🏴 یکی از قدمای انجمن حجتیه تبریز درگذشت.
برایشان طلب مغفرت نموده و برای خانواده شان صبر آرزومندیم.
🆔 @hojjatiye
🔴 حاج حیدر را دعا کنید
حاج حیدر رحیم پور ازغدی از جمله مبارزان و دوستان قدیمی مقام معظم رهبری است که خاطرات خوبی از دوران حضور رهبر انجمن در مشهد دارد.
📚 کتاب «از انجمن پیروان قرآن تا انجمن حجتیه» بخشی از این خاطرات را در بر گرفته.
🎞 همچنین یکی از راویان مستند "پوستین وارونه" ایشان هستند.
برایشان سلامت و سعادت آرزومندیم.🤲
🆔 @hojjatiye
🔴 "مصاف" با نفوذ
🖋« روایتگر یک دهه فعالیت مخفی انجمن حجتیه در پوشش یک کانون فرهنگی در دانشگاه حکیم سبزواری »
⚠️ اگر میخواهید یک نمونه از نفوذ انجمن در دانشگاهها و سوءاستفاده شان از بیت المال را مشاهده کنید، صفحه این دوستمان را دنبال کنید.
از مجاهدین علیه قاعدین است.
🆔 آدرس تلگرام و اینستاگرام: @masaf1440
البته اینستاگرام فعال و به روزتر است.
🆔 @hojjatiye
🔴 صرفا جهت اطلاع!
از این صفحه در تلگرام و اینستاگرام دیدن فرمایید:
@masaf1440
🆔 @hojjatiye
#انجمن_حجتیه
#دانشگاه_حکیم_سبزواری
🔴 تکلیف خود را با امام حسین(ع) مقایسه نکنید.
📜 در بخشی از یک بیانیّهی تاریخی آمده است:
🖋« به ما ایراد گرفتهاید که چرا بعضیها میگویند: "اسلام دین صلح و سلام است." این تنها سخن ما نیست، بلکه استنباط بسیاری از بزرگان علما و فقها امامیه میباشد که جنگ تعرّضی را در زمان غیبت امام معصوم حرام دانستهاند و قبول صلح را در مواردی واجب کردهاند.
از آنجا که امام و بعضی از آقایان روحانیون ما، بنا به ممارست قدیم و معمول حوزهها انس بیشتری به روایات و فتوای نسبت به قرآن دارند، به همین دلیل مناسب دیدیم به طور نمونه نقل قولی از نظریهی مرحوم صاحب جواهر بنماییم که مورد اعتماد و احترام خاصّ امام میباشد.
آن فقیه بزرگوار علیرغم آن که نظریّهی شهادتطلبی امام حسین(ع) را رد نکرده است، اقدام آن حضرت را در جنگی نابرابر و شهادت اولاد و اعوان و انصارش به عنوان مجوّزی شرعی برای عمل دیگران نپذیرفته و با توجّه به عموماتی همچون "وَ لا تُلْقُوا بِأَيْديكُمْ إِلَى التَّهْلُكَة" اظهار نظر میکند که امام(ع) دارای تکلیف ویژهای بوده که به قبول آن مبادرت ورزیده و چون وی معصوم از خطاست کسی را نشاید به قول و فعلش اعتراض کند. بنابراین کسانی که مکلّفند از ظاهر ادلّهی آیات و روایات وظیفه خود را مشخّص کنند، نباید تکلیف خود را با امام(ع) مقایسه نمایند.»
✅ إن شاءاللّه کیستی نویسنده این متن و پاسخ به آن، تقدیم خواهد شد.
❓به نظر شما این بیانیه را چه کسی نوشته؟ لطفا در نظرسنجی تلگرام و اینستاگرام، شرکت فرمایید.
🆔 @hojjatiye
حقایقی پیرامون انجمن حجتیه
🔴 تکلیف خود را با امام حسین(ع) مقایسه نکنید. 📜 در بخشی از یک بیانیّهی تاریخی آمده است: 🖋« به ما
🔴 دو لبه یک تیغ!
📜 در مطلب پیشین عباراتی از یک بیانیه تقدیم شد که در آن با استناد به نظر مرحوم صاحب جواهر اینگونه نگاشته شده بود:
✍« امام(ع) دارای تکلیف ویژهای بوده که به قبول آن مبادرت ورزیده و چون وی معصوم از خطاست کسی را نشاید به قول و فعلش اعتراض کند. بنابراین کسانی که مکلّفند از ظاهر ادلّهی آیات و روایات وظیفه خود را مشخّص کنند، نباید تکلیف خود را با امام(ع) مقایسه نمایند.»
❇️ بر خلاف نتیجه ی نظرسنجی، این بیانیه مربوط به "انجمن حجتیه" نیست بلکه متعلق است به "نهضت آزادی" که در سال ۶۵ و در مخالفت با الگوگیری از سیره حسینی در دفاع مقدس و ادامه آن، منتشر شده است.‼️
حال این عبارات را با متن زیر مقایسه فرمایید.
📕 در بخشهای مختلف کتاب "رمز عاشورا" الگوگیری از نهضت حسینی به واسطه معصوم بودن حضرت و احتمال اشتباه ما، غلط دانسته شده است!⚠️ به عنوان نمونه در فصلی با عنوان "تکلیف امام مانند ما نیست"، بعد از این که ضربالمثل ⚡️"کار پاکان را قیاس از خود مگیر" طرح شده، در انتهای فصل اینگونه نتیجهگیری میشود:
✍ «ما نمی توانیم مدّعی شویم فهمیدهایم که چرا امام حسین(علیه السلام) با یزید بیعت نکرده یا چرا به سمت مکّه و بعد به سمت کوفه و عراق حرکت نمودهاند؟ این چراها برای ما، با علم عادی بشری، دلیلی نهایی ندارد. و از واقعیّت دور است که تحت عنوان "الگو و اسوه بودن امام و لزوم درس گرفتن از ایشان"، دستور العمل هایی کلّی استخراج کنیم. آن گاه یکی از آن مطالب کلّی را گرفته و مثلاً بگوییم اگر دیدیم به معروف عمل نمی شود، یا به منکر عمل می شود، وظیفه ماست که چنین و چنان کنیم.»‼️ (ص۱۳۳)
📚این کتاب اثر دکتر سیّد محمّد بنی هاشمی، از اساتید فعلی انجمن حجتیه است که توسط "انتشارات منیر" به چاپ رسیده.
✅ اکنون بهتر میتوان فهمید که چرا برخی مدعی میشوند که لیبرالها و متحجرین، دو لبه ی یک تیغ هستند!🔪
🆔 @hojjatiye
هدایت شده از جهادتبیینی
🗓شهادت امام باقرالعلوم/۲
💠رهبرانقلاب
‼️از مهمترین عوامل احیای فرهنگ اسلامی اینستکه به منابع اصلی یعنی قرآن و سنت که احادیث و روایات هستند، بها داده شود و به آنها رجوع شود! ۱۳۶۴
‼️حدیث مثل تاریخ است؛ گاهی اوقات مطالعه یک حدیث از لحاظ معرفت اسلامی تاثیری در دل انسان میگذارد که یک استدلال عقلی آن تاثیر را نمیگذارد! ۷۹/۷/۱۹
‼️زندگی و سیره عملی ائمه مکمل کلام آنان است، در واقع کلام امامان، شرح عملشان و عملشان، تجسم کلامشان است! ۸۲/۲/۱۲
‼️ما در زمان اختناق بارها این حدیث را میخواندیم که امام باقر از یک حدیث قدسی نقل میکنند پروردگار میفرماید: «لأعذّبنّ کلّ رعیّة فی الاسلام اطاعت اماما جائرا لیس من الله عزّ و جلّ و ان کانت الرّعیّة فی اعمالها برّة تقیّة» مضمون حدیث اینست: اگر سررشتهی نظام یک جامعه به دست انسانهای فاسد و ناباب و ستمگر و منحرف باشد، حرکات مؤمنانهی افرادی که در این جامعه هستند، به جائی نمیرسد؛ و اگر در آنچنان جامعهای کسانی تسلیم باشند و از آن ستمگران اطاعت کنند، خدا آنها را هم عذاب میکند. البته در همین حدیث، عکسش هم هست: «و لأعفونّ عن کلّ رعیّة فی الاسلام اطاعت اماما هادیا من اللّه عزّ و جلّ و ان کانت الرّعیّة فی اعمالها ظالمة مسیئة» یعنی اگر در یک کشوری، نظام و حکومت الهی دایر باشد، نظام عادلانه است و مردمی که از این حاکمیت و امامت الهی اطاعت میکنند مورد عفو الهی هستند گرچه در اعماشان خطایی باشد! یعنی أثر رأس هرم حکومت و مجموعه مدیریت یک جامعه اینقدر فوق العاده است! (کتاب چهل حدیث از امامین صادقین به همراه ترجمه تفصیلی استاد خامنه ای ص۹۳)
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🔴 همه را بی دین معرفی میکنند
حضرت امام خمینی رحمت الله علیه در بخشی از پیام پذیرش قطعنامه ۵۹۸ که در سالروز آن قرار داریم، اینگونه مینویسند:
🖋« آمریکا و استکبار در تمامی زمینهها افرادی را برای شکست انقلاب اسلامی در آستین دارند، در حوزهها و دانشگاهها مقدس نماها را که خطر آنان را بارها و بارها گوشزد کردهام.⚠️
اینان با تزویرشان از درون، محتوای انقلاب و اسلام را نابود میکنند. اینها با قیافهای حق به جانب و طرفدار دین و ولایت، همه را بی دین معرفی میکنند.
⚡️باید از شرّ اینها به خدا پناه بریم. »
📗 صحیفه امام، جلد ۲۱ - صفحه ۸۷
🆔 @hojjatiye
🔴 انجمنیها چگونه میخواستند به حجّ بروند؟
🌺🕋🌺 ضمن تبریک عید سعید قربان، از آنجا که در ایّام مبارک حجّ قرار داریم، خاطرهای از مرحوم آیت اللّه مهدوی کنی را تقدیم مینماییم. امّا پیش از آن، این توضیح لازم است که مسائل مربوط به سفر حج در زمان رژیم پهلوی، تحت نظر وزارت اوقاف اداره میشد؛ و از آن جا که این وزارت در مباحث فقهی که مربوط به مراجع وقت بود، به انحاء گوناگون دخالت مینمود، از دیرباز مورد تنفّر اکثریّت قریب به اتّفاق مراجع بود.
💠 مرحوم آیت الله العظمی گلپایگانی(رحمت اللّه علیه) از جمله مراجعی بودند که انزجار شدیدشان از عصّار که وزیر اوقاف بود، به دفعات در گزارشهای ساواک منعکس گردیده است. در یکی از این گزارشها که به تاریخ ۴۷/۳/۲۱ مربوط میشود، از قول آیت اللّه گلپایگانی نوشته شده است:
📃 « به آقای عصار متذکر گردیدم چنانچه قصد اصلاح حوزه علمیه را دارید ما خودمان بهتر از شما می توانیم این کار را انجام دهیم ... هر طلبهای که از سازمان دینی اوقاف به شهرستانها و یا دهات اطراف وارد میشود کسی به آنان اعتنا نمیکند و مورد احترام مردم نیستند. ما هم دستور دادهایم شهریه اینگونه طلاب را قطع کنند⚠️ و چنانچه کسی نیز به آنها وجهی از بابت سهم امام بدهد و نزد ما بیاورند قبول نمیکنیم⛔️ و باید به صاحبش برگردانند. لکن مردم با آغوش باز از نمایندگان ما استقبال میکنند و وجوهات خود را با میل و رغبت به آنان میپردازند و ما هم تا سر حدّ امکان به این افراد کمک میکنیم و احتیاجی هم به موقوفات نداریم.»
📚 منبع: حضرت آیت الله العظمی حاج سید محمدرضا گلپایگانی به روایت اسناد ساواک، ج۱،ص۶۳۲
💠 حضرت امام خمینی(قدّس السّره الشّریف) نیز در سخنرانیهای پیش از تبعیدشان در سال ۴۲ و همچنین پس از آن، مکرّر از این وزارتخانه انتقاد نموده و بر عدم همکاری با آن تأکید فرمودند. ایشان در پیامی که در تاریخ ۵۱/۱۲/۲۳ از نجف خطاب به علما و امّت مسلمان ايران فرستادند، فرمودند:
📜 «...چنانكه كراراً خبر رسيده، در راه اجراى اين نقشه هاى استعمارى خطرناك، دست به كار شده اند كه مساجد، تكايا، مدارس و ديگر مراكز اسلامى و شئون روحانيت را تحت نظارت سازمان ضد اسلامى اوقاف قرار داده علما، وعاظ و ائمه جماعت را مجرى اغراض نامشروع دستگاه جبّار و عمال كثيف استعمار سازند و يا به كناره گيرى، انزوا و تسليم سنگرهاى اسلام به مخالفين و عمال اجانب وادارند.... اكنون سكوت در مقابل اين نقشه ها و فجايع در حكم انتحار است و استقبال از مرگ سياه، و سقوط يك ملت بزرگ میباشد. تا فرصت از دست نرفته لازم است كه سكوت شكسته شود و استنكار و اعتراض آغاز گردد.
♦️بر علما و خطباى اسلام است كه در مساجد و محافل، نقشه هاى پشت پرده دستگاه را به ملت برسانند و در اين مصيبت بزرگ كه براى اسلام و مسلمين و خصوص علماى اعلام و خطباى محترم پيش آمده است از هيچ گونه اقدامى فروگذار نكنند. مراجع عظام نظر مبارك خود را با طبع و نشر اعلام نمايند؛ و كسانى را كه در اين امر كمرشكن با دستگاه همكارى و روابط حسنه دارند و يا به نقشه ها و فعاليتهاى سازمان اوقاف و ديگر سازمانهاى فاسد صحّه میگذارند و به پيشرفت آن كمك مینمايند و يا جيره خوار سازمان اوقاف و دستگاه جبّار قرار گرفته اند، طرد و مفتضح سازند و به ملت معرفى نمايند. و بر ملت اسلام است كه با اين نوع افراد كه از طرف سازمانهاى فاسد براى منبر و محراب تعيين و نصب شده اند، معامله عدالت نكنند و در جماعت آنها حاضر نشوند و پاى منبر آنها ننشينند، و آنها را به يكديگر نشان داده و از جامعه اسلامى طرد نمايند، و به مساجد و محافل كه تحت نظر سازمان اوقاف بوده و به دست آن اداره میشود، نروند.»
📚 منبع: صحیفه امام، ج۲، ص۴۸۱
با این مقدّمه، نگاهی می کنیم به خاطره آیت اللّه مهدوی کنی(رحمت اللّه علیه):
✍ «آقای حلبی در یکی از جلسات اوقاف در رژیم شاه شرکت کرد تا با جلب نظر مسئولان اوقاف، بچه های انجمن را به عمره یا حجّ ببرد.❗️ گفته می شد نظر ایشان این بود که جوانان انجمن را به حجّ ببرند، باشد که امام زمان را در آنجا – در مکّه یا در عرفات – زیارت کنند و مورد تفقّد حضرتش قرار گیرند. امام با این روش مخالف بودند و با بیاناتی عتاب آلود می فرمودند: "کسانی که با اوقاف همکاری می کنند، عادل نیستند." تقریباً حمله ی غیر مستقیمی به مرحوم حلبی بود. این ها مربوط به قبل از انقلاب بود که در رساله ی توضیح المسائل نیز به صورت مسئله ی فقهی مطرح نموده اند.»
📚 منبع: خاطرات آیت الله مهدوی کنی، چاپ دوم ۱۳۸۷، ص۱۹۸
✔️ فارغ از این که آیا اوقاف در این امر با آقای حلبی همکاری نموده یا خیر، آنچه مهمّ است نفس این اقدام رئیس انجمن حجتیّه است. مرحوم حجت الاسلام شجونی نیز این خاطره را بیان کردهاند.
🆔 @hojjatiye
حقایقی پیرامون انجمن حجتیه
🔴 مقام معظم رهبری: انجمن نسبت به ما خیلی بدی کرد.
❓بارها پرسیده شده که علاوه بر فرمایشاتی که حضرت آقا در دوران ریاست جمهوریشان علیه انجمن حجتیه ایراد کرده اند، آیا در دوران رهبریشان نیز سخنانی داشته اند که در آن به صراحت به انجمن پرداخته شده باشد؟
🔹 قبلا ذکر کرده ام که علاوه بر فرمایشات متعدد ایشان در دوران رهبری مبنی بر نقد تفکرات انجمنی و شبه انجمنی، سخنی در دیداری غیر رسمی با ایشان داشتم.
اما این بار یکی دیگر از فرمایشاتشان پیرامون انجمن تقدیم میشود که به نوبه خود بی نظیر است.
مقام معظم رهبری هنگام دیدار با خانواده مرحوم استاد سید علی اکبر پرورش در سال ۹۴ می فرمایند:
🔸« من در مشهد اطلاع پیدا کردم که در اصفهان یک آقایی به نام پرورش بــه خاطر مبارزه، به خاطر امام خمینی، با انجمن حجتیه قطع رابطه کرده اســت و این مســئله بر انجمن حجتیه تاثیر داشته است، یعنی بگومگو و اختلاف ایجاد کرده است.
⚡️آن وقتها در مشــهد، انجمن حجتیه با جلسات ما خیلی مخالفــت میکردند و آنها را ممنوع و نسبت به ما خیلی بدی میکردند. من در مسجد بعد از نماز صحبت میکــردم و جوانها هم جمع میشدند اما اینها سعی میکردند که جوانهایشان در آنجا نباشند.
آن وقت جالب این بود که ممنوع کــرده بودند که جوانهایشــان بیایند، اما مدیران جلساتشان، پنهان از همدیگر در جلسه شرکت میکردند!😊
یک شب فردی که خود او هم آن زمان از همین انجمن جداشده بود به من گفت: "امشب ۹ یا ۱۰ نفــر از مدیران انجمن را اینجا دیدم که هرکدام سعی میکردند آن دیگری آنها را نبیند."
خب خیلی خوشحال شدیم که در اصفهان، یک آقایی به نام پرورش که جزء مدرسین فعال انجمن بــوده به خاطر مبارزه و بــه خاطر امام خمینی با آنها قطع رابطه کرده است. من از آنجا آشنا شدم با اسم آقای پرورش.»
منبع: ماهنامه شاهد یاران، ش۱۶۷، ص۵
💠 روح مرحوم استاد پرورش را با نثار صلواتی قرین رحمت نماییم.
🆔 @hojjatiye