eitaa logo
حجت‌ الاسلام پناه‌ زاده
184 دنبال‌کننده
99 عکس
1 ویدیو
0 فایل
panahzadeh.blog.ir یادداشت‌ها، دروس، سخنرانی‌ها و مکتوبات حجت‌الاسلام حجت پناه‌زاده
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️ هم‌نشین باید دارای این سه صفت باشد ✨ از امام صادق علیه‌السلام روایت‌شده که رسول خدا صلی‌الله علیه و آله فرمودند: حواریون از عیسى (علی نبینا و آله و علیه‌السلام) پرسیدند: ❓ یا روح‌الله با چه کسی هم‌نشین باشیم؟ ✔️ حضرت عیسی (علیه‌السلام) فرمود: "مَنْ یُذَکِّرُکُمُ‏ اللَّهَ‏ رُؤْیَتُهُ‏ وَ یَزِیدُ فِی عِلْمِکُمْ مَنْطِقُهُ وَ یُرَغِّبُکُمْ فِی الْآخِرَةِ عَمَلُهُ" با کسى مجالست کنید که: 1️⃣دیدنش شما را به یاد خدا اندازد؛ 2️⃣ و گفتارش بر علم شما بیافزاید؛ 3️⃣ و کردارش شما را به آخرت تشویق کند. ✍️ انسان را از سه جهت می‌توان ملاحظه کرد: بعد ظاهری، علم و منطق، و کردار و عمل او. عالم ربانی در هر سه جهت گفته‌شده الگو و سرمشق است: اما اینکه "دیدن او انسان را به یاد خدا می‌اندازد"؛ به خاطر اینکه صفاتی که او دارد، همچون زهد، عبادت، تواضع، خشوع و خضوعش از خدا، سیمای صالح و تمامی حرکات و سکناتش، همان اوصافی است که برای بنده خدا هست. "گفتارش بر علم شما می‌افزاید"؛ چون او هیچ‌گاه سخن بیهوده نمی‌گوید؛ وقت انسان را با مزخرفات، خزعبلات، لاطائلات و جفنجیات تلف نمی‌کند. بلکه سخنانش تماماً هدایت و درباره مبدأ و معاد و طریق بندگی است و از کلام خزائن حکمت الهی که انبیاء و ائمه معصومین علیهم‌السلام باشند نشئت می‌گیرد. و "کردارش انسان را به آخرت تشویق می‌کند"؛ به خاطر اینکه عملش زاهدانه است. مخالفت با هوای نفس را پیشه خود کرده است؛ از شهوات پیروی نمی‌کند؛ مراقب گفتار و کردار خود است؛ از عملی که موجب گرفتاری اخروی‌اش می‌شود پرهیز می‌کند؛ و در یک‌کلام اگر بین انجام و ترک عملی مخیر شد، نظر می‌کند کدام‌یک از آن‌ها سعادت اخروی‌اش را به دنبال دارد و همان را انتخاب می‌کند. 📖الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏1 ؛ ص39 •┈┈••✾••┈┈• @hojjat_panahzadeh www.panahzadeh.blog.ir
✔️ نظر قرآن درباره حضرت عیسی علیه‌السلام و ردّ برخی از عقائد مسیحیان 🔹 خداوند در قرآن کریم عقیده‌ی مسیحیان مبنی به صلیب کشیده شدن و کشته شدن حضرت عیسی علیه‌السلام را چنین ردّ می‌کند که: 📖 «وَ قَوْلِهِمْ إِنَّا قَتَلْنَا الْمَسِیحَ عِیسَى ابْنَ مَرْیَمَ رَسُولَ اللَّهِ وَ ما قَتَلُوهُ وَ ما صَلَبُوهُ وَ لکِنْ شُبِّهَ لَهُمْ وَ إِنَّ الَّذِینَ اخْتَلَفُوا فِیهِ لَفِی شَکٍّ مِنْهُ ما لَهُمْ بِهِ مِنْ عِلْمٍ إِلَّا اتِّباعَ الظَّنِّ وَ ما قَتَلُوهُ یَقِیناً بَلْ رَفَعَهُ اللَّهُ إِلَیْهِ وَ کانَ اللَّهُ عَزِیزاً حَکِیماً» (سوره نساء، آیه 157 و 158) (عذاب و لعنت ما آنان را فرا گرفت، به خاطر) سخنى که (مغرورانه) مى ‏گفتند: «ما عیسى بن مریم، فرستاده‏ ى خدا را کشتیم»! در حالى که آنان‏ عیسى را نه کشتند و نه به دار آویختند، بلکه کار بر آنان مشتبه شد (و کسى شبیه به او را کشتند) و کسانى که درباره‏ ى عیسى اختلاف کردند خود در شک بودند و جز پیروى از گمان، هیچ یک به گفته‏ ى خود علم نداشتند و به یقین او را نکشته‏ اند؛ بلکه خداوند او را به سوى خود بالا برد و خداوند عزیز و حکیم است. 🔸 مسیحیان‏ کنونى مسیح ع را پیامبرى که براى هدایت و تربیت و ارشاد خلق آمده باشد نمى ‏دانند، بلکه او را فرزند خدا و یکى از خدایان سه‏ گانه می ‏دانند که هدف اصلى آمدن او به این جهان فدا شدن و بازخرید گناهان بشر بوده است، مى‏ گویند: او آمده تا قربانى گناهان ما شود، او بدار آویخته و کشته شد تا گناهان بشر را بشوید و جهانیان را از مجازات نجات دهد، بنابراین راه نجات را منحصراً در پیوند با مسیح و اعتقاد به این موضوع مى‏ دانند! به همین دلیل گاهى مسیحیت را مذهب نجات یا فداء مى ‏نامند و مسیح را ناجى و فادى لقب مى ‏دهند و اینکه مى ‏بینیم مسیحیان روى مسئله صلیب فوق‌العاده تکیه مى‏ کنند و شعارشان صلیب است از همین نقطه‌نظر هست. ولى هیچ‌یک از مسلمانان در بطلان این عقیده تردید ندارند، زیرا: 1️⃣ مسیح ع پیامبرى همچون سایر پیامبران خدا بود، نه خدا بود و نه فرزند خدا، خداوند یکتا و یگانه است و شبیه و نظیر و مثل و مانند و همسر و فرزند ندارد. 2️⃣ «فداء» و قربانى گناهان دیگران شدن مطلبى کاملاً غیر منطقى است هر کس درگرو اعمال خویش است و راه نجات نیز تنها ایمان و عمل صالح خود انسان است. 3️⃣ عقیده «فدا» گناهکارپرور و تشویق‌کننده به فساد و تباهى و آلودگى است. 4️⃣ قرائنى در دست است که مسئله مصلوب شدن عیسى ع را تضعیف مى‏کند ... (ادامه بحث در منبع معرفی شده) 📖 تفسیر نمونه، ج 199 الی 203 •┈┈••✾••┈┈• @hojjat_panahzadeh www.panahzadeh.blog.ir
❇️ نعمت‌ها و تأییدهای خداوند به حضرت عیسی علیه‌السلام و معجزات او ✨ قرآن کریم در آیه ‏ى صد و دهم سوره‏ ى مائده نعمت‏ هاى الهى را بر عیسى علیه‌السلام و مادرش یادآورى مى ‏کند و می‌فرماید: 🔹 «إِذْ قالَ اللَّهُ یا عِیسَى ابْنَ مَرْیَمَ اذْکُرْ نِعْمَتِی عَلَیْکَ وَ عَلى‏ والِدَتِکَ» (یاد کن) هنگامى را که خدا گفت: اى عیسى پسر مریم؛ نعمت مرا بر خودت و بر مادرت به یاد آور. سپس این نعمت‌ها، تأییدات و معجزات را به‌تفصیل بیان کرده و می‌فرماید: 1️⃣ «إِذْ أَیَّدْتُکَ بِروح‌القدس» آنگاه‌که تو را با «روح پاک» تأیید (و تقویت) کردم. (درباره اینکه مراد از «روح‌القدس» چیست، یک احتمال این است که مراد از آن فرشته وحى جبرئیل مى‏باشد و احتمال دیگر اینکه منظور همان نیروى غیبى است که عیسى را براى انجام معجزات و تحقق بخشیدن به رسالت مهمش تقویت مى‏کرد، این معنى در غیر انبیاء نیز به درجه ضعیف‌تر وجود دارد) 2️⃣ «تُکَلِّمُ النَّاسَ فِی الْمَهْدِ وَ کَهْلًا» (دیگر از مواهب الهى بر تو این است که) به تأیید روح‌القدس با مردم در گهواره و به هنگام بزرگى و پختگى سخن مى‏گفت. 3️⃣ «وَ إِذْ عَلَّمْتُکَ الْکِتابَ وَ الْحِکْمَةَ وَ التَّوْراةَ وَ الْإِنْجِیلَ» (دیگر اینکه) کتاب و حکمت و تورات و انجیل را به تو تعلیم دادم‏. 