✔️چند نکته درباره حدیث کساء
1️⃣زمان صدور «حدیث شریف کساء» همزمان با نزول «آیة مباهله»؛ یعنی 24 ذیالحجه سال نهم هـجری اسـت. از زیباییهای این دو مناسبت مهم، نزول «آیة تطهیر» است. بنابراین، نزول آیة مباهله، صدور حدیث کساء را در پی داشت و صدور حدیث کساء موجبات نزول آیة تطهیر را فراهم ساخت.
2️⃣رسول خدا صلی الله علیه و آله عزیزان خود (فاطمه، علی، حسن و حسین علیهم السـلام) را در کـنار هـم جمع نموده و عبای خویش را بر روی آنان کشیدند و خطاب به خداوند منان عـرضه داشـت: خـدایا! هر پیامبری اهل و خاندانی دارد، و اینان خانوادة من هستند. از تو میخواهم آنان را از هر نوع شـر و بـدی و نـاپاکی دور ساخته، به پاکی و طهارت مطلق برسانی.
در این هنگام جبرئیل به امر خدای عزوجل فـرود آمـد و به دنبال استجابت دعای پیامبر صلی الله علیه و آله آیة تطهیر را در شأن ایشان نازل فـرمود و ایـن چـنین در یک روز (24 ذیالحجه) و در لحظاتی کوتاه؛ اما باشکوه، بر هزاران هزار فضیلت ارزشمند اهلبیت عصمت و طـهارت عـلیهم السلام، سه فضیلت دیگر نیز افزوده شد.
3️⃣این حدیث در چند نـوبت و در مـکانهای مـختلف، از جمله در خانة حضرت زهرا علیها السلام با تشریفاتی خاص صادر شده است.
4️⃣ از برکات قرائت حدیث کساء، کرامات عدیده و معجزات عجیبه است. ضـمن آن کـه (همان طور که در متن خود حدیث آمده) حاجات فراوانی را برآورده و گرفتاریها و شـداید پیـچیدهای را مرتفع میسازد.
در فـرازهای پایانی حدیث شریف کساء، از لسان شریف حضرت زهرا علیها السلام چنین نقل شده است که: رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: سوگند به خـدایى کـه مرا به حق بـه پیـامبرى برانگیخته و براى رسالت همراز خود ساخته، حکایت حدیث کساء در هیچ محفلى از محافل اهل زمین که جمعى از شیعیان و دوستان ما در آن باشند، یاد نمىشود، جز آنکه رحمت الهى بر آنان فرود مىآید و فرشتگان گرداگرد آنان جمع مىشوند و براى آنان آمرزش مى طلبند تا از آن مجلس پراکنده شوند، و ایـن خـبر در هیچ مـحفلى از محافل اهل زمین که جمعى از شیعیان و دوستان ما در آن باشند، یاد نمىشود، جز آنکه اگر اندوهگینى در میان آنـان باشد، خداوند اندوهش را برطرف مىسازد، و اگر غم زدهاى باشد، خداوند غـم او را مـىزداید، و اگـر حاجتمندى باشد، خداوند حاجتش را برآورده خواهد ساخت. در این هنگام حضرت على علیه السلام عرض کرد: در این صـورت، بـه خدا سوگند که ما رستگار و خوشبخت شدیم و نیز شیعیان ما در دنیا و آخرت رسـتگار و خـوشبخت شـدند، به خداى کعبه سوگند!
5️⃣ این حدیث در منابع متعددی ذکر شده است. از جمله در کتاب «عوالم العلوم» (عوالم العلوم اثر مرحوم شیخ عبدالله بن نورالدین بحرانی، از شاگردان عـلامه مـجلسی) سند حدیث کسـاء تا جناب جابر بن عبداللّه الأنصاری ذکر شده و او از فاطمة الزهراء علیها السلام این حدیث را حکایت کرده است (... عن جابر بن عبداللّه الأنصاری، عن فاطمة الزهراء علیها السلام بنت رسول الله صلی الله علیه و آله ...).
