eitaa logo
هنر تبیین ، محض اطلاع، نهضت آگاه سازی و مطالبه گری
2.1هزار دنبال‌کننده
11.1هزار عکس
11.4هزار ویدیو
521 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم #کانال_هنر_تبیین #نهضت_آگاه‌سازی_و_مطالبه_گری @honaretabyin
مشاهده در ایتا
دانلود
پوستر معنادار حزب الله همزمان با انتشار ویدیویی از سید حسن نصرالله 🔹حساب توئیتری فارسی حزب الله: 🔹‏﴿وَإِذْ فَرَقْنَا بِكُمُ الْبَحْرَ فَأَنْجَيْنَاكُمْ وَأَغْرَقْنَا آلَ فِرْعَوْنَ وَأَنْتُمْ تَنْظُرُونَ﴾ 🔹و هنگامی را که دریا را برای شما شکافتیم؛ و شما را نجات دادیم؛ و فرعونیان را غرق ساختیم؛ در حالی که شما تماشا می‌کردید. 🤲 ان شاءالله فلسطین و طرفدارانش پیروز میدان خواهند بود ! ان شاءالله 🤲
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 طنطوره، مستندی عالی برای کسانی که رسانه به آن‌ها القا کرده، فلسطینیان زمین‌های خود را به یهودیان فروختند 🔴اعترافات سربازان اسرائیلی، به رقم زدن جنایتی که منجر به تشکیل اسرائیل شد! برشی از مستند | بخش اول 💢
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️جنگ باعث میشه بچه ها یا کشته بشن یا زود بزرگ بشن اما وقتی بزرگ شدن ازشون عماد مغنیه ها و حاج قاسم ها و سید حسن نصرالله ها و ... در میاد و فلسطین پر هست از این بزرگمردها! دلیل ترس رژیم غاصب و کودک کش از بچه های فلسطین هم شناخت کامل از روحیه و اعتقادات این بچه هاست
هدایت شده از محمد جوانی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نمی‌دانم برای این کلیپ چه توضیحی بنویسم... اما اینقدر می‌دانم که ادبیات تُند می‌تواند شروعی باشد بر ماجرای جدید! پیشنهاد می‌کنم مسئولان امر، هرچه زودتر چاره‌ای اندیشه کنند تا شاهد بروز بی‌قانونی از هردو جناح بی‌حجاب و طرفدار حجاب نباشیم! 🧠⚔علوم و جنگ شناختی @CWarfare
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فیلم صحبت امروز ۸ آبان ۴۰۲ « برادر اژه ای » منظور ایشون از قانون فعلی را اجرا کنید : 🌳 تبصره ی ماده ۶۳۸ کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی 🌳 هست 🌳🌳🌳🗡🌳🌳🌳 حالا به مسئولین شهر یا شهرستان خود بگوئید : از زیادی فاسق ها هول نشید ! ضابطین از فردا اجرای این دستور را اول از کثیف ترین پوشش ها شروع کنند و دستگیری ها را اول از مناطق خاص و مشهور آغاز کنند اگه براتون بهانه آوردند که : آخه این را فقط در رسانه میگن اما در جلسات خصوصی به ما میگن کاری نکنید !!! بهشون بگید : دهان تان را محترمانه ببندید و وظیفه تان را انجام دهید ! یا همین ادعات را مکتوب کن و مُهر و امضاء کن ! . .. ...🪴
👈حکایت تکراری جامعه ما اینست که در بسیاری از مسایل به نظاره می نشینیم تا کار به جای باریک برسد، کارد به استخوان برسد، آنگاه واکنش نشان می دهیم.که قطعا نوش داروی پس از مرگ سهراب است‌. چهارشنبه های سفید را دیدیم، شل شدن گره های روسری ها را مشاهده کردیم ، کاری نکردیم تا با نسیمی در اغتشاشات روسری ها و حجاب های شل ربوده شده و ارزش ها به بازی گرفته شود. 😔 ⬅️فضای مجازی ولنگار را دیدیم ، در برابر مطالبات امام جامعه سکوت کردیم و اکنون نتایج فضای مجازی بی در و پیکر را به نظاره نشسته ، فریاد وا مصیبتا سر می دهیم . توبیخ فلان خانم دکتر و فلان دلقک طنز پرداز و .. به جای خود درست است اما این دور باطل تا به کی باید ادامه یابد؟ 