eitaa logo
اندیشکده حکمرانی دینی
575 دنبال‌کننده
863 عکس
348 ویدیو
18 فایل
🔺اندیشکده حکمرانی دینی وابسته به موسسه مطالعات دینی معیار اندیشه است. 🔺آدرس کانال اطلاع‌رسانی موسسه: https://eitaa.com/meyare_andishe 🔺راه ارتباطی با اندیشکده: @mmfm60
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰هیئت محل جهاد تبیین است 💠امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): 🔸هیئت کانون جهاد است. جهاد فی‌سبیل‌اللّه، جهاد در راه احیاء مکتب اهل‌ بیت، مکتب امام حسین (ع)، مکتب شهادت. 🔸هیئت محل جهاد تبیین است. هیئت یک ساختاری است که هم دارای مغز و معناست، 🔸هم دارای تحرّک و پویایی است؛ فقط فکر و معنویت و درس و تعلیم نیست، تحرّک و پویایی هم در هیئت وجود دارد. 🔸مغز و معنا همان مکتب است. در هیئت‌ها تبیین مکتب می‌شود. ✍بیانات در دیدار مداحان ۱۴۰۰/۱۱/۳ ➡️https://t.me/hokmrani_dini ➡️https://twitter.com/hokmrani_dini 🆔 @hokmrani_dini
💠اهدای جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی 🔺 جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی در بخش قرآن‌پژوهی، به دانشیار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه اهدا شد. 🔻 حجت الاسلام محمدباقر سعیدی روشن عضو گروه قرآن‌پژوهی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در پنجمین کنگره علوم انسانی اسلامی، جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی را دریافت کرد. 🔷 مشروح خبر 🌐 https://rihu.ac.ir/fa/news/37621 ➡️https://t.me/hokmrani_dini ➡️https://twitter.com/hokmrani_dini 🆔 @hokmrani_dini
🔰جهاد یعنی تلاش در مقابله‌ با دشمن 💠امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): 🔸قوام هیئت به جهاد است، جهاد یعنی چه؟ جهاد یعنی تلاش در مقابله‌ با دشمن؛ 🔸هر تلاشی جهاد نیست، خیلی‌ها تلاش‌های علمی و اقتصادی می‌کنند، خوب است، اما جهاد نیست. 🔸شما کار اقتصادی، علمی و تحقیقی بکنید برای مقابله‌ با دشمن، می‌شود جهاد؛ 🔸حرف بزنید، تبیین کنید برای خنثی‌کردن وسوسه‌ دشمن، می‌شود جهاد. 🔸مهم این است که ما عرصه‌ جهاد را تشخیص بدهیم. این خیلی مهم است. اشتباه نکنیم! ✍بیانات در دیدار مداحان ۱۴۰۰/۱۱/۳ ➡️https://t.me/hokmrani_dini ➡️https://twitter.com/hokmrani_dini 🆔 @hokmrani_dini
/ بخش پنجم 🔰 تا ندانیم فضای مجازی و موانع آن چیست، نمی‌توانیم قانونی جامع وضع کنیم. 🎙دکتر مهدی مشکی، هیات علمی موسسه امام خمینی(ره) 👇👇
/ بخش پنجم 🔰 تا ندانیم فضای مجازی و موانع آن چیست، نمی‌توانیم قانونی جامع وضع کنیم. 🎙دکتر مهدی مشکی، هیات علمی موسسه امام خمینی(ره) 🔺صد درصد فضای مجازی بر فرهنگ و دیانت تاثیرگذار است. بنده مثال بزنم که برخی چیزها به لحاظ فقهی کاملا با حلال و حرام خداوند منافات دارد. مثلا فضای مجازی فیلم بد نشان دهد و نظریات بد منتشر کند، جوان هم به سراغ آن برود و منحرف شود؛ می‌گوییم که این حرام است. 🔺حال یک گام از حوزه فقه بیرون بیاییم؛ فضای مجازی چقدر در تغییر سبک زندگی و تفکر انسان‌ها دخالت کرده است؟ (کاری به محتوا ندارم، فضای مجازی خود یک ساختار است) چقدر سبک زندگی را عوض کرده است؟ 🔺این ساختار یک سبک زندگی را تغییر می‌دهد. بحث فقه و حلال و حرام هم نیست. فضای مجازی ساختار و سبک زندگی را عوض می‌کند. 🔺اینکه شما آرام آرام تمام دانش و اطلاعاتت را فقط از طریق فضای مجازی حل و فصل می‌کنید و از جای دیگری قبول نمی‌کنید؛ اینها سبک زندگی و تفکر انسان را عوض می‌کند. 