6️⃣ نقل شده که حضرت آیت الله سید رضا بهاءالدینی رحمه الله در زمان جنگ تحمیلی که شهرستان درود آماج بمباران حزب بـعث عـراق بود، به امام جمعة وقت درود، حجتالاسلام و المسلمین حاج شیخ عبدالقائم شوشتری فـرمودند: مـردم را به مصلای نماز جمعه دعوت کنید و حدیث شریف کساء را قرائت کنید! پس از عمل به توصیة ایشان، بـمباران شـهرستان درود برای همیشه متوقف شد. نکتة جالب توجه آن که وقتی هواپیمای مـتجاوز سـقوط کرد و خلبان آن دستگیر شد، در اعترافات خود گـفت: بـرای بـمباران شهرستان درود میآمدیم؛ ولی شهر را پیدا نمیکردیم.
#حضرت_فاطمه_زهرا_سلام_الله_علیها
#حدیث_کساء
•┈┈••✾••┈┈•
@hojjat_panahzadeh
www.panahzadeh.blog.ir
✍️ توضیح حدیثی معروف درباره حضرت فاطمه سلاماللهعلیها
مرحوم «سید حسن میر جهانى طباطبائى جرقوئى اصفهانى» متوفی 1413 قمری در کتاب «جنة العاصمة» مینویسد: در کتاب کشف اللآلى تألیف عالم جلیل شیخ صالح بن عبد الوهّاب بن العرندس حلّى که یکى از علماء بزرگ شیعه بوده از علماء قرن نهم این حدیث را دیدم که جابر بن عبد اللّه انصارى از رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله روایت کرده که فرمود: خداى تبارک و تعالى فرمود:
🔸«یا أحمد، لولاک لما خلقت الأفلاک، و لو لا علی لما خلقتک، و لو لا فاطمة لما خلقتکما»
(اى احمد! اگر تو نبودى افلاک را نمىآفریدم، و اگر على نبود تو را نمىآفریدم، و اگر فاطمه نبود هیچیک از شما را نمى آفریدم).
📌(جنة العاصمة، سید حسن میر جهانى طباطبائى، متوفی 1413 ق؛ تحقیق سید مهدی رجائی؛ یک جلد؛ نشر بیت الزهراء سلاماللهعلیها؛ مشهد؛ چاپ 1426 ق؛ نوبت چاپ: اوّل؛ ص 283 الی 285)
🔹✨ نکته ای که وجود دارد این است که نباید این روایت را به معنی افضل بودن حضرت فاطمه زهرا سلاماللهعلیها بر رسول اکرم صلّیاللهعلیهوآله و امیرالمؤمنین علیهالسلام بگیریم. بلکه یکی از معانی روایت فوق چنین است که رسالت رسول اکرم صلّیاللهعلیهوآله بدون فاطمه سلاماللهعلیها به نتیجه و هدف نهایی نمیرسد و این فاطمه بود که با تبیین و تبلیغ رسالت آن حضرت و همچنین قرار گرفتن امامت در نسل ایشان، رسالت رسول خدا (ص) را به نتیجه رساند. وگرنه رسالت بدون امامت، ابتر میماند؛ همچنانکه آیه «یا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَه» (اى پیامبر، آنچه از جانب پروردگارت به سوى تو نازل شده [که همان معرفی وصیّ خود و امام بعد از تو است] ابلاغ کن؛ و اگر نکنى پیامش را نرسانده اى) نیز دلالت بر همین مطلب میکند. همینطور امامت امیرالمؤمنین علیهالسلام بدون استمرار امامت در نسل حضرت فاطمه سلاماللهعلیها به نتیجه واقعی نمیرسد و این فاطمه بود که با تولد و تربیت امامت، باعث استمرار امامت شد.
#فضائل_حضرت_فاطمه_زهرا_سلام_الله_علیها
•┈┈••✾••┈┈•
@hojjat_panahzadeh
www.panahzadeh.blog.ir
🚫 پیامد نسبت ناروا دادن به دیگران
✔️ حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها در خطبه فدکیه، حکمت نهی خداوند از از نسبت ناروا دادن به دیگران را چنین بیان فرموده است:
«و (جَعَلَ اللهُ) اجْتِنابَ القَذْفِ حِجاباً عَنْ اللَعْنَة» [خداوند «از نسبت ناروا دادن به دیگران» نهی کرد تا خود را در معرض لعنت پروردگار قرار ندهید].
