هدایت شده از بصائر
💠 انتظار، ابهام، انتقام
✍ شبیر فیروزیان
⚠️ حالت انتظار و ابهامی که جمهوری اسلامی و جبهه مقاومت درباره زمان و نوع خونخواهی و انتقام در اسرائیل ایجاد کرده و صهیونیستها را به وحشت انداخته، تصویری از این توصیه نظامی امام امیرالمومنین(ع) به یارانش است:
🔸"وَ قَلْقِلُوا السُّيُوفَ فِي أَغْمَادِهَا قَبْلَ سَلِّهَا وَ الْحَظُوا الْخَزْرَ؛ و (پیش از شروع جنگ) شمشیرها را در نیامشان بجنبانید و با گوشه چشم، خشمگینانه به دشمن بنگرید."
⚠️ این جنگ روانی پیش از انتقام، خود بخشی از انتقام است.
@basaer_fi
اربعین 401.pdf
326.5K
💢مسیر تمدن اسلامی از جاده نجف به کربلا میگذرد...
📝 یادداشت تفصیلی علیرضا معاف در بیان رازهای بزرگترین پدیده عرفانی جهان و ابعاد تمدنی،هویتی و جامعه شناختی راهپیمایی دهها کیلومتری اربعین.
🔸رازهای عدد چهل و اسرار اربعین؛
🔸لطایف قرآنی اربعین؛
🔸نسبت اربعین و تمدن سازی اسلامی؛
🔸دلایل تاکید ویژه امام حسن عسگری بر زیارت اربعین در دوره غیبت ؛
🔸خدمات متقابل مردم عراق و نیروی قدس سپاه در شکوه بخشی به اربعین.
🔻مشاهده یادداشت 👇👇
🌐 http://fna.ir/1r8gq1
#اربعین
#حسین_شهید_قرآن
#حب_الحسین_یجمعنا
#یادداشت
🆔 @andishehaye_noorani
تاملی در نسبت میان وحدت، امنیت و پیشرفت.pdf
158.9K
♻️ تأملی در نسبت میان «وحدت»، «امنیت» و «پیشرفت»/
بدون «وحدت اسلامی» و «همبستگی اجتماعی»، قله ها فتح نخواهند شد
✍️شبیر فیروزیان
🔰 تأمّل در آیات قرآن کریم و روایات و سیره اهل بیت(ع) بیانگر این مطلب است که مسئله «وحدت» در حکمرانیِ دینی، جزء اصول قطعیِ دائمی و دارای مبانی محکمی در منابع دینی است.
🔰 یکی از نقاط بسیار مهم و قابل مطالعه در این زمینه، توجه به بیانات و سیره امام امیرالمؤمنین(ع) است. این مسئله از آن جهت اهمیت دارد که به تعبیر شهید بزرگوار استاد مطهری، همه پیشرفت های بعدیِ مسلمانان، ناشی از کنش سیاسیِ وحدت بخش امام(ع) بود.
🔰رفتارهای وحدت بخشِ امام امیرالمؤمنین(ع)، با وجودِ تلخی های بسیاری که خود امام متحمل شدند، و با وجود برخی ریزش ها در درون جبهه حق، بسیاری از گره های سیاسی را گشود و جلوی فتنه های سهمگینی را گرفت و مسیر همواری را برای پیشرفت های تمدنی در پیش رو قرار داد؛ و این نکته بسیار مهمی است که نشان می دهد، تحقق هر پیشرفتی در سطح ملی و دنیای اسلام و فتح قله های تمدنی، منوط به شکل گیری وحدت هم در درون جامعه اسلامی و هم در میان ملتهای مسلمان با یکدیگر است.
🔰در مقاله بالا تلاش شده است تا ضمن برشمردن مواردی از رفتارهای سیاسیِ وحدت بخشِ امام امیرالمؤمنین(ع)، نتایج سیاسی، اجتماعی، امنیتی و تمدنیِ آن نیز بازگو شود تا بتوان از آن به عنوان یک الگوی حکمرانیِ عاقلانه در این زمینه بهره برد.
@basaer_fi
هدایت شده از اندیشه های نورانی
15 سرفصل در ارادت به شهید سنوار.pdf
334.1K
💢 ۱۵ سرفصل در اظهار ارادت عمیق به شهید یحیی سنوار....