🔺خود غربی‌ها که مدرنیته را آورده‌اند، کتاب می‌نویسند و می‌گویند از زمانی که ارتباط انسان‌ها از شفاهی به نوشتار و الان از نوشتار به دیداری تبدیل شده است (یعنی از وقتی که با دیدن، می‌فهمد)؛ از لحاظ عقلی انسان مشکلاتش بیشتر شده است. 🔺قانون‌گذاریِ کنترلی صد در صد مفید است. منتهی تا شما ندانید فضای مجازی چیست و موانع آن چیست، نمی‌توانید قانون درستی وضع کنید. 🔺بنده معتقدم قانون باید وضع شود؛ اما قانونی که قبل از آن موضوع قانون را کاملا شناخته باشیم؛ من معتقدم فضای مجازی را نشناخته‌ایم و تا وقتی نشناخته باشیم، قانونی که وضع می‌شود، کامل نیست. ➡️https://t.me/hokmrani_dini ➡️https://twitter.com/hokmrani_dini 🆔 @hokmrani_dini
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰کتاب نویسنده انگلیسی، برگرفته از نامه رهبر انقلاب به جوانان غربی در لندن رونمایی شد 🔹 همزمان با سالگرد انتشار نامه رهبر انقلاب به جوانان در غرب، آیین رونمایی از کتاب «رادنی شکسپیر» (Rodney Shakespeare) نویسنده انگلیسی با عنوان «پاسخ الگویی نوین» (A New Paradigm Response) که با الهام از دو نامه رهبر انقلاب خطاب به جوانان غربی، در لندن برگزار شد. 🔹 رادنی شکسپیر در معرفی کتاب خود گفت: «این کتاب، روش نوینی برای درک حقیقت ارائه می‌کند. به‌نظرم ایران اکنون در مرحله‌ای است که می‌تواند انقلابش را به جهانیان عرضه کند، انقلابی که در پی استقلال سیاسی، اقتصادی و فرهنگی است که همان خواست امام خمینی (ره) بود؛ اکنون افرادی همچون من، با الهام از آن انقلاب، اقتصادی مبتنی بر عدالت را برای جهانیان تشریح می‌کنیم. روح حاکم بر این کتاب، دریافت من از دو نامه رهبر ایران خطاب به جوانان غربی در سال ۲۰۱۵، درباره عدالت است.» ♦️ رهبر معظم انقلاب، پس از حادثه شارلی ابدو، طی نامه‌ای، از جوانان اروپایی و آمریکای شمالی خواستند تا درباره اسلام، درست داوری کنند و این دین را بری از تروریسم بدانند. ➡️https://t.me/hokmrani_dini ➡️https://twitter.com/hokmrani_dini 🆔 @hokmrani_dini
🔰 آغاز ثبت نام دومین مدرسه حقوق اساسی ⏰ زمان: ۲۹ بهمن ۵ و ۶ اسفند ۱۲ و ۱۳ اسفند 🔺 مکان: دانشگاه امام صادق (علیه‌السلام) 🔺 مهلت ثبت نام: ۲۵ دی لغایت ۱۰ بهمن ماه ♦️ ثبت نام از طریق 👇👇 https://b2n.ir/r35286 ➡️https://t.me/hokmrani_dini ➡️https://twitter.com/hokmrani_dini 🆔 @hokmrani_dini
29.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴استیصال مخالفان اسلامی‌سازی علوم انسانی از فهم و درک تاثیر راهبردی مبانی علوم انسانی (هستی شناسی و انسان شناسی و معرفت شناسی) بر کلیه رشته‌های علوم انسانی ♦️پروژه فیرحی در تولید و ترویج علوم انسانی غربی چه بود؟ ♦️چه کسانی مخالف اسلامی سازی علوم انسانی هستند؟ ➡️https://t.me/hokmrani_dini ➡️https://twitter.com/hokmrani_dini 🆔 @hokmrani_dini
/ بخش پنجم 🔰آمارهای ظاهری درباره وضعیت تدیّن جامعه و تاثیرگذاری فضای مجازی، دقیق نیست 🎙حسین حسنی پژوهشگر دفتر مطالعات فضای مجازی، پژوهشگر و منتقد سینما و دبیر سایت مشاورفیلم 👇👇
