق علیه‌السلام دست خود را بلند کرده و به پیشانى خود زد و فرمود: «سُبْحَانَ اللَّهِ تَقْذِفُ أُمَّهُ قَدْ کُنْتُ أَرَى أَنَّ لَکَ وَرَعاً فَإِذَا لَیْسَ لَکَ وَرَعٌ فَقَالَ جُعِلْتُ فِدَاکَ إِنَّ أُمَّهُ سِنْدِیَّةٌ مُشْرِکَةٌ فَقَالَ أَ مَا عَلِمْتَ أَنَّ لِکُلِّ أُمَّةٍ نِکَاحاً تَنَحَّ عَنِّی‏ [سبحان اللَّه مادرش را بزنا متهم کنى؟ من خیال می‌کردم تو خوددار و پارسائى و اکنون مى‏ بینم که ورع و پارسائى ندارى؟ عرض کرد: قربانت گردم مادرش زنى است از اهل سند و مشرک است؟ فرمود: مگر ندانسته که هر ملتى براى خود ازدواجى دارند، از من دور شو]. عمرو بن نعمان (راوى حدیث) گوید: «دیگر او را ندیدم که با آن حضرت راه برود تا تا آنگاه که مرگ میان آنها جدائى انداخت]. و در روایت دیگرى است که فرمود: « إِنَّ لِکُلِّ أُمَّةٍ نِکَاحاً یَحْتَجِزُونَ بِهِ مِنَ الزِّنَا»[6] [(آیا ندانسته که) براى هر امتى ازدواجى است که به وسیله آن از زنا جلوگیرى کنند].[7] 🔹مصادیقی از افتراها در قرآن کریم: انتساب فرزند نامشروع به شوهر (ممتحنه، آیه 12) انتساب گناه خود به دیگری (احزاب، آیه 58) نسبت بی عفتی به زنان (نساء، آیه 156) 📚 پی نوشت: [1] مفردات ألفاظ القرآن، ص 661 [2] الروضة البهیة فی شرح اللمعة الدمشقیة (المحشى - کلانتر)، ج‌9، ص: 166 [3] الکافی (ط - الإسلامیة)، ج‏2، ص: 280 [4] تفسیر نمونه، ج ‏5، ص 43 [5] الأمالی (مرحوم شیخ صدوق)، ص: 245 [6] الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏2 ؛ ص324، ، 4جلد، کتاب فروشى علمیه اسلامیه - تهران، چاپ: اول، 1369 ش [7] ترجمه مصطفوى ؛ ج‏4 ؛ ص15 •┈┈••✾••┈┈• @hojjat_panahzadeh www.panahzadeh.blog.ir
📚 معرفی چند کتاب پیرامون بانوی دو عالم حضرت صدیقة طاهرة زهرای مرضیة شهیدة مظلومة حضرت فاطمة سلام الله علیها ⏬ 1️⃣کتاب عربی «أساة الزهراء(ع)» نوشته علامه مرتضى عاملي‏ ترجمه این کتاب همان کتاب «رنج هاى حضرت زهرا سلام الله عليها» هست. 2️⃣ کتاب «شبهات فاطمیه» نوشته سید مجتبی عصیری که به شبهات وهابیت در موضوع شهادت حضرت فاطمه علیهم السلام پرداخته شده و با استناد به کتاب های مورد قبول وهابیت به این شبهات پاسخ داده شده است. 3️⃣ کتاب «الموسوعة الكبرى عن فاطمة الزهراء (س)» کتابی جامع است که تمامى ابعاد زندگى و شخصيت حضرت فاطمه زهرا (س) را در طول حيات آن بانوى گرامى و پس از آن در بردارد. حتی درباره خلقت آن حضرت قبل ز این عالم هم بحث کرده است. 4️⃣ کتاب «زندگانى حضرت زهرا عليها السلام» ترجمه جلد 43 بحار الأنوار، علامه مجلسی رحمه الله 5️⃣ کتاب «فاطمه زهرا عليها السلام شادمانى دل پيامبر» که ترجمه کتاب «فاطمة الزهراء بهجة قلب المصطفى ص» است. •┈┈••✾••┈┈• @hojjat_panahzadeh www.panahzadeh.blog.ir
🏴 اشعار حضرت علیه‌السلام در فراق حضرت فاطمه سلام‌الله‌علیها ◼️ ✔️ نقل شده که وقتی حضرت علی علیه‌السلام در نیمه شب حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها را به خاک سپرد، کنار قبر ایستاد و این ابیات را فرمود: 🔸 لکُلِ‏ اجْتِمَاعٍ‏ مِنْ‏ خَلِیلَیْنِ‏ فُرْقَةٌ وَ کُلُّ الَّذِی دُونَ الْمَمَاتِ قَلِیلٌ (براى هر اجتماع دو دوست جدایى است و هر فراقى غیر از مرگ کوچک و بى‏اهمیت است) 🔹 و إِنَّ افْتِقَادِی واحد [وَاحِداً] بَعْدَ وَاحِدٍ دَلِیلٌ عَلَى أَنْ لَا یَدُومَ خَلِیلٌ[1] (و همانا از دست دادن من فاطمه س را پس از پیامبر ص، دلیل بر آنست که دوستى دوام ندارد). ✔️ همچنین نقل شده که حضرت علی علیه‌السلام در حال بستن بندهاى کفن حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها این اشعار را سرود: 🔸 فرَاقُکِ أَعْظَمُ الْأَشْیَاءِ عِنْدِی وَ فَقْدُکِ فَاطِمُ أَدْهَى الثُّکُولِ (مفارقت تو برایم بزرگترین امور است و از دست دادن تو سخت‏ترین مصیبت) 🔹 سأَبْکِی حَسْرَةً وَ أَنُوحُ شَجْواً عَلَى خَلٍّ مَضَى أَسْنَى سَبِیلٍ (من براى حسرت و غم آن کسى گریه و ناله مى‏کنم که بهترین راه را براى مرگ پیمود) 🔸 ألَا یَا عَیْنُ جُودِی وَ أَسْعِدِینِی فَحُزْنِی دَائِمٌ أَبْکِی خَلِیلِی‏[2] (اى چشم من! با من مساعدت و همراهى کن که محزون دائمى هستم و براى دوست خودم گریان). 📖 پی نوشت: [1] ابن بابویه، محمد بن على، الأمالی. [2] مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى، بحار الأنوارالجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار، ج‏ 43. •┈┈••✾••┈┈• @hojjat_panahzadeh www.panahzadeh.blog.ir