💢 از تصویر چشمان محسن حججی تا تصویر دستهای قلم شده یحیی سنوار، حجت های روزگار هوش مصنوعی و کوانتوم
✍علیرضا معاف
#یادداشت_تحلیلی
🆔@andishehaye_noorani
20 سرفصل تحلیلی درباره ضرورت یا حرمت «بمب اتمی ایران».pdf
208.9K
💢 20 سرفصل تحلیلی و چالشی درباره ضرورت یا حرمت «ساخت بمب اتمی ایران»
✍علیرضا معاف
#یادداشت_تحلیلی
🔰از هاب منطقه تا خواب در منطقه!/۱
سلسله یادداشتهایی غیرسیاسی در بیان غفلتهای استراتژیک در دولت پزشکیان/ بخش اول: بی اطلاعی و بی توجهی به ابعاد بسیار مهم جنگ کریدورها
✍ علیرضا معاف
نظریههایی که از فرجام و انجام و آینده جهان ما سخن میگویند، نظریههای جذابی هستند و به نظر نگارنده، حتی از نظریههایی که از گذشته و آغاز جهان فرضیه یافته و یا بافتهاند جذابتر و جالبترند. تمدنپژوهان معتقدند که نظم (order)، نظامات و سیستمهای ملی و بینالمللی در ادوار مختلف تاریخی، ۴ بنیان، زیرساخت و منبع (source) اساسی داشته و دارند و هر حکومت، دولت، ساختار، بافتار، کنشگر و بازیگری که بتواند برای آن منابع چهارگانه، طرح تولید و بازتولید و توزیع و بازتوزیع و مصرف معتبرتر و جهانشمولتر و فراگیرتری ارائه کند و مبتنی بر آن منابع، تعادل و توازن قدرت جهانی را در خدمت اهداف خود و به نفع خود صورتبندی، سیرتبندی و چارچوببندی کند، منافع بیشتری در سطح راهبردی و راهکنشی و میانمدت و بلندمدت برداشت خواهد کرد.
آن ۴ منشا و ریشه و منبع اصلی، عبارتاند از:
الف: قدرت (سیاسی/امنیتی/اطلاعاتی/نظامی/دفاعی)،
ب: ثروت (مادی / معنوی)،
ج: هویت (معرفتی/فرهنگی/اجتماعی/ملی)،
د: علم (شناختی-محض/ ابزاری-مضاف).
طرح تولید و بازتولید و مصرف این منابع ۴گانه باید و حتما سه بخش اصلی را پیشبینی کند:
۱. نقش خود آن کشور را تصریحاً و تفصیلاً و دقیقا و مصداقاً تعیین کند.
۲. نقش کشورها و جغرافیاهای دیگر را نسبت به کشور مبدا، نسبتیابی کند.
۳. تفاوت نسبتهای کشورهای متحد/دوست/رقیب/متخاصم/ دشمن با کشور خود را به شکل دقیق مشخص کند.
این هر سه، میبایست مبتنی بر توجه به اهداف راهبردی و حفظ منافع راهبردی آن کشور در جهان، به شکل عالمانه طراحی شود. در مدلهای اصلی سدههای اخیر و تا امروز، مبنای اصلی این طرحریزیها، جغرافیا بوده است (جغرافیا در بستر تاریخ)، چراکه هر ملت و هر کشوری، بنا بر آن لوکیشن و پوزیشن و موقعیت و اقلیم و سرزمین و نقطه و جغرافیایی که در جهان قرار گرفته است، واجد:
الف: ظرفیتها و قوتها و فرصتها،
ب: ضعفها و دردها و مشکلات و محدودیتهایی است.
همین داشتهها و نداشتههای همزمان؛ و همین امتیازات و اشکالات توامان، برای آن کشور تولید سیاست معین و متعین، اقتصاد متنوع و متلون، فرهنگ متکثر و متضلع و تمدن متفاوت و متهافت میکرده است. تا جایی که برخی تمدنپژوهان، بین سرزمین و سرنوشت، نسبت وثیق قائلاند و این دو را ملازم هم معرفی کردهاند و برخی دانشمندان (ابن خلدون)، اقلیم را مبنای درک رفتارهای جامعه میدانند.
اصل و اساس دانش بسیار مهم جغرافیا، ژئوگرافی و ژئولوژی و ژئوفیزیک است و بر این مبنای دانشی، جغرافیای هر کشور، ژئوپلتیک (طرحواره قدرت و سیاست)، ژئواکونومی (طرحواره ثروت و اقتصاد)، ژئوکالچر (طرحواره هویت و فرهنگ) و ژئوساینس (طرحواره دانش و تمدن) آن کشور را میسازد و مبنای طرحریزی ژئواستراتژی (جغرافیای راهبردی) و ژئودینامیک (جغرافیای پویایی) آن سرزمین و کشور میشود. طرحوارهها به طرحنامهها و نهایتاً طرحسازههای تمدنی تبدیل میشود.
ادامه در پست بعد....
🆔@andishehaye_noorani
۲/
وقتی یک کشور در حوزههای چهارگانه فوقالذکر، راهبرد مشخصی برای حفظ منافع و مصالح ملت خود در جهان داشته باشد، واجد ژئواستراتژی است. ژئو در این مفاهیم، تمام سطوح افقی و عمودی و عمقی و فضایی و هوایی و دریایی و ساحلی و خشکی و کوهستانی و بیابانی و کویری و جنگلی و همه ظرفیتهای روزمینی و زیرزمینی و معدنی را در بر میگیرد. وقتی یک دولت عالم و عاقل، نظمی مبتنی بر این طرحهای ۴گانه برای خودش ایجاد کرد، یک عنصر مکمل پا به میدان میگذارد به نام ثبات و تثبیت و حفظ و حفاظت. ثبات در این میدان منازعه بیرحم و نبرد سنگین جهانی، به معنای داشتن اراده و انگیزه و اندیشه و انگیخته برای حفظ نظم برخاسته از آن ۴ عرصه است.