/ بخش پنجم 🔰آمارهای ظاهری درباره وضعیت تدیّن جامعه و تاثیرگذاری فضای مجازی، دقیق نیست 🎙حسین حسنی پژوهشگر دفتر مطالعات فضای مجازی، پژوهشگر و منتقد سینما و دبیر سایت مشاورفیلم 🔹لازم است نکته ظریفی را در گوشه ذهن داشته باشیم و آن این است که ارزیابی جامعه از حیث تدیّن و وفاداری به ارزش‌ها، کاری چند لایه و به اصطلاح زیرمتنی بوده بلکه بیشتر مربوط به بطن و لایه‌های زیرین جامعه است، نباید مرعوب ظواهر شویم. 🔹وقتی به جامعه نگاه می‌کنیم برخی تظاهرهای اجتماعی نباید ما را گمراه کند. این نوع آمارگیری ظاهری نادرست است. این روش‌هایی که از دور در مورد تأثیر فضای مجازی مطرح می شود، چندان دقیق نیستند و بلکه گمراه کننده هم هستند. 🔹دغدغه‌ طرح حمایت از کاربران فضای مجازی از قبل‌ها بوده اما به صورت طرح، اولین نسخه در سال ۹۷ شکل گرفت. این طرح که هم اکنون روی سایت مجلس موجود است، طوری بود که تیم تهیه‌کننده هم از آن دفاع نکرد. از مشکلات مهم در آن افراط عجیب در امنیتی و پلیسی کردن فضا بود. 🔹مثلاً در ماده‌ای از این طرح، آمده بود که ایجاد هر گونه کانال و گروه در پیام‌رسان‌ها باید با اخذ مجوز از نهادهای مربوطه باشد!. در ویرایش بعدی که سال ۹۹ منتشر شد نگاه‌های امنیتی را تعدیل کرده بودند. اما کلیت همان بود و نگاه به فضای مجازی به مثابه گرفتاری و پذیرش آن از سر ناچاری بود 🔹اشکال مهم دیگر این بود که طراحان، اقتضائات فضای مجازی مثل فضاهای کسب و کار یا ضرورت‌های روابط بین ملتها را درک نکرده بودند. 🔹بعد از اینکه این طرح هم به خاطر مشکلاتش عملاً از دستور کار مجلس خارج شد، وزارت ارتباطات در همان سال ۹۹ طرح دیگری را ارایه کرد؛ نویسندگان این طرح اختیارات قضایی را از قوه سلب کرده بودند و به خود داده بودند. این طرح هم به علت غلط‌های فاحشی که داشت اساساً مطرح نشد. 🔹در اواخر سال گذشته تیم دیگری از بدنه‌ مرکز ملی، که منتقد تیم قبل بودند طرح دیگری نوشتند که نهایتاً تا امروز به نام طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی در جریان است. ➡️https://t.me/hokmrani_dini ➡️https://twitter.com/hokmrani_dini 🆔 @hokmrani_dini
💢اندیشکده امنیتی رژیم صهیونیستی: توان مقابله با ایران را نداریم ♦️مرکز مطالعات امنیت داخلی رژیم صهیونیستی در گزارش سالانه خود به رئیس این رژیم، نوشته ایران بزرگ‌ترین چالش خارجی برای تل‌آویو است و این رژیم با توجه به پیشرفت‌های برنامه هسته‌ای ایران، به‌تنهایی قادر به مقابله با تهران نیست. ➡️https://t.me/hokmrani_dini ➡️https://twitter.com/hokmrani_dini 🆔 @hokmrani_dini
🔰گشایش اندیشکده‌های «تحول در علوم انسانی» و «تحول در حکمرانی» 🔸 دو اندیشکده «تحول در علوم انسانی» و «تحول در حکمرانی» به همت دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ علامه طباطبائی در این دانشگاه راه اندازی شد. 🔺 حجت الاسلام والمسلمین رستمی: 🔻 یکی از مشکلاتی که در فضاهای دانشگاهی داریم این است که نوعی استبداد علمی در برخی از مقاطع، رشته‌ها و حوزه‌ها وجود دارد که اجازه تعمق، نقد، بازنگری و بازخوانی را نمی‌دهد. 🔻 مسئله‌ای که در علوم انسانی با آن مواجه هستیم، تولید محتوا، نظریه و فکر درحوزه علوم انسانی است. یک پیش فرض وجود دارد و آن پیش فرض نقد پذیری است. امروز تمدن غرب به طورجدی به چالش کشیده شده و این موضوعی نیست که ما بخواهیم ادعا کنیم. ‌🔻 ظرفیت علمی، دانشمندان ارزشمند، دانشگاه‌های دارای استعدادها و ظرفیت‌های خوبی هستند که می‌شود از آن برای بازپروری و تولید در حوزه اندیشه استفاده کرد. ‌زیر بنای تمدن علم است و زیر بنای علم، علوم انسانی است و بدون علوم انسانی مبتنی بر مبانی، انتظار تمدن، تولید تمدن و ‌ارائه تمدن نوین اسلامی‌بی نتیجه است. ✍ متن کامل: http://ihkn.ir/?p=26749 ➡️https://t.me/hokmrani_dini ➡️https://twitter.com/hokmrani_dini 🆔 @hokmrani_dini