4️⃣ «وَ إِذْ تَخْلُقُ مِنَ الطِّینِ کَهَیْئَةِ الطَّیْرِ بِإِذْنِی فَتَنْفُخُ فِیها فَتَکُونُ طَیْراً بِإِذْنِی» (دیگر از مواهب اینکه) از گل به‌فرمان من چیزى شبیه پرنده مى‏ساختى سپس در آن مى‏دمیدى و به اذن من پرنده زنده‏اى مى‏شد. 5️⃣ «وَ تُبْرِئُ الْأَکْمَهَ وَ الْأَبْرَصَ بِإِذْنِی» (دیگر اینکه) کور مادرزاد و کسى که مبتلا به بیمارى پیسى بود به اذن من شفا مى‏ دادى. 6️⃣ «وَ إِذْ تُخْرِجُ الْمَوْتى‏ بِإِذْنِی» (و نیز) مردگان را به اذن من زنده مى ‏کردى‏ 7️⃣ «وَ إِذْ کَفَفْتُ بَنِی إِسْرائِیلَ عَنْکَ إِذْ جِئْتَهُمْ بِالْبَیِّناتِ فَقالَ الَّذِینَ کَفَرُوا مِنْهُمْ إِنْ هذا إِلَّا سِحْرٌ مُبِینٌ‏» (بالآخره یکى دیگر از مواهب من بر تو این بود که) بنی‌اسرائیل را از آسیب رساندن به تو بازداشتم در آن هنگام که کافران آن‌ها در برابر دلایل روشن تو به پا خاستند و آن‌ها را سحر آشکارى معرفى کردند (من در برابر این‌همه هیاهو و دشمنان سرسخت و لجوج تو را حفظ کردم تا دعوت خود را پیش ببرى‏). 📖 تفسیر نمونه، ج‏5، ص 123 و 124 •┈┈••✾••┈┈• @hojjat_panahzadeh www.panahzadeh.blog.ir
✨🌺 ماه سرازیر شدن رحمت الهی 🌺✨ یکی از نام‌های ماه رجب که با این معنی سازگار است " شهرُ اللَّه الاَصَبّ " است. کلمه " اَصَبّ " اشاره به ریخته شدن و سرازیر شدن دارد و ازآنجاکه رحمت خداوند در این ماه به گستردگی بر بندگان نازل می‌شود، این ماه شریف را به این اسم نام‌گذاری کرده‌اند. از رسول خدا صلی‌الله علیه وآله روایت‌شده که فرمودند: رَجَبٌ شَهْرُ اللَّهِ الْأَصَبُّ یَصُبُ‏ اللَّهُ‏ فِیهِ‏ الرَّحْمَةَ عَلَى عِبَادِه: 🔸 ماه رجب " شهرُ اللَّه الاَصَبّ " است و آن را " اَصَبّ " گویند ازاین‌جهت که خداوند در این ماه رحمت خود را به‌سوی بندگان سرازیر می‌کند. 📖 (بحار الأنوار ، ط – بیروت ، ج‏94، ص 36) •┈┈••✾••┈┈• @hojjat_panahzadeh www.panahzadeh.blog.ir
شناخت مختصرى از زندگانى امام محمد باقر علیه‌السلام 🔸 حضرت باقر (علیه السلام) در در (اول رجب) سال 57 هجرى قمری در شهر «مدینه» چشم به جهان گشود. 🔹 او هنگام وفات پدر خود امام زین العابدین (علیه السلام) سى و هفت یا سى و هشت سال داشت. 🔸 نام او «محمد» و کنیه اش «ابوجعفر» است و «باقر» و «باقرالعلوم» لقب او مى باشد. 🔹 مادر حضرت، «ام عبدالله» دختر امام حسن مجتبى (علیه السلام) و از این جهت نخستین کسى بود که هم از نظر پدر و هم از نظر مادر فاطمى و علوى بوده است. 🔸 امام باقر در (7 ذی الحجه) سال 114 هجرى قمری در شهر مدینه (در سن 57 سالگی) درگذشت و در قبرستان معروف بقیع، کنار قبر پدر و جدش، به خاک سپرده شد. 🔹 دوران امامت آن حضرت نوزده، یا بیست سال بود. 🔸 پیشواى پنجم در دوران امامت خود با زمام داران و خلفاى یاد شده در زیر معاصر بود: 1. ولید بن عبدالملک (از سال 86 الی 96 ق). 2. سلیمان بن عبدالملک (از سال 96 الی 99 ق). 3. عمر بن عبدالعزیز (از سال 99 الی 101 ق). 4. یزید بن عبدالملک (از سال 101 الی 105 ق). 5. هشام بن عبدالملک (از سال 105 الی 125 ق). این خلفا، به استثناى عمر بن عبدالعزیز که شخصى نسبتاً دادگر و نسبت به خاندان پیامبر (صلى الله علیه وآله) علاقه مند بود، همگى در ستمگرى و استبداد و خودکامگى دست کمى از نیاکان خود نداشتند و مخصوصاً نسبت به پیشواى پنجم همواره سخت گیرى مى کردند. 📖سیره پیشوایان؛ پیشوایى، مهدى، جلد 1، صفحه 315 و 316 •┈┈••✾••┈┈• @hojjat_panahzadeh www.panahzadeh.blog.ir