عمدهترین ابزار حفاظت، علاوه بر گفتمانسازی و نمادسازی، جدی گرفتن نهادسازی است که باید مجموعهای از نهادهای نرم (روالها/روندها/ریلگذاریها/رویهها/پیمانها/فرایندها/استانداردها/قاعدهها/قوانین/پروتکلها و …) و نهادهای سخت (سازمانها/تشکلها/سندیکاها/تعاونیها/مؤسسهها و …) و نهادهای نیمهسخت (دانشگاهها/پژوهشگاهها/کارگاهها/اندیشگاهها/مهارتگاهها و …) برای پاسداری و پاسبانی و نگاهداری و نگهبانی از ظرفیتهای جغرافیایی و تمدنی و تاریخی کشور ایجاد و ساخته شود.
در جهان خلقت، هر نعمتی محفوف و آغشته و آمیخته به ابتلائات و بلاهایی است و در هر یک از این ۴ میدان، بلای مشخصی برای انسان وجود دارد که باید برای مقابله با آنها فکری شود تا ظرفیتهای ملت و کشور حفظ شود. بلای اصلی قدرت و سیاست، جنگ و خونریزی و ضعیفکشی و سلطهطلبی است؛ بلای اصلی اقتصاد، فقر و فلاکت و مسکنت و تبعیض و ویژهخواری است؛ بلای اصلی فرهنگ، فساد و یا نفی آزادی است و بلای اصلی علم، سوء استفاده و تکبر و انحصارطلبی.
آنچه که رافع و دافع این ۴ بلاست، علاوه بر عنصر ایمان و تقوا، مؤلفه مهم عدل و عدالت و قسط است و تواصی به تواسی و تساوی. از این رو، همه نمادسازیها و نهادسازیهای نرم و سخت و نیمهسخت باید مبتنی بر عدل و عدالت و اعتدال و در جهت اقامه قسط توسط مردم و حکومت باشد.
ادامه در پست بعد.....
🆔@andishehaye_noorani
۳/
با این مقدمات، حالا میگویم که اصل حرف چیست؟ راهبردپژوهان و راهبردنویسان جهان قائلاند که اکنون دیگر فقط اقلیم و یا جغرافیا نیست که برای یک کشور، تولید سیاست (ژئوپلتیک)، تولید اقتصاد (ژئواکانومی)، تولید فرهنگ (ژئوکالچر) و تولید علم (ژئوساینس) میکند. همه راهبردنگاران جهانی معتقدند که مبانی و مبادی نظم جهانی در حال تحول است و همه عقلای جهان، منتظر و مترصد پیچهای تاریخی بزرگ هستند.
روشن است که تطورات و تغییرات نظم جدید در جهان امروز، صرفاً در سطح رویین و ظاهری و روابط بین دولتها و قدرتها نیست، بلکه بنیادها و بنیانها و زیرساختهای فکری و نظری و دانشی آن نیز در حال تغییر و تطور است. یکی از تغییرات و گذارها و شیفتهای پارادایمیک و بیسیک و دیسکورسیک که در حال رخ دادن و رخ نمودن است، عبور از ژئوگرافی و ژئولوژی به سیندئوگرافی و سیندئولوژی یا کانکتوگرافی و کانکتولوژی است.
سیندئو واژه ای یونانی و به معنای پیوند در فارسی، کانکت در انگلیسی و اتصال در عربی است و این بدین معناست که علاوه بر مولفه ظرفیتهای سرزمینی که تاکنون اولویت کشورها بود، درک و شناخت ظرفیتهای فراسرزمینی و اتصالی و ارتباطی و پیوندی، تعیین کننده وضعیت موفق یک کشور در نظم جدید جهان چندقطبی و یا بی قطبی پیش روست.
در دنیای امروز با توجه به انقلاب ارزشی و دانشی و روشی که در اتصالات و ارتباطات و ترابطات و تعلقات و پیوندهای منطقه ای و فرامنطقه ای و جهانی روی داده است، علاوه بر فاکتور جغرافیا و مولفه مهم نقطهی استقرار یک کشور در سطح جهان، مجموعهی اتصالات و ارتباطات و معادلات و مناسبات پیرامونی و فراپیرامونی آن کشور، برای او تولید سیاست، اقتصاد، علم و فرهنگ میکند و از همین روست که مفهوم و جایگاه کریدورها اهمیت راهبردی و بیسابقه پیدا کردهاند و هر حکومت باشعوری، علاوه بر تلاش برای پیوستن به اتحادیه های مستقل نوظهور جهانی، به کریدورهای خود اولویت فوری میدهد و اصطلاح جنگ کریدورها، به شکل پرتکرار و پربسامد در ادبیات سیاست بین الملل شنیده میشود.