🔰رئیس‌جمهور در گفت‌وگوی تلویزیونی: ♦️طی سال‌های گذشته توجه بیشتر به سود بانک‌ها بوده است؛ بانک‌ها فقط به منافع خود توجه دارند. ♦️اگر نقدینگی در بانک‌ها به سمت تولید برود خوب است اما در غیر این‌صورت ضرر است. ♦️با هر شرکت یا بانکی که دستورات دولت در راستای منفعت مردم را اجرا نکند، برخورد و مدیر آن برکنار خواهد شد. ۱۴۰۰/۱۱/۵ ➡️https://t.me/hokmrani_dini ➡️https://twitter.com/hokmrani_dini 🆔 @hokmrani_dini
🔺همایش ملی آینده انقلاب اسلامی و افق تمدنی 🔻(برنامه پنل کارگروه نظام سازی و دولت سازی تمدنی) 🔹سخنران: حضرت آیت الله محمود رجبی ریاست موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) 🔸 موضوع: نظام سازی انقلاب اسلامی، آسیب ها و راهکارها 💠 گفتگوی علمی با موضوع: امکان یا امتناع نظام‌سازی دینی با حضور: - حجة الاسلام احمد رهدار (عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم ع) - حجة الاسلام محمود شفیعی (عضو هیئت علمی دانشگاه مفید) - دکتر محمد جبارپور (عضو هیئت علمی دانشگاه جامع امام حسین ع) 📄 همراه با ارائه مقاله برتر ⏱ زمان: شنبه، ۹ بهمن ماه، ساعت۱۴ تا ۱۷ ، دانشگاه باقرالعلوم(ع) ⭕️لینک حضور در جلسه مجازی: https://www.skyroom.online/ch/sadr/irhfc ➡️https://t.me/hokmrani_dini ➡️https://twitter.com/hokmrani_dini 🆔 @hokmrani_dini
/ بخش ششم 🔰ما خواهان آزادیِ زیست انسانی در فضای مجازی هستیم 🎙حجت‌الاسلام والمسلمین حسن غفاری‌فر، عضو هیئت علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه باقرالعلوم(ع) و مدیر گروه تبلیغ موسسه امام رضا(ع) 👇👇
/ بخش ششم 🔰ما خواهان آزادیِ زیست انسانی در فضای مجازی هستیم 🎙حجت‌الاسلام والمسلمین حسن غفاری‌فر، عضو هیئت علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه باقرالعلوم(ع) و مدیر گروه تبلیغ موسسه امام رضا(ع) 🔺یکی از مواردی که در طرح حمایت از کاربران فضای مجازی مغفول مانده است، دفاع از حق اقتصادی کاربران تولید کننده است. 🔺چه آن خواهر خانه‌داری که در خانه‌اش در زمینه تجربیات آشپزی فعالیت می‌کند، چه استاد دانشگاهی که مقاله تولید می‌کند و در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کند، حق اینها کجاست؟ 🔺فقط یک عده محدودی منافع آن تولیدات را می‌خورند اما به تولیدکننده چیزی نمی‌رسد. 🔺ما حداقل میلیون‌ها کاربر تولیدکننده داریم که دنبال فالور نیستند، برخی افراد اندیشمند یک سال عمر می‌گذارند که یک مقاله بنویسند ولی سهمی در عواید و منافع این شبکه‌ها ندارند، که این بی‌عدالتی محض است. 🔺ما اتفاقا خواستار آزادی در فضای سایبری و مجازی هستیم؛ اما نه آزادی زیست حیوانی. آزادی زیست انسانی که مهم‌ترین بخش آن عدالت است و مهم‌ترین عنصر عدالت، مبارزه با فساد است. 🔺آزادی که به معنای سوال کردن از رئیس جمهور باشد کاملا مورد تایید است اما کجای دنیا، سوال کردن به معنای هتاکی و تهمت است؟ 🔺انتقاد و اعتراض و به تعبیر رئیس قوه قضائیه سوت‌زنی، آزادی‌ای است که صد درصد خواهان آن هستیم. اتفاقاً آنها می‌خواهند با آزادی زیست حیوانی، آزادی زیست انسانی را مدیریت کنند. 🔺در یکی از شهرها یک نفر حضور غیر هنجارمند یک خانم در خارج از کشور را در فضای مجازی در ایام انتخابات پخش کرد. چون آن زن متعلق به یک حزب بود که آن حزب هم در آن برهه زمانی در راس قدرت بود، در کمتر از 24 ساعت ابتدا وزارت اطلاعات فرد را پیدا کرد و با تنظیم شکایت به قوه قضاییه فرستادند و ظرف کمتر از 48 ساعت آن فرد دستگیر شد؛ 🔺اما در همین فضای مجازی علیه تک تک ائمه اطهار (علیهم السلام) توهین و جسارت منتشر کرده‌اند اما همان مسئولین کمترین برخورد و پی‌گیری نکردند! 🔺آیا این آزادی است که حق میلیون‌ها نفر متدینِ ارادتمند اهل بیت(ع) را در فضای مجازی پایمال می‌کنند؟ ما اجازه توهین به هیچ شغلی را نمی‌دهیم؛ 🔺اما چگونه است اجازه داده‌ایم در فضای مجازی سمبل‌های همه هستیِ فکری، فرهنگی و اعتقادی چهل میلیون مردم متدین را به راحتی تاراج کنند؟ ➡️https://t.me/hokmrani_dini ➡️https://twitter.com/hokmrani_dini 🆔 @hokmrani_dini