✅ پاسخ‌های شنیدنی امام باقر علیه‌السلام به پرسش‌های عالم نصرانی 🔸 در سفری که حضرت امام باقر علیه‌السلام و پسرش حضرت امام صادق علیه‌السلام به‌اجبار هشام بن عبدالملک (خلیفه وقت) به شام رفته بودند، شام احضار کرده بود. امام باقر علیه‌السلام گفتگویی با یکی از راهبان مسیحیت داشتند که حضرت امام صادق علیه‌السلام این گفتگو را چنین تشریح فرمودند: در مقابل دربار هشام‌ بن عبدالملک میدانى بود که در آخر میدان عده زیادى روى زمین نشسته بودند. پدرم (امام باقر علیه‌السلام) پرسید «اینان چه کسانی هستند»؟ دربانان دربار گفتند: «اینان کشیش و راهبان نصارى هستند و آن شخص دانشمند آن‌ها است که در هر سال یک روز مى‏نشیند و مسائل ایشان را جواب می‌دهد». پدرم سر خود را در جامه پیچید؛ من هم همان کار را کردم. پدرم میان آن‌ها رفت و در یک گوشه نشست؛ من نیز پشت سر پدرم نشستم. این جریان را به هشام گفتند از غلامان خود چند نفر را فرستاد تا جریان را گزارش کنند. چند نفر از مسلمانان نیز اطراف ما را گرفتند. عالم نصارى به نزد آن جمعیت رفت درحالی‌که ابروهایش را با پارچه ‏اى بسته بود تا روى چشمش را نگیرد. تمام رهبانان و کشیش‌ها از جاى حرکت نموده سلام کردند و او را در صدر مجلس نشاندند و مردم گردش را گرفتند. من و پدرم نیز میان آن‌ها بودیم. عالم نصرانی چشم به اطراف جمعیت گشود. روى به پدرم کرده گفت «تو از ما هستى یا از امت مرحومه [امت پیامبر اسلام ص]). پدرم فرمود «از امت مرحومه هستم». سؤال کرد از دانشمندان آنان هستی یا از نادانان؟ پدرم فرمود «از نادانان نیستم». آثار اضطراب و ناراحتى زیاد بر چهره عالم نصارى مشاهده می‌شد. آنگاه گفت «از تو چند سؤال می‌کنم». پدرم فرمود «بپرس». ❓ پرسید «چطور شما ادعا می‌کنید که اهل بهشت غذا و آب می‌خورند ولى ادرار و مدفوع ندارند؟! چه‏ دلیلى بر این ادعا دارید که بتوان قبول کرد»؟ ✔️ پدرم فرمود: «دلیلى که نتوان رد نمود بچه ‏ای است که در رحم مادر است. غذا می‌خورد ولى فضله ندارد»! دانشمند نصرانى زیاد مضطرب شد و گفت «مگر تو نگفتى از دانشمندان نیستم». پدرم در جواب فرمود «من از نادانان نیستم». فرستادگان هشام تمام این سخنان را می‌شنیدند. عالم نصرانی گفت: سؤال دیگرى دارم. فرمود: «بگو». ❓عالم نصرانی پرسید «شما ادعا می‌کنید میوه‏ هاى بهشتى تروتازه است همیشه براى تمام اهل بهشت آماده است. چه دلیلى بر این مطلب دارید که بتوان قبول کرد؟». ✔️ پدرم فرمود: «دلیل بر این مطلب خاک است که همیشه تروتازه است و موجود است نزد تمام جهانیان». عالم نصرانی باز زیاد مضطرب شد و گفت «تو که گفتى من از دانشمندان امت مرحومه نیستم»! فرمود «از نادانان نیستم». باز گفت «سؤال دیگرى دارم». فرمود «بپرس». ❓عالم نصرانی پرسید «کدام ساعت از شبانه‌روز است که نه از روز حساب مى‏شود و نه از شب»؟ ✔️ پدرم فرمود «آن ساعت بین سپیده‌دم تا برآمدن خورشید است که بیمار سبک مى‏شود و شخص خوابیده بیدار می‌گردد و بی‌هوش به هوش مى‏آید؛ خداوند این ساعت را در دنیا براى علاقه‌مندان موقعیت تمایل قرار داده و در آخرت براى کسانى که در این ساعت عمل کنند؛ دلیل آشکار و واضحى است نسبت به کسانى که منکر آن هستند و در این ساعت عمل‌نکرده‌اند». ناله و فریادى از نصرانى برآمد. سپس گفت «یک سؤال دیگر دارم که به خدا قسم جواب آن را نمی‌توانى بدهى». پدرم فرمود «سؤال