eitaa logo
حکمرانی مردم
2.5هزار دنبال‌کننده
624 عکس
291 ویدیو
93 فایل
کلید اصلی حل مسائل کشور اینجاست. جهت ارتباط و انتشار مطالب: @kheibar110
مشاهده در ایتا
دانلود
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 | نهضت سوادآموزی 🔸 راه‌حل امام (ره) برای مبارزه با بی‌سوادی گسترده چه بود؟ 🔅 👇 🔗 ble.ir/join/MGNlNjRiYW 🔗 https://eitaa.com/hokmrani_mardom 🔗 aparat.com/hokmrani_mardom 🔗 https://virasty.com/Hokmrani_mardom
📄 | حرکت عمومی مردم در تشکیل نهضت سوادآموزی 💠 به بهانه ۷ دی - سالروز تشکیل نهضت سوادآموزی 🔹 مایه بس خجلت است در کشوری که مهد علم و ادب بوده و در سایه اسلامی زندگی می‌کند و طلب علم را فریضه دانسته، مردم از نوشتن و خواندن محروم باشند. ما باید در برنامه درازمدت، فرهنگ وابسته کشورمان را به فرهنگ مستقل و خودکفا تبدیل کنیم و اکنون بدون از دست دادن وقت و بدون تشریفات خسته‌کننده برای مبارزه با بی‌سوادی بطور ضربتی و با بسیج عمومی قیام کنیم تا ان‌شاء‌الله در آینده نزدیک هرکس نوشتن و خواندن ابتدایی را آموخته باشد. برای این امر لازم است تمام بی‌سوادان برای یادگیری و تمام خواهران و برادران باسواد برای یاد دادن بپاخیزند و وزارت آموزش و پرورش با تمام امکانات بپاخیزد و از قرطاس بازی و تشریفات اداری بپرهیزد. 🔸متن فوق بخشی از فرمان ۷ دی ۱۳۵۸ امام (ره) برای تشکیل نهضت سوادآموزی است. نهضت سوادآموزی و بسیاری از نهادهای اول انقلاب همچون جهاد سازندگی، کمیته‌های انقلاب، شورای محلات و ... در ایجاد نهضت فراگیر مردمی در جهت حل مسائل کشور مشترک بودند. دغدغه امروز رهبر انقلاب مبنی بر شکل‌گیری حرکت عمومی مردم با محوریت جوانان جهت ساختن ایران نیز فراخوانی برای میدان دادن به مردمی است که حرکتشان بن مایه پیشرفت کشور است. بر این اساس در این چند خط قصد داریم به اختصار ایده حرکت عمومی در نهضت سوادآموزی را برای درس گرفتن در شرایط امروز بازخوانی نماییم. حرکت عمومی مردم لازمه حل مسئله بی‌سوادی 🔹 ایده اصلی امام (ره) برای حل مسائل کشور سوق دادن کشور بر مدار پیشرفت بود. در اندیشه و کنش ایشان پیشرفت جوهره‌ای دارد که با جریان توسعه متفاوت است. در جریان پیشرفت، قیام و حرکت مردم اصالت دارد. یکی از تفاوت‌های جدی پیشرفت و توسعه این است که در مسیر پیشرفت‌ میدان داری مردم موضوعیت دارد. این به میدان آمدن مردم برای جریان پیشرفت گرا اهمیت دارد اما جریان توسعه تا مدت‌ها قبل اساساً قائل نبود که مردم را باید به میدان بیاورد. البته رویکردهای متأخر توسعه با ایده تسهیل گری سعی داشته که نسبتی میان مردم و توسعه ایجاد کند اما این حضور مردمی اصالت نداشته بلکه کارکرد اصلی تسهیل گران همراه کردن مردم با تصمیمات سرمایه داران است. نهضت سوادآموزی مصداقی از