هدایت شده از حسینیه مقتل
✅ بیستم صفر سال ۶۱ هجری قمری، رسیدن کاروان اسرای کربلا به کربلا!
🔻سيد بن طاووس می نویسد :
راوی می گوید :
▪️《وَ لَمَّا رَجَعَ نِسَاءُ الْحُسَیْنِ(ع) وَ عِیَالُهُ مِنَ الشَّامِ وَ بَلَغُوا الْعِرَاقَ قَالُوا لِلدَّلِیلِ : مُرَّ بِنَا عَلَى طَرِیقِ کَرْبَلَاءَ!》
🔹هنگامی که کاروان اهل بیت امام حسین(ع) و اسرای کربلا از شام برگشتند، هنگام رسیدن به عراق به راهنمای کاروان گفتند :
ما را از راه کربلا ببر! و او نیز چنین کرد.(۱)
📚منبع :
۱)اللهوف سید بن طاووس، ص۱۱۴
#اربعین
#ماه_صفر
✅ @hosenih_maghtal
هدایت شده از حسینیه مقتل
✅شاید برای شما سوال باشد که؛
با اینکه در باب آداب زیارت امام حسین(ع) روایتی از امام صادق(ع) خطاب به ابابصیر آمده است که فرمودند :
▪️《فَإِذَا أَرَدْتَ اَلْمَشْيَ إِلَيْهِ فَاغْتَسِلْ وَ لاَ تَطَيَّبْ وَ لاَ تَدَّهِنْ وَ لاَ تَكْتَحِلْ حَتَّى تَأْتِيَ اَلْقَبْرَ》
🔹پس هنگامی که اراده رفتن به قصد زیارت امام حسین(ع) را نمودی، غسل کن و خود را خوشبو مکن و از روغن نیز استفاده مکن و سرمه نیز استفاده مکن تا اینکه بسمت قبر بروی!(۱)
و در روایتی دیگر نیز از امام صادق(ع) آمده است که؛
▪️《إِذَا زُرْتَ الْحُسَیْنَ(ع) فَزُرْهُ وَ أَنْتَ حَزِینٌ مَکْرُوبٌ أَشْعَثُ مُغْبَرٌّ جَائِعٌ عَطْشَانُ وَ اسْأَلْهُ الْحَوَائِجَ وَ انْصَرِفْ وَ لَا تَتَّخِذْهُ وَطَناً》
🔸هرگاه خواستی امام حسین(ع) را زیارت کنی او را زیارت کن در حالی که محزون و مکروب ژولیده موی و غبار آلود و گرسنه و تشنه لب باشی و از اباعبدلله(ع) حوائجت را بخواه و برگرد و کربلا را وطن خود مگیر!(۲)
چرا جابر بن عبدالله انصاری آن صحابی با معرفت که اولین زائر امام حسین(ع) در اربعین بود، به این فرمایش عمل نکرد؟
تا جایی که عطیه عوفی می گوید :
▪️《فَلَمّا وَرَدنا کَربَلاءَ دَنَا جَابِرٌ مِن شَاطِئِ الفُراتِ فَاغتَسَلَ، ثُمَّ اتَّزَرَ بِإِزارٍ وَارتَدَى بِآخَر، ثُمَّ فَتَحَ صُرَّةً فیها سُعدٌ فَنَثَرَها عَلى بَدَنِه》
🔹هنگامى که به کربلا رسیدیم جابر به کرانه فرات نزدیک شد و غسل کرد و پیراهن و ردایى به تن کرد و کیسه عطرى را گشود و آن را بر بدنش پاشید.(۳)
🔻شاید علت در این بوده است که فرمایش امام صادق(ع) در این باب، بعد از زیارت جابر بن عبدالله بوده است و تا قبل از فرمایش ایشان، آداب زیارت امام حسین(ع) همان بوده که انجام شده است.
📚منابع :
۱)۲) تهذیب الاحکام شیخ طوسی، ج۶، ص۷۶
۳)بحارالانوار مجلسی، ج۶۵، ص۱۳۰
♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️
✳️صفوان جمّال می گوید :
امام صادق(علیه السلام) در سفری كه به حیره عراق داشتند، به من فرمودند :
▪️《هَلْ لَكَ فِي قَبْرِ الْحُسَيْنِ(عليه السلام)؟》
🔸آيا از قبر امام حسين(ع) بهره مي گيری و به زيارت ایشان نايل می شوی؟
عرض کردم : آری فدايت شوم! شما هم اين قبر شريف ایشان را زيارت می كنيد؟
ایشان فرمودند :
▪️《وَ كَيْفَ لَا أَزُورُهُ وَ اللَّهُ يَزُورُهُ فِي كُلِّ لَيْلَةِ جُمُعَةٍ يَهْبِطُ مَعَ الْمَلَائِكَةِ إِلَيْهِ وَ الْأَنْبِيَاءُ وَ الْأَوْصِيَاءُ وَ مُحَمَّدٌ أَفْضَلُ الْأَنْبِيَاءِ وَ نَحْنُ أَفْضَلُ الْأَوْصِيَاءِ》
🔹چگونه آن را زيارت نكنم، در حالی كه خدا و ملائكه و پيامبران و افضل آنان كه پيامبر اسلام است و اوصيا كه افضلشان ما هستيم، در هر «شب جمعه» آن را زيارت مي كنند!
عرض كردم :
▪️《جُعِلْتُ فِدَاكَ! فَتَزُورُهُ فِي كُلِّ جُمُعَةِِ حَتَّى تُدْرِكَ زِيَارَةَ اَلرَّبِّ؟》
🔸آيا شما هر «شب جمعه» آن را زيارت مي كنيد تا به زيارت خدا نايل شده باشيد؟
حضرت(ع) فرمودند :
▪️《نَعَمْ يَا صَفْوَانُ! اِلْزَمْ ذَلِكَ يُكْتَبْ لَكَ زِيَارَةُ قَبْرِ اَلْحُسَيْنِ(عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) وَ ذَلِكَ تَفْضِيلٌ وَ ذَلِكَ تَفْضِيلٌ!》
🔹آری ای صفوان! ملازم زيارت امام حسين(ع) باش تا در نامه عملت زيارت امام حسين(علیه السلام) را بنويسند كه اين تفضيل است، اين تفضيل است.(۱)
#شب_جمعه
📚منبع :
۱) #کامل_الزیارات ابن قولویه قمی، ج۱، ص۱۱۲
#حدیث_امام_صادق علیه السلام
#اربعین
✅ @hosenih_maghtal
هدایت شده از حسینیه مقتل
✅ #آداب_نوکری
🔻بخشی از پیام مرحوم «حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی(ره)» به زوّار اربعین حسینی(علیه السلام) :
«ای کاش حقیر هم این افتخار را داشتم و با پای پیاده در کنار شما لبیک یا حسین(علیه السلام) می گفتم.»
#اربعین
✅ @hosenih_maghtal
هدایت شده از حسینیه مقتل
اربعین-بندانی نیشابوری.mp3
4.86M
هدایت شده از حسینیه مقتل
1632572890_R0oI1.mp3
9.27M
هدایت شده از حسینیه مقتل
✅فـروش امـوال بقصـد رفتـن بـه زیارت امام حسین علیه السلام
🔻امام صادق علیه السلام فرمودند:
🔹اگر مردم به خير و بركتى كه در زيارت سیدالشهداء علیه السلام است آگاهی داشتند، جهت نائل شدن به این زیارت، قطعاً با شمشير میجنگیدند و اموال خود را فروخته و به زيارت آن جناب میرفتند...
🔺 پس مبادا در رفتن به زيارت آن جناب بیرغبت باشيد، زیرا خيرى كه در زيارت آن حضرت است بيشتر از آن است كه بتوان به شمار آورد.
✳️«عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَال: لَوْ يَعْلَمُونَ مَا فِي زِيَارَتِهِ مِنَ الْخَيْرِ وَ يَعْلَمُ ذَلِكَ النَّاسُ لَاقْتَتَلُوا عَلَى زِيَارَتِهِ بِالسُّيُوفِ وَ لَبَاعُوا أَمْوَالَهُمْ فِي إِتْيَانِهِ... وَ لَا تَزْهَدُوا فِي إِتْيَانِهِ فَإِنَّ الْخَيْرَ فِي إِتْيَانِهِ أَكْثَرُ مِنْ أَنْ يُحْصَى.»
📚 #کامل_الزیارات ، ص۸۷
#حدیث_امام_صادق ع
#زیارت_کربلا
#اربعین
✅ @hosenih_maghtal
هدایت شده از حسینیه مقتل
✅اربعین
🔻حضرت امام صادق علیهالسلام فرمودند:
🔹إنَّ فاطمةَ (ع) بنتَ محمدٍ (ص)
تَحْضُرُ لِزُوّارِ قبرِ ابنِها الحسيـنِ (ع)
فَتَسْـــتَغْفِـــــرُ لَهــــم ذُنــــوبَهــــــم..
🔺 همانا فاطمـه علیهاالسلام دختـر
محمد صلیاللهعلیهوآله نزد زائران
قبــر فــرزنــدش حسیـن علیهالسلام
حاضـــر میشـــود و بــرای گناهان
آنــــان طلــــب آمـــرزش مـــیکنـــد.
📚 #کامل_الزیارات ، ص۲۳۱
#زیارت_کربلا
#اربعین
#حدیث_امام_صادق علیه السلام
✅ @hosenih_maghtal
هدایت شده از حسینیه مقتل
✅ زیارت_کربلا
🔻امام صادق(ع)فرمود:
🔹"اگر مردم می دانستند که چقدر خير و برکت در زيارت امام حسين(ع)وجود دارد،برای زيارت کردنش با يکديگر مقاتله می کردند و هر آينه اموالشان را برای رفتن به زيارتش می فروختند".[۱]
🔺و امام باقر(ع)فرمود:
🔸"اگر مردم می دانستند که زيارت قبر شريف حسين(ع)چه مقدار فضيلت و برکت دارد،از شوق زيارت جان می سپردند و نفسهايشان از شدت حسرت بند می آمد".[۲]
📚[۱]منتخب کامل الزيارات،ابن قولويه، ص۸۷.
📚[۲]سفينة البحار،محدث قمی،ج۱،ص۵۶۵.
#حدیث_امام_باقر ع
#حدیث_امام_صادق ع
#زیارت_کربلا
#اربعین
✅ @hosenih_maghtal
هدایت شده از حسینیه مقتل
دو حرکت عمّهى ما - #زینب_کبرا علیهاالسّلام انجام داد:
یک حرکت، #حرکت_اسارت بود به کوفه و شام و آن روشنگرىها و آن بیانات که مایهى افشاى حقایق شد؛
یک حرکت دیگر، آمدن به #زیارت_کربلا در اربعین بود؛
#اربعین
✅ @hosenih_maghtal
هدایت شده از حسینیه مقتل
✅کاروان حسینی چه زمانی به کربلا آمدند؟
🔻در اینجا این سؤال مطرح می شود که بنابراین اهل بیت(ع) چه زمانی به کربلا رسیدند؟
🔹 اگر ملتزم شویم به قول شیخ مفید و شیخ طوسی که روز ۲۰ صفر اهل بیت از شام خارج شده باشند، ناگزیر باید از راه «برّ الشام» آمده باشند نه راه سلطانی؛ چون در مسیر رفت، برای یزید و نظام خون ریز اموی مهم بود که کاروان حسینی را از راه سلطانی حرکت دهند، چون در آن مسیر، شهرها و مراکز عمده چون تکریت، حلب و بعلبک و … بود که می توانستند از کاروان اسرا استفاده تبلیغاتی کنند؛ ولی پس از حضور اهل بیت در شام ورق علیه یزید برمی گردد و دیگر وجود اهل بیت در شام به نفع یزید و دستگاه اموی نبود؛ بلکه ضررشان بود؛ چون در زمان حضور اهل بیت در شام، با ایراد آن سخنان آتشین و خطبه های روشنگرانه حضرت امام سجاد(ع) و حضرت زینب س معادله دگرگون شد و یزید دستور داد تا خاندان امام حسین(ع) را از شام به سمت مدینه بیرون ببرند.
🔸کاروان اسرا از جنوب شام به سمت حجاز حرکت داده شدند. وقتی که به سه راهی رسیدند گفتند ما را به کربلا ببرید تا تجدید عهد کنیم. باتوجه به دستور یزید در خوش رفتاری با اسرا، دیگر مخالفتی با این خواسته نکردند و آنان را به کربلا بردند.
♻️ بنابراین بین هفت تا ده روز از راه بادیة الشام طول می کشیده تا به کربلا برسند و می توانستند در آخر صفر یا ابتدای ربیع الاول در کربلا باشند، که این مصادف با زیارت دوم جابر است.
با این بیان، هم مسئله زیارت جابر در روز اربعین و هم کیفیت ملاقاتش با اهل بیت(ع) حل می شود و مشکل تاریخی مرتفع می گردد.
🔹مگر آن که کسی به نقل تاریخی شیخ مفید و شیخ طوسی ملتزم نشود و بگوید که نقل ایشان صرف نقل تاریخی است و الزامی به پذیرش آن نیست. اگر کسی به کلام آنها ملتزم نشود در این صورت لازم نیست بگوییم جابر دو بار زیارت کرده و با همان یک زیارت، مسئله حل می شود.
📚منبع:
[2]. شیخ مفید، مسار الشیعه (چاپ شده در المجموعة النفيسة) ص۴۶.
[3]. شیخ طوسی، مصباح المتهجد، ص730.
[4]. علامه حلّی، منهاج الصلاح (بنا بر نقل لؤلؤ و مرجان)، ص147.
[5]. علامه حلی، العدد القوية، ص219؛ محمدباقر مجلسی، بحار الانوار، ج 98، ص195.
[6]. المصباح، ص498.
[7]. بحار الانوار، ج 101، ص334.
[8]. شمسالدین ذهبی، سير اعلام النبلاء، ج4، ص337.
[9]. همان، 336.
[10]. سیدابوالقاسم خوئی، معجم رجال الحديث، ج4، ص330، ش2026.
[11]. همان.
[12]. سير اعلام النبلاء، ج4، ص339 (چنانچه روايات او در جوامع روايي شيعه نيز شمارش شود، بر اين آمار ذهبي افزوده ميگردد).
[13]. سير اعلام النبلاء، ج4، ص336.
[14]. سید محسن امین عاملی، اعيان الشيعة، ج4، ص46.
[15]. ر.ک: شیخ عباس قمی سفينة البحار، ج2، ص205 «واژه عطا».
[16]. همان.
[17]. ر.ک: عمادالدین طبری، بشارة المصطفى،74.
[18]. موفق بن احمد خوارزمی، مقتل الحسين×، ج2، ص190.
[19]. ابنقتیبه دینوری، الامامة والسياسة، ج1، ص214.
[20]. ر.ک: مصباح الزائر،286.
[21]. ابننما حلی، مثير الاحزان، ص107.
[22]. سید بن طاووس، اللهوف، ص225.
[23]. شیخ صدوق، امالي، ص232، ح243.
[24]. ابوریحان بیرونی، الآثار الباقية، ص ۴۲۲.
[25]. ابن عبدالبر قرطبی، التذكرة الخواص، ج2، ص668.
[26]. زکریا بن محمد قزوینی، عجائب المخلوقات وغرائب الموجودات، ص45.
[27]. شیخ بهائی، توضيح المقاصد، ص6.
[28]. محمد بن علی مناوی، فیض القدیر، ج ۱، ص ۲۰۵.
[29]. بحار الانوار، ج 101، ص334.
[30]. عبدالله بن محمد شبراوی، الاتحاف بحب الاشراف، ص70.
[31]. سید مؤمن بن حسن شبلنجی، نور الابصار، ص121.
[32]. سید بن طاووس، اقبال الاعمال، ص589.
[33]. بحار الانوار، ج 101، ص334.
[34]. محدث نوری، لؤلؤ و مرجان، ص144 به بعد.
[35]. شیخ عباس قمی، منتهى الآمال، ص524.
[36]. محمدابراهیم آیتی، بررسي تاريخي عاشورا، ص148.
[37]. مرتضی مطهری، حماسه حسيني، ج1، ص30.
[38]. محمدرضا طبسی نجفی، مقتل الامام الحسين×، ص285 (نسخه خطي).
[39]. سید محمدعلی قاضی طباطبائی، تحقيق درباره اربعين اول، ص29.
[40]. اقبال الاعمال، ص589.
[41]. قاضی نعمان مغربی، شرح الاخبار، ج3، ص269.
[42]. مسار الشيعة، ص46؛ مصباح المتهجد، ص730.
[43]. متأسفانه پس از چاپ کتاب اربعین حسینی، عدهای برخی مطالبش را حذف کردند و مقداری بر آن افزودند و به عنوان تحقیق پیرامون اربعین در برخی از مجلات منتسب به حوزه چاپ کردند، که خلاف امانتداری است.
[44]. بشارة المصطفى، ص74.
[45]. مصباح الزائر، ص286.
[46]. مقتل الحسين×، ج2، ص190.
[47]. اللهوف، ص225.
[48]. مثير الاحزان، ص107.
#اربعین
✅ @hosenih_maghtal
✅ زیارت #اربعین
🔻شیخ جعفر کاشف الغطاء در یکی از پیادهرویهایش به کربلا، به حضور حضرت ولی عصر(عج) شرفیاب شد و حضرت ایشان را به سینه خویش چسبانده و فرموده است: «خوش آمدی! ای زندهکننده شریعت ما».
📚کتاب «بیعت عاشقان»
#امام_زمان عج
✅ @hosenih_maghtal
هدایت شده از حسینیه مقتل
✅زیارت جابر و عطیه
#اربعین
🔷درباره زیارت جابر در روز اربعین، شیخ مفید در کتاب «مسار الشیعه» تصریح می کند که جابر به زیارت حضرت شتافته است. ایشان می نویسد:
▪️یوم العشرین منه(صفر) هو الیوم الذی ورد فیه جابر بن عبدالله الانصاری صاحب رسول الله(ع) و رضی الله تعالی عنه من المدینة إلی کربلاء لزیارة قبر سیدنا أبی عبدالله، فکان اول من زاره من الناس؛[2]
▪️روز بیستم صفر، روزی است که جابر یار پیغمبر، خود را از مدینه به کربلا رساند و موفق به زیارت قبر حضرت ابی عبدالله(ع) شد و او اولین زائر سیدالشهداست.
🔶شیخ مفید، شیخ طوسی،[3] علامه حلی،[4] شیخ رضی الدین علی بن یوسف حلی،[5] کفعمی،[6] علامه مجلسی[7] و محدث نوری این واقعه را نقل کرده اند که در روز ۲۰ صفر جناب جابر برای زیارت سیدالشهدا(ع) به کربلا آمد.
🔷جابر از بزرگان و صحابه جلیل القدر پیغمبر است که در حدود نود سالگی از دنیا رفت.[8] جناب جابر از شاهدان شب دوم عقبه در قضیه منی و از حاضران در جنگ خندق و بیعت شجره است.[9] او ۱۸ جنگ را در رکاب پیغمبر جنگید و در جنگ صفین از یاران امیرالمؤمنین(ع) بود.[10] به هر حال جزو سابقون به تمام معناست. ایشان از توفیق درک و همراهی امام حسن، امام حسین، امام زین العابدین و امام باقر(ع) را نیز داشته است.
🔻این روایت را شیخ کلینی با سند صحیح از امام باقر(ع) نقل می کند که جابر هیچ گاه دروغ نگفته است.[11] وی از راویان حدیث است که ۱۵۴۰ حدیث از او نقل شده است.[12] برجستگی علمی جناب جابر به اندازه ای است که ذهبی با این که اختلاف مشرب با شیعه دارد، از او به عنوان فقیه و مفتی مدینه در زمان خود نام برده است.[13]
🔻مرحوم سید محسن امین از او به عنوان یکی از اجلای مفسران قرآن نقل می کند.[14]
🔷عطیه بن سعد عوفی که همراه جابر در زیارت اربعین بوده و برخی به غلط او را غلام جابر معرفی می کنند نیز از دانشمندان و مفسران است. او که توفیق حضور در کربلا را در رکاب جابر یافته، از مردان علم و حدیث است و روایات بسیاری در فضیلت امیرالمؤمنین(ع) از او نقل شده است.[15] وی مفسر قرآن بود و می گفت: من قرآن را سه بار با دید تفسیری و ۷۰ بار با نگاه قرائتی بر ابن عباس خواندم.[16]
✳️شیخ ابوجعفر محمد بن ابی القاسم محمد بن علی طبریِ امامی در کتاب «بشارة المصطفی» نقل می کند که عطیه می گوید:
🔹به همراه جابر به قصد زیارت سیدالشهدا آمدم.
🔸جابر در کنار فرات غسل کرد و با آن کیفیت خاص ذکر می گفت و بعد به من گفت که دستم را روی قبر بگذار و از حال رفت و
🔹سه بار یا حسین گفت و «حبیب لا یجیب حبیبه.. .» تا آخر و بعد آن زیارت را خواند که زیارت بسیار عجیبی است. بعد که زیارت را تمام می کند، به عطیه می گوید برخیز و مرا به سمت خانه های کوفه ببر.[17] این ماجرا را طبری (از علمای شیعه) در «بشارة المصطفی» نقل می کند و خوارزمی (از علمای اهل سنت) با اندک تفاوتی در کتاب ارزشمند «مقتل الحسین(ع)» آورده است.[18]
🔻این که جابر گفت: دستم را روی قبر بگذار، قرینه است بر این که نابینا بوده و همین عذر و دلیل عدم حضور او در رکاب امام حسین(ع) در واقعه عاشوراست.
ابن قتیبه نیز در کتاب «الامامة والسیاسة» تصریح می کند که جابر بن عبدالله در واقعه حرّه (که حدود یک سال پس از واقعه کربلا در مدینه روی داد) نابینا بود.[19]
✳️مشخص نیست که عطیه چگونه به جابر ملحق شد؟ دو احتمال در این باره داده می شود:
🔻یکی این که عطیه در آن سال به حج رفته و سپس همراه جابر از مدینه به سمت عراق و کربلا حرکت کرده است.
🔻احتمال دیگر این است که جابر از مدینه به کوفه رفته باشد، و در واقع عطیه از کوفه به جابر ملحق می شود و به سوی کربلا می آید.
🔹هم روایت طبری و هم روایت سید بن طاووس در این جا مقیّد است به این که زیارت هر دوی آنها در روز بیستم صفر بوده است. البته در این دو روایت، خبری از ملاقات با امام زین العابدین(ع) نیست. آیا اهل بیت به کربلا آمدند؟ آیا جابر هم موفق به زیارت امام زین العابدین(ع) شد؟ این جای بحث دارد...
✅عبور اهل بیت از کربلا
🔷اما درباره عبور اهل بیت(ع) از کربلا، ابن نما حلی (م 645ق) از بزرگان شیعه و صاحب کتاب «مثیر الاحزان» می نویسد:
▪️ولما مرّ عیال الحسین بکربلاء وجدوا جابر بن عبدالله انصاری رحمة الله علیه و جماعةً من بنی هاشم قدموا لزیارته فی وقتٍ واحد، فتلاقوا بالحزن والاکتئاب والنوح علی هذا المصاب المقرح لاکباد الاحباب؛[21]
▪️وقتی که اهل بیت ابی عبدالله(ع) به کربلا آمدند، دیدند جماعتی از بنی هاشم با جابر برای زیارت امام حسین(ع) آمده اند و اینها همدیگر