eitaa logo
حسینیه اندیشه و جبهه مقاومت
535 دنبال‌کننده
229 عکس
56 ویدیو
132 فایل
مباحث و یادداشت‌هایی هم‌سو با حسینیه اندیشه در موضوع جبهه مقاومت ✔️آدرس وب سایت: http://hosseiniehandisheh.ir ✔️آدرس کانال رسمی حسینیه اندیشه: https://eitaa.com/HossiniehAndisheh ✅ ارتباط با مدیر کانال: @azn1360
مشاهده در ایتا
دانلود
🔅در حول و حوشِ «محلّ» یا 🔅توضیحاتی درباره «عطر گریبان محمّد» 🔸همه چیز برایم از پایانِ «صلوات شعبانیه»، آغاز شد. همانجایی که از خدا می‌خواستم من را پیرو پیامبرش حساب کند تا در روز قیامت از گناهانم بگذرد و مرا در جایگاه و «محلّ خوبان» قرار دهد: «انزلتنی دار القرار و محلّ الاخیار». 🔹کمی بعد وقتی روز سوم رسید و قرار شد در ماه پیامبر، به سراغ عزیزترین‌ش یعنی حسین‌ش برویم و دعای منقول از وکیل امام عسکری را بخوانیم، باز هم این «محلّ» بود که دلربایی می‌کرد: خدایا بر محمد و خاندانش درود فرست و... ما را همراه با او در خانه کرامت و محلّ و جایگاه ابدی جای بده: «بوّئنا معه دار الکرامه و محلّ الاقامه». 🔸خب جا و محلّی ابدی در معیت پیامبر که خودش اصل و فرع و معدن و منتهای خیر بود و خوبان و اخیار را رهبری می‌کرد و «محلّ الاقامه» را به «محلّ الاخیار» پیوند می‌زد، شوق‌انگیزتر از آن بود که فراموشش کنم؛ حتی وقتی به آستانِ «مناجات شعبانیه» رسیدم... 🔹وقتی به آستانِ «مناجات شعبانیه» رسیدم و در میانه‌های آن کلمات کامل، در دام دلبری‌های «و همّتی فی روح نجاح اسمائک» افتادم که می‌خواست همّ و همّتم را در «نسیم پیروزی نام‌هایش» قرار دهد ــ و پیروزی نام‌های خدا هم که به حکم «نحن الاسماء الحسنی»، چیزی جز «برتری فرستادگانش» نبود ــ دوباره «محلّ» را دیدم که ما را به خودش دعوت می‌کرد: و همّتی فی روح نجاح اسمائک و «محلّ قدسک»... همّتم را در برتری فرستادگانت و جایگاه و محلّ قدس و پاکی‌ت قرار بده. 🔺خدای نامحدود و قدّوس که با محلّ توصیف نمی‌شود و جا و مکان با قدسیّت‌ش نمی‌سازد؛ مگر این‌که همان فرستادگانش را به مظهری برای اسم قدّوس و نشانه‌ای برای پاکی خودش تبدیل کند و همّت ما را در پیروزی‌شان و تقرب به آنها بخواهد. 🔹با همین فکرها بود که داشتم جرأت می‌کردم «محلّ الاخیار» و «محلّ الاقامه» و «محلّ قدسک» را یکی بدانم و در «شهر نبیّک و سیّد رسلک»، همه‌شان را به «خانه‌ی بهشتی نبیّ یا آغوش پیامبر» تفسیر کنم که گویا جمله‌ی بعدی جسارتم را تشویق کرد: بک علیک الا الحقتنی بـِ «محلّ» اهل طاعتک و المثوی الصالح من مرضاتک... خواسته‌ای که انگار از بس بلند بود، در کلمه نمی‌گنجید و بخاطر همین، متعلّقِ «بک» و «علیک» و مستثنی منهِ «الا» را حذف کرده بود و مترجمین را به زمین گرم کوبیده بود. ولی باز پیوستن و الحاق به «محلّ اهل طاعت» را می‌خواست و آدم را به یاد «السابق الی طاعت رب العالمین» و بقیه اوصاف نبیّ می‌انداخت؛ همان جایی را می‌خواست که به آن «آغوش بهشتی پیامبر» یا «عطر گریبان محمّد» می‌گویند. 🔸شعبان از دعا و صلواتش تا مناجاتش می‌خواهد ما را به آغوش پیامبر بیندازد. همان کاری که «شاخه‌های درخت طوبی» هم مشغولش هستند که ریشه‌شان طبق روایات در خانه‌ی بهشتیِ نبیّ است اما در ماه شعبان، تا زمین پایین می‌آیند تا ما را به بالاها ببرند و به هم‌خانه‌ی پیامبر تبدیل کنند. معلوم است دیگر؛ کسی که در آغوش پیامبر و از خانه‌ی او به سمت «ضیافت‌الله» راه بیفتد و از آنجا وارد ماه رمضان شود، با کسی وارد شده که سفره فقط برای او پهن شده و مهمانی فقط به افتخار او به راه افتاده و تمام بهجت و لذت و ذخر و شرافت و کرم و مزیدی که در خلقت قابل‌تصور است، به سینه‌ی پرمهر او می‌بارد. ❤️یا رسول‌الله! ما پیامبرندیده‌های غیبت‌زده که از عطر گل محمّدیِ گریبان شما و فرزندِ هم‌نام شما محرومیم، باید کدام «محلّ» را در آغوش بگیریم؟! جز دستانی که با سر دست گرفتن اسلام ناب محمّدی، عطر گل محمّدی را در جهان پخش کرده‌اند؟! جز سینه‌ها و قلب‌هایی که همّ و غم و همّتی جز پیروزی شما ندارند تا به محل قدس شما برسند؟! جز...:🔽🔽 «شبی در اوائل سال ۶۷ بود که ساعت ۱۱ به خواب رفتند چون آن حالت آرامش و پایین بودن ریتم قلب‌شان نشان مى‏داد. در همان لحظه یک موشک به حوالى جماران خورد و صداى بسیار مهیبى داشت. در همان لحظه چشم‌های‌مان به مونیتور بود که ببینیم حضرت امام چه وضعى دارند، ولى براى من تعجب‌آور بود که ایشان [ریتم قلب‌شان بالا نرفت و] نمی‌ترسید. اما در بهمن ۶۷، ایشان چند شبى بود خواب نداشتند. بسیار بیقرار بودند و تعداد ریتم قلب‌شان بالا بود. برای ‌ما سؤال پیش آمده بود که مشکل چیست؟ بعد از اینکه ایشان فتواى اعدام سلمان رشدى را اعلان کردند تازه ما فهمیدیم که ایشان حدود یک هفته، واقعا اذیت می ‏شدند..» ‌✍️ حجت‌الاسلام محمدصادق حیدری ✅https://eitaa.com/HossiniehAndisheh
هدایت شده از محسن قنبریان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
طبخ غذا توسط ایران در غزه خبرنگار اسرائیلی: بر اساس اسناد منتشر شده در چند روز اخیر ایران در شمال و جنوب غزه مراکزی ایجاد کرده که اقدام به طبخ غذا و کمک به مردم غزه میکند، شما میتوانید پرچم ایران را در این خانه ها ببینید، این اتفاق درحالتی می افتد که رییس هلال احمر ایران میگوید تا کنون ده هزار تن مواد غذایی و تجهیزات پزشکی از ایران به نوار غزه منتقل شده است. https://www.jahannews.com/news/872860 • «وَ ارْزُقْنِی مُوَاسَاةَ مَنْ قَتَّرْتَ عَلَیْهِ مِنْ رِزْقِکَ بِمَا وَسَّعْتَ عَلَیَّ مِنْ فَضْلِکَ» یعنی روزی من فرما مواسات با آنکه رزقت را بر او تنگ گرفتی، به مدد آنچه از فضلت بر من وسعت دادی(صلوات شعبانیه) در همین ارتباط هموطنان می‌توانند کمک‌های نقدی خود به مردم مظلوم فلسطین را به شماره حساب 99999 و شماره کارت 6037997544999999 نزد بانک ملی و یا به شماره حساب 4101034741999998 و شماره کارت 6367957078758336 نزد بانک مرکزی و یا از طریق شماره‌گیری کد دستوری #5*112* واریز کنند. ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰تکامل علم اصول 🎥 مرحوم آیت‌الله علامه سیدمنیرالدین حسینی الهاشمی (۱۳۷۹): 🔹بحمدالله تبارک و تعالی ما در قسمت [علم] اصول، [بحث] فلسفه اصول را تمام کردیم، [بحث] فلسفه حجیت را تمام کردیم الان وارد تطبیق [این مباحث] به کتاب کفایه شدیم... 🔹[این تطبیق] در دو سطح انجام می‌شود: 1️⃣ابتدائا (قبل از نقد و بررسی بر مبنای فلسفه‌ی منطق خودمان) براساس «منطق صوری»، ضعف علم اصول موجود را نشان می‌دهیم... یعنی نیاز به تکامل‌داشتن [علم اصول موجود] را بر حسب منطق تجریدی (منطق موجود) [اثبات می‌کنیم]... به عبارت دیگر، علاوه بر [نقد و بررسی علم اصول موجود براساس] منطق خودمان (یعنی منطق «شدن» یا منطق نظام ولایت در استنباط)، نشان می‌دهیم براساس منطق موجود در حوزه‌های علمیه (منطق انتزاعی)، علم اصول موجود چه نقص‌هایی دارد برای انجام چنین کاری... 2️⃣ [در مرحله دوم] اثبات می‌کنیم تکاملِ [علم اصول] با منطق صوری بدست نمی‌آید. ✔️سپس... با منطق اصول استنباط احکام حکومتی، یک به یک [تمام قواعد اصول احکام حکومتی] را تا آخر تأسیس می‌کنیم و در نهایت این [علم اصول احکام حکومتی] را در استنباط از وحی بکار می‌گیریم... ✅https://eitaa.com/HossiniehAndisheh
📣 اطلاعیه 🔰در راستای «تطبیق» پژوهش‌های مرحوم علامه آیت الله سید منیرالدین حسینی الهاشمی پیرامون «علم اصول احکام حکومتی»، کتاب «مباحثی پیرامون تکامل علم اصول» (جلد اول: مقدمات سیزده‌گانه)، به صورت محدود به چاپ رسید. ✔️علاقه‌مندان برای تهیه این کتاب به آیدی ذیل پیام ارسال کنند◀️ @azn1360https://eitaa.com/HossiniehAndisheh
🔰 ۲۶ اسفندماه سالگرد ارتحال حجت‌الاسلام و المسلمین استاد مسعود صدوق، اندیشمند انقلاب فرهنگی و مؤسس «حسینیه اندیشه» تسلیت باد. ☑️لینک زندگی‌نامه فعالیت‌های انقلابی و علمی آن مرحوم ☑️لینک آثار علمی و پژوهشی آن مرحوم (همراه با دانلود فایل آثار) ☑️لینک معرفی اجمالی مرکز پژوهشی «حسینیه اندیشه» https://eitaa.com/HossiniehAndisheh
◼️ ۲۶ اسفندماه سالگرد ارتحال حجت‌الاسلام و المسلمین استاد مسعود صدوق، و مؤسس تسلیت باد. 🔹مرحوم استاد صدوق: «حسینیه اندیشه» یعنی کسانی که وقف هستند برای اینکه پرچم عاشورا را در افق یک نظام و یک تمدن زنده نگه دارند... ☑️ شادی روح آن استاد فرزانه، صلوات و فاتحه 🕌 از شاگردان و ارادتمندان آن استاد فرزانه دعوت می‌شود جهت قرائت قرآن و فاتحه، امروز ساعت۱۷ بر سر مزار آن مرحوم (حرم مطهر حضرت معصومه (ع)، صحن بزرگ، حجره ۲۴، در جوار مقبره شهید مفتح) تشریف بیاورند ✅https://eitaa.com/HossiniehAndisheh
🔰بزرگ‌ترین وهن امروز اسلام: «روحانیت و اسلام توانایی اداره کشور را ندارد» ◾️مرحوم حجت‌الاسلام و المسلمین استاد مسعود صدوق: 🔹احترام بزرگان همواره باید محفوظ باشد اما برای دفاع از اسلام و انجام وظیفه نباید دچار شخصیت‌زدگی شد بلکه باید افکار و عناصر و نهادها را براساس میزان کارآمدی آنها در خدمت به نایب عام حضرت‌ولی‌عصر (عج) و رفع حوایج او ارزیابی کرد و یاری به رهبری را محور همکاری نخبگان حوزوی و دانشگاهی قرار داد و از وهن به روحانیت و دین جلوگیری نمود. 🔸زیرا امروزه ادعا می‌شود که اسلامی که توسط فقهای عظام شیعه به دست ما رسیده توانایی اداره کشور را ندارد. این وهن بزرگ تنها در ابتدا به روحانیت و مرجعیت و رهبری محدود می‌شود اما در ادامه، وجود مقدس نبی‌اکرم و حضرات معصومین صلوات‌الله‌علیهم‌اجمعین را هدف قرار خواهد داد و در جسارتی بزرگ، اصل تشریع را به ۱۴۰۰ سال پیش منحصر خواهد کرد و از ناکارآمدی آن برای راهبری بشریتِ امروز دم خواهد زد. 🔹در مقابل این وهن نباید دچار علم‌زدگی، عقل‌گرایی یا عمل‌زدگی شد و تحقیقات و پژوهش‌های عمیق در این زمینه را که نیازمند سال‌ها دقت و بررسی هستند، در طی مدتی کوتاه به پایان رساند و ادعای حل مشکلات نظام را به نحوی ساده‌انگارانه مطرح کرد زیرا چنین برخوردی، وفای به اسلام و حضرت ولی‌عصر (عج) و نایب عام آن حضرت محسوب نمی‌شود 🔸 بنابراین برخورد با این موضوع باید در سطحی باشد که حضرت امام و مقام معظم رهبری در آن سطح حرکت می‌کنند و با کنارگذاشتن صف‌بندی‌های متداول، دفاع از اسلام به‌عنوان مبنای فعالیت و همکاری قرار گیرد. 🔹در این مسیر، ارزیابی و قضاوت نسبت به تئوری‌های ارائه‌شده برای پشتیبانی علمی از نظام اسلامی و تلاش برای رفع نقایص و تکمیل آنها هیچ اشکالی ندارد زیرا در دوران غیبت، دسترسی مستقیم به معصوم امکان ندارد و لذا باید راه‌حل‌های مختلف را شنید و به دقت درباره آنها پرداخت و زمینه را برای قضاوت علمی پیرامون آنها را فراهم کرد و معیار این قضاوت را میزان کارآمدی در حل مشکلات نظام و پاسخ عملی به استنصارهای امام و رهبری قرار داد. 📗کتاب «بررسی سه تئوری تولید قدرت، اطلاع و ثروت در سبک زندگی غربی و سبک زندگی اسلامی»، فصل اول، گفتار ۲۰ ✅https://eitaa.com/HossiniehAndisheh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 | تحقق انقلاب فرهنگی و تمدن نوین اسلامی چقدر طول میکشد؟ 🎙 مرحوم حجت‌الاسلام و المسلمین استاد مسعود صدوق ✅https://eitaa.com/HossiniehAndisheh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 | معرفی اجمالی سند پژوهشی《بررسی عوامل ناهنجاری‌های اجتماعی در سه عرصه سیاسی، فرهنگی و اقتصادی》 🎙 مرحوم حجت‌الاسلام و المسلمین استاد مسعود صدوق | عضو شوید🔽 ✅ eitaa.com/HossiniehAndisheh 🌐 hosseiniehandisheh.ir
🔰«سبک زندگی در سطح حاکمیت و تمدن» ◾️مرحوم حجت‌الاسلام و المسلمین استاد مسعود صدوق: 🔹آنچه از زمان هبوط حضرت آدم تا بعثت نبی‌اکرم(ص) و سپس تا ظهور حضرت ولی‌عصر(عج) منشأ درگیری بین حق و باطل بوده و خواهد بود، مسأله «سبک زندگی» است. 🔸واژه «زندگی» نباید به زندگی انسان و تفاوت آن با حیات حیوانات و جمادات و نباتات منصرف شود بلکه مقصود از زندگی باید «زندگی اجتماعی» باشد... یعنی سخن از حاکمیت سبک زندگی غربی بر کره‌ی زمین، به‌معنای غلبه یک تمدن است. 🔹در واقع مواجهه بشر با این پدیده‌های نوین در سبک زندگی مدرن، او را به شگفتی و اعجاب واداشته و به او القاء می‌شود که این پدیده‌ها معجزه علم است که توانسته جوامع را از گذشته‌های سخت و تاریک و وحشتناک عبور داده و چالش‌های اساسی در زندگی بشر را مرتفع نماید. 🔸مقوله‌ای که می‌تواند سبک زندگی غربی را به‌طور خلاصه تعریف کند، «رفاه و لذت دائم‌التزاید» است؛ تمدن غربی با ارائه این سبک زندگی، همه بشریت را دعوت می‌کند تا بر محور رفاه و لذت دور هم جمع شوند و زندگی خوشی را برای خود و دیگران فراهم کنند. 🔹«سازمان ملل» برای رسیدن به سبک زندگی مرفه و مدرن در سرتاسر جهان، به «تعریفِ» هنجارها و ضوابط می‌پردازد و با تعیینِ «تکلیف»های مربوط به این هدف، به «تطبیقِ» آن تعاریف و تکالیف بر وضعیت کشورها مبادرت کند و اگر کشوری نظم لازم برای رسیدن به رفاه و لذت روزافزون را مختل کند، با ارجاع مسأله به شورای امنیت، در مورد مجازات آن کشور از طریق جنگ، تحریم و... تصمیم‌گیری نماید. 📗کتاب «بررسی سه تئوری تولید قدرت، اطلاع و ثروت در سبک زندگی غربی و سبک زندگی اسلامی»، فصل اول، گفتار اول ✅https://eitaa.com/HossiniehAndisheh
🔰نخواستیم‌تان و نشد! 🔹از دست این خانه‌تکانیِ مسخره! می‌سّابم و آب می‌گیرم و جارو می‌کشم و گردگیری می‌کنم. گَردها می‌گُرخند و غبارها قهر می‌کنند و لکّه‌ها توی لاک خودشان فرو می‌روند؛ به یاد گناه بزرگی به نام «نخواستنِ شما» که کلّی گرد و خاک روی روحم نشانده و عقلم را پر از لک و پیس کرده است. اما این گناه را / نخواستن را با هر توبه‌ای بسّابم، نمی‌رود. حالا بیا و هی برای همه‌ی گناه‌های دیگر توبه کن اما او را نخواه: خانه‌تکانیِ مسخره. ـ و ذُنوبَنا *به* مَغفورهً 😭 پی‌نوشت: می‌شد کلیشه‌ای نوشت که امسال هم بدون شما تمام شد اما واقعیتش این است که امسال هم مثل همه‌ی هزار و چند ده سال گذشته، نخواستیم و نشد؛ نخواستیم‌تان و نشد.https://eitaa.com/HossiniehAndisheh
فعالیتهای علمی حسینیه اندیشه در سال 1402.pdf
300K
📋فایل PDF ❇️ حسینیه اندیشه طبق سنوات گذشته، گزارش فعالیت‌های علمی و گفتمانی خود در سال ۱۴۰۲ را به پیوست منتشر می‌نماید. 🔸این گزارش اجمالی، شامل فعالیت‌های پژوهشی اعضای هیئت علمی و پژوهشگران حسینیه اندیشه (واحد برادران و واحد خواهران) در سال ۱۴۰۲ است که در سه سطح: «پژوهش»، «آموزش» و «گفتمان‌سازی» تنظیم شده است. ✔️ گزارش فعالیت‌های سال‌های گذشته حسینیه اندیشه (بعد از رحلت استاد صدوق): سال 1401◀️ hsnand.ir/sqm8 سال 1400◀️ hsnand.ir/gder سال 1399◀️ hsnand.ir/wffl سال 1398◀️ hsnand.ir/reds سال 1397◀️ hsnand.ir/etce سال 1396◀️ hsnand.ir/etcehttps://eitaa.com/HossiniehAndisheh
🔰سبک زندگی در سطح حاکمیت و تمدن «۲» ◾️مرحوم حجت‌الاسلام و المسلمین استاد مسعود صدوق: 🔷 در تمدن مدرن محیط‌های آموزشی و پژوهشی و فرهنگی با این هدف طراحی می‌شود که نیروی انسانی برای مشارکت در تولید کالای جدید و تکنولوژی نوین و رفتار متناسب با این پدیده‌ها، پرورش پیدا کند و همانند عرفا به تمرین و ریاضت اما از نوع مادی بپردازد... البته نتیجه تحمل ریاضت‌ها و حضور در این محیط‌ها در اوج خود، به دست آوردن مدال‌های جهانی و المپیک و دریافت جایز‌های پژوهشی و علمی همانند نشان نوبل در علوم مختلف است. 🔹عرصه فرهنگ در سبک زندگی غربی، توسط دستگاه‌های «انگیزشی، پرورشی و گزینشی» مدیریت می‌شود که برای نیروی انسانی، انگیزش ایجاد می‌کنند، آنها را پرورش می‌دهند و سپس به گزینش آنها می‌پردازند: 🔸در «بخش انگیزشی»، رسانه‌ها با هدایت و کنترل افکار عمومی، باعث انگیزش اجتماعی برای انسان‌هایی می‌شوند که باید در تولید ثروت و سود بیشتر مشارکت کنند و این مهم از طریق تولید و به‌کارگیری کیفیت‌های خاصی در ارائه اخبار، ساخت فیلم و سریال و پخش برنامه‌های گفتگومحور محقق می‌شود. 🔸در «بخش پرورشی»، مراکزی مانند مهدهای کودک، مدارس، دانشگاه‌ها، سینماها، تئاترها، هتل‌ها، پارک‌ها، رستوران‌ها و... فعال هستند و از کودکان خردسال تا جوانان و میانسالان و سالمندان را تحت پوشش قرار می‌دهند. البته هیچ‌یک از این تدابیر به‌مثابه ظلم و تحمیل و فشار شناخته نمی‌شود بلکه استدلال‌های روان‌شناسی و جامعه‌شناسی، برای توجیه آنها مطرح می‌گردد. 🔸اما در «بخش گزینشی» بر تجربه‌کردن مفاسد و رذایل و پلیدی‌های مختلف تأکید می‌شود تا روحیه‌ی خودداری و حیا و سایر امور فطری و وجدانی که به‌مثابه مانعی در برابر ارتکاب جنایات و تعدی‌ها هستند، از بین برود... در واقع برای گزینش افراد در نظام سرمایه‌داری، اخلاق رذیله به فرهنگ جامعه ــ و نه فقط افراد ــ تبدیل می‌شود... و تمامی هفتاد و پنج وصفی که به‌عنوان جنود جهل در روایات معرفی شده ، تئوریزه می‌گردد . 🔸البته همه این پلیدی‌ها با عناوین جذاب دیگری به جهانیان معرفی می‌شود. همچنان‌که خُلق استکبار به‌عنوان «اعتماد به نفس» یا تحمل سختی‌ها برای ارتقای سطح موجود از لذات مادی به سطحی بالاتر، به‌عنوان «صبر و فداکاری» معرفی می‌شود! 📗کتاب «بررسی سه تئوری تولید قدرت، اطلاع و ثروت در سبک زندگی غربی و سبک زندگی اسلامی»، فصل اول، گفتار اول ✅https://eitaa.com/HossiniehAndisheh
🔰ضرورت افشای «مظالم سبک زندگی غربی برای مردم» ◾️مرحوم حجت‌الاسلام و المسلمین استاد مسعود صدوق: 🔸مظالمِ ناشی از ساختارهای سبک زندگی غربی و علوم مادی برای عموم مردم به امری وجدانی تبدیل نشده و لذا به نظر می‌رسد که قبل از حرکت جدید در عرصه‌ی فرهنگی و اقتصادی باید یک برنامه‌ی دقیق برای تفاهم این طرح با جامعه و افزایش بصیرت و معرفت مردم در این راستا طراحی کرد. در واقع یکی از عوامل اساسیِ پیروزی نهضت امام‌خمینی، آن بود که ملت ایران مظالم ناشی از نظام سلطنتی را چشیده بودند و مبارزات سیاسی مردم ایران در برابر ظلم به رهبری علمای شیعه، سابقه‌ای صدوپنجاه‌ساله داشت. 📗کتاب «بررسی سه تئوری تولید قدرت، اطلاع و ثروت در سبک زندگی غربی و سبک زندگی اسلامی»، فصل سوم، گفتار هفتم ✅https://eitaa.com/HossiniehAndisheh
🔰جزئیاتی درباره «وَ بِرَحْمَتِكَ تَعَلُّقي» 🔸جزئیات آقا؛ جزئیات! جزئیات این غذا، ویژگی‌های آن لباس، امتیازات این ماشین، مزیت‌های آن موبایل، آپشن‌های این ویلا، خصوصیت‌های آن ژیلا... همین جزئیات و ویژگی‌ها و خصوصیات است که هر روز، به روزش می‌کنند و مُدهایش را تغییر میدهند تا «دنیا» به کام انسان‌ها و امت‌ها چرب‌تر و شیرین‌تر شود و آنها را بیشتر گرفتار و وابسته کند و عشق‌بازی با لذت‌های روزافزون و بی‌توقف و نوشونده را طوری بچشند و در این مرتع جوری بچرند که افسارشان به راحتی در اختیار قطب‌های رفاه و سرمایه جهانی باشد... زیّن للناس حب الشهوات... 🔹اما خدا برای بنده‌های مومنش «دنیاپرستی» را نپسندیده و اولیائش هر چه توانسته‌اند، دنیای «مترفین» و «مستکبرین» را تحقیر کرده‌اند و به جایش عظمت «آخرت» را به یاد انسان‌ها و امت‌ها انداخته‌اند. نمونه‌اش؟ همین «» که حضرت سجاد در آن، با صحبت‌نکردن از جزئیات دنیایی، انگار همه‌شان را جلوی چشم مومن به خاک مذلت انداخته و دفن کرده و در عوض هر چه توانسته، جزئیات مرگ و برزخ و حشر و حساب و آخرت را با لطیف‌ترین مضمون‌ها و هنرمندانه‌ترین الفاظ برای‌مان به تصویر کشیده... جزئیات آقا؛ جزئیات: ♦️ «گریه می‌کنم برای بیرون‌آمدن جان از بدنم، برای تاریکی قبرم، برای تنگی ِ لَحدم، برای سوال نکیر و منکر از من [و مخصوصا اینجا:] گریه می‌کنم برای درآمدن از قبر در حالی که عریان و لُخت هستم، خوار و ذلیل، باری سنگین بر دوشم، یک بار به طرف راستم نگاه می‌کنم و یک بار به طرف چپم [اما] همه مردم در حال انجام کاری غیر از کار من هستند. در آن روز، هر کسی کاری دارد که او را سرگرم کرده [و کسی به داد من نمی‌رسد]» 🔸جزئیات ِ از قبر درآمدن و عریان‌بودن و هی نگاه کردن به چپ و راست تا شاید فرجی شود و راه نجاتی به چشم بیاید... جزئیات روزی که بنا به نقل «کافی شریف» از گفتگوی جبرئیل با پیامبر، همه حتی فرشتگان و پیامبران فریاد می‌زنند: «یا رب نفسی نفسی...» اما یک نفر هست که فریادش جنس متفاوتی دارد، جنسی که خیلی جور است: «و انت تقول یا ربّ اُمّتی... اُمّتی...» روزی که همه سرگرم و درگیر بیچارگی خودشان هستند اما «محمّد» سرگرم و درگیر بیچارگی امتش است... انگار دلش نیامده خواری و عریانی و نگاه‌های پر از انتظار ما به چپ و راست خیلی طول بکشد و می‌دود تا به داد ما برسد... 🔹گویا حضرت سجاد هم یک خط بعد در «ابوحمزه»اش، به همین پدر مهربان اشاره می‌کند و وقتی این جزئیات پر عظمت را به تصویر می‌کشد، به خدا می‌گوید: «آقای من! تکیه و اعتماد و امید و توکلم [در چنین وضعی] به توست و برحمتک تعلقی... به مهربانی و رحمت تو آویخته‌ام» می‌دانید که تفسیر «رحمت و مهربانی خدا» را باید کجا پیدا کرد؟ در همین مفاتیح، همان اوائل ِ «زیارت حضرت رسول از راه دور» که می‌گوید: السلام علیک یا «رحمة الله» ❤️ یا رسول الله! ما دوست داریم در دنیا و آخرت به شما و مهربانی تان آویخته باشیم. شما هم که «کریم تحب الضیافه و مامور بالاجاره»، بزرگواری هستید که میهمانی و پناه‌دادن را دوست دارید... این ماه مبارکی ما را از جزئیات دنیاپرستان بکَنید و به جزئیات آخرت گرایان بیاویزید، به جزئیات ِ مهمان شما شدن که دوستش دارید، به جزئیات پناه بردن به شما در آن اوضاع و احوال که محبوب شماست، به جزئیات آویختن به آغوش شما... به خدا، خدا هم به همین جزئیات و به همین چیزهایی راضی است که شما دوستش دارید: «و انا والله اعلم أن سرور نبیک احبّ الیک من سرور عدوّک» ✅ پی‌نوشت: جزئیات «الگوی مصرف»‌شان به کنار؛ حتی جزئیات و جذابیتِ «الگوی تولیدِ» دنیاپرستان به جایی رسیده که ویتنامی‌های قهرمان مبارزه با امریکا هم که در جنگ با ایالات متحده دو میلیون کشته دادند ولی تسلیم آنها نشدند، برای دستیابی به تولید و قدرت اقتصادی، معطل عذرخواهی یانکی‌ها نماندند و با قاتل ملت‌شان آشتی کردند تا خط تولیدهای امریکایی برایشان رونق و رفاه به ارمغان بیاورد و تجارتی 110 میلیارد دلاری بین‌شان شکل بگیرد و به اقتصاددان‌های حتی انقلابی ما هم چشمک بزند تا «اقتصاد مردمی» را به «بخش خصوصی و شرکت‌های بزرگ» تأویل ببرند. اما «جهش تولید با مشارکت مردم»ی که بیشترین عشق و تعلّق به رسول‌الله را در جهان به نمایش گذاشته‌اند، باید جزئیات و جنس دیگری داشته باشد... ‌✍️ حجت‌الاسلام محمدصادق حیدری ✅https://eitaa.com/HossiniehAndisheh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 | «دعوت عملی برای بازگشت حضرت حجت» 🎙 🔻حوادث دردناک چه درسی برای ما دارد؟ کفار وقتی ضربه سنگین میخورند، دست به بالاترین خشونت‌ها می‌زنند؛ تمرین و اثبات مقاومت در برابر هجمه‌های همه‌جانبه آنان، دعوت عملی از برای بازگشت است... 🏷 | دنبال کنید👇🏻 ✅ eitaa.com/HossiniehAndisheh
نگرشی نوین به دعای افتتاح ـ جلسه اول.pdf
493.7K
📋 متن کامل سخنرانی ماه مبارک 🔰 با موضوع: «نگرشی نو به دعای افتتاح؛ دعای مشارکت امّت در رفع موانع ظهور» 🎙حجت‌الاسلام محمدصادق حیدری ♦️ : معرفی «عنوان اصلیِ دعای افتتاح» به «دعای مشارکت جامعه‌ی شیعه در رفع موانع ظهور حضرت ولی‌عصر» با توجه به تجزیه‌ی آن به سه عنوان ساختاریِ «حمد، صلوات، دعا» eitaa.com/HossiniehAndisheh
نگرشی نوین به دعای افتتاح-جلسه دوم.pdf
349.8K
📋 متن کامل سخنرانی ماه مبارک 🔰 با موضوع: «نگرشی نو به دعای افتتاح؛ دعای مشارکت امّت در رفع موانع ظهور» 🎙حجت‌الاسلام محمدصادق حیدری ♦️ : اشکال بر «عنوان پیشنهادی برای دعای افتتاح» و پاسخ به آن با توجه به تحلیل «علّـت غیبت» به «ضعف مؤمنین در توازن قوا با کفر و نفاق» بر اساس فرهنگ آیات و روایات eitaa.com/HossiniehAndisheh
نگرشی نوین به دعای افتتاح-جلسه سوم.pdf
312.9K
📋 متن کامل سخنرانی ماه مبارک 🔰 با موضوع: «نگرشی نو به دعای افتتاح؛ دعای مشارکت امّت در رفع موانع ظهور» 🎙حجت‌الاسلام محمدصادق حیدری ♦️ : تحلیل «حمد» (ستایش زیبایی) به عنوان منشأ گرایش به جامعه دینی؛ با محوریت رفتار زیبا و کریمانه‌ی انبیاء و اوصیاء در مقابل «تزیین زیبایی‌ مادّی» توسط ائمه‌ی کفر برای ساخت جامعه باطل eitaa.com/HossiniehAndisheh
🔰بخشی از پیام تاریخی حضرت امام خمینی: ‏‏ 🇮🇷 صبحگاه ۱۲ فروردین ـ که روز نخستین حکومت الله است ـ از بزرگترین اعیاد مذهبی‏‎ ‎‎‏و ملی ماست... روزی که کنگره‌های‏‎ ‎‏قصر ۲۵۰۰ سال حکومت طاغوتی فرو ریخت، و سلطۀ شیطانی برای همیشه رخت‏‎ ‎‏بربست و حکومت مستضعفین که حکومت خداست به جای آن نشست.‏.. ۱۲ فروردین ۱۳۵۸ 🇮🇷https://eitaa.com/HossiniehAndisheh
🏴«شب قدر»، شاخص ارزیابی برای فهم و تحقق از دین 🔷 در دین اسلام «» ناظر به مدیریت در حال تحققِ خدای متعال است و به جریان اراده‌ی الهی مربوط می‌شود. در این شب، متناسب با قدرت سه نظامِ «کفر، نفاق، ایمان» امور مختلفی تقدیر می‌شود؛ یعنی اندازه و میزان قدرت کفر و نفاق برای ضربه‌زدن به جبهه‌ی ایمان، در نزد دستگاه خدای متعال روشن و معین است و در مقابل، حول و قوه و قدرتی که به پرچمداران توحید برای مقابله با هجمه‌های آنان عطا می‌شود، مقدار معینی در علم ربوبی دارد. 🔹پس همان‌گونه که در مدیریت و برنامه‌ریزی امروزین و متداول برنامه‌ی سالانه در قالب لایحه‌ی بودجه ارائه می‌شود، برنامه‌ی خدای متعال برای سال پیش رو در شب قدر معین می‌شود. البته طبق روایات، شب قدر از زمان هبوط حضرت آدم و سایر انبیای سلف جریان داشته و این در حالی است که کفار پس از گذشت ۶۸۰۰ سال از دوره‌ی اول تاریخ و طیّ ۱۴۰۰ سال از سرفصل دوم آن، به تازگی برنامه‌ریزی سالانه برای نظم در کشورداری و مدیریت در دستور کار خود قرار داده‌اند. 🔹در واقع شاخص ما برای ارزیابی فهم از دین و تحقق آن، توجه به شب قدر است که در آن «کل امر» بر حضرت ولی‌عصر(عج) نازل می‌شود و بالاترین درک از این مقوله، به نایب عام ایشان الهام می‌گردد تا فهم صحیح از «خطابات» و اولویت‌بندی دقیق در «تحقق» به‌صورت سالانه نصیب منزلت نیابت عامه شود. 🔹یعنی اگر در شب قدر «کُلِّ اَمرٍ» بر ولی‌الله‌الاعظم نازل می‌شود، آیا می‌توان پذیرفت که رزق نایب عام آن حضرت نیز در همین شب معین نگردد؟! پس هماهنگی ولایت اجتماعی با ولایت تاریخی باید چگونه و با چه نرم‌افزاری تحقق یابد؟! 🔹آیا آیه‌ی شریفه‌ی «فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا» یک انسان عامی و بی‌سواد را در بر می‌گیرد اما پرچمدار توحید در عصر غیبت را شامل نمی‌شود و تکلیف نایب عام برای راهبری امت دینی و چگونگی آن به او الهام نمی‌گردد؟! 🔹البته روشن است که این الهام و اعطاء الهی باید در مراحل بعدی خود از طریق عقل و منطق و علم اصول زبان‌دار شود و قابل انتقال به سایر فقهاء باشد و به یک مقوله‌ی اجتماعی در میان أقران او تبدیل گردد. ✍️مرحوم حجت‌الاسلام و المسلمین استاد مسعود صدوق 📗کتاب «بررسی سه تئوری تولید قدرت، اطلاع و ثروت در سبک زندگی غربی و سبک زندگی اسلامی»، فصل دوم، گفتار دوم، چهارم و نهم ☑️https://eitaa.com/HossiniehAndisheh
🔰رفت و برگشتی بین «امید و رغبت و عطا» 🏴خب چه کار کنیم؟ عادت کرده‌ایم دیگر. عادت کرده‌ایم که ذهن‌مان هی از این کلمات شما بپَرد به آن جمله‌های‌تان، از این نور به آن نور، از این دُرّ و گوهرها به آن لعل و لُعبت‌ها. 🏴 مثل وقتی که ابوحمزه می‌خوانیم و به «الیک تأمیلی» می‌رسیم و فریاد می‌زنیم که «امیدواری‌م به توست» و لب‌های مبارک حضرت سجاد را تصور می‌کنیم که لابد موقع خواندن این دعا از اشک خیس شده و با گفتن این جمله در مدینه و مثلاً کنار قبر نبی‌اکرم، داشته به تاریخ امید می‌داده. 🏴 بعد ذهن‌مان می پَرد به زیارت‌نامه امیرالمومنین و همان لب‌های مبارک را تصور می‌کنیم که این «تأمیلی» را جای دیگری هم تکرار کرده: وقتی سیدالساجدین به اطراف کوفه رفته و به نقطه‌ای رسیده و همانجا ایستاده و گریه کرده _ و لابد لب‌هایش خیس اشک شده _ و کنار قبر گمشده‌ی علی، سلام به جدش را شروع کرده: «السلام علی ابی الائمه و خلیل النبوه...» و گفته و گفته تا برای درخواست شفاعت از پسر ابوطالب، از این واژه‌ها کمک گرفته: «و لی حق موالاتی و تأمیلی» من حقی دارم، حق دوست‌داشتن تو و حق امیدواری به تو... کدام دم و دستگاه است که بخاطر امیدبستن، حقی برای کسی قائل بشود؟! اما کار خدا از گذشت و بخشیدن گذشته و همینطور برای ما حق درست می‌کند... حق امیدواری و امیدبستن! 🏴 بعد دوباره ذهن‌مان بر می‌گردد به سحرهای ماه مبارک و ابوحمزه‌هایش و می‌بیند که ماجرای لطف و محبت خدا به ما، با «حق امید» هم تمام نشده؛ که «اندازه‌ی امید» ما را هم جزء حساب و کتابش قرار داده و ما را عزت‌تَپان کرده: «فأعطنی من عفوک بمقدار أملی... به اندازه‌ی امیدم، از عفوت به من عطا کن» و بعدتر در شب‌های ماه رمضان، وقتی پای حضرت ولی‌عصر به میان می‌آید و در دعای افتتاح، ضمیرهای «به» مرجعی جز او پیدا نمی‌کند، حدّ عطا و بخشش را از این مقدارهای کوچک ما هم گذرانده و می‌خواهد بالاتر از میل و رغبت ما را به ما بدهد: «و أعطنا به فوق رغبتنا... به برکت امام‌زمان، بالاتر از میل و رغبت‌مان را به ما عطا کن.» 🔘 می‌شود بگویی که این چه وضعی است؟ می‌شود توضیح بدهی که چرا این قدر خوبی؟ ☑️ پی‌نوشت: امید و امل و رغبت ما در این شب قدر این است که به درد این زمانه بخوریم و در این جنگ فرهنگی و اقتصادی، درک درستی از نقشه دشمن پیدا کنیم و سهمی در فتح «خرمشهر»ها داشته باشیم و لبخندی بر لب ولیّ بنشانیم. می‌دانم که این آرزوها و خواست‌ها به قدّ و قواره‌ و قدرِ «اراده و علم و عمل» ما نمی‌خورد و با پرونده‌ی سال قبل‌مان هیچ تناسبی ندارد؛ اما مگر تو خودت قواعد بخشش و امید را به هم نریختی و مرزهای محبت را جابجا نکردی؟! مگر خودت نبودی که با مهربانی‌ت از اندازه‌های ما و کوچکی‌شان عبور کردی؟! مگر از تو چیزی کم می‌شود که ما هم وسط این معرکه خواب نباشیم و پیش خودت شرف و آبرویی پیدا کنیم؟! مگر با این همه بزرگواری‌ت چیزی باقی گذاشته‌ای که ما طمع خواستنش را نکنیم؟! خلاصه؛ هر افتضاحی هم که به بار آورده باشیم، باز هم آخرش وقت قرآن‌به‌سر و «بعلی بن الحسین» گفتن، پشت جمله‌های محبوب خودت پناه می‌گیریم که همیشه در سحرهای این ماه به تو می گفت: «أَنْتَ إِلَهِي أَوْسَعُ فَضْلًا وَ أَعْظَمُ حِلْماً مِنْ أَنْ تُقَايِسَنِي بِفِعْلِي وَ خَطِيئَتِي‏... تو ای خدای من، فضل‌ت گسترده‌تر و بردباری‌ت بزرگتر از این است که من را با کارم و خطایم بسنجی و مقایسه کنی.» نه نشد! متن نباید اینجا تمام می‌شد. اینجا و پای نحوه‌ی مقایسه‌ و سنجش تو نسبت به خرابکارها، تازه باید نوشتن را شروع می‌کردم... ✍ حجت‌الاسلام محمدصادق حیدری ☑️https://eitaa.com/HossiniehAndisheh
🏴«شب قدر»، شب تقدیر بلاء و «طلب بلاء برای همراهی با مصائب حضرت حجت» 🔸گرچه همه‌ی امور در معین می‌شود اما موضوع اصلی که در لیلةالقدر مقدّر می‌شود، مصائب و بلایایی است که بر اثر تنهایی و غربت ائمّه‌ی هدی و بی‌وفاییِ امت‌ها، نازل خواهد شد. زیرا دستگاه کفر و دستگاه نفاق پدیده‌هایی واقعی و عینی هستند که آثار عملکرد جنایت‌کارانه و وحشیانه‌ی آنان، هر روز در مقابل دیدگان بشریت قرار می‌گیرد. 🔸یعنی در شب قدر، تمام مصائب و بلایایی که توسط کفار و منافقین در سال آینده محقق خواهد شد و به‌دلیل جاهلی یا کاهلیِ امت دینی کسی در برابر آنها نمی‌ایستد، به حضرت ولی‌عصر(عج) عرضه می‌شود و آن قلب محزون، تمامی این مقدّرات را می‌پذیرد تا در تناسب با ظرفیت موجود در دستگاه ایمان، تاریخ به سمت تکامل به پیش رود. 🔸در نتیجه... کسانی که در درجات بالای ایمان قرار گرفته‌اند و به تدریج موفق شده‌اند تا مصائب خود را به مصائب ولی‌الله‌الاعظم گره بزنند، در شب قدر مصیبت و بلاء طلب می‌کند. 🔸به این معنا که می‌خواهد در این معرکه‌ی بین کفر و ایمان نقشی ایفا کند و مسؤولیتی بپذیرد و با تلاش و کوشش و مجاهدت خود، از واردشدن ضرباتِ تکوینی و تاریخی و تمدنی به وجود مقدس امام زمان جلوگیری نماید و توفیق فداکاری در این راه را به دست آورد و به جای توجه به چالش‌های معمول زندگی، حول محور حوائج حضرت ولی‌عصر(عج) طواف کند. 🔸ممکن است تصور شود که تعبیر به «سلامٌ هی حتی مطلع الفجر» برخلاف تعریف شب قدر به شب تقدیر بلاء و مصیبت است اما باید توجه داشت که این آیه باید در این چارچوب معنا شود که در شب قدر، عبور از حجم عظیم و متنوع مصائب، فشارها، جسارت‌ها و هتک‌حرمت‌هایی که در مقیاس تمدنی و تاریخی بر وجود مبارک امام زمان وارد می‌شود، جز با باران سلام و صلوات و نصرت و رحمت الهی بر ولیّ خود امکان‌پذیر نیست. ✍️مرحوم حجت‌الاسلام و المسلمین استاد مسعود صدوق 📗کتاب «بررسی سه تئوری تولید قدرت، اطلاع و ثروت در سبک زندگی غربی و سبک زندگی اسلامی»؛ فصل دوم، گفتار نهم ✅https://eitaa.com/HossiniehAndisheh
نگرشی نوین به دعای افتتاح-جلسه چهارم.pdf
347.1K
📋 متن کامل سخنرانی ماه مبارک 🔰 با موضوع: «نگرشی نو به دعای افتتاح؛ دعای مشارکت امّت در رفع موانع ظهور» 🎙حجت‌الاسلام محمدصادق حیدری ♦️ : الف) تحلیلی درباره «تزیین» (ساخت زیبایی مادّی) در دستگاه طغیان و سه دروغ بزرگ در آن ب) تحلیل «صلوات»: اعلام همراهی با «رحمت الهی بر پیامبر اکرم» به عنوان «غرض از خلقت عالَم» و اعلام وفاداری به سلسله مراتب الهی در مدیریت جهان eitaa.com/HossiniehAndisheh