eitaa logo
حجت‌ الاسلام پناه‌ زاده
185 دنبال‌کننده
75 عکس
1 ویدیو
0 فایل
panahzadeh.blog.ir یادداشت‌ها، دروس، سخنرانی‌ها و مکتوبات حجت‌الاسلام حجت پناه‌زاده
مشاهده در ایتا
دانلود
حجت‌ الاسلام پناه‌ زاده
حضرت مهدی علیه‌السلام در ضمن نامه‌ای به نائبشان محمد بن عثمان فرمودند: أَمَّا وَجْهُ الِانْتِفَاعِ
❇️ دلایل تشبیه امام غائب عجّل الله فرجه الشریف به خورشید پشت ابر 🔸امام عصر عجل الله تعالى فرجه الشريف خود در يكى از توقيعات مبارك در پاسخ به پرسشى در همين زمينه مى‌فرمايد: «أَمَّا وَجْهُ الِانْتِفَاعِ بِي فِي غَيْبَتِي فَكَالانْتِفَاعِ بِالشَّمْسِ إِذَا غَيَّبَتْهَا عَنِ الْأَبْصَارِ السَّحَابُ» (شیخ صدوق رحمه اللّه، كمال الدين و تمام النعمة، ج‏2، ص 485) ✔️ [نحوة استفاده مردم از وجود من در زمان غيبتم نظير استفاده از آفتابى است كه در پشت ابر پنهان شده باشد]. 🔹برخی از دلایل تشبيه امام عصر عجّل الله تعالی فرجه الشریف به خورشيد در پشت ابر عبارتند از: 1️⃣ همچنانکه خورشيد در منظومه شمسى مركزيت دارد و كرات و سيارات همگی به دور او حرکت می‌کنند، وجود حضرت حجت عجل الله تعالى فرجه الشريف در نظام هستى مركزيت دارد و موجودات هستى بر محور ولايت آن حضرت به انجام وظائف خويش مى‌پردازند. (عبدالله جوادى آملى، عصاره خلقت، ص 85) همچنانکه درباره آن حضرت آمده است: ✔️ «بِبَقَائِهِ‏ بَقِيَتِ‏ الدُّنْيَا وَ بِيُمْنِهِ رُزِقَ الْوَرَى وَ بِوُجُودِهِ ثَبَتَتِ الْأَرْضُ وَ السَّمَاء‏» (زاد المعاد، مفتاح الجنان، علامه محمدباقر مجلسی، دعاء العديلة الكبير، ص 423) 2️⃣ همچنانکه ابرگرفتگی آسمان مانع از رسیدن فوائد خورشيد نظیر ايجاد جاذبه- كه مايه ثبات و بقاى نظام است- و گرما و باد و باران و روييدن گياهان و امثال آن نمی‌شود، غیبت امام عصر علیه‌السلام نیز مانع از رسیدن فوائد آن حضرت به موجودات نمی‌شود. (عبدالله جوادى آملى، عصاره خلقت، ص 85) 3️⃣ ابر هرگز آفتاب را نمي‏پوشاند؛ بلكه ما را مي‏پوشاند در نتيجه ما را از ديدن آن محروم مي‏كند، نه آن كه در منفعت‏رساني آن خَلَل ايجاد كند. (عبدالله جوادى آملى، عصاره خلقت، ص 85) 4️⃣ هر كس به اندازه ارتباطى كه با خورشيد دارد از نور آن بهره مى‌برد و اگر بتواند همه موانع را كنار بزند و در برابر آفتاب بنشيند بهره كاملى خواهد برد. حضرت ولى عصر عجل الله تعالى فرجه الشريف نيز مجراى فيض الهى است و از اين جهت فرقى بين بندگان خدا نمى‌گذارد؛ ليكن هر كس به اندازه جايگاه و ارتباطى كه با او برقرار مى‌كند، بهره‌مند مى‌شود. (معارف و عقاید 1 و 2 جلد 1، صفحه 326 و 327) 5️⃣ وجود آفتاب حتى اگر پشت ابر هم باشد، براى مردم لازم است؛ زيرا اگر نباشد، شدت سرما و تاريكى، زمين را غير قابل سكونت خواهد كرد. وجود گرامى امام عصر عجل الله تعالى فرجه الشريف نيز براى جامعه بشرى و به‌خصوص براى شيعيان و دوستداران حضرتش ضرورى است، حتى اگر در پس پرده غيبت باشد؛ زيرا در غير اين صورت، سختى‌ها و تنگناهاى زندگى و كينه توزى دشمنان، شيعه را به كام فتنه‌هاى ويرانگر مى‌كشاند. (معارف و عقاید 1 و 2 جلد 1، صفحه 326 و 327) آن حضرت در توقيع مبارك خود به مرحوم شيخ مفيد رحمه اللّه نوشته‌اند: ✔️«إِنَّا غَيْرُ مُهْمِلِينَ لِمُرَاعَاتِكُمْ وَ لَا نَاسِينَ لِذِكْرِكُمْ وَ لَوْ لَا ذَلِكَ لَنَزَلَ بِكُمُ اللَّأْوَاءُ وَ اصْطَلَمَكُمُ الْأَعْدَاء» (الخرائج و الجرائح، قطب الدين راوندى، ج ‏2، ص903) [همانا ما از رعايت حال شما كوتاهى نمى‏كنيم و شما را از ياد نمى‏بريم؛ چراکه در غير اين صورت، سختی‌ها و گرفتاری‌ها بر شما فرود مى‏آيند و دشمنان شما را ريشه ‏كن كرده و از بين مى‏برند]. •┈┈••✾••┈┈• @hojjat_panahzadeh www.panahzadeh.blog.ir