«قَذْفُ» در لغت به معنی دور افکندن است و استعاره از عیبجویى و ناسزا گفتن شده است. [1] در اصطلاح فقهی نیز عبارت است از نسبت ناروا دادن و متهم ساختن فردی به جرم زنا و لواط. [2]
🔹در روایتی از امام صادق علیه السلام نیز «قذف» در کنار نومیدى از رحمت خداست (در دنیا) و یأس از مرحمت او (در آخرت) و ایمنى از مکر خدا (یعنى از عذاب او) و قتل نفسى که خدا حرام کرده و نافرمانى پدر و مادر و خوردن مال یتیم بنا حق و خوردن ربا بعد از دانستن و تعرب بعد از هجرت و فرار از جهاد، یکی از گناهان کبیره شمرده شده است. [3]
🔸از فرمایش حضرت زهرا چنین استفاده میشود که یکی از پیامدهای قذف، این است که قذف کننده مشمول «لعنت» واقع میشود. «لعنت» نیز به معنی اعلان تنفر و بیزاری از طرف مقابل و آرزوی دور شدن او از رحمت خداوند است.[4] بنابراین کسی که به دیگری نسبت ناروای زنا و لواط بزند، از رحمت خدا دور خواهد بود.
🔹امام صادق علیهالسلام از حکیمی چنین نقل می کند:
الْبُهْتَانُ عَلَى الْبَرِیِّ أَثْقَلُ مِنَ الْجِبَالِ الرَّاسِیَاتِ»[5]
[تهمت زدن به بی گناه از کوه های عظیم نیز سنگین تر است].
🔸روایت شده حضرت امام صادق علیهالسلام دوستى داشت که آن حضرت را به هر جا که میرفت رها نمیکرد و از او جدا نمیشد.
روزى در بازار کفاشها همراه حضرت میرفت و دنبالشان غلام او که از اهل سند بود مىآمد، ناگاه آن مرد به پشت سر خود متوجه شده و غلام را خواست و او را ندید و تا سه مرتبه بدنبال برگشت و او را ندید، بار چهارم که او را دید گفت «یَا ابْنَ الْفَاعِلَةِ أَیْنَ کُنْتَ» (اى زنا زاده کجا بودى؟).
حضرت امام صادق علیهالسلام دست خود را بلند کرده و به پیشانى خود زد و فرمود:
«سُبْحَانَ اللَّهِ تَقْذِفُ أُمَّهُ قَدْ کُنْتُ أَرَى أَنَّ لَکَ وَرَعاً فَإِذَا لَیْسَ لَکَ وَرَعٌ فَقَالَ جُعِلْتُ فِدَاکَ إِنَّ أُمَّهُ سِنْدِیَّةٌ مُشْرِکَةٌ فَقَالَ أَ مَا عَلِمْتَ أَنَّ لِکُلِّ أُمَّةٍ نِکَاحاً تَنَحَّ عَنِّی
[سبحان اللَّه مادرش را بزنا متهم کنى؟ من خیال میکردم تو خوددار و پارسائى و اکنون مى بینم که ورع و پارسائى ندارى؟ عرض کرد: قربانت گردم مادرش زنى است از اهل سند و مشرک است؟ فرمود: مگر ندانسته که هر ملتى براى خود ازدواجى دارند، از من دور شو].
عمرو بن نعمان (راوى حدیث) گوید: «دیگر او را ندیدم که با آن حضرت راه برود تا تا آنگاه که مرگ میان آنها جدائى انداخت].