پدیده عجیب و غریب کرونا و روندهای سایبریزه و دیجیتالیزه جهان در دوره کرونا و سرعت حیرتآور فراگیری هوش مصنوعی و اهمیت بالای داده و دیتا در حکمرانی جدید جهان نیز به این شیفت پارادایمی سرعت داده است. اکنون بر هر حکومت آینده نگر و عاقلی واجب است که علاوه بر ژئوپلتیک، ژئوکالچر، ژئواکونومی، ژئوساینس، ژئودینامیک، ژئوهلث و ژئواستراتژی، طرحهای فنی و و حرفه ای و تکنیکال دولت در عرصههای:
الف: پیوند سیاسی/ سیندئوپلتیک (کانکتوپلتیک)؛
ب:پیوند اقتصادی/سیندئواکونومی (کانکتواکونومی)؛
ج: پیوند فرهنگی سیندئوکالچر (کانکتوکالچر) و
د: پیوند علمی/ سیندئوساینس (کانکتوساینس )
را از موضع فعال و (نه منفعل) طراحی و پیگیری کند و به پیوند راهبردی/ سیندئواستراتژی (کانکتواستراتژی) به معنای طرح جامع کشور برای حفظ منافع راهبردی او در میدان اتصالات و ارتباطات و پیوندهای پیچیده امروزین جهانی بیاندیشد.
طرح جامعی که از موضع فعال و استعلایی(و نه استیلایی)، در همهی عرصههای راهها و مسیرها و گذرگاهها و گلوگاهها و کانالها و تنگه ها و مرزها، شبکههای تولید و دیسپاچینگ و انتقال و صادرات انرژی و برق، شبکههای ذخیرهسازی و انباشت و انتقال دیتا و اطلاعات، شبکههای ترنور شفاف و گردش مالی سالم، شبکههای تولید، انتقال و نشر دانش، محتوا و فناوری و شبکه های مبتنی بر منطق فازی ودیجیتال و هیبریدی، ایده ها و طرحهای پیشبرنده و افق گشا و ناظر به آینده و معطوف به میدان داشته باشد.
این تذکارها و تذکرها سیاسی نیست ولی به خاطر حقوق آیندگان این کشور، نمیتوانم ننویسم و متاسفم که مغز مرکزی دولت پزشکیان و بخصوص بخش تخصصی پیگیری کریدورها در دولت (وزارت راه)، دچار یک وزیر ناتوان (و نابلد) شده و ظاهرا حتی درک اولیه و مقدماتی از این ضرورتها و اولویتها ندارد.
امیدوارم بزرگان کشور و عقلای کشور بابت این عقب ماندگیهای راهبردی فکری فوری کنند؛ هیچکس در دنیا در مسائلی نظیر هوش مصنوعی و کوانتوم و هایتک و کریدورها و ... منتظر کسی نمیماند و یک روز غفلت، سالها خسارت در پی دارد و آشفتگی بروکراتیک ما و به هم ریختگی های سیاسی و بهانه های انتخاباتی ما برای نسلهای آینده، پاسخ موجه و قانع کننده ای نیست. تداخل سیکلهای سیاستی و سیاسی، آفت جان این کشور شده و متاسفانه حرکتهای خیزشی و جهشی دولت شهید رییسی در برخی امور راهبردی، دچار وقفه و سکته شده است.
برای آینده ایران به شدت نگرانم....
پایان
#یادداشت_تحلیلی
🆔@andishehaye_noorani
💠 گزارشی از عملکرد سه ساله معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت شهید آیت الله رئیسی/
از تغییرات رویکردی و نرم افزاری تا اقدامات زیرساختی مهم(بخش اول)
✍ علیرضا معاف/شبیر فیروزیان
⚠️ مقدمه اول؛ نقش راهبردی قرآن در فرهنگ سازی جامعه
امام امیرالمؤمنین(ع) قرآن کریم را کتابی می دانند که هر فرد یا ملّتی با آن مجالست داشته باشد، حتماً بر هدایتش افزوده و از کوری دل و اندیشه اش کاسته خواهد شد:
🔸 «وَ مَا جَالَسَ هَذَا الْقُرْآنَ أَحَدٌ إِلَّا قَامَ عَنْهُ بِزِيَادَةٍ أَوْ نُقْصَانٍ؛ زِيَادَةٍ فِي هُدًى أَوْ نُقْصَانٍ مِنْ عَمًى» (نهج البلاغه؛ خطبه176)
و در عبارات دیگری، فرموده اند هیچ چیزی مانند قرآن، اسباب توجّه بندگان به خداوند را فراهم نمی کند:
🔸«إِنَّهُ مَا تَوَجَّهَ الْعِبَادُ إِلَى اللَّهِ تَعَالَى بِمِثْلِهِ» (نهج البلاغه؛ خطبه 176)
از آنجا که هدف از کار فرهنگی در جامعه اسلامی، تقرّب و توجه هرچه بیشتر مردم با خداوند است، بنابراین این عبارات حضرت گویای این مطلب است که اساساً نقطه شروع هرکار فرهنگی عمیق و تأثیرگذاری، «رجوع به قرآن کریم» است.
