eitaa logo
حکمران
10.3هزار دنبال‌کننده
366 عکس
193 ویدیو
7 فایل
روایت عمیق سیاست و اقتصاد
مشاهده در ایتا
دانلود
6.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✨حکمران هم اکنون در دکه‌های سطح شهر‌تهران و بزودی در سراسر کشور ⚡️برای تهیه نسخه PDF به همراه نسخه صوتی حکمران و حمایت از ما روی لینک زیر کلیک کنید: https://zarinp.al/673608 🔸این آغاز راه است... 📹 فیلم ارسالی از مخاطبین حکمران
سرمقاله - سید یاسر جبرائیلی.mp3
11.86M
پاسخ به سه پرسش درباره دلار ۲۰ هزار تومانی| نسخه صوتی سرمقاله حکمران ⚡️برای تهیه نسخه PDF🗞 به همراه نسخه صوتی💽 حکمران و حمایت از ما روی لینک زیر کلیک کنید: https://zarinp.al/673608
مقاله - محمد جواد ایروانی.mp3
21.49M
واقعیت FATF و رویکرد منطقی کشور در مواجهه با آن| نسخه صوتی یادداشت مهم دکتر محمدجواد ایروانی وزیر اسبق امور اقتصادی و دارایی و عضور مجمع تشخیص مصلحت نظام ⚡️برای تهیه نسخه PDF به همراه نسخه صوتی حکمران و حمایت از ما روی لینک زیر کلیک کنید: https://zarinp.al/673608
حکمران
🔸خطری بزرگ که ایران را تهدید می‌کند! 🔹دکتر حسین راغفر | استاد دانشگاه الزهرا لینک یوتیوب🔻 📺 youtu.
🟠خطری بزرگ که ایران را تهدید میکند! 🔷خلاصۀ گفت‌وگوی حکمران با دکتر راغفر 🔸در آغاز گفت‌وگو، مجری با اشاره به قیمت بیش از ۸۰هزار تومانی دلار ابراز نگرانی می‌کند که چرا دولت هیچ واکنشی برای مهار این روند افسارگسیختۀ قیمت ارز نشان نمی‌دهد و حتی برخلاف گذشته، گویا این افزایش مداوم را امری طبیعی جلوه می‌دهد. همچنین تأکید می‌کند پیشنهادهایی که اقتصاددانانی نظیر دکتر راغفر مطرح می‌کنند، از سوی برخی مسئولان «قیمت‌گذاری دستوری» تلقی می‌شود و می‌گویند بازار باید آزاد باشد. وی از دکتر راغفر می‌پرسد تبعات این وضعیت در بلندمدت برای نظام و مردم چیست؟ 🔹دکتر راغفر در پاسخ، نخست بر این نکته انگشت می‌گذارد که در «پارادایم اقتصادیِ موجود» راه‌حلی برای کنترل گرانی و تورم وجود ندارد. این پارادایم به‌گفتۀ او طی ۳۵ سال گذشته، به‌تدریج جامعه را به‌سمت شکاف‌های عمیق طبقاتی و نابرابری کشانده و اگر ادامه یابد، می‌تواند به فروپاشی سیاسی منجر شود. وی یادآوری می‌کند که در دهۀ نخست انقلاب، پارادایم حاکم متفاوت بود؛ دولت خود را موظف می‌دانست نیازهای اساسی مردم را مطابق قانون اساسی تأمین کند. در آن زمان، با وجود درآمد ارزی ناچیز (مثلاً ۷میلیارد دلار در سال ۱۳۶۵ و شرایط جنگ)، دولت کالاهای اساسی را با قیمت ثابت دلار هفت تومانی در اختیار مردم می‌گذاشت و مهم‌تر از همه، اعتماد اجتماعی بالایی شکل گرفته بود که توانست در جنگ کمک کند کشور زمین نخورد. 