❇️ کلامی شنیدنی از همسر رسول خدا (س) درباره فضایل حضرت فاطمه (س) ✔️ از أُمُّ سَلَمَة (همسر بزرگوار رسول خدا صلّی‌الله‌علیه‌وآله) روایت شده که (پس از هجرت رسول خدا ص به مدینه) آن حضرت با من ازدواج کرد و رسیدگی به امور دخترش (فاطمه سلام‌الله‌علیها) را به من واگذار کرد. من نیز او را راهنمایی کرده و آداب را به وی می‌آموختم. ام سلمه در ادامه می‌گوید: «وَ کَانَتْ- وَ اللَّهِ- آدَبَ مِنِّی، وَ أَعْرَفَ بِالْأَشْیَاءِ کُلِّهَا» [به خدا قسم که فاطمه سلام‌الله‌علیها نسبت به آداب از من مؤدّب‌تر بود و نسبت به همه‌ی مسائل و امور از من داناتر بود]. 📖 دلائل الإمامة، ص 82؛ طبرى آملى صغیر؛ 1جلد، نشر بعثت؛ قم؛ چاپ اول، 1413ق. •┈┈••✾••┈┈• @hojjat_panahzadeh www.panahzadeh.blog.ir
✨ سلاح نامرئی امام زمان علیه‌السلام در هنگام ظهور 🔹 از امام باقر علیه‌السلام روایت شده که فرمودند: «إِنَّ فِی الْقَائِمِ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ (علیهم‌السلام) شَبَهاً مِنْ خَمْسَةٍ مِنَ الرُّسُل ِ ... وَ أَمَّا شَبَهُهُ مِنْ جَدِّهِ الْمُصْطَفَی (صلی‌الله‌علیه‌وآله) ... أَنَّهُ یُنْصَرُ بِالسَّیْفِ وَ الرُّعْبِ ...» (کمال‌الدین و تمام النعمة؛ ج‏1؛ ص 327؛ باب 32؛ حدیث 7) شباهت او به جدش حضرت مصطفی صلی‌الله‌علیه‌وآله این است که ... با شمشیر و با القاء ترس در دل دشمنان یاری می‌شود. ✍️ القاء ترس در دل دشمنان، همان سلاحی است که خداوند در جنگ بدر آن را در دل مشرکین انداخت و بدین سبب مسلمین را- با وجود که تعداد و تجهیزاتشان کمتر از دشمن بود- بر آنان پیروز کرد. 🔸 این ماجرا در آیه دوازدهم سوره انفال چنین بیان شده که: «إِذْ یُوحِی رَبُّکَ إِلَى الْمَلائِکَةِ أَنِّی مَعَکُمْ فَثَبِّتُوا الَّذِینَ آمَنُوا سَأُلْقِی فِی قُلُوبِ الَّذِینَ کَفَرُوا الرُّعْبَ ...» (به خاطر بیاورید هنگامى را که پروردگار تو به فرشتگان وحى فرستاد: من با شما هستم و شما افراد با ایمان را تقویت کنید و ثابت قدم بدارید؛ به زودى در دلهاى کافران ترس و وحشت مى‏افکنم). •┈┈••✾••┈┈• @hojjat_panahzadeh www.panahzadeh.blog.ir
❇️ برادران آخرالزمانی پیامبر (ص) از امام باقر ع روایت شده که رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله روزى در میان اصحاب دو بار فرمودند: 🤲 «اللَّهُمَّ لَقِّنِی إِخْوَانِی‏» [خداوندا! برادران مرا به من بنمایان]. اصحاب عرض کردند: یا رسول اللَّه! مگر ما برادران شما نیستیم؟ رسول خدا فرمودند: «لَا إِنَّکُمْ أَصْحَابِی وَ إِخْوَانِی قَوْمٌ مِنْ آخِرِالزَّمَانِ آمَنُوا بِی وَ لَمْ یَرَوْنِی لَقَدْ عَرَّفَنِیهِمُ اللَّهُ بِأَسْمَائِهِمْ وَ أَسْمَاءِ آبَائِهِمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ یُخْرِجَهُمْ مِنْ أَصْلَابِ آبَائِهِمْ وَ أَرْحَامِ أُمَّهَاتِهِمْ لَأَحَدُهُمْ أَشَدُّ بَقِیَّةً عَلَى دِینِهِ مِنْ خَرْطِ الْقَتَادِ فِی اللَّیْلَةِ الظَّلْمَاءِ أَوْ کَالْقَابِضِ عَلَى جَمْرِ الْغَضَا أُولَئِکَ‏ مَصَابِیحُ‏ الدُّجَى‏ یُنْجِیهِمُ‏ اللَّهُ‏ مِنْ کُلِّ فِتْنَةٍ غَبْرَاءَ مُظْلِمَة‏» [نه! شما اصحاب من هستید. برادران من مردمى در آخرالزمان هستند که به من ایمان مى‏ آورند، با اینکه مرا ندیده ‏اند. خداوند آنها را با نام و نام پدرانشان، پیش از آنکه از صلب پدران و رحم مادرانشان بیرون بیایند، به من شناسانده است. ثابت ماندن یکى از آنها بر دین خود، از صاف کردن درخت خاردار (قتاد) با دست در شب ظلمانى دشوارتر است. و یا مانند کسى است که پاره‏اى از آتش چوب درخت «غَضا» (درختى است که چوب آن از سخت‏ترین چوبهاست و آتش آن مدت زمانى میماند و خاموش نمی‌شود) را در دست نگاه دارد. آنها چراغ‌هاى شب تار می‌باشند، خدا آنان را از هر فتنه تیره و تارى نجات می‌دهد. 📖 بصائر الدرجات، ج‏1، ص 84 @hojjat_panahzadeh www.panahzadeh.blog.ir