همچنین مطابق مضمون آیه دیگری از قرآن کریم، اصلاح فرهنگی ملّت ها صورت نمی گیرد، جز با تمسّکِ معرفتی و قلبیِ رهبران و مدیران فرهنگی و مصلحان اجتماعی به «قرآن کریم» در برنامه ریزی ها و سیاستگذاری های فرهنگی:
🔸«وَ الَّذِينَ يُمَسِّكُونَ بِالْكِتابِ وَ أَقامُوا الصَّلاةَ إِنَّا لا نُضِيعُ أَجْرَ الْمُصْلِحِينَ؛ و آنها كه به كتاب (خدا) تمسّك جويند، و نماز را برپا دارند، (پاداش بزرگى خواهند داشت؛ زيرا) ما پاداش مصلحان را ضايع نخواهيم كرد!» (اعراف:170)
از این روست که رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز فعالیت قرآنی در کشور را یک «فعالیت راهبردی» می دانند. بنابراین همه دستگاههای فرهنگی در نظام اسلامی موظفند اولاً همه سیاستگذاری های فرهنگی شان در همه عرصه ها را با مبانی قرآنی تنظیم نمایند و ثانیاً یکی از اصلی¬ترین عرصه ها برای برنامه ریزی فرهنگی را ترویج قرآن و مفاهیم قرآنی در جامعه قرار دهند.
⚠️ مقدمه دوم؛ نقش راهبردی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در توسعه امر قرآن در کشور
بی تردید امروزه مهمترین نوع فعالیت در گسترش مفاهیم قرآنی در کشور، فعالیت های هنری، رسانه ای و تبلیغی – ترویجی است. تأثیر مفاهیم متعالی قرآن کریم در عمق جان مردم تنها با هنر و روشهای هنری و رسانه ای است که چند برابر می شود. همچنین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اصلی ترین و مهمترین متولّی امور هنری و رسانه ای در کشور است و از این رو بهترین نقطه برای اتصال فعالیت های قرآنی با هنر و رسانه، همین وزارتخانه است.
به همین دلیل باید گفت معاونت قرآن و عترت در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نه معاونتی در عرض سایر معاونت ها، بلکه معاونتی راهبردی - محتوایی و در طول سایر معاونت ها و سازمانهای ذیل این وزراتخانه است که وظیفه اصلی اش اشراب مفاهیم قرآنی در فعالیت ها و آثار هنری و رسانه ای و فرهنگی است.
⚠️ مقدمه سوم؛ افتخار خدمت به قرآن در دولت قرآنی
هیچ موهبت و افتخاری بالاتر از خدمت به قرآن کریم و اهل بیت(ع) نیست و این افتخار زمانی شیرین تر است که در دولتی اتفاق بیفتند که در رأسش شخصیتی جامع الاطراف و قرآنی همچون شهید خدمت، شهید آیت الله رئیسی باشد.
شهید آیت الله رئیسی، به معنای واقعی کلمه شخصیتی قرآنی بود؛ هم در رفتار و سلوک شخصی و هم در برنامه ریزی های فرهنگی و مدیریتی. دفاع از حقانیت قرآن کریم در صحن سازمان ملل، استنادات قرآنی دقیق و پرتکرار در سخنرانی در جمع اعضای سازمان کنفرانس اسلامی در دفاع از مردم مظلوم غزه، شرکت هرساله در اختتامیه مسابقات بین المللی قرآن کریم، شرکت هرساله در آیین تکریم از خادمان قرآن کریم، بازدید هرساله از نمایشگاه بین المللی قرآن کریم و شرکت ایشان در جلسه شورای توسعه فعالیت های قرآنی، بخشی از فعالیت های قرآنی ایشان در سالهای اخیر و نشان دهنده اهتمام ایشان به فعالیت های قرآنی بود.
بی تردید یکی از دلایل رونق فعالیت های قرآنی در کشور در سالهای اخیر که مورد تجلیل و اظهار رضایت رهبرانقلاب نیز قرار گرفت، اهتمام شخص شهید آیت الله رئیسی به گسترش قرآن و فرهنگ قرآنی و فعالیت های قرآنی در کشور بود.
ادامه👇👇👇
💠 گزارشی از عملکرد سه ساله معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت شهید آیت الله رئیسی/
از تغییرات رویکردی و نرم افزاری تا اقدامات زیرساختی مهم(بخش دوم)
⚠️ مقدمه چهارم؛ اهمیت تغییرات و تحولاتِ راهبردی و رویکردی در فعالیت های قرآنی
بدیهی است در هر مجموعه و سازمانی اگر راهبردهای اصلی و رویکردهای محتوایی و نرم افزاری در جهت درستی تنظیم شوند، خودبخود اقدامات عملیاتی نیز مبتنی بر همان راهبردها و رویکردها انجام خواهند شد.
در دوره سه ساله معاونت قرآن و عترت در دولت شهید آیت الله رئیسی، تغییرات نرم افزاری و محتوایی مهمی رقم خورد و به تَبَع آن، بسیاری از اقدامات و فعالیت های قرآنی در این دوره سه ساله نیز، مبتنی بر این رویکردهای محتوایی و نرم افزاری انجام گردید.
در این نوشته تلاش خواهیم کرد، بخشی از اقدامات عملیاتی و رویکردها و راهبردهای محتوایی و نرم افزاریِ معاونت قرآن و عترت در دولت شهید آیت الله رئیسی به اختصار بیان شود.