و در روایت دیگرى است که فرمود:
« إِنَّ لِکُلِّ أُمَّةٍ نِکَاحاً یَحْتَجِزُونَ بِهِ مِنَ الزِّنَا»[6]
[(آیا ندانسته که) براى هر امتى ازدواجى است که به وسیله آن از زنا جلوگیرى کنند].[7]
🔹مصادیقی از افتراها در قرآن کریم:
انتساب فرزند نامشروع به شوهر (ممتحنه، آیه 12)
انتساب گناه خود به دیگری (احزاب، آیه 58)
نسبت بی عفتی به زنان (نساء، آیه 156)
📚 پی نوشت:
[1] مفردات ألفاظ القرآن، ص 661
[2] الروضة البهیة فی شرح اللمعة الدمشقیة (المحشى - کلانتر)، ج9، ص: 166
[3] الکافی (ط - الإسلامیة)، ج2، ص: 280
[4] تفسیر نمونه، ج 5، ص 43
[5] الأمالی (مرحوم شیخ صدوق)، ص: 245
[6] الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج2 ؛ ص324، ، 4جلد، کتاب فروشى علمیه اسلامیه - تهران، چاپ: اول، 1369 ش
[7] ترجمه مصطفوى ؛ ج4 ؛ ص15
#حضرت_فاطمه_زهرا_سلام_الله_علیها
#خطبه_فدکیه
•┈┈••✾••┈┈•
@hojjat_panahzadeh
www.panahzadeh.blog.ir
📚 معرفی چند کتاب پیرامون بانوی دو عالم حضرت صدیقة طاهرة زهرای مرضیة شهیدة مظلومة حضرت فاطمة سلام الله علیها ⏬
1️⃣کتاب عربی «أساة الزهراء(ع)» نوشته علامه مرتضى عاملي
ترجمه این کتاب همان کتاب «رنج هاى حضرت زهرا سلام الله عليها» هست.
2️⃣ کتاب «شبهات فاطمیه» نوشته سید مجتبی عصیری که به شبهات وهابیت در موضوع شهادت حضرت فاطمه علیهم السلام پرداخته شده و با استناد به کتاب های مورد قبول وهابیت به این شبهات پاسخ داده شده است.
3️⃣ کتاب «الموسوعة الكبرى عن فاطمة الزهراء (س)» کتابی جامع است که تمامى ابعاد زندگى و شخصيت حضرت فاطمه زهرا (س) را در طول حيات آن بانوى گرامى و پس از آن در بردارد. حتی درباره خلقت آن حضرت قبل ز این عالم هم بحث کرده است.
4️⃣ کتاب «زندگانى حضرت زهرا عليها السلام» ترجمه جلد 43 بحار الأنوار، علامه مجلسی رحمه الله
5️⃣ کتاب «فاطمه زهرا عليها السلام شادمانى دل پيامبر» که ترجمه کتاب «فاطمة الزهراء بهجة قلب المصطفى ص» است.
#حضرت_فاطمه_زهرا_سلام_الله_علیها
•┈┈••✾••┈┈•
@hojjat_panahzadeh
www.panahzadeh.blog.ir
🏴 اشعار حضرت علیهالسلام در فراق حضرت فاطمه سلاماللهعلیها ◼️
✔️ نقل شده که وقتی حضرت علی علیهالسلام در نیمه شب حضرت فاطمه زهرا سلاماللهعلیها را به خاک سپرد، کنار قبر ایستاد و این ابیات را فرمود:
🔸 لکُلِ اجْتِمَاعٍ مِنْ خَلِیلَیْنِ فُرْقَةٌ
وَ کُلُّ الَّذِی دُونَ الْمَمَاتِ قَلِیلٌ
(براى هر اجتماع دو دوست جدایى است و هر فراقى غیر از مرگ کوچک و بىاهمیت است)
🔹 و إِنَّ افْتِقَادِی واحد [وَاحِداً] بَعْدَ وَاحِدٍ
دَلِیلٌ عَلَى أَنْ لَا یَدُومَ خَلِیلٌ[1]
(و همانا از دست دادن من فاطمه س را پس از پیامبر ص، دلیل بر آنست که دوستى دوام ندارد).