🔰امام؛ قلب امت اسلامی 🔸اگر بخواهد این پیکر بزرگ که اسمش امت اسلامی ست، زنده بماند، موفق بماند، همیشه پایدار باشد، باید چه کار کند؟ باید ارتباطش با این مرکز (ولایت) با این قلب متحرک و پرهیجان، همه آن، همیشه، مستحکم، نیرومند، برقرار باشد. 🔸پس ولایت یعنی چه؟ یعنی ارتباط منسجم و نیرومند هر یک از آحاد امت اسلام، درهمه حال، با آن قلب امت. 🔸ارتباطِ چه؟ ارتباط فکری و ارتباط عملی. یعنی درست از او سرمشق گرفتن، درست در افکار و بینش ها دنبال او بودن و درست در افعال و رفتار و فعالیت ها و حرکتها او را پیروی کردن. ✍طرح کلی اندیشه اسلامی رهبر معظم انقلاب، ص۵۳۸ ➡️https://t.me/hokmrani_dini ➡️https://twitter.com/hokmrani_dini 🆔 @hokmrani_dini
🔵کانال رسمی اطلاع رسانی معاونت پژوهش حوزه های علمیه 🔶پژوهشگران و طلاب گرانمایه اخبار معاونت پژوهش حوزه های علمیه را از کانال رسمی معاونت پژوهش دنبال نمایید: https://eitaa.com/joinchat/1798242459C5e2d9d0fa2 ➡️https://t.me/hokmrani_dini ➡️https://twitter.com/hokmrani_dini 🆔 @hokmrani_dini
🔰جزئیات پیش‌نویس لایحه اصلاح نظام بانکداری در حوزه علمیه 🔺حجت‌الاسلام احمدعلی یوسفی عضو هیات علمی و مدیر گروه اقتصاد اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی: 🔻پیش‌نویس لایحه اصلاح نظام بانکداری طبق نظر اسلام و مراجع عظام تقلید از سوی حوزه علمیه قم تدوین شده و طبق این پیش‌نویس تغییرات اساسی در نظام بانکداری کشور اتفاق خواهد افتاد. 🔻رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی پس از بررسی مشکلات اقتصادی ایران، تنها راه برون‌رفت از مشکلات اقتصادی را عمل به الگوی اقتصادی مقاومتی اعلام کردند. ➡️https://t.me/hokmrani_dini ➡️https://twitter.com/hokmrani_dini 🆔 @hokmrani_dini
🔰تدوین سند اخلاق هوش مصنوعی جمهوری اسلامی ایران به طور رسمی به حوزه واگذار گردید 🔹دفتر فقه معاصر حوزه های علمیه بعد از آن‌که با کمک محققان متعدد حوزوی و دانشگاهی نقد جامعی بر پیش‌نویس توصیه‌نامه اخلاق هوش مصنوعی یونسکو منتشر و در اختیار ریاست محترم جمهور قرار داد و با عنایت به بندهای متعدد آن سند که خلاف شرع و فرهنگ جمهوری اسلامی ایران بود از آیت الله اعرافی (حفظه الله) درخواست نمود تا با این پشتوانه قوی در زمینه تدوین سند ملی هوش مصنوعی اقدام سریعی صورت گیرد تا دوباره دچار یک ۲۰۳۰ جدیدی نشویم. 🔹با هماهنگی مدیر محترم حوزه‌های علمیه اسناد لازم تهیه و ایشان در نامه‌ای رسمی با ذکر توانمندی‌های تخصصی و بین رشته‌ای ایجاد شده در این دفتر، از ریاست محترم جمهور خواستند که جلو اجرای آن سند یونسکو در ایران گرفته شود و تدوین سند ملی اخلاق هوش مصنوعی در دستور کار قرار گیرد. 🔹این نامه جهت بررسی به مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری ارجاع و پس از مذاکرات به‌‌عمل‌آمده توسط آن مرکز از شورای عالی انقلاب فرهنگی خواسته شد که تنظیم سند اخلاق هوش مصنوعی را به حوزه علمیه بسپارند. 🔹امروز نامه رسمی آقای دکتر سعید‌رضا عاملی (دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی) به‌دست ما رسید که به طور رسمی از حوزه علمیه خواسته‌اند تا سند اخلاق هوش مصنوعی را تدوین و برای تصویب به شورای انقلاب فرهنگی ارسال نماید. 🔹با راهبری مدیر محترم حوزه‌های علمیه تلاش خواهیم کرد از تمام ظرفیت‌های موجود حوزه در راستای تدوین این سند استفاده نماییم. 🔹 امید است نهایی شدن این سند ملی در حوزه علمیه نقطه عطفی باشد برای تاثیرگذاری بیشتر تولیدات علمی حوزه در حکمرانی دینی. ✍️دفتر فقه معاصر حوزه‌های علمیه ➡️https://t.me/hokmrani_dini ➡️https://twitter.com/hokmrani_dini 🆔 @hokmrani_dini