⚠️ بخشی از راهبردهای اصلی و فعالیت های قرآنی انجام شده در دولت شهید آیت الله رئیسی
1⃣ یکی از مهمترین راهبردهای معاونت قرآن و عترت در این دوره سه ساله، عبارت بود از ترویج نگاه غیرسکولار به قرآن کریم. فهم این مسئله که قرآن فقط کتاب تلاوت و قرائت و حفظ و تجوید و ... نیست، بلکه علاوه بر زندگی فردی و اجتماعی انسانها، در عرصه های متنوع "حکمرانی" نیز برنامه ها و راهبردهای ایجابی و سلبی دارد، مسئله بسیار مهمی است. البته القاء و فهماندن این نگاه به قرآن کریم در میان مردم و بخصوص مسئولان کشور، نیاز به گفتمان سازی داشته و دارد؛ حتی سوگمندانه باید گفت هنوز برای بخشی از جامعه قرآنی و مسئولان قرآنیِ کشور نیز این مسئله به درستی و عمیق فهم نشده و اگرچه در ذهنشان معتقد به حضور قرآن در عرصه های حکمرانی هستند، ولی عملاً برنامه ها و سیاست هایشان را در این جهت تنظیم نمی کنند و بجای قران حداکثری، به قرآن حداقلی اکتفا می کنند.
در این راستا اقداماتی در معاونت قرآن وعترت طراحی و عملیاتی شد. برگزاری 9 جلسه حکمرانی قرآنی با حضور کارشناسان و مسئولان در موضوعات مختلف مربوط به حکمرانی، حمایت از تاسیس و تقویت اندیشگاهها و موسسات قرآنیِ فعّال در این حوزه، تولید اسناد سیاستی در زمینه حکمرانی قرآنی، طراحی بخش های مرتبط با این موضوع در نمایشگاه بین المللی قرآن کریم(همچون بخش حکمرانی قرآنی و بخش صهیونیسم شناسی و ...) و اعلام مواضع تبیینی در مسائل مستحدثه مهم سیاسی کشور و جهان، از جمله اقدامات برای گفتمان سازی این موضوع مهم بود.
2⃣ رویکرد دیگری که در معاونت قرآن و عترت با قوت بیشتری نسبت به گذشته دنبال شد، جهت دهی فعالیت های قرآنی به سمت بهره گیری از قالبها و ابزارهای هنری است. چراکه تاثیر انتقال مفاهیم قرآنی به دل و جان انسانها با بهره گیری از ابزارهای هنری چند برابر روشهای دیگر است. برگزاری جشنواره های هنری تبیین و آیات، تولید نماهنگ ها و انیمیشن های قرآنی، بهره گیری از روشهای هنری جذاب و متنوع در برگزاری نمایشگاه بین المللی قرآن کریم، نگاشتن سرفصل های آموزشی برای برگزاری دوره های تبلیغی _ ترویجیِ قرآنی با نظر کارشناسان این حوزه و حمایت از تولید و انتشار کتابهای داستانی با هدف ترغیب جوانان و نوجوانان به فعالیت های قرآنی از جمله اقدامات در این حوزه بود.
3⃣ رویکرد دیگر، ورود به عرصه های جدید دانشی بود. در این راستا تلاش شد تا از ظرفیت شرکت های دانش بنیان برای ترویج امر قرآن بیشتر استفاده شود. همچنین توجه به هوش مصنوعی و استفاده از ظرفیت فناوری هایی که برپایه هوش مصنوعی بنیان نهاده شده اند، می تواند امر ترویج قرآن را بصورت تصاعدی گسترش دهد. با توجه به سرعت پیشرفت های علمی در دنیا، غفلت از این ظرفیت های بزرگ عقب ماندگی های جبران ناپذیری به همراه خواهد داشت. به همین منظور در سه دوره برگزاری نمایشگاه قرآن در دولت شهید آیت الله رئیسی، بخش های ویژه ای به معرفی این شرکت ها و فناوری های نوین اختصاص داده شد. بخش مربوط به معرفی شرکت های دانش بنیان قرآنی و بخش «هوش مصنوعی و قرآن» در سی و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن مورد توجه و تجلیل ویژه شهید آیت الله رئیسی قرار گرفت. اطلاع علاقه مندان به فعالیت های قرآنی از ظرفیت های بزرگ این فناوری ها و ایجاد ارتباط های کاری بسیار خوب میان اهالی قرآن و نخبگان علمی این حوزه، کمک شایانی به ارتقاء فعالیت های قرآنی در کشور خواهد کرد، که در نمایشگاه قرآن کریم این مهم تا حد بسیار خوبی محقق شد.