❇️ دو روایت درباره زمینه‌سازان ظهور حضرت مهدی علیه‌السلام و یاوران مشرقی و ایرانی آن حضرت 🔸 از رسول خدا صلّی الله علیه و آله روایت شده که فرمودند: ‏«یَخْرُجُ نَاسٌ مِنَ الْمَشْرِقِ فَیُوَطِّئُونَ لِلْمَهْدِیِّ یَعْنِی سُلْطَانَهُ»[1] مردمى از جانب مشرق قیام نمایند و سلطنت را براى مهدى آماده سازند. 🔹 همچنین از امیرالؤمنین علیه‌السلام نیز روایت شده که فرمودند: «وَیْحاً لِلطَّالَقَانِ فَإِنَّ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ بِهَا کُنُوزاً لَیْسَتْ مِنْ ذَهَبٍ وَ لَا فِضَّةٍ وَ لَکِنْ بِهَا رِجَالٌ مُؤْمِنُونَ عَرَفُوا اللَّهَ حَقَّ مَعْرِفَتِهِ وَ هُمْ أَیْضاً أَنْصَارُ الْمَهْدِیِّ فِی آخِرِ الزَّمَان‏»[2] به به از طالقان. خدا را در آنجا گنج‌هائى است که از طلا و نقره نمی‌باشد، بلکه آن گنج‌ها مردان مؤمنى هستند که خدا را به خوبى شناخته‏اند. آن‌ها در آخرالزمان از یاران مهدى (علیه‌السلام) خواهند بود. 📚 پی نوشت: [1] اربلى، على بن عیسى، کشف الغمة فی معرفة الأئمة، ج ‏2، ص 477، 2جلد، بنى هاشمى - تبریز، چاپ: اول، 1381ق. [2] همان کتاب، ص 478 •┈┈••✾••┈┈• @hojjat_panahzadeh www.panahzadeh.blog.ir
📝 عرضۀ اعمال بر رسول خدا و ائمه علیهم‌السلام خدا در قرآن کریم می‌فرماید: 🌺 قُلِ اعْمَلُوا فَسَیَرَى اللَّهُ عَمَلَکُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُون[1] (بگو: عمل کنید! خداوند و فرستاده او و مؤمنان، اعمال شما را مى ‏بینند). 🔸 در روایات، مؤمنون به ائمه علیهم‌السلام تفسیر شده.[2] از امام باقر ع روایت‌شده: «إِنَّ أَعْمَالَ الْعِبَادِ تُعْرَضُ‏ عَلَى‏ نَبِیِّکُمْ‏ کُلَّ عَشِیَّةِ الْخَمِیسِ فَلْیَسْتَحْیِی أَحَدُکُمْ أَنْ تُعْرَضَ عَلَى نَبِیِّهِ الْعَمَلُ الْقَبِیحُ»[3] 🔹اعمال بندگان در عصر هر پنجشنبه بر رسول خدا ص عرضه مى‏شود؛ پس باید حیاء کرد از اینکه عمل بد انسان بر پیغمبرش عرضه شود. عبداللَّه بن ابان زیات به حضرت رضا ع عرض کرد: براى من و خانواده ‏ام دعا بفرما. حضرت فرمودند: «أَ وَ لَسْتُ أَفْعَلُ وَ اللَّهِ إِنَّ أَعْمَالَکُمْ لَتُعْرَضُ عَلَیَّ فِی کُلِّ یَوْمٍ وَ لَیْلَةٍ»[4] 🔸 مگر من دعا نمی‌کنم؟! به خدا قسم که اعمال شما در هرروز و شب بر من عرضه مى‏ شود. در نامه‌ای که‏ از ناحیه مقدّسه امام زمان عج به شیخ مفید رسید آمده است: «... إِنَّا نُحِیطُ عِلْماً بِأَنْبَائِکُمْ وَ لَا یَعْزُبُ عَنَّا شَیْ‏ءٌ مِنْ أَخْبَارِکُمْ- وَ مَعْرِفَتُنَا بِالذُّلِّ الَّذِی أَصَابَکُمْ ...»[5] 🔹ما از لغزشهائى که از برخى شیعیان سر مى ‏زند، از وقتى که بسیارى از آنان میل به‏ بعضى کارهاى ناشایست نموده‌اند اطّلاع داریم. 📚 پی نوشت: [1] توبه: 105 [2] تفسیر نور الثقلین، ج‏2، ص2 [3] بصائر الدرجات، ج1، ص426 [4]الکافی، ج‏1، ص219 [5] الاحتجاج، ج2،ص495 •┈┈••✾••┈┈• @hojjat_panahzadeh www.panahzadeh.blog.ir
❗️سه خصلتی که برای مردان زشت است ولی برای زنان نیک ✨ تکبر، ترس بی‌جا و بخل از صفات مذمومی هستند که در روایات از متخلق شدن به آن‌ها نهی شده است. ولی همین رزائل اخلاقی گاهی اوقات جزء فضائل اخلاقی به‌حساب می‌آیند. زنان و دختران نیز ازجمله کسانی هستند که نسبت به بعضی امور باید این اوصاف را داشته باشند. و این هم به خاطر ویژگی‌های خاصی است که در خلقت آن‌ها وجود دارد. در کتاب شریف نهج‌البلاغه از حضرت امیرالمؤمنین علیه‌السلام روایت‌شده که آن حضرت فرمودند: 🔸 خیَارُ خِصَالِ النِّسَاءِ شِرَارُ خِصَالِ الرِّجَالِ الزَّهْوُ وَ الْجُبْنُ وَ الْبُخْلُ فَإِذَا کَانَتِ الْمَرْأَةُ مَزْهُوَّةً لَمْ تُمَکِّنْ مِنْ نَفْسِهَا وَ إِذَا کَانَتْ بَخِیلَةً حَفِظَتْ مَالَهَا وَ مَالَ بَعْلِهَا وَ إِذَا کَانَتْ جَبَانَةً فَرِقَتْ مِنْ کُلِّ شَیْ‏ءٍ یَعْرِضُ لَهَا (نهج‌البلاغه ، نسخه صبحی صالح ، حکمت 234) 🔹نیکوترین خصلت‌های زنان، زشت‏ ترین خصلت‌های مردان است: تکبر، ترس و بخل ورزیدن. (زیرا) هنگامی‌که زن متکبر باشد، بیگانه را به خود راه نمی‌دهد؛ و اگر بخیل باشد، مال خود