❇️ ویژگی‌های حضرت زینب سلام‌الله‌علیها در منابع حدیثی و تاریخی ویژگی های ممتازی را برای حضرت زینب سلام الله علیها بر شمرده اند. از جمله اینکه: 1️⃣ عقلانیت و فهم نقل شده که بعد از حادثۀ عاشورا، هنگامی‌که اسیران اهل‌بیت را وارد کوفه کردند، وقتی حضرت زینب سلام الله علیها آن خطبۀ تأثیرگذار را خطاب به کوفیان بیان کردند، امام زین‌العابدین علیهماالسلام خطاب به ایشان فرمودند: «یَا عَمَّةِ ... أَنْتِ بِحَمْدِ اللَّهِ عَالِمَةٌ غَیْرُ مُعَلَّمَةٍ فَهِمَةٌ غَیْرُ مُفَهَّمَةٍ»[1] [ای عمه (جان)! بحمد اللَّه تو عالمه‌ای هستی که تعلیم داده نشده‌ای و فهیمه‌اى هستی که محتاج به تفهیم نبوده‌ای (بلکه خداوند با علم لدنی تو را عالم و فهمنده نمود). از ابن عباس که او را «حَبْرُ الأُمّة» (دانشمند امت) لقب داده‌اند نیز نقل شده که وقتی می‌خواهد کلام حضرت زهراء درماجرای فدک را از حضرت زینب سلام‌الله‌علیها نقل کند می‌گوید: «حدّثتنی‏ عقیلتنا زینب‏ بنت‏ علی»[2] [این حدیث را بانوی خردمند ما زینب دختر علی علیهماالسلام به من نقل کرد]. 2️⃣ توحید و عرفان در مجلس ابن زیاد، ابن زیاد از حضرت زینب سلام الله علیها پرسید؟ «کَیْفَ رَأَیْتِ صُنْعَ اللَّهِ بِأَخِیکِ وَ أَهْلِ بَیْتِکِ» (کار خدا را نسبت به برادر و اهل بیتت چگونه دیدى؟). حضرت پاسخ دادند: «مَا رَأَیْتُ إِلَّا جَمِیلاً»[3] (من جز خیر و زیبایى چیزى ندیدم‏). 3️⃣ شجاعت آن حضرت در مجلس یزید حضرت زینب سلام الله علیها خطاب به یزید فرمود: «لَئِنْ جَرَّتْ عَلَیَّ الدَّوَاهِی مُخَاطَبَتَکَ إِنِّی لَأَسْتَصْغِرُ قَدْرَکَ‏ وَ أَسْتَعْظِمُ تَقْرِیعَکَ وَ أَسْتَکْثِرُ تَوْبِیخَکَ»[4] [گرچه پیش آمدهاى ناگوار روزگار، مرا به سخن گفتن با تو کشانده ولى در عین حال ارزش تو از نظر من ناچیز و سرزنشت بزرگ و ملامتت بسیار است‏]. 4️⃣ فصاحت و بلاغت حَذْلَم بْن سَتِیر می‌گوید: در سال 61 هجرى به کوفه وارد شدم و این مصادف بود بازمانی که علىّ بن الحسین (امام سجّاد) علیه‌السلام با زنان خانواده از (سفر جان‌سوز) کربلا بازمى‏گشتند و مأموران (یزیدى) دور آنان حلقه‌زده و مردم براى تماشاى آنان از خانه‏ ها بیرون ریخته بودند. چون اهل‌بیت را سواره بر شتران بى‏ جهاز پیش آوردند زنان کوفه شروع به گریه و زارى نمودند... حَذْلَم بْن سَتِیر ادامه می‌دهد: «وَ رَأَیْتُ زَیْنَبَ بِنْتَ عَلِیٍّ ع وَ لَمْ أَرَ خَفِرَةً قَطُّ أَنْطَقَ مِنْهَا کَأَنَّهَا تُفْرِغُ عَنْ لِسَانِ امیرالمؤمنین ع قَالَ وَ قَدْ أَوْمَأَتْ إِلَى النَّاسِ أَنِ اسْکُتُوا- فَارْتَدَّتِ الْأَنْفَاسُ وَ سَکَتَتِ الْأَصْوَاتُ‏ فَقَالَت‏ ...»[5] [زینب‏ دخت گرامى‏ علىّ (علیه‌السلام) را دیدم که به‌راستی‌که هرگز زنى باشرم و آزرم سخنورتر از او ندیده بودم. گوئى از زبان امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) سخن مى‏گفت. با دست به‌سوی مردم اشاره فرمود که ساکت شوید. در حال تمام نفس‌ها خاموش و همه صداها فرونشست سپس شروع به ایراد خطبه نمود]. حَذْلَم بْن سَتِیر بعد از نقل خطبۀ حضرت زینب سلام‌الله علیها نیز، شدت تأثیرگذاری سخنان آن حضرت در کوفیان را چنین گزارش می‌کند که: «فَرَأَیْتُ النَّاسَ حَیَارَى قَدْ رَدُّوا أَیْدِیَهُمْ فِی أَفْوَاهِهِمْ وَ رَأَیْتُ شَیْخاً قَدْ بَکَى حَتَّى اخْضَلَّتْ لِحْیَتُهُ وَ هُوَ یَقُولُ: «کُهُولُهُمْ خَیْرُ الْکُهُولِ وَ نَسْلُهُمْ‏، إِذَا عُدَّ نَسْلٌ لَا یَخِیبُ وَ لَا یَخْزَى»[6] [مردم را بعد از استماع سخنان حضرت زینب در غایت اضطراب و حیران دیدم؛ طوری که دست‌هایشان را (از شدت حیرت و تعجب) به‌سوی دهان‌هاى خود برده بودند. پس پیرمردی از کوفیان ملتفت من شد درحالی‌که آب چشم او از محاسنش جاری بود و می‌گفت: کهن‌سالان ایشان بهترین کهن‌سالان و جوانان ایشان بهترین جوانان و نسلشان کریم و فضلشان عظیم است]. 