ادامه👇👇👇
💠 گزارشی از عملکرد سه ساله معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت شهید آیت الله رئیسی/
از تغییرات رویکردی و نرم افزاری تا اقدامات زیرساختی مهم(بخش سوم)
4⃣ راهبرد مهم دیگر، ورود به عرصه های کلان ملّی و بین المللی است. یکی از آسیب های فعالیت های قرآنی در برخی سالهای گذشته، پرداختن به فعالیت های جزئیِ کوچک و غفلت از اقدامات کلان ملّی و بین المللی بود. در دوره سه ساله دولت شهید آیت الله رئیسی تلاش شد حجم اقدامات کلان ملی و بین المللی در حوزه فعالیت های قرآنی افزایش یابد. تقویت و تحول در بخش بین الملل نمایشگاه قرآن کریم(حضور ۲۵ کشور در نمایشگاه بین المللی قرآن)، دو دوره برگزاری نشست قرآنی تهران و برگزاری همایش بین المللی "رسالات الله" با همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، تاسیس انجمن ها و بنیادهایی با گستره فعالیت های ملی و بین المللی(همچون بنیاد بین المللی یاسین یا انجمن بین المللی نهج البلاغه)، برگزاری نمایشگاه قرآن در سایر کشورها(همچون مالزی و تایلند)، گسترش طرح های آموزشی قرآنی همچون طرح بشری به ۱۶ کشور اسلامی و غیراسلامی، از جمله اقدامات در این راستا بود.
5⃣ یکی از آسیب های جدی فعالیت های قرآنی در برخی سالها، وجود تفرق، چندگانگی و اختلاف در میان جامعه قرآنی و نهادهای حاکمیتی متولّی امر قرآن در کشور بود و این تفرّق و اختلاف، علاوه بر از بین بردن برکت در فعالیت های قرآنی، خود مانع انجام بسیاری از اقدامات خوب و مفید قرآنی بود.
از این رو یکی از مهمترین رویکردهای معاونت قرآن و عترت در دولت شهید آیت الله رئیسی، تقویت هم افزایی و وحدت در جامعه قرآنی و نهادهای حاکمیتی متولّی امر قرآن در کشور بود. معاونت قرآن و عترت تمام تلاشش را کرد تا در طرح های هم افزای ملّی که توسط سایر نهادهای متولّی امر قرآن برگزار می شد، بدون هیچ مرزبندی اداری و سازمانی حداکثر همکاری را داشته باشد و در جلسات متعدد تصمیم گیری که دستگاههای متولی امر قرآن حضور داشتند، حداکثر مدارا، همکاری و هماهنگی را به عمل آورد.
6⃣ راهبرد مهم دیگر در فعالیت های قرآنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، «عدالت فرهنگی» بود. امسال برای اولین بار نمایشگاههای قرآن در اکثر استانها برگزار شد؛ که در برخی استانها شکوه برگزاری این نمایشگاهها بسیار چشمگیر بود. سفرهای استانی متعدد معاون و مدیران معاونت قرآن و عترت و تلاش برای رفع مشکلات استانها در حوزه فعالیت های قرآنی، برگزاری ۱۰۹ دوره آموزشی یادگیری روخوانی و روانخوانی قرآنی در قالب "طرح بُشری" برای بیش از ۱۷ هزار مربی قرآنی در بسیاری از شهرها و حتی محروم ترین مناطق کشور، برگزاری طرحهایی همچون طرح «40 هزار حافظ قرآن به نیت 40 هزار شهید» که بسیاری از موسسات قرآنی سراسر کشور را بدون در نظر گرفتن عنوان و رتبه و ...، دخیل کرده است، وارد کردن استانهای مختلف به برگزاری جشنواره های هنری آیات و تبیین، همه و همه نشان دهنده اهتمام این معاونت به مسئله عدالت فرهنگی در این دوره سه ساله بود.
7⃣ رویکرد دیگر معاونت قرآن و عترت، توجه بیش از پیش به مردمی کردن فعالیت های قرآنی و تقویت موسسات قرآنی بود. مجری بسیاری از بخش های نمایشگاه بین المللی قرآن کریم و بسیاری از طرح ها و دوره های آموزشی طراحی شده توسط معاونت قرآن و عترت، موسسات قرآنی مردمی بودند. همچنین همانگونه که پیش از این گفته شد، پایه اصلی اجرای طرح «40 هزار حافظ قرآن به نیت 40 هزار شهید»، موسسات مردمی هستند. تسریع در صدور مجوز موسسات قرآنی و حمایت های مالی از موسسات قرآنی فعال از دیگر اقدامات معاونت قرآن و عترت در سه سال گذشته بود.
علاوه بر این موارد، حمایت از ترویج جلسات خانگی قرآن که بصورت کاملا مردمی برگزار می شوند نیز از سیاست های راهبردی معاونت قرآن و عترت بود.
8⃣ شاید بتوان گفت امروزه هر فعالیت فرهنگی بدون حضور فعال و موثر در فضای مجازی، بی نتیجه خواهد بود. از این رو معاونت قرآن و عترت در دولت شهید آیت الله رئیسی، یکی از راهبردهای اصلیش را توجه به فضای مجازی با هدف حضور موثر کنشگران قرآنی در فضای مجازی قرار داد.
در این راستا قرارگاه فضای مجازی "مسک" تشکیل شد و دوره های آموزشی کنش گری قرآنی در فضای مجازی با حضور حدود ۱۰۰۰ نفر از علاقه مندان در سراسر کشور برگزار گردید. همچنین از مجموعه های برگزار کننده دوره های آموزشی کنشگری قرآنی در فضای مجازی حمایت های شایانی صورت پذیرفت.