🔸راغفر سپس می‌گوید آن اعتماد مردمی که بزرگ‌ترین سرمایۀ هر نظام است، در ۳۵ سال گذشته ذره‌ذره مستهلک شد. رانت و فسادهای پنهان و آشکار، نابرابریِ هولناک در آموزش و پرورش و سلامت، خصوصی‌سازی افسارگسیخته، و چشم‌پوشی از حقوق اکثریت مردم موجب شد امروز جامعه قطبی شود. بخشی بسیار ثروتمند و متنعم در پنت‌هاوس‌ها و ویلاهای آن‌چنانی زندگی می‌کنند و بخش بزرگی از مردم زیر بار اجاره‌های کمرشکن و گرانی‌های پی‌درپی گرفتار شده‌اند. نتیجۀ قطبی‌شدن اجتماع، ازهم‌گسیختگی و بحران سرمایه اجتماعی است. برای بازگرداندن اعتماد مردم، باید سیاست کاهش نابرابری به‌طور جدی پیگیری شود و این موضوع با شعار و حرف محقق نمی‌شود؛ بلکه اقدامات عملی در تأمین خدمات پایه‌ای (آموزش، بهداشت و مسکن) نیاز دارد. 🔹وی تأکید دارد که ادعای «اقتصاد دستوری ممنوع است» دروغی بزرگ است که رسانه‌های منتفع از وضعیت موجود ترویج می‌کنند. در آمریکا هم که نماد لیبرالیسم به‌شمار می‌آید، رئیس‌جمهور جمهوری‌خواه نیکسون در دهۀ ۱۹۷۰ برای مقابله با تورم، صریحاً قیمت‌ها را کنترل کرد و متخلفان را به‌شدت مجازات نمود. بنابراین اینکه گفته شود «ورود دولت به قیمت‌گذاری هرگز صحیح نیست» تحریفی از تجربیات دنیاست. دکتر راغفر معتقد است آنچه امروز در ایران دربارۀ قیمت دلار و کالاها شاهدیم، عیناً «قیمت‌گذاری دستوری» است، با این تفاوت که این دستور به نفع مافیا و رانت‌خواران اعمال می‌شود نه به نفع عموم. وقتی بانک مرکزی صبح‌هنگام نرخ دلار را اعلام می‌کند و تمام بازار تبعیت می‌کند، معنایش چیزی جز دستور نیست؛ منتهی دستوری در خدمت ثروتمندان و رانتی‌ها. 🔸او همچنین اشاره می‌کند که ما در «جنگ اقتصادی» هستیم و تحریم‌ها به دنبال این‌اند که با اعمال فشار بر معیشت مردم، نارضایتی اجتماعی را تشدید کنند و همزمان واردات کالاهای لوکس را باز می‌گذارند تا طبقۀ مرفه بتواند مصرف کالاهای گران‌قیمت را ادامه دهد و شکاف با طبقۀ ضعیف بیشتر شود. طبق کتاب «هنر تحریم‌ها» ریچارد نفیو، این راهبرد تحریمی صراحتاً وجود دارد تا اختلاف داخلی را تشدید کند. به‌گفتۀ راغفر، این استراتژی دشمن در داخل با جهل برخی مسئولان، طمع گروهی از سیاست‌گذاران و نفوذ افرادی که منافعی با دشمن دارند، تکمیل می‌شود. حاصلِ جمع این عوامل، وضعیتی است که شاهدیم؛ افزایش پیوستۀ تورم، ورشکسته‌شدن تولیدکنندگان داخلی، رواج واردات بی‌رویه و در نتیجه رشد حیرت‌انگیز قیمت دلار. 🔹دکتر راغفر تصریح می‌کند که راه‌حل برون‌رفت از این بحران روشن است اما ارادۀ سیاسی لازم وجود ندارد. دولت باید خودش را واقعاً متعهد به تولید صنعتی، اشتغال‌زایی و تأمین نیازهای اساسی مردم بداند. این امر نیازمند آن است که درآمدهای ارزی حاصل از نفت، گاز و مواد خام را با «قیمتی منطقی» در مسیر تولید و معیشت مردم تخصیص دهد، نه اینکه منابع ارزی را صرف واردات خودروهای گران‌قیمت یا طلا و گوشی‌های لوکس کند. او می‌گوید برنامه‌ای منسجم باید تدوین شود و قیمت ارزی که از صادرات منابع طبیعی به‌دست می‌آید، می‌بایست برمبنای تقویت تولید داخلی و قدرت خرید مردم تعیین شود (حتی اگر آن نرخ در حد ۲۰هزار تومان باشد). سپس درآمدهای ارزی حاصل از صادرات خدمات فنی و مهندسی یا فعالیت‌های غیروابسته به منابع طبیعی می‌تواند در یک بازار دیگر ـ با نرخ آزاد ـ عرضه شود.