📚 پی نوشت [1] الإحتجاج على أهل اللجاج (للطبرسی)، ج‏2، ص 305 [2] مقاتل الطالبیین، أبو الفرج الأصفهانی، ص 95 [3] ابن طاووس، على بن موسى، اللهوف على قتلى الطفوف، ص 184 [4] ابن طاووس، على بن موسى، اللهوف على قتلى الطفوف، ص 184 [5] الأمالی (مرحوم شیخ مفید)، ص 321 [6] الأمالی (مرحوم شیخ مفید)، ص 323 و 324 •┈┈••✾••┈┈• @hojjat_panahzadeh www.panahzadeh.blog.ir
🔺 دزدترین مردم❗️ ✔️از رسول خدا صلی‌الله علیه و آله روایت‌شده که خطاب به حاضرین فرمودند: آیا دزدترین مردم را به شما معرفى کنم؟ عرض کردند: بلى یا رسول اللَّه. حضرت فرمودند: أَمَّا أَسْرَقُ النَّاسِ فَالَّذِی یَسْرِقُ مِنْ صَلَاتِهِ تُلَفُ‏ کَمَا یُلَفُّ الثَّوْبُ الْخَلَقُ فَیُضْرَبُ بِهَا وَجْهُه (مجموعة ورام ؛ ج‏2 ؛ ص237) دزدترین مردم کسى است که از نمازش مى ‏کاهد (و ناقص به‌جا می‌آورد)؛ چنین نمازى همانند لباس کهنه، درهم‌پیچیده شده به صورتش زده مى ‏شود. ✔️از امام صادق علیه‌السلام روایت‌شده که فرمودند: امیرالمؤمنین على علیه‌السلام مردى را دیدند که شتابان و بدون رعایت طمأنینه نماز مى ‏گزارد. از او پرسیدند: چند وقت است که چنین نماز مى‏ گزارى؟ عرض کرد: از فلان زمان. حضرت فرمودند: مَثَلُکَ عِنْدَ اللَّهِ کَمَثَلِ الْغُرَابِ إِذَا مَا نَقَرَ لَوْ مِتَّ مِتَّ عَلَى غَیْرِ مِلَّةِ أَبِی الْقَاسِمِ مُحَمَّدٍ صلی‌الله علیه و آله [مثل تو در پیشگاه خداوند مثل کلاغ است که نوک به زمین مى ‏زند. اگر با این حال بمیرى، به آیین حضرت ابوالقاسم محمد صلی‌الله علیه و آله نخواهى مرد]. ✔️سپس علی علیه‌السلام فرمودند: إِنَّ أَسْرَقَ النَّاسِ مَنْ سَرَقَ‏ صَلَاتَه (المحاسن ؛ ج‏1 ؛ ص82) همانا دزدترین مردم کسى است که از نماز خود مى‏ دزدد. •┈┈••✾••┈┈• @hojjat_panahzadeh www.panahzadeh.blog.ir
✨ شعری به خط حضرت مهدی (ع) که بر روی قبر شیخ مفید نوشته شده بود ✔️ مرحوم علامه محمدباقر مجلسی از مرحوم قاضی نورالله شوشتری در مجالس المؤمنین نقل کرده که: بر روی قبر شیخ مفید رحمه‌الله مشاهده شد که به خط حضرت صاحب‌الامر علیه‌السلام این اشعار نوشته ‌شده است: لا صوت الناعی بفقدک إنه‏ یوم‏ على‏ آل‏ الرسول‏ عظیم [صداى آنکه خبر مرگ تو را اطلاع داد به گوش نرسد که مردن تو روزى است که بر آل رسول (صلی‌الله علیه و آله) مصیبت بزرگى است] إن کنت قد غیبت فی جدث الثرى فالعدل و التوحید فیک مقیم‏ [اگر در زیر خاک پنهان‌شده‌ای حقیقت عدل و توحید در تو اقامت گزیده است] و القائم المهدی یفرح کلما تلیت علیک من الدروس علوم‏ [قائم مهدى (عج) خوشحال مى‌شد هرگاه تو از انواع علوم تدریس مى‌کردى]. 📖 بحار الأنوار (ط - بیروت)؛ ج‏53؛ ص 255 •┈┈••✾••┈┈• @hojjat_panahzadeh www.panahzadeh.blog.ir
💳یکی وام‌های حلال بانکی✨ ✔️یکی از معاملات که در بانک‌ها انجام می‌شود، ارائه وام با عنوان وام فروش اقساطی است. بر طبق این معامله، ازآنجاکه فروش قسطی کالا به قیمت بیشتر از نقدی آن جایز است، بانک‌ها می‌توانند با رعایت قوانین و شرایط شرعی, این اقلام را خریده و با قیمتی بیشتر به‌صورت قسطی به مشتریان بفروشند. ولی بعضاً مشاهده می‌شود که مشتری بدون اینکه از مفاد قراردادی که با بانک می‌بندد اطلاع داشته باشد، فقط امضا زده و فرم پر می‌کند و بر این تصور است که از بانک قرض ربوی دریافت می‌کنند! درحالی‌که چنین قراردادهایی شرعی بوده و برخلاف ربایی هستند که هم دادن و هم گرفتنش حرام است. 🔸بنابراین لازم است مشتری باید: اولاً نسبت به عقود اسلامی و شرایط آن‌ها اطلاع کافی داشته باشد ثانیاً نسبت به مفاد قراردادی که با بانک می‌بندد آگاه باشد. •┈┈••✾••┈┈• @hojjat_panahzadeh www.panahzadeh.blog.ir
آمدی نبودیم! ما را ببخش! بابت اوقاتی که تو را دیدیم و نشناختیم، بابت بهانه‌هایی که به دست ما دادی تا به تو نزدیک شویم ولی ما آنها را ضایع کردیم، بابت دل‌هایی که محبت ما را در آن‌ها انداختی ولی ما آن‌ دل‌ها را شکستیم، بابت نعمت‌هایی که به یُمن وجودت به ما ارزانی شد ولی ما آن‌ها را در خلاف رضای تو خرج کردیم، و بابت تمام الطافی که در حق ما نمودی ولی ما قدر آن‌ها را ندانستیم. آمدی نبودیم! ما را به خوبی خودت ببخش. •┈┈••✾••┈┈• @hojjat_panahzadeh www.panahzadeh.blog.ir
✅ شش نکته خواندنی درباره دعای «اللهم کن لولیک ...» ✨ محمد بن عیسی از یکی از ائمه علیهم‌السلام روایت کرده است که ایشان فرمودند: در شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان در حال سجده و قیام و نشسته و در هر حالی، بلکه در تمام ایام این ماه و بلکه در هر زمان که امکان دارد و در سایر ایام و طول عمرت، این دعا (اللَّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ...) را مکرراً بخوان. به این نحو که بعد از حمد خداوند و صلوات بر رسول خدا صلی الله علیه و آله بگو: "اللَّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ فُلَانِ بْنِ فُلَانٍ فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَةٍ وَلِیّاً وَ حَافِظاً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ قَائِداً وَ عَوْناً وَ عَیْناً حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فِیهَا طَوِیلًا" 2 [خدایا برای ولی خودت (حضرت حجت بن الحسن علیهماالسلام) در این ساعت و در هر ساعتی، یار و مددکار و نگهبان و رهبر و یاور و راهنما و دیده‌بان باش، تا او را از روی میل و رغبت مردم در روی زمین سکونت دهی و زمانی طولانی بهره‌مندش سازی]. 3 با توجه به این روایت چند نکته را در رابطه با دعای "اللّهم کن لولیک..." بیان می‌کنیم: 1️⃣ راوی، این دعا را از یکی از معصومین علیهم‌السلام (عَنِ الصَّالِحِین) روایت کرده است. هرچند مشخص نیست این دعا از کدام‌یک از ایشان صادرشده است؛ ولی با توجه به نقل مرحوم شیخ طوسی (عَنِ الصَّادِقِین3‏)، این دعا از امام باقر یا امام صادق علیهماالسلام صادرشده است. 2️⃣ با توجه به عبارت « حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ»، منظور از تعبیر « فُلَانِ بْنِ فُلَانٍ »، حضرت مهدی علیه‌السلام است. زیرا آن حکومت جهانی که وعده اش در قرآن و احادیث داده‌شده است حکومت حضرت صاحب‌الزمان علیه‌السلام است که بر تمام زمین حکومت خواهد کرد. شاید یکی از دلایل عدم تصریح به نام مبارک حضرت، شرایط خفقان عصر صدور این دعا باشد که ائمه معصومین علیهم‌السلام مجبور بودند بعضی‌اوقات نام مبارک موعود آخرالزمان را به کنایه بیان فرمایند. 3️⃣ تعبیری که در روایت فوق برای ترغیب در خواندن این دعا استفاده‌شده است، کم‌نظیر و شاید بی‌نظیر است. و این حاکی از اهمیت این دعا است. آنجا که می‌فرماید: «در حال سجده و قیام و نشسته و در هر حالی، بلکه در تمام ایام این ماه و بلکه در هر زمان که امکان دارد و در سایر ایام و طول عمرت، این دعا (اللَّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ...) را مکرراً بخوان». 