😳 برخی افراد آگاهانه ارزش ها را لگد مال کنند و سپس با ترفند عذر خواهی تبرئه شوند. هم کارشان را کرده اند و هم دنبال کننده های فضای مجازیشان افزایش یافته است. 😔 👈 وقت آن رسیده است که مسئولینی که در قوه قضائیه ، حوزه های فرهنگی, شهرداری، فلان نهاد ، دانشگاه و وزارتخانه کم کاری می کنند پاسخگو باشند؟ مسئولین حاضر و ناظر هنجار شکنی که سکوت نموده و کف زده اند باید پاسخ دهند؟ انفعال صدا و سیما و قوه قضائیه در برابر سلبریتی های هنجار شکن باید بررسی شود. 👈مسئولین فلان نمایشگاه هنجار شکن باید مواخذه شوند. نکند خدای نکرده همه درخوابند یا مصلحت اندیشی حفظ میزها و جایگاهها چشمهایشان را بسته است؟ 🤔 👈از انفعال قوه قضائیه، مسئولین فرهنگی مرتبط، شهرداری ها و متولیان نمایشگاهها و ..در مورد بی حجابی و ناهنجاری های اجتماعی فریاد زده به درگاه خدا پناه می بریم .🤲 ✍قادری فر. ر
۸ آبان۱۴٠۲/سال سوم از نظمیه ی کنت فورت اتریشی تا امنیت مسجد محور محلات ظاهرا تاسیس اولین اداره پلیس یا «نظمیه» ایران به شکل مدرن و به تقلید از غرب، به سال۱۲۵۸ شمسی باز می گردد(حدود ۱۴۴ سال پیش). مسئول تاسیس و مدیریت هم «کنت دومونت فورت» اتریشی بوده که به درخواست ناصرالدین شاه در سفر اتریش، به ایران می آید و کار را شروع می کند( تاریخ موسسات تمدنی ایران، محبوبی اردکانی ج۲ص۱۴٠). به جد میتوان گفت که یکی از بنیادی ترین تفاوت های نوع هدایت جامعه در اسلام و مدرنیته در همین کلمه نهفته است: ، که قرین جبر، کم دقتی و پر هزینه بودن است. اما اسلام عزیز که معتقد به است(آیه۲۵حدید)، این هدف بنیادین را از طریق روشهای مدیریتی عملیاتی می کند. فی المثل می توان تامین امنیت یک شهر را به ده مرکز نیروی انتظامی سپرد، یا آنرا به صد ، به عنوان قلب یک واگذار کرد. در واقع نظام هدایتی پیشرفته اسلام، واحد ها را خُرد و کوچک می کند، آنگاه مدیریت آسانش را به می دهد. تجربه بسیار بسیار گرانقدری که در تاسیس های انقلاب اسلامی داشتیم، آنهم دقیقا یک روز بعد از پیروزی انقلاب! تامین امنیت در قالب خُرد، محله ای و به محوریت مساجد، چند خاصیت بسیار مهم دارد: ۱. به دلیل کوچکی واحد مدیریت، دقت و سرعت کار بالا می رود ۲. اعضای هر محله، مسئول تامین امنیت خودشانند، به همین دلیل تعهد بسیار بالایی به کار دارند ۳. تامین امنیت بین اعضای محل پخش می شود، به همین دلیل نیاز به استخدام نیروی دائمی ندارید ۴. مدل تامین امنیت محله ای، بستر بسیار مناسبی است برای ضرب کردن شور و نشاط جوانان محل، در تامین امنیت خود، خانه و ناموسشان و هکذا دهها فایده دیگر. در واقع تشکیل به عنوان یکی از شعبه های ، یکی از بارزترین نمونه های مواجهه تمدنی امام ره، با ساختارهای متمرکز جبری سازمانی غیر مردمی غربی بود. مدلی که به هرکجا که صادر شد نجاتش داد: از بسیج مردمی سوریه، از عراق، از در یمن و... . مدلی که رهبر انقلاب به حق در وصفش فرمودند:«هیچ نظیری در دنیا نداشت و کاملا و صد در صد متکی به اندیشه اسلامی بود». جالب تر اینکه در پاسخ به منشا بسیج می گویند:«امام این پدیده بی نظیر را، از دل کوچه پس کوچه های شهرها و از دل خانه های مردم به وجود آورد»(۹۸/۹/۶). آن معمار فقید نیز در آخرین پیامشان برای تعیین نماینده در و پس از حدود ده سال تجربه تامین امنیت به محوریت مساجد محله ها می گوید: این نهاد انقلابی، حافظ اسلام و انقلاب گردید، مسلمانان را شاد و دشمنان اسلام و کشور را ذلیل کرد(۶۶/۵/۲۲). آیا عجیب، مشکوک و غم انگیز نیست؟ مدلی که در کوران سخت ترین مصائب این کشور، انقلاب و اسلام را نجات داده بود، یک سال پس از رحلت حضرت امام منحل شد و مردم از فواید فراوانش محروم. ، یکی از ارکان نُه گانه خدمات مسجد طراز است که در دوره مسجد و اداره جامعه به آن پرداخته شده. ایضا لبیکی است به تاکید رهبر معظم انقلاب به استفاده مجدد از تجربه کمیته ها در دهه شصت(۹۸/۹/۶). ✍️قاسم یزدانی خراسانی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 | پول‌های ایرانی موشک می‌شوند؟! 🔹 کوکاکولا یکی از شرکت‌هایی است که همیشه بحث زیادی درباره اسرائیلی بودن آن وجود داشته و حالا که با توجه به حملات رژیم اسرائیل به غزه، موج تحریم این شرکت بالا گرفته؛ نگاهی انداختیم به روند حضور آن در ایران و رابطه‌ای که با شرکت اصلی دارد. | کانال جهان خبر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 نماهنگ | بی‌تفاوتی جایز نیست! ✏️ رهبر انقلاب: در قضیّه‌ی غزّه، این [وظیفه‌ی] واکنش بر دوش همه‌ی ما وجود دارد؛ باید واکنش نشان بدهیم؛ عدّه‌ای گرسنه‌اند، عدّه‌ای زیر بمبارانند، عدّه‌ای دارند صدتا صدتا به شهادت میرسند. در این جبهه‌بندی‌های متعدّدی که وجود دارد در سطح جهان، در سطح کشور، عالِم ــ چه عالِم دانشگاه، چه عالِم حوزه ــ باید اوّلاً تلاش کند حق را بشناسد، حق مشخّص بشود، در کنار حق بِایستد؛ بی‌تفاوتی، نگاه کردنِ بی‌تفاوت، برای عالِم و دانشمند جایز نیست. ۱۴۰۲/۰۷/۲۵ 📥 سایت | آپارات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سلسله مباحث👇 💥سرنوشت ایران بدون حجاب💥 👨‍🏫سخنران؛مهندس امیدرضاستاری 🔹️ماهیت واقعی جریان چیست؟ 🔸️از ادعای داشتن دغدغه کرامت زنان تا بهره جنسی ارزان و متنوع 🔹️دم خروسی که از آهنگ شرم آور شروین حاجی پور بیرون زد و این جریان را رسوا کرد 🔸️به جای ازدواج و دادن مهریه و نفقه و تامین زندگی، با یک چیپس و پفک و کافی شاپ، به نیازت برس!!! 🔹️هدف نهایی اینها؛برهنگی علنی! مشروب خوری علنی! و رابطه جنسی علنی است 👈لطفا این کار بسیار مهم را منتشر بفرمایید🙏
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴نیروی انتظامی و وزارت کشور در برخورد با ناهنجاری‌های اجتماعی به میدان بیایند ♦️ حجت الاسلام محسنی اژه‌ای:بارها تکرار کردیم در برخورد با ناهنجاری‌های اجتماعی منتظر قانون جدید نباشیم ♦️با همین و می‌شود در این زمینه کار کرد ❌پ.ن: حاج آقا خدا پدرتون رو بیامرزه شما رو به حضرت عباس ! پاس کاری و تواکل ممنوع‼️ ⬅️از آذر سال گذشته در بیش از ۳۰ بقاع متبرکه شیر زنان غیور ، فهیم و دوراندیشی در سرمای زیر ۱۵ درجه بست نشستند ...! و همین مطلب را در دستنوشته هایشان که مزین به عکس شهدا هم بود ، به مردم و سران سه قوه و مسئولین محترم بارها و بارها یادآور شدند و سر سجاده های نیایش و تبیین شان فریاد زدند ❌اما متأسفانه گوش شنوایی نبود!! تااااااا اینکه حضرتعالی و رئیس جمهور محترم در دوسه ماه گذشته تصریح کرده اید که با قوانین موجود می‌توان کار کرد ! ❌پس چرا یکساله مملکت را معطل نگه داشته اید ؟؟ ❌بعنوان رئیس دستگاه عدلیه پیدا کنید پرتقال فروش ترک فعل کننده را ؟؟ و بدون تعارف و تعلل چوب تو آستینش بکنید ! گشت ارشاد مسئولین ضروری و لازم تر است تا گشت ارشاد مردم! ❌چرا سازمان بازرسی شفاف سازی و تبیین نمیکند ؟؟ ❌دستگاه‌ها و مسئولان کم کار و بی عمل و متخلف را به مردم معرفی ، محاکمه و مجازات کنید ؟ که مقصرین اصلی در گسترش ولنگاری در جامعه اند. ، محض اطلاع، و 🔻 https://eitaa.com/honaretabyin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 آذری جهرمی چند سال پیش با افتخار اعلام کرد سند ۲۰۳۰ را اجرا می‌کند! رهبر انقلاب دیروز: الان هم شنیده‌ام سند۲۰۳۰ در گوشه و کنار بوسیله آدمهای ناباب یا غافل دارد اجرا میشود؛ این را باید به طور جدی دنبال کنید جبههٔ اسلامی در فضای‌مجازی ✊🏻 @jebheh
