eitaa logo
فقه و اصول کاربردی
103 دنبال‌کننده
2 عکس
0 ویدیو
210 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فقه اقسام مسابقه ، آیا وعده به جایزه بدون عقد سبق و رمایه جایز است یا خیر ؟ دیدگاه‌های فقها در این زمینه آیا مسابقه در دفع افسد به فاسد جایز است یا نه ؟ ادرس کانال درس خارج فقه و اصول کاربردی https://eitaa.com/hosseinii1402 ۴۰۳/۲/۲۵
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
اصول « مباحث بسیار مهم » آیا میزان در عمل به روایات ، شرایط دشوار ذکر شده در کتب رجالی و روایی است؟ در احادیث ، تنها ملاک ، ثقه و صادق بودن است و حتی عدالت و مذهب معتبر نیست اعتماد به صدور روایت برای عمل به آن کفایت می‌کند و شرط راویان چنین و چنان در میان نیست تعریف‌های متعدد از خبر واحد تنزل خبر واحد در حد ظنون مطلقه اصول اربع ماه و کتب اربعه با شرایطی که در تحمل احادیث ملحوظ بوده در نهایت اعتبارند ادرس کانال درس خارج فقه و اصول کاربردی https://eitaa.com/hosseinii1402 ۴۰۳/۲/۲۵
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
تفسیرقرآن کریم / سوره حضرت نوح (ع) / آیات ۲۳ تا ۲۷ موقعیت استثنایی تبلیغی حضرت نوح (ع) و دشواری‌های فراراه ایشان . دشمن منسجم با نیرنگ‌های گوناگون . چرا حضرت نوح (ع)برای همه درخواست عذاب کرد ؟! کودکان چرا باید عذاب شوند ؟ آیا امید به هدایت نسل‌های بعدی نمی‌رفت ؟ ۴۰۳/۲/۲۹
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فقه 30 / 2 / 1403 ت ( فشرده چند جلسه در ارتباط با حکم مسابقات در شرع از ادله قرآنی و روایی ) مسابقه یا رهانی و یا غیر رهانی است. مسابقه رهانی یا جایز و یا حرام است آیا می‌تواند حصر در ادله رهانی سبق و رمایه ، اضافی باشد ؟ حکم وعده به رهان ، نذر و یا وقف برای مسابقات رهنی چه حکمی دارد ؟ حکم رهان در آلات و فنون جنگی روز چه حکمی دارد ؟ ادرس کانال درس خارج فقه و اصول کاربردی https://eitaa.com/hosseinii1402
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
اصول ۱۴۰۳/۲ / ۳۰ (مباحث مهم اصولی و نتایج مهمتر ) با این سرفصل‌ها ، فرجام کار سنت معصومان علیهم السلام چه خواهد شد ؟ !! _ حجیت یا عدم حجیت خبر واحد , _ خبر واحد ، مستثنای از ظنون منهیه ، _ خبر واحد ، حجیت ندارد پس باید به دلیل انسداد ، به ظن مطلق عمل نمود . در سایه مجاهدت‌های خونبار معصومان و صحابی ایشان ؛ الذین بذلوا مهجهم ، جای سخنی باقی نمی‌گذارد که قرآن و حدیث ، هر دو قطعی الدلانه و قطعی السند می‌باشند . البته ضعف‌های اندک احتمالی به کلیت و صحت قرآن و سنت آسیبی وارد نخواهد نمود جلسات متعدد مباحث مطروحه پیرامون سنت در این کانال موید این مدعاست . و السلام علی من اتبع الهدی ادرس کانال درس خارج فقه و اصول کاربردی https://eitaa.com/hosseinii1402
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فقه جلسه اول : «بررسی حکم شرعی قمار » + هدف از آفرینش انسان ،کرامت انسان ، مدیریت نفس خود ، حیات طیبه + بهداشت و درمان جسم و روح + هشدار‍‍ اسلام نسبت به بسته مهلک جسم و روان و از جمله قمار ادرس کانال درس خارج فقه و اصول کاربردی https://eitaa.com/hosseinii1402 ۴۰۳/۳/۱
ادرس کانال درس خارج فقه و اصول کاربردی https://eitaa.com/hosseinii1402
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فقه 6 / 3 / 1403 توجه به فلسفه احکام ، منزلت بسیاری از عناوین فقهی را آشکار می‌نماید . کرامت انسان ، حیات طیبه و ‌.‌.. همواره باید مدنظر باشد و در این راستا کلام خدا به اجتناب از بسته مهلک قمار ، شراب و ... فرمان می‌دهد. تعریف قمار و استدلال به چند آیه برای حرمت قمار ادرس کانال درس خارج فقه و اصول کاربردی https://eitaa.com/hosseinii1402
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
