✍شبهه ی اول:
تمام قیام ها قبل از ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف باطل است.
📜عَنْهُ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ اَلْحُسَيْنِ بْنِ سَعِيدٍ عَنْ حَمَّادِ بْنِ عِيسَى عَنِ اَلْحُسَيْنِ بْنِ اَلْمُخْتَارِ عَنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: كُلُّ رَايَةٍ تُرْفَعُ قَبْلَ قِيَامِ اَلْقَائِمِ فَصَاحِبُهَا طَاغُوتٌ يُعْبَدُ مِنْ دُونِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ
🔸ابو بصير از امام صادق عليه السّلام روايت مىكند كه فرمود:هر پرچمى كه بيش از قيام قائم عليه السّلام برافراشته شود صاحب آن طاغوتى است كه در برابر خدا پرستيده مىشود
📚الکافي ج ۸، ص ۲۹۵
✅سند : موثق
📚مرآة العقول مجلسى جلد ۲۶، صفحه ۳۲۵
#شبهه
جواب: در پست بعد⬇️
🌐𝓗𝓸𝓴𝓸𝓸𝓶𝓪𝓽_𝓮𝓼𝓵𝓪𝓶𝓲
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍حدیث(کل رایه ترفع قبل قیام الحجه فصاحبها طاغوت)دلالت بر نفی حکومت قبل از ظهور دارد؟
🎙پاسخگو : یاسرالحبیب
🌐 مشاهده کلیپ در جستجوگر
🌐𝓗𝓸𝓴𝓸𝓸𝓶𝓪𝓽_𝓮𝓼𝓵𝓪𝓶𝓲
ادامه دارد....
شبهه اول: حدیث کل رایة
🔴جواب آیت الله العظمی نوری همدانی حفظه الله
✍علی أیِّ حال ما ناچاریم در توجیه این اخبار بگوئیم با توجه به قیامهای برحقی که صورت گرفته و مورد تایید ائمه علیهم السلام نیز بوده و همچنین با توجه به آیات قران و روایاتی که در مورد امر به معروف و نهی از منکر و قیام در برابر ظالم داریم باید عرض کنیم که این روایات کلیت ندارند بلکه فقط به قیامهای باطل در مقابل حق نظر دارند که امام صادق علیه السلام در خبر اول باب به آنها اشاره کردند.
📚کتاب البیع ص۲۰۶ أدله حرمت قیام قبل از ظهور/ولایة الفقیه
#ولايت_فقيه
🌐𝓗𝓸𝓴𝓸𝓸𝓶𝓪𝓽_𝓮𝓼𝓵𝓪𝓶𝓲
ادامه دارد....
🔴پیام ناشناس: سلام تو یه بحثی طرف مقابل به من گفت که حدیث داریم شیعه تو غیبت باید مثل.فرش باشه صدا ازش در نیاد , به عقل من برخوردخلاصه همچین چیزی اصلا هس ؟ ماجراش چیه ؟
✍پاسخ: سلام علیکم این روایت در کتاب کافی مرحوم کلینی آمده👇
قال أبو عبد الله عليهالسلام: يا سدير ، الزم بيتك ، 👈وكن حلسا من أحلاسه 👉، واسكن ما سكن الليل والنهار ، فإذا بلغك أن السفياني قد خرج، فارحل إلينا ولو على رجلك
یعنی ای سدیر ، ملازم خانه ات باش و باش مانند فرشی از فرشهای خانه ات.
📚الکافی ج15 ص600
جوابش رو به عنوان شبهه ی دوم ان شاءالله بعد از اتمام شبهه ی اول شروع میکنیم✅
#پیام_ناشناس
🌐𝓗𝓸𝓴𝓸𝓸𝓶𝓪𝓽_𝓮𝓼𝓵𝓪𝓶𝓲
✍فعلا جوابهای علما رو نسبت به شبهات وارده میارم ،
جوابها و توضیحات رو بعد از نظرات علما خودم میفرستم ان شاءالله🚶♂
🔴پیام ناشناس: اگر تمام درختان قلم شوند و درياها مركب شوند و تمام جن نويسنده شوند و تمام بشر حسابگر شوند، باز هم نميتوانند فضائل علي را بشمارند. سلام این روایت معب تبره اگر معتبر بود بی زحمت منبعش رو هم بهم بگو لازم دارم ممنون
✍پاسخ: سلام علیکم
قال رسول الله: لو أن الغياض أقلام والبحر مداد والجن حساب والانس كتاب ما أحصوا فضائل علي بن أبي طالب
🔸اگر باغها جملگی قلم شوند و دریاها جوهر و جنّیان حسابدار و انسانها نویسنده، قادر به شمارش فضایل علی بن ابی طالب علیه السّلام نبودند.