امروز ۸ آبان روز شهادت شهید محمدحسین فهمیده و روز بسیج دانش آموزی گرامی باد🌹 هدیه به این شهید عزیز که امام خمینی (ره) درموردش فرمودند: "رهبرما، آن طفل ۱۳ ساله ای هست که..." صلوات والدین محترم، فرزندان خودتان، را اینگونه تربیت کنید...🤲💪🌹
🔷سردار سرتیپ پاسدار غلامرضا جلالی، رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور، به خیانت چند شب قبل شبکۀ افق اعتراض کرده و خواستار محاکمۀ آذری‌جهرمی و دوستان‌ش شد؛ ایشان در ویراستی نوشت: «ظاهراً شبکۀ افق تغییرات ماهوی داشته که این آقا و دوستان‌ش از آن تعریف می‌کنند. کسی که امروز باید پاسخگوی اقدامات ضدّامنیتی در دوران پر مسئلۀ وزارت‌ش باشد، آمده مطالبه‌گر شده!! واگذاری زیرساخت‌های افکار عمومی به شبکه‌های خارجی که در آشوب‌های اخیر نقش داشتند را باید پاسخگو باشند تا مطالبه‌گر!!!» ➖➖➖
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❌ هشدار نائب امام زمان ارواحنافداه: خواص بی بصیرت وقتی دنیا را بر دین ترجیح دهند واقعه ی عاشورا اتفاق می افتد ... ! ، محض اطلاع، و 🔻 https://eitaa.com/honaretabyin
💥 چند نکته دربارهٔ غزّه 1️⃣ برای تحلیل نبرد نباید تنها به قاب صداوسیما اکتفا کرد. متأسفانه بیشترِ آنچه این روزها در صداوسیما پخش می‌شود، تصاویری است که در آن‌ها بر اثر بمباران‌های وحشیانهٔ رژیم صهیونیستی تعداد زیادی زن و کودک و غیرنظامی به شهادت رسیده و ساختمان‌های فراوانی تخریب شده‌اند، که نتیجهٔ آن ارمغانی جز اشک و آه و احساس شکست و درماندگی برای مخاطب ندارد و حتی گاهی این پرسش را به ذهن می‌آورد که: آیا واقعاً عملیات حماس ارزش این همه هزینه را داشت؟!! 🔸 قطعاً نشان‌دادنِ فجایعی که این روزها در غزه جریان دارد، لازم است، اما این همهٔ ماجرا نیست. 2️⃣ عملیات حیرت‌انگیز طوفان الاقصی محصول دو سال طراحی و برنامه‌ریزی بوده و قطعاً طراحان آن تمام ابعاد، احتمالات، واکنش‌های طرف مقابل و همچنین هزینه‌هایی که باید در قبال آن بپردازند را تحلیل و بررسی کرده‌اند. 3️⃣ که طراح این نبرد است، در سال‌های اخیر عمدهٔ تمرکز خود را معطوف سه حوزهٔ موشکی، پهپادی و تونل‌های کرده است. طول تونل‌های غزه بیش از 500 کیلومتر است. برای تقریب به ذهن خوب است بدانیم در تهران 250 کیلومتر مترو داریم و در انگلیس به‌عنوان اولین کشوری که صاحب قطار زیرزمینی شد، 400 کیلومتر خط مترو وجود دارد. تونل‌های غزه که چون تار عنکبوت در هم تنیده است در مناطقی چند طبقه و در سه دستهٔ: کوچک (مخصوص عبور نیروی نظامی)، متوسط (حمل موشک) و بزرگ ( حمل و نقل خودروهای سنگین) تقسیم می‌شود. 4️⃣ از روز نخست عملیات تاکنون، روزانه ده‌ها کماندو حماس در مناطق غلاف غزه و داخل شهرک‌های صهیونیست‌نشین مشغول نبرد با ارتش صهیونیستی هستند. این نیروهای شهادت‌طلب برای برهم زدن آرایش نظامی ارتش اسرائیل و ایجاد رعب و وحشت در سربازان، عملیات خود را ادامه داده‌اند. 5️⃣ بیش از 10درصد جمعیت تاکنون آن را ترک کرده‌اند. رعب و وحشتی که سراسر اسرائیل را فراگرفته باعث فرار بیش از یک میلیون نفر از ساکنان سرزمین‌های اشغالی شده است. اسرائیل از روزهای نخست نبرد مجبور به اجارهٔ هواپیما و کشتی جهت انتقال این افراد شده و این روند همچنان ادامه دارد. 6️⃣ در اسرائیل این روزها سخن از برپایی است که تاکنون بیش از 500هزار نفر را در خود جای داده است. بخشی از این آوارگان، آفریقایی‌های یهودی هستند که از کشورهایی چون اتیوپی و سودان به سرزمین‌های اشغالی آمده و جایی برای بازگشت ندارند. 