حکمران
🔸خطری بزرگ که ایران را تهدید می‌کند! 🔹دکتر حسین راغفر | استاد دانشگاه الزهرا لینک یوتیوب🔻 📺 youtu.
🔸در پایان، خطاب به مردم می‌گوید نباید فریب شعارها را بخورند؛ اگر دولت عزم کند و از ساختار رانتی فاصله بگیرد، می‌توان ارزش پول ملی را تقویت کرد و بی‌ثباتی را مهار نمود. او هشدار می‌دهد که ادامۀ این مسیر و تعمیق شکاف اجتماعی، خشم و ناامیدی را گسترش می‌دهد و خطر انفجارهای اجتماعی را جدی می‌کند. بنابراین هم حاکمیت باید به مطالبات عادلانه و قانون اساسی برگردد و هم مردم باید با تشکیل تشکل‌های مردمی و مطالبه‌گری منطقی، مسئولان را به سمت پاسخگویی و تأمین حقوق همۀ دهک‌ها هدایت کنند. این‌گونه شاید بتوان سرمایه اجتماعی از‌دست‌رفته را بازگرداند. حکمران؛ روایت عمیق سیاست و اقتصاد @HokmranOnline
حکمران
🔸خطری بزرگ که ایران را تهدید می‌کند! 🔹دکتر حسین راغفر | استاد دانشگاه الزهرا لینک یوتیوب🔻 📺 youtu.
خطری_بزرگ_که_ایران_را_تهدید_می‌کند!_دکترحسین_راغفر_استاد_دانشگاه.mp3
32.02M
🟠خطری بزرگ که ایران را تهدید میکند! 🔷گفتگوی حکمران با دکتر حسین راغفر فهرست این برنامه🔻 • 00:00:00 - مقدمه • 00:00:13 - این وفاق، وفاق نیست بلکه شقاق است • 00:08:27 - شما آزادید که فقیر باشید • 00:14:41 - سه دلیل برای همراهی داخلی ها با تئوری نفیو • 00:21:05 - چرا بانک مرکزی با فروش سکه دلار را ۱۲۰ تومان حساب میکند؟ • 00:47:22 - فقر مساوی استهلاک سرمایه اجتماعی • 00:55:52 - برندگان و بازندگان مارپیچ تورم • 01:21:29 - تخصیص ارز به خودرو راهی غلط و کج • 01:28:57 - بازگردید به قانون اساسی حکمران؛ روایت عمیق سیاست و اقتصاد @HokmranOnline
🟠 حکومت نسبت به کاهش ارزش پول، ضامن است! 🔸 وقتی بانک در توجیه بهره می‌گوید سپردۀ مردم پیش ما امانت است و باید به اندازۀ تورم به سپرده‌ها سود بدهیم، این حرف باید در مورد اسکناسی هم که در دست مردم است و حكومت، ثبات آن را با دو امضاء ضمانت کرده زده شود. پس وقتی تنزل قیمت پیدا کرد، حکومت ضامن است! 🔹حتی کشورهایی كه وضع اقتصادی‌ خوبی ندارند، باید پول را میثاق بین خود و مردم بدانند؛ زیرا کاهش ارزش پول، اعتماد مردم به نظام را از بین می‌برد. دولت با امضای پول، قدرت خرید آن را ضمانت می‌کند و به مردم اطمینان می‌دهد که اسکناس، حکم حوالۀ جنس دارد و مردم می‌توانند دارایی و کار و تلاش خود را در آن ریخته، با قدرت خرید آن معاوضه کنند. ✍️مرحوم آیت الله حائری شیرازی حکمران؛ روایت عمیق سیاست و اقتصاد @HokmranOnline
🔷ولی همچنان عده‌ای معتقدند نقدینگی زیاد و فشار تقاضا دلیل تورم امروز در ایران است! ✍🏻 حسین زمانی میقان علت گرانی لبنیات، نقدینگی زیاد دست مردم نیست؛ افزایش نرخ ارز است. کاهش تقاضا، همیشه منجر به کاهش قیمت نمی‌شود. بلکه منجر به کاهش عرضه و نهایتا کوچک شدن کیک اقتصاد می‌شود. ✍🏻سیدیاسر جبرائیلی حکمران؛ روایت عمیق سیاست و اقتصاد @HokmranOnline