✔️ همچنین نقل شده که حضرت علی علیهالسلام در حال بستن بندهاى کفن حضرت زهرا سلاماللهعلیها این اشعار را سرود:
🔸 فرَاقُکِ أَعْظَمُ الْأَشْیَاءِ عِنْدِی
وَ فَقْدُکِ فَاطِمُ أَدْهَى الثُّکُولِ
(مفارقت تو برایم بزرگترین امور است و از دست دادن تو سختترین مصیبت)
🔹 سأَبْکِی حَسْرَةً وَ أَنُوحُ شَجْواً
عَلَى خَلٍّ مَضَى أَسْنَى سَبِیلٍ
(من براى حسرت و غم آن کسى گریه و ناله مىکنم که بهترین راه را براى مرگ پیمود)
🔸 ألَا یَا عَیْنُ جُودِی وَ أَسْعِدِینِی
فَحُزْنِی دَائِمٌ أَبْکِی خَلِیلِی[2]
(اى چشم من! با من مساعدت و همراهى کن که محزون دائمى هستم و براى دوست خودم گریان).
📖 پی نوشت:
[1] ابن بابویه، محمد بن على، الأمالی.
[2] مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى، بحار الأنوارالجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار، ج 43.
#ایام_فاطمیه
#شهادت_حضرت_زهرا_سلام_الله_علیها
•┈┈••✾••┈┈•
@hojjat_panahzadeh
www.panahzadeh.blog.ir
❇️ کلامی شنیدنی از همسر رسول خدا (س) درباره فضایل حضرت فاطمه (س)
✔️ از أُمُّ سَلَمَة (همسر بزرگوار رسول خدا صلّیاللهعلیهوآله) روایت شده که (پس از هجرت رسول خدا ص به مدینه) آن حضرت با من ازدواج کرد و رسیدگی به امور دخترش (فاطمه سلاماللهعلیها) را به من واگذار کرد. من نیز او را راهنمایی کرده و آداب را به وی میآموختم.
ام سلمه در ادامه میگوید:
«وَ کَانَتْ- وَ اللَّهِ- آدَبَ مِنِّی، وَ أَعْرَفَ بِالْأَشْیَاءِ کُلِّهَا»
[به خدا قسم که فاطمه سلاماللهعلیها نسبت به آداب از من مؤدّبتر بود و نسبت به همهی مسائل و امور از من داناتر بود].
📖 دلائل الإمامة، ص 82؛ طبرى آملى صغیر؛ 1جلد، نشر بعثت؛ قم؛ چاپ اول، 1413ق.
#فضائل_حضرت_فاطمه_زهرا_سلام_الله_علیها
•┈┈••✾••┈┈•
@hojjat_panahzadeh
www.panahzadeh.blog.ir
✨ سلاح نامرئی امام زمان علیهالسلام در هنگام ظهور
🔹 از امام باقر علیهالسلام روایت شده که فرمودند:
«إِنَّ فِی الْقَائِمِ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ (علیهمالسلام) شَبَهاً مِنْ خَمْسَةٍ مِنَ الرُّسُل ِ ... وَ أَمَّا شَبَهُهُ مِنْ جَدِّهِ الْمُصْطَفَی (صلیاللهعلیهوآله) ... أَنَّهُ یُنْصَرُ بِالسَّیْفِ وَ الرُّعْبِ ...»
(کمالالدین و تمام النعمة؛ ج1؛ ص 327؛ باب 32؛ حدیث 7)
شباهت او به جدش حضرت مصطفی صلیاللهعلیهوآله این است که ... با شمشیر و با القاء ترس در دل دشمنان یاری میشود.
✍️ القاء ترس در دل دشمنان، همان سلاحی است که خداوند در جنگ بدر آن را در دل مشرکین انداخت و بدین سبب مسلمین را- با وجود که تعداد و تجهیزاتشان کمتر از دشمن بود- بر آنان پیروز کرد.
🔸 این ماجرا در آیه دوازدهم سوره انفال چنین بیان شده که:
«إِذْ یُوحِی رَبُّکَ إِلَى الْمَلائِکَةِ أَنِّی مَعَکُمْ فَثَبِّتُوا الَّذِینَ آمَنُوا سَأُلْقِی فِی قُلُوبِ الَّذِینَ کَفَرُوا الرُّعْبَ ...»
(به خاطر بیاورید هنگامى را که پروردگار تو به فرشتگان وحى فرستاد: من با شما هستم و شما افراد با ایمان را تقویت کنید و ثابت قدم بدارید؛ به زودى در دلهاى کافران ترس و وحشت مىافکنم).