🔰تحقیقات و آموزش‌های ما در حوزه علمیه باید هدفدار و در جهت‌ رفع نیازهای نظام باشد 🔺آیت‌الله رجبی، رئیس موسسه امام خمینی(ره) در دیدار با عطاء‌الله رفیعی آتانی رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس: 🔻اگر ما بتوانیم معارف دینی خود را با مقام عمل پیوند دهیم علاوه بر حل مشکلات و رفع چالش‌ها، خود این مبانی در بین مخاطب نیز جاذبه‌های بیشتری پیدا خواهد کرد. 🔻تحقیقات و آموزش‌های ما باید هدفدار و جهت‌دار شود. اکنون محققان و فارغ‌التحصیلانی در رشته‌های مختلف در دوره دکتری تربیت می‌شوند، ولی زمینه به کارگیری آنها برای رفع نیازهای نظام فراهم نیست. 🔻باید از ظرفیت نیروی انسانی و محتوای غنی تولید شده در حوزه‌های علمیه به مراتب بیشتر از این استفاده شود. 🔻یکی از مشکلات فعلی کشور فاصله میان تئوری و عمل است. در مقام عمل باید با نیازها و چالش‌ها آشنا شویم و محقق و پژوهشگر ما، باید متن جامعه را درک کند و برای آسیب‌ها و نیازها تحقیق کند. 🔻همانگونه که در مباحث فقهی، موضوع‌شناسی تعیین می‌کند که حکم چه باشد و سوال به هر طریقی که باشد مجتهد نیز به همان شیوه جواب می‌دهد، باید واقعیت‌های روز جامعه را بشناسیم و بر اساس آنها، سوال، پرسش و تحقیق کنیم. 🔻رهبر معظم انقلاب در پیوست حکم هیأت امنای مؤسسه، بر انجام تحقیقات کاربردی، حضور فقه با معنای عام خود در همه عرصه‌های اجتماعی و غنی‌سازی فقه معاصر، تاکید کردند. ➡️https://t.me/hokmrani_dini ➡️https://twitter.com/hokmrani_dini 🆔 @hokmrani_dini
🔰آنچه می‌تواند قدرتها را مهار و تهدید کند و ریشه آن را برکند، قدرت الهی و اسلامی است 💠امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): 🔸کسانیکه خیال می کنند اسلام باید برود گوشه‌ای بنشیند و مردان اسلام و دین فقط زبان نصیحت را به کار گیرند، اینها دانسته یا ندانسته همان چیزی را می گویند که مراکز قدرت جهانی آن را می خواهند. 🔸مراکز قدرت استکباری از اینکه رهبران اسلامی در گوشه‌ای از دنیا بنشینند و گاهی فقط پیامی بدهند، هیچ ترسی ندارند؛ می دانند این خطری برای آنها نیست. 🔸از اینکه ملتهای مسلمان بیدار شوند و تشکیل حکومت دهند؛ از اینکه ایمان اسلامىِ آحاد مردم در قالب یک نظام و یک دولت و یک حکومت تجسّم پیدا کند، واهمه دارند. 🔸نظام اسلامی و ملت مسلمان ایران و دولت جمهوری اسلامی بزرگترین قدم را در این راه برداشت و به برکت مجاهدت جوانان و مردان و زنان مؤمن و فداکار این ملت، اسلام در دنیا به عنوان یک قدرت ظاهر شد. 🔸هرچه این قدرت بتواند خود را مستقرتر و پایدارتر کند، نظم ظالمانه و شیطانىِ دنیا بیشتر تهدید می شود. 🔸بعضی ها بی‌توجّه، از جدایی دین و سیاست حرف می زنند؛ یعنی دین را به گوشه‌های خلوت برانند و انسان دیندار، فقط به نصیحت اکتفا کند! 🔸در این‌جا نصیحت نمی تواند کاری بکند. آنچه می تواند قدرتها را مهار و تهدید کند و ریشه آن را بَرکند، قدرت الهی و اسلامی است؛ 🔸قدرت سیاسی است که در اختیار احکام اسلامی باشد. امام زمان ارواحنافداه با اقتدار و قدرت و تکیه بر توانایی که ایمان والای خودِ او و ایمان پیروان و دوستانش، او را مجهّز به آن قدرت کرده است، گریبان ستمگران عالم را می گیرد و کاخ های ستم را ویران می کند. ۸۱/۷/۳۰ ➡️https://t.me/hokmrani_dini ➡️https://twitter.com/hokmrani_dini 🆔 @hokmrani_dini