تدبیر امام برای حضور عمومی مردم در جهت پیشرفت کشور در موضوع سوادآموزی است. در تاریخ یکصد سال اخیر ایران تلاش‌های متعددی برای باسواد کردن مردم صورت پذیرفته بود اما در هیچ کدام از این تلاش‌ها مردم میدان دار حل مسئله نبودند؛ بر این اساس یکی از دلایل توفیق نهضت سوادآموزی شکل‌دهی به حرکت عمومی مردم برای گسترش سواد بود. نکته قابل ذکر این جا است که حرکت مردمی آن گاه که جنبه عمومی پیدا کند، تحول آفرین خواهد شد. تقدم حرکت عمومی مردم بر ساختارسازی 🔸 توسعه با ادبیات رضاخانی آن که نزدیک به یک سده است در تاروپود نظام حکمرانی ما تنیده، قبل از مواجهه با هر مسئله‌ای دغدغه ساختارسازی دارد. تدابیر اتخاذ شده برای حل مسئله بی‌سوادی در سال‌های قبل از انقلاب، نمونه‌ای از اقدامات ساختار محور می‌باشد. برای باسواد نمودن مردم در دوره رضاخان ابتدا «سازمان اکابر» شکل گرفت که این سازمان فقط در چند شهر دایر بود. محمدرضا نیز یادگار پدر را به «سازمان آموزش سالمندان» تغییر داد. در اصلاحات ارضی «کمیته ملی پیکار با بی سوادی» تشکیل شد و بعد «سازمان جهاد ملی سوادآموزی» تشکیل شد. حتی بخشی از نیروهای سپاه دانش هم برای سوادآموزی وارد روستاها شدند. نتیجه این همه نهاد عریض و طویل نیز اگرچه باسواد شدن تعدادی از افراد بود اما واقعیت این است که در پایان سال ۵۷ تنها ۴۶ درصد افراد بالای ۶ سال سواد خواندن و نوشتن داشتند. 🔹 این همه به معنای آن نیست که نهضت سوادآموزی بدون هیچ ساختاری و در خلاء، چالش بی سوادی را حل کرد. اساساً نهضت سوادآموزی و همه نهادسازی‌های امام (ره) جنبه قرارگاهی داشتند. قرارگاه اصولاً ساختار ثابتی ندارد و متناسب با مأموریت است که ساختار می‌پذیرد. از الگوی قرارگاهی برای ساماندهی به شرایط پیچیده‌ای استفاده می‌شود که باید متناسب با مسئله و ابعاد آن آرایش و نظم بپذیرند. امام (ره) برای شکل‌گیری نهضت سوادآموزی از ساختار آموزش و پرورش و تمام امکانات آن بهره گرفت و در عین حال فراخوانی به همه کنشگران مردمی که امکانی برای شکل‌دهی این حرکت داشتند استفاده کرد. در این تعامل مردم میدان‌دار حل مسئله مردم بودند و ساختارهای رسمی نقش پشتیبان و حمایت کننده داشتند. ✍ حمید ریحانی 🔅 👇 🔗 ble.ir/join/MGNlNjRiYW 🔗 https://eitaa.com/hokmrani_mardom 🔗 aparat.com/hokmrani_mardom 🔗 https://virasty.com/Hokmrani_mardom
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 | بررسی الگوی تعاونی‌ها در تحقق اقتصاد مردم پایه 🔸 ما وقتی از اقتصاد مردمی صحبت می کنیم؛ منظورمان آحاد مردم است. 🔸 دولت نقش اساسی در اقتصادی کردن تعاونی ها و اقتصاد مردمی باید ایفا کند. وظیفه دولت هدایت، حمایت و نظارت است. حالا هر کدام از این سه را نداشته باشد دیگر اقتصاد مردمی نیست. 🔻بحث هدایت، حمایت و نظارت با دخالت باید تفاوت داشته باشد. 🔅 👇 🔗 ble.ir/join/MGNlNjRiYW 🔗 https://eitaa.com/hokmrani_mardom 🔗 aparat.com/hokmrani_mardom 🔗 https://virasty.com/Hokmrani_mardom
💠 حضور مردم، نسخه حل همه‌ی مشکلات 🔸 «در قضیه‌ی ۹ دی سال ۸۸ یک نکته اساسی است و آن نکته برمی‌گردد به هویت انقلاب و ماهیت انقلاب. یعنی همان روحی که حاکم بود بر اصل انقلاب ما و آن حضور عظیمِ بی‌نظیرِ تاریخی در سال ۵۷، همان روح در ماجرای ۹ دی نشان داده شد؛ ... آن روح چه بود؟ روح دیانتِ حاکم بر دل‌های مردم بود. پس اینجا ما دو تا عنصر در کنار هم داریم: یک عنصر، عنصر مردم است؛ که مردم در هر کشوری، در هر جامعه‌ای، اگر چنانچه همت کنند، بصیرت به خرج بدهند، عمل کنند و وارد میدان بشوند، می‌توانند همه‌ی مشکلات را حل کنند. یعنی بزرگترین کوه‌ها در مقابل حضور مردم از بین می‌رود؛ می‌توانند کوه‌های بزرگ را جابه‌جا کنند... الان هم همین جور است. الان هم در هر نقطه‌ای از دنیا اگر ملت‌ها وارد میدان بشوند با یک هدف مشخص، با شعارهای مشخص، و اگر آن ایمان راسخ در دل و همچنین عمل صالح در کنار این ایمان راسخ وارد میدان شود، هیچ مانعی در مقابل آنها قادر بر مقاومت نیست. این یک نسخه است.» 🔅 بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اعضای ستاد بزرگداشت ۹ دی (۱۳۹۰/۰۹/۲۱) 🔅 👇 🔗 ble.ir/join/MGNlNjRiYW 🔗 https://eitaa.com/hokmrani_mardom 🔗 aparat.com/hokmrani_mardom 🔗 https://virasty.com/Hokmrani_mardom
hokmrani-1401-11-25.pdf
169.7K
💢 | حکمرانی مردمی در گام دوم انقلاب ✍️ تهیه و تدوین: کمیته حلقه‌های میانی مرکز بررسی‌های راهبردی ریاست‌جمهوری 🔅 👇 🔗 ble.ir/join/MGNlNjRiYW 🔗 https://eitaa.com/hokmrani_mardom 🔗 aparat.com/hokmrani_mardom 🔗 https://virasty.com/Hokmrani_mardom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 | جمهوریت و اسلامیت نظام در مکتب امام خمینی(رحمه الله) 🎙 حجت الاسلام والمسلمین مهدی امیدی 🔅 👇 🔗 ble.ir/join/MGNlNjRiYW 🔗 https://eitaa.com/hokmrani_mardom 🔗 aparat.com/hokmrani_mardom 🔗 https://virasty.com/Hokmrani_mardom
📣 | فقه در آزمون قانون؛ بازخوانی «مسأله مردم» در ایده‌ها و پیش‌نویس‌های قانون اساسی 🔸بازخوانی پیش‌نویس و آراء جریان سنتی فقها 👤 ارائه‌دهنده: حجت‌الاسلام والمسلمین محمد‌جواد تاکی 🎴شیوه برگزاری: حضوری و مجازی ➖سه‌شنبه➖ ۱۲ دی ۱۴۰۲➖ ساعت ۱۵➖ 📌 جهت شرکت در برنامه از طریق لینک زیر ثبت‌نام نمایید. https://www.negahschool.ir/product/pish_nevis/ 🔅 👇 🔗 ble.ir/join/MGNlNjRiYW 🔗 https://eitaa.com/hokmrani_mardom 🔗 aparat.com/hokmrani_mardom 🔗 https://virasty.com/Hokmrani_mardom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 بازتاب| نقش هم‌افزایی اجتماعی در تحول تربیت رسمی 🔻 جایگاه و نقش مردم در ریل‌گذاری نظام آموزش و پرورش کجاست؟ ✅ به غیر از جریان‌های مردمی هیچ ابزار دیگری نمی‌تواند مسائل و گلوگاه‌های آموزش و پرورش را اصلاح کند. 💠 دکتر ابراهیم راستیان پژوهشگر مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیه السلام 🔅 👇 🔗 ble.ir/join/MGNlNjRiYW 🔗 https://eitaa.com/hokmrani_mardom 🔗 aparat.com/hokmrani_mardom 🔗 https://virasty.com/Hokmrani_mardom
📄 | نگاه ابزاری یا اصیل به مردم؟ ◽️ درآمدی بر مردمی‌سازی به عنوان یک ساختار حکمرانی جدید 🔹 مشارکت مردم در اداره و پیشبرد امور جامعه، نه با نگاهی «ابزارگونه» به مردم بلکه با نگاهی «اصیل» به مردمی بودن اداره درست جامعه، نیازمند بازتعریف است. برخی مردم را فقط جیب می‌بینند تا در موقع لزوم، از آن پولی استخراج کنند و برخی آنان را سیاهی لشکر برای مواقعی خاص. در این نگاه، مردم به عنوان جیب و سیاهی لشکر در خدمت سلسله مراتب حاکمیت یا هر عامل دیگری که قصد اعمال اراده و قدرت دارد قرار می‌گیرد و مشارکت بیش از آن را به دلایل مختلفی رد می‌کنند؛ چنانکه در دوگانه بروکراسی-دموکراسی، برخی دموکراسی و پاسخگویی (اتصال به مردم) را مخل و مانع کارایی و بروکراسی می‌فهمند. 🔸 این در حالی است که زمانی می‌توان از مشارکت حقیقی مردم سخن گفت که نسخه درست جامعه‌سازی را صرفا در ماهیت مردمی و سازوکارهای مردمی اداره جامعه ببینیم؛ یعنی پردازش و ساخت درست جامعه را وابسته به حضور موثر و حداکثری مردم ببینیم؛ و‌الا شاهد همان نگاه ابزاری خواهیم بود. 🔹 در این نوشتار، ابتدا تلقی‌های مختلف از مردم و برداشت‌های مختلف از حکمرانی را عرضه کرده و با عبور از انگاره‌های رایج، مردم و حکمرانی مردمی را صورت‌بندی جدیدی خواهیم کرد. ✍🏻 به قلم محمدصادق تراب‌زاده جهرمی پژوهشگر هسته عدالت اجتماعی 📄 برای مطالعه متن کامل یادداشت می‌توانید به این نشانی مراجعه کنید. 🔅 👇 🔗 ble.ir/join/MGNlNjRiYW 🔗 https://eitaa.com/hokmrani_mardom 🔗 aparat.com/hokmrani_mardom 🔗 https://virasty.com/Hokmrani_mardom
💠 فاطمه‌ی زهرا (سلام الله علیها)، الگوی زنان دنیا 🔸زن مسلمان الگویی بهتر از فاطمه‌ی زهرا (سلام الله علیها) نمی‌تواند پیدا کند، [بلکه] هیچ زنی در دنیا نمی‌تواند الگویی بهتر از او پیدا کند. 🔅 بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اقشار مختلف بانوان (۱۴۰۲/۱۰/۰۶) سالروز میلاد خجسته فاطمه زهرا سلام الله علیها سرور بانوان جهان، اسوه تمام عیار مکارم و قله رفیع فضائل و الگوی بی بدیل تمام جهانیان بر همگان خجسته باد 🥳 🔅 👇 🔗 ble.ir/join/MGNlNjRiYW 🔗 https://eitaa.com/hokmrani_mardom 🔗 aparat.com/hokmrani_mardom 🔗 https://virasty.com/Hokmrani_mardom