اصول 1403 / 3 / 6 + اجماع از نظر لغت و اصطلاح + اجماع ، برگرفته از قرآن و سنت نیست بلکه نخستین اجماع ، مشروعیت بخشیدن به غصب خلافت امیرالمومنین (ع) و مشروعیت بخشیدن به غاصبان خلافت است . + تعریف‌های اجماع ، نشانگر آن است که هیچ موردی از آنها کمترین توافقی روی آنها نیست . + خلافت ، مساله‌ای فرعی نیست بلکه از اصول دین و ذهب می‌باشد + با اجماع نخستین ، حذف ولایت که رکن و از اعظم معارف اسلام است و نیز ولایت طاغوت ، مشروع قلمداد گردید و این مانند آن است که ترک نماز و شرب خمر به اجماع ، مشروع قلمداد گردد . ادرس کانال درس خارج فقه و اصول کاربردی https://eitaa.com/hosseinii1402
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
ادامه مباحث بالا ۴۰۳/۳/۶
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
تفسیر قرآن کریم / سوره نوح / آیه ۲۸ + گزارش تفصیلی حضرت نوح (ع) از سال‌ها تبلیغ دین خدا , همراه با رنج‌ها و سرکشی‌های کفار + رفاه و امنیت اخلاقی ، اجتماعی ، اقتصادی ، سیاسی و ... تنها در سایه دیانت امکان‌پذیر است + معنا و تاویل دخول در بیت حضرت نوح (ع) ادرس کانال درس خارج فقه و اصول کاربردی https://eitaa.com/hosseinii1402 ۴۰۳/۳/۷
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فقه 1403 / 3 / 8 + قمار ، همان لعب ، لغو و باطل است ولی به دلیل اهمیت در ترک آن ، به صورت مستقل به آن پرداخته شده است در قمار ، سه شاخصه وجود دارد در صورتی که مسابقه با عوض و با آلات قمار باشد حرام است نیزدر صورتی که بدون عوض ولی با آلات قمار باشد مسابقه گاه در موضوع حلال است و0 گاه در موضوع حرام به نظر می‌رسد موارد حرمت رهان منحصر به مواردی است که موضوعش حرام باشد ادرس کانال درس خارج فقه و اصول کاربردی https://eitaa.com/hosseinii1402
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فقه 1403 / 3 / 10 مسابقه با موضوع حرام مانند موارد لهو و لعب ، وجود آلات قمار و عوض دار است مسابقه با موضوع جایز ، مواردی است که شاخصه‌های بالا را نداشته باشد مانند مسابقات ورزشی علمی کوهنوردی و... بسیاری مورد مسابقه با عوض را از مصادیق قمار می‌دانند مسابقه بدون عوض عمدتاً دلیلی برای حرمت آن نیست ادرس کانال درس خارج فقه و اصول کاربردی https://eitaa.com/hosseinii1402
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
تفسیر قرآن کریم / سوره توبه / آیه ۲۲ 1403 / 3 / ‌‌10 ا نتخاب‌ها ی حساس و سرنوشت ساز ، سازنده بهشت یا جهنم است نمونه‌هایی از بهترین یا بدترین نتخاب‌ها توصیف‌ها و مقام‌های بهشتی جان و روان مومنان را می‌نوازد ادرس کانال درس خارج فقه و اصول کاربردی https://eitaa.com/hosseinii1402
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
اصول ورود اجماع در مذهب شیعه و تحریف امامت و ولایت از اصول دین به فروع دین تعریف‌های گوناگون از علمای شیعه و سنی درباره اجماع ثقه بودن برای اعتبار یک حدیث کافیست بنابراین اجماع با آن همه طمطراق و با همه طرقی که دارد نه واقعیتی دارد ونه می‌تواند برای حدیث اعتبار بیشتری ایجاد کند. در سنت ، همه چیز به طور تمام و کمال درباره اعتبار احادیث بیان شده است بنابراین تمسک به اجماع نه ضرورتی دارد و نه اعتبار مستقلی غیر از سنت دارد ادرس کانال درس خارج فقه و اصول کاربردی https://eitaa.com/hosseinii1402 ۴۰۳/۳/۱۰
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فقه + موارد تحقق قمار + در سبق و رمایه ، جواز رهان مسلم و در قمار،لعب ، لهو و ...منع رهان مسلم است . در مواردی غیر از این دو ، همچون مسابقات در امور راجح ، مندوب و جایز ، رهان چه حکمی دارد ؟ + ادله منع ، ناظر به موارد ممنوعه و در آنها غلبه و انصراف دارد بنابراین می‌توان گفت در غیر موارد ممنوعه دلیلی بر حرمت رهان نیست در فقه ، موارد عدیده‌ای بدین گونه است . ادرس کانال درس خارج فقه و اصول کاربردی https://eitaa.com/hosseinii1402 ۴۰۳/۳/۱۰
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