🔰ضعف در مسأله جمعیت 🔹در مسایل اجتماعی مانند ابتدا باید ماهیت و جوهره مسأله را و سپس سراغ مولفه های ، و رفت. میزان شناخت از مسأله و هویت آن می‌تواند در اهمیت و اولویت قراردادن آن مسأله بسیار موثر باشد. 🔹به عنوان مثال کسانی که به مسأله کاهش رشد جمعیت به عنوان یک آسیب طبیعی نگاه می کنند طبعا با کسانی که مسأله کاهش رشد جمعیت را یک جنگ جمعیتی می دانند بسیار متفاوت هستند و هرکدام با شناختی که از مسأله ارائه می‌دهند میزان اهمیت و اولویت مسأله را روشن می کنند. 🔹در مسأله جمعیت وقتی به سخنان حکمرانان ملی جمعیت و خانواده نگاه می کنیم متوجه می شویم که حکمرانان هنوز جنگ جمعیتی را درک نکردند و تنها کسی که یک دهه در تریبون نظام این مسأله را دهها بار تاکید نموده شخص امام المسلمین است و تعابیر ایشان در این رابطه نشان از فهم دقیق و راهبردی ایشان دارد. 🔹پس مهمترین موضوع در حکمرانی مسأله اجتماعی جمعیت، شناخت صحیح و دقیق حکمرانان نسبت به موضوع است که متاسفانه هنوز به صورت کامل و صحیح اتفاق نیافتاده است و مقاومت وزارت بهداشت در مقابل قوانین مصوب در موضوع جمعیت هم ناشی از همین مسأله می باشد(اگر غرض‌ورزی و تعمدی در کار نباشد). 🔹بعد از اینکه شناخت خوبی در سطح حکمرانان ایجاد شد حالا باید وارد ساختارهای رسمی و غیر رسمی متناسب با مسأله و زیست بوم قانون گزاری، اجراء و نظارت شد. نکته مهم و قابل توجه اینکه اگر شناخت نسبت به مسأله جمعیت دقیق و کامل نباشد طبعا ساختار متناسب با مسأله را هم نمی‌توان اجرا کرد. 🔹به عنوان مثال اگر مسأله جمعیت را مسأله حاکمیتی بدانیم به تبع ساختارهای حاکمیتی برایش طراحی می کنیم ولی اگر حل مسأله جمعیت را مسأله مردم بدانیم به تبع دنبال ساختارهای مردم نهاد و شبکه های غیرحاکمیتی برای حل مسأله خواهیم رفت و قس علی هذا... 🔹بعد از ساختار سازی و طراحی ساختار متناسب حالا باید فراگردها یا به صورت خلاصه ارتباط بین مسأله، ساختارها و دیگر اجزاء را ببینیم و شیوه انجام دادن کارها را توجه ویژه ای نماییم 🔹به صورت خلاصه اینکه: حالا که مسأله جمعیت اولویت است و یک مسأله اجتماعی مردمی است و باید با ساختارهای غیررسمی مردم نهاد به سراغ حلش برویم فراگرد و روش انجام آن را و گام بندی رسیدن به هدف و حل مسأله باید مشخص باشد پس ما باید نقشه راه، گام بندی و جدول گانت برای این مسأله ترسیم کنیم. 🔹بعد از شناخت،ساختار،فراگرد در حل مسأله جمعیت آن چیزی که مهم است رفتارها هستند که می‌توانند بر همه موارد قبل هم تاثیر بگذارد.البته تمامی مراحل ذکر شده بر هم موثر هستند و تقدم زمانی بر یکدیگر ندارد که البته شناخت هم به مرور زمان کامل و دقیق می شود و متناسب با شناخت ساختارها و فراگردها و رفتارها هم تغییر می کند. 🔹رفتارها هم متاثر از شناخت، ساختار و فراگردهاست. ما معمولا در جامعه مواجهیم با رفتارهایی که این رفتارها را نقد و بررسی و بعضاً مورد هجوم قرار می دهیم ولی غفلت می کنیم که این مسأله ناشی از مسایل دیگری است. 🔹به عنوان مثال در مسأله شهرداری ها و سازمان های دارای ارباب رجوع نیازمند به خدمت،مواجهیم با پدیده بدرفتاری و کج خلقی فرد اپراتور و این را یک مسأله می دانیم و تمام اشکال را خلق و خوی شخصی آن فرد می‌دانیم در حالی‌که شناخت، ساختار و فراگرد و برآیندها موثر بر یک رفتار در جامعه هستند و رفتار به خودی خود مسأله نیست و باید به سراغ مسایل موثر بر آن رفتارها برویم. 