📚بحار الأنوار ج40 ص70
این روایات با سندهای مختلف در کتب شیعه و سنی نقل شده و معتبره
#پیام_ناشناس
🌐𝓗𝓸𝓴𝓸𝓸𝓶𝓪𝓽_𝓮𝓼𝓵𝓪𝓶𝓲
شبهه اول: حدیث کل رایة
🔴نظر آیت الله کاظم حائری
✍ما عن أبي بصير بسند تامّ عن أبي عبداللّه (عليه السلام) قال : كلّ راية ترفع قبل قيام القائم فصاحبها طاغوت يعبد من دون اللّه عزّ وجلّ . فالتعبير بالطاغوت وأ نّه يعبد من دون اللّه يعطي معنى الصنمية ، وهذا يناسب فرض كون خروجه لنفسه لا بنيّة تسليم الأمر إلى الإمام المعصوم لو حضر .
🔸آنچه از ابوبصیر با سند تام از امام صادق علیه السلام نقل شده که فرمود: هر پرچمی که قبل از قیام قائم برافراشته شود صاحبش طاغوت است و بجای خدا پرستیده میشود. تعبیر طاغوت و اینکه بجای خدا پرستیده میشود معنای بت شدن میدهد و این مناسب این فرض است که خروجش به قصد خودش است نه به نیت اینکه حکومت را تسلیم امام معصوم کند ولو اینکه حاضر باشد.
📚ولاية الأمر في عصر الغيبة ج1 ص59
#ولايت_فقيه
🌐𝓗𝓸𝓴𝓸𝓸𝓶𝓪𝓽_𝓮𝓼𝓵𝓪𝓶𝓲
ادامه دارد...
شبهه اول: حدیث کل رایة
🔴نظر آیت الله خمینی
✍وكانت هناك فئة تؤمن بأن كل حكومة تقوم في عصر الغيبة هي حكومة باطلة وتتعارض مع الإسلام، وأمثال هؤلاء إن لم يكونوا ألعوبة، فهم أناس غرتهم بعض الأحاديث الواردة بهذا الشأن نظير: إن أية راية ترفع قبل ظهور صاحب الأمر، هي راية باطلة. وكانوا يتصورون ذلك في أية حكومة. في حين أن أمثال هذه الأحاديث تشير إلى أن كل مَنْ رفع راية الى جانب راية الإمام المهدي، تحت عنوان (المهدوية)، فهو باطل
🔸يك دسته ديگرى بودند كه مىگفتند كه هر حكومتى اگر در زمان غيبت محقق بشود، اين حكومت باطل است و بر خلاف اسلام است. آنها مغرور بودند. آنهايى كه بازيگر نبودند، مغرور بودند به بعض رواياتى كه وارد شده است بر اين امر كه هر عَلَمى بلند بشود قبل از ظهور حضرت، آن علم، علم باطل است. آنها خيال كرده بودند كه نه، هر حكومتى باشد، در صورتى كه آن روايات اشاره دارد كه هر كس علم بلند كند با علم مهدى، به عنوان «مهدويت» بلند كند، باطل است.
📚صحيفة الإمام ج21 ص19
#ولايت_فقيه
🌐𝓗𝓸𝓴𝓸𝓸𝓶𝓪𝓽_𝓮𝓼𝓵𝓪𝓶𝓲
ادامه دارد...
شبهه اول: حدیث کل رایة
🔴نظر آیت الله منتظری
✍فمراده بالراية هنا الراية الداعية إلى النفس في قبال الحق. وبعبارة أخرى: الراية الواقعة في قبال القائم، لا في طريقه ومسيره وعلى منهجه. ولذا عبر عنها بالطاغوت، وعقبها بكونها معبودة من دون الله.