کن ولى بدان که قسم بی‌مورد خورده‏اى و باید کفاره دهى». ❓پرسید «بگو کدام دو نفر بودند که در یک روز متولد شدند و در یک روز از دنیا رفتند درحالی‌که یکى پنجاه سال عمر کرد و دیگرى صد و پنجاه سال»؟!. ✔️ پدرم فرمود: آن دو عُزَیْر وَ عَزْرَة بودند که یک روز متولد شدند؛ همین که به سن بیست‌وپنج‌سالگی رسیدند عُزَیْر درحالی‌که سوار الاغ خود بود از روستایی در انطاکیه که‏ ویران شده بود عبور کرد. عُزَیْر گفت «در شگفتم که چگونه خداوند این مرده ‏ها را زنده می‌کند. بااینکه خداوند او را هدایت کرده بود و هدایت یافته بود». این سخن را که گفت خداوند بر او خشم گرفت، و به خاطر کیفر سخنى که گفته بود صدسال او را میراند. سپس او را با الاغ و غذا و آبى که همراه داشت دو مرتبه مثل اول زنده کرد و او به خانه خود برگشت درحالی‌که برادرش عَزْرَة او را نشناخت... خداوند بار دیگر بیست‌وپنج سال به او عمر عنایت کرد و هر دو برادر در یک روز درگذشتند. در این هنگام عالم نصارى از جاى خود حرکت کرد و همه نصرانیان از جاى خود برخاستند، عالم به آن‌ها گفت «شما داناتر از مرا با خود آورده‏اید و در این جا نشانیده‏اید تا او مرا رسوا کند و مسلمانان بدانند که آن‌ها عالمى دارند که علوم ما را مى‏داند و آنچه او مى‏داند ما نمى‏دانیم...» 📖 دلائل الإمامة، ص233 •┈┈••✾••┈┈• @hojjat_panahzadeh www.panahzadeh.blog.ir
❇️ماجرای شنیدنی تیراندازی امام باقر علیه السلام در مجلس هشام‌بن‌عبدالملک 🔸یک سال هشام بن عبدالملک (خلیفه وقت) براى حج به مکه رفت در همان سال حضرت باقر و پسرش حضرت صادق نیز به مکه رفتند. حضرت صادق علیه‌السلام در یک سخنرانى فرمود: «الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی بَعَثَ مُحَمَّداً بِالْحَقِّ نَبِیّاً، وَ أَکْرَمَنَا بِهِ، فَنَحْنُ صَفْوَةُ اللَّهِ عَلَى خَلْقِهِ، وَ خِیَرَتُهُ مِنْ عِبَادِهِ، فَالسَّعِیدُ مَنِ اتَّبَعَنَا، وَ الشَّقِیُّ مَنْ عَادَانَا وَ خَالَفَنَا، وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ یَقُولُ إِنَّهُ یَتَوَلَّانَا وَ هُوَ یُوَالِی أَعْدَاءَنَا وَ مَنْ یَلِیهِمْ مِنْ جُلَسَائِهِمْ وَ أَصْحَابِهِمْ، فَهُوَ لَمْ یَسْمَعْ کَلَامَ رَبِّنَا وَ لَمْ یَعْمَلْ بِهِ» (ستایش خداى را که محمد را به حقیقت به مقام نبوت برانگیخت و ما را به‌وسیله او امتیاز بخشید ما برگزیده خدا در میان مردم و نخبه بندگان و خلفاء او هستیم سعادتمند کسى است که از ما پیروى کند و شقى کسى است که مخالف و دشمن ما باشد). مُسَیْلَمَة برادر هشام این جریان را به هشام رسانید ولى هشام کارى نکرد تا به شام برگشت و ما به مدینه رفتیم. هشام پیکى از شام فرستاد و به فرماندار مدینه دستور داد پدرم و مرا به شام بفرستد و فرماندار نیز ما را به شام فرستاد. وقتى وارد شام شدیم تا سه روز اجازه ورود نداد در روز چهارم اجازه داد وقتى بدر بارگاه آمدیم. هشام روى تخت نشسته بود سران سپاه و شخصیت‌هاى دربارش همه بر سر پا غرق در سلاح در دو طرف ایستاده بودند. هدف گذاشته بودند و بزرگان بنى‌امیه مشغول مسابقه تیراندازى بودند پدرم جلو و من از پشت سر ایشان وارد شدیم. 🔹هشام گفت: ای اباجعفر؛ با بزرگان خویشاوند خود تیراندازى کن. پدرم گفت: «إِنِّی قَدْ کَبِرْتُ عَنِ الرَّمْیِ، فَإِنْ رَأَیْتَ أَنْ تُعْفِیَنِی» (من پیر شده‏ام و موقع تیراندازیم گذشته مرا معاف دار). هشام: گفت به حق خدائى که ما را به دین خود و به پیامبرش امتیاز بخشیده ممکن نیست. در این موقع اشاره به یکى از شخصیت‌هاى بنى‌امیه نموده گفت کمانت را به ایشان بده. ✨پدرم بعد از این اجبار کمان او را گرفت و یک تیر در چله کمان نهاد وسط هدف را نشان گرفت. چنان زد که تیر در نقطه وسط هدف جاى گرفت. تیر دوم را که زد به وسط چوب تیر اول قرار گرفته آن را شکافت تا آهن سر تیر؛ نُه تیر پشت سر هم به هدف زد که تیر قبلى را شکافت و در یکدیگر داخل شد.✨ هشام چنان به اضطراب افتاد که خود را نمی‌توانست نگه دارد. گفت: خوب زدى تو بهترین تیرانداز عرب و عجم هستى چطور می‌گفتی پیر شده‌ای باز از گفته خود پشیمان شد... 📖 دلائل الإمامة، ص 233 •┈┈••✾••┈┈• @hojjat_panahzadeh www.panahzadeh.blog.ir
❓چرا اولین شب جمعه ماه رجب را لیلةالرغائب نامیده اند؟ ✅ "رغائب" از ماده «ر غ ب» و جمع رَغِیبَةٍ به معنی چیزی است که به آن رغبت میشود. (لغتنامه العین) به خاطر رغبتی که به ثواب عظیم این شب وجود دارد، این شب را "لَیْلَةَ الرَّغَائِبِ " نامیده اند. (برگرفته از لغتنامه لسان العرب) 🔹 از رسول خدا صلّى اللّه علیه وآله روایت شده که درباره فضیلت این شب فرمودند: لَا تَغْفُلُوا عَنْ أَوَّلِ لَیْلَةٍ جُمُعَةٍ فِیهِ [منه‏] فَإِنَّهَا لَیْلَةٌ تُسَمِّیهَا الْمَلَائِکَةُ لَیْلَةَ الرَّغَائِبِ‏ وَ ذَلِکَ أَنَّهُ إِذَا مَضَى ثُلُثُ اللَّیْلِ لَمْ یَبْقَ مَلَکٌ فِی السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ إِلَّا یَجْتَمِعُونَ فِی الْکَعْبَةِ وَ حَوَالَیْهَا وَ یَطَّلِعُ اللَّهُ عَلَیْهِمْ اطِّلَاعَةً فَیَقُولُ لَهُمْ یَا مَلَائِکَتِی سَلُونِی مَا شِئْتُمْ فَیَقُولُونَ رَبَّنَا حَاجَتُنَا إِلَیْکَ أَنْ تَغْفِرَ لِصُوَّامِ رَجَبٍ فَیَقُولُ اللَّهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى قَدْ فَعَلْتُ ذَلِکَ: از اولین شب جمعه در ماه رجب غافل نشوید. زیرا شبى است که فرشتگان آن را «لیلة الرغائب» مى نامند. این نامگذارى به این جهت است که هنگامى که یک سوم از شب گذشت، هیچ فرشته‏ اى در آسمان‏ها و زمین نمى ‏ماند مگر این که در کعبه و اطراف آن جمع مى ‏شوند. آنگاه خداوند بر آنان مشرِف شده و مى ‏فرماید: اى فرشتگانم هر چه مى‏خواهید از من درخواست کنید. فرشتگان عرض مى‏ کنند: حاجت ما این است که روزه ‏داران ماه رجب را بیامرزی. خداوند تبارک و تعالی مى ‏فرماید: این کار را انجام دادم. (اقبال الأعمال، ج‏2، ص632) •┈┈••✾••┈┈• @hojjat_panahzadeh
✨ چند دلیل بر برتری امیرالمؤمنین (ع) بر دیگران در بیان امام هادی (ع) 🔸 از امام هادی علیه السلام روایت شده که در روز غدیر سالی که خلیفۀ عباسی او را طلبیده بود به زیارت قبر شریف حضرت علی علیه‌السلام رفتند و در ضمن زیارتی که داشتند خطاب به امیرالمؤمنین علیه‌السلام عرضه داشتند: «لَعَنَ اللَّهُ مَنْ سَاوَاكَ‏ بِمَنْ‏ نَاوَاكَ» لعنت خدا بر کسانی که تو را با دشمنانت برابر کردند. 🔹 سپس آن حضرت به سه آیه از قرآن کریم استناد کردند که نشان از عدم برابری آن حضرت با مخافینش دارد: 1️⃣ آیۀ اول: 🌸 «هَلْ يَسْتَوِي الَّذِينَ يَعْلَمُونَ وَ الَّذِينَ لا يَعْلَمُونَ‏» (سوره زمر، آیه 9) آيا كسانى كه مى ‏دانند با كسانى كه نمى‏دانند يكسانند؟! 2️⃣آیۀ دوم: 🌼 «فَضَّلَ اللَّهُ الْمُجاهِدِينَ عَلَى الْقاعِدِينَ أَجْراً عَظِيماً دَرَجاتٍ مِنْهُ وَ مَغْفِرَةً وَ رَحْمَةً وَ كانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحِيماً» (سوره نساء، آیه 95 و 96) خدا مجاهدان را بر ترك ‏كنندگان [جهاد] به اجرى بزرگ برترى داده است؛ [اجرى بزرگ‏] كه رتبه ‏هايى از جانب او و آمرزش و رحمتى است، و خدا بسيار آمرزنده و مهربان است. 3️⃣آیۀ سوم: 🌺 «أَ جَعَلْتُمْ سِقايَةَ الْحاجِّ وَ عِمارَةَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ كَمَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ وَ جاهَدَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ لا يَسْتَوُونَ عِنْدَ اللَّهِ وَ اللَّهُ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ الَّذِينَ آمَنُوا وَ هاجَرُوا وَ جاهَدُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ بِأَمْوالِهِمْ وَ أَنْفُسِهِمْ أَعْظَمُ دَرَجَةً عِنْدَ اللَّهِ وَ أُولئِكَ هُمُ الْفائِزُونَ يُبَشِّرُهُمْ رَبُّهُمْ بِرَحْمَةٍ مِنْهُ وَ رِضْوانٍ وَ جَنَّاتٍ لَهُمْ فِيها نَعِيمٌ مُقِيمٌ خالِدِينَ فِيها أَبَداً إِنَّ اللَّهَ عِنْدَهُ أَجْرٌ عَظِيمٌ» (سوره توبه، آیات 19 الی 22) آيا سيراب كردن حاجيان و آباد ساختن مسجد الحرام را مانند [عمل‏] كسانى قرار داده ‏ايد كه به خدا و روز واپسين ايمان آورده و در راه خدا جهاد كرده ‏اند؟! آنان نزد خدا مساوى نيستند و خدا مردم ستمكار را هدايت نمى‏كند؛ كسانى كه ايمان آورده و هجرت كرده و با نيروى مالى و بدنى خود در راه خدا جهاد نموده ‏اند، مرتبه آنان نزد خدا برتر است و اينان خود كامياب خواهند بود؛ پروردگارشان آنان را به رحمتى از جانب خود و به خشنودى [خويش‏] و باغ ‏هايى كه در آنها نعمتى پايدار دارند، مژده مى‏دهد؛ جاودانه براى هميشه در آنها خواهند بود. بى‏ترديد خداست كه پاداشى بزرگ نزد اوست. ✍️ با توجه استناد امام هادی علیه‌السلام به این آیات در بیان تفاوت امیرالمؤمنین علیه‌السلام با دیگران و عدم تساوی آن حضرت با مخالفین، معلوم می‌شود که حضرت علی علیه‌السلام از جهات بی شماری بر مخالفین و سایر خلفاء برتری داشتند؛ از جمله در علم، جهاد در راه خدا با جان و اموال، ایمان راستین به خدا و روز قیامت و هجرت در راه خداوند. 📖المزار الكبير (لابن المشهدي)، ص 270 •┈┈••✾••┈┈• @hojjat_panahzadeh www.panahzadeh.blog.ir
❓چرا امام جواد علیه‌السلام را بابرکت‌ترین مولود نامیده اند؟ یکی از اوصافی که در مورد حضرت امام جواد علیه‌السلام آمده، «مولود بابرکت» است. از ابى یحیى صنعانى روایت‌شده: من خدمت امام رضا علیه‌السلام بودم که پسرشان ابوجعفر (امام جواد) علیه‌السلام را که صغیر بود آوردند. حضرت امام رضا علیه‌السلام فرمودند: 🔹هَذَا الْمَوْلُودُ الَّذِی لَمْ یُولَدْ مَوْلُودٌ أَعْظَمُ بَرَکَةً عَلَى شِیعَتِنَا مِنْهُ‏. (الکافی، ط الإسلامیة ؛ ج‏1 ؛ ص321) 🔸این مولودى است که براى شیعیان ما بابرکت‌تر از او زائیده نشده است. هرچند ولادت تمامی ائمه علیهم‌السلام بابرکت بوده است، ولی شرایط زمان میلاد حضرت جواد علیه‌السلام طوری بوده که خیروبرکت ولادت ایشان مشهودتر بود. ✅یکی از دلایل بابرکت بودن ولادت حضرت امام محمدتقی علیه‌السلام این است که طبق بیانات حضرت رسول خدا صلی لله علیه و آله، امامان دوازده نفرند که نه نفر آنان از نسل امام حسین علیه‌السلام می‌باشند. از طرف دیگر امام رضا علیه‌السلام تا حدود 47سالگی دارای فرزند نبودند. این باعث می‌شد تا عده‌ای هم امامت حضرت را زیر سؤال ببرند و هم در استمرار امامت شک کنند. مخصوصاً فرقه واقفیه که به خاطر متاع دنیوی، امامت امام رضا علیه‌السلام را انکار کرده و در امامت امام موسی بن جعفر علیه‌السلام توقف کردند. ✍بنابراین ولادت حضرت امام جواد علیه‌السلام دو ثمره مبارک داشت: یکی تصدیق امامت حضرت امام رضا علیه‌السلام. و دیگری استحکام باور به استمرار امامت در نسل حضرت رضا علیه‌السلام. 📖 سیره پیشوایان، ص530 •┈┈••✾••┈┈• @hojjat_panahzadeh www.panahzadeh.blog.ir
✨تنها فرزند امام رضا علیه‌السلام ✅امام جواد علیه السلام تنها فرزند امام رضا علیه السلام بودند. همچنانکه خود حضرت امام جواد علیه السلام فرمودند: «ما لأبی‏ ولد غیری‏» (پدرم جز من فرزندى ندارد). 📖 اثبات الوصیة ؛ ص226 •┈┈••✾••┈┈• @hojjat_panahzadeh www.panahzadeh.blog.ir
❇️شناخت مختصرى از زندگانى امام محمد تقی علیه‌السلام 🔸امام نهم که نامش «محمد» و کنیه اش «ابوجعفر» و لقب او «تقى» و «جواد» است، در ماه رمضان سال 195 هـ .ق در شهر «مدینه» دیده به جهان گشود.[1] البته برخى، تولد او را در نیـمه رجـب همان سال نوشته اند.[2] 🔹مادر او «سبیکـه» که از خانـدان «ماریه قبطـیه» همسر پیامبر اسلام به شمار مى رود،[3] از نظر فضائل اخلاقى در درجه والایى قرار داشت و برترین زنان زمان خود بود[4] به طورى که امام رضا(علیه السلام) از او به عنوان بانویى منزه و پاکدامن و بافضیلت یاد مى کرد.[5] 🔸روزى که پدر بزرگوار امام جواد(علیه السلام) درگذشت، او حدود هشت سال داشت و در سن بیست و پنج سالگى به شهادت رسید[6] و در قبرستان قریش در بغداد در کنار قبر جدّش، موسى بن جعفر(علیه السلام) به خاک سپرده شد. 🔹خلفاى معاصر حضرت پیشواى نهم در دوران امامت خود با دو خلیفه عباسى یعنى «مأمون» (193ـ 218) و «معتصم» (218 ـ227) معاصر بوده است و هر دو نفر او را به اجبار از مدینه به بغداد احضار کردند و طبق شیوه سیاسى اى که مأمون در مورد امام رضا به کار برده بود، او را در پایتخت زیر نظر قرار دادند. 📚 پی نوشت: [1] کلینى، اصول کافى، ج1، ص 492; شیخ مفید، الإرشـاد، ص316. برخى، تولد او را در نیـمه رجـب همان سال نوشته اند [2] طبرسى، إعلام الورى بأعلام الهُدى، ص 344 [3] کلینى، همان کتاب، ص315 و 492; ابن شهرآشوب، مناقب آل ابى طالب، ج4، ص379 [4] مسعودى، اثبات الوصیة، ص209 [5] قدّست امّ ولدته قد خلقت طاهرة مطهرة (مجلسى، بحارالأنوار، ج50، ص15) [6] کلینى، همان کتاب، ص492; شیخ مفید، همان کتاب، ص316; طبرسى، همان کتاب، ص344 به نقل از کتاب سیره پیشوایان، نوشته حجت الاسلام مهدی پیشوایى، جلد 1، صفحه 560 •┈┈••✾••┈┈• @hojjat_panahzadeh www.panahzadeh.blog.ir