🔹در مسأله اجتماعی کاهش رشد جمعیت و عدم تمایل مردم به فرزند آوری، نباید رفتار مردم را نقد و برای آن راهکار بدهیم! بلکه باید به سراغ منشأ و موثرین بر این رفتار رفت و الا دچار ضعف حکمرانی شده ایم. 🔹به نظر می رسد عمده ضعف حکمرانی کنونی در مسأله جمعیت ناشی از شناخت است. در مرحله بعد چون مسأله جمعیت یک امر فرابخشی است و متولی و ساختار ندارد هیچ کس جوابگوی آن نبوده و نیست 🔹و البته امیدواریم با راه اندازی ستاد ملی جمعیت این مسأله حل و تدبیر شود. در مراحل بعدی مهمترین ضعف ما عدم وجود فراگردها (گام بندی، زمانبندی و نقشه راه) است. 🔹و در پایان ضعف مهم ما در مواجهه با مسأله کاهش رشد جمعیت رفتارها است که گفتیم متاسفانه امروز ما به سراغ همین مرحله رفته ایم در حالی‌که این مهم خودش متاثر و ناشی از مسایلی دیگر است و به خودی خود هویتی ندارد. 🔹البته در برخی رفتارها ما وظیفه شرعی داریم که تا قبل از اصلاح موثرها از وقوع آن جلوگیری کنیم اما این را هم می دانیم که مسایل اجتماعی راهکاری غیر از آن دارد و با تحکم و زور کمتر می‌توان بر روی آن تاثیر گذاشت و بعضاً رفتارهای نافرم می‌تواند موجب شعله ورتر شدن مسأله بشود. ✍️علی گودرزی ➡️https://t.me/hokmrani_dini ➡️https://twitter.com/hokmrani_dini 🆔 @hokmrani_dini
🔰الگوی حکمرانی دینی پیامبر اکرم(ص) 💠امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): 🔸نکته‌‌ای که امروز در بحث زندگی رسول اکرم(ص) مورد نظر من می‌باشد، عبارت از این مطلب است که اسلام برای آن‌که ارزشها و اخلاق اسلامی کاملاً در جامعه جا بیفتد و با روح و عقاید و زندگی مردم مخلوط و ممزوج بشود، فضای زندگی را با ارزشهای اسلامی آغشته می‌کرد. 🔸یک وقت کسی دستور می‌دهد یا توصیه می‌کند که مثلاً مردم حسن خلق و گذشت و صبر و استقامت در راه خدا داشته باشند و ظلم نکنند و دنبال اقامه‌ عدل و داد باشند؛ یعنی توصیه و دستور دادن و تعلیم دادن مطرح است - که البته کار لازمی است و پیامبر اسلام هم تعلیم می‌داد یعلّمهم و درس معرفت و زندگی به مردم می‌آموخت. 🔸اما یک وقت مطلب از یاد دادن بالاتر است؛ یعنی معلم کاری می‌کند و رفتاری در پیش می‌گیرد که این اخلاق و وظیفه اسلامی، در جامعه به شکل رنگ ثابت درمی‌آید، با عقاید غلط مردم به مقابله برمی‌خیزد، با احساسات جاهلی و ته‌مانده‌های رسوب کرده‌ اخلاق غیراسلامی مبارزه می‌کند و مقابله می‌شود، 🔸به جامعه و مردم شوک وارد می‌کند و در مقاطع مناسب و با روشهای مناسب، کاری می‌کند که فضای جامعه و محیط زندگی مردم، با این صفت و اخلاق و روش خوب کاملاً ممزوج می‌شود. اگر یک جامعه بخواهد رشد کند و اخلاق صحیح اسلامی را در خود به‌وجود آورد، محتاج همین روش است. 🔸شاید در چند آیه‌ قرآن ‌که «یزکّیهم» پس از «یعلّمهم» یا قبل از آن بیان شده است، مراد از تزکیه در این آیات همین مطلب باشد؛ یعنی پاک کردن و طاهر کردن و پیراسته کردن مردم؛ مثل طبیبی که به مریض خود فقط نمی‌گوید این کار را بکن و این کار را نکن، بلکه او را در محل مخصوصی قرار می‌دهد و آنچه را که او لازم دارد، به او می‌دهد و می‌خوراند و آنچه که برای او مضر است، از او باز می‌گیرد. 🔸پیامبر اکرم(ص)، چنین وضعیت و روشی را در طول بیست‌وسه سال نبوّت دنبال می‌کردند؛ مخصوصاً در ده سالی که در مدینه زندگی می‌کردند و دوران حاکمیت اسلام و تشکیل حکومت اسلامی بود. ۱۳۶۸/۰۷/۲۸ ➡️https://t.me/hokmrani_dini ➡️https://twitter.com/hokmrani_dini 🆔 @hokmrani_dini