ادامه👇👇👇
9⃣ راهبرد بسیار مهم دیگر، توجه به گروه سنی کودک بود؛ چراکه به اذعان اکثر روانشناسان، پایه های اصلی تربیت انسان ها در دوره سنی زیر ۷ سال بنا نهاده می شود. از این رو مانوس کردن کودکان با معارف و مبانی و الفاظ قرآنی اهمیت ویژه ای داشته و دارد.
"اختصاص بخش های مربوط به کودکان با برنامه های جذاب معارفی در نمایشگاه قرآن کریم"، "حمایت از مجلات قرآنی حوزه کودک و نوجوان" و "حمایت از ساخت انیمیشن های قرآنی با هدف ترغیب کودکان به حفظ قرآن کریم" و "برگزاری دو دوره جشنواره قصه گویی قرآنی"، از جمله اقدامات در راستای تحقق این راهبرد بوده است.
0⃣1⃣ راهبرد دیگر معاونت قرآن و عترت در دولت شهید رئیسی، توجه بیش از پیش به حوزه فعالیت های مربوط به عترت(ع) بود. همانگونه که در عالم واقع، ثقل اکبر بدون همراهی ثقل اصغر، دچار تحریف خواهد شد، فعالیت های قرآنی هم بدون توجه عترت(ع) ناقص و ابتر خواهند بود.
در این راستا فعالیت های مهمی در معاونت قرآت و عترت انجام شد؛ تاسیس بنیاد بین المللی یاسین و جایزه بین المللی یاسین با هدف ترویج و تقویت فعالیت های هنری حوزه عترت(ع)، حمایت از تاسیس انجمن بین المللی خادمان نهج البلاغه و پررنگ شدن بخش ها و برنامه های مربوط به ترویج معارف اهل بیت(ع) در نمایشگاه قرآن، حمایت از موسسات و اندیشگاهها و چاپ کتابها و آثار مرتبط با ترویج معارف اهل بیت(ع)، تنها بخشی از اقدامات معاونت قرآن و عترت در این حوزه بوده است.
1⃣1⃣ رویکرد دیگری که در معاونت قرآن و عترت مورد توجه قرار گرفت، اهتمام به امور زیربنایی و زیرساختی با تاثیرات بلند مدت بود. مجموعه، نهاد و سازمانی می تواند تاثیرات عمیق در جامعه بگذارد که در کنار امور روزمره، کوتاه مدت و اقتضایی، نگاه بلندمدت و راهبردی داشته باشد و با این نگاه برنامه های و اقداماتش را تنظیم کند.
بخشی از اقداماتی که پیش از این در این نوشته فهرست شدند(همچون تاسیس بنیادها، انجمن ها، اندیشگاهها و ...)، محصول همین نگاه بودند که برای جلوگیری از اطاله کلام از بیان مجدد آنها صرف نظر می کنیم.
بخش دیگری از اقدامات زیرساختی انجام شده در این دوره سه ساله که به آنها اشاره نشد، عبارتند از:
✅ "نگارش سرفصل های آموزشی برای برگزاری دوره های آموزشی تبلیغی_ترویجیِ قرآنی(از قبیل فیلمنامه نویسی قرآنی و ...)"
✅"استقرار رسمی و قانونی انجمن خادمان قرآن کریم"
✅"عضویت رسمی فعالان قرآنی در صندوق هنر (با مصوبه هیئت وزیران) و استفاده از مزایای بیمه ای و غیر بیمه ای آن"
و
✅"پیگیری و رایزنی تصویب قانون اعطای نشان درجه یک، دو، سه هنری به خادمان و فعالان قرآنی در شورای توسعه فرهنگ قرآنی"
همچنین انجام برخی اقدامات زیربنایی نیز در دست اقدام بود که متاسفانه عمر دولت کوتاه آیت الله شهید رئیسی مانع از تحقق آنها شد که امیدواریم در دولت جدید پیگیری و عملیاتی شود؛ اقداماتی از قبیل:
✅تشکیل شورای راهبردی قرآنی وزارت ارشاد با هدف درگیر شدن همه ساختار وزارت ارشاد با امر قرآن و اشراب قرآن در مجموعه فعالیتهای سینمایی، رسانه ای، هنری و غیره.
✅ تدوین قانون جامع ترویج حفظ قرآن کریم با هدف به کارگیری ظرفیت همه دستگاههای دولتی و غیر دولتی در امر ترویج حفظ قرآن و حمایت از حافظان قرآن و موسسات فعال در امر حفظ قرآن/ البته این کار در چند ماه اخیر آغاز شده و جلساتی با حضور کارشناسان حوزه حفظ قرآن برگزار گردید که امیدواریم در دولت جدید به سرانجام برسد.
✅ تاسیس مرکز ملی ترجمه قرآن کریم با هدف ساماندهی و نظارت دقیق تر بر ترجمه های قرآن و تولید ترجمه های متنوع قرآن کریم به زبانهای مختلف و برای رده های سنی مختلف
✅ ایجاد بسترهای قانونی برای تاسیس موسسات قرآنی با تخصص انجام فعالیت های تبلیغی_ترویجی و گسترش و توانمند سازی آنها با هدف گسترش تولید محصولات هنری قرآنی
ادامه👇👇👇