و همسرش را حفظ می‌کند؛ و اگر ترسو باشد، از هر چیزی (که ممکن است به آبرو و عفت او صدمه بزند) می‌ترسد (و از آن فاصله می‌گیرد). ✍️ همان‌طور که از کلام نورانی حضرت امیر المونین علیه‌السلام استفاده می‌شود: دوری از اختلاط و رابطه با مردان اجنبی آن‌قدر مهم است که باید زنان و دختران در مقابل این مردان تکبر داشته باشند؛ بدین معنی که رفتار، برخورد و نوع مکالمه آنان طوری نباشد که باعث تحریک و جلب‌توجه مردان نامحرم شده و در دل آنان تخم شهوت را بکارند. همچنین مال شوهر امانتی است در دست‌زن که بر او لازم است مال شوهر را همانند مال خود حفظ کند. داشتن صفت بخل، عاملی است که زنان در حفظ این اموال حریص‌تر باشند. و همین‌طور رفتن به مواضع خطرناک و جاهایی که باعفت و آبروی زنان و دختران سازگار نیست، چیزی است که زنان و دختران باید از آن اجتناب کنند. به همین خاطر ترس از قرار گفتن در این موقعیت‌ها سبب می‌شود که آنان جان، آبرو و عفت خودشان را حفظ کنند. با توجه به این مطالب روشن می‌شود که تکبر، بخل و ترس در همه‌جا برای زنان و دختران نیکو نیست. بلکه درجاهای دیگر که مربوط به عفاف، آبرو، حقوق شوهر، حفظ جان و امثال این موارد نباشد، داشتن این صفات حتی برای زنان نیز مذموم است. همان‌طور که انسان نباید نسبت به هم نوع خود تکبر داشته باشد، از بخشش اموال درراه خدا بخل ورزد و از هر چیزی بترسد. همچنان که بانوان نمونه اسلام همچون حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله علیها، حضرت خدیجه سلام‌الله علیها و حضرت زینب کبری علیهاسلام در تواضع، شجاعت و سخاوت بی‌بدیل بودند. 📖 برای مطالعه بیشتر مراجعه شود به: پیام امام، آیت الله مکارم شیرازی، ج 13، ص 783 •┈┈••✾••┈┈• @hojjat_panahzadeh www.panahzadeh.blog.ir
✍️ هر جور که حساب می‌کنم می‌بینم اگر از نعمتی برخوردار شده‌ایم، اگر ایمانی در دلمان باقی مانده است، اگر سر از ناکجاآبادها درنیاورده‌ایم، ما استحقاق آن‌ها را نداشته‌ایم. اینجاست که ایمان می‌آورم کسی پشت پرد‌ه‌ی غیب هوایمان را دارد؛ کسی که ایمانمان را، دنیایمان را و همه‌ی زندگیمان را مدیونش هستیم. ای حضرت صاحب! چه نعمت‌هایی که به یُمن وجود تو از آن‌ها بهره‌مند شده‌ایم بی‌آنکه استحقاق آن‌ها را داشته باشیم، چه دسیسه‌هایی که برای ربودن ایمانمان کشیده شد ولی تو در امانمان داشتی، و چه بلاهای بزرگی که با دعای تو از ما دفع شد بی‌آنکه از آن خبری داشته‌باشیم؛ امیدمان به تو است در این روزهای سخت؛ توئی که فرمودی: «ما شما را بى‏ سرپرست رها نمى ‏کنیم و یاد شما را فراموش نمى‏ کنیم و اگر غیر از این بود، رنج و سختى و بلا بر شما نازل مى‏ شد و دشمنان شما را نابود مى‏ کردند». •┈┈••✾••┈┈• @hojjat_panahzadeh www.panahzadeh.blog.ir
❇️ برترین‌ها و بدترین‌ها در کلام رسول خدا صلّی الله‌ علیه و آله از حضرت امام جعفر صادق علیه‌السلام روایت شد که رسول خدا صلّی الله علیه و آله فرمودند: ✔️ «إِنَّ أَشْرَفَ الْحَدِیثِ ذِکْرُ اللَّهِ» [شریف‌ترین گفتار، ذکر خداوند است] ✔️«وَ رَأْسَ‏ الْحِکْمَةِ طَاعَتُهُ» [و رأس (بالاترین درجه) حکمت، اطاعت خداوند است] ✔️ «وَ أَصْدَقَ الْقَوْلِ وَ أَبْلَغَ الْمَوْعِظَةِ وَ أَحْسَنَ الْقَصَصِ کِتَابُ اللَّهِ» [و راست ترین گفتار و رساترین پند و زیباترین داستان‌ها، قرآن است] ✔️ «وَ أَوْثَقَ الْعُرَى الْإِیمَانُ بِاللَّهِ» [محکم‌ترین رابطه‌ها و دستگیره‌ها، ایمان به خداوند است] ✔️ «وَ خَیْرَ الْمِلَلِ مِلَّةُ إِبْرَاهِیمَ» [و بهترین کیش و آئین، دین ابراهیم علیه‌السلام است (همان آئین اسلام و تسلیم شدن در برابر خداوند)] ✔️ «وَ أَحْسَنَ السُّنَنِ سُنَّةُ الْأَنْبِیَاءِ» [و بهترین روش‌ها و سنّت‌ها، روش پیامبران است] ✔️ «وَ أَحْسَنَ الْهَدْیِ هَدْیُ مُحَمَّدٍ» [و بهترین راه و روش (یا قربانی برای خداوند) راه و روش محمد صلّی الله علیه و آله است] ✔️ «وَ خَیْرَ الزَّادِ التَّقْوى» [و بهترین توشه، تقوى (پرهیزکاری و خویشتنداری) است] ✔️ «وَ خَیْرَ الْعِلْمِ مَا نَفَعَ» [و بهترین دانش، دانشی است که سود بخشد] ✔️ «وَ خَیْرَ الْهُدَى مَا اتُّبِعَ» [و بهترین راه هدایتن، راهی است که (توسط انسان‌های صالح) پیروى شود] ✔️ «وَ خَیْرَ الْغِنَى غِنَى النَّفْسِ» [و بهترین توانگرى و بی‌نیازی نفس (قانع بودن و حریص نبودن و عزت نفس و مناعت طبع داشتن) است] ✔️ «وَ خَیْرَ مَا أُلْقِیَ فِی الْقَلْبِ الْیَقِینُ» [و بهترین چیزی که در دل جای می‌گیرد، یقین است] ✔️ «وَ زِینَةَ الْحَدِیثِ الصِّدْقُ» [زیور سخن، راستگویی است] ✔️ «وَ زِینَةَ الْعِلْمِ الْإِحْسَانُ» [و زیور علم، نیکوکاری (مثل تعلیم آن علم به دیگران یا اخلاص در علم آموزی) است] ✔️ «وَ أَشْرَفَ الْمَوْتِ قَتْلُ الشَّهَادَةِ» [و شریف‏ترین مرگ، شهادت است] ✔️ «وَ خَیْرَ الْأُمُورِ خَیْرُهَا عَاقِبَةً» [و بهترین امور و کارها، بهترین آن‌ها از حیث سرانجام و عاقبت است] ✔️ «وَ مَا قَلَّ وَ کَفَى خَیْرٌ مِمَّا کَثُرَ وَ أَلْهَى» [آنچه کم و کافى است بهتر از چیزی است که زیاد و بیهوده باشد] ✔️ «وَ الشَّقِیَّ مَنْ شَقِیَ فِی بَطْنِ أُمِّهِ» [شقى در شکم مادر شقى است (یکی از معانی این سخن این است که شقاوتمند و بدبخت آن کسى است که خدا می‌داند در عاقبت کارش بدبخت است‏، اگرچه به حسب ظاهر احوال و بیشتر عمرش در نزد مردم سعادتمند است)] ✔️ «وَ السَّعِیدَ مَنْ وُعِظَ بِغَیْرِهِ» [و سعادتمند کسی است که از دیگران عبرت و پند گرفته و سعادتمند شود] ✔️ «وَ أَکْیَسَ الْکَیْسِ التُّقَى» [و برترین زیرکی‌ها، با تقوى‌ بودن است] ✔️ «وَ أَحْمَقَ الْحُمْقِ الْفُجُورُ» [و بدترین حماقت‌ها، بدکاری و زشت‌کاری است] ✔️ «وَ شَرَّ الرِّوَایَةِ الْکَذِبُ» [و بدترین نقل قول‌ها، دروغ است] ✔️ «وَ شَرَّ الْأُمُورِ مُحْدَثَاتُهَا» [و بدترین امور، بدعت‏ها و چیزهایی است که در دین نبوده و بعدا ایجاد شده و به دین نسبت داده شده] ✔️ «وَ شَرَّ الْعَمَى عَمَى الْقَلْبِ» [بدترین کورى‌ها، کورى دل است] ✔️ «وَ شَرَّ النَّدَامَةِ نَدَامَةُ یَوْمِ الْقِیَامَةِ» [بدترین پشیمانى، پشیمانى در روز قیامت است] ✔️ «وَ أَعْظَمَ الْمُخْطِئِینَ عِنْدَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ لِسَانٌ کَذَّابٌ» [و بزرگترین خطاکار نزد خداوند صاحب زبان دروغگو است] ✔️ «وَ شَرَّ الْکَسْبِ کَسْبُ الرِّبَا» [و بدترین کسب مال، کسب مال از راه رباخواری است] ✔️ «وَ شَرَّ الْمَأْکَلِ أَکْلُ مَالِ الْیَتِیمِ ظُلْماً» [و بدترین خوراک، خوردن ظالمانه مال یتیم است] ✔️ «وَ أَحْسَنَ زِینَةِ الرَّجُلِ السَّکِینَةُ مَعَ الْإِیمَانِ» [بهترین زیور مرد، آرامشی است که با ایمان همراه باشد] ✔️ «وَ مَنْ یَتَّبِعِ [یَبْتَغِ‏] السُّمْعَةَ یُسَمِّعِ اللَّهُ بِهِ [وَ مَنْ یَتَّبِعِ الْمَشْمَعَةَ یُشَمِّعِ اللَّهُ بِهِ‏]» [هر کس طالب شهرت و ستایش باشد خداوند او را در میان مردم رسوا مى‏کند یا هرکس بخواهد با مسخره کردن دیگرا بخندد، خداوند او را مورد خنده و مسخره کردن دیگران قرار می‌دهد] ✔️ «وَ مَنْ یَعْرِفِ الْبَلَاءَ یَصْبِرْ عَلَیْهِ وَ مَنْ لَا یَعْرِفْهُ یُنْکِرْهُ» [و هر که بلا را بشناسد (و بداند که بلا، به مصلحت او بوده و آزمایشی از طرف خداوند است و باعث بخشش گناهان یا تکامل او می‌شود) بر آن صبر می‌کند و هر که بلا را نشناسد، انکارش کرده و بی‌صبری می‌کند] ✔️ «وَ الرَّیْبُ کُفْرٌ» [شکّ و تردید (نسبت به خدا و افعال او باعث) کفر است] ✔️ «وَ مَنْ یَسْتَکْبِرْ یَضَعُهُ اللَّهُ» [هرکس کبر ورزد، خدا او را پست می‌کند]
✔️ «وَ مَنْ یُطِعِ الشَّیْطَانَ یَعْصِ اللَّهَ وَ مَنْ یَعْصِ اللَّهَ یُعَذِّبْهُ اللَّهُ» [هر کس از شیطان اطاعت کند، نافرمانى خدا را کرده و هرکس نافرمانى خدا کن، خدا او را عذاب می‌کند] ✔️ «وَ مَنْ یَشْکُرِ اللَّهَ یَزِدْهُ اللَّهُ» [و هرکس شکر خدا کند خدا بر (نعمت‌های) او می‌افزاید] ✔️ «وَ مَنْ یَصْبِرْ عَلَى الرَّزِیَّةِ یُغِثْهُ اللَّهُ‏» [و هرکس بر مصیبتی صبر کند خدا به یاری و فریادش می‌رسد] ✔️ «وَ مَنْ یَتَوَکَّلْ عَلَى اللَّهِ‏ فَحَسْبُهُ اللَّهُ» [و هرکس بر خدا توکل کند، خدا او را کفایت کند] ✔️ «لَا تُسْخِطُوا اللَّهَ بِرِضَا أَحَدٍ مِنْ خَلْقِهِ وَ لَا تَتَقَرَّبُوا إِلَى أَحَدٍ مِنَ الْخَلْقِ بِتَبَاعُدٍ مِنَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَإِنَّ اللَّهَ لَیْسَ بَیْنَهُ وَ بَیْنَ أَحَدٍ مِنَ الْخَلْقِ شَیْ‏ءٌ یُعْطِیهِ بِهِ خَیْراً أَوْ یَصْرِفُ‏ بِهِ عَنْهُ سُوءاً إِلَّا بِطَاعَتِهِ وَ ابْتِغَاءِ مَرْضَاتِهِ إِنَّ طَاعَةَ اللَّهِ نَجَاحُ کُلِّ خَیْرٍ یُبْتَغَى وَ نَجَاةٌ مِنْ کُلِّ شَرٍّ یُتَّقَى وَ إِنَّ اللَّهَ یَعْصِمُ مَنْ أَطَاعَهُ وَ لَا یَعْتَصِمُ مِنْهُ مَنْ عَصَاهُ وَ لَا یَجِدُ الْهَارِبُ مِنَ اللَّهِ مَهْرَباً فَإِنَّ أَمْرَ اللَّهِ نَازِلٌ بِإِذْلَالِهِ وَ لَوْ کَرِهَ الْخَلَائِقُ وَ کُلُّ مَا هُوَ آتٍ قَرِیبٌ مَا شَاءَ اللَّهُ کَانَ وَ مَا لَمْ یَشَأْ لَمْ یَکُنْ- تَعاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَ التَّقْوى‏ وَ لا تَعاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَ الْعُدْوانِ وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ شَدِیدُ الْعِقابِ‏»[1] [براى خشنودى کسی از مخلوقات خدا، خدا را به خشم نیاورید و با دورى از خدا، به کسی تقرب نجوئید؛ زیرا خدا جز به وسیله اطاعت او و طلب رضاى او به کسى عطا نکند و چیزی بدى را از کسى از بین نبرد. به راستى که اطاعت خدا به دست آوردن هر خیری است که خواسته می‌شود و نجات از هر شرى است که از آن پرهیز می‌شود. خدا هرکس که از او فرمان برد را نگهدارد و هرکس که از او فرمان نبرد در پناه خداوند نیست و هیچ پناهگاه و راه چاره‌ای ندارد؛ زیرا خواست خدا به خوارى او نازل شده، اگرچه خلائق خوششان نیاید. هر آنچه آمدنى است (مانند مرگ و برزخ و قیامت) نزدیک است. خدا آنچه را بخواهد، محقق خواهد شد و آنچه را نخواهد، محقق نخواهد شد. بر نیکى و تقوى همکارى کنید و بر گناه و عدوان همکارى نکنید و از خدا بپرهیزید که کیفر خدا سخت است] 📖 ابن بابویه، محمد بن على، الأمالی، مجلس هفتاد و چهارم، صص 487 - 489، 1جلد، کتابچى - تهران، چاپ: ششم، 1376ش •┈┈••✾••┈┈• @hojjat_panahzadeh www.panahzadeh.blog.ir
📖 کتابی که به دستور امام زمان علیه السلام نوشته شد تردید در وجود حضرت مهدی علیه‌السلام در اثر طولانی شدن غیبت آن حضرت، ازجمله مهم‌ترین مشکلات معرفتی مردم در زمان این عالم بزرگوار بود. مرحوم شیخ صدوق با درک عمیق این مسئله، تمام توان خود را به کار بست تا شیعیان را از این جهل برهاند. ✔️ تألیف کتاب پربرکت «کمال‌الدین و تمام النعمه»، یکی از تلاش‌های علمی این عالم بزرگوار برای رفع تحیر از شیعیان در وجود امام عصر علیه‌السلام بود. 🔹برخی از بخش‌های این کتاب وزین عبارتند از: مباحث کلامی در اثبات درستی عقیده شیعه دوازده‌امامی در مورد امام زمان علیه‌السلام پاسخ به شبهات مخالفین بیان غیبت بعضی از انبیاء نصوصی از خداوند، پیامبر اسلام و اهل‌بیت علیهم‌السلام در مورد حضرت مهدی علیهم‌السلام 🔸یکی ویژگی‌های این کتاب، نوشته شدن این کتاب به دستور حضرت مهدی علیه‌السلام است. مرحوم شیخ صدوق مؤلّف کتاب کمال‌الدین و تمام النعمة در مقدمۀ این کتاب مبارک می‌نویسد: انگیزه من در تألیف این کتاب آن بود که چون آرزویم در زیارت علی بن موسى الرّضا صلوات‌الله‌علیه برآورده شد به نیشابور برگشتم و در آنجا اقامت گزیدم و دیدم بیشتر شیعیانى که به نزد من آمدوشد مى ‏کردند در امر غیبت حیران‌اند و درباره امام قائم علیه السّلام شبهه دارند و از راه راست منحرف گشته و به رأى و قیاس روى آورده‏ اند. پس با استمداد از اخبار وارده از پیامبر اکرم و ائمّه اطهار صلوات‌الله‌علیه تلاش خود را در ارشاد ایشان بکار بستم تا آن‌ها را به حقّ و صواب دلالت کنم. تا اینکه شیخ نجم الدّین محمّد بن حسن بن محمّد بن احمد بن علىّ بن صلت رضی‌الله‌عنه که از اهل فضل و علم و شرف و از دانشمندان قم بود، از بخارا آمده و دیدارش نصیب ما شد. یک روز که برایم سخن مى‏گفت، کلامى از یکى از فلاسفه و منطقیان بزرگ بخارا نقل کرد که آن کلام او را در مورد قائم علیه السّلام حیران ساخته بود و به‌واسطه طول غیبتش و انقطاع اخبارش او را به شک و تردید انداخته بود. پس من فصولى در اثبات وجود آن حضرت علیه السّلام بیان کرده و اخبارى از پیامبر اکرم و ائمّه اطهار علیهم السّلام در غیبت آن امام، روایت کردم و او بدان اخبار آرامش یافت و شک و تردید و شبهه را از قلب او زایل ساخت و احادیث صحیحى را که از من فراگرفت به سمع و طاعت و قبول و تسلیم پذیرفت و از من درخواست کرد که در این موضوع کتابى برایش تألیف کنم. من نیز درخواست او را پذیرفتم و به او وعده دادم که هرگاه خداوند وسایل مراجعتم را به محل استقرار و وطنم- شهر رى- فراهم کند به گردآورى آنچه خواسته است اقدام نمایم. در این میان، شبى درباره آنچه در شهر رى باز گذاشته بودم از خانواده و فرزندان و برادران و نعمت‌ها اندیشه مى‏ کردم که ناگاه خواب بر من غلبه کرد و در خواب دیدم گویا در مکّه هستم و به گرد بیت‌الله الحرام طواف مى ‏کنم و در شوط هفتم به حجرالأسود رسیدم. آن را استلام کرده و بوسیده و این دعا را مى‏خواندم: أَمَانَتِی أَدَّیْتُهَا وَ مِیثَاقِی تَعَاهَدْتُهُ لِتَشْهَدَ لِی بِالْمُوَافَاةِ (این امانت من است که آن را ادا مى ‏کنم و پیمان من است که آن را تعاهد مى ‏کنم تا به اداى آن گواهى دهى). آنگاه مولایمان صاحب الزّمان صلوات‌الله‌علیه را دیدم که بر در خانه کعبه ایستاده است و من بادلی مشغول و حالى پریشان به ایشان نزدیک شدم، آن حضرت در چهره من نگریست و راز درونم را دانست. بر او سلام کردم و او پاسخم را داد. سپس فرمود: لِمَ لَا تُصَنِّفُ کِتَاباً فِی الْغَیْبَةِ حَتَّى تُکْفَى مَا قَدْ هَمَّکَ؛ (چرا در باب غیبت کتابى تألیف نمى ‏کنى تا اندوهت را زایل سازد؟) عرض کردم: یا ابن رسول‌الله! درباره غیبت پیشتر رساله‏ هایى تألیف کرده ‏ام. فرمود: لَیْسَ عَلَى ذَلِکَ السَّبِیلِ آمُرُکَ أَنْ تُصَنِّفَ وَ لَکِنْ صَنِّفِ‏ الْآنَ کِتَاباً فِی الْغَیْبَةِ وَ اذْکُرْ فِیهِ غَیْبَاتِ الْأَنْبِیَاءِ علیهم‌السلام. نه به آن طریق؛ اکنون تو را امر مى ‏کنم که درباره غیبت کتابى تألیف کنى و غیبت انبیاء را در آن بازگویی. آنگاه آن حضرت صلوات‌الله‌علیه رفتند. من از خواب برخاستم و تا طلوع فجر به دعا و گریه و درد دل کردن و شکوه نمودن پرداختم و چون صبح دمید به تألیف این کتاب آغاز کردم تا امر ولیّ و حجّت خدا را امتثال کرده باشم. (کمال الدین و تمام النعمة ؛ ج‏1 ؛ ص2) •┈┈••✾••┈┈• @hojjat_panahzadeh www.panahzadeh.blog.ir
مراجع تقلید نیز شروط قسم را این‌چنین بیان کرده‌اند: اگر قسم بخورد که کارى را انجام دهد یا ترک کند، مثلًا قسم بخورد که روزه بگیرد، یا دود استعمال نکند چنانچه عمداً مخالفت کند، باید کفّاره بدهد یعنى یک بنده آزاد کند، یا ده فقیر را سیر کند، یا آنان را بپوشاند و اگر اینها را نتواند باید سه روز، روزه بگیرد. [5] 📚 پی نوشت: [1] تفسیر نمونه، ج‏5، ص 63 [2] تفسیر نمونه، ج‏5، ص 64 [3] تفسیر نمونه، ج‏5، ص 64 [4] توضیح المسائل (محشى - امام خمینى)، ج‌2، ص 623 و 624 و ، مسأله 2671؛ دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، ایران، هشتم، 1424 ه‍ ق [5] توضیح المسائل (محشى - امام خمینى)، ج‌2، ص 623 و 624 و ، مسأله 2670؛ دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، ایران، هشتم، 1424 ه‍ ق •┈┈••✾••┈┈• @hojjat_panahzadeh www.panahzadeh.blog.ir
📝 شروط «قَسَم» صحیح و کفاره شکستن آن 📖خداوند در آیه هشتادونه سوره مائده دو نوع «قَسَم» را معرفی می‌کند که یکی باطل و دیگری صحیح است و سپس کفاره قَسَم صحیح در صورت شکسته شدن را چنین بیان می‌فرماید: « لا یُؤاخِذُکُمُ اللَّهُ بِاللَّغْوِ فِی أَیْمانِکُمْ‏ وَ لکِنْ یُؤاخِذُکُمْ بِما عَقَّدْتُمُ الْأَیْمانَ‏» [خداوند شما را در برابر" قسمهاى لغو" مؤاخذه و مجازات نمى ‏کند؛ لکن شما را در برابر چنین سوگندهایى که گره آن را محکم کرده‏ اید مؤاخذه مى ‏کند و شما را موظف به عمل کردن به آن مى‏ سازد] براساس این آیه دو نوع قسم وجود دارد: نوع اول: قسَم لغو یا باطل قسمی است که: الف: یا داراى هدف مشخص نیست و از روى اراده و تصمیم سر نمى‏زند، بلکه بدون توجه به عنوان تکیه سخن و اللَّه و باللَّه یا اینکه لا و اللَّه و بلى و اللَّه مى‏گویند. ب: یا در حال شدت هیجان یا غضب بدون اراده و تصمیم گفته مى‏شود. ج: بعضى گفته‏اند اگر انسان به چیزى یقین داشته باشد و بر اساس آن سوگند یاد کند سپس معلوم شود که اشتباه کرده است، آن نیز جزء قسم لغو است و اعتبار ندارد. د: یا اینکه احتمال دارد مراد از قسم لغو قسمی باشد که محتواى قسم کار نامشروع و یا مکروهى باشد. بنابراین اگر انسان در حال اختیار از روى اراده و تصمیم سوگند یاد کند که عمل حرام یا مکروهى‏ را انجام دهد آن قسم نیز بى ارزش است، و وفاى به آن لازم نیست.