eitaa logo
الحكومة الاسلامية
65 دنبال‌کننده
1 عکس
2 ویدیو
0 فایل
✍️اثبات و تبیین ولایت مطلقه فقیه، بررسی مشروعیت و پاسخ به شبهات 👤ادمین کانال و پاسخگو: @mohaghegh7400 🌐لینک ناشناس: https://harfeto.timefriend.net/16728280535998 #مدافع_نظام #ولایت_فقیه 🇮🇷انقلاب اسلامی و ولایت فقیه خط قرمز ماست🇮🇷
مشاهده در ایتا
دانلود
شبهه دوم: مانند فرش خانه ات باش 🔴نظر آیت الله منتظری ✍الغاي خصوصيت و تعميم حكم به همه افراد در تمام زمانها متوقف است به موردي كه ما علم و آگاهي داشته باشيم به اين كه شخص خاص و يا مورد خاصي مورد نظر نيست، اما در مورد شخصي همانند سدير پس از بررسي ويژگي ها و حالتهاي او مشخص مي‌گردد كه چنين الغاي خصوصيتي درباره او صحيح نيست ; زيرا از بررسي و تتبع در احوالات او مشخص مي‌شود كه وي كسي نبوده كه بتواند قيام نموده و حكومت اسلامي تشكيل دهد، بلكه يك فرد عادي بوده كه مخلص امام صادق (ع) بوده اما همواره احساساتش بر تدبير و فكرش غلبه مي‌كرده است . وي از كساني بوده كه گمان مي‌كرده امام (ع) توانايي قيام را دارد و شرايط به عهده گرفتن خلافت برايش مساعد است ; و به همين جهت همواره مصر و منتظر خروج آن حضرت بوده و براي اينكه زير پرچم آن حضرت باشد انتظار مي‌كشيده است . و آن حضرت در اين كلام مي‌خواهند به وي بفرمايند كه فعلا نمي توانند خلافت ظاهري تشكيل دهند و اينكه علامت قائم به حق خروج سفياني است . و بر اشخاصي همانند اين شخص كه امر بر آنان مشتبه شد و تحت تأثير احساسات غلط و غير مطابق با واقعيات قرار گرفته اند، بهترين كار اين است كه در خانه هاي خويش مانده و بدون نتيجه، خود و ديگران را به هلاكت نيندازند. 📚مباني فقهي حكومت اسلامي ج1 ص365 🌐𝓗𝓸𝓴𝓸𝓸𝓶𝓪𝓽_𝓮𝓼𝓵𝓪𝓶𝓲 ادامه دارد....
🔴پیام ناشناس: https://eitaa.com/hokoomat_eslami/65 اگه میشه روحیات دو رهبر کبیر انقلاب رو با سند با روحیه سدیر مقایسه کنید که اینطور نیست , و شرایط زمانه متفاوته و... ✍پاسخ: سلام علیکم در ادامه به بررسی شخصیت سدیر میپردازیم ان شاءالله اما مبنا فعلا اثبات اصل ولایت فقیهه .تطبیقش با انقلاب و حکومت اسلامی ایران بعد از اثبات خود ولایت فقیه ان شاءالله. فعلا زمینه سازی و بستر سازی میکنیم. 🌐𝓗𝓸𝓴𝓸𝓸𝓶𝓪𝓽_𝓮𝓼𝓵𝓪𝓶𝓲
🔴پیام ناشناس : سلام چرا برخی میگن شهادت پیامبر و برخی وفات کدومش درسته با منبع موثق؟ ممنون ✍پاسخ: سلام علیکم وفات اعم از شهادته. یعنی وفات میتونه به صورت مرگ طبیعی باشه یا به صورت شهادت باشه، لذا منافاتی با هم‌ندارن. حضرت رسول به شهادت برخی احادیث و با توجه به قرائن قطعی در منابع شیعه و سنی مسموم شدن و با سمّ از دنیا رفتن. علامه مجلسی در این باره میگن: در احادیث معتبره وارد شده است که آن حضرت به شهادت از دنیا رفت. چنانچه صفّار به سند معتبر از حضرت صادق علیه السّلام روایت کرده است که در روز خیبر زهر دادند آن حضرت را در دست بزغاله ای، چون حضرت رسول صلّی اللّه علیه و آله و سلّم لقمه ای از آن تناول نمود، آن گوشت به سخن آمد و عرض کرد: یا رسول اللّه مرا به زهر آلوده اند، پس حضرت در مرض موت می‌فرمود: پشت مرا در هم شکست آن لقمه که در خیبر تناول کردم، و هیچ پیغمبر و وصیّ پیغمبر نیست مگر آنکه به شهادت از دنیا می‌رود. و در روایت معتبر دیگر فرمود: زن یهودیّه آن حضرت را زهر داد در ذراع گوسفند، چون حضرت قدری از آن تناول فرمود، آن ذراع خبر داد که من زهرآلودم، پس حضرت آن را انداخت، و پیوسته آن زهر در بدن آن حضرت اثر می‌کرد تا آنکه به همان علّت از دنیا رحلت نمود. و عیّاشی به سند معتبر از حضرت صادق علیه السّلام روایت کرده است که عایشه و حفصه آن حضرت را به زهر شهید کردند. و محتمل است که هر دو زهر در شهادت آن حضرت دخیل بوده باشد. 📚جلاءالعیون مجلسی ج۱ ص۱۴۶ 🌐𝓗𝓸𝓴𝓸𝓸𝓶𝓪𝓽_𝓮𝓼𝓵𝓪𝓶𝓲
شبهه دوم: مانند فرش خانه ات باش‼️ 🔴شخصیت سدیر ✍قال أبو عبد اللّه علیه السلام : سدير عصيدة بكلّ لون 🔸امام صادق علیه السلام فرمود: سدیر مانند حلوایی است که به هر رنگی در می آید. 📚رجال کشی ج2 ص127 🌐𝓗𝓸𝓴𝓸𝓸𝓶𝓪𝓽_𝓮𝓼𝓵𝓪𝓶𝓲 ادامه دارد...
🔴پیام ناشناس: سلام علیکم متن حدیثی رو دارید که میفرماید )اگر اشتباه نکنم) حضرت زهرا و حضرت خدیجه بر فرشی سوار میشن (شب جمعه) در آسمان سیر میکنند و چیزهایی بر زمین از طرف اونها فرود میاد که نوشته الامان ***وار الحسین ✍پاسخ: سلام علیکم در کتاب مفاتیح الجنان به نقل از جنه الماوی و نجم الثاقب در ماجرای تشرف حاج علی بغدادی این رو نقل کرده. موفق باشید 🌐𝓗𝓸𝓴𝓸𝓸𝓶𝓪𝓽_𝓮𝓼𝓵𝓪𝓶𝓲
🔴پیام ناشناس: سلام و درود خدمت شما که همیشه من از مطالبتون استفاده می کنم و خیلی چیز ها یاد گرفتم یک سوال این حقیقت دارد که امام علی به پیامبران مدد رسانده است؟ ✍پاسخ: سلام علیکم. اگر منظورتون روایت هام بن هیم‌ هست، خیر صحت نداره. روایت دیگه ای هم هست که پیامبر گفت: علی مع الانبیاء سرا و معی جهرا. این رو هم برخی جعلی دونستن مثل شیخ محمد آصف محسنی در کتاب افق اعلی روایت دیگه ای اگر هست بنده اطلاع ندارم 🌐𝓗𝓸𝓴𝓸𝓸𝓶𝓪𝓽_𝓮𝓼𝓵𝓪𝓶𝓲
🔴پیام ناشناس: سلام حرف علامه درسته و معتبره؟ علامه مجلسی فرمودند: شب جمعه مشغول مطالعه بودم، به این دعا رسیدم، بسم الله الرحمن الرحیم، اَلْحَمْدُ لله مِنْ اَوَّلِ الدُّنْیا اِلی فَنائِها وَ مِنَ الآخِرَه اِلی بَقائِها. اَلْحَمْدُاللهِ عَلی کُلِّ نِعْمَه، اَسْتَغْفِرُالله مِنْ کُلِّ ذَنْبٍ وَ اَتُوبُ اِلَیْه، وَ هُوَ اَرْحَمُ الرّاحِمینَ " بعد یک هفته مجدد خواستم، آنرا بخوانم، که در حالت مکاشفه ندایی شنیدم، از ملائکه که ما هنوز از نوشتن ثواب قرائت قبلی فارغ نشده ایم ✍پاسخ: سلام علیکم خیر اعتبار نداره 🌐𝓗𝓸𝓴𝓸𝓸𝓶𝓪𝓽_𝓮𝓼𝓵𝓪𝓶𝓲
شبهه دوم: مانند فرش خانه ات باش‼️ 🔴بررسی شخصیت سدیرحَنَانَ بْنَ سَدِيرٍ وَاقِفِيٌّ، أَدْرَكَ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) وَ لَمْ يُدْرِكْ أَبَا جَعْفَرٍ (علیه السلام) 🔸حنان بن سدیر واقفی است، امام صادق علیه السلام را درک کرد اما زمان امام باقر علیه السلام را درک نکرده است. 📚رجال کشی ج1 ص555 البته آقای شبیری میگوید: حنان بن سدیر. ایشان از اصحاب کاظم و هم واقفی است. کشی او را واقفی دانسته است. درجای خود گفته ایم که واقفی بودن در اصحاب کاظم اعتبار ندارد. (ایشان از واقفی بودن برگشتند. لذا اصحاب کاظمی که واقفی مانده باشند نداریم) لکن کشی از مشایخ خود نقل میکند او واقفی بوده است 🌐درس رجال استاد سیدجواد شبیری جلسه63 به هر حال یا فرزند سدیر واقفی شده و واقفی مانده، یا در یک مقطع واقفی شده است. 🌐𝓗𝓸𝓴𝓸𝓸𝓶𝓪𝓽_𝓮𝓼𝓵𝓪𝓶𝓲
شبهه دوم: مانند فرش خانه ات باش‼️ 🔴بررسی شخصیت سدیر ✍عَنْ سَدِيرٍ اَلصَّيْرَفِيِّ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فَقُلْتُ لَهُ وَ اَللَّهِ مَا يَسَعُكَ اَلْقُعُودُ فَقَالَ وَ لِمَ يَا سَدِيرُ قُلْتُ لِكَثْرَةِ مَوَالِيكَ وَ شِيعَتِكَ وَ أَنْصَارِكَ وَ اَللَّهِ لَوْ كَانَ لِأَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ مَا لَكَ مِنَ اَلشِّيعَةِ وَ اَلْأَنْصَارِ وَ اَلْمَوَالِي مَا طَمِعَ فِيهِ تَيْمٌ وَ لاَ عَدِيٌّ فَقَالَ يَا سَدِيرُ وَ كَمْ عَسَى أَنْ يَكُونُوا قُلْتُ مِائَةَ أَلْفٍ قَالَ مِائَةَ أَلْفٍ قُلْتُ نَعَمْ وَ مِائَتَيْ أَلْفٍ قَالَ مِائَتَيْ أَلْفٍ قُلْتُ نَعَمْ وَ نِصْفَ اَلدُّنْيَا قَالَ فَسَكَتَ عَنِّي ثُمَّ قَالَ يَخِفُّ عَلَيْكَ أَنْ تَبْلُغَ مَعَنَا إِلَى يَنْبُعَ قُلْتُ نَعَمْ فَأَمَرَ بِحِمَارٍ وَ بَغْلٍ أَنْ يُسْرَجَا فَبَادَرْتُ فَرَكِبْتُ اَلْحِمَارَ فَقَالَ يَا سَدِيرُ أَ تَرَى أَنْ تُؤْثِرَنِي بِالْحِمَارِ قُلْتُ اَلْبَغْلُ أَزْيَنُ وَ أَنْبَلُ قَالَ اَلْحِمَارُ أَرْفَقُ بِي فَنَزَلْتُ فَرَكِبَ اَلْحِمَارَ وَ رَكِبْتُ اَلْبَغْلَ فَمَضَيْنَا فَحَانَتِ اَلصَّلاَةُ فَقَالَ يَا سَدِيرُ اِنْزِلْ بِنَا نُصَلِّ ثُمَّ قَالَ هَذِهِ أَرْضٌ سَبِخَةٌ لاَ تَجُوزُ اَلصَّلاَةُ فِيهَا فَسِرْنَا حَتَّى صِرْنَا إِلَى أَرْضٍ حَمْرَاءَ وَ نَظَرَ إِلَى غُلاَمٍ يَرْعَى جِدَاءً فَقَالَ وَ اَللَّهِ يَا سَدِيرُ لَوْ كَانَ لِي شِيعَةٌ بِعَدَدِ هَذِهِ اَلْجِدَاءِ مَا وَسِعَنِي اَلْقُعُودُ وَ نَزَلْنَا وَ صَلَّيْنَا فَلَمَّا فَرَغْنَا مِنَ اَلصَّلاَةِ عَطَفْتُ عَلَى اَلْجِدَاءِ فَعَدَدْتُهَا فَإِذَا هِيَ سَبْعَةَ عَشَرَ . 🔸از سدير صيرفى كه گويد:نزد امام صادق(عليه السّلام)رفتم،و به آن حضرت گفتم:به خدا،براى شما روا نيست كه خانه‌نشين باشيد. در پاسخ فرمود:اى سدير ،چرا؟گفتم:براى بسيارى دوستان و شيعيانِ‌ شما و ياوران شما،به خدا اگر امير المؤمنين(عليه السّلام)به اندازۀ شما شيعه و يار و دوستدار داشت،تَيم و عَدِىّ‌(ابو بكر و عمر) در بردن حقِ‌ او طمع نمى‌كردند،فرمود:اى سدير ،اميد است كه چه اندازه باشند؟گفتم:صد هزار،فرمود:صد هزار؟گفتم:آرى، و دويست هزار،فرمود:دويست هزار؟گفتم:آرى،و نيمى از دنيا، گويد:امام دم بست و سپس فرمود: بر تو آسان است كه باما خود را تا(يَنبُع)برسانى‌؟گفتم: آرى،فرمود:يك رأس الاغ سوارى و يك استر زين كردند،من پيشى گرفتم و سوار الاغ شدم،فرمود:اى سدير ،ميل دارى كه الاغ را به من واگذارى‌؟گفتم:استر زيباتر و آبرومندتر است،فرمود:الاغ براى من هموارتر و آسان‌تر است،آن حضرت سوار الاغ شد و من سوار بر استر و به راه افتاديم و رفتيم تا وقت نماز رسيد و فرمود:اى سدير ،پياده شويم(ما را پياده كن خ ل)تا نماز بخوانيم،باز فرمود: اين جا زمين شوره‌زار و نمكى است و نماز در آن روا نيست و رفتيم تا رسيديم به يك زمين سرخه و آن حضرت به غلامى نگاه كرد كه چند بزغاله را مى‌چرانيد و به من فرمود: اى سدير ،اگر من به شمارۀ اين بزغاله‌ها شيعۀ با اخلاص داشتم،براى من گوشه‌نشينى روا نبود،و پياده شديم و نماز خوانديم و چون از نماز فارغ شديم،من رو به سوى آن بزغاله‌ها كردم و آنها را شمردم،بر خلاف انتظار ۱۷ تا بودند. 📚الکافي ج ۲، ص ۲۴۲ 🌐𝓗𝓸𝓴𝓸𝓸𝓶𝓪𝓽_𝓮𝓼𝓵𝓪𝓶𝓲 ادامه دارد...
شبهه دوم: مانند فرش خانه ات باش‼️ 🔴تحلیل کلی شبهه ✍ از ظاهر روایت و قرائن چنین بر می آید که این روایت و کلام امام مختص سدیر بوده است. و امام به سدیر گفته است: تو در خانه ات بنشین و مانند فرش خانه ات باش. و از این روایت عمومیت آن برای همه ی شیعیان فهمیده نمیشود. اما چرا امام چنین سخنی گفته اند⁉️ اولا گفته شد سدیر شخصی ساده و سست بود و امکان انحرافش زیاد بود ، چنانکه پسرش واقفی شد. و اینکه سدیر اصرار های نابجایی برای قیام داشت و حضرت را برای سکوت کردن سرزنش میکرد. __________________________‌ ⚠️با لمس قسمتهای آبی شده، به منابع میروید. 🌐𝓗𝓸𝓴𝓸𝓸𝓶𝓪𝓽_𝓮𝓼𝓵𝓪𝓶𝓲
🔴پیام ناشناس: سلام شنیدم که امام خمینی ولایت فقیه رو برای این که حکومت کنه ساخته ؟ قبل امام هم همچین موضوعی بوده ؟ ✍پاسخ: سلام علیکم. ولایت فقیه نظر امام خمینی نیست و از خیلی قبلتر از امام خمینی، علمای شیعه قبولش داشتن. نظراتشونو اینجا آوردیم: https://eitaa.com/hokoomat_eslami/49 🌐𝓗𝓸𝓴𝓸𝓸𝓶𝓪𝓽_𝓮𝓼𝓵𝓪𝓶𝓲
شبهه سوم: دو دجال از نسل فاطمه علیها السلام‼️ ✍قال: حدّثنا أبو سهل، قال: حدّثنا محمد بن عبد المؤمن، قال: حدّثنا أحمد بن محمد بن غالب، قال: أخبرنا هديّة بن عبد الوهاب عن عبد الحميد عن عبد اللّه بن عبد العزيز، قال: قال لي علي بن أبي طالب و خطب بالكوفة، فقال: «يا أيّها الناس ألزموا الأرض من بعدي، و إيّاكم‌و الشذاذ من آل محمد، فإنّه يخرج شذاذ آل محمد، فلا يرون ما يحبّون، لعصيانهم أمري، و نبذهم عهدي، و تخرج راية من ولد الحسين تظهر بالكوفة بدعاية الاميّة، و يشمل الناس البلاء، و يبتلي اللّه خير الخلق حتى يميز الخبيث من الطيّب، و يتبرّأ الناس بعضهم من بعض، و يطول ذلك حتى يفرّج اللّه عنهم برجل من آل محمّد، و من خرج من ولدي فعمل بغير عملي و سار بغير سيرتي فأنا منه بري‌ء، و كلّ من خرج من ولدي قبل المهدي فإنّما هو جزور، و إيّاكم و الدجّالين من ولد فاطمة، فإنّ من ولد فاطمة دجّالين، و يخرج دجّال من دجلة البصرة، و ليس منّي، و هو مقدّمة الدجّالين كلّهم». 🔸امیرالمومنین در کوفه خطبه میخواند و گفت: ای مردم بعد از من بر روی زمین آرام بگیرید و پرهیز کنید از افراد کمی از آل محمد. همانا افراد کمی از اهل بیت پیامبر خروج میکنند و به آنچه میخواهند نمیرسند برای اینکه مخالف من عمل کرده اند و عهد من را پشت سر انداختند. و خروج میکند پرچمی از فرزندان حسین و مردم را بلا فرامیگیرد و مبتلا میکند خدا بهترین آفریده هایش را تا پلیدان و پاکان از هم جدا شوند. و این‌طول میکشد تا خدا گشایشی از آنها ایجاد میکنند با مردی از آل محمد و هرکس از فرزندان من خروج کند، پس به غیر از عمل من عمل کرده است و غیر از سیره مرا انجام داده است. پس من از او اعلام برائت میکنم و هرکس از فرزندان من قبل از مهدی خروج کند پس او ذبح میشود، و بپرهیزید از دو دجال از فرزندان فاطمه. همانا از فرزندان فاطمه دو دجال هستند و دجالی هم از بصره خروج میکند که از من نیست و او مقدمه ی همه دجالهاست. 📚التشريف بالمنن ج1 ص248 🌐𝓗𝓸𝓴𝓸𝓸𝓶𝓪𝓽_𝓮𝓼𝓵𝓪𝓶𝓲 جواب پست بعدی⬇️
شبهه سوم: دو دجال از نسل فاطمه علیها السلام‼️پاسخ: از سند این‌ روایت که بگذریم به چند نکته درباره متن میپردازیم: 1⃣نکته اول: اولا این نهی دلالت بر حرمت ندارد. 2⃣نکته دوم: حضرت در این خطبه فرموده اند: 👈من بعدی👉 یعنی تمام قیامها بعد از خود ایشان تا زمان ظهور مهدی را شامل میشود من جمله قیام سیدالشهداء علیه السلام را و این قطعا درست نیست. 3⃣نکته سوم: روایت را به جز سید بن طاووس که ازمنابع عامه روایت نقل میکرده کس دیگری نقل نکرده است. چه بسا احتمال جعل آن هم باشد. 4⃣نکته چهارم: در انتهای روایت گفته شده دو دجال از فرزندان حضرت زهرا سلام الله علیها می آیند. تطبیق آن دو دجال با امامین انقلاب صحیح نیست زیرا آن دو دجال بعد از دجال بصری می آیند. دجال بصری قبل از انقلاب چه کسی بود؟ جمعبندی: این روایت با فرض صحت و قطعی الصدور بودن نیز باز هیچ دلالتی بر حرمت قیام و تشکیل حکومت در عصر غیبت یا تا قبل از ظهور حضرت مهدی علیه السلام ندارد.چرا که اولین کسیکه پس از امیرالمومنین علی علیه السلام حکومت کرد حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام و اولین کسیکه قیام کرد نیز حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام بود. 🌐𝓗𝓸𝓴𝓸𝓸𝓶𝓪𝓽_𝓮𝓼𝓵𝓪𝓶𝓲
شبهه چهارم: بازیچه کودکان‼️⁉️ 🔴 هر حکومتی و قیامی قبل از قیام امام زمان ارواحنا له الفدا محکوم به شکست است. ✍حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ هَمَّامٍ قَالَ حَدَّثَنَا جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ مَالِكٍ قَالَ حَدَّثَنِي أَحْمَدُ بْنُ عَلِيٍّ الْجُعْفِيُّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْمُثَنَّى الْحَضْرَمِيِّ عَنْ أَبِيهِ عَنْ عُثْمَانَ بْنِ زَيْدٍ عَنْ جَابِرٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ الْبَاقِرِ ع قَالَ: مَثَلُ خُرُوجِ الْقَائِمِ مِنَّا أَهْلَ الْبَيْتِ كَخُرُوجِ رَسُولِ اللَّهِ ص وَ مَثَلُ مَنْ خَرَجَ مِنَّا أَهْلَ الْبَيْتِ قَبْلَ قِيَامِ الْقَائِمِ مَثَلُ فَرْخٍ طَارَ فَوَقَعَ مِنْ وَكْرِهِ‌ فَتَلَاعَبَتْ بِهِ الصِّبْيَانُ. 🔸مَثَل خروج قائم ما مانند خروج پیامبر است. و مَثَل آن دسته از ما خاندان، كه پيش از قيام قائم دست به قيام بزنند، همچون جوجه پرنده اى هستند كه از لانه خود بيرون پريده و در سوراخى افتاده و بازيچه دست كودكان شده است. 📚الغيبة للنعماني ج1 ص199 🌐𝓗𝓸𝓴𝓸𝓸𝓶𝓪𝓽_𝓮𝓼𝓵𝓪𝓶𝓲 جواب در پست بعد⬇️
شبهه چهارم: بازیچه کودکان‼️⁉️پاسخ: 1⃣ اولا سند روایت ضعیف است. به عنوان مثال جعفر بن محمد بن مالک در سند👇 جعفر بن محمد بن مالک: كان ضعيفا في الحديث قال أحمد بن الحسين كان يضع الحديث وضعا ويروي عن المجاهيل ، وسمعت من قال : كان أيضا فاسد المذهب والرواية ، ولا أدري كيف روى عنه شيخنا النبيل الثقة أبو علي بن همام ، وشيخنا الجليل الثقة أبو غالب الزراري رحمهما الله 🔸ضعیف الحدیث است و احمد بن حسین گفت: حدیث وضع میکند و از مجاهیل نقل روایت میکند و شنیدم کسی گفت: فاسد المذهب و فاسد الروایت بود. نمیفهمم چطور ابوعلی همام و ابوغالب زراری از او روایت کرده اند. 📚رجال النجاشي ج1 ص122 2⃣ ثانیا این روایت قیام و تشکیل حکومت را حرام نکرده است و حرمت از آن برداشت نمیشود. 3⃣ ثالثا مربوط به تمام قیامها نیست و حداکثر چیزی که فهمیده میشود این است که امام سجاد علیه السلام اوضاع ائمه را تا زمان قیام قائمی از بین خودشان پیش بینی کرده اند و فرموده اند: با توجه به اوضاع خودشان هر کدام از اهل بیت قیام کند چنین اتفاقی برایش می افتد.‌و سایر ائمه هم قیام نکرده اند. 🌐𝓗𝓸𝓴𝓸𝓸𝓶𝓪𝓽_𝓮𝓼𝓵𝓪𝓶𝓲
شبهه پنجم: جوجه گانی از آل محمد‼️ ✍عَلِيُّ بْنُ أَحْمَدَ قَالَ حَدَّثَنَا عُبَيْدُ اللَّهِ بْنُ مُوسَى الْعَلَوِيُّ عَنْ عَلِيِّ بْنِ إِبْرَاهِيمَ بْنِ هَاشِمٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ إِسْمَاعِيلَ عَنْ حَمَّادِ بْنِ عِيسَى عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ عُمَرَ الْيَمَانِيِّ عَنْ أَبِي الطُّفَيْلِ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ عَنْ أَبِيهِ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ ع‌ أَنَّ ابْنَ عَبَّاسٍ بَعَثَ إِلَيْهِ مَنْ يَسْأَلُهُ عَنْ هَذِهِ الْآيَةِ يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَ صابِرُوا وَ رابِطُوا فَغَضِبَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ ع وَ قَالَ لِلسَّائِلِ وَدِدْتُ أَنَّ الَّذِي أَمَرَكَ بِهَذَا وَاجَهَنِي بِهِ ثُمَّ قَالَ نَزَلَتْ فِي أَبِي وَ فِينَا وَ لَمْ يَكُنِ الرِّبَاطُ الَّذِي أُمِرْنَا بِهِ بَعْدُ وَ سَيَكُونُ ذَلِكَ ذُرِّيَّةً مِنْ نَسْلِنَا الْمُرَابِطُ ثُمَّ قَالَ أَمَا إِنَّ فِي صُلْبِهِ يَعْنِي ابْنَ عَبَّاسٍ وَدِيعَةً ذُرِئَتْ لِنَارِ جَهَنَّمَ سَيُخْرِجُونَ أَقْوَاماً مِنْ دِينِ اللَّهِ أَفْوَاجاً وَ سَتُصْبَغُ الْأَرْضُ بِدِمَاءِ فِرَاخٍ مِنْ فِرَاخِ آلِ مُحَمَّدٍ ع تَنْهَضُ تِلْكَ الْفِرَاخُ فِي غَيْرِ وَقْتٍ وَ تَطْلُبُ غَيْرَ مُدْرَكٍ وَ يُرَابِطُ الَّذِينَ آمَنُوا وَ يَصْبِرُونَ وَ يُصَابِرُونَ‌ حَتَّى يَحْكُمَ اللَّهُ وَ هُوَ خَيْرُ الْحاكِمِينَ‌ 🔸امام باقر عليه السّلام از پدر خويش علىّ‌ بن الحسين عليهما السّلام روايت فرموده كه ابن عبّاس كسى را نزد علىّ‌ بن الحسين عليهما السّلام فرستاد تا معنى اين آيه را بپرسد كه:« يٰا أَيُّهَا اَلَّذِينَ‌ آمَنُوا اِصْبِرُوا وَ صٰابِرُوا وَ رٰابِطُوا » :(اى اهل ايمان در كار دين پايدار باشيد و يك ديگر را به پايدارى سفارش كنيد و مراقب مرزتان باشد)پس علىّ‌ بن الحسين عليهما السّلام خشمگين شد و به سئوال‌كننده فرمود:دوست مى‌داشتم آن كس كه تو را به اين امر گسيل داشته خود بدان پرسش با من روبرو مى‌شد،سپس فرمود:آيه در بارۀ پدرم و ما خاندان نازل شده است و مراقبت از آن مرز(پايگاه)كه بدان مأموريم هنوز فرا نرسيده است و در آينده‌اى نزديك ذرّيّه‌اى از نسل ما كه وظيفۀ آن را به عهده دارد بوجود خواهد آمد،سپس فرمود:بدان كه در صلب او-يعنى ابن عبّاس-سپرده‌اى است كه براى آتش دوزخ آفريده شده،در آيندۀ نزديك اقوامى را دسته دسته از دين خدا خارج خواهند ساخت و زمين با خونهاى جوجه‌گانى از جوجه‌گان آل محمّد رنگين خواهد شد،آن جوجه‌گان كه بى‌موقع و نابهنگام قيام مى‌كنند و چيزى را كه مى‌طلبند بدان نخواهند رسيد ولى آنان كه اهل ايمانند مراقب بوده و صبر مى‌كنند و يك ديگر را به بردبارى سفارش مى‌نمايند تا خداوند حكم فرمايد و او بهترين حاكمان است». 📚كتاب الغيبة للنعماني ج1ص199 🌐𝓗𝓸𝓴𝓸𝓸𝓶𝓪𝓽_𝓮𝓼𝓵𝓪𝓶𝓲 ادامه در پست بعد⬇️
🔴شبهه پنجم: جوجه گانی از آل محمد‼️ ✍پاسخ: ۱) اولا سند این‌روایت ضعیف است👇 علی بن احمد ضعیف است👇 1⃣عليّ بن أحمد بن نصر البندنيجي،أبو الحسن قال:عنونه ابن الغضائري،قائلا:سكن الرملة،ضعيف متهافت،لا يلتفت إليه. أقول:هو أحد مشايخ النعماني،و قد أكثر عنه،عن عبد اللّه-أو عبيد اللّه- ابن موسى العلوي العبّاسي. 📚قاموس الرجال التستري ج7 ص363 عبدالله بن موسی العلوی مجهول است.👇 2⃣عبد الله بن موسي العباسي العلوي: لم يذكروه. 📚مستدرکات علم رجال ج۵ ص۱۱۹ ۲) ثانیا باز از این روایت حرمت فهمیده نمیشود. ۳) ثالثا عمومیت ندارد و فقط مربوط به قیام کنندگانی از خود اهل بیت یا خانواده ی آنهاست. ۴) رابعا مقید است👈تنهض تلک الفراخ فی غیر وقت👉 یعنی زمانی قیام میکنند که وقت خوبی برای قیام نیست. ۵) خامسا اشاره به حکومت بنی عباس دارد. لذا این روایت هم دلالتی بر حرمت قیام در عصر غیبت ندارد. 🌐𝓗𝓸𝓴𝓸𝓸𝓶𝓪𝓽_𝓮𝓼𝓵𝓪𝓶𝓲
سوالات، انتقادات و پیشنهادات: 🌐لینک ناشناس : https://harfeto.timefriend.net/16728280535998 جواب پیامهای ناشناس رو با سرچ کردن در کانال پیدا کنید.✅
🔴پیام ناشناس: سلام خسته نباشید شما طلبه هستید؟ و این که کجا درس میخونید؟ اگر قم درس می خونید می خواستم در رابطه با حوزه های قم کمی تحقیق کنم اگر میشه در رابطه با حوزه های قم کمی توضیح بدید ✍پاسخ: علیکم السلام. شرمنده سوالات اول رو نمیتونم جواب بدم فعلا ساکن قم هستم، سوالتون رو بفرمایید بلد باشم جواب میدم 🌐𝓗𝓸𝓴𝓸𝓸𝓶𝓪𝓽_𝓮𝓼𝓵𝓪𝓶𝓲
🔴پیام ناشناس: سلام امور حسبیه و امور عامه یعنی چه ✍پاسخ: سلام علیکم حسبیه همون تصرف در امور صغار،مجانین، غائبین ، نصب متولی بر اوقاف، نصب قیّم در صورت نیاز و .... است. ولایت عامه اموراجتماعی و دنیوی مردم هست. 🌐𝓗𝓸𝓴𝓸𝓸𝓶𝓪𝓽_𝓮𝓼𝓵𝓪𝓶𝓲
شبهه ششم: حفظ جان تا ظهور امام زمان‼️⁉️ 🔴این حدیث دلالت بر این دارد در هیچ قیامی شرکت نکنیم و جانمان را به خطر نیندازیم تا ظهور محقق شود و در رکاب حضرت قائم حاضر شویم⁉️ ✍حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ سَعِيدٍ قَالَ حَدَّثَنِي عَلِيُّ بْنُ اَلْحَسَنِ عَنْ أَخِيهِ مُحَمَّدِ بْنِ اَلْحَسَنِ عَنْ أَبِيهِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ عُمَرَ اَلْحَلَبِيِّ عَنِ اَلْحُسَيْنِ بْنِ مُوسَى عَنْ مُعَمَّرِ بْنِ يَحْيَى بْنِ سَامٍ عَنْ أَبِي خَالِدٍ اَلْكَابُلِيِّ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ أَنَّهُ قَالَ: كَأَنِّي بِقَوْمٍ قَدْ خَرَجُوا بِالْمَشْرِقِ يَطْلُبُونَ اَلْحَقَّ فَلاَ يُعْطَوْنَهُ ثُمَّ يَطْلُبُونَهُ فَلاَ يُعْطَوْنَهُ فَإِذَا رَأَوْا ذَلِكَ وَضَعُوا سُيُوفَهُمْ عَلَى عَوَاتِقِهِمْ فَيُعْطَوْنَ مَا سَأَلُوهُ فَلاَ يَقْبَلُونَهُ حَتَّى يَقُومُوا وَ لاَ يَدْفَعُونَهَا إِلاَّ إِلَى صَاحِبِكُمْ قَتْلاَهُمْ شُهَدَاءُ أَمَا إِنِّي لَوْ أَدْرَكْتُ ذَلِكَ لاَسْتَبْقَيْتُ نَفْسِي لِصَاحِبِ هَذَا اَلْأَمْرِ . 🔸ابو خالد كابلى از امام باقر عليه السّلام روايت كرده است كه آن حضرت فرمود:گوئى مى‌بينم كه قومى در مشرق خروج كرده‌اند و خواستار حقّ‌اند ولى به ايشان داده نمى‌شود،باز خواستار آن مى‌شوند و به آنان داده نمى‌شود،پس چون چنين مى‌بينند شمشيرهاى خود را بر گردن خويش مى‌افكنند(آمادۀ كارزار مى‌شوند)پس آنچه مى‌طلبند به ايشان بدهند ولى ايشان از پذيرفتن آن خوددارى مى‌كنند تا اينكه قيام نمايند و آن را به كسى باز ندهند مگر به صاحب شما،كشتگانشان شهيدند،بدانيد اگر من خود آن را در مى‌يافتم حتما خود را براى صاحب اين امر نگاه مى‌داشتم». 📚الغيبةللنعمانی ج ۱، ص ۲۷۳ 🌐𝓗𝓸𝓴𝓸𝓸𝓶𝓪𝓽_𝓮𝓼𝓵𝓪𝓶𝓲 پاسخ در پست بعد⬇️
شبهه ششم: حفظ جان تا ظهور امام زمان‼️⁉️ ✍پاسخ: 1⃣ اولا صاحب هذا الامر طبق قرائن ولیعصر ارواحنا له الفداء نیست. در ابتدای روایت قومی را توصیف کرده و سپس میفرماید جانم را برای صاحب این امر حفظ میکنم. علامه مجلسی رضوان الله علیه نیز نظرشان چنین بود: لا يبعد أن يكون إشارة إلى الدولة الصفوية شيدها الله تعالى ووصلها بدولة القائم علیه السلام 🔸بعید نیست که اشاره اش به دولت صفویه و اتصالش به دولت قائم میباشد. 📚بحار الأنوار ج52 ص243 2⃣ ثانیا اگر ما صاحب امر را در این روایت امام زمان ارواحنا له الفدا بدانیم باز هم : ۱) دلالت بر حرمت قیام و تشکیل حکومت ندارد. ۲) میگوید: لصاحب هذا الامر. برای صاحب این امر حفظ میکنم، نه اینکه تا زمان صاحب امر حفظ میکنم. و حداکثر دلالت چنین است که میگوید: درگیر حواشی و قیامهای باطل یا ضعیف نشوید و جانتان را برای امام زمان نگه دارید. حالا اینکه آیا جانش را در رکاب امام زمان بدهد ،یا در راه امام زمان بدهد دو مطلب دیگر است. و مراد میتواند در راه امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف باشد. 🌐𝓗𝓸𝓴𝓸𝓸𝓶𝓪𝓽_𝓮𝓼𝓵𝓪𝓶𝓲
🔴پیام ناشناس: منتظریم ادمین کانال معرفة الحجة هم توضیحاتش رو راجب این موضوع بده بعد نتیجه گیری کنیم ✍پاسخ: سلام علیکم ان شاءالله 🌐𝓗𝓸𝓴𝓸𝓸𝓶𝓪𝓽_𝓮𝓼𝓵𝓪𝓶𝓲