🟠 تضادهای فرهنگی نئولیبرالیسم 🔷نوشته شهرزاد شمس، دیپاک بهارگاوا، هری دبلیو هنبری 🌐 rooseveltinstitute.org/publications/the-cultural-contradictions-of-neoliberalism/ 🔷نئولیبرالیسم باید نه تنها به عنوان یک پروژه سیاسی بلکه به همان اندازه به عنوان یک پروژه فرهنگی درک شود. 🔷در این گزارش، ما پنج استدلال مرتبط ارائه می دهیم. 🔸اول، ما استدلال می کنیم که نئولیبرالیسم باید نه تنها به عنوان یک پروژه سیاسی بلکه به همان اندازه به عنوان یک پروژه فرهنگی درک شود. اصول کلیدی نئولیبرالیسم - تمرکز بر فرد "عقلانی" و منفعت طلب به عنوان واحد اساسی تحلیل اجتماعی. این ایده که بازارهای آزاد نوشدارو هستند. اشتغال به مسئولیت شخصی و اتکا به خود. و تأکید بر "آزادی انتخاب" یک فرد - توسط طیفی از شیوه ها، باورها و جهان بینی های فرهنگی شکل گرفته و مورد حمایت قرار گرفته است. اینها شامل "فرهنگ خرد کردن"، شرمساری کسانی است که به نظر می رسد در بازار موفق نشده اند، و استراتژی های زندگی فراگیر و فردگرایانه، مانند خودسازی، که مردم برای تلاش برای "موفق شدن" یا حداقل کاهش خطرات شکست اتخاذ کرده اند. 🔹دوم، ما استدلال می کنیم که ما در چشم اندازی از ویرانه های فرهنگی ناشی از سیاست ها و ایدئولوژی نئولیبرال زندگی می کنیم. ناامیدی فزاینده ، مشکلات سلامت روان ، کار بیش از حد ، اعتیاد ، تنهایی و انزوای اجتماعی و شرم درونی شده از پیامدهای منفی اجتماعی و روانی عمیق نظم نئولیبرال است. 🔸سوم، ما استدلال می کنیم که نئولیبرالیسم به عنوان یک پروژه فرهنگی به طور فزاینده ای برای بسیاری از مردم متقاعد کننده و ناخوشایند است. شکست های نئولیبرالیسم اشتیاق عمیقی را برای برآورده کردن نیازهایی که در جامعه نئولیبرال برآورده نشده است، مانند نیاز به اجتماع و تعلق، امنیت، عاملیت، درک و احساس خوب ایجاد کرده است. برای پاسخگویی به این نیازها ، میلیون ها نفر استراتژی های مختلف زندگی را توسعه داده و از آنها استفاده کرده اند ، که برخی از آنها آنها را با نظم نئولیبرال آشتی می دهد ، در حالی که برخی دیگر نوید فرار یا ترتیبات اجتماعی جایگزین را ارائه می دهند. ما بر چهار شخصیت فرهنگی کهن الگو تمرکز می کنیم که در پاسخ به شکست های نئولیبرالیسم به وجود آمده اند: ۱. مبارزان، که معمولا در فرهنگ سلامتی و خودیاری به عنوان راهی برای سازگاری و یافتن پناهگاه از خواسته های سخت جامعه نئولیبرال شرکت می کنند. ۲. نوآوران، که به دنبال و ایجاد ترتیبات جامعه محور هستند که خواسته های انواع ارتباطات اجتماعی را که توسط نئولیبرالیسم تضعیف می شود، برآورده می کند. ۳. ترک تحصیلات، که به دنیاهای خصوصی عقب نشینی می کنند، گاهی اوقات لذت های خصوصی و گاهی اوقات ناامیدی خصوصی. ۴. شورشیان، که شکست های نئولیبرالیسم را با شرکت در جنبش هایی که نظم مستقر را به چالش می کشند، گاهی از چپ اما بیشتر از راست، حل می کنند. 