[1] نوع دوم: قسم صحیح قسمی است که از روى اراده و تصمیم و به طور جدى یاد مى‏شود و محتواى سوگند نیز یک امر مباح یا مستحب واجب بوده باشد. بنا بر این اگر کسى بنام خدا سوگند یاد کند که عمل نیک یا لا اقل عمل مباحى را انجام دهد، واجب است به سوگند خود عمل کند و اگر آن را شکست کفاره دارد.[2] البته توجه باشد که سوگند جز به نام خدا معتبر نیست. بنا بر این اگر کسى به نام خدا سوگند یاد کند که عمل نیک یا لا اقل عمل مباحى را انجام دهد، واجب است به سوگند خود عمل کند و اگر آن را شکست کفاره دارد. [3] ✔️مراجع تقلید نیز شروط قسم صحیح را این‌چنین بیان کرده‌اند: قسم چند شرط دارد: 1️⃣ کسى که قسم مى‌خورد باید بالغ و عاقل باشد‌ (و اگر مى‌خواهد راجع به مال خودش قسم بخورد باید در حال بالغ شدن سفیه نباشد و حاکم شرع او را از تصرّف در اموالش منع نکرده باشد) و از روى قصد و اختیار قسم بخورد، پس قسم خوردن بچه و دیوانه و مست و کسى که مجبورش کرده‌اند، درست نیست و همچنین است اگر در حال عصبانى بودن بى‌قصد قسم بخورد. 2️⃣ کارى را که قسم مى‌خورد انجام دهد باید حرام و مکروه نباشد و کارى را که قسم مى‌خورد ترک کند، باید واجب و مستحبّ نباشد و اگر قسم بخورد که کار مباحى را بجا آورد، باید ترک آن در نظر مردم بهتر از انجامش نباشد و نیز اگر قسم بخورد کار مباحى را ترک کند باید انجام آن در نظر مردم بهتر از ترکش نباش. 3️⃣ به یکى از اسامى خداوند عالم قسم بخورد که به غیر ذات مقدس او گفته نمى‌شود مانند «خدا» و «اللّه» و نیز اگر به اسمى قسم بخورد که به غیر خدا هم مى‌گویند ولى به قدرى به خدا گفته مى‌شود که هر وقت کسى آن اسم را بگوید، ذات مقدّس حقّ در نظر مى‌آید، مثل آن که به خالق و رازق قسم بخورد صحیح است. بلکه اگر به لفظى قسم بخورد که بدون قرینه، خدا به نظر نمى‌آید ولى او قصد خدا را کند بنا بر احتیاط باید به آن قسم عمل نماید. 4️⃣ قسم را به زبان بیاورد و اگر بنویسد یا در قلبش آن را قصد کند صحیح نیست ولى آدم لال اگر با اشاره قسم بخورد صحیح است. پنجم: عمل کردن به قسم براى او ممکن باشد و اگر موقعى که قسم مى‌خورد ممکن باشد و بعد تا آخر وقتى که براى قسم معین کرده عاجز شود یا برایش مشقّت داشته باشد، قسم او از وقتى که عاجز شده به هم مى‌خورد.[4] در ادامه آیه، کفاره شکستن قَسَم صحیح را چنین بیان می‌فرماید: «فَکَفَّارَتُهُ إِطْعامُ عَشَرَةِ مَساکِینَ مِنْ أَوْسَطِ ما تُطْعِمُونَ أَهْلِیکُمْ أَوْ کِسْوَتُهُمْ أَوْ تَحْرِیرُ رَقَبَةٍ فَمَنْ لَمْ یَجِدْ فَصِیامُ ثَلاثَةِ أَیَّامٍ‏ذلِکَ کَفَّارَةُ أَیْمانِکُمْ إِذا حَلَفْتُمْ» بر اساس این فقرات، کفاره چنین سوگندى به صورت ترتیبی یکى از سه چیز است: 1️⃣ اطعام ده نفر مسکین از غذایی که این غذا باید لا اقل یک غذاى حد وسط بوده باشد که معمولا در خانواده خود از آن تغذیه مى‏کنید 2️⃣ پوشاندن لباس بر ده نفر نیازمند 3️⃣ آزاد کردن یک برده حال اگر کسی قدرت بر هیچیک از این سه را نداشته باشد باید سه روز روزه بگیرند. بنا بر این گرفتن سه روز روزه منحصرا مربوط به کسانى است که قدرت بر انجام یکى از سه موضوع فوق را نداشته باشند. به این نوع کفاره، «کفاره تخییری و ترتیبی» می‌گویند. تخییری است از آن جهت که مکلف بین سه کفاره اول مخیّر است و ترتیبی است از آن جهت که اگر مکلف قادر به هیچ یک از سه کفاره اول نباشد، نوبت به کفاره از نوع سه روز روزه گرفتن می‌رسد.
📸 گزارش رونمایی کتاب 📚 نام کتاب: راهنمای تجزیه و ترکیب 📌 گامی نو در فراگیری صرف و نحو و بلاغت و منطق 📝 اثر: حجت الاسلام والمسلمین استاد پناه زاده از اساتید حوزه علمیه امام خمینی (ره) شهرستان خوی .