4️⃣ با توجه به این روایت شایسته است این دعا بعد از حمد خداوند و صلوات بر رسول خدا صلی الله علیه و آله خوانده شود. « تَقُولُ بَعْدَ تَحْمِیدِ اللَّهِ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى وَ الصَّلَاةِ عَلَى النَّبِیِّ صَلَّی اللهُ عَلَیهِ و آلِه » 5️⃣ شاید سؤال شود که مگر امام زمان علیه‌السلام دچار عوارض و بیماری می‌شوند که ما برای سلامتی و حفظ ایشان دعا می‌کنیم؟ در جواب میگوییم: اولاً امام علیه اسلام هم مانند سایر انسان‌ها هستند و بعید نیست دچار عوارض و بیماری شوند. چنانکه در احوالات انبیاء، رسول خدا صلی الله علیه و آله و ائمه علیهم‌السلام می‌خوانیم بعضاً دچار بیماری می‌شدند. ثانیاً: حضرت مهدی علیه‌السلام گاهی به خاطر بعضی عوامل مثل ظلم و ستم جاری در دنیا و گناه و عصیان انسان‌ها دچار آزردگی روحی می‌شوند. لذا دعای ما، در جهت سلامتی حضرت از عوارض این آزردگی‌ها نیز میباشد. ثالثاً: دعا برای سلامتی حضرت نوعی ابراز ارادت و علاقه به ایشان است. چنانکه در محاورات معمول هم وقتی به مخاطب میگوییم خدا شمارا حفظ کند، در حقیقت محبت قلبی و ارادت خود را به او ابراز می‌کنیم. رابعاً: همان‌طور که گفتیم این دعا را خود حضرات معصومین علیهم السلام به ما یاد داده‌اند و خواندن این دعا امتثال دستور ایشان است. 6️⃣ نامگذاری این دعا به "دعای سلامتی امام زمان علیه‌السلام" نوعی تسامح است. زیرا در این دعا علاوه بر درخواست حفاظت حضرت از آفات و بیماری‌ها، نصرت وامدادهای خداوند را نیز برای حضرت، از درگاه ایزد منان درخواست می‌کنیم. 📚پاورقی: 1. الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏4 ؛ ص162 2. ترجمه مفاتیح نوین؛ آیت الله مکارم شیرازی 3. تهذیب الأحکام (تحقیق خرسان) ؛ ج‏3 ؛ ص102 •┈┈••✾••┈┈• @hojjat_panahzadeh www.panahzadeh.blog.ir
🏴 وصیتنامه حضرت فاطمه سلام‌الله‌علیها 📝 از ابن عباس نقل شده که: هنگامی که حضرت فاطمه سلام الله علیها رحلت فرمود، حضرت على بن ابى طالب علیه السّلام صورت مبارک فاطمه زهراء را باز کرد رقعه‏اى نزد سر آن بانوى معظمه یافت که در آن نوشته بود: «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ‏ هَذَا مَا أَوْصَتْ بِهِ فَاطِمَةُ بِنْتُ رَسُولِ اللَّهِ ص أَوْصَتْ وَ هِیَ تَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَ أَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ وَ أَنَّ الْجَنَّةَ حَقٌّ وَ النَّارَ حَقٌ‏ وَ أَنَّ السَّاعَةَ آتِیَةٌ لا رَیْبَ فِیها وَ أَنَّ اللَّهَ یَبْعَثُ مَنْ فِی الْقُبُورِ» 🔹[به نام خداوند رحمن و رحیم؛ این آن وصیتى است که فاطمه دختر پیغمبر خدا صلى اللَّه علیه و آله کرده؛ فاطمه شهادت میدهد که خدائى جز خداى یگانه وجود ندارد، حضرت محمّد بنده و پیامبر خدا می‌باشد. بهشت بر حق و دوزخ بر حق است؛ قیامت خواهد آمد و شکى در آن نخواهد بود، خدا همه افرادى را که در قبرها مدفون هستند برانگیخته خواهد کرد]. «یَا عَلِیُّ أَنَا فَاطِمَةُ بِنْتُ مُحَمَّدٍ زَوَّجَنِیَ اللَّهُ مِنْکَ لِأَکُونَ لَکَ فِی الدُّنْیَا وَ الْآخِرَةِ أَنْتَ أَوْلَى بِی مِنْ غَیْرِی حَنِّطْنِی وَ غَسِّلْنِی وَ کَفِّنِّی بِاللَّیْلِ وَ صَلِّ عَلَیَّ وَ ادْفِنِّی بِاللَّیْلِ وَ لَا تُعْلِمْ أَحَداً وَ أَسْتَوْدِعُکَ اللَّهَ وَ أَقْرَأُ عَلَى وُلْدِیَ السَّلَامَ إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَةِ»[1] 🔸[یا على! من فاطمه دختر حضرت محمّد صلى اللَّه علیه و آله می‌باشم. خدا مرا در دنیا و آخرت براى تو تزویج نمود. یا على! تو از دیگران براى (غسل و کفن) من مقدم هستى؛ مرا حنوط کن غسل بده، شبانه مرا دفن کن، شبانه بر بدنم نماز بگذار، شبانه به خاکم بسپار، احدى را از فوت من آگاه نکن؛ من تو را بخدا می‌سپارم و تا روز قیامت به فرزندانم سلام می‌رسانم]. 📖 بحار الأنوار، ج‏43، ص214 •┈┈••✾••┈┈• @hojjat_panahzadeh www.panahzadeh.blog.ir
✔️چند نکته درباره حدیث کساء 1️⃣زمان صدور «حدیث شریف کساء» هم‏زمان با نزول «آیة مباهله»؛ یعنی 24 ذی‌الحجه سال نهم هـجری اسـت. از زیبایی‌های این دو مناسبت مهم، نزول «آیة‌ تطهیر‌» است. بنابراین، نزول آیة مباهله، صدور حدیث کساء را در پی داشت و صدور حدیث کساء موجبات نزول آیة تطهیر را فراهم ساخت. 2️⃣رسول خدا صلی الله علیه و آله‌ عزیزان‌ خود‌ (فاطمه، علی، حسن و حسین علیهم السـلام) را در کـنار هـم جمع نموده و عبای خویش‌ را‌ بر روی آنان کشیدند و خطاب به خداوند منان عـرضه داشـت: خـدایا! هر پیامبری‌ اهل‌ و خاندانی‌ دارد، و اینان خانوادة من هستند. از تو می‏خواهم آنان را از هر نوع شـر و بـدی‌ و نـاپاکی‌ دور ساخته، به پاکی و طهارت مطلق برسانی. در این هنگام جبرئیل به‌ امر‌ خدای‌ عزوجل فـرود آمـد و به دنبال استجابت دعای پیامبر صلی الله علیه و آله آیة تطهیر را‌ در‌ شأن‌ ایشان نازل فـرمود و ایـن چـنین در یک روز (24 ذی‌الحجه) و در لحظاتی‌ کوتاه‌؛ اما باشکوه، بر هزاران هزار فضیلت ارزشمند اهل‏بیت عصمت و طـهارت عـلیهم السلام، سه فضیلت دیگر نیز‌ افزوده‌ شد. 3️⃣این حدیث در چند نـوبت و در مـکان‌های مـختلف، از‌ جمله‌ در خانة حضرت زهرا علیها السلام با‌ تشریفاتی‌ خاص‌ صادر شده است. 4️⃣ از‌ برکات‌ قرائت حدیث‌ کساء‌، کرامات‌ عدیده و معجزات عجیبه است. ضـمن آن کـه‌ (همان طور که در متن خود حدیث آمده) حاجات فراوانی را برآورده‌ و گرفتاری‌ها‌ و شـداید پیـچیده‏ای را مرتفع می‏سازد. در فـرازهای پایانی حدیث شریف کساء، از لسان شریف حضرت‌ زهرا‌ علیها السلام چنین نقل شده است که: رسول خدا صلی الله علیه‌ و آله‌ فرمودند‌: سوگند به خـدایى کـه مرا به حق بـه پیـامبرى برانگیخته و براى رسالت هم‏راز خود ساخته‌، حکایت‌ حدیث‌ کساء در هیچ محفلى از محافل اهل زمین که جمعى از شیعیان‌ و دوستان‌ ما در آن باشند، یاد نمى‏شود، جز‌ آنکه‌ رحمت الهى بر آنان فرود مى‏آید و فرشتگان‌ گرداگرد‌ آنان‌ جمع مى‏شوند و براى آنان آمرزش مى ‏طلبند تا‌ از‌ آن مجلس پراکنده شوند، و ایـن خـبر در هیچ مـحفلى از محافل اهل زمین‌ که‌ جمعى از شیعیان و دوستان ما‌ در‌ آن باشند‌، یاد‌ نمى‏شود‌، جز آنکه اگر اندوهگینى در میان‌ آنـان‌ باشد، خداوند اندوهش را برطرف مى‏سازد، و اگر غم زده‏اى باشد، خداوند غـم‌ او‌ را مـى‏زداید، و اگـر حاجتمندى باشد، خداوند‌ حاجتش را برآورده خواهد‌ ساخت‌. در این هنگام حضرت على‌ علیه‌ السلام عرض کرد: در این صـورت، ‌ ‌بـه خدا سوگند که ما رستگار و خوشبخت‌ شدیم‌ و نیز شیعیان ما در دنیا‌ و آخرت‌ رسـتگار‌ و خـوشبخت شـدند، به‌ خداى‌ کعبه سوگند! 5️⃣ این حدیث در منابع متعددی ذکر شده است. از جمله در کتاب «عوالم العلوم‌» (عوالم‌ العلوم‌ اثر‌ مرحوم‌ شیخ عبدالله بن نورالدین بحرانی، از شاگردان عـلامه مـجلسی) سند‌ حدیث‌ کسـاء تا جناب جابر بن عبداللّه الأنصاری ذکر شده و او از فاطمة الزهراء علیها السلام این حدیث را حکایت کرده است (... عن جابر بن عبداللّه الأنصاری، عن فاطمة الزهراء علیها السلام بنت رسول الله صلی الله علیه و آله ...). 6️⃣ نقل شده که حضرت آیت الله سید رضا بهاء‌الدینی‌ رحمه‌ الله‌ در‌ زمان‌ جنگ تحمیلی که‌ شهرستان‌ درود آماج بمباران حزب بـعث عـراق بود، به امام جمعة وقت درود، حجت‌الاسلام و المسلمین حاج شیخ عبدالقائم شوشتری فـرمودند‌: مـردم را به مصلای نماز جمعه دعوت کنید و حدیث شریف کساء را قرائت کنید! پس از عمل به توصیة ایشان، بـمباران شـهرستان درود برای همیشه متوقف شد. نکتة جالب توجه‌ آن‌ که وقتی هواپیمای مـتجاوز سـقوط کرد و خلبان آن دستگیر شد، در اعترافات خود گـفت: بـرای بـمباران شهرستان درود می‌آمدیم؛ ولی شهر را پیدا نمی‌کردیم. •┈┈••✾••┈┈• @hojjat_panahzadeh www.panahzadeh.blog.ir
✍️ توضیح حدیثی معروف درباره حضرت فاطمه سلام‌الله‌علیها‏ مرحوم «سید حسن میر جهانى طباطبائى جرقوئى اصفهانى» متوفی 1413 قمری در کتاب «جنة العاصمة» می‌نویسد: در کتاب کشف اللآلى تألیف عالم جلیل شیخ صالح بن عبد الوهّاب بن العرندس حلّى که یکى از علماء بزرگ شیعه بوده از علماء قرن نهم این حدیث را دیدم که جابر بن عبد اللّه انصارى از رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله روایت کرده که فرمود: خداى تبارک و تعالى فرمود: 🔸«یا أحمد، لولاک لما خلقت الأفلاک، و لو لا علی لما خلقتک، و لو لا فاطمة لما خلقتکما» (اى احمد! اگر تو نبودى افلاک را نمى‏آفریدم، و اگر على نبود تو را نمى‏آفریدم، و اگر فاطمه نبود هیچ‏یک از شما را نمى ‏آفریدم). 📌(جنة العاصمة، سید حسن میر جهانى طباطبائى، متوفی 1413 ق‏؛ تحقیق سید مهدی رجائی؛ یک جلد؛ نشر بیت الزهراء سلام‌الله‌علیها؛ مشهد؛ چاپ 1426 ق‏؛ نوبت چاپ: اوّل‏؛ ص 283 الی 285) 🔹✨ نکته ای که وجود دارد این است که نباید این روایت را به معنی افضل بودن حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها بر رسول اکرم صلّی‌الله‌علیه‌وآله و امیرالمؤمنین علیه‌السلام بگیریم. بلکه یکی از معانی روایت فوق چنین است که رسالت رسول اکرم صلّی‌الله‌علیه‌وآله بدون فاطمه سلام‌الله‌علیها به نتیجه و هدف نهایی نمی‌رسد و این فاطمه بود که با تبیین و تبلیغ رسالت آن حضرت و همچنین قرار گرفتن امامت در نسل ایشان، رسالت رسول خدا (ص) را به نتیجه رساند. وگرنه رسالت بدون امامت، ابتر می‌ماند؛ همچنانکه آیه «یا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَه‏» (اى پیامبر، آنچه از جانب پروردگارت به سوى تو نازل شده [که همان معرفی وصیّ خود و امام بعد از تو است] ابلاغ کن؛ و اگر نکنى پیامش را نرسانده‏ اى‏) نیز دلالت بر همین مطلب می‌کند. همینطور امامت امیرالمؤمنین علیه‌السلام بدون استمرار امامت در نسل حضرت فاطمه سلام‌الله‌علیها به نتیجه واقعی نمی‌رسد و این فاطمه بود که با تولد و تربیت امامت، باعث استمرار امامت شد. •┈┈••✾••┈┈• @hojjat_panahzadeh www.panahzadeh.blog.ir
🚫 پیامد نسبت‌ ناروا دادن به دیگران ✔️ حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها در خطبه فدکیه، حکمت نهی خداوند از از نسبت‌ ناروا دادن به دیگران را چنین بیان فرموده است: «و (جَعَلَ اللهُ) اجْتِنابَ القَذْفِ حِجاباً عَنْ اللَعْنَة» [خداوند «از نسبت‌ ناروا دادن به دیگران» نهی کرد تا خود را در معرض لعنت پروردگار قرار ندهید]. «قَذْفُ‏» در لغت به معنی دور افکندن است و استعاره از عیبجویى و ناسزا گفتن شده است. [1] در اصطلاح فقهی نیز عبارت است از نسبت ناروا دادن و متهم ساختن فردی به جرم زنا و لواط. [2] 🔹در روایتی از امام صادق علیه السلام نیز «قذف» در کنار نومیدى از رحمت خداست (در دنیا) و یأس از مرحمت او (در آخرت) و ایمنى از مکر خدا (یعنى از عذاب او) و قتل نفسى که خدا حرام کرده و نافرمانى پدر و مادر و خوردن مال یتیم بنا حق و خوردن ربا بعد از دانستن و تعرب بعد از هجرت و فرار از جهاد، یکی از گناهان کبیره شمرده شده است. [3] 🔸از فرمایش حضرت زهرا چنین استفاده می‌شود که یکی از پیامدهای قذف، این است که قذف کننده مشمول «لعنت» واقع می‌شود. «لعنت» نیز به معنی اعلان تنفر و بیزاری از طرف مقابل و آرزوی دور شدن او از رحمت خداوند است.[4] بنابراین کسی که به دیگری نسبت ناروای زنا و لواط بزند، از رحمت خدا دور خواهد بود. 🔹امام صادق علیه‌السلام از حکیمی چنین نقل می کند: الْبُهْتَانُ عَلَى الْبَرِیِّ أَثْقَلُ مِنَ الْجِبَالِ الرَّاسِیَاتِ»[5] [تهمت زدن به بی گناه از کوه های عظیم نیز سنگین تر است]. 🔸روایت شده حضرت امام صادق علیه‌السلام دوستى داشت که آن حضرت را به هر جا که میرفت رها نمی‌کرد و از او جدا نمی‌شد. روزى در بازار کفاش‌ها همراه حضرت می‌رفت و دنبالشان غلام او که از اهل سند بود مى‏آمد، ناگاه آن مرد به پشت سر خود متوجه شده و غلام را خواست و او را ندید و تا سه مرتبه بدنبال برگشت و او را ندید، بار چهارم که او را دید گفت «یَا ابْنَ الْفَاعِلَةِ أَیْنَ کُنْتَ» (اى زنا زاده کجا بودى؟). حضرت‏ امام صادق علیه‌السلام دست خود را بلند کرده و به پیشانى خود زد و فرمود: «سُبْحَانَ اللَّهِ تَقْذِفُ أُمَّهُ قَدْ کُنْتُ أَرَى أَنَّ لَکَ وَرَعاً فَإِذَا لَیْسَ لَکَ وَرَعٌ فَقَالَ جُعِلْتُ فِدَاکَ إِنَّ أُمَّهُ سِنْدِیَّةٌ مُشْرِکَةٌ فَقَالَ أَ مَا عَلِمْتَ أَنَّ لِکُلِّ أُمَّةٍ نِکَاحاً تَنَحَّ عَنِّی‏ [سبحان اللَّه مادرش را بزنا متهم کنى؟ من خیال می‌کردم تو خوددار و پارسائى و اکنون مى‏ بینم که ورع و پارسائى ندارى؟ عرض کرد: قربانت گردم مادرش زنى است از اهل سند و مشرک است؟ فرمود: مگر ندانسته که هر ملتى براى خود ازدواجى دارند، از من دور شو]. عمرو بن نعمان (راوى حدیث) گوید: «دیگر او را ندیدم که با آن حضرت راه برود تا تا آنگاه که مرگ میان آنها جدائى انداخت]. و در روایت دیگرى است که فرمود: « إِنَّ لِکُلِّ أُمَّةٍ نِکَاحاً یَحْتَجِزُونَ بِهِ مِنَ الزِّنَا»[6] [(آیا ندانسته که) براى هر امتى ازدواجى است که به وسیله آن از زنا جلوگیرى کنند].[7] 🔹مصادیقی از افتراها در قرآن کریم: انتساب فرزند نامشروع به شوهر (ممتحنه، آیه 12) انتساب گناه خود به دیگری (احزاب، آیه 58) نسبت بی عفتی به زنان (نساء، آیه 156) 📚 پی نوشت: [1] مفردات ألفاظ القرآن، ص 661 [2] الروضة البهیة فی شرح اللمعة الدمشقیة (المحشى - کلانتر)، ج‌9، ص: 166 [3] الکافی (ط - الإسلامیة)، ج‏2، ص: 280 [4] تفسیر نمونه، ج ‏5، ص 43 [5] الأمالی (مرحوم شیخ صدوق)، ص: 245 [6] الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏2 ؛ ص324، ، 4جلد، کتاب فروشى علمیه اسلامیه - تهران، چاپ: اول، 1369 ش [7] ترجمه مصطفوى ؛ ج‏4 ؛ ص15 •┈┈••✾••┈┈• @hojjat_panahzadeh www.panahzadeh.blog.ir
📚 معرفی چند کتاب پیرامون بانوی دو عالم حضرت صدیقة طاهرة زهرای مرضیة شهیدة مظلومة حضرت فاطمة سلام الله علیها ⏬ 1️⃣کتاب عربی «أساة الزهراء(ع)» نوشته علامه مرتضى عاملي‏ ترجمه این کتاب همان کتاب «رنج هاى حضرت زهرا سلام الله عليها» هست. 2️⃣ کتاب «شبهات فاطمیه» نوشته سید مجتبی عصیری که به شبهات وهابیت در موضوع شهادت حضرت فاطمه علیهم السلام پرداخته شده و با استناد به کتاب های مورد قبول وهابیت به این شبهات پاسخ داده شده است. 3️⃣ کتاب «الموسوعة الكبرى عن فاطمة الزهراء (س)» کتابی جامع است که تمامى ابعاد زندگى و شخصيت حضرت فاطمه زهرا (س) را در طول حيات آن بانوى گرامى و پس از آن در بردارد. حتی درباره خلقت آن حضرت قبل ز این عالم هم بحث کرده است. 4️⃣ کتاب «زندگانى حضرت زهرا عليها السلام» ترجمه جلد 43 بحار الأنوار، علامه مجلسی رحمه الله 5️⃣ کتاب «فاطمه زهرا عليها السلام شادمانى دل پيامبر» که ترجمه کتاب «فاطمة الزهراء بهجة قلب المصطفى ص» است. •┈┈••✾••┈┈• @hojjat_panahzadeh www.panahzadeh.blog.ir