🔹چهارم، ما استدلال می کنیم که در مقایسه با چپ، راست در تعامل با این چهار پاسخ فرهنگی به نئولیبرالیسم بسیار استراتژیک تر و موفق تر بوده است. این گزارش بر یک مسیر استراتژیک خاص تمرکز دارد که راست در تلاش های بسیج خود از آن استقبال کرده است: تعامل و تسلیحاتی کردن پاسخ های فرهنگی به شکست های نئولیبرالیسم به عنوان ابزاری برای شکل دادن به جهان بینی، ایجاد رضایت و جذب افراد در جنبش های خود، در حالی که در مورد نگرانی های روزمره، تجربیات زیسته و نارضایتی های مردم صحبت می کند. چهره ها و جنبش های متنوعی مانند جردن پیترسون، QAnon، جی پی سیرز و MAGA خود نیازهای خاصی را که توسط فرهنگ نئولیبرال برآورده نمی شود، در حالی که افراد را برای پروژه راست افراطی جذب می کنند، برطرف می کنند. راست پسا نئولیبرال با اتخاذ جهت گیری «اول فرهنگ» به سیاست، از این ماده خام فرهنگی به عنوان وسیله ای برای اجتماعی کردن دیدگاه سیاسی خود استفاده کرده است. در مقابل، - و ما معتقدیم که از نظر سیاسی کمتر موثر است - چپ رویکرد محدودتر و تکنوکراتیک تری را در پیش گرفته است که بر برنامه های سیاسی به عنوان وسیله ای برای بسیج و استخدام تمرکز دارد. 🔸در نهایت، ما استدلال می کنیم که ترقی خواهان باید اشتیاق گسترده برای آلترناتیوها در زمینه فرهنگ را برآورده کنند تا بخواهند با دیدگاه اقتدارگرایانه راست پسا نئولیبرال رقابت کنند. ترقی خواهان باید این اشتیاق را درک کنند که ریشه اصلی پرانرژی برای هر سیاست رهایی بخش باشند. این امر مستلزم نوسازی چشمگیر سازماندهی ارتدوکس ها، سیاست های مترقی و عادات فرهنگی در چپ است. ما نشانه هایی برای مسیر رو به جلو در شیوه های جنبش های گذشته و سازمان های مترقی امروزی پیدا می کنیم که راه های جدیدی را به جلو ترسیم می کنند. حکمران؛ روایت عمیق سیاست و اقتصاد @HokmranOnline
🟠 با افزایش نرخ ارز رسمی، هزینۀ واردات لوازم پزشکی بیش از ۱۰ برابر شده و بیمارستان‌ها توان خرید ندارند. لوازمی مثل دریچۀ تاوی قلب از ۱۰۵ میلیون به بیش از یک میلیارد تومان رسیده و بیمار و بیمه‌ توان پرداخت ندارند. بحران از به رسیده! ✍🏻حسین صمصامی (نماینده تهران) حکمران؛ روایت عمیق سیاست و اقتصاد @HokmranOnline
5.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
این بازگشت مقدس شبیه بازگشت مهاجرین پس از فتح مکه است ؛ این جا همان محور نکبت بار نیتساریم است که ماه ها نتانیاهو می‌گفت امکان ندارد از آن عقب نشینی کند ؛ حالا می‌توان با یقین گفت اگر در ۱۹۴۸ وجود داشت نکبتی به بار نمی‌آمد. ✍🏻 حسین پاک (خبرنگار جبهه مقاومت) حکمران؛ روایت عمیق سیاست و اقتصاد @HokmranOnline