•┈┈••✾••┈┈•
@hojjat_panahzadeh
www.panahzadeh.blog.ir
❇️ برادران آخرالزمانی پیامبر (ص)
از امام باقر ع روایت شده که رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله روزى در میان اصحاب دو بار فرمودند:
🤲 «اللَّهُمَّ لَقِّنِی إِخْوَانِی»
[خداوندا! برادران مرا به من بنمایان].
اصحاب عرض کردند: یا رسول اللَّه! مگر ما برادران شما نیستیم؟ رسول خدا فرمودند:
«لَا إِنَّکُمْ أَصْحَابِی وَ إِخْوَانِی قَوْمٌ مِنْ آخِرِالزَّمَانِ آمَنُوا بِی وَ لَمْ یَرَوْنِی لَقَدْ عَرَّفَنِیهِمُ اللَّهُ بِأَسْمَائِهِمْ وَ أَسْمَاءِ آبَائِهِمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ یُخْرِجَهُمْ مِنْ أَصْلَابِ آبَائِهِمْ وَ أَرْحَامِ أُمَّهَاتِهِمْ لَأَحَدُهُمْ أَشَدُّ بَقِیَّةً عَلَى دِینِهِ مِنْ خَرْطِ الْقَتَادِ فِی اللَّیْلَةِ الظَّلْمَاءِ أَوْ کَالْقَابِضِ عَلَى جَمْرِ الْغَضَا أُولَئِکَ مَصَابِیحُ الدُّجَى یُنْجِیهِمُ اللَّهُ مِنْ کُلِّ فِتْنَةٍ غَبْرَاءَ مُظْلِمَة»
[نه! شما اصحاب من هستید. برادران من مردمى در آخرالزمان هستند که به من ایمان مى آورند، با اینکه مرا ندیده اند. خداوند آنها را با نام و نام پدرانشان، پیش از آنکه از صلب پدران و رحم مادرانشان بیرون بیایند، به من شناسانده است. ثابت ماندن یکى از آنها بر دین خود، از صاف کردن درخت خاردار (قتاد) با دست در شب ظلمانى دشوارتر است. و یا مانند کسى است که پارهاى از آتش چوب درخت «غَضا» (درختى است که چوب آن از سختترین چوبهاست و آتش آن مدت زمانى میماند و خاموش نمیشود) را در دست نگاه دارد. آنها چراغهاى شب تار میباشند، خدا آنان را از هر فتنه تیره و تارى نجات میدهد.
📖 بصائر الدرجات، ج1، ص 84
@hojjat_panahzadeh
www.panahzadeh.blog.ir
❇️ دو روایت درباره زمینهسازان ظهور حضرت مهدی علیهالسلام و یاوران مشرقی و ایرانی آن حضرت
🔸 از رسول خدا صلّی الله علیه و آله روایت شده که فرمودند:
«یَخْرُجُ نَاسٌ مِنَ الْمَشْرِقِ فَیُوَطِّئُونَ لِلْمَهْدِیِّ یَعْنِی سُلْطَانَهُ»[1]
مردمى از جانب مشرق قیام نمایند و سلطنت را براى مهدى آماده سازند.
🔹 همچنین از امیرالؤمنین علیهالسلام نیز روایت شده که فرمودند:
«وَیْحاً لِلطَّالَقَانِ فَإِنَّ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ بِهَا کُنُوزاً لَیْسَتْ مِنْ ذَهَبٍ وَ لَا فِضَّةٍ وَ لَکِنْ بِهَا رِجَالٌ مُؤْمِنُونَ عَرَفُوا اللَّهَ حَقَّ مَعْرِفَتِهِ وَ هُمْ أَیْضاً أَنْصَارُ الْمَهْدِیِّ فِی آخِرِ الزَّمَان»[2]
به به از طالقان. خدا را در آنجا گنجهائى است که از طلا و نقره نمیباشد، بلکه آن گنجها مردان مؤمنى هستند که خدا را به خوبى شناختهاند. آنها در آخرالزمان از یاران مهدى (علیهالسلام) خواهند بود.
📚 پی نوشت:
[1] اربلى، على بن عیسى، کشف الغمة فی معرفة الأئمة، ج 2، ص 477، 2جلد، بنى هاشمى - تبریز، چاپ: اول، 1381ق.
[2] همان کتاب، ص 478
•┈┈••✾••┈┈•
@hojjat_panahzadeh
www.panahzadeh.blog.ir
📝 عرضۀ اعمال بر رسول خدا و ائمه علیهمالسلام
خدا در قرآن کریم میفرماید:
🌺 قُلِ اعْمَلُوا فَسَیَرَى اللَّهُ عَمَلَکُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُون[1]
(بگو: عمل کنید! خداوند و فرستاده او و مؤمنان، اعمال شما را مى بینند).
🔸 در روایات، مؤمنون به ائمه علیهمالسلام تفسیر شده.[2]
از امام باقر ع روایتشده:
«إِنَّ أَعْمَالَ الْعِبَادِ تُعْرَضُ عَلَى نَبِیِّکُمْ کُلَّ عَشِیَّةِ الْخَمِیسِ فَلْیَسْتَحْیِی أَحَدُکُمْ أَنْ تُعْرَضَ عَلَى نَبِیِّهِ الْعَمَلُ الْقَبِیحُ»[3]
🔹اعمال بندگان در عصر هر پنجشنبه بر رسول خدا ص عرضه مىشود؛ پس باید حیاء کرد از اینکه عمل بد انسان بر پیغمبرش عرضه شود.
عبداللَّه بن ابان زیات به حضرت رضا ع عرض کرد: براى من و خانواده ام دعا بفرما. حضرت فرمودند:
«أَ وَ لَسْتُ أَفْعَلُ وَ اللَّهِ إِنَّ أَعْمَالَکُمْ لَتُعْرَضُ عَلَیَّ فِی کُلِّ یَوْمٍ وَ لَیْلَةٍ»[4]
🔸 مگر من دعا نمیکنم؟! به خدا قسم که اعمال شما در هرروز و شب بر من عرضه مى شود.
در نامهای که از ناحیه مقدّسه امام زمان عج به شیخ مفید رسید آمده است:
«... إِنَّا نُحِیطُ عِلْماً بِأَنْبَائِکُمْ وَ لَا یَعْزُبُ عَنَّا شَیْءٌ مِنْ أَخْبَارِکُمْ- وَ مَعْرِفَتُنَا بِالذُّلِّ الَّذِی أَصَابَکُمْ ...»[5]
🔹ما از لغزشهائى که از برخى شیعیان سر مى زند، از وقتى که بسیارى از آنان میل به بعضى کارهاى ناشایست نمودهاند اطّلاع داریم.
📚 پی نوشت:
[1] توبه: 105
[2] تفسیر نور الثقلین، ج2، ص2
[3] بصائر الدرجات، ج1، ص426
[4]الکافی، ج1، ص219
[5] الاحتجاج، ج2،ص495
•┈┈••✾••┈┈•
@hojjat_panahzadeh
www.panahzadeh.blog.ir
❗️سه خصلتی که برای مردان زشت است ولی برای زنان نیک ✨
تکبر، ترس بیجا و بخل از صفات مذمومی هستند که در روایات از متخلق شدن به آنها نهی شده است.
ولی همین رزائل اخلاقی گاهی اوقات جزء فضائل اخلاقی بهحساب میآیند.
زنان و دختران نیز ازجمله کسانی هستند که نسبت به بعضی امور باید این اوصاف را داشته باشند. و این هم به خاطر ویژگیهای خاصی است که در خلقت آنها وجود دارد.
در کتاب شریف نهجالبلاغه از حضرت امیرالمؤمنین علیهالسلام روایتشده که آن حضرت فرمودند:
🔸 خیَارُ خِصَالِ النِّسَاءِ شِرَارُ خِصَالِ الرِّجَالِ الزَّهْوُ وَ الْجُبْنُ وَ الْبُخْلُ فَإِذَا کَانَتِ الْمَرْأَةُ مَزْهُوَّةً لَمْ تُمَکِّنْ مِنْ نَفْسِهَا وَ إِذَا کَانَتْ بَخِیلَةً حَفِظَتْ مَالَهَا وَ مَالَ بَعْلِهَا وَ إِذَا کَانَتْ جَبَانَةً فَرِقَتْ مِنْ کُلِّ شَیْءٍ یَعْرِضُ لَهَا
(نهجالبلاغه ، نسخه صبحی صالح ، حکمت 234)
🔹نیکوترین خصلتهای زنان، زشت ترین خصلتهای مردان است:
تکبر، ترس و بخل ورزیدن.
(زیرا) هنگامیکه زن متکبر باشد، بیگانه را به خود راه نمیدهد؛
و اگر بخیل باشد، مال خود و همسرش را حفظ میکند؛
و اگر ترسو باشد، از هر چیزی (که ممکن است به آبرو و عفت او صدمه بزند) میترسد (و از آن فاصله میگیرد).
✍️ همانطور که از کلام نورانی حضرت امیر المونین علیهالسلام استفاده میشود:
دوری از اختلاط و رابطه با مردان اجنبی آنقدر مهم است که باید زنان و دختران در مقابل این مردان تکبر داشته باشند؛ بدین معنی که رفتار، برخورد و نوع مکالمه آنان طوری نباشد که باعث تحریک و جلبتوجه مردان نامحرم شده و در دل آنان تخم شهوت را بکارند.
همچنین مال شوهر امانتی است در دستزن که بر او لازم است مال شوهر را همانند مال خود حفظ کند. داشتن صفت بخل، عاملی است که زنان در حفظ این اموال حریصتر باشند.
و همینطور رفتن به مواضع خطرناک و جاهایی که باعفت و آبروی زنان و دختران سازگار نیست، چیزی است که زنان و دختران باید از آن اجتناب کنند. به همین خاطر ترس از قرار گفتن در این موقعیتها سبب میشود که آنان جان، آبرو و عفت خودشان را حفظ کنند.
با توجه به این مطالب روشن میشود که تکبر، بخل و ترس در همهجا برای زنان و دختران نیکو نیست. بلکه درجاهای دیگر که مربوط به عفاف، آبرو، حقوق شوهر، حفظ جان و امثال این موارد نباشد، داشتن این صفات حتی برای زنان نیز مذموم است.
همانطور که انسان نباید نسبت به هم نوع خود تکبر داشته باشد، از بخشش اموال درراه خدا بخل ورزد و از هر چیزی بترسد.
همچنان که بانوان نمونه اسلام همچون حضرت فاطمه زهرا سلامالله علیها، حضرت خدیجه سلامالله علیها و حضرت زینب کبری علیهاسلام در تواضع، شجاعت و سخاوت بیبدیل بودند.
📖 برای مطالعه بیشتر مراجعه شود به:
پیام امام، آیت الله مکارم شیرازی، ج 13، ص 783
#حدیث
#فیش_منبر
#حیاء_و_عفاف
•┈┈••✾••┈┈•
@hojjat_panahzadeh
www.panahzadeh.blog.ir
✍️ هر جور که حساب میکنم میبینم اگر از نعمتی برخوردار شدهایم، اگر ایمانی در دلمان باقی مانده است، اگر سر از ناکجاآبادها درنیاوردهایم، ما استحقاق آنها را نداشتهایم.
اینجاست که ایمان میآورم کسی پشت پردهی غیب هوایمان را دارد؛ کسی که ایمانمان را، دنیایمان را و همهی زندگیمان را مدیونش هستیم.
ای حضرت صاحب!
چه نعمتهایی که به یُمن وجود تو از آنها بهرهمند شدهایم بیآنکه استحقاق آنها را داشته باشیم، چه دسیسههایی که برای ربودن ایمانمان کشیده شد ولی تو در امانمان داشتی، و چه بلاهای بزرگی که با دعای تو از ما دفع شد بیآنکه از آن خبری داشتهباشیم؛
امیدمان به تو است در این روزهای سخت؛ توئی که فرمودی:
«ما شما را بى سرپرست رها نمى کنیم و یاد شما را فراموش نمى کنیم و اگر غیر از این بود، رنج و سختى و بلا بر شما نازل مى شد و دشمنان شما را نابود مى کردند».
#مهدویت
•┈┈••✾••┈┈•
@hojjat_panahzadeh
www.panahzadeh.blog.ir