🔸پس مراد آن از پرچم، پرچمی است که به سوی خود میخواند در مقابل حق. و بعبارت دیگر: پرچمی که در مقابل قائم واقع میشود ، نه در راه و مسیر و منهجش. و بنابراین از آن تعبیر به طاغوت شده...
📚دراسات في ولاية الفقيه ج1 ص237
#ولايت_فقيه
🌐𝓗𝓸𝓴𝓸𝓸𝓶𝓪𝓽_𝓮𝓼𝓵𝓪𝓶𝓲
✍تحلیل کلی روایت: شبهه اول
شرایط صدور: حدیث از حضرت امام صادق علیه السلام صادر شده است. شرایط حاکم بر زمان امام صادق علیه السلام شرایطی مدعی مهدویت پرور بود.
بنی العباس با بنی امیه درگیر جنگ بودند و مدعی خویشاوندی با اهل بیت بودند و خود را اهل بیت مینامیدند و قیامهای دیگری مانند قیام زید و سایرین در حال اجرا بود و شیعه هر روز تحت پرچمی میرفت به اسم اهل بیت و فرقه هایی تشکیل میشد، امام اینگونه فرمودند تا شیعه مطلقا سمت هیچ پرچمی ولو پرچم سادات و اهل بیت باشد هم نرود
احتمال دیگر: این احتمال ضعیف است و الله اعلم
در این روایت از لفظ قائم استفاده شده است. قائم لقبی است که برای تمام ائمه میباشد و برای حضرت صاحب عصر ارواحنا له الفدا برجسته است.
چنان که در حدیث میگوید: فَقُلْتُ يَا اِبْنَ رَسُولِ اَللَّهِ فَلَسْتُمْ كُلُّكُمْ قَائِمِينَ بِالْحَقِّ قَالَ بَلَى
عرض كردم:اى پسر رسول خدا،مگر شما همگى قائم به حق نيستيد؟فرمودند:آرى
📚علل الشرایع ج۱،ص۱۶۰
چه بسا مراد این حدیث این باشد تا زمانیکه من امام صادق علیه السلام قیام نکنم، سایر قیامهای به اسم اهل بیت یا غیر آنها باطل است.
همچنین روایات دیگری در تایید برخی از قیامها وجود دارد که فرض مطلق پرچمها را از این حدیث باطل یا لااقل خدشه دار میکند.
1⃣ ادله یاسر الحبیب
2⃣نظر آیت الله العظمی نوری همدانی
3⃣نظر آیت الله العظمی کاظم حائری
4⃣نظر آیت الله العظمی خمینی
5⃣نظر آیت الله منتظری
🌐𝓗𝓸𝓴𝓸𝓸𝓶𝓪𝓽_𝓮𝓼𝓵𝓪𝓶𝓲
اکتفا میکنیم برای این شبهه به همین مقدار
✍شبهات رو به لینک ناشناس ارسال کنید، چک میکنم و جوابشونو به ترتیب میزارم ان شاءالله👇
🌐لینک ناشناس: https://harfeto.timefriend.net/16728280535998
🌐𝓗𝓸𝓴𝓸𝓸𝓶𝓪𝓽_𝓮𝓼𝓵𝓪𝓶𝓲
🔴شبهه دوم: "مانند فرش خانه ات باش"‼️‼️
✍عدة من أصحابنا ، عن أحمد بن محمد ، عن عثمان بن عيسى ، عن بكر بن محمد ، عن سدير ، قال: قال أبو عبد الله عليهالسلام : «يا سدير ، الزم بيتك ، وكن حلسا من أحلاسه ، واسكن ما سكن الليل والنهار ، فإذا بلغك أن السفياني قد خرج ، فارحل إلينا ولو على رجلك».
🔸سدير از امام صادق عليه السّلام روايت كرده كه فرمود: اى سدير ملازم خانهات باش و چون پلاسى از پلاسهاى خانه (كه روى زمين انداختهاند) باش (يعنى از خانه بيرون مرو) و تا شب و روز آرامش دارند تو هم آرام و ساكت باش، و چون بتو خبر رسيد كه سفيانى خروج كرده (بىدرنگ) بسوى ما كوچ كن اگر چه پاى پياده باشى.
📚الکافی ج15 ص600
✅سند : حسن أو موثق
📚مرآة العقول ج26 ص259
#شبهه
جواب در پست بعد⬇️
🌐𝓗𝓸𝓴𝓸𝓸𝓶𝓪𝓽_𝓮𝓼𝓵𝓪𝓶𝓲
شبهه دوم: مانند فرش خانه ات باش
🔴نظر آیت الله منتظری
✍الغاي خصوصيت و تعميم حكم به همه افراد در تمام زمانها متوقف است به موردي كه ما علم و آگاهي داشته باشيم به اين كه شخص خاص و يا مورد خاصي مورد نظر نيست، اما در مورد شخصي همانند سدير پس از بررسي ويژگي ها و حالتهاي او مشخص ميگردد كه چنين الغاي خصوصيتي درباره او صحيح نيست ; زيرا از بررسي و تتبع در احوالات او مشخص ميشود كه وي كسي نبوده كه بتواند قيام نموده و حكومت اسلامي تشكيل دهد، بلكه يك فرد عادي بوده كه مخلص امام صادق (ع) بوده اما همواره احساساتش بر تدبير و فكرش غلبه ميكرده است . وي از كساني بوده كه گمان ميكرده امام (ع) توانايي قيام را دارد و شرايط به عهده گرفتن خلافت برايش مساعد است ; و به همين جهت همواره مصر و منتظر خروج آن حضرت بوده و براي اينكه زير پرچم آن حضرت باشد انتظار ميكشيده است . و آن حضرت در اين كلام ميخواهند به وي بفرمايند كه فعلا نمي توانند خلافت ظاهري تشكيل دهند و اينكه علامت قائم به حق خروج سفياني است . و بر اشخاصي همانند اين شخص كه امر بر آنان مشتبه شد و تحت تأثير احساسات غلط و غير مطابق با واقعيات قرار گرفته اند، بهترين كار اين است كه در خانه هاي خويش مانده و بدون نتيجه، خود و ديگران را به هلاكت نيندازند.
📚مباني فقهي حكومت اسلامي ج1 ص365
#ولايت_فقيه
🌐𝓗𝓸𝓴𝓸𝓸𝓶𝓪𝓽_𝓮𝓼𝓵𝓪𝓶𝓲
ادامه دارد....
🔴پیام ناشناس:
https://eitaa.com/hokoomat_eslami/65 اگه میشه روحیات دو رهبر کبیر انقلاب رو با سند با روحیه سدیر مقایسه کنید که اینطور نیست , و شرایط زمانه متفاوته و...
✍پاسخ: سلام علیکم
در ادامه به بررسی شخصیت سدیر میپردازیم ان شاءالله
اما مبنا فعلا اثبات اصل ولایت فقیهه .تطبیقش با انقلاب و حکومت اسلامی ایران بعد از اثبات خود ولایت فقیه ان شاءالله. فعلا زمینه سازی و بستر سازی میکنیم.
#پیام_ناشناس
🌐𝓗𝓸𝓴𝓸𝓸𝓶𝓪𝓽_𝓮𝓼𝓵𝓪𝓶𝓲
🔴پیام ناشناس : سلام چرا برخی میگن شهادت پیامبر و برخی وفات کدومش درسته با منبع موثق؟ ممنون
✍پاسخ: سلام علیکم
وفات اعم از شهادته. یعنی وفات میتونه به صورت مرگ طبیعی باشه یا به صورت شهادت باشه، لذا منافاتی با همندارن.
حضرت رسول به شهادت برخی احادیث و با توجه به قرائن قطعی در منابع شیعه و سنی مسموم شدن و با سمّ از دنیا رفتن.
علامه مجلسی در این باره میگن: در احادیث معتبره وارد شده است که آن حضرت به شهادت از دنیا رفت.
چنانچه صفّار به سند معتبر از حضرت صادق علیه السّلام روایت کرده است که در روز خیبر زهر دادند آن حضرت را در دست بزغاله ای، چون حضرت رسول صلّی اللّه علیه و آله و سلّم لقمه ای از آن تناول نمود، آن گوشت به سخن آمد و عرض کرد: یا رسول اللّه مرا به زهر آلوده اند، پس حضرت در مرض موت میفرمود: پشت مرا در هم شکست آن لقمه که در خیبر تناول کردم، و هیچ پیغمبر و وصیّ پیغمبر نیست مگر آنکه به شهادت از دنیا میرود. و در روایت معتبر دیگر فرمود: زن یهودیّه آن حضرت را زهر داد در ذراع گوسفند، چون حضرت قدری از آن تناول فرمود، آن ذراع خبر داد که من زهرآلودم، پس حضرت آن را انداخت، و پیوسته آن زهر در بدن آن حضرت اثر میکرد تا آنکه به همان علّت از دنیا رحلت نمود. و عیّاشی به سند معتبر از حضرت صادق علیه السّلام روایت کرده است که عایشه و حفصه آن حضرت را به زهر شهید کردند. و محتمل است که هر دو زهر در شهادت آن حضرت دخیل بوده باشد.
📚جلاءالعیون مجلسی ج۱ ص۱۴۶
#پیام_ناشناس
🌐𝓗𝓸𝓴𝓸𝓸𝓶𝓪𝓽_𝓮𝓼𝓵𝓪𝓶𝓲
شبهه دوم: مانند فرش خانه ات باش‼️
🔴شخصیت سدیر
✍قال أبو عبد اللّه علیه السلام : سدير عصيدة بكلّ لون
🔸امام صادق علیه السلام فرمود: سدیر مانند حلوایی است که به هر رنگی در می آید.
📚رجال کشی ج2 ص127
#ولايت_فقيه
🌐𝓗𝓸𝓴𝓸𝓸𝓶𝓪𝓽_𝓮𝓼𝓵𝓪𝓶𝓲
ادامه دارد...
🔴پیام ناشناس: سلام علیکم متن حدیثی رو دارید که میفرماید )اگر اشتباه نکنم) حضرت زهرا و حضرت خدیجه بر فرشی سوار میشن (شب جمعه) در آسمان سیر میکنند و چیزهایی بر زمین از طرف اونها فرود میاد که نوشته الامان ***وار الحسین
✍پاسخ: سلام علیکم در کتاب مفاتیح الجنان به نقل از جنه الماوی و نجم الثاقب در ماجرای تشرف حاج علی بغدادی این رو نقل کرده. موفق باشید
#پیام_ناشناس
🌐𝓗𝓸𝓴𝓸𝓸𝓶𝓪𝓽_𝓮𝓼𝓵𝓪𝓶𝓲
🔴پیام ناشناس: سلام و درود خدمت شما که همیشه من از مطالبتون استفاده می کنم و خیلی چیز ها یاد گرفتم یک سوال این حقیقت دارد که امام علی به پیامبران مدد رسانده است؟
✍پاسخ: سلام علیکم. اگر منظورتون روایت هام بن هیم هست، خیر صحت نداره.
روایت دیگه ای هم هست که پیامبر گفت: علی مع الانبیاء سرا و معی جهرا. این رو هم برخی جعلی دونستن مثل شیخ محمد آصف محسنی در کتاب افق اعلی
روایت دیگه ای اگر هست بنده اطلاع ندارم
#پیام_ناشناس
🌐𝓗𝓸𝓴𝓸𝓸𝓶𝓪𝓽_𝓮𝓼𝓵𝓪𝓶𝓲
🔴پیام ناشناس: سلام حرف علامه درسته و معتبره؟ علامه مجلسی فرمودند: شب جمعه مشغول مطالعه بودم، به این دعا رسیدم، بسم الله الرحمن الرحیم، اَلْحَمْدُ لله مِنْ اَوَّلِ الدُّنْیا اِلی فَنائِها وَ مِنَ الآخِرَه اِلی بَقائِها. اَلْحَمْدُاللهِ عَلی کُلِّ نِعْمَه، اَسْتَغْفِرُالله مِنْ کُلِّ ذَنْبٍ وَ اَتُوبُ اِلَیْه، وَ هُوَ اَرْحَمُ الرّاحِمینَ " بعد یک هفته مجدد خواستم، آنرا بخوانم، که در حالت مکاشفه ندایی شنیدم، از ملائکه که ما هنوز از نوشتن ثواب قرائت قبلی فارغ نشده ایم
✍پاسخ: سلام علیکم خیر اعتبار نداره
#پیام_ناشناس
🌐𝓗𝓸𝓴𝓸𝓸𝓶𝓪𝓽_𝓮𝓼𝓵𝓪𝓶𝓲
شبهه دوم: مانند فرش خانه ات باش‼️
🔴بررسی شخصیت سدیر
✍حَنَانَ بْنَ سَدِيرٍ وَاقِفِيٌّ، أَدْرَكَ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) وَ لَمْ يُدْرِكْ أَبَا جَعْفَرٍ (علیه السلام)
🔸حنان بن سدیر واقفی است، امام صادق علیه السلام را درک کرد اما زمان امام باقر علیه السلام را درک نکرده است.
📚رجال کشی ج1 ص555
البته آقای شبیری میگوید: حنان بن سدیر. ایشان از اصحاب کاظم و هم واقفی است. کشی او را واقفی دانسته است. درجای خود گفته ایم که واقفی بودن در اصحاب کاظم اعتبار ندارد. (ایشان از واقفی بودن برگشتند. لذا اصحاب کاظمی که واقفی مانده باشند نداریم) لکن کشی از مشایخ خود نقل میکند او واقفی بوده است
🌐درس رجال استاد سیدجواد شبیری جلسه63
به هر حال یا فرزند سدیر واقفی شده و واقفی مانده، یا در یک مقطع واقفی شده است.
#ولايت_فقيه
🌐𝓗𝓸𝓴𝓸𝓸𝓶𝓪𝓽_𝓮𝓼𝓵𝓪𝓶𝓲
شبهه دوم: مانند فرش خانه ات باش‼️
🔴بررسی شخصیت سدیر
✍عَنْ سَدِيرٍ اَلصَّيْرَفِيِّ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فَقُلْتُ لَهُ وَ اَللَّهِ مَا يَسَعُكَ اَلْقُعُودُ فَقَالَ وَ لِمَ يَا سَدِيرُ قُلْتُ لِكَثْرَةِ مَوَالِيكَ وَ شِيعَتِكَ وَ أَنْصَارِكَ وَ اَللَّهِ لَوْ كَانَ لِأَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ مَا لَكَ مِنَ اَلشِّيعَةِ وَ اَلْأَنْصَارِ وَ اَلْمَوَالِي مَا طَمِعَ فِيهِ تَيْمٌ وَ لاَ عَدِيٌّ فَقَالَ يَا سَدِيرُ وَ كَمْ عَسَى أَنْ يَكُونُوا قُلْتُ مِائَةَ أَلْفٍ قَالَ مِائَةَ أَلْفٍ قُلْتُ نَعَمْ وَ مِائَتَيْ أَلْفٍ قَالَ مِائَتَيْ أَلْفٍ قُلْتُ نَعَمْ وَ نِصْفَ اَلدُّنْيَا قَالَ فَسَكَتَ عَنِّي ثُمَّ قَالَ يَخِفُّ عَلَيْكَ أَنْ تَبْلُغَ مَعَنَا إِلَى يَنْبُعَ قُلْتُ نَعَمْ فَأَمَرَ بِحِمَارٍ وَ بَغْلٍ أَنْ يُسْرَجَا فَبَادَرْتُ فَرَكِبْتُ اَلْحِمَارَ فَقَالَ يَا سَدِيرُ أَ تَرَى أَنْ تُؤْثِرَنِي بِالْحِمَارِ قُلْتُ اَلْبَغْلُ أَزْيَنُ وَ أَنْبَلُ قَالَ اَلْحِمَارُ أَرْفَقُ بِي فَنَزَلْتُ فَرَكِبَ اَلْحِمَارَ وَ رَكِبْتُ اَلْبَغْلَ فَمَضَيْنَا فَحَانَتِ اَلصَّلاَةُ فَقَالَ يَا سَدِيرُ اِنْزِلْ بِنَا نُصَلِّ ثُمَّ قَالَ هَذِهِ أَرْضٌ سَبِخَةٌ لاَ تَجُوزُ اَلصَّلاَةُ فِيهَا فَسِرْنَا حَتَّى صِرْنَا إِلَى أَرْضٍ حَمْرَاءَ وَ نَظَرَ إِلَى غُلاَمٍ يَرْعَى جِدَاءً فَقَالَ وَ اَللَّهِ يَا سَدِيرُ لَوْ كَانَ لِي شِيعَةٌ بِعَدَدِ هَذِهِ اَلْجِدَاءِ مَا وَسِعَنِي اَلْقُعُودُ وَ نَزَلْنَا وَ صَلَّيْنَا فَلَمَّا فَرَغْنَا مِنَ اَلصَّلاَةِ عَطَفْتُ عَلَى اَلْجِدَاءِ فَعَدَدْتُهَا فَإِذَا هِيَ سَبْعَةَ عَشَرَ .
🔸از سدير صيرفى كه گويد:نزد امام صادق(عليه السّلام)رفتم،و به آن حضرت گفتم:به خدا،براى شما روا نيست كه خانهنشين باشيد. در پاسخ فرمود:اى سدير ،چرا؟گفتم:براى بسيارى دوستان و شيعيانِ شما و ياوران شما،به خدا اگر امير المؤمنين(عليه السّلام)به اندازۀ شما شيعه و يار و دوستدار داشت،تَيم و عَدِىّ(ابو بكر و عمر) در بردن حقِ او طمع نمىكردند،فرمود:اى سدير ،اميد است كه چه اندازه باشند؟گفتم:صد هزار،فرمود:صد هزار؟گفتم:آرى، و دويست هزار،فرمود:دويست هزار؟گفتم:آرى،و نيمى از دنيا، گويد:امام دم بست و سپس فرمود: بر تو آسان است كه باما خود را تا(يَنبُع)برسانى؟گفتم: آرى،فرمود:يك رأس الاغ سوارى و يك استر زين كردند،من پيشى گرفتم و سوار الاغ شدم،فرمود:اى سدير ،ميل دارى كه الاغ را به من واگذارى؟گفتم:استر زيباتر و آبرومندتر است،فرمود:الاغ براى من هموارتر و آسانتر است،آن حضرت سوار الاغ شد و من سوار بر استر و به راه افتاديم و رفتيم تا وقت نماز رسيد و فرمود:اى سدير ،پياده شويم(ما را پياده كن خ ل)تا نماز بخوانيم،باز فرمود: اين جا زمين شورهزار و نمكى است و نماز در آن روا نيست و رفتيم تا رسيديم به يك زمين سرخه و آن حضرت به غلامى نگاه كرد كه چند بزغاله را مىچرانيد و به من فرمود: اى سدير ،اگر من به شمارۀ اين بزغالهها شيعۀ با اخلاص داشتم،براى من گوشهنشينى روا نبود،و پياده شديم و نماز خوانديم و چون از نماز فارغ شديم،من رو به سوى آن بزغالهها كردم و آنها را شمردم،بر خلاف انتظار ۱۷ تا بودند.
📚الکافي ج ۲، ص ۲۴۲
#ولايت_فقيه
🌐𝓗𝓸𝓴𝓸𝓸𝓶𝓪𝓽_𝓮𝓼𝓵𝓪𝓶𝓲
ادامه دارد...
شبهه دوم: مانند فرش خانه ات باش‼️
🔴تحلیل کلی شبهه
✍ از ظاهر روایت و قرائن چنین بر می آید که این روایت و کلام امام مختص سدیر بوده است.
و امام به سدیر گفته است: تو در خانه ات بنشین و مانند فرش خانه ات باش. و از این روایت عمومیت آن برای همه ی شیعیان فهمیده نمیشود.
اما چرا امام چنین سخنی گفته اند⁉️
اولا گفته شد سدیر شخصی ساده و سست بود و امکان انحرافش زیاد بود ،
چنانکه پسرش واقفی شد.
و اینکه سدیر اصرار های نابجایی برای قیام داشت و حضرت را برای سکوت کردن سرزنش میکرد.
#ولايت_فقيه
__________________________
⚠️با لمس قسمتهای آبی شده، به منابع میروید.
🌐𝓗𝓸𝓴𝓸𝓸𝓶𝓪𝓽_𝓮𝓼𝓵𝓪𝓶𝓲
🔴فهرست موضوعی کانال: الحکومة الاسلامية
1⃣ نظرات علما درباره ولایت فقیه
2⃣ شبهه اول: حديث كل راية
١) جواب ياسر الحبيب
٢) نظر آیت الله نوری همدانی
۳) نظر آیت الله کاظم حائری
۴) نظر امام خمینی
۵) نظر آیت الله منتظری
۶) **جمعبندی**
3⃣ شبهه دوم: مانند فرش خانه ات باش
۱) نظر آیت الله منتظری
۲) قرینه اول
۳) قرینه دوم
۴) قرینه سوم
۵) **جمعبندی**
4⃣ شبهه سوم: دو دجال از فرزندان حضرت زهرا سلام الله علیها
5⃣ شبهه چهارم : بازیچه کودکان‼️⁉️
6⃣ شبهه پنجم: جوجه گانی از آل محمد‼️
7⃣ شبهه ششم: حفظ جان تا قیام قائم‼️⁉️
🔴پیام ناشناس: سلام شنیدم که امام خمینی ولایت فقیه رو برای این که حکومت کنه ساخته ؟ قبل امام هم همچین موضوعی بوده ؟
✍پاسخ: سلام علیکم. ولایت فقیه نظر امام خمینی نیست و از خیلی قبلتر از امام خمینی، علمای شیعه قبولش داشتن.
نظراتشونو اینجا آوردیم: https://eitaa.com/hokoomat_eslami/49
#پیام_ناشناس
🌐𝓗𝓸𝓴𝓸𝓸𝓶𝓪𝓽_𝓮𝓼𝓵𝓪𝓶𝓲
شبهه سوم: دو دجال از نسل فاطمه علیها السلام‼️
✍قال: حدّثنا أبو سهل، قال: حدّثنا محمد بن عبد المؤمن، قال: حدّثنا أحمد بن محمد بن غالب، قال: أخبرنا هديّة بن عبد الوهاب عن عبد الحميد عن عبد اللّه بن عبد العزيز، قال: قال لي علي بن أبي طالب و خطب بالكوفة، فقال: «يا أيّها الناس ألزموا الأرض من بعدي، و إيّاكمو الشذاذ من آل محمد، فإنّه يخرج شذاذ آل محمد، فلا يرون ما يحبّون، لعصيانهم أمري، و نبذهم عهدي، و تخرج راية من ولد الحسين تظهر بالكوفة بدعاية الاميّة، و يشمل الناس البلاء، و يبتلي اللّه خير الخلق حتى يميز الخبيث من الطيّب، و يتبرّأ الناس بعضهم من بعض، و يطول ذلك حتى يفرّج اللّه عنهم برجل من آل محمّد، و من خرج من ولدي فعمل بغير عملي و سار بغير سيرتي فأنا منه بريء، و كلّ من خرج من ولدي قبل المهدي فإنّما هو جزور، و إيّاكم و الدجّالين من ولد فاطمة، فإنّ من ولد فاطمة دجّالين، و يخرج دجّال من دجلة البصرة، و ليس منّي، و هو مقدّمة الدجّالين كلّهم».
🔸امیرالمومنین در کوفه خطبه میخواند و گفت: ای مردم بعد از من بر روی زمین آرام بگیرید و پرهیز کنید از افراد کمی از آل محمد. همانا افراد کمی از اهل بیت پیامبر خروج میکنند و به آنچه میخواهند نمیرسند برای اینکه مخالف من عمل کرده اند و عهد من را پشت سر انداختند.
و خروج میکند پرچمی از فرزندان حسین و مردم را بلا فرامیگیرد و مبتلا میکند خدا بهترین آفریده هایش را تا پلیدان و پاکان از هم جدا شوند. و اینطول میکشد تا خدا گشایشی از آنها ایجاد میکنند با مردی از آل محمد و هرکس از فرزندان من خروج کند، پس به غیر از عمل من عمل کرده است و غیر از سیره مرا انجام داده است. پس من از او اعلام برائت میکنم و هرکس از فرزندان من قبل از مهدی خروج کند پس او ذبح میشود، و بپرهیزید از دو دجال از فرزندان فاطمه. همانا از فرزندان فاطمه دو دجال هستند و دجالی هم از بصره خروج میکند که از من نیست و او مقدمه ی همه دجالهاست.
📚التشريف بالمنن ج1 ص248
#ولايت_فقيه
🌐𝓗𝓸𝓴𝓸𝓸𝓶𝓪𝓽_𝓮𝓼𝓵𝓪𝓶𝓲
جواب پست بعدی⬇️