7️⃣ بیش از 500هزار آمریکایی که اکثر آن‌ها دو تابعیتی هستند در اسرائیل زندگی می‌کنند که بخش عمدهٔ آن‌ها تاکنون از سرزمین‌های اشغالی فرار کرده‌اند. 8️⃣ تعداد اُسرای اسرائیلی بیشتر از آن است که به‌صورت رسمی از سوی دولت نتانیاهو اعلام شده است. حماس تاکنون در برابر آمارهای ارائه شده از سوی اسرائیل موضعی نگرفته است. 9️⃣ بمباران‌های سنگین این روزها با هدف شکستن ارادهٔ نیروهای خط مقدم حماس صورت می‌گیرد که خود را آمادهٔ دفع تهاجم زمینی ارتش اسرائیل کرده‌اند. طی یک هفتهٔ گذشته، عمدهٔ بمباران‌ها در نوار غزه با هدف کشتار خانواده و بستگان سران ارشد و فرماندهان حماس بوده است. 🔟 عبور نیروهای مقاومت از دژ دفاعی اسرائیل در مرز غزه از معماهای امنیتی طوفان الاقصی است. این دژ شامل دیوارهای سه‌متری، شش‌متری و سپس ده‌متری با سیم خاردارها و رادارها و دوربین‌های حرارتی که با اتصال به یک مسلسل خودکار هر جنبنده‌ای را مورد هدف قرار می‌دهد،بوده‌اند. سنسورهای برقی هشدار دهنده، چاه‌های شناسایی حفر تونل در کنار دستگاه‌های ارتعاش‌یاب،میله‌های فولادین زیرزمینی وخاک‌های رُس بسیار نرمی که ردپای هر جنبنده‌ای را نشان می‌دهد،ازجمله ابزارها و تجهیزات این دژ به‌ظاهر تسخیرناپذیر بوده، اما حماس توانست از زمین و هوا و زیرزمین از این موانع عبور نماید. حماس برای عبور زمینی، موفق به حفر۸۰ سوراخ دربدنهٔ این دیوارهای مجهز بتنی شد 1️⃣1️⃣ ازآنجا که منطق جنگ نامتقارن وچریکی متفاوت با جنگ کلاسیک است،توازن قوا در زمین به نفع نیرویی است که صاحب ارادهٔ تزلزل‌ناپذیر، شناخت دقیق از منطقه، دارای پشتوانهٔ مردمی و صاحب ابتکار وخلاقیت نظامی است.از این‌رو آمریکا و انگلیس مخالف هرگونه حملهٔ زمینی به غزه هستند.توماس فریدمن یادداشت‌نویس نیویورک تایمز چند روز قبل در توصیه به نتانیاهونوشت حملهٔ زمینی به غزه بدترین تصمیم ممکن است چراکه در حال عصبانیت نباید رانندگی کرد 2️⃣1️⃣ شایدطوفان اصلی برای اسرائیلی‌ها پس از اعلام آتش‌بس و پایان جنگ باشد.خصوصاً برای نتانیاهو که شاهدماجرای سقوط دولت اولمرت وبه زندان رفتن وی پس ازشکست درجنگ ۳۳ روزه بوده است. این روزها این سوال گاه به‌صورت جدّی در میان افکار عمومی و رسانه‌های دنیا مطرح می‌شود که آیا اسرائیل در حال تبخیر و تمام‌شدن است؟! اندیشکدهٔ مطالعات یهود https://eitaa.com/honaretabyin
⭕️ بنام فلسطین و به کام ؟ 🔹این که مجموعه ای متعلق به نهادی انقلابی به بهانه تحولات این روزهای غزه ، پای چهره های بدنام کابینه روحانی و مهره های سوخته جناح اصلاحات را به شبکه افق سیما باز و برنامه "به افق فلسطین" را به زنده کردن نام و یاد خاتمی ، روحانی ، ظریف ، عراقچی و طلبکاری مجرمان فتنه ۸۸ از نظام اختصاص داده را چگونه باید تحلیل و هضم کرد؟ ▪️نکته این جاست که جماعتی بدون سواد و بینش سیاسی و احتمالا به خیال گرم کردن تنور انتخابات به چهره های تاریخ مصرف گذشته و مستعمل جناح" نه غزه نه لبنان" متوسل شده اند! ( همان جناحی که حاج قاسم و یارانش را "مدافعان اسد" خطاب می کرد!) و زشت تر این که خطای فاحش خود را بنام فلسطین و تحولات آن فاکتور می کنند! 