اصول + ورود ناخواسته برخی از مباحث مربوط به اهل تسنن در فقه و اصول شیعه آیا اجماع با آن همه اقسام و مسائل ، بحثی کاربردی و یکی از مصادر و ادله احکام است ؟ + اجماع در تشیع و تسنن + اجماع از نظر شیعه هنگامی معتبر است که کاشف قطعی از قول معصوم (ع ) باشد در حالی که هیچ یک از طرق ارائه شده برای این امر، واصل به مقصود نخواهد بود ادرس کانال درس خارج فقه و اصول کاربردی https://eitaa.com/hosseinii1402 ۴۰۳/۳/۱۳
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
ادامه مباحث بالا ۴۰۳/۳/۱۳
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فقه 1403 / 3 / 17 تقسیم بندی‌های مهم مسائل مربوط به قمار رهان در موارد جایز ، راجح و مندوب را می‌توان تخصصاً از موارد حرام جدا نمود پرداخت رهان توسط فرد ثالث ، حاکمیت و یا موارد :نذر وقف و وصیت نمی‌تواند مجوز رهان در موارد ممنوعه باشد ادرس کانال درس خارج فقه و اصول کاربردی https://eitaa.com/hosseinii1402
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺نشست علمی «بررسی میزان و نحوه تأثیر علم رجال در فرایند استنباط» 🎤استاد حمید وحیدی 🎤استاد سید مصطفی حسینی‌ نسب 🎞فیلم جلسه 💎کشکول ناب حوزوی🔻 ✅ @kashkolenab ۴۰۳/۳/۱۹
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فقه ۱۴۰۳ / ۳ / ۲۰ + مسابقه ، گاه با عوض و گاه بدون عوض است . + مسابقه عوض‌دار گاه با آلت قمار و گاه بدون آلت قمار است + آیا قمار ، سه شاخصه لهو و رهان به همراه آلات قمار است و یا آنکه لهویست که دو شاخصه رهان و آلات قمار دارد ؟ + آیا مسابقه بدون رهان و آلات قمار ، باز هم حرام است و مصداق قمار می‌باشد ؟ + فروضی که قمار تحقق می‌یابد و فروضی که قمار نیست . + آیا با صرف رهان و یا الات قمار ، قمار ، محقق خواهد شد ؟ + حکم یلیط‌های بخت‌آزمایی چیست ؟ ادرس کانال درس خارج فقه و اصول کاربردی https://eitaa.com/hosseinii1402
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
اصول ۱۴۰۳ / ۳ / ۲۰ + اجماع همچون آزادی ، دموکراسی ، حقوق بشر و ... عنوانی سیاسی و از ناحیه سیاست مداران و در راستای غصب خلافت می‌باشد. + اجماع ، آنگاه حجت است که کاشف از قول معصوم ( ع)و در نهایت ، خبر واحد و یا متواتر می باشد یعنی در حقیقت همان سنت است و هیچ چیز دیگر + اجماع به قول سید مرتضی فقط اجماع دخولی و به قول شیخ طوسی فقط اجماع لطفی است . بحث اجماع در اصول شیعه به تقلید از اهل تسنن و شاید با قصد تالیف بوده است ادرس کانال درس خارج فقه و اصول کاربردی https://eitaa.com/hosseinii1402
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فقه ۱۴۰۳ / ۳ /۲۲ + برگزاری مسابقات در موضوعات حلال و جایز ، با رهان و بدون رهان چه حکمی دارد ؟ + اصاله الجواز ،اصاله الحلیه و اصالت الصحه ،مقتضی مشروع بودن برگزاری مسابقات حلال و جایز است + ادله مانعه که در باب سبق و رمایه و نیز در باب قمار و باطل آمده است در مورد حرام انصراف و غلبه دارد ادرس کانال درس خارج فقه و اصول کاربردی https://eitaa.com/hosseinii1402
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
اصول ۱۴۰۳ / ۳ / ۲۴ + اجماع از مصادر احکام فرعی است و حال آنکه اجماع نخستین ، در ارتباط با اصلی از اصول دین و غصب خلافت است + جعل و وضع اجماع از اهل تسنن است و در فقه جعفری مستندی برای آن نیست + برخی از بزرگان شیعه ناگزیر به بحث از آن و ورود آن در فقه جعفری شدند همانند بسیاری از اصطلاحات دیگر که در اصول شیعه ماندگار شده و وارداتی ازاهل تسنن اند + اجماع دخولی و لطفی کاشف از هیچ حدیثی نمی‌باشند ادرس کانال درس خارج فقه و اصول کاربردی https://eitaa.com/hosseinii1402
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فقه ۱۴۰۳/ ۳/۲۴ + مهم‌ترین مباحث ، پیرامون جواز اصل مسابقه در هر امر خیر و مندوب است و رهان هم بدون اشکال فرد اکمل و اتم مسابقه می‌باشد + نفس مسابقه و مسارعه در امر خیر در فاستبقوا الخیرات و سارعوا... خواسته شده نه فعل خیر + خداوند با تاکیدات و در دفعات بسیار از ما مسارعه و مسابقه خواسته ولی ما آن را حرام می‌دانیم و این نقض غرض مولاست ادرس کانال درس خارج فقه و اصول کاربردی https://eitaa.com/hosseinii1402