🔹البته همگان می دانند که بانیان این حرکت همانهایی هستند که: ▪️در سالهای اخیر میلیاردها تومان از بیت المال (متعلق به امثال شهید عجمیان) را به جیب حمید فرخ نژاد و کفتارهای هم آخورش ریخته اند. ▪️در اوج آشوبهای سال گذشته با قرار دادن تصویر برخی سینماگران مفسد و آشوبگر در دیواره نگاره زنان مشهور ایران ، افتضاحی تاریخی خلق کردند ! ▪️ بارها و بارها مداحان ضد انقلاب ، بدسابقه و حامی فتنه "زن زندگی آزادی" را تحویل گرفته و مطرح کرده اند ! ▪️ با دعوت از فاسقی مانند "تتلو" روی عرشه ناو نیروی دریایی موسیقی رپ اجرا کرده و نماهنگ ساختند( و منتقدین این حرکت را هم نادان و متحجر خواندند!) ▪️با ولخرجی و روشنفکر بازی هنری( آن هم با پول بیت المال) به دنبال جذب چهره های سینمایی و هنری ضدانقلاب و بدسابقه برآمده و به صورت حداکثری امکانات و بودجه و تریبونهای عمومی را در اختیار عناصر صورتی قرار دادند تا برای مردم و مخاطبین خوراک فرهنگی تولید کنند! 🔹 مشکل این جاست که مدیران این مجموعه خود را عقل کل و ذوالفنون می دانند و برای فعالیت فرهنگی و هنری بنام انقلاب و نظام (و البته با پول بیت المال) نیازی به مشورت با اهل دانش و عقلانیت و پیروی از اتاق فکر جدی احساس نمی کنند و البته به جایی هم پاسخگو نیستند و بدیهی است که زیان این روند از فواید آن بسیار بیشتر بوده و خواهد بود! 🔹باید دید "سر" مدافعان و حامیان این مجموعه کی و کجا به "سنگ" خواهد خورد؟؟ @pas_kouchehaie_enghelab
🔻از دین‌فهمی تا تجدّدمآبی 🖊مهدی جمشیدی یکی از اساتید حوزۀ علمیّۀ قم در مصاحبه‌ای، نکته‌هایی را مطرح کرده که نمی‌توان نسبت به آنها بی‌تفاوت بود؛ چراکه همین گفته‌ها به‌تدریج در ذهن‌ها رسوب می‌کنند و بعدها به بدیهیّات و مشهورات تبدیل می‌شوند. اینک باید نقادی و ابطال کرد تا چنین فردایی رقم نخورد. ۱. ایشان گفته است: «در توسعۀ ساحت علوم هم موفقیت‌های خوبی داریم؛ مثلاً ... نظرات جدیدی هم در اعتبار رأی مردم سراغ داریم. در گذشته عمدتاً جایگاه مردم در حد بیعت بود ولی الان گاهی مطرح می‌شود که مشروعیت حکومت، با رأی مردم است.» اوّلاً، «گذشته»‌ای که در آن جایگاه مردم در حد «بیعت» بود، همان سنّت سیاسیِ رسول اکرم و حضرت امیر است که در این بیان، فروکاهیده شده است. منطق حکومت این بزرگواران، صور رقیقه و نازلۀ حکومت نبوده که بتوان گمان کرد امروز، منطق عالی‌تری در جریان است. ثانیاً، ازآنجاکه در فلسفۀ سیاست، «مشروعیّت» به معنی «حقّ حاکمیّت» است، نمی‌توان ادعا کرد که مردم در مشروعیّت نظام اسلامی، نقش دارند؛ چراکه حقّ حاکمیّت، فقط از آنِ خدای متعال است و کسانی‌که از جانب او اذن دارند. این حقّ، به خودِ مردم واگذار نشده و از این جهت در حکومت اسلامی، «ولایت» معنا دارد و نه «وکالت». حقّ حاکمیّت انسان بر سرنوشت خویش نیز از امر تکوینی حکایت می‌کند، وگرنه در عالم تشریع، هر انتخاب انسان که با ارادۀ تشریعیِ الهی مخالفت داشته باشد، عقوبت در پی دارد. ۲. در جایی دیگر ایشان تصریح کرده است: «مشروعه‌خواهان گفتند رطب و یابس در قرآن آمده است و مجلس و قانون اساسی و … نمی‌خواهیم ولی مشروطه‌طلبان، خیر.» اوّلاً، اگر مشروعه‌خواهان گفته‌اند که به سبب جامعیّت قرآن کریم، مجلس و قانون اساسی نمی‌خواهیم، پس چرا نظریۀ «مشروطۀ مشروعه» را مطرح کردند؟! اگر مشروط‌شدن شاه از طریق مجلس و قانون اساسی، مخالفت با قرآن کریم دارد، پس با هیچ قیدی نیز مشروعه نخواهد شد و به‌ناچار باید از اصل آن صرف‌نظر کرد. این‌که مشروعه‌خواهان، مشروطه‌خواه نیز بودند، گویای این حقیقت نیست که مسأله، اصلِ مجلس و قانون اساسی نیست، بلکه محل نزاع، دو روایت دینی و سکولار از آنهاست؟! ثانیاً، شهیدشیخ‌فضل‌الله نوری به‌عنوان پرچم‌دار اصلیِ جریانِ مشروطۀ مشروعه، با صراحت دربارۀ مجلس اعلام کرد که مخالفتش با تقنین در «کبرویات» است که شرع دربارۀ آنها حکم دارد و نه «صغرویات» که امور جزئی و اجرایی هستند. او حتی قانون اساسی را نیز برمی‌تابید و بیش از این اعتراض نداشت که برخی از مفاد قانون اساسی، بر ضدّ احکام قطعیِ شرع هستند. ۳. ایشان در بخش دیگر اظهار داشته است: «فقه باید حریم خود را بشناسد یعنی نه حق خود را به دیگران بدهد و نه حقی از دیگران بگیرد؛ ما قبل از انقلاب به خاطر برخی تصورات مانند اینکه سیاست ما عین دیانت است و کشاندن فقه به مدیریت کشور، وارد ساحاتی شده‌ایم که مأموریت و رسالت فقه نیست. لذا تصورات ساده‌ای از تفکیک قوا، حق مشارکت و پول و اسکناس و مرگ مغزی و بورس دارد و اینها را وارد فقه می‌کند؛ این را بگذارید کنار فقیهی که خودش عهده‌دار این مسائل نمی‌شود و به کارشناسان ارجاع می‌دهد؛ باید جا بیندازیم که وقتی ما می‌خواهیم در مورد پول و بورس و… حرف بزنیم کارشناسان امینی را در درس خود حاضر کنیم و ابتدا او بحث کند و بعد فقیه بحث کند.» ای کاش ایشان، خودشان به موضع‌شان وفاداری داشت. ایشان چندی پیش دربارۀ «موضوعات حجاب»، و نه «احکام حجاب»، اظهارنظر کرده و گفته بود مواجهه با مکشفه‌ها موجب لجاجت اجتماعی خواهد شد. در مقابل، هرچه به «واقعیت اجتماعی» ارجاع داده شد و گفته شد که این موضوع، چنین وصفی ندارد، نپذیرفت، و اما امروز، آنقدر در تفکیک موضوع از حکم، مبالغه کرده است که رویکرد «سیاست ما، عین دیانت ما است» را ملامت می‌کند. اگر واقعیّت اجتماعی، به‌مثابه موضوع است و نسبت به گذشته نیز، وضع متفاوت یافته است، نباید در برابر آنان که چنین موضوعی را از نزدیک می‌شناسند، دست به سوی انبان فقهِ گسسته از عینیّت دراز کرد و یکجا و در هم، دربارۀ «حکم» و «موضوع» داوری کرد؛ مگر نه این است که «تفهّم موضوع» بر «تعیین حکم»، تقدّم دارد، و اوّلی از دایرۀ فقه خارج است یا دست‌کم فقیه به‌طور مستقل، چنین امکان و بضاعتی ندارد؟! https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
🔻زیاده‌خواهی یک زائدۀ رقیق: توهمات بدنۀ اجتماعیِ تجددی 🖊 مهدی جمشیدی ۱. برخی تصور می‌کنند که چنانچه روایت جنبشی از اغتشاشات سال گذشته ارائه کنند، به فتح بزرگی دست یافته‌اند و توانسته‌اند آن را تثبیت و تکریم کنند، درحالی‌که مسأله، «جنبش» یا «ناجنبش» بودن این واقعیت نیست، بلکه مسألۀ آن است که «هویت» اغتشاش، قابل‌دفاع نیست. این اغتشاش، چه جنبش اجتماعی باشد و چه نباشد، کمترین نسبتی با «حرکت تاریخی جامعۀ ایران» نداشت و به همین دلیل نیز از سوی مردم با استقبال روبرو نشد. تصمیم تاریخیِ جامعۀ ایران، آن نیست که در اغتشاش‌ سال گذشته نمایان شد، بلکه باید این واقعیت را یک «زائده ناروا» و «تکۀ نچسب» تلقی کرد که ریشه در بیرون از نظام اجتماعی ما و قواعد آن داشت؛ به این معنی که جامعه‌زاد و مردم‌بنیان نبود و از عالَم و افق تاریخی دیگری بر ما تحمیل شد. آری، نباید انکار کرد که تجدد در جامعۀ ایران، بدنۀ اجتماعی دارد و توانسته سبک زندگیِ متجددانه در این لایه بسط بدهد، اما در عین حال، نباید غفلت کرد که این لایه، حداقلی و ناچیز است و نمی‌تواند جوشش درونی و حرکت خودبنیان جامعۀ ایران را نمایندگی کند. برخلاف این تحلیل، نیروهای تجددی در عرصۀ فکری و رسانه‌ای، همواره کوشیده‌اند این خُرده‌حرکت‌های نمایشی و بی‌ریشه را به عنوان انتخاب‌های تاریخی و کلان‌چالش‌های اجتماعی، معرفی و القا کنند که جامعۀ ایران، دچار شکاف و تنش شده و بحران‌های هولناکی را تجربه خواهد کرد. نه‌فقط جامعۀ ایران، بلکه هیچ جامعۀ دیرینه و مستحکمی با چنین تلاش‌های سطحی و زودگذری، دچار ازجاکندگی و زوال نخواهد شد؛ همچنان‌که حاکمیت سیاسی نیز به دلیل همگونی با بافت فرهنگیِ جامعۀ ایران و برآمدن از اقتضاهای هویتی آن، مبتلا به شکاف با جامعه نشده است. گفته‌ها و برداشت‌هایی که این سو و آن سو عرضه می‌شوند و بر طبل فروپاشی و انحطاط می‌کوبند، واقعیتی جز روایت‌‌پردازی‌های معوج ندارند و از باطن جامعۀ ایران حکایت نمی‌کنند؛ باطنی که در اغتشاش سال گذشته از لحاظ عدمی و منفی، خودش را نمایان کرد. ۲. مسأله این است که بدنۀ اجتماعیِ تجددی، احساس کرد که می‌تواند در برابر انقلاب و ارزش‌های هویت‌بخش جامعۀ ایران، گردن‌کشی کند و خود را بر آنها تحمیل کند و بر اساس همین احساس خام و برآورد نسنجیده نیز از فضای مجازی پا بیرون نهاد و به خیابان آمد، اما ناکام و سرخورده بازگشت. این بدنه در حرکت اخیر خویش، به دلیل «خودافشاگری‌های فرهنگی» - که البته چاره‌ای نیز جز آن نداشت - ماهیت تجددی خویش را آشکارتر کرد و نشان داد می‌خواهد جامعۀ ایران را به سوی اباحه‌گری و ولنگاری سوق بدهد و تمام خطوط قرمز ارزشی را درنوردد. این در حالی است که مردم با وجود تنوّع‌ها و تکثّرهایی که دارند، همچنان به معیارهای ارزشی، معتقد هستند و حاضر نیستند با جریان‌های سخیف فرهنگی، همراهی کنند. این «ناهمراهی» و «گسستگی»، خودش را در متن اغتشاش نشان داد و در نهایت نیز بدنۀ اجتماعیِ تجددی، در خیابان تنها ماند و گریخت. توقع این نبود که پس از آن همه تبلیغ و روایت و تخریب و واسازی، حداکثر ده درصد زنان ایران به کشف حجاب رو آورند، بلکه تخمین‌های دشمن حاکی از این بود که جامعۀ ایران، دوپاره خواهد شد و نیمی از زنان، حجاب را کنار خواهند نهاد. اکنون با وجود گذشت یک سال، همچنان عدد قبلی پا بر جاست و پیشروی نداشته است. این امر نشان می‌دهد که حجاب، انتخاب درونی و فرهنگیِ مردم ایران بوده است، نه برخاسته از اجبار و سرکوب و قانون. اگر در گذشته، چنین گفته‌ای فاقد پشتوانۀ عینی بود، امروز می‌توان با قاطعیت سخن گفت و دربارۀ انتخاب‌ها و جهت‌گیری‌های خودخواستۀ این جامعه سخن گفت. ۳. اصرار و تأکید همیشگی آیت‌الله خامنه‌ای بر انسجام درونی جامعۀ ایران و همراهی آن با نظام جمهوری اسلامی، چه‌بسا ریشه در چنین فهمی از جامعۀ ایران و نیروهای مخالف داشته باشد. ایشان در طول دورۀ اغتشاش، هرگز به باج‌دهی و عقب‌نشینی رو نیاورند و حاضر نشدند نیروهای اغتشاش و هواداران سیاسی آنها را به رسمیت بشناسند و وارد روند دادوستد با آنها بشوند، بلکه برعکس، قاطعانه موضع‌گیری کردند و آنها را مردم نخواندند؛ چنان‌که عمل‌شان را نیز مصداق اعتراض اجتماعی قلمداد نکردند. جریان اغتشاش، گمان می‌کرد که با حملۀ مستقیم و تهی از اخلاق و ادب به رهبر انقلاب، حالت استیصال و سرگشتگی ایجاد خواهد کرد، اما چنین نشد و مواجهۀ قاطع